Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:34

sarabande schreef:
Al zouden we ieder jaar miljarden geven, betalen we nog niet terug wat we daar allemaal gestolen hebben en nog steeds stelen

hoe bedoel je dit? en dan doel ik op het nog steeds stelen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:43

sarabande schreef:
Anoli schreef:
Ik geef geen geld, wij nederlanders geven als klein land veel en veel meer dan grote landen als frankrijk en duitsland... Laten zij eerst maar eens meer geven.

Is het een wedstrijd????

Ik zeg nergens dat het een wedstrijd is?
Maar feit is wel dat een groter land zulke uitgaven beter kan dragen (over het algemeen) dan een kleiner land.
Als we met "z'n allen" Afrika moeten helpen dan kan dat ook eerlijk verdeeld worden lijkt mij...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:49

het is al vaf de jaren '70 bekend aan de hand van onderzoeken,dat geld geven niet helpt.
Een minder corrupte regering zou wel helpen...maar dat proces duurt jaren...

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:52

Blue_Eyes schreef:
Yviertje schreef:
Het geld wat naar Haiti zou gaan staat nog steeds ergens op een rekening. Heb er dus echt geen vertrouwen meer in.

Bron?

Paar weken terug hele documentaire over geweest op nl1. Waar al 'ons' geld is gebleven in haïti: bijna nergens..!

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 08:52

Marjoow schreef:
Er veranderd NIETS! Helemaal NIETS!

Er veranderd wel wat: ze raken hun land kwijt.
Chinezen, Indo's, thai's.. ze kopen stukken land in afrika om de gewassen op die stukken land te exporteren.
= nog minder eten in afrika.
Laten ze dat eten lekker binnenlands houden.. maar de boeren krijgen er een prikkie voor.. en dat prikkie is hard nodig om weer wat eten van de kopen dus.. land verkocht.

Ik vind het wel erg om te beseffen dat er miljoenen mensen overlijden in de aankomende weken en wij hier met onze kasten en koelkasten mutje vol zitten met eten.
Moet je gewoon eens indenken dat je nu honger hebt na 2 dagen niets eten.. maar er in de hele omgeving nog geen grasspriet te vinden is.. kwestie van op hulp of op de dood wachten.

Ik vind het overlijden van miljoenen mensen op dit moment tot oktober (en dat dan hopelijk de oogst een beetje gelukt is) belangrijker dan de corruptie.
Tevens is de droogte de afgelopen 70 jaar alleen maar erger geworden.

12sterre34

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:04

BBreedveld schreef:
Citaat:
laten ze een tiental vrachtwagens met condooms sturen en zoveel mogelijk mannen daar castreren.
dan is de hongersnood zo voorbij. maar nee dat is tegen de mensenrechten

Doe het dan goed en gooi er gewoon een atoombom op. Dat miezerige volk dat ons ons geld uit onze zak klopt en ons een latent schuldgevoel geeft, hoe durven ze!

Kom, we starten een petitie! 8)7

Dat je zo over je medemens durft te praten, daar schrik ik gewoon van. Ik denk dat de titel van dit topic beantwoordt kan worden met: nee, voor sommige is het niet interessant, al die 'zielige' mensen werken op de zenuwen en daar hebben we last van. Daarom zijn sommige bereid over ze te praten of het ongedierte is.

Mensenrechten, dat is natuurlijk wel iets voor échte mensen, kennelijk.
breedveld heeft wel gelijk.. ik heb development economics gehad op mijn opleiding (WO economie) en hoofdoorzaak nummer 1 is de hoge vruchtbaarheid. Doordat die zo hoog is kan er nooit een stabiel evenwicht worden bereikt. Koop een economisch boek over development en kijk de modellen na als je me niet geloofd. Daarbij komt als wij geld geven er meer kinderen komen doordat meer kinderen overleven, die krijgen ook weer kinderen etc. Resultaat: een verergering van het probleem aangezien die kinderen dan sterven aan hongersnood. Ik ben niet tegen ontwikkelingshulp, helemaal niet. Maar alleen geld geven en dan denken dat het alles of veel oplost dat vind ik hypocriet. Er moet structurele verandering komen.

gohya

Re: Hongersnood in Somalië: is het überhaupt wel interessant?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:27

Elke keer als daar een lange droogte is dan is er hongernood.Hun vee gaat dood,er is geen gras meer voor ze en hun oogst gaat verloren.En als je daar van afhankelijk bent en het is er niet meer,ja logisch dat er dan honger is.
Daarom zou WATER de enigste oplossing zijn,hun vee blijft leven en hun oogst levert voedsel op.
Geld daarheen sturen heeft geen enkel nut,van al het geld moeten ze zorgen dat er voor altijd water is.En die mogelijkheid bestaat er.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:34

Het topic gaat over de hulp die op dit moment nodig is om al die mensen geen hongerdood te laten sterven

