'Koeien horen in de stal'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 15:44

Ik wou met die biologische stal en de rondeel stal alleen maar laten zien dat biologisch niet gelijk vrij rond lopen in een weide betekent, en scharrel niet gelijk opgepropt in een donkere stal betekent. Dat wordt de consument wel wijs gemaakt en daarom vind iedereen biologisch helemaal het einde _/-\o_

_Tara_

Re: 'Koeien horen in de stal'

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 16:10

Daar baal ik zelf ook zwaar van, dat de voorlichting zo slecht is. Denk ik het goed te doen met m'n bio eitjes, zitten die kippen nog bijna op elkaars nek...

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-11 21:35

Klopt, eigenlijk zou je je eigen koeien moeten opfokken voor het vlees en een aantal kippen voor de eitjes. Dan pas weet je echt wat voor (goed) leven ze hebben gehad :D

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:23

annastasia schreef:
Shahazai schreef:
Wat moeten we dan zeggen. 'Ik eet alleen biologisch waarbij bevestigd is dat het een scharrel dier betreft'

Nee dat is geen juiste verwoording.
Aangezien een biologisch dier buiten MOET hebben gelopen.
Alle koeien zijn scharrelkoeien, ze kunnen immers vrij rondlopen (tenzij gehuist op de grup).

Heb het al vaker gemeld, maar biologisch is per definitie niet beter als gangbaar.
Koeien die ziek worden, mogen niet zonder meer behandeld worden met antibiotica. Wat wil je als een dier ziek is, JUIST! beter maken!.
Koeien hebben in vele gevallen minder luxe binnen om het ze naar de zin te maken.
En daarnaast ook even bovenstaande reactie lezen, staan ook veel dingen in.

Biologisch boeren is een manier die bij je moet passen, het is een manier van leven, maar dat het per definitie beter is voor het dier............

Maar weet je hoe de meeste boeren "buitenlopen" interpreteren?
Ze maken een overkapping dus de koe staat in feite buiten.. maar nog steeds in een stal.. 9 kalfjes op 9 m2 in hun eigen stront.
En dat mag gewoon en het label blijft gewoon nog "biologische koe".

Nee biologisch is absoluut niet per definitie meer diervriendlijk :n Begint bijna op een commerciele stunt te lijken...

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:25

Tegenwoordig word het biologisch ook veel makkelijker neergezet, boeren letten minder op de regels omdat ze weten dat mensen het toch wel kopen als er biologisch opstaat.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:29

Ik weet precies hoe het gaat.....
Iemand van jullie gisteren één vandaag gezien?
http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/372 ... selprijzen

Daarin wordt in feite ook gezegd dat er veel efficienter geproduceerd moet worden om iedereen van voedsel te kunnen voorzien.
Dus geen extra ruimte voor natuur in NL creeeren, want NL heeft de beste landbouwgrond van de wereld en dus eigenlijk ook niet biologisch boeren.
Want dat is veel te extensief en levert dus te weinig op.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-11 12:29

inderdaad, nu is biologisch vrij populair maar ben bang dat het allemaal weer minder gaat worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:43

Focussed schreef:
Maar weet je hoe de meeste boeren "buitenlopen" interpreteren?
Ze maken een overkapping dus de koe staat in feite buiten.. maar nog steeds in een stal.. 9 kalfjes op 9 m2 in hun eigen stront.
En dat mag gewoon en het label blijft gewoon nog "biologische koe".

Nee biologisch is absoluut niet per definitie meer diervriendlijk :n Begint bijna op een commerciele stunt te lijken...

Ligt er ook maar aan waar je je vlees haalt. Ik ken biologische bedrijven, waarin ik jouw beschrijving niet herken.
Biologisch heeft ook wel meer regels dan alleen het buiten staan.

