Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 12:57

Kanelly schreef:
Toch merk ik een mentaliteitsverschil tussen voogden (BJZ of bijv. William Schrikker) en 'andere hulpverleners'.

Zou best kunnen dat dat door de sfeer op het werk komt ja :) En de werkdruk, die is (nu nog) in andere instellingen wat minder lijkt het, waarschijnlijk ook mede doordat deze instellingen minder vaak negatief in het nieuws komen. Maar dat zal ook niet lang meer duren, voor de beerput jeugd GGZ opengegooid wordt :)

Tjoppie, dat zou zeker helpen, maar daarmee los je het eigenlijke probleem (te veel moeten doen van de maatschappij met te weinig middelen) niet op.

Pauline

Re: Documentaire 'Lost Mother': wie heeft hem gezien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:18

Maar wel de beeldvorming. Het onaantastbare dat bjz zo graag uitstraalt.
Het teveel moeten doen, of teveel willen doen? Nu de nadruk ligt op de multi problemen gezinnen is er geen geld meer voor mensen die nog maar net van de rails lopen. Daarmee ligt een ontzettend gat tussen lichte problematiek en hulp. Met dank aan minister rouwvoets destijds.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:25

Pauline schreef:
Nu de nadruk ligt op de multi problemen gezinnen is er geen geld meer voor mensen die nog maar net van de rails lopen.

Maar is dat BJZ te verwijten?

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 13:57

Kanelly schreef:
Hmz. Kan het toch niet laten om toch te posten hier...

Jeugdzorg faalt en faalt en faalt, structureel. En niet alleen BJZ, ook de rest. Ook al jaren structureel.
En het blijft hetzelfde liedje, keer op keer willen nieuwe projecten en werkgroepen en commissie's het wiel opnieuw uitvinden, maar dan met een iets ander randje aan de aanpak.
Hou toch op. Ga gvd nou eens terug naar de basis en geen tig verschillende poppetjes in een gezin die amper tijd hebben en incompetent zijn. En dat er dan weer een coördinator aangesteld wordt die alle poppetjes coördineert en dan uiteindelijk komt er een commisie die het functioneren van de coördinator beoordeeld en welke dan weer de coördinator gaat aansturen in zijn werk. (geen grap, zo gaat het echt).

Waar is de nazorg voor de jongens die buiten komen vanuit Den Engh... oh ja, die is er niet! (nee, echt niet...ja op vrijwillige basis, want dwang kan niet meer want ze zijn 18) Ja, wat denken we nou zelf...een gastje van 18 dat binnen de muren doorgaans alleen maar meer slechte dan goede dingen heeft bijgeleerd en anti hulp is, gaat vrijwillig meewerken? Right.
Maar ja, dan vallen die jongens is een gat. (daarom is de recidive ook ong. 75% onder de JJI-ers)
Ach en behandeld worden ze binnen ook niet. En die jongens hebben heel veel meegemaakt en binnen een JJI krijgen ze daarvoor echt niet de juiste 'behandeling'.

Die kansloze sukkel die ze op het laatst (dat Kevin uit huis moest) aan de lijn hadden.
Wat een bullshit kraamde die gast uit.
Die man had geen flauw idee wat er kon gebeuren en wat er moest gebeuren, die man wist dondersgoed dat ze fout zaten. Die reactie ken ik uit duizenden, zal niet ontkennen dat ik ook zo slap kan banketstaaf in het werk als ik even niet weet wat er moet gebeuren en ook geen flauw benul heb van wat er nou eigenlijk speelt.

Wat moeder verteld over voogd, dat ze die bijna niet ziet. Klopt...dat 'structurele' contact met voogden, ja structureel 1x per 4/5 maanden ja. Echt, tegenover 1 goede voogd heb je 30 slechten.
Jeugdzorg vind zichzelf vaak almachtig (en is het vaak helaas ook), daarnaast vinden veel voogden het heerlijk als ze de verantwoording op andere hulpverleners af kunnen schuiven, tót het fout gaat. Oh nee ja, dan kunnen ze snel ingrijpen.
Verdraaide rapportages, ook niet de eerste keer dat ik het hoor (en zie).

