verootjoo schreef:Magrathea schreef:Dat is het hele principe van evolutie. Toevallig had een beestje een keer een lichaam dat wel goed werkte, en omdat het zo goed werkte kon het zich voortplanten en zijn kindjes kregen ook die positieve dingen mee. 'Survival of the fittest' is het hele idee.
Ik ben denk ik te nuchter voor deze theorie.
Hoe komt dat beestje er dan? Er wordt dus gesteld dat er uit 'niets' 'iets' kan ontstaan?
De theorie van survival of the fittest e.d. lijkt me logisch, maar dat er niks was, dat ook nog ontploft is, en waaruit zo'n talrijk leven ontstaat ontgaat me even.
Vooropgesteld dat de wetenschappers ook (nog) niet alles weten, spreek je over een proces dat miljarden jaren geleden (mogelijk) heeft plaats gevonden. Dat is niet te bevatten, daarin duur ons leventje van 80 jaar nog geen 1%. De Big Bang theorie (http://nl.wikipedia.org/wiki/Oerknal) is er een van hoe het heelal mogelijk is ontstaan. Er zijn er meerderen en het zijn theorieen. Volgens mij wordt er ook niet gezegd dat er niks is, maar dat het heelal leeg was, toen knal, expandeert, implodeert en dan begint 't riddeltje wellicht opnieuw. Maar wetenschappers weten niet alles en er wordt ook nooit gezegd dat ze nu weten hoe het zit. Alleen nu wordt de oerknal nog als meest voor de handliggend aangenomen. Er zijn ook zeker al kritische notities gezet bij de oerknal en andere theorieen winnen ook aan terrein/interesse.
Het talrijke leven was er niet opeens. Volgens wetenschappers zijn der 6 bouwstenen nodig voor leven. Ik weet ze niet allemaal uit m'n hoofd, maar iig lucht (zuurstof), water en licht. Die voorwaarden zijn nodig voor leven (iig zoals op aarde). Vandaaruit wordt 't wat wazig/verschillend. Er wordt gedacht dat een metoriet zuurstof bracht waardoor bepaalde eencellig organismen zich (verder konden) ontwikkelen. Door op bepaalde plekken op aarde te zijn zijn broertjes/zusjes eigen soorten gaan ontwikkelen. Hond, paard, ezel moet ergens een gezamelijke voorouder hebben. Mens/huidige aap heeft ook een gezamelijke voorouder - die nog niet gevonden zijn. (en ik leg het echt in Jip en Janneke taal uit, maar het is de moeite waard om er een boek over te lezen of wat te surfen er over). Bijv. http://nl.wikipedia.org/wiki/Geschiedenis_van_de_Aarde (vrij pittig en wetenschappelijk). Leuk boekje en is luchtig te lezen is Kaas en de evolutietheorie. Is geschreven voor kinderen vanaf 11 jaar, maar ik denk dat als je nooit iets heb geleerd over de evolutietheorie het een mooi luchtig boekje is voor volwassenen. Niet te zwaar qua stof.
Er is ook een theorie dat het leven van een andere planeet hier is gebracht

Ik vind het trouwens opvallend dat je stelt uit niets komt dus iets en dat je daar te nuchter voor bent. God heeft toch ook de hemel en de aarde uit het 'niets' laten ontstaan. In den beginne schiep God den hemel en de aarde.