Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 17:51

joostvangestel schreef:
Zahlina schreef:
Misschien kunnen mensen nu beter begrijpen dat in Nederland gewoon weg te veel handelsgeest is en dat daar de dierenwelzijn niet voorop staat.

Vertel eens, ken je een land waar het welzijn van dieren boven het welzijn van de mens staat?

Beetje vreemde reactie. Zij zet de Nederlandse handelsgeest naast dierenwelzijn. Ze heeft het niet over het welzijn van de mens. Handelsgeest staat namelijk niet gelijk aan het welzijn van de mens. Dus waarom deze vergelijking? Wat ze (waarschijnlijk) bedoeld is dat de Nederlandse handelsgeest zo veel invloed heeft en zo belangrijk wordt gevonden, dat dierenwelzijn daarvoor (deels) moet wijken.

Ben trouwens voor een verbod op onverdoofd slachten.

'The good man is the friend of all living things.'
Mohandas Gandhi

'The greatness of a nation can be judged by the way its animals are treated.'
Mohandas Gandhi

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-11 18:22

julius_juut schreef:
Voor zover ik weet eten de meeste niet gelovige Nederlanders gewoon vlees afkomstig van dieren die een kopschot hebben gehad. Die hoeven zich dus niet in deze kwestie te verantwoorden.

Wat een onzin dat er telkens word aangehaald dat het verder in het leven ook slecht is voor die beesten. Omdat een vluchtelinge uit weet-ik-veel-waar verkracht is mag ik dat ook wel doen als ze hier is? Ze heeft het immers toch al slecht gehad. Vreemde redenering.

Klopt, de niet-gelovige Nederlanders eten gewoon vlees afkomstig van de bio-industrie, ook verwerpelijk eigenlijk, toch? Maar dat mag allemaal wel, dan is het niet zum kotzen en die mensen hoeven zich niet te verantwoorden.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-11 12:57

Diablo schreef:
Klopt, de niet-gelovige Nederlanders eten gewoon vlees afkomstig van de bio-industrie, ook verwerpelijk eigenlijk, toch? Maar dat mag allemaal wel, dan is het niet zum kotzen en die mensen hoeven zich niet te verantwoorden.

Heb jij hier iemand gezien die beweerd dat het prima is om beesten op elkaar geduwd in hokjes te laten leven? Ik niet.
Het gaat er alleen om dat dat niet de discussie is die hier gevoerd word, en dat willen sommige mensen niet zien.

De discussie waar het nu over gaat is of het het dierenleed waard is om, omwille van traditie, dieren die volledig bij bewustzijn zijn de keel door te snijden.

Dat er ander leed is weet iedereen, dat daar wat aan gedaan moet worden weet ook iedereen.
Maar dit is waar de politiek mee wil beginnen, het is tenslotte maar een kleine groep mensen die je 'schaad' en de rest van de bevolking zal juichen wanneer dit verbod er door komt.
Ik ik twijfel er niet aan of de PvvD komt snel genoeg met moties om bio-industrie dieren meer ruimte/recht op natuurlijk gedrag te geven.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:09

Hoi allemaal,
draag je steentje bij en zorg dat ritueel geslacht vlees niet als "normaal" vlees in onze winkels komt. Alle kalveren die in Amsterdam geslacht worden worden onverdoofd geslacht omdat dit makkelijker is dan al hel vlees te scheiden en te labelen.
stuur via de partij van de dieren de mail door naar alle supermarkten en laat je stem horen!
[edit]
Laatst bijgewerkt door Fnanne op 28-04-11 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Link verwijderd; dit soort links zijn niet de bedoeling op Bokt.

Alet74

Re: Komt er dan nu eindelijk een verbod op onverdoofd slachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:14

Precies julius, het gaat hier over het ritueel slachten. De bio-industrie is weer een heel andere discussie, laten we geen appels met peren gaan vergelijken.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 16:30

AppelQueen schreef:
Hoi allemaal,
draag je steentje bij en zorg dat ritueel geslacht vlees niet als "normaal" vlees in onze winkels komt. Alle kalveren die in Amsterdam geslacht worden worden onverdoofd geslacht omdat dit makkelijker is dan al hel vlees te scheiden en te labelen.
stuur via de partij van de dieren de mail door naar alle supermarkten en laat je stem horen!
[edit]