Maar goed, wat voor moeder zo sneu is, is dat ze aan de advocaat de enige 'hulpverlener' lijkt te hebben die er echt voor haar is.
Waar is de ambulante gezinsondersteuning? Waar is de voogd die daar toch zeker wekelijks moet zitten en moet praten/observeren/ondersteunen?
Waarom zijn er geen ronde tafel gesprekken met school, riagg, reclassering, jeugdzorg, ggd? (of wel, maar de docu is gemaakt over een tijdsbestek van ruim een jaar...en mag toch verwachten dat het minimaal wel als anekdote opgenomen geweest zou zijn).
Ja, het gezin heeft problemen, complexe problemen ook. Ja, ze hebben hulp nodig, langdurig en structureel...maar niet op deze manier.
Waar is de hulpverlener die met moeder eens een bak koffie gaat drinken en luistert naar wat zij te zeggen heeft. En ook al denk je dat het moeders waarheid is, luister gewoon...dat is je werk. En daarna pak je moeder bij de hand 'kom, we gaan het zo en zo en zo doen'.

Voor die jongens zijn er ook genoeg mogelijkheden, waarom is daar niemand opgesprongen? Waar was voogd?

Het enige wat ik hierop kan zeggen is: AMEN AMEN AMEN!

Er hadden hulpverleners naast haar moeten gaan staan en moeten zeggen: Wij gaan samen de schouders eronder zetten! Jij doet je uiterste best en ik help je daarbij waar het kan!

En niet zoals BJZ het doet! Voor mijn part gaat de minister in eigen persoon hiernaar kijken, en flinke maatregelen nemen! Laat BJZ maar eens flink in de gaten gehouden worden, en straf ze maar goed af als ze het niet goed doen! Dit begint bijna op corruptie te lijken!

Wij zijn almachtig en wij beloven beterschap maar er komt niks! Wat nou jeugdZORG?? Het gezin kapot maken, dat is wat ze in deze docu doen!

silfie35

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:04

[b]
tjoppie schreef:
Ik denk Heino dat een groot deel van de problematiek rond het functioneren van instellingen zoals BJZ al op te lossen zijn als zo een instelling eens zou kunnen zeggen [b]"ja, dit hebben wij fout gedaan, en ja dit hadden wij anders moeten doen, of ja, dit hebben we verkeerd ingeschat. het zou al een boel frustratie wegnemen als deze instellingen gewoon eens hun fouten erkennen in plaats van er om heen blijven draaien en proberen recht te banketstaaf wat krom is.Iedereen die in of bij zo een instelling werkt is mens, mensen maken fouten en dat mag! mensen mogen niet hun fouten bagataliseren in deze functies, dat mag niet. Want fouten in deze functies hebben nou eenmaal grote consequenties. [/b][/b]

Ik ben het er overigens wel mee eens dat in het geval van de 18 jarige dat dit nou echt een wal/schip/rug/muur verhaal is. Een rondwandelende tijdbom die ergens echt wel een keer afgaat. Deze jongen is gedoemd te mislukken in de maatschappij (hij zit nu ook vast wegens een gewapende roofoverval) maargoed wat verwacht je als je als 18 jarige op straat gezet word door je moeder terwijl je net uit een jeugdinrichting komt.

Hier ben ik het helemaal mee eens! BJZ is met uiterst gevoelig werk bezig! En natuurlijk iedereen maakt fouten, maar erken dat je fouten hebt gemaakt, beloof verbetering maar vooral: Laat ook verbetering zien! En dat is precies waar het bij BJZ aan schort! Ze laten geen verbetering zien, en banketstaaf om hun fouten heen, om vervolgens weer precies zo door te gaan!

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:29

De enige echte schuldige in dit hele verhaal is imo die verknipte vader. Vind je gek; die oudste 2 vast voor gewapende overval, als je met zo'n tiran opgegroeid bent?!

En nu wordt de moeder alles aangerekent door BJZ en de rechterlijke instanties, hoewel zij ook slachtoffer is van de hele situatie.

Het meest erge vind ik de situatie van Destiny. Die gaat denk ik later net zo ontsporen als haar 2 oudste broers.

Hopelijk wordt deze docu een eye-opener, want dat BJZ op heel veel onderdelen faalt, moge nu wel duidelijk zijn.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-11 14:45

Kanelly goed verwoord, ik ben het er ook mee eens. Werk zelf vaak aan de andere kant binnen gezinnen, veel samen met een gezinsvoogd en reclassering.
Heb met verschillende gezinsvoogden te maken, en er zitten echt hele luie tussen!
Ik werk dan ambulant, maar wij krijgen vaak gezinnen aangemeld waarvan we weten dat ze al meer dan 15 jaar in de hulpverlening zitten, en er veranderd geen steek. Wij krijgen ze vaak met zeer intensieve samenwerking toch weer redelijk op de rit, het vallen en opstaan en het wisselend openstaan voor hulpverlening moet je hierbij voor lief nemen, die horen er toch echt bij. Maar vaak merk je even een luisterend oor, en serieus nemen, dat je al een heel eind komt!