Helaas zjin ook vele stallen waarin de koeien niet meer buiten komen gelijk gebleven en is er alleen een melkrobot gekomen, maar is er voor de koeien verder geen verbetering gemaakt, behalve windbreekgaas.
Koeien horen in de wei, hier is het geweldig om te zien als ze de wei weer ingaan, hoe uitgelaten ze zijn. Vaak gaan ze van 7 a 8 uur tot een uur of 6 naar buiten.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:46

Straks gaan ze bij ons in de omgeving ook gewoon weer op het land.
24/7 weer lekker naar buiten
Melken kunnen ze ook op het land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-11 00:46

annastasia schreef:
Ik weet precies hoe het gaat.....
Iemand van jullie gisteren één vandaag gezien?
http://www.eenvandaag.nl/gezondheid/372 ... selprijzen

Daarin wordt in feite ook gezegd dat er veel efficienter geproduceerd moet worden om iedereen van voedsel te kunnen voorzien.
Dus geen extra ruimte voor natuur in NL creeeren, want NL heeft de beste landbouwgrond van de wereld en dus eigenlijk ook niet biologisch boeren.
Want dat is veel te extensief en levert dus te weinig op.

Intensief levert helaas weer veel te veel ziektes op, kijk maar eens terug op de afgelopen jaren. Ze willen hier varkensfabrieken bouwen, alhoewel de infrastructuur hier helemaal niet op berekend is.
En dat allemaal zodat een kilootje varkensvlees voor 2 euro kan worden verkocht, we hebben immers allemaal recht op een stukje vlees? Helaas heeft het dier in de moderne maatschappij nog steeds geen recht op een dierwaardig bestaan.
Vele mensen vinden het houden van dieren in de bioindustrie verwerpelijk, maar zodra ze dan wat meer moeten betalen, gaan al die principes overboord.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 17:33

Mindim schreef:
Intensief levert helaas weer veel te veel ziektes op, kijk maar eens terug op de afgelopen jaren.

Intensief produceren betekend natuurlijk nog niet direct intensieve vee- en dierhouderij. Intensief produceren kan ook bijvoorbeeld akkerbouw betekenen. Natuurorganisaties "pikken" al meer land van de boeren af en ik vind dat een slechte zaak...

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 19:50

Elevien schreef:
Mindim schreef:
Intensief levert helaas weer veel te veel ziektes op, kijk maar eens terug op de afgelopen jaren.

Intensief produceren betekend natuurlijk nog niet direct intensieve vee- en dierhouderij. Intensief produceren kan ook bijvoorbeeld akkerbouw betekenen. Natuurorganisaties "pikken" al meer land van de boeren af en ik vind dat een slechte zaak...

Inderdaad.
En zeker nu er steeds meer voedselschaarste gaat komen, vind ik niet dat men het kan maken om nog meer vruchtbare landbouwgrond (betere als in NL kun je niet krijgen) om te zetten naar natuur.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-11 20:14

Miracle_ schreef:
capopjekop schreef:
In de stal worden deze opgevangen, wat er later mee gebeurd weet ik niet, maar het komt iig niet rechtstreeks het milieu in. Dat is buiten wel zo.

Klopt, de mest wordt opgevangen, maar wat gebeurt er daarna mee? 9 van de 10 keer beland het buiten op een mesthoop. En die gassen die vrij komen, die worden binnen echt niet vast gehouden, die vinden hun weg naar buiten toch wel. ;)

In veel gevallen is het geen vaste mest maar drijfmest en beland het dus in een mestkelder. Daar wordt het uitgepompt en vervolgens emmissie-arm uitgereden over het land.
Uit uitrijden en de opslag van mest is trouwens ook aan strenge regels geboden.

In dit kopje zie je wel precies wat de wetenschappers beweren. Er is heel veel onwetendheid over de agrarische sector. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-11 22:13

Het wordt geen natuur, er wordt biologisch verbouwd. Veel boeren hebben vogeltjesland, daar krijgen ze geld voor.

Ik doelde op de intensieve veehouderij, omdat het in dit topic over koeien gaat en niet over akkerbouw.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 00:41

Ben ik met je eens Fransje23 :j Dