De schokkende waarheid over het leven van een varken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 12:56

Chubby schreef:
Dat is precies wat ik bedoel. Want als ik met mijn werk mijn boterham niet kan verdienen, dan zal ik moeten kiezen voor een andere job. Niet om dan maar mijn werk minder goed te doen ;)

Dus als ik in de paarden wil werken maar het verdiend geen ruk, moet ik maar advocaat worden?
Bij deze mensen zijn varkens hun leven!
Nogmaals herhaal ik mijzelf...lees aub het topic door voor je reactie geeft!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:00

MiniBoots schreef:
Chubby schreef:
Dat is precies wat ik bedoel. Want als ik met mijn werk mijn boterham niet kan verdienen, dan zal ik moeten kiezen voor een andere job. Niet om dan maar mijn werk minder goed te doen ;)

Dus als ik in de paarden wil werken maar het verdiend geen ruk, moet ik maar advocaat worden?

Ik denk dat veel varkenshouders best iets anders willen doen. Maar hoe doe je dat? Je hebt een hyptheek, van pak 'm beet, 1 miljoen euro op je varkensbedrijf. Afgegeven in betere tijden. Je hebt amper kunnen aflossen omdat je dus zo weinig hebt verdiend, en een varkensbedrijf verkopen, zal niet lukken. Zo'n bedrijf raak je aan de straatstenen niet kwijt. Leeg laten staan en bij een baas gaan werken? Gaat niet. Heeft met belastingen te maken. Je moet een gezinsinkomen eruit halen. Dan maar paarden houden? Gaat niet. Past niet in het bestemmingsplan. Paardenhouderij is niet agrarisch. Stoppen en verkopen? Gaat niet. De bank dwingt je om door te blijven gaan, want ook hun willen hun centen terug zien. Nee. Even voor een andere job kiezen, is geen optie. :n

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:02

Duke schreef:
MiniBoots schreef:

Ik denk dat veel varkenshouders best iets anders willen doen. Maar hoe doe je dat? Je hebt een hyptheek, van pak 'm beet, 1 miljoen euro op je varkensbedrijf. Afgegeven in betere tijden. Je hebt amper kunnen aflossen omdat je dus zo weinig hebt verdiend, en een varkensbedrijf verkopen, zal niet lukken. Zo'n bedrijf raak je aan de straatstenen niet kwijt. Leeg laten staan en bij een baas gaan werken? Gaat niet. Heeft met belastingen te maken. Je moet een gezinsinkomen eruit halen. Dan maar paarden houden? Gaat niet. Past niet in het bestemmingsplan. Paardenhouderij is niet agrarisch. Stoppen en verkopen? Gaat niet. De bank dwingt je om door te blijven gaan, want ook hun willen hun centen terug zien. Nee. Even voor een andere job kiezen, is geen optie. :n

Of ze wat anders willen doen, weet ik echt niet.
De gene die ik kennen hebben er bewust voor gekozen.

Voor de rest heb je helemaal gelijk!

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:03

Ik zeg ook nergens dat alle koeien buiten komen? Ik zeg alleen dát ik dat liever eet.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:03

Miracle_ schreef:
Ik zeg ook nergens dat alle koeien buiten komen? Ik zeg alleen dát ik dat liever eet.

Voegt niets toe dus, je hebt geen onderbouwing..ik vind patat ook lekkerder dan aardappel.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:07

MiniBoots schreef:

Ach kom, wanneer je zodanig in moet boeten op dierenwelzijn dan zijn varkens niet je leven. En inderdaad: wanneer je idealen geen voldoende broodwinning opleveren, zul je wat anders moeten doen. Dat moeten jij en ik en alle andere burgers toch ook? Voor mij is er geen subsidie als ik met mijn job te weinig verdien om rond te komen :D ik word ook gemaand wanneer ik mijn hypotheek niet betaal en wee als ik mijn kinderen verwaarloos omdat ik er 10 op de wereld heb gezet en dat eigenlijk niet kon betalen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:07

Miracle_ schreef:

Klinkt heel cru, maar dan zou ik alleen nog maar worst eten. Worst is merendeels gemaakt van 'worstkoeien', oftewel afgemolken melkkoeien. Die komen over het algemeen nog in de zomer buiten (idd steeds minder vanwege milieu-eisen). Het goede stukje rundvlees, komt van vleeskoeien, die meestal gewoon binnen staan. Op zich ook wel in mooie stallen. Niks mis mee verder.

