Een artikel in de krant, paarden in de stal

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:11

capopjekop schreef:
Huertecilla schreef:
Over stallen (dus op jzers) en gezondheid [VN] Noodgedwongen pauze voor Totilas in verband met hoefzweer

Kun je die uitleggen? Na lezen van de op zie ik het verband nog niet?

Heb je hier nog antwoord op HC?
Paard van vriendin, geen ijzers 24/7 op de wei, had vorig jaar augustus een giga hoefzweer. Het paard moest 100 m lopen naar stal en dat was haast niet mogelijk, zo kreupel was hij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:15

Huertecilla schreef:
Twiggy2008 schreef:
Tja, ik kan me er wel iets bij voorstellen, dat je je paard de nachten binnen zet bij bv het grote gevaar van teveel kunnen grazen. Wat als je geen andere mogelijkheden hebt (bv op zand zetten e.d.). Ik vind dus wel dat je ruimer moet kijken.

Je moet inderdaad ruimer kijken.

Stap 1. = is de omgeving/ondergrond wel geschikt om een paard buiten te houden?

Als je ondergrond niet geschikt is, kan je geen paard houden. Dat geldt ook voor een hoge locale insektendruk.
Als de omstandigheden niet geschikt zijn, gaat het gewoon niet door!

Als geen zoutwateraquarium hebt, kan je geen zeepaardjes houden :)*

Wat is er met landpaardjes dat ´liefhebbers´ die denken overal te kunnen houden en met groot gemak een half jaar in een bench opsluiten.

Realiseer je svp dat een paard wat op kleigrond een half jaar niet op de wei gaat en in de zomer alleen overdag dus al pakweg 2/3 van het jaar in diens gedrag beperkt opgesloten staat.
Dat is dan nog een mazzelaar want ´mag de hele dag buiten´.
Hoezo jezelf voor de gek houden?!

In NL kwam het paard van nature niet voor toen het daar wel voor had kunnen komen. Dat had een goede reden; het bood geen geschikt biothoop.
Inmiddels wonen er ook nog eens 17 miljoen mensen en is het daarvoor ingericht.
Er is nu maar erg weinig voor paarden geschikte- of geschikt te maken leefruimte voor paarden.
Toch is de paarddichtheid het hoogste van de wereld.
Waarom doen al die ruiters dat?
Waarom houden die hun paarden massaal onacceptabel suboptimaal?

Als je dierenliefhebber bent zou het antwoord op vraag 1. meestal zijn dat je geen paard kan houden/rijden :)*

Ben ik met je eens, maar dan nog kan je de ondergrond aanpassen. Dat is voor mensen ook gelukt, laten we wel wezen. Het gaat er bij mij gewoon niet in dat een paard 24/7 of al is het maar 8/7 in een stal moet. Weiland kan misschien niet in alle gevallen, maar een grote paddock moet toch lukken met een beetje inspanning.

'Dierenliefhebber' vind ik overigens nogal een nogal breed te interpreteren begrip..

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:17

Continu op stal zal (neem ik aan) niemand hier goedkeuren.
Hier in de polder zie je wel eens paarden (en andere dieren) 24/7 in de wei staan zonder beschutting, dat is net zo vreselijk..
Tussen die extremen zitten gelukkig een hoop mogelijkheden waar een hoop paarden het prima in doen.

Hc de natuur is ook niet alleen maar ideaal!
Een klein mankementje of foutje in aanleg is daar al fataal.
Als er goed naar de paarden gekeken wordt, dan kunnen wij ze hier ook op een prima paardwaardige manier houden, wel ben ik het helemaal met je eens dat wij altijd in ons achterhoofd moeten houden dat het paard als soort nooit hier naartoe is gekomen in het verleden en het zomaar op een landje kwakken dus echt niet volstaat.

tita

Re: Een artikel in de krant, paarden in de stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:22

dit is een discussiepunt waar geen oplossing voor is

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:26

tita schreef:
dit is een discussiepunt waar geen oplossing voor is

Ik ben het helemaal met je eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:28

Electra63 schreef:
Heb je hier nog antwoord op HC?

