'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:56

Blue_Eyes schreef:
Oh, ik ben zelf ook op fv groot geworden, hoor. Mijn moeder had geen keus, want die behoorde bij die zeldzame 2% die het echt niet lukte om bv te geven. Toch ben ik heel blij dat ik mijn meiden allebei zo lang heb mogen voeden :j

Iets 'raar vinden' geeft nog niet echt een excuus om zulke dingen te roepen. Maar goed, ik zal er maar over ophouden ;)

Jij bent erg voor BV (en ik ook) maar dit is eigenlijk wat ik bedoel, erover door blijven gaan. Bedoel ik niet boos of zo hoor en het is goed dat waar je voor staat dat ook uit maar dat doet een ander ook.
Nogmaals, ik heb die dingen niet geroepen! :n

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:56

MamboBeach schreef:
Nathalie, jij doet het waarschijnlijk omdat je denkt dat je kindje het nog nodig heeft. Mijn mening is dat 1 jaar voldoende is als je het wil doen.

Ik heb ook BV in het openbaar gegeven, boeit mij ook niets, doekje erover en klaar. Geen mens die wat ziet. Vind ik ook gewoon dat dat moet kunnen hoor.

Hoe bedoel je precies?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:58

MamboBeach schreef:
Blue_Eyes schreef:
Oh, ik ben zelf ook op fv groot geworden, hoor. Mijn moeder had geen keus, want die behoorde bij die zeldzame 2% die het echt niet lukte om bv te geven. Toch ben ik heel blij dat ik mijn meiden allebei zo lang heb mogen voeden :j

Iets 'raar vinden' geeft nog niet echt een excuus om zulke dingen te roepen. Maar goed, ik zal er maar over ophouden ;)

Jij bent erg voor BV (en ik ook) maar dit is eigenlijk wat ik bedoel, erover door blijven gaan. Bedoel ik niet boos of zo hoor en het is goed dat waar je voor staat dat ook uit maar dat doet een ander ook.

Dat zeg ik toch ook niet, dat jij dat doet........ :roll: Heb ik jouw naam daar ergens mee in verband gebracht dan? *zucht*

Tijd om mijn Hollands Glories van school te gaan halen :wave:

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:58

Nathalie schreef:
MamboBeach schreef:
Nathalie, jij doet het waarschijnlijk omdat je denkt dat je kindje het nog nodig heeft. Mijn mening is dat 1 jaar voldoende is als je het wil doen.

Ik heb ook BV in het openbaar gegeven, boeit mij ook niets, doekje erover en klaar. Geen mens die wat ziet. Vind ik ook gewoon dat dat moet kunnen hoor.

Hoe bedoel je precies?

Dat je langere periode BV geeft. :j

Nathalie

Re: 'Tiet zat', kleuters aan de borstvoeding... raar of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:59

Ja dat snap ik. Maar ik bedoel, hoe bedoel je dat ik denk dat mijn kindje het nog nodig heeft? Ik weet goed dat ze ook koemelk kan drinken, maar ik verkies mijn melk boven koemelk ja. :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 13:59

Blue_Eyes schreef:
MamboBeach schreef:

Dat zeg ik toch ook niet, dat jij dat doet........ :roll: Heb ik jouw naam daar ergens mee in verband gebracht dan? *zucht*

Tijd om mijn Hollands Glories van school te gaan halen :wave:

Waarom word je nu boos... Jij haalt het aan en ik geef antwoord, anders moet je geen discussies voeren...

Mijn Hollands Glories zitten nog op school...

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:01

Blue_Eyes schreef:
Ja, en een adviseur wordt niet betaald. :') Ik denk dat als hij heel hard gaat roepen dat je geen fles moet geven, maar zo lang mogelijk de borst, dat ze hem toch ook niet lang als adviseur willen houden...