Duke

Re: De schokkende waarheid over het leven van een varken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:08

@Chubby: misschien even mijn post hierboven lezen over waarom stoppen vaak geen optie is?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:08

Chubby schreef:
MiniBoots schreef:

Ach kom, wanneer je zodanig in moet boeten op dierenwelzijn dan zijn varkens niet je leven. En inderdaad: wanneer je idealen geen voldoende broodwinning opleveren, zul je wat anders moeten doen. Dat moeten jij en ik en alle andere burgers toch ook? Voor mij is er geen subsidie als ik met mijn job te weinig verdien om rond te komen :D ik word ook gemaand wanneer ik mijn hypotheek niet betaal en wee als ik mijn kinderen verwaarloos omdat ik er 10 op de wereld heb gezet en dat eigenlijk niet kon betalen.

Hoedanig??Denk je nou echt dat dit op het filmpjeelk uur op elke dag voorkomt in de varkenstallen??
Je moet echt verder kijken dan je neus lang is.
De varkensbedrijven die ik ken en meerdere met mij, is imo niks mis mee.

Citaat:
Ik denk dat veel varkenshouders best iets anders willen doen. Maar hoe doe je dat? Je hebt een hyptheek, van pak 'm beet, 1 miljoen euro op je varkensbedrijf. Afgegeven in betere tijden. Je hebt amper kunnen aflossen omdat je dus zo weinig hebt verdiend, en een varkensbedrijf verkopen, zal niet lukken. Zo'n bedrijf raak je aan de straatstenen niet kwijt. Leeg laten staan en bij een baas gaan werken? Gaat niet. Heeft met belastingen te maken. Je moet een gezinsinkomen eruit halen. Dan maar paarden houden? Gaat niet. Past niet in het bestemmingsplan. Paardenhouderij is niet agrarisch. Stoppen en verkopen? Gaat niet. De bank dwingt je om door te blijven gaan, want ook hun willen hun centen terug zien. Nee. Even voor een andere job kiezen, is geen optie.

In principe is het 7 goede jaren en 7 slechte jaren, toch Duke? :)
Laatst bijgewerkt door MiniMouse op 28-06-11 13:11, in het totaal 3 keer bewerkt

Wentos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:09

MiniBoots schreef:
Duke schreef:

Of ze wat anders willen doen, weet ik echt niet.
De gene die ik kennen hebben er bewust voor gekozen.

Voor de rest heb je helemaal gelijk!

Een vriend van mij heeft er ook bewust voor gekozen om zijn vader op te volgen in het bedrijf, omdat hij het gewoon prachtig werk vindt!! Ze kiezen er niet voor om varkenshouder te worden om op een houtje te moeten bijten hoor..
Maar als het eenmaal zover is dat dat inderdaad moet, dan krijg je inderderdaad het verhaal van Duke, dan kom je er niet zomaar vanaf..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:09

Duke schreef:
@Chubby: misschien even mijn post hierboven lezen over waarom stoppen vaak geen optie is?

Ik snap dat het water de boeren aan de lippen staat hoor. Maar ik zit niet dermate in de materie dat ik een oplossing weet te bedenken. Het enige wat ik hier zeg is dat het inboeten op dierenwelzijn om geld niet de meest nette manier is.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:10

MiniBoots schreef:
Hoedanig??Denk je nou echt dat dit op het filmpjeelk uur op elke dag voorkomt in de varkenstallen??

Ja, dat weet ik wel heel zeker. Vast niet overal. Maar veel en veel en veel te vaak.

