PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 12:25

cherie78 schreef:
Er wordt nog steeds door de thuiszorg-instellingen ZORG in natura verleend en goedkoper.

Zoals ik al zei, Zorg in natura is absoluut niet goedkoper :n en ik kan het weten want ik werk in de thuiszorg en daarnaast nog bij iemand met een PGB. ik heb gezien wat voor een bedrag een uur verpleegkundige zorg via thuiszorg kost en een uur via een PGB. via PGB is vele malen goedkoper. via de thuiszorg is 3x zo duur. zag bedragen voorbij komen van ong. 60euro/uur. hiervan krijgt de verpleegkundige ongeveer 15-20 euro en de rest gaat naar de thuiszorginstelling toe voor de direkteuren, de managers, de planners, de gebouwen enz. die allemaal betaald moeten worden. bij PGB heb je dat niet. dan huur je rechtstreeks een verpleegkundige in die je 20 euro/uur geeft. de rest houden ze over waar ze andere zorgverleners van in kunnen huren of meer uren en anders moeten ze dit bedrag na de verantwoording over het PGB, terugbetalen.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:08

Tieme schreef:
cherie78 schreef:
Er wordt nog steeds door de thuiszorg-instellingen ZORG in natura verleend en goedkoper.

Zoals ik al zei, Zorg in natura is absoluut niet goedkoper :n en ik kan het weten want ik werk in de thuiszorg en daarnaast nog bij iemand met een PGB. ik heb gezien wat voor een bedrag een uur verpleegkundige zorg via thuiszorg kost en een uur via een PGB. via PGB is vele malen goedkoper. via de thuiszorg is 3x zo duur. zag bedragen voorbij komen van ong. 60euro/uur. hiervan krijgt de verpleegkundige ongeveer 15-20 euro en de rest gaat naar de thuiszorginstelling toe voor de direkteuren, de managers, de planners, de gebouwen enz. die allemaal betaald moeten worden. bij PGB heb je dat niet. dan huur je rechtstreeks een verpleegkundige in die je 20 euro/uur geeft. de rest houden ze over waar ze andere zorgverleners van in kunnen huren of meer uren en anders moeten ze dit bedrag na de verantwoording over het PGB, terugbetalen.

Ik kan het ook weten, zag ook rekeningen van thuiszorg-instellingen.
Heb contact gehad met andere thuiszorg-instellingen.
Heb het bedrag aan PGB ook gezien.

Dus waar "praten" we hier over?
Ik denk, dat door de bedragen die NIET verantwoord hoeven te worden, die PGB-houders zo aan deze "bel" trekken.
Of zou het zo zijn, dat de zorgverleners die via PGB werken, het hardst roepn?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:12

Tieme schreef:
cherie78 schreef:

"Tieme"je hebt helemaal gelijk.het is idd. 3 x duurder in een zorginstelling.
Thuishulp via een bureau kost minimaal 25,- per uur, de hulp zelf krijgt daar 15,- per uur voor.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 13:36

cherie78 schreef:

En wat bedoelen we hiermee??

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:00

Tieme schreef:
cherie78 schreef:

En wat bedoelen we hiermee??

Je kan wellicht beter "vragen" wat IK hiermee bedoel ;)
Want wat jij hiermee bedoeld, kan ik niet voor jou invullen :)

Ik bedoel hiermee, dat er geen controle is, op zorgverleners die via PGB werken.
Lijkt me heel simpel, dat die zorgverleners dan moeten gaan aankloppen bij een (thuis)zorginstelling en daar minder verdienen.
Want als een PGB-houder NIET het uur-tarief aanhoudt wat middels PGB uitbetaalt wordt, de rest terugmoet.
En dat wordt dus blijkbaar niet gedaan, aangezien de regering hiermee bezig is.

gohya

Re: PGB is door de 2e kamer onderuit gehaald.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:39

@cherie78
Lijkt me heel simpel, dat die zorgverleners dan moeten gaan aankloppen bij een (thuis)zorginstelling en daar minder verdienen.

Klopt de zorgverleners verdienen daar idd minder.Maar het PGB betaald wél het volle pond uur tarief aan de instelling.En die stoppen de rest in 'eigen' zak.Dus goedkoper is men niet uit,alleen maar duurder.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 14:54

gohya schreef:
@cherie78

Klopt de zorgverleners verdienen daar idd minder.Maar het PGB betaald wél het volle pond uur tarief aan de instelling.En die stoppen de rest in 'eigen' zak.Dus goedkoper is men niet uit,alleen maar duurder.