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:48

Nicolletje schreef:
Citaat:
Nooit meer een Maasmeisje
Het initiatief voor de film komt van de gemeente Rotterdam. Na het drama met het Maasmeisje Gessica, dat in 2006 door haar vader werd vermoord, kondigde toenmalig wethouder Leonard Geluk ferme maatregelen aan. De instanties moesten beter samenwerken en de jeugdhulpverlening ging alle zeilen bijzetten.

De gemeente benaderde Margit Balogh voor het maken van een documentaire. Door het intensief volgen van een probleemgezin zou duidelijk worden of de hulpverlening nu alles op orde had. Het resultaat van de film zal de gemeente doen huiveren.

Balogh: “Nel is in de loop van de tijd door 25 instanties benaderd. Steeds moet zij haar verhaal weer opnieuw vertellen. Ik heb vijf gezinscoaches zien komen en gaan en elke keer moest er een nieuw dossier worden opgebouwd. Niemand heeft de regie”.

De rest:

http://www.rtvrijnmond.nl/Homepage/Nieu ... ten&page=3

Zelfde met ots. heb je een voogd, die gaat. je begint weer op punt nul. En zo zit je in een cirkeltje waar je nooit meer uit komt en als ouder moedeloos van wordt. BJZ heeft de zaken gewoon niet op orde, geen kwaliteit in huis. En als er kwaliteit tussen zit, dan wordt de enkele goede hulpverlener beperkt door de protocollen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 09:55

Bellona_K schreef:
De enige echte schuldige in dit hele verhaal is imo die verknipte vader. Vind je gek; die oudste 2 vast voor gewapende overval, als je met zo'n tiran opgegroeid bent?!

En nu wordt de moeder alles aangerekent door BJZ en de rechterlijke instanties, hoewel zij ook slachtoffer is van de hele situatie.

Het meest erge vind ik de situatie van Destiny. Die gaat denk ik later net zo ontsporen als haar 2 oudste broers.

Hopelijk wordt deze docu een eye-opener, want dat BJZ op heel veel onderdelen faalt, moge nu wel duidelijk zijn.

Vind de moeder net zo fout, die krijgt 9 kinderen van verschillende vaders.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:00

kohtje schreef:
Bellona_K schreef:

Mijn ideaalbeeld zou dat niet zijn nee, maar waarom is de moeder dan net zo fout als de vader?? Die logica zie ik absoluut niet, vind de vergelijking niet helemaal correct.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:17

kohtje schreef:

Dat is wellicht niet zo verstandig, maar om daar zo over te oordelen is wel erg kort door de bocht.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 10:27

Dan maar kort door de bocht. Zij had wat aan anticonceptie kunnen doen. Bij nm 2 had er toch een lichtje moeten gaan branden dat de vader niet zo'n goede vader is. En het gaat hier niet over 1 man maar verschillende. Kinderen krijg je niet van een warme stoel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:05

Maar waarom is een moeder die (veel) kinderen heeft van verschillende vaders per definitie even slecht als een vader die zijn kinderen mishandeld en misbruikt?

Die vergelijking gaat toch echt nergens over?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-11 11:14

Kinderen worden toch niet alleen weg gehaald voor dat misbruik? Als ik het goed begrijp zijn er verschillende problemen . Bij de eerste ging het al fout, dan zet je er toch geen 9 op de wereld voor dat je alles op de rails hebt? Ik weet niet hoeveel verschillende vaders er zijn maar met geen een heeft ze nu een gewone relatie.

LF_xx_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:14

Ik heb de documentaire net teruggekeken en het enige wat ik erover wil zeggen is dat ik het vreselijk kl*te vind voor die kinderen, en me afvraag hoe het nu met hun gaat..
Echt vervelend op het eind, ook dat die Kevin zelfmoordpogingen heeft ondernomen etc, dat is echt vreselijk.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-11 15:22

Ik heb zelf ook een erg slechte ervaring met jeugdzorg......er vond iets plaats deed aangifte en hup jeugdzorg op de bank. Ik was degene die werd gecontroleerd en alles moest laten zien (mijnhuis) terwijkl hij met de alcohol problemen alleen op kantoor hoefde te komen en kon zo zijn kinderen een dag mee krijgen???.

