Kanelly schreef:Hmz. Kan het toch niet laten om toch te posten hier...
Jeugdzorg faalt en faalt en faalt, structureel. En niet alleen BJZ, ook de rest. Ook al jaren structureel.
En het blijft hetzelfde liedje, keer op keer willen nieuwe projecten en werkgroepen en commissie's het wiel opnieuw uitvinden, maar dan met een iets ander randje aan de aanpak.
Hou toch op. Ga gvd nou eens terug naar de basis en geen tig verschillende poppetjes in een gezin die amper tijd hebben en incompetent zijn. En dat er dan weer een coördinator aangesteld wordt die alle poppetjes coördineert en dan uiteindelijk komt er een commisie die het functioneren van de coördinator beoordeeld en welke dan weer de coördinator gaat aansturen in zijn werk. (geen grap, zo gaat het echt).
Waar is de nazorg voor de jongens die buiten komen vanuit Den Engh... oh ja, die is er niet! (nee, echt niet...ja op vrijwillige basis, want dwang kan niet meer want ze zijn 18) Ja, wat denken we nou zelf...een gastje van 18 dat binnen de muren doorgaans alleen maar meer slechte dan goede dingen heeft bijgeleerd en anti hulp is, gaat vrijwillig meewerken? Right.
Maar ja, dan vallen die jongens is een gat. (daarom is de recidive ook ong. 75% onder de JJI-ers)
Ach en behandeld worden ze binnen ook niet. En die jongens hebben heel veel meegemaakt en binnen een JJI krijgen ze daarvoor echt niet de juiste 'behandeling'.
Die kansloze sukkel die ze op het laatst (dat Kevin uit huis moest) aan de lijn hadden.
Wat een bullshit kraamde die gast uit.
Die man had geen flauw idee wat er kon gebeuren en wat er moest gebeuren, die man wist dondersgoed dat ze fout zaten. Die reactie ken ik uit duizenden, zal niet ontkennen dat ik ook zo slap kan banketstaaf in het werk als ik even niet weet wat er moet gebeuren en ook geen flauw benul heb van wat er nou eigenlijk speelt.
Wat moeder verteld over voogd, dat ze die bijna niet ziet. Klopt...dat 'structurele' contact met voogden, ja structureel 1x per 4/5 maanden ja. Echt, tegenover 1 goede voogd heb je 30 slechten.
Jeugdzorg vind zichzelf vaak almachtig (en is het vaak helaas ook), daarnaast vinden veel voogden het heerlijk als ze de verantwoording op andere hulpverleners af kunnen schuiven, tót het fout gaat. Oh nee ja, dan kunnen ze snel ingrijpen.
Verdraaide rapportages, ook niet de eerste keer dat ik het hoor (en zie).
Maar goed, wat voor moeder zo sneu is, is dat ze aan de advocaat de enige 'hulpverlener' lijkt te hebben die er echt voor haar is.
Waar is de ambulante gezinsondersteuning? Waar is de voogd die daar toch zeker wekelijks moet zitten en moet praten/observeren/ondersteunen?
Waarom zijn er geen ronde tafel gesprekken met school, riagg, reclassering, jeugdzorg, ggd? (of wel, maar de docu is gemaakt over een tijdsbestek van ruim een jaar...en mag toch verwachten dat het minimaal wel als anekdote opgenomen geweest zou zijn).
Ja, het gezin heeft problemen, complexe problemen ook. Ja, ze hebben hulp nodig, langdurig en structureel...maar niet op deze manier.
Waar is de hulpverlener die met moeder eens een bak koffie gaat drinken en luistert naar wat zij te zeggen heeft. En ook al denk je dat het moeders waarheid is, luister gewoon...dat is je werk. En daarna pak je moeder bij de hand 'kom, we gaan het zo en zo en zo doen'.
Voor die jongens zijn er ook genoeg mogelijkheden, waarom is daar niemand opgesprongen? Waar was voogd?
Het enige wat ik hierop kan zeggen is: AMEN AMEN AMEN!
Er hadden hulpverleners naast haar moeten gaan staan en moeten zeggen: Wij gaan samen de schouders eronder zetten! Jij doet je uiterste best en ik help je daarbij waar het kan!
En niet zoals BJZ het doet! Voor mijn part gaat de minister in eigen persoon hiernaar kijken, en flinke maatregelen nemen! Laat BJZ maar eens flink in de gaten gehouden worden, en straf ze maar goed af als ze het niet goed doen! Dit begint bijna op corruptie te lijken!
Wij zijn almachtig en wij beloven beterschap maar er komt niks! Wat nou jeugdZORG?? Het gezin kapot maken, dat is wat ze in deze docu doen!