Daarom moet ook het PGB "verdwijnen" en gewoon de zorg geleverd worden door (thuis)zorginstellingen.
Die zouden dan ook meer gecontroleerd moeten worden.
Wat dan ook veel gemakkelijker is, dan bij al die individuele PGB's.

De kwaliteit van (geleverde) zorg kan dan ook hoger.
Nu is het (nog) zo, dat PGB-houders "kwalitatief" goede zorg in moeten kopen.
Maar daar is GEEN controle op.
Er is gewoon veel te weinig CONTROLE en dat vind ik het allergrootste probleem.

Het geld besteden aan het verbeteren van de kwaliteit bij/in (thuis)zorginstellingen is veel effectiever.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:02

cherie78 schreef:
gohya schreef:
@cherie78

Daarom moet ook het PGB "verdwijnen" en gewoon de zorg geleverd worden door (thuis)zorginstellingen.

Het geld besteden aan het verbeteren van de kwaliteit bij/in (thuis)zorginstellingen is veel effectiever.

Dat begrijp ik maar er is [al een tijdje] een groot tekort aan kwalitatief personeel!
Hoe wil je dat oplossen?
Niet iedereen wil dit werk doen,het is geestelijk en lichamelijk zwaar!

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:05

gohya schreef:

Om nog maar niet te gaan praten over het loon en de CAO...
Je kunt beter een beroep kiezen waar je niet met mensen werkt, dan kan je tenminste met één 40 uren contract een gezinnetje onderhouden.

Relien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:08

ze willen dus nu iedereen die geen pgb meer heeft maar naar een instelling sturen maar ook daarop gaan ze bezuinigen,. ze willen nog maar een x bedrag per jaar per patient betalen ik heb het bedrag wel gehoord maar kom er nu even niet op maar het is te weinig om in een instelling te leven.. woensdag is hier voor een demonstratie in den haag.. als ze dat ook nog doen kan je helemaal nergens meer heen

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:08

gohya schreef:
cherie78 schreef:

Dat begrijp ik maar er is [al een tijdje] een groot tekort aan kwalitatief personeel!
Hoe wil je dat oplossen?

Er is ook een groot tekort aan kwalitatief personeel omdat de regering moet bezuinigen.
Het kan daarom ook een oplossing zijn als het PGB verdwijnt en de (thuis)zorginstellingen dat geld kúnnen krijgen.
Afdelingen en zorginstellingen willen vaak wel meer mensen aannemen maar het budget is niet toereikend daarvoor.

Plus door het bezuinigen, dat opleidingen nu ook op een andere manier bij zorginstellingen gedaan moeten worden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:11

Ik vraag me ook zeer af of instellingen wel arbeiders kunnen krijgen. De nieuwe CAO bij mijn moeder op het werk (instelling voor verstandelijk gehandicapten) is echt heel slecht voor de werknemer. Mensen gaan echt wel hard zoeken naar een betere baan voordat ze daarvoor kiezen.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:23

julius_juut schreef:
Ik vraag me ook zeer af of instellingen wel arbeiders kunnen krijgen. De nieuwe CAO bij mijn moeder op het werk (instelling voor verstandelijk gehandicapten) is echt heel slecht voor de werknemer. Mensen gaan echt wel hard zoeken naar een betere baan voordat ze daarvoor kiezen.

Idd. hier zit ook het probleem,er is niet genoeg personeel om in de instellingen te gaan werken.
De instellingen kunnen dan wel extra geld krijgen voor meer personeel,maar dat meer personeel ís er niet.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 16:39

Wat ik niet begrijp is dat mensen gaan oordelen over situaties als ze er geen ervaring mee hebben.
Dat is zeker met dit soort situaties heel moeilijk. Vaak word alles onderschat en iemand in zo'n gezinssituatie verteld niet alles en je ziet ook niet alles. Wie ben jij dan om te oordelen of het pgb terecht is?

Stel je bent alleenstaande met kinderen. Een daarvan is zo gehandicapt dat je diegene niet naar school kan. Hoogstens een dagopvang. Maar daar moet voor betaald worden. Om daar voor te betalen moet je werken, maar dan verdien je lang niet genoeg om dat te betalen. Dus je moet thuis blijven om voor je kind te zorgen. Nee dat zóu lekker zijn. Dan heb je dus geen inkomen. Vind het redelijk dat je jezelf dan uit kan betalen via het pgb. Aangezien jij degene bent die jou kind de beste zorg kan geven mar daardoor niet kan werken.