Een adviseur wordt betaald en daar staat een tegenprestatie tegenover. Bij sponsoring is dat niet het geval, dat wilde ik even aanhalen.

vuurneon

Vraag mij wel af hoe je subtiel een kind kan laten drinken in het openbaar die ouder (3 jaar) is?
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 08-09-11 14:01, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Nathalie schreef:
Ja dat snap ik. Maar ik bedoel, hoe bedoel je dat ik denk dat mijn kindje het nog nodig heeft? Ik weet goed dat ze ook koemelk kan drinken, maar ik verkies mijn melk boven koemelk ja. :)

Dat is toch hartstikke prima! :j Alleen ik wilde mijn kindje op een gegeven moment geen BV meer geven ivm dat ik andere voeding gaf en hij/zij aangaf dat het voldoende was en dat BV overbodig werd.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:02

odetteke schreef:
Bloodymary schreef:
Nou, iedereen moet het zelf weten als ze mij er maar niet mee lastig vallen en het een beetje discreet doen.

Persoonlijk vind ik het toch echt iets koe-achtigs hebben en wat je zegt, het kind lijkt me er wel een beetje infantiel van blijven. Denk trouwens dat het vooral iets is dat de moeders graag willen. Zijn toch bepaalde types.

Ja, kom er maar in!

Hoezo zouden kinderen er infantiel van worden/ blijven? Uit onderzoek is gebleken dat kinderen die bv hebben gehad gedurende de eerste zoveel maanden gemiddeld een paar punten hoger scoren bij een iq test later. google maar eens :j

Ik weet niet of een hoger IQ en infantiliteit elkaar uitsluiten, denk het niet. Maar dat jongetje dat gisteren op het journaal was vond ik gewoon een grote baby.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:03

IQ en BV/FV hebben denk ik weinig met elkaar te maken. Is ook maar net wie dat onderzoekt en waar baat bij heeft enz.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:03

Dat koe-achtige is juist raar! Kan je nagaan hoe verknipt wij zijn. Kinderen hebben melk nodig, en hoewel we het zelf hebben halen we het uit een ander dier; de koe. Er is geen enkel ander dier dat melk drinkt van een ander dier.
En dan borstvoeding iets koe-achtigs vinden is wel de ongekeerde wereld.

Ik vind persoonlijk 4 jaar ook wel erg oud, omdat kinderen dan wel gaan leren over het verschil tussen jongens en meisjes, etc. ;) Maar dat het er raar uitziet vind ik geen argument, hoewel ik dat ook vind hoor.

Bovendien heeft de natuur het zo geregeld dat de jongen van zoogdieren ná de zoogperiode nieuwe tanden krijgen, omdat de eerste tanden vaak zijn aangetast door de melk. Ik ging al met 4 jaar wisselen, dus dan lijkt mij dat de zoogperiode dan wel voorbij moet zijn.

Imo zou je het dus maar tot 3 jaar moeten doen, en 2 jaar is ook al heel erg mooi.

Eigenlijk jammer dat die film met van die extreme voorbeelden komt. Dat schrikt juist af. Als ze het zouden promoten om tot het 1e jaar door te gaan zou dat veel meer sympathie krijgen denk ik. Dan kun je dat over een jaar of 20 wel weer proberen uit te breiden. :)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:04

Raar eigenlijk dat er nu ineens zo'n ophef over is. Ja omdat er nu een actie voor gehouden werd. Maar die vrouw die dit promoot en misschien een handjevol volgelingen praktizeren dit al lang. En ik denk niet dat er nu ineens hordes mensen ook langer doorgaan met BV, dus waar hebben we het eigenlijk over?