Ze hebben mij ook nog gedwongen minder te gaan werken anders zouden ze daar stappen tegen ondernemen. Toen vroeg ik aan haar wie het huis enz.. ging betalen...haar antwoord: moest maar verhuizen en kleiner gaan wonen....dus ik zei: verhuizen kost niets he??. Deze mensen zijn dofstom begrijpen niet dat ze nu eens een moeder treffen die keihard werkt om een dak boven hun hoofd te houden ipv zielig thuis te gaan zitten werkloos zonder vooruitzichten.
Kan je zeggen dat ik pissed was erg pissed.

Nu werk ik samen met Bureau Zandbergen dit is echt voor de jongeren?. En ze doen nog mee rop gebied van begeleiding ouders met opvoeden?. iemand hier ervaring mee?.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 22:42

Wow. Wat een treurig verhaal, tien totaal verklote levens...

Dat er in dat gezin zaken niet goed gingen lijkt me buiten kijf, en op zich is 9 kinderen al een recept voor problemen, zeker als je die ook nog alleen moet opvoeden uiteindelijk.

Je kunt wel zeggen dat wij niet mogen oordelen over het aantal kinderen dat iemand neemt, maar voor iedereen is ergens een grens in draagkracht wat betreft opvoeden, of dat nou energie, middelen of tijd betreft.

Maar dan jeugdzorg, wat een verschrikkelijke dingen hebben die met deze kinderen uitgehaald. Zo die jongen die in een inrichting geplaatst wordt, dáár verkracht wordt, strafmaatregel opgelegd krijgt omdat hij onhandelbaar gedrag gaat vertonen, en dan uiteindelijk pas na 12 jaar weer in de maatschappij komt!
Zonder ooit behandeld geweest te zijn!

Van mij mag die jongen een miljoen krijgen van de Nederlandse staat voor alle jaren die van hem zijn afgepakt.

Het meisje Destiny van 9! dat een soa oploopt. Vervolgens worden de broers beschuldigd en mag ze niet meer thuis komen.
Moeder is link genoeg om broer (de andere doet het zelf vrijwillig) te laten testen, vrij.
Vervolgens beschuldigd moeder de inrichting (Bergse Bos?) min of meer door te stellen dat de medewerkers dan maar op soa getest moeten worden en het resultaat daarvan lijkt te zijn dat moeder en kind elkaar niet meer zonder toezicht mogen spreken? Later wordt zonder voor de kijker duidelijke reden alle contact verbroken, zonder dat daar een rechter bij betrokken is geweest.

Ahum?

Kevin moet op slag het huis uit als zijn broer thuiskomt. Nou kan ik dat goed begrijpen, Kevin ís een bron van onveiligheid in huis en het gevaar dat deze twee broers een gevecht om de macht aangaan lijkt me reeel en een gevaar voor de kleine kinderen.
Maar dat wordt dan even telefonisch medegedeeld NADAT broer net is gearriveerd?

Hoe onmenselijk kan je zijn? Hoe onverschillig? Hoe lomp?

Jammer dat deze moeder de juiste wijze niet kent om met instanties in gesprek te gaan, en daardoor bij Destiny de moed opgeeft. Dat is echt het gevolg van niet de juiste weg kennen.
Jammer ook dat jeugdzorg haar nooit écht lijkt te hebben begeleid, door middel van een intensieve training zoals families first oid. Ze wil namelijk wél. Ze heeft alleen geen flauw idee hoe, is hulpeloos en passief.

Ik kan echter niet begrijpen dat de jongste drie niet meer onder toezicht staan, maar dat Destiny nooit meer naar huis zo mogen... Hier kloppen toch echt zaken niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-11 23:15

Niet te vatten he Randy

Ik hoop dat de docu gevolg heeft voor dit gezin

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 09:22

kohtje schreef:
Kinderen worden toch niet alleen weg gehaald voor dat misbruik? Als ik het goed begrijp zijn er verschillende problemen . Bij de eerste ging het al fout, dan zet je er toch geen 9 op de wereld voor dat je alles op de rails hebt? Ik weet niet hoeveel verschillende vaders er zijn maar met geen een heeft ze nu een gewone relatie.