Edit: m.i. is de hele bio-industrie gebaseerd op geld en staat dierenwelzijn niet op één. Wat de reden ook daarvan ook is. Excuses te over, maar daar koopt het bewuste varken of kippetje helemaal niks voor, toch?
Laatst bijgewerkt door Chubby op 28-06-11 13:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Famke160301

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:11

2005 schreef:
Ik heb het nog erger gezien... Maar goed, het niet kunnen staan kan door het fokbeleid komen. Er is jarenlang alleen maar gefokt op zoveel mogelijk vlees, goedkoop voor de consument en niet meer gekeken naar het beenwerk en of het varken zoveel gewicht nog wel kon dragen.
Dat een zeug vastgezet moet worden omdat ze anders op haar biggen gaat liggen heeft hier ook mee te maken. Zeugen in het wild liggen heel wat minder biggen dood dan in de bio industrie.
Staarten niet couperen is ook heel dubbel. Er is nog steeds te weinig geld en ruimte voor betere hokken. Je kan ze wel allemaal vrij laten lopen op een te klein stuk, maar de kans is dan weer groot dat ze uit verveling elkaars staart gaan eten.

Pardon? Er wordt juist heel erg op beenwerk gefokt, zodat een Zeug in staat is vaker te kunnen werpen, en vleesvarkens sterker zijn zodat ze hun gewicht kunnen drage. BTW een zeug weegt tussen de 250 en 350 kg een vleesvarken tussen de 114 en 122 kg. Zeugen zijn dus veel zwaarder! Grote onzin wat je hier dus verkondigt! Lees je wel t hele topic door? Op de vorige pagina staat een reactie van mij waarin staat waarom varkens soms kruisverlamming hebben.
Voor de zoveelste keer,zeugen staan niét vast, is allang wettelijk verboden! Over het doodliggen, wilde zwijnen en ons hedendaags varken kun je niet met elkaar vergelijken. Doodliggen wordt door op een bepaalde manier te huisvesten zoveel mogelijk voorkomen. Het percentage doodliggen is bij biologisch gehouden varkens veel hoger, omdat de biggetjes weinig tot geen vluchtmogelijkheden hebben. Bovendien gebeurt dit bij andere diersoorten ook. Een koe in een groot stro-hok gaat ook wel eens per ongeluk op haar kalf liggen. Bij honden gebeurt t enz enz.

@ Brainless
Ik wil niet flauw zijn, maar melkkoeien komen vaak enkele uren in de wei, doordat ze een heel precies rantsoen hebben, waarbij de hele dag gras eten niet past. Die uren buiten zijn dan voornamelijk bedoeldt om te spelen, chillen of hoe je dat wilt noemen. Het eten halen ze binnen in de stal. Bij kleinere bedrijven komen melkkoeien vaak wel de hele dag buiten, maar gaan 's avonds rond melktijd weer naar binnen om dan de volgende dag na melktijd 's morgens weer naar buiten te gaan.
Vleeskoeien komen wel buiten, echt niet alleen bij hobbyboeren met 2 of 3 koetjes. Vleeskoeien lopen vaker en langer buiten dan melkkoeien. (met vleeskoeien bedoel ik dikbilrassen en geen mestkalveren, meststieren, rosekalveren.)

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:12

Duke schreef:
Voordat iedereen weer schande spreekt over de boeren, graag wel even beide kanten van het verhaal. Ik vind het echt belachelijk dat er weer op zo'n schandalige, eenzijdige, ongenuanceerde wijze dingen in de media worden gesmeten. Ik walg van zulke organisaties. En tuurlijk kan het niet altijd rozegeur en zonneschijn zijn in een varkensstal, maar geen boer zit erop te wachten zijn dieren te laten lijden. En als je meerdere nachten gaat filmen en foto's maakt op een stal met 4000 varkens, zitten er akelige gevallen tussen, maar Ongehoord laat het lijken alsof de boer daar niets aan doet! En tuurlijk zijn het akelige beelden. Maar ga ook eens 's nachts filmen in willekeurige bejaardentehuizen? Of verzorgingstehuizen? Soms denk ik wel eens: de realiteit is volkomen zoek in dit land.