Ik vind het pgb goed. Niemand heeft gevraagd om zijn of haar (kinds) ziektes. 'Gewone' kinderen vergelijken met deze kinderen vind ik echt appels met peren vergelijken. Net als de gezinnen met elkaar te vergelijken. Dat moet je misschien maar niet doen als je er niks van weet.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:00

Jessicajoann schreef:
Wat ik niet begrijp is dat mensen gaan oordelen over situaties als ze er geen ervaring mee hebben.
Dat is zeker met dit soort situaties heel moeilijk. Vaak word alles onderschat en iemand in zo'n gezinssituatie verteld niet alles en je ziet ook niet alles. Wie ben jij dan om te oordelen of het pgb terecht is?

Stel je bent alleenstaande met kinderen. Een daarvan is zo gehandicapt dat je diegene niet naar school kan. Hoogstens een dagopvang. Maar daar moet voor betaald worden. Om daar voor te betalen moet je werken, maar dan verdien je lang niet genoeg om dat te betalen. Dus je moet thuis blijven om voor je kind te zorgen. Nee dat zóu lekker zijn. Dan heb je dus geen inkomen. Vind het redelijk dat je jezelf dan uit kan betalen via het pgb. Aangezien jij degene bent die jou kind de beste zorg kan geven mar daardoor niet kan werken.

Ik vind het pgb goed. Niemand heeft gevraagd om zijn of haar (kinds) ziektes. 'Gewone' kinderen vergelijken met deze kinderen vind ik echt appels met peren vergelijken. Net als de gezinnen met elkaar te vergelijken. Dat moet je misschien maar niet doen als je er niks van weet.

AMEN!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:15

Geld over met PGB is gedeeltelijk door het bedrag dat je niet hoeft te verantwoorden, dat is 1.5% van je budget met een minimum van 250 en een maximum van 1250 (was 2500) per jaar.
Bedoeling is om dit bedrag te gebruiken voor kosten als bv:
- betaalrekening (ivm advies aparte rekening te gebruiken voor PGB),
- lidmaatschap PerSaldo (belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget),
- kosten van online administratie PGB
- kaartje/bedankje/attentie voor begeleiding/hulp
Daarvoor is 250 euro zeker toereikend en dat bedrag zou dus daar op vast gezet mogen worden ipv percentage vasthouden.

Zorg In Natura moet via een instelling en die heeft altijd meer kosten dan de particulier of freelancer die je met PGB kan inkopen. Aangezien die zorginstellingen ivm zgn. concurrentie/marktwerking steeds groter worden gaan de kosten ook omhoog. Daarnaast zit de hoge manager met dik salaris in een luxe kantoor en doen op de werkvloer 5 mensen het werk van 8, omdat er en altijd mensen ziek zijn (overbelasting) en er ook zonder ziekte collega's tekort zijn. Voorbeelden zat gehoord, moeder heeft flink wat jaren in de thuiszorg gewerkt.

Ik heb zelf PGB voor begeleiding, zodat ik geen misverstanden/ellende, etc. heb als autist bij communicatie met officiële instanties en mijn administratie en huis op orde en overzichtelijk blijven. Bedrag daarvoor is niet zo hoog, maar die hulp maakt wel dat ik niet op de langere termijn ontspoor en met schulden, etc. kom te zitten waardoor ik bv naar begeleid wonen zou moeten. Nu kan ik met dit beetje hulp gewoon zelfstandig wonen, fijn mijn eigen dingen doen en kost ik de gemeenschap nog geen 5% van wat schulden, actie van officiële instanties, begeleid wonen, etc. zouden kosten. Ik weet niet wat er gaat gebeuren als mijn PGB stop gezet wordt. Ik heb indicatie t/m 2015, maar of ik ook zo lang PGB krijg? Ben nu dus hard bezig om hele huis en admin echt 100% op orde te krijgen, alles schone lei en hopen dat ik dan in het ergste geval de boel met hulp van ouders (zolang die nog leven) bij kan houden.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 17:28

tamary schreef:
Geld over met PGB is gedeeltelijk door het bedrag dat je niet hoeft te verantwoorden, dat is 1.5% van je budget met een minimum van 250 en een maximum van 1250 (was 2500) per jaar.
Bedoeling is om dit bedrag te gebruiken voor kosten als bv:
- betaalrekening (ivm advies aparte rekening te gebruiken voor PGB),
- lidmaatschap PerSaldo (belangenvereniging van mensen met een persoonsgebonden budget),
- kosten van online administratie PGB
- kaartje/bedankje/attentie voor begeleiding/hulp
Daarvoor is 250 euro zeker toereikend en dat bedrag zou dus daar op vast gezet mogen worden ipv percentage vasthouden.