Dat ligt aan die vaders uiteraard én aan de zorginstellingen die niet goed begeleiden bij partnerkeuze en gezinsplanning.
Het vervelende is dat de gevolgen van dít soort slechte keuzes vooral voor de kinderen zijn.

Zorginstanties zitten altijd tussen wal en schip.
Tussen de rechten van alle betrokken individuen, tussen de verhalen van verschillende partijen en ook is er geen schuld zonder bewijs.
Zelfs tussen de verschillende belangen van het kind.

Bedenk dat zorginstanties alleen maar kunnen proberen te repareren wat ouders zelf kapot gemaakt hebben en dat dan met blinddoek om en handen op de rug moeten doen.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 10:25

Heb je de documentaire gezien HC, is wel een aanrader voor je er wat op los laat

Er zijn nogal wat hele vreemde dingen met die mevrouw uitgehaald

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 13:50

1. Negen kinderen bij verschillende vaders is in NL een kéuze en primair een eigen verantwoordelijkheid.

2. Die kinderen zíjn al het slachtoffer van 1. en de zorginstanties hebben meer echten te respecteren dan alleen die van die kinderen, zelfs als die prioriteit hebben.

Ter relativering dien je te blijven bedenken dat een documentaire een plak&knip van versies is.
Een selectie van percepties en ´feiten´.
Daar kan je geen mening op baseren.

Schrijf ik érgens dat alles altijd goed gaat?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:06

Feit is dat de 2 of 3 (ik weet het niet meer?) oudsten volkómen in de goot zijn beland, zijn verkracht en misbruikt, uit huis zijn gegooid omdat dat moest van jeugdzorg en vervolgens zelfmoordpogingen doen en op straat of in zorginstelling leven en dan maar roofovervallen plegen.

Ik kan daar niet echt aan voorbijgaan, vooral dat gedeelte dat júist zij onder toezicht van jeugdzorg hebben gestaan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:19

Maar je kan niet weten hoe het gegaan had als Jeugdzorg er niet bij betrokken was geweest. Misschien hadden ze dan nog slechter af geweest.

En nogmaals, Jeugdzorg doet het nooit goed. Zetten ze iemand op straat (oa om dit soort verhalen te voorkomen) krijgen ze de schuld als ie tig Alphenaars afslacht. Zetten ze het familiebelang voorop en laten ze iemand thuis wonen die vervolgens door dr eigen ouders vermoord wordt hebben ze het gedaan omdat er veeeeeel eerder ingegrepen had moeten worden. Het is altijd schipperen. En ik geloof oprecht dat Jeugdzorg het goede probeert te doen met de steeds beperktere middelen die ze heeft.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:40

Heino schreef:
Maar je kan niet weten hoe het gegaan had als Jeugdzorg er niet bij betrokken was geweest. Misschien hadden ze dan nog slechter af geweest.

En nogmaals, Jeugdzorg doet het nooit goed. Zetten ze iemand op straat (oa om dit soort verhalen te voorkomen) krijgen ze de schuld als ie tig Alphenaars afslacht. Zetten ze het familiebelang voorop en laten ze iemand thuis wonen die vervolgens door dr eigen ouders vermoord wordt hebben ze het gedaan omdat er veeeeeel eerder ingegrepen had moeten worden. Het is altijd schipperen. En ik geloof oprecht dat Jeugdzorg het goede probeert te doen met de steeds beperktere middelen die ze heeft.

Idd dat geloof ik ook !

Maar als ik zo op mn intuietie af ga dan denk ik eigelijk dat de moeder ook niet alles eerlijk verteld
In mijn ogen had ze het het beste bij die oudste 3 kids kunne houden met 9 kinderen is de situatie voor haar te zwaar.
Het is niet niks om een kind de nodige aandacht en opvoeding te geven je moet ze op het juiste pad zien te houden
en dat is met 9 kids erg moeilijk... Vooral als je er een paar aparte bij hebt zitten...

Ik hoop dat er nog wat van die kids terecht komt ik gun het ze van harte maar meestal als jeugdzorg eraan te pas moet komen zitten er meerdere dingen fout in een gezien... Ze doen dit echt niet zomaar zoals moeder ons graag wil doen geloven .

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-11 16:43

Heino schreef:

Misschien maar misschien ook niet. Iets ermee opschieten doen ze ook niet dus wat heeft Jeugdzorg dan voor toegevoegde waarde?