Citaat:
Vrijwilligers van actiegroep 'Ongehoord' zijn 's nachts zonder medeweten van de varkensboeren 26 stallen in gegaan om een 'eerlijk beeld' te krijgen van varkens en biggen in stallen. Op de beelden zijn onder meer varkens met verlamde achterbenen en een varken met een dood jong te zien. Annechien ten Have, voorzitter van de LTO vakgroep varkenshouderij, was één van de varkenshouders die 's nachts 'bezocht' is. Ze is onthutst en ontdaan dat mensen in hebben gebroken en illegaal opnamen hebben gemaakt. Zij schrijft op haar blog: "Het zijn beelden van zieke en dode dieren. Je zag een zeug die verworpen had, een biggetje dat nog onder de zeug lag en dus platgedrukt was, een dood biggetje, een staartbijter, beren met een breuk, een kreupele zeug, een varken met een ontstoken oog. Deze beelden waren achter elkaar gezet. Als je dat zo achter elkaar zet, zijn het akelige beelden. Dus het was een heel eenzijdig beeld." Volgens haar probeert de actiegroep zo bewust een verkeerd beeld te schetsen. Ze wijst erop dat het onvermijdelijk is dat er wel eens in een dierenleven wat mis gaat. “Soms worden jongen nou eenmaal dood geboren, dat gebeurt in de natuur ook." Zij laat weten aangifte van inbraak te doen. "Ik ben onthutst, ik heb er geen woorden voor. Als mensen willen zien hoe het er hier aan toe gaat, kunnen ze gewoon aanbellen en dan mogen ze alles zien."
Bron: agd.nl

Citaat:
Maandag ontstond er een ware mediastorm na de publicatie van het artikel over de illegaal gemaakte filmpjes in 26 varkensstallen. Gelukkig had ik zondag in mijn blog al geschreven over de ongehoorde inval op onze bedrijven, maar ook - en nog meer - de wijze waarop een poging wordt gedaan om mijn goede naam door het slijk te halen. Na de eerste zet van ‘Ongehoord’ moesten we de tegenaanval inzetten. Dit konden we niet over onze kant laten gaan.

Goede journalistiek
Zondagmiddag publiceerden De Boerderij en Nieuwe Oogst mijn blog. Al snel had de hoofdredacteur van Boerderij de filmpjes op You Tube opgespoord. Complimenten. Ik had eerst een gevoel van 'moet dat nu'? Maar al snel besefte ik dat de filmpjes toch online zouden verschijnen. Dan maar liever aan mijn blog. Later in de avond werden de filmpjes ineens geblokt. Blijkbaar had de actiegroep er niet op gerekend dat de filmpjes voortijdig ontdekt werden. Via twitter werd mijn blog al snel gelezen. Tot nu toe zijn er meer dan 26.000 lezers.

Welk programma?
Maandagmorgen al vroeg telefoon. Het artikel stond in het Algemeen Dagblad. 'Afschuw over varkensleed' was de kop. De toon leek gezet. De media pakten het snel op. De cameraploegen wisselden elkaar af: RTL Nieuws, Hart van Nederland, RTV Noord. Daarnaast nog veel schrijvende pers. In de hectiek moeten er ook nog afwegingen worden gemaakt. Naar welk programma ga je? Uitgesproken EO, een reportage of naar Knevel en Van den Brink? Het werd Knevel en Van den Brink. In deze tijden is het fijn, dat onze afdeling public affairs hierbij ondersteunt. Zij zorgden ook voor een extra nieuwsbrief naar onze leden en publicaties op http://www.lto.nl en http://www.ltonoord.nl. De dag is van uur tot uur ingevuld. Er is nauwelijks tijd om even rust te nemen. Een echte mediastorm.