De hoef is als de ondergrond waarop het paard leeft en Xenophon´s weide is de regel.

Verder geldt dat onder het zadel snel 40% extra dynamische belasting oplevert voor de hoef.
Die hoef moet dus mínimaal perfect zijn aangepast aan, leven op, de ondergrond waarop gereden wordt.

24/7 op een zachte weide geeft een zachte hoef. Onder de ruiter over verhard is dan snel een aanleiding voor problemen.

Opstallen geeft structurele hoefproblemen en voor toch inzetbaarheid is compensatie nodig in de vorm van hoefbeslag die het structurele probleem fundamenteel verergeren.

´Ja, maar....´
Niet van veulen af op Xernophon´s weide opgegroeide hoeven worden nooit zo stevig als die welke dat wel zijn.
Door stalhouden verminkte hoeven herstellen nog minder ver naar het ideaal. Daar kan minder mee.
Doordat veel rassen paarden nauwelijk geselecteerd zijn op hoefkwaliteit zijn er veel paarden met slechte hoeven. Dat is geen excuus voor dan dus maar verder verpesten, maar een beperking van wat met die paarden op die hoeven kan.

Laat de mogelijkheden en onmogelijkheden van het paard (en van wat jij het paard kan bieden) de grenzen van wat je ervan vraagt zijn en niet je ruiterambities :)*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:35

Als ik je verhaal goed begrijp, is de oorzaak van de hoefzweer??
Slechte ondergrond en slecht gefokt, kort samengevat?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:37

Juul schreef:
Ben ik met je eens, maar dan nog kan je de ondergrond aanpassen.

Dat schreef ik al; ´of geschikt te maken´.

Dit is verder indardaad een niet zo zinvolle discussie.

De universele dierenvrijheden en invulling met het ethogram van het paard geven een helder antwoord.

In hoeverre een ruiter/paardhouder zich daaran wil houden is een ethisch vraagstuk.

Tot vrij recent lag het bij de eigenaars. Inmiddels hebben die van deze vrijheid zo´n misbruik gemaakt dat een groot deel van de paarden eronder lijdt.

Paardhouden in NL is eigenlijk reden voor nationaal schaamrood.
De uitzondering weten en vinden dat ook.

Ik herhaal de opmerking vanuit Wageningen dat paardhouden voor ruitersport niet anders is dan nertsenfokken voor bont.
Zo kan je de dragers van nertsenbontjassen met huurders van manegepaarden vergelijken.
Bepaal zelf maar wat je daarvan vind.

Ík vind dragers van nertsenbontjassen geen dierenvrienden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:38

Electra63 schreef:
Als ik je verhaal goed begrijp, is de oorzaak van de hoefzweer??
Slechte ondergrond en slecht gefokt, kort samengevat?

Euh nee; slecht samengevat :)*
of juist heel knap het cruciale vermeden. Dat kan ook.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:41

Dus, wat is dan volgens jouw de reden van een hoefzweer?
Ik weet de "reden" van de hoefzweer van het paard van mijn vriendin, maar de oorzaak van de hoefzweer van Totilas?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:42

Huertecilla schreef:
[naam] schreef:
Ben ik met je eens, maar dan nog kan je de ondergrond aanpassen.

Dat schreef ik al; ´of geschikt te maken´.

Dit is verder indardaad een niet zo zinvolle discussie.

De universele dierenvrijheden en invulling met het ethogram van het paard geven een helder antwoord.

In hoeverre een ruiter/paardhouder zich daaran wil houden is een ethisch vraagstuk.

Tot vrij recent lag het bij de eigenaars. Inmiddels hebben die van deze vrijheid zo´n misbruik gemaakt dat een groot deel van de paarden eronder lijdt.

Paardhouden in NL is eigenlijk reden voor nationaal schaamrood.
De uitzondering weten en vinden dat ook.

Ik herhaal de opmerking vanuit Wageningen dat paardhouden voor ruitersport niet anders is dan nertsenfokken voor bont.
Zo kan je de dragers van nertsenbontjassen met huurders van manegepaarden vergelijken.
Bepaal zelf maar wat je daarvan vind.