Ik doe mee. Het is en schande voor Nederland om dit op deze manier toe te laten. Dan liever "voor het gemak" niets meer onverdoofd slachten. We hebben meer en meer achteruitgang in plaats van vooruitgang en dat moet gestopt worden.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 17:30

sterremaan schreef:
Beetje vreemde reactie. Zij zet de Nederlandse handelsgeest naast dierenwelzijn. Ze heeft het niet over het welzijn van de mens. Handelsgeest staat namelijk niet gelijk aan het welzijn van de mens. Dus waarom deze vergelijking? Wat ze (waarschijnlijk) bedoeld is dat de Nederlandse handelsgeest zo veel invloed heeft en zo belangrijk wordt gevonden, dat dierenwelzijn daarvoor (deels) moet wijken.

Klopt inderdaad, zijn appels met peren vergelijken. Maar dat wordt hier ook vaak gedaan. Men wil dat een wet die bedacht is om dierenleed te verzachten (=ritueel slachten) om zeep wordt geholpen door wetgeving die deze verbiedt. Verder denk ik dat dierenwelzijn niks met Nederlandse handelsgeest te maken heeft en alles met de menselijke inslag om iets tegen zo laag mogelijke kosten te verkrijgen. Ik zou daar niks Nederlands van maken, want het is nergens ter wereld anders.

alex66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 19:34

AppelQueen schreef:
Hoi allemaal,
[edit]

ga ik meteen doen ......... ik heb toch als klant het recht om te kiezen :(

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-11 19:36

I'm in!

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 20:01

joostvangestel schreef:
Klopt inderdaad, zijn appels met peren vergelijken. Maar dat wordt hier ook vaak gedaan. Men wil dat een wet die bedacht is om dierenleed te verzachten (=ritueel slachten) om zeep wordt geholpen door wetgeving die deze verbiedt. Verder denk ik dat dierenwelzijn niks met Nederlandse handelsgeest te maken heeft en alles met de menselijke inslag om iets tegen zo laag mogelijke kosten te verkrijgen. Ik zou daar niks Nederlands van maken, want het is nergens ter wereld anders.

Ach ja, het zijn niet mijn woorden. Maar om "appels met peren te vergelijken" omdat het vaak wordt gedaan vind ik persoonlijk vreemd. Men wil dat een wet die bedacht is om dierenleed te verzachten (=ritueel slachten) om zeep wordt geholpen door wetgeving die deze verbiedt. En deze zin volg ik niet hoor. Jij zegt hier dat ritueel slachten gelegaliseerd is om dierenleed te verzachten, en dat dit afgeschaft gaat worden door andere wetgeving die ritueel slachten gaat verbieden. Tenminste dat staat er letterlijk :?

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:51

Sterremaan: ja, ritueel slachten is een kerkelijke wet, die indertijd is ingesteld om dierenleed te verzachten. Dat heb ik al een aantal keren gezegd. Beter dan met een bot zwaard lompweg een dier door het hart te steken of de kop eraf te hakken.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 22:56

denk dat kop eraf hakken nog fijner is voor een dier als bij leven en welzijn doodbloeden...

sterremaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-11 23:07

joostvangestel schreef:
ja, ritueel slachten is een kerkelijke wet, die indertijd is ingesteld om dierenleed te verzachten.

Weer wat geleerd. Maar over welk tijdperk hebben we het dan? Middeleeuwen }:0 ;) . Want verdoofd slachten is toch echt een stap vooruit hoor. Want wetten kunnen gewoon "aangepast" worden. Of "om zeep worden geholpen" door wetten die wel voldoen aan de standaarden die veel mensen vandaag de dag hebben.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 00:10

Ik heb het ook gedaan AppelQueen. Kreeg direct 3 reacties, dat vond ik wel netjes.

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 07:20

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:13

joostvangestel schreef:
Sterremaan: ja, ritueel slachten is een kerkelijke wet, die indertijd is ingesteld om dierenleed te verzachten. Dat heb ik al een aantal keren gezegd. Beter dan met een bot zwaard lompweg een dier door het hart te steken of de kop eraf te hakken.

helaas ietwat achterhaald in de moderne maatschappij.....