Zorg In Natura moet via een instelling en die heeft altijd meer kosten dan de particulier of freelancer die je met PGB kan inkopen. Aangezien die zorginstellingen ivm zgn. concurrentie/marktwerking steeds groter worden gaan de kosten ook omhoog. Daarnaast zit de hoge manager met dik salaris in een luxe kantoor en doen op de werkvloer 5 mensen het werk van 8, omdat er en altijd mensen ziek zijn (overbelasting) en er ook zonder ziekte collega's tekort zijn. Voorbeelden zat gehoord, moeder heeft flink wat jaren in de thuiszorg gewerkt.

Ik heb zelf PGB voor begeleiding, zodat ik geen misverstanden/ellende, etc. heb als autist bij communicatie met officiële instanties en mijn administratie en huis op orde en overzichtelijk blijven. Bedrag daarvoor is niet zo hoog, maar die hulp maakt wel dat ik niet op de langere termijn ontspoor en met schulden, etc. kom te zitten waardoor ik bv naar begeleid wonen zou moeten. Nu kan ik met dit beetje hulp gewoon zelfstandig wonen, fijn mijn eigen dingen doen en kost ik de gemeenschap nog geen 5% van wat schulden, actie van officiële instanties, begeleid wonen, etc. zouden kosten. Ik weet niet wat er gaat gebeuren als mijn PGB stop gezet wordt. Ik heb indicatie t/m 2015, maar of ik ook zo lang PGB krijg? Ben nu dus hard bezig om hele huis en admin echt 100% op orde te krijgen, alles schone lei en hopen dat ik dan in het ergste geval de boel met hulp van ouders (zolang die nog leven) bij kan houden.

Sorry, dat ik misschien "aanvallend" overkom.
Maar hoe werden dit soort situatie's voor de tijd van de PGB's opgelost?
Is het zoveel werk voor ouders om hun kinderen ermee te helpen?
Sorry, als ik hier alle verhalen zo lees, gaan mijn nekharen echt overeind staan.
En dat bedrag wat niet verantwoord hoeft te worden, wordt (meestal) niet uitgegeven aan mogelijkheden die hier boven benoemd zijn.

En ik weet jammer genoeg waarover ik praat en hoeveel er mis kán gaan in situatie's waarbij een PGB betrokken is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:06

Jessicajoann schreef:

Geen ervaring daarmee ? Echt wel, in mijn familie waarbij vader continu thuis is omdat ie in de WIA zit omdat ie niet helemaal spoort en moeder een eigen bedrijfje aan huis heeft. Moeder betaalt zichzelf uit en soms vader ook, terwijl die altijd thuis zit.

En als je wilt thuis blijven voor je kinderen, ga je gang, geen probleem, maar daar hoef je geen salaris voor te hebben, je hoort voor je kinderen te zorgen anders had je ze maar niet moeten krijgen, thuis blijven deed mijn moeder vroeger ook en mijn vader verdiende ons geld. Wie zegt dat je een baan zou hebben als je wel zou kunnen werken ? Dat gaat tegenwoordig ook niet meer op, met de crisis. En waarom zou je meer moeten hebben dan bijvoorbeeld mensen die in de bijstand zitten ? De zorg die je kind nodig heeft, die mag je extra krijgen, maar verder moet het ophouden.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:09

Daar houd het ook op. Ik spreek uit ervaring. En ik had het natuurlijk niet persoonlijk tegen jou he.
Als je thuis móet blijven omdat je zorg niet kunt betalen of er geen geschikte zorg is. (hier ga ik er vanuit dat het pgb weg is en alle moeilijke kinderen maar in een instelling moeten) Dan heb je geen keuze. Hoe komt er anders geld binnen?
Niemand vraagt om een ziek kind. Dat is al moeilijk genoeg. Het is heus niet leuk om een pgb te moeten hebben, sommige mensen denken duidelijk dat het een leuk extraatje is. Maar waar is de lol van een pgb nodig hebben? Voor jezelf of voor een gezinslid. Ik zie dat niet.
Als mijn broertje geen pgb nodig had was hij 'normaal'. Dat zou voor iedereen leuker zijn want hij vind het ook moeilijk. Dus een pgb is niet een leuk extraatje voor de mensen die dat denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:15