Ík vind dragers van nertsenbontjassen geen dierenvrienden.

Dat las ik, alleen ik concludeerde er alsnog uit dat er volgens jou niet genoeg (goede) grond (te creëren) is voor paarden om op te staan ipv de stal, en dat lijkt me niet helemaal waar. Volgens mij zijn er overal mogelijkheden, als mensen maar willen. En daar ontbreekt het vaak gewoon aan.

Over de dierenvrienden noem je nu maar een klein voorbeeld. Wat ik bedoel te zeggen is dat de één iemand een dierenvriend noemt als hij veel dieren thuis heeft, en de ander pas als hij écht het beste doet voor zijn/ haar beestje. En ook daar zitten weer gradaties in. De één vind dus een paard een halve dag buiten het beste, de ander vind het pas het beste als je hem dag en nacht zonder deken en met schuilstal in een groot weiland hebt staan.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-04-11 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:47

@ HC: laat ik het zo uitleggen dan: 20 kg te zwaar voor het paard is imo erger dan 10, maar geen van beiden komt op mijn paard, omdat zij het recht heeft niet overbelast te worden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:57

Huertecilla schreef:
Stap 1. = is de omgeving/ondergrond wel geschikt om een paard buiten te houden?

Als je ondergrond niet geschikt is, kan je geen paard houden. Dat geldt ook voor een hoge locale insektendruk.
Als de omstandigheden niet geschikt zijn, gaat het gewoon niet door!

Als geen zoutwateraquarium hebt, kan je geen zeepaardjes houden :)*

Wat is er met landpaardjes dat ´liefhebbers´ die denken overal te kunnen houden en met groot gemak een half jaar in een bench opsluiten.

Realiseer je svp dat een paard wat op kleigrond een half jaar niet op de wei gaat en in de zomer alleen overdag dus al pakweg 2/3 van het jaar in diens gedrag beperkt opgesloten staat.
Dat is dan nog een mazzelaar want ´mag de hele dag buiten´.
Hoezo jezelf voor de gek houden?!

In NL kwam het paard van nature niet voor toen het daar wel voor had kunnen komen. Dat had een goede reden; het bood geen geschikt biothoop.
Inmiddels wonen er ook nog eens 17 miljoen mensen en is het daarvoor ingericht.
Er is nu maar erg weinig voor paarden geschikte- of geschikt te maken leefruimte voor paarden.
Toch is de paarddichtheid het hoogste van de wereld.
Waarom doen al die ruiters dat?
Waarom houden die hun paarden massaal onacceptabel suboptimaal?

Als je dierenliefhebber bent zou het antwoord op vraag 1. meestal zijn dat je geen paard kan houden/rijden :)*

Ik heb je site net helemaal gelezen, vond het erg interessant.
Dan kan ik me voorstellen, als je op die manier paarden houdt, het hier in Nederland het veel minder vindt.
Hier zijn helaas niet van zulke stukken natuur waar je paarden kunt houden, alleen voor een enkeling misschien.
Ik woon op het platteland en onze stal heeft veel weiland. Maar 's winters kunnen ze daar niet op want ze lopen het helemaal zwart en staan tot aan de knieën in de blubber. Dan staan ze wel overdag in de paddocks.
Maar wat dat betreft zou je dan in Nederland bijna nergens paarden kunnen houden, het is hier gewoon een heel ander klimaat en andere ondergrond.
Het is niet anders, ik ben zelf al blij dat mijn paard behalve de nachten, de hele dag buiten kan staan.
Maar je kunt toch niet verwachten dat drie kwart van de mensen hun paard moet verkopen omdat de leefomstandigheden net niet goed genoeg zijn. De paarden krijgen in principe overal prima verzorging en zijn gezond.
Dan zouden maneges, handelsstallen, sportstallen ook bijna niet meer kunnen bestaan want daar kunnen de paarden al helemaal niet leven zoals het zou moeten. (volgens de theorie van je site)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 16:58

Yamcha schreef:
@ HC: laat ik het zo uitleggen dan: 20 kg te zwaar voor het paard is imo erger dan 10, maar geen van beiden komt op mijn paard, omdat zij het recht heeft niet overbelast te worden.