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:20

ritueel slachten gaat in vele gevallen als volgt
http://www.youtube.com/user/Partijvoord ... mGEvZbs0gY

Voor de ervaringen met "reguliere slacht van verschillende bokkers verwijs ik graag naar de topics over excursies naar het slachthuis.

In mijn ogen is het belangrijk dat ik aan de verpakking kan zien op welke wijze het dier geslacht is waarvan ik het vlees eet.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:22

Miracle_ schreef:
Ik heb het ook gedaan AppelQueen. Kreeg direct 3 reacties, dat vond ik wel netjes.

alleen gaan deze reacties als je goed leest alleen over "halal" vlees en dus niet over de slachtmethode van het "gewone" vlees. Ze geven allerlei garanties is deze mails, alleen NIET dat regulier vlees wel met verdoving is geslacht.
dus ik heb ze allemaal nogeens expliciet om deze garantie gevraagd, en nu blijft het angstvallig stil........

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:36

Ik heb ook een vervolgmail gestuurd. Ik heb gevraagd of deze supermarkten mij kunnen garanderen dat het vlees wat niet gemerkt is als halal, dan afkomstig is van verdoofd geslachte dieren. Heb ook nog geen antwoord. Ik heb ook gevraagd of zij kaas verkopen die niet halal is.......

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 11:41

Het volgende bericht heb ik nagestuurd:

Het gaat mij niet om de verkoop van halal vlees, zoals ook duidelijk in de email staat die namens mij verstuurd is.
Bijvoorbeeld wil ik graag weten of u ook kalfsvlees verkoop wat in het abbatoir in Amsterdam is geslacht. Dit abbatoir slacht ALLE kalveren volgens de gruwelijke halssnede methode. Echter wordt dit niet als "halal" gelabeld. Het punt is dat het onverdoofd slachten van alle kalveren gemakkelijker is dan het uit elkaar houden van de geslachte kalveren. Dus ik wil u oproepen om uw leveranciers te vragen om slecht alleen verdoofd geslacht vlees te leveren. Wanneer u halal besteld mogen ze geen verdoofd geslacht vlees leveren. Andersom kan dit wel.
Graag ontvang ik hierop uw reactie.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:25

het gaat toch niet om wel of niet verdoofd slachten......bij reguliere slacht methodes is verdoven helemaal niet nodig....pas waneer je ritueel gaat slachten speelt dit..

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:57

papagroom schreef:
het gaat toch niet om wel of niet verdoofd slachten......bij reguliere slacht methodes is verdoven helemaal niet nodig....pas waneer je ritueel gaat slachten speelt dit..

regulier = verdoofd !!!!!!!
het kopschot is om te verdoven, daarna geven ze een halssnede om te verbloeden.
immers een dier moet met kloppend hart leegbloeden anders is het vlees minder lekker. Maar en een kopshot is het dier hersensoos waardoor de halssnede en het ophangen aan de achterpoten niet gevoeld wordt.

AppelQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 12:59

kanniet schreef:
Ik heb ook een vervolgmail gestuurd. Ik heb gevraagd of deze supermarkten mij kunnen garanderen dat het vlees wat niet gemerkt is als halal, dan afkomstig is van verdoofd geslachte dieren. Heb ook nog geen antwoord. Ik heb ook gevraagd of zij kaas verkopen die niet halal is.......

wel een leuke omperking hierbij is dat alles wat vegetarisch is automatisch ook halal is, dus kaas met vegetarisch stremsel ( wat niet uit een koeienmaag gewonnen wordt ) is ook halal, maar niet schadelijk voor dierenwelzijn.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:14

Daar heb je helemaal gelijk in. Maar meestal wordt kaas gemaakt met als ingrediënt het stremsel uit de maag van een koe/kalf. Kaas uit nederland is vooral halal, vegetarisch of niet.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:27

AppelQueen schreef:
papagroom schreef:

regulier = verdoofd !!!!!!!
het kopschot is om te verdoven, daarna geven ze een halssnede om te verbloeden.
immers een dier moet met kloppend hart leegbloeden anders is het vlees minder lekker. Maar en een kopshot is het dier hersensoos waardoor de halssnede en het ophangen aan de achterpoten niet gevoeld wordt.

oooh nu snap ik t.........maar hersen dood is toch ook dood....dat kan ik niet verdoven noemen hoor.