_Wodka_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:04

Allereerst vind ik dat iedere moeder moet doen waar zij zich prettig bij voelt. Iedereen is anders tenslotte.
Maar ik vind het wel goed dat deze docu er is. Er is bij de mensen op het consultatie buro en bij de huisarts soms onvoldoend kennis over borstvoeding. Door verkeerde adviezen te geven kan je moeders onnodig onzeker maken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:05

Ja, dat kan. Hihi. Ik snap denk ik niet zo goed wat je wilde zeggen. ;)

Mijn dochter eet gewoon alles. Eet juist ontzettend goed. 3 goede maaltijden en 2 tussendoortjes. Een kind vanaf 1 jaar heeft 300 cc zuivel nodig op een dag. Ik zou het raar van mezelf (wat andere doen moeten ze zelf weten, nogmaals) als ik nu met pijn, moeite, tranen en stress ga stoppen met de borstvoeding (en dat wordt heavy, want yasemin is daar helemaal niet klaar voor!) en dan koemelk in bekertjes aan ga bieden...
Ik ben gewoon thuis, werk niet (als ik werkte ging ik vast niet zolang door hoor) dus waarom zou ik. :)
Als Yasemin vanavond ineens geen voeding meer wil en hierna helemaal niet meer bij me wil drinken is dat prima, haar eigen beslissing. Als ze nog 1,5 jaar door wil gaan vind ik dat ook prima.
Het enigste dat ik niet wil is dat ze elk moment van de dag aan de borst hangt. En ze begrijpt me al prima als ik zeg 'Nee Yasemin, nu even niet, nu mag je drinken uit je beker' o.i.d.... Dan gaat ze van mijn schoot en pakt haar beker drinken.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:07

Bloodymary schreef:
Raar eigenlijk dat er nu ineens zo'n ophef over is. Ja omdat er nu een actie voor gehouden werd. Maar die vrouw die dit promoot en misschien een handjevol volgelingen praktizeren dit al lang. En ik denk niet dat er nu ineens hordes mensen ook langer doorgaan met BV, dus waar hebben we het eigenlijk over?

De film is gemaakt voor hulpverleners. Langvoeden is slecht geaccepteerd en artsen en CB's vinden het zelfs raar.
Ik vind het dus wel top dat die film gemaakt is. Alle consultatiebureaus, huisartsen, kinderartsen etc krijgen deze film ook gratis als ik het goed heb. De film is dus helemaal niet voor ons gemaakt, maar je kunt hem wel kopen voor 5 euro.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:07

Weet je trouwens wat ik tof vind aan Bokt? Dat je gewoon zo'n discussie kunt voeren zonder dat er gescholden wordt of dat het persoonlijk wordt. Ik zit wel eens op andere forums en dan haak ik meestal heel snel af in een discussie. Wat je daar over je heen krijgt!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:08

Nou, tot nu toe gaat het er hier gewoon vrij netjes aan toe. (op sommige reacties na...)
Maar dat kan hier ook anders hoor. Wilde in eerste instantie me niet eens mengen in deze discussie, maar hij is idd netjes!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:09

LindyH schreef:
Dat koe-achtige is juist raar! Kan je nagaan hoe verknipt wij zijn. Kinderen hebben melk nodig, en hoewel we het zelf hebben halen we het uit een ander dier; de koe. Er is geen enkel ander dier dat melk drinkt van een ander dier.
En dan borstvoeding iets koe-achtigs vinden is wel de ongekeerde wereld.

Ja, dat vind ik dan weer niet. :) Ik merkte dat mijn jongste niet voldoende meer had aan de BV. Hij was 12 maanden en toen zijn we ermee gestopt. Ook wilde ik niet veel langer maar hij zelf ook niet. Hij had meer nodig, zeker voor 's nachts en dat komt uit een pakje en daar is hij dol op en gaat goed.

Wij zijn ook geen dieren he...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:11

Blue_Eyes schreef:
Ja, en een adviseur wordt niet betaald. :') Ik denk dat als hij heel hard gaat roepen dat je geen fles moet geven, maar zo lang mogelijk de borst, dat ze hem toch ook niet lang als adviseur willen houden...