Helemaal correct.

Dank je voor deze helder uitleg.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:02

mika11 schreef:
Hier zijn helaas niet van zulke stukken natuur waar je paarden kunt houden, alleen voor een enkeling misschien.

Dus?

Citaat:
Dan zouden maneges, handelsstallen, sportstallen ook bijna niet meer kunnen bestaan want daar kunnen de paarden al helemaal niet leven zoals het zou moeten.

Inderdaad.

Toen ik 35 jaar geleden over een paardenhobby dacht, mijn lief wilde paardrijden, was het antwoord dat we niet de mogelijkheden het goed te doen = het niet gedaan hebbe.

Ruiterlol is geen recht maar een verantwoordelijkheid.
Paarden hebben nl. welzijnsrécht.
Kan je dat welzijnsrecht niet garanderen dan heb je de plicht om er niet suboptimaal aan te beginnen :)*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:07

mika11 schreef:
Dan zouden maneges, handelsstallen, sportstallen ook bijna niet meer kunnen bestaan want daar kunnen de paarden al helemaal niet leven zoals het zou moeten. (volgens de theorie van je site)

Daar kan ik me eerlijk gezegd wel in vinden.
De hele bio-industrie mag van mij aan banden gelegd worden, en daar valt imo de "moderne paardenhouderij" (stallen) ook onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:08

Huertecilla schreef:
mika11 schreef:

Dus?

Citaat:
Dan zouden maneges, handelsstallen, sportstallen ook bijna niet meer kunnen bestaan want daar kunnen de paarden al helemaal niet leven zoals het zou moeten.

Inderdaad.

Toen ik 35 jaar geleden over een paardenhobby dacht, mijn lief wilde paardrijden, was het antwoord dat we niet de mogelijkheden het goed te doen = het niet gedaan hebbe.

Ruiterlol is geen recht maar een verantwoordelijkheid.
Paarden hebben nl. welzijnsrécht.
Kan je dat welzijnsrecht niet garanderen dan heb je de plicht om er niet suboptimaal aan te beginnen :)*

Maar een ideale wereld bestaat niet, dat moet je je ook bedenken. Manege's kunnen prima bestaan zonder dat paarden in stallen staan. Ik kan nu al 2 manege's opnoemen waar paarden 24/7 in groepen buiten worden gehouden. Lijkt me nog goedkoper ook trouwens. Minder strokosten etc....

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:12

Overal in NL zitten er dieren in kleine hokjes, krijgen geen kans hun pootjes te strekken en prikken vele mensen 's avonds weer een stukje dierenleed op hun bord weg.
Hebben al die paarden het dan zo vreselijk slecht, ondanks dat veel eigenaren er een hoop moeite voor doen om ze goed leven te geven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:15

SparklingApp schreef:
Overal in NL zitten er dieren in kleine hokjes, krijgen geen kans hun pootjes te strekken en prikken vele mensen 's avonds weer een stukje dierenleed op hun bord weg.
Hebben al die paarden het dan zo vreselijk slecht, ondanks dat veel eigenaren er een hoop moeite voor doen om ze goed leven te geven?

Waarom moet er altijd vergeleken worden met nog ergere dingen? Dat is toch in dit verband totaal niet zinvol? 'Het valt wel mee wánt er zijn ergere dingen'. Waarom toch altijd?

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 17:17

SparklingApp schreef:

Ja, óók vreselijk, maar we zitten hier op een paardenforum ;).

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:25

Dani_ schreef:
SparklingApp schreef:

Ja, óók vreselijk, maar we zitten hier op een paardenforum ;).

Mwa...
Meer op een ruíterforum.
Niet zo veel principieel diervriendelijke mensen op Bokt en een ruiter is per definitie geen harde kern dierenactivist.
Hier op Bokt is het meest extreme pro-paardenwelzijn altijd nog een ruitermening :)*
Dat is dus inherent al een ethisch compromis met het dierenwelzijn ten gunste van mensenlol.
Echte dierenliefhebbers zoals die bij Gaia zitten en die ook paardenliefhebber zijn, zitten niet op Bokt maar er is wel een heel dominant aanwezige groep dressuur(FEI)ruiters en andere ruitersporters aanwezig waarvoor het paardbelang ondergeschikt is.