Stress
’s Avonds met een door de omroep geregelde taxi naar KvdB. Na zo’n hectische dag was het niet verantwoord om zelf naar Hilversum te rijden. De taxi zou rond acht uur komen en was er om kwart over acht nog niet. Stress dus. Uiteindelijk om half negen opgehaald. Net op tijd in de studio. Schminken en naar de uitzending. De uitzending is live en dus extra spannend. De redactie vroeg of ik het goed vond dat ‘Ongehoord’ ook aan tafel kwam. Nee, dat wilde ik niet. Eerst illegale beelden maken en dan wel met mij op de televisie. Dat gaat er bij mij niet in. Eerst via de voordeur: aanbellen, kijken en praten en niet andersom.

Bijval
Bijval kwam er van Dr. Frank. Hij maakte de vergelijking met zieke mensen. De reactie van Thieme prikkelde me ten top. Ik wil open zijn over de varkenshouderij. Wij verbergen onze dilemma’s niet. Wat me raakte was de vraag of er politiebescherming komt. Nee, dat heb ik niet gevraagd. Maar ik heb wel een gevoel van onveiligheid. Vooral de onzekerheid hoe ver deze activisten zullen gaan, baart me zorgen. Ook mijn familie is hierbij betrokken.

Amen _/-\o_ Wij hadden ook varkens niet zo'n groot bedrijf ca. 350 varkens. Denken jullie nou echt dat een boer zijn varkens gewoon laat lijden?? Waarom zou hij dat doen? Hij heeft daar helemaal niets aan. Ons bedrijf stond 5 jaar geleden bijna in de fik maar met gevaar voor eigen leven heeft me vader alles geblust om zijn varkens te redden. Gingen de dierenactivisten maar eens achter de vacatienaties aan zodat er niet zoveel dieren moeten worden geruimd!!. En dachten ze maar eens na voordat ze alle nertsen gingen vrijlaten!!Dat is pas zielig nertsen die dood gaan van de honger om dat een dierenactivist het zo nodig vond dat hij vrij moest wezen..sukkels!

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:12

Chubby schreef:
MiniBoots schreef:

Ja, dat weet ik wel heel zeker. Vast niet overal. Maar veel en veel en veel te vaak.

En hoe weet jij dat zeker, welk onderzoek kan je mij daarvoor aantonen?
Omdat je het denkt?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:13

Chubby schreef:
MiniBoots schreef:

Chubby schreef:
... Maar ik zit niet dermate in de materie dat ik een oplossing weet te bedenken. Het enige wat ik hier zeg is dat het inboeten op dierenwelzijn om geld niet de meest nette manier is.

Dit vind ik altijd een beetje jammer. Wel zeggen dat het zo niet anders kan, maar zelf ook niet weten hoe.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:13

MiniBoots schreef:
Miracle_ schreef:

Voegt niets toe dus, je hebt geen onderbouwing..ik vind patat ook lekkerder dan aardappel.

En wat voegt jouw reactie nu dan toe?

Ik weet waar ik mijn vlees haal, en ik weet waar het vandaan komt. Ik at al nauwelijks varkensvlees, maar nu al helemaal niet meer. En ja, rundvlees eet ik wel, alleen als ik weet waar het vandaan komt, en dat kan mijn slager mij garanderen. Varkensvlees geeft hij echter eerlijk toe waar het vandaan komt, en dat deze dieren geen daglicht zien. Maar na het zien van deze filmpjes, is het voor mij gewoon klaar.
En zodra ik weer dat de koeien ook zo gaan leven, waar ik mijn vlees haal, dan is ook dat afgelopen voor mij.

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:14

Miracle_ schreef:

Ik weet waar ik mijn vlees haal, en ik weet waar het vandaan komt. Ik at al nauwelijks varkensvlees, maar nu al helemaal niet meer. En ja, rundvlees eet ik wel, alleen als ik weet waar het vandaan komt, en dat kan mijn slager mij garanderen. Varkensvlees geeft hij echter eerlijk toe waar het vandaan komt, en dat deze dieren geen daglicht zien. Maar na het zien van deze filmpjes, is het voor mij gewoon klaar.
En zodra ik weer dat de koeien ook zo gaan leven, waar ik mijn vlees haal, dan is ook dat afgelopen voor mij.