Jessicajoann, zo is het dus bij sommige mensen wel en dat is nu net het probleem... Ik vat het niet persoonlijk op hoor, maar ook in mijn werk zie ik de uitwassen en daardoor lijden de goeden onder de kwaden, de mensen die het nodig hebben onder de mensen die het verkeerd gebruiken.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-11 18:17, in het totaal 1 keer bewerkt

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:15

Jessicajoann schreef:
Daar houd het ook op. Ik spreek uit ervaring. En ik had het natuurlijk niet persoonlijk tegen jou he.
Als je thuis móet blijven omdat je zorg niet kunt betalen of er geen geschikte zorg is. (hier ga ik er vanuit dat het pgb weg is en alle moeilijke kinderen maar in een instelling moeten) Dan heb je geen keuze. Hoe komt er anders geld binnen?
Niemand vraagt om een ziek kind. Dat is al moeilijk genoeg. Het is heus niet leuk om een pgb te moeten hebben, sommige mensen denken duidelijk dat het een leuk extraatje is. Maar waar is de lol van een pgb nodig hebben? Voor jezelf of voor een gezinslid. Ik zie dat niet.
Als mijn broertje geen pgb nodig had was hij 'normaal'. Dat zou voor iedereen leuker zijn want hij vind het ook moeilijk. Dus een pgb is niet een leuk extraatje voor de mensen die dat denken.

Dat denk ik ook niet, dat het een leuk "extraatje" is.

En voor welke "geschikte" zorg zou iemand dan moeten betalen?
En dus, waarom is dat alleen op te lossen met een PGB?

Degene met een PGB kunnen nl kiezen of voor zorg in natura of laten uitbetalen en zelf zorg inkopen.
Dus maw "koopt" degene hier waarover je quote gaat, zichzelf in??

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 18:30

cherie78 schreef:
Sorry, dat ik misschien "aanvallend" overkom.
Maar hoe werden dit soort situatie's voor de tijd van de PGB's opgelost?
Is het zoveel werk voor ouders om hun kinderen ermee te helpen?

Ouders zijn met pensioen, gezondheid gaat achteruit en ze wonen 150km verderop. Andere mantelzorg is er niet.

Vroeger bleven de meeste mensen hun hele leven in dezelfde straat/buurt wonen en dan is er makkelijker hulp/vrienden/sociale controle. Voor mensen met een zeer beperkt netwerk en slechte sociale vaardigheden als bv autisten is een alternatief voor mantelzorg/sociaal netwerk noodzakelijk. Teveel mogelijkheden voor misverstanden die anders kunnen escaleren naar bv schulden, stopzetten uitkering en problemen met politie.

Nu is het daarnaast ook zo dat de medische wetenschap inmiddels zo ver is dat veel kinderen die met een handicap geboren worden nu wel overleven die 20-30 jaar of langer geleden gestorven zouden zijn al dan niet door miskraam.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 20:48

joenohoe schreef:
Jessicajoann, zo is het dus bij sommige mensen wel en dat is nu net het probleem... Ik vat het niet persoonlijk op hoor, maar ook in mijn werk zie ik de uitwassen en daardoor lijden de goeden onder de kwaden, de mensen die het nodig hebben onder de mensen die het verkeerd gebruiken.

Die ervaring heb ik ook. In mijn nabijheid(en dan dichtbij) ken ik een stel met twee kinderen, die allebei ziek zouden zijn (ik ken ze, het valt echt mee), die voor beiden PGB krijgen en daarvan zeker twee keer per jaar op vakantie gaan (en Euro Disney hoort daar bij). Verder worden de kids met familie meegegeven, ook weer op vakantie (die er ook echt geen extra werk van hebben) en daarvoor 'salaris' krijgen (lees: hún vakantie wordt ook nog eens van de PGB betaald). Bovendien huurt moeder zichzelf in, terwijl de ouders beiden een fulltime baan hebben (en de oudste blijft geregeld gewoon alleen thuis hoor). Yeah right. Ik vind het een goede zaak, laat ze hier maar veel strenger mee worden.

Jessicajoann

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:04

Er zal best iets met die kinderen zijn anders krijgen ze geen indicatie.
Ik ken ook kinderen die er super normaal uit zien en heel normaal over komen. Echter hebben zij best problemen en dat uit zich vooral thuis en op school in vertrouwde omgeving. Ik denk niet dat die ouders tegen iedereen gaan vertellen hoe hun kinderen zich gedragen als er niemand kijkt.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-11 21:15

Het is mijn zusje, ik ken haar en de kids behoorlijk goed ;) .