tamary schreef:Geld over met PGB is gedeeltelijk door het bedrag dat je niet hoeft te verantwoorden, dat is 1.5% van je budget met een minimum van 250 en een maximum van 1250 (was 2500) per jaar.
Bedoeling is om dit bedrag te gebruiken voor kosten als bv:
- betaalrekening (ivm advies aparte rekening te gebruiken voor PGB),
- lidmaatschap PerSaldo (belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget),
- kosten van online administratie PGB
- kaartje/bedankje/attentie voor begeleiding/hulp
Daarvoor is 250 euro zeker toereikend en dat bedrag zou dus daar op vast gezet mogen worden ipv percentage vasthouden.
Zorg In Natura moet via een instelling en die heeft altijd meer kosten dan de particulier of freelancer die je met PGB kan inkopen. Aangezien die zorginstellingen ivm zgn. concurrentie/marktwerking steeds groter worden gaan de kosten ook omhoog. Daarnaast zit de hoge manager met dik salaris in een luxe kantoor en doen op de werkvloer 5 mensen het werk van 8, omdat er en altijd mensen ziek zijn (overbelasting) en er ook zonder ziekte collega's tekort zijn. Voorbeelden zat gehoord, moeder heeft flink wat jaren in de thuiszorg gewerkt.
Ik heb zelf PGB voor begeleiding, zodat ik geen misverstanden/ellende, etc. heb als autist bij communicatie met officiële instanties en mijn administratie en huis op orde en overzichtelijk blijven. Bedrag daarvoor is niet zo hoog, maar die hulp maakt wel dat ik niet op de langere termijn ontspoor en met schulden, etc. kom te zitten waardoor ik bv naar begeleid wonen zou moeten. Nu kan ik met dit beetje hulp gewoon zelfstandig wonen, fijn mijn eigen dingen doen en kost ik de gemeenschap nog geen 5% van wat schulden, actie van officiële instanties, begeleid wonen, etc. zouden kosten. Ik weet niet wat er gaat gebeuren als mijn PGB stop gezet wordt. Ik heb indicatie t/m 2015, maar of ik ook zo lang PGB krijg? Ben nu dus hard bezig om hele huis en admin echt 100% op orde te krijgen, alles schone lei en hopen dat ik dan in het ergste geval de boel met hulp van ouders (zolang die nog leven) bij kan houden.
Sorry, dat ik misschien "aanvallend" overkom.
Maar hoe werden dit soort situatie's voor de tijd van de PGB's opgelost?
Is het zoveel werk voor ouders om hun kinderen ermee te helpen?
Sorry, als ik hier alle verhalen zo lees, gaan mijn nekharen echt overeind staan.
En dat bedrag wat niet verantwoord hoeft te worden, wordt (meestal) niet uitgegeven aan mogelijkheden die hier boven benoemd zijn.
En ik weet jammer genoeg waarover ik praat en hoeveel er mis kán gaan in situatie's waarbij een PGB betrokken is.