Die hele industrie is toch al behoorlijk manipulatief in mijn ogen. :o met allerlei zelfbedachte kreten die het idee moeten geven dat een kind er geweldige weerstand van krijgt, alleen al.door de naam :+

En ook de reclame "wilt u dat uw peuter groente leert eten? Geef het dan nu o. peutermenu" :+

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:12

Nathalie schreef:
Bloodymary schreef:

De film is gemaakt voor hulpverleners. Langvoeden is slecht geaccepteerd en artsen en CB's vinden het zelfs raar.
Ik vind het dus wel top dat die film gemaakt is. Alle consultatiebureaus, huisartsen, kinderartsen etc krijgen deze film ook gratis als ik het goed heb. De film is dus helemaal niet voor ons gemaakt, maar je kunt hem wel kopen voor 5 euro.

Langvoeden wordt misschien 'raar' gevonden omdat de meeste mensen het er niet mee eens zijn of andere gedachten hebben. Maar mooi toch dat we op deze manier een discussie kunnen voeren? :)

loveyoutoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:13

Wat een rare termen hoor ik hier voorbij komen. Incest, pre-historisch? Komop zeg! BV is het meest natuurlijke wat er is.

Ik heb onze dochter bijna 11 maanden BV gegeven, daarna waren we er allebei wel klaar mee, ook was ik toen weer zwanger en liep mijn productie (denk ik) hard terug.

Het zou ook niet mijn keuze zijn om BV te geven aan een 4-jarige, maar ik denk ook niet dat die moeders dat van tevoren in hun hoofd hadden. Ik denk dat je elke keer gewoon je grens verlegd. Als je het allebei nog prettig vind, waarom niet? Ongezond is het zeker niet!

En over het voeden in het openbaar.... Het is soms nu eenmaal lastig om alles te bedekken vooral bij het aanleggen. Waarom vinden mensen het zo ranzig om een kind te zien wat BV krijgt? Terwijl we overal in de stad reclameposters zien hangen met halfnaakte mensen. Dat is dan weer heel normaal.... Als je in het openbaar bent moet je gewoon dingen accepteren van anderen. Als ik op een terrasje zit moet ik ook accepteren als er iemand aan het tafeltje naast me zit te roken terwijl ik dat ontzettend ranzig vind. En als je een moeder BV ziet geven kun je altijd nog de andere kant op kijken....

Michelle0601

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:15

ik heb ook bv gegeven maar kon dit niet lang volhouden. Zoonlief is nu 4 en heeft zich prima gered met fv.
Moet er echt niet aan denken dat ik hem zo ophaal van school en dan nog even aan de borst leg... :?

Wat iedereen doet moet hij/zij zelf weten maar mij niet gezien dus!

Straks wil mn vriend ook weer aan de borst hahahaha :+

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:16

We moeten ook wel onthouden dat we in een land wonen waarin de zuivel-lobby heel sterk is. We hebben altijd ingeprent gekregen dat koemelk goed is.

"Melk is goed voor elk"
"Melk, de witte motor"

Gelukkig weten we inmiddels dat koemelk helemaal zo goed niet is, maar toch zit het nog sterk in onze cultuur verweven. In veel andere culturen drinkt men na de kindertijd helemaal geen melk meer.

En natuurlijk... als er een rede is waarom borstvoeding niet gaat, dan is koemelk een goed alternatief, maar ik denk dat we het niet moeten overschatten.

Zoals ik eerder zei, toen ik baby was, was men ervan overtuigd dat koemelk minstens zo goed was al borstvoeding, en waren het ook alleen bepaalde 'types' die borstvoeding gaven. Nu is dat wel anders. Het is altijd een bepaalde groep die voortrekkers zijn.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-11 14:17

Ik ben wel benieuwd naar de sociale effecten op het kind als het vanaf zijn 4e nog af en toe de borst krijgt.
(ik schrok wel van een docu waarin ook 10 jarige regelmatig de borst kregen, elke keer als kind het zwaar had kreeg ze de borst en persoonlijk dacht ik wel: dat meiske moet leren om op een andere manier met tegenslag om te gaan, want zo groei je niet gezond op)