Maandag ontstond er een ware mediastorm na de publicatie van het artikel over de illegaal gemaakte filmpjes in 26 varkensstallen. Gelukkig had ik zondag in mijn blog al geschreven over de ongehoorde inval op onze bedrijven, maar ook - en nog meer - de wijze waarop een poging wordt gedaan om mijn goede naam door het slijk te halen. Na de eerste zet van ‘Ongehoord’ moesten we de tegenaanval inzetten. Dit konden we niet over onze kant laten gaan.
Goede journalistiek
Zondagmiddag publiceerden De Boerderij en Nieuwe Oogst mijn blog. Al snel had de hoofdredacteur van Boerderij de filmpjes op You Tube opgespoord. Complimenten. Ik had eerst een gevoel van 'moet dat nu'? Maar al snel besefte ik dat de filmpjes toch online zouden verschijnen. Dan maar liever aan mijn blog. Later in de avond werden de filmpjes ineens geblokt. Blijkbaar had de actiegroep er niet op gerekend dat de filmpjes voortijdig ontdekt werden. Via twitter werd mijn blog al snel gelezen. Tot nu toe zijn er meer dan 26.000 lezers.
Welk programma?
Maandagmorgen al vroeg telefoon. Het artikel stond in het Algemeen Dagblad. 'Afschuw over varkensleed' was de kop. De toon leek gezet. De media pakten het snel op. De cameraploegen wisselden elkaar af: RTL Nieuws, Hart van Nederland, RTV Noord. Daarnaast nog veel schrijvende pers. In de hectiek moeten er ook nog afwegingen worden gemaakt. Naar welk programma ga je? Uitgesproken EO, een reportage of naar Knevel en Van den Brink? Het werd Knevel en Van den Brink. In deze tijden is het fijn, dat onze afdeling public affairs hierbij ondersteunt. Zij zorgden ook voor een extra nieuwsbrief naar onze leden en publicaties op
http://www.lto.nl en
http://www.ltonoord.nl. De dag is van uur tot uur ingevuld. Er is nauwelijks tijd om even rust te nemen. Een echte mediastorm.
Stress
’s Avonds met een door de omroep geregelde taxi naar KvdB. Na zo’n hectische dag was het niet verantwoord om zelf naar Hilversum te rijden. De taxi zou rond acht uur komen en was er om kwart over acht nog niet. Stress dus. Uiteindelijk om half negen opgehaald. Net op tijd in de studio. Schminken en naar de uitzending. De uitzending is live en dus extra spannend. De redactie vroeg of ik het goed vond dat ‘Ongehoord’ ook aan tafel kwam. Nee, dat wilde ik niet. Eerst illegale beelden maken en dan wel met mij op de televisie. Dat gaat er bij mij niet in. Eerst via de voordeur: aanbellen, kijken en praten en niet andersom.
Bijval
Bijval kwam er van Dr. Frank. Hij maakte de vergelijking met zieke mensen. De reactie van Thieme prikkelde me ten top. Ik wil open zijn over de varkenshouderij. Wij verbergen onze dilemma’s niet. Wat me raakte was de vraag of er politiebescherming komt. Nee, dat heb ik niet gevraagd. Maar ik heb wel een gevoel van onveiligheid. Vooral de onzekerheid hoe ver deze activisten zullen gaan, baart me zorgen. Ook mijn familie is hierbij betrokken.