Wanneer je een echt gebalanceerde beeld over paardenwelzijn wil vormen moet je álles op Bokt aan de menskant van de onderhandelingtafel tussen paard en mens leggen.
Ook dat van mij want ook ik maak de egoïstische keuze op me erop te laten ronddragen hoe en waar ik wil. Wat ik schrijf is ook al een compromis :)*

In het midden moet je de door wetenschappers in de ethiek opgestelde universele vrijheden van het dier, het ethogram van het paard door biologen en gedragwetenschappers en ´de Waring´ met zo onafhankelijk mogelijke data leggen.
Studies in opdracht van de bedrijfssector paard of pharmaceutische industrie moet je minimaal aan de zijkant houden als je ze niet per definitie buiten beschouwing wil laten.

Aan de paardkant horen bv. Gaia. Lekker Dier etc.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 18:26

Juul schreef:
Waarom moet er altijd vergeleken worden met nog ergere dingen? Dat is toch in dit verband totaal niet zinvol? 'Het valt wel mee wánt er zijn ergere dingen'. Waarom toch altijd?

Alibi-gedrag :)*

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-11 19:40

Juul schreef:
SparklingApp schreef:

Omdat ik niet geloof dat het bij bijna alle paarden in NL zo vreselijk gesteld is, omdat een grote groep wel echt om het welzijn van hun paard geeft en daar zijn best voor doet.
Maar blijkbaar raak ik bij een paar mensen een gevoelige snaar, ik zal er niet verder over door gaan, gaat anders wel erg off topic.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:34

SparklingApp schreef:
Omdat ik niet geloof dat het bij bijna alle paarden in NL zo vreselijk gesteld is,

Ach slechts 25-30% (10 jaar terug dus nu meer) van de paarden in NL leeft zó suboptimaal dat ze er sterotype gedrag door ontwikkelen.
Ook gaat er een enórm % voortijdig naar de slacht.

Ik schat dat voor minder dan 1 op de 10 paarden aan de meest belangrijke universele vrijheid soort van wordt voldaan door de eigenaars.
Naar míjn ´minmaal´ is dit waarschijnlijk niet 1 op de 100 en naar dat van dierenactivisten nog minder.

Het punt is dat jij bij jouw ´geloof´ waarschijnlijk niet toetst aan de universele vrijheden noch aan het ethogram van het paard.
Zonder kennis en begrip van wat welzijnsrecht inhoudt en hoe zich dat voor het paard vertaalt, kán je geen oordeel over de situatie hebben anders dan op basis van wat je in je eigenbelang meent te moeten vinden.
De modale ruiter heeft geen benul van die twee dus ´vind´ iets ongefundeerds.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-11 12:43

Huertecilla:

Als ik jouw site lees en je mening hier, voel ik mij zowat schuldig dat ik een paard heb?
Mijn paard is een merrie van 9 jaar:
Staat op een boerderij met in totaal 8 paarden.
Staat overdag de hele dag buiten. Het weideseizoen in het weiland en buiten het weideseizoen in de paddocks. Dus ook 's winters de hele dag buiten. Staat altijd in een groepje van 2 merries en 2 ruinen.
Haar stal is een buitenstal waar ze een halve deur heeft en dus naar buiten kan kijken. Kan contact maken met haar buurman. Hier staat ze alleen 's nachts.
Ik rij niet in de sport, rij veel in het bos, rij in de grote buitenbak van de vereniging hier vlakbij.
Mijn paard ziet er uit als een gezond, gelukkig paard.
Ik denk echt niet het meest aan mijzelf: als ik maar kan rijden, dan maakt het niet uit hoe het paard het heeft.
Er zijn best mooiere plekken in de buurt hier om je paard te stallen, met veel meer luxe voor de ruiter etc.
Maar ik heb al bewust gekozen voor deze boerderij omdat het voor het paard veel fijner is.
En ik denk dat best meer mensen dat zo voor hun paard hebben. Zelf minder luxe maar voor het paard fijner.