Mischien moet je dan het topic voor een keertje doorlezen, dan kan je mijn reacties zien.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:15

MiniBoots schreef:
En hoe weet jij dat zeker, welk onderzoek kan je mij daarvoor aantonen?
Omdat je het denkt?[/quote]

Wat een denegrerend toontje, dat doe ik andersom toch ook niet?

Ik kom zelf van het platteland, ken een fiks aantal veehouders/ fokkers en mesters. Heb dierenhouderij gestudeerd en daar dingen geleerd en gezien die mij persoonlijk voldoende huiver hebben meegegeven over de algehele industrie. Niet over excessen, over de gehele industrie (het woord industrie alleen al *gatver*)..

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:16

Duke schreef:
Dit vind ik altijd een beetje jammer. Wel zeggen dat het zo niet anders kan, maar zelf ook niet weten hoe.

Ik kan toch als burger ook gewoon zaken constateren? Er is voor zoveel een non-oplossing, dan voor die boeren die hun brood er niet meer mee verdienen vast ook. Misschien de subsidies eens anders verdelen?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:17

Chubby schreef:
Wat een denegrerend toontje, dat doe ik andersom toch ook niet?

Ik kom zelf van het platteland, ken een fiks aantal veehouders/ fokkers en mesters. Heb dierenhouderij gestudeerd en daar dingen geleerd en gezien die mij persoonlijk voldoende huiver hebben meegegeven over de algehele industrie. Niet over excessen, over de gehele industrie (het woord industrie alleen al *gatver*)..

Was absoluut niet zo bedoelt hoor :D
Dan ken jij stom toevallig echt geen goede varkenshouders..jammer.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:18

MiniBoots schreef:
Miracle_ schreef:

Mischien moet je dan het topic voor een keertje doorlezen, dan kan je mijn reacties zien.

Ik heb het topic doorgelezen. Wat heeft dat met die reactie te maken?

MiniMouse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:22

@Miracle
Dat ik wel onderbouw en jij hier alleen komt zeggen dat je liever een koe eet, omdat die het allemaal beter hebben.
Oke prima, maar daar gaat dit topic niet over en het is ook niet waar.
Nu weer ontopic.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:24

Chubby schreef:
Duke schreef:

Ik kan toch als burger ook gewoon zaken constateren? Er is voor zoveel een non-oplossing, dan voor die boeren die hun brood er niet meer mee verdienen vast ook. Misschien de subsidies eens anders verdelen?

Subsidies houdt Brussel zich mee bezig. Dat gaat ook allemaal veranderen. Ben er wel mee eens (hoewel dat natuurlijk voor ons niet gunstig is) dat er eens goed naar de subsidies gekeken moet worden. Als hier een gezonde sector door ontstaat met voldoende bestaansrecht. Waar gehakt wordt, vallen spaanders.

Tuurlijk mag je zaken constateren, maar mijn ervaring is dat burgers alleen zien wat ze willen zien, veel gekleurde informatie krijgen van organisaties als Wakker Dier en Ongehoord en zo een vertekend beeld van de werkelijkheid krijgen.

Ik zie ook hoe hard er gewerkt wordt, om ondanks de belachelijke marges, dat boeren wel werken aan betere en diervriendelijkere houderijsystemen.

Het is ook jouw keuze en je een goed recht om de huidige veehouderijsystemen in Nederland niet voldoende diervriendelijk te vinden en daarom geen vlees te eten. Mijn respect heb je. Ik zie dat anders. Maar ik ben wel tegen het verspreiden van onjuiste en ongenuanceerde filmpjes en foto's, zodat er een heel verkeerd beeld ontstaat. En ook tegen boute opmerkingen dat het vreselijk is en dat het dan maar direct anders moet. Dat is als een olifant door een porseleinkast.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-11 13:24

MiniBoots schreef:
@Miracle
Dat ik wel onderbouw en jij hier alleen komt zeggen dat je liever een koe eet, omdat die het allemaal beter hebben.
Oke prima, maar daar gaat dit topic niet over en het is ook niet waar.
Nu weer ontopic.

Lekker kort door de bocht, maar goed, ik zal de rest van mijn mening voor me houden. :)