Daarna zou er structurele hulp moeten komen in de vorm van waterpompen, vee en eenvoudig landbouw gereedschap. En het leeghalen van die landen door derden zou eens moeten stoppen, of op eerlijke wijze. En inderdaad na de westerse wereld zijn het nu de Aziaten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 09:56

Op dit moment is dus voedsel nodig.Gelukkig gaan er al vliegtuigen heen met voedsel.
Nu maar hopen dat het op álle juiste plekken terecht komt.Dat het niet weer alsnog onderschept word.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:07

Hoe kun je als mens een kindje op de wereld zetten waarvan je weet dat je het niet kunt voeden? Waarvan je weet dat het zal lijden, honger zal lijden, pijn zal lijden....Dan maar geheelonthouding!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:10

Mindfields schreef:
Hoe kun je als mens een kindje op de wereld zetten waarvan je weet dat je het niet kunt voeden? Waarvan je weet dat het zal lijden, honger zal lijden, pijn zal lijden....Dan maar geheelonthouding!

Hoe is het mogelijk dat een mens na eeuwen beschaving zich niet in een totaal andere cultuur kan inleven

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:17

Vind het echt verschrikkelijk om te zien..

Maar ik zeg ook eerlijk dat ik geen geld geef, gewoon omdat ik niet geloof dat er ook maar een cent op de plek en bij de personen komt bij wie het hoort.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:19

Het punt is: vele denken te Westers.
We kunnen maar niet snappen dat het daar allemaal normaal is,dat het dagelijkse leven daar zo gewoon is.
Wij vinden het allemaal maar dom hoe die mensen daar leven en denken,maar zó is het altijd geweest in die landen.
En je kan die mensen ook niet een westerse levenstijl laten leven,dat werkt daar niet.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:35

sarabande schreef:
Mindfields schreef:

Hoe is het mogelijk dat een mens na eeuwen beschaving zich niet in een totaal andere cultuur kan inleven

Ik leef me in in die kindjes, die nergens voor gekozen hebben.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:38

@Mindfields
Die moeders kiezen ook niet voor die droogte waardoor er de hongernood is.
Die moeders kiezen ook niet voor corruptie van hun regering.
Ze weten van tevoren ook niet wanneer er een extreme droogte is,en dus hun vee dood gaat en hun oogst weg is.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:40

Mindfields schreef:

Hier in Nederland worden ook genoeg kinderen op de wereld gezet waarvan je je afvraagt of dat wel slim is en dat terwijl wij wel voorbehoedsmiddelen hebben...

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 10:40

@ gohya, die droogte is niet plotklaps, die is er al een paar 1000 jaar, is altijd zo geweest. Nezoals de regeringen al god weet hoe lang zo corrupt zijn als het maar kan.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:03

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:07

Een hele goede column van Youp.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:49

Mindfields schreef:

Ze gebruiken daar vrijwel geen voorbehoedsmiddelen omdat daar geen geld voor is ze willen enkelt geld besteden aan eten ;)

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 11:58

shilady schreef:
Mindfields schreef:

Ze gebruiken daar vrijwel geen voorbehoedsmiddelen omdat daar geen geld voor is ze willen enkelt geld besteden aan eten ;)

stierenpoep. Ze gebruiken daar geen condooms omdat het niet mag van de kerk!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:05

shilady schreef:
ze willen enkelt geld besteden aan eten ;)

Willen impliceert een keuze, hadden ze die maar.

tjoppie en wie heeft die kerk daar gebracht........

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:05

tjoppie schreef:
shilady schreef:

stierenpoep. Ze gebruiken daar geen condooms omdat het niet mag van de kerk!

En ook omdat ze dat niet willen.Er was een poos terug een docu op t.v.Toen deelden ze condooms uit aan die jongens,en die zeiden dat ze dat echt niet gaan gebruiken.Ze vonden dat onzin.

tjoppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:14

@ Sarabande, de westerse wereld. En diezelfde kerk brengt ze ook heel, heel veel steun. Veel meer dan de westerse maatschappij bij elkaar. Als ik zie hoeveel de kerk daar doet, dat is inmens! Neemt niet weg dat de opvatting dat geen voorbehoedsmiddelen gebruiken een volk monogaam maakt een rare manier van denken is.

Ik woon en werk in een zeer kerkelijke omgeving, en er gaat niet een week voorbij of er is wel een of ander feest, markt, inzameling, kerkdienst, uitzendingen, terugkomingen, actie of wat dan ook voor de derde wereld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 12:42

Veertig jaar geleden was dit ookal de derde wereld, ik kan me Biafra met bijbehorende beelden nog goed herinneren, mijn ouders hebben me opgevoed met geven aan mensen die het slechter hebben, echter, veertig, vijftig jaar later is er nog steeds op grote schaal niets veranderd, de kleine succesverhalen in kleine delen daargelaten. Ik heb nu sterk de indruk dat geld idd niet helpt maar de problemen alleen erger maakt. Wat dan wel te doen, ik weet het niet maar geen 159 miljard steun voor Griekenland zou een goede eerste zet zijn, soms vraag ik me af waar we in Europa in beland zijn.