Vlees noch vis.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:41

Ik ben in dit topic een paar keer de opmerking tegen gekomen dat meer vegetariërs er toe zou leiden dat er meer landbouwgrond nodig zou zijn, die mensen zien een ding over het hoofd. Om 1 kilo vlees te krijgen is een een veelvoud daarvan aan veevoer nodig en dat wordt ook ergens verbouwd. Als er minder vlees wordt gegeten is die landbouwgrond beschikbaar voor andere producten.
(Dan kom je ook bij het punt dat er eigenlijk op dit moment al voldoende voedsel wordt verbouwd wereldwijd om iedereen van voldoende voedsel te voorzien, het is alleen zo scheef verdeeld.)

Zeker als je een deel van de week wel vlees eet hoef je je echt niet zo druk te maken over vervangers, dat krijg je niet snel tekorten.

Het valt me soms ook wel op wat een grote porties vlees mensen eten. En dan ook met bijvoorbeeld gehakt in een saus. Hoe vaak ik recepten zie waar zo 500 gram gehakt voor 4 personen in gaat, merk je dat nou echt als er wat minder in gaat.

Biologische kipfilet is inderdaad erg duur, maar wel eens goed gekeken naar de prijs van bio of scharrel gehakt bijvoorbeeld? In het studentenhuis waar ik nu woon wordt er bijna alleen maar met bio of scharrelvlees gekookt. (Compromis tussen mensen die het vlees niet willen missen en mensen die als ze toch vlees eten alleen bio of scharrel willen) En de kosten per maaltijd liggen vaak rond de 2,50 per persoon, inclusief met enige regelmaat ook biologische groenten, rijst of aardappels bijvoorbeeld.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:42

Yviertje schreef:
AppelQueen schreef:
Nee je kan dan de keuze maken om minder vlees te eten, of bijvoorbeeld andere delen ? de biefstuk is het duurst van een koe! en de filet van een kip. (terwijl neem van mij aan de dijen zijn veel lekkerder)
Waarom moet een dier lijden voor onze portemonnee ? dan vind ik vrij kort door de bocht. Keuzes moeten gemaakt worden in het leven. En DUS iedereen die bio industrie vlees koopt KIEST daarmee een lijdend dier

Dit is zo'n onzin.

kun je uitleggen waarom je dat vind? wat vind jij ervan prijs vs dierenwelzijn ?

Yviertje

Re: Vlees noch vis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:46

Ben regelmatig op de 'slechte' bioindustrie-bedrijven geweest, en wat hebben die dieren het 'slecht'. Die lijden elke dag, omdat ze naar buiten moeten.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:47

Kana schreef:
_Tara_ schreef:
Maar als je het toch echt zielig vindt voor de dieren, dan eet je toch geen vlees meer. Hoe weinig geld je ook hebt of hoe lekker vlees ook is.

Hoezo? Als een dier een goed leven heeft gehad en humaan is geslacht is er toch niks zieligs aan? Waarom of wel of niet, zo zwart wit hoeft toch niet.

dit is gezegd in het licht van de prijs van biologisch vlees vs de kleine portmonnee
DUS het heeft geen goed leven gehad in de bio industrie.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:48

Yviertje schreef:
Ben regelmatig op de 'slechte' bioindustrie-bedrijven geweest, en wat hebben die dieren het 'slecht'. Die lijden elke dag, omdat ze naar buiten moeten.

alleen melkkoeien gaan af en toe naar buiten, varkens en kippen gaan in de bio industrie NOOIT naar buiten
en anders wil ik graag weten waar dat wel zo is.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:50

varkens worden vooral niet naar buiten gelaten omdat ze de grond omploegen, en dat is niet goed voor het land, kippen is idd waar dat ze niet naar buiten kunnen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:51

Ik ken eerlijk gezegd ook geen vleesbedrijven waar de dieren buiten komen...

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:52

koeien wel hoor :) vleeskoeien.
zie vaak genoeg dikbils in de weides

Yviertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:52

Varkens in de bio-industrie ervaren minder stress, omdat ze niet in kuddes rondbanjeren. Kippen zijn beter af in een hok met zo min mogelijk andere kippen ook vanwege stressfactor. Dus naar buiten in een kudde is dus niet zo bevoordelijk als iedereen maar moet geloven.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:53

Ik eet minder vlees om een heel andere reden. :') Ik vind vegetarisch eten net zo lekker en ik voel me er 'gezonder' door. Niet om de dieren eigenlijk.. daar ken ik nooit zo over na als ik dan wel een keer vlees eet.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:54

lifaya schreef:

Dat zijn vaak de fokkoeien die drachtig zijn. Die zijn vaak ook aan langer leven beschoren dan kun kalveren :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:54

Sinds een tijdje eet ik ook elke dag vegetarisch :j waarom? Niet omdat ik een probleem heb met vlees eten, maar je maakt mij echt niet wijs dat goedkoop vlees zonder keurmerk een goed leven heeft gehad. Dan wil je als boer juist dat dat keurmerk er heel groot op komt lijkt me, omdat je dan kan laten zien 'kijk mijn dieren hadden het goed én ik ben goedkoop, koop dit vlees!!' Aangezien goed-leven-vlees meestal vrij duur is eet ik het maar helemaal niet (studentje he :P ). Ik heb nou niet het idee dat de vermoeidheid die ik al een tijdje heb daardoor komt, en zo ja, dan wen ik er uiteindelijk vast wel aan...

