Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
e_horse schreef:Oftewel; allemaal meelopen en allemaal de neuzen dezelfde kant op? Dan komen we toch ook niet echt verder in het leven. Het is de kunst om dingen te veranderen (in de zin van verbeteren) zónder dat het je teveel energie kost. Als je het met de juiste motivatie doet levert het je waarschijnlijk energie op om te veranderen.
Miepie77 schreef:Ik ben ook voor, juist omdat iedereen dan gelijk is kan je je echt ontwikkelen ipv dat je word beoordeeld om wat je draagt, sommige ouders hebben geen geld voor dure kleren en sommige ouders hebben gewoon geen smaak maar dwingen hun kinderen het wel aan te trekken en hierdoor omzeil je dat, ook kinderen die graag opscheppen, brallen toe los je dit op, als ze allemaal hetzelfde aan hebben kunnen die zich ook niet boven andere kinderen stellen.
e_horse schreef:Ik ben voor eigen creativiteit. Wat ik echter zie is kuddegedrag en echt niet alleen bij pubers. Het begint al in groep 3 of 4 op de basisschool. Kinderen die hun 'mening' geven over hun kleding en daarbij niet door hebben dat ze een ander op dat moment veroordelen. Dat ze op dat moment de mening van mensen in hun omgeving napraten, daar hebben ze geen erg in.
Hun 'mening' is overigens heel vaak de mening van de kudde. Degene die durft om er anders bij te lopen, wordt raar aangekeken... In groep 2 zijn de kinderen al in tranen omdat ze met gym in hun onderbroek moeten gymmen vanwege vergeten gymspullen; het zijn alleen niet de tranen van dat kind, maar de aangeleerde mening van hun omgeving. Menig 4 of 5 jarige heeft geen flauw benul dat het raar zou zijn om in je ondergoed te gymmen..
Voor dit soort kuddegedrag zou een uniform fijn zijn. Leren die kinderen die maar alles krijgen en aantrekken wat de massa mooi vindt eens hoe het ook anders kan.
Cassidy schreef:e_horse schreef:Ik ben voor eigen creativiteit. Wat ik echter zie is kuddegedrag en echt niet alleen bij pubers. Het begint al in groep 3 of 4 op de basisschool. Kinderen die hun 'mening' geven over hun kleding en daarbij niet door hebben dat ze een ander op dat moment veroordelen. Dat ze op dat moment de mening van mensen in hun omgeving napraten, daar hebben ze geen erg in.
Hun 'mening' is overigens heel vaak de mening van de kudde. Degene die durft om er anders bij te lopen, wordt raar aangekeken... In groep 2 zijn de kinderen al in tranen omdat ze met gym in hun onderbroek moeten gymmen vanwege vergeten gymspullen; het zijn alleen niet de tranen van dat kind, maar de aangeleerde mening van hun omgeving. Menig 4 of 5 jarige heeft geen flauw benul dat het raar zou zijn om in je ondergoed te gymmen..
Voor dit soort kuddegedrag zou een uniform fijn zijn. Leren die kinderen die maar alles krijgen en aantrekken wat de massa mooi vindt eens hoe het ook anders kan.
Nee hoor, je verplaatst het probleem alleen maar. Dan is het het uniform dat iedereen aanheeft (dus wat de massa draagt, mooi of niet mooi) en dat kweekt nog geen eigen mening of eigen stijl.
xSaarSaar schreef:Wat ik niet snap is dat een grote groep hier zo voorstander is van die gelijkheid! De mensen zijn nou eenmaal verschillend, en dat hoeft echt niet perse slecht te zijn.
Jij hebt iets wat pietje niet heeft, pietje heeft iets wat jij niet hebt. So what??
Die extreme gelijkheids'drang' wordt de laatste jaren vooral in de westerse wereld wel erg overtrokken. Er is helemaal niets mis met verschillen, en zoals hier al gezegd wordt: het is een uiting van creativiteit en het probleem schuift alleen maar op naar mobieltjes/sieraden/make-up/bezittingen etc. Een groot gedeelte hier heeft een paard (luxeartikel!) maar daar wordt toch ook niet moeilijk over gedaan? Moeten we nu allemaal massaal de paarden wegdoen omdat het niet eerlijk zou zijn tegenover mensen zonder paard?