Ik ben niet zo iemand die anderen gaat pushen om geen vlees te eten (al kook ik wel vleesvrij, ook als er niet-vego's komen eten)(vaak merken ze het niet eens :o ) maar ik ga zeker een discussie niet uit de weg.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:55

Yviertje schreef:
Varkens in de bio-industrie ervaren minder stress, omdat ze niet in kuddes rondbanjeren. Kippen zijn beter af in een hok met zo min mogelijk andere kippen ook vanwege stressfactor. Dus naar buiten in een kudde is dus niet zo bevoordelijk als iedereen maar moet geloven.

vele kippen in de bio industrie zijn "scharrel" die lopen dus in enorme stallen "vrij" rond. MET afgeknipte snavels natuurlijk omdat ze elkaar anders pikken.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:56

AppelQueen schreef:
lifaya schreef:

Dat zijn vaak de fokkoeien die drachtig zijn. Die zijn vaak ook aan langer leven beschoren dan kun kalveren :)

nee hoor, ik zie ook veel stieren in de weides, maar kan aan mij liggen :P qua melkrunderen zie ik natuurlijk wel alleen koeien lopen

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:56

Kippen zijn beter af in een hok? Lijkt mij dat wat frisse buitenlucht en in de aarde kunnen scharrelen toch wel eerste levensbehoeftes zijn voor een kip.
Sowieso, wat heeft in grote/kleine groepen te maken met wel/niet buiten komen?

Los overigens van het wel/niet lijden van dieren in de bio-industrie, eet ik liever bio vlees vanwege het bio voer wat die dieren dan ook weer krijgen en het verminderde gebruik van antibiotica enz.

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:58

Ik eet sowieso geen vis en weinig vlees, omdat ik het niet lekker vind.
Daarnaast ben ik me ook bewust van hoe de omstandigheden van de dieren (helaas) vaak zijn.
Het gaat me steeds meer tegenstaan, daardoor ga ik het ook steeds minder eten en vind ik het ook niet lekker meer.
Ik denk dat ik 2 keer per week een klein stukje vlees eet, en dan meer omdat het moet van mijn ouders.

Edit; typfout.
Laatst bijgewerkt door Destino op 31-05-11 15:00, in het totaal 1 keer bewerkt

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 14:59

Ik heb echt hetzelfde als jou Chantal :j Gister ook lasagne gemaakt met tofugehakt ipv biogehakt. Alleen de kaas was dan niet biologisch maar dat hebben ze 9 van de 10 keer niet bij AH. Ik eindig ook steeds vaker in de Natuurwinkel/Groene Winkel ipv bij AH :=

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:01

Jij hebt gelukkig al wel dat je op jezelf woont en zelf je eten kunt kopen Emma, dat is wel fijn!
Is tofugehakt een vleesvervanger?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:02

Tofu is van dat witte spul :P Dat verwerken ze dan weer tot bv gehakt, blokjes, gekruide blokjes enz.

Yviertje

AppelQueen schreef:
Yviertje schreef:

vele kippen in de bio industrie zijn "scharrel" die lopen dus in enorme stallen "vrij" rond. MET afgeknipte snavels natuurlijk omdat ze elkaar anders pikken.

Nee dat is diervriendelijk.

Dieren in een hok zijn niet beter af, maar met z'n alle 'vrij' rondlopen op wat voor manier ook, geeft de kip stress. Heb zelf gezien wat dat met een kip KAN doen, wordt ik niet blij van. En dan doel ik op grote aantallen kippen, niet de kippen die je zelf in je achtertuin houd.

AppelQueen

lifaya schreef:
nee hoor, ik zie ook veel stieren in de weides, maar kan aan mij liggen :P qua melkrunderen zie ik natuurlijk wel alleen koeien lopen

melkrunderen worden niet voor menselijke consumptie gebruikt (die zijn MEGA taai)
wat je buiten ziet lopen is het "dure" hollandse scharrelvlees. Wat in de supermarkt ligt komt meestal uit het buitenland (lees zuid amerika of australie) omdat daar minder regel zijn ten aanzichte van dierenwelzijn en daardoor de productie goedkoper is.
als je vlees buiten heeft gelopen zit er een stempel (en een prijskaartje) aan believe me

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:03

Ik heb geen 9 pagina's door gelezen maar ik snap niet waarom er van mensen verwacht dat ze maar stoppen met vlees eten.

Ik eet 7 dagen per week vlees en vis, zou niet zonder willen. :o

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:04

Yviertje schreef:
AppelQueen schreef:

Nee dat is diervriendelijk.

Dieren in een hok zijn niet beter af, maar met z'n alle 'vrij' rondlopen op wat voor manier ook, geeft de kip stress. Heb zelf gezien wat dat met een kip KAN doen, wordt ik niet blij van. En dan doel ik op grote aantallen kippen, niet de kippen die je zelf in je achtertuin houd.[/quote]

dat bedoel ik ook dat het dieronvriendelijk is! wat mij betreft WEG met de bio industie

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:05

Ik weet dat melkrunderen niet te vreten zijn :) daarom zijn ze er ook alleen voor de melk. Wij kopen ons vlees bij van der zalm (als het om biefstuk gaat, shoarma en gyros etc bij de AH) en dat is naar mijn weten allemaal biologisch en komt niet uit het buitenland.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-11 15:07

Ik krijg een PB van Applequeen of ik hier niet een prettige discussie wil verstoren. :7 }:0 Maar wat een onzin.
De vraag in de OP luidt: Eten jullie nu nog 7 dagen per week vlees of vis.

Mijn antwoord is: JA!

Dan verstoor ik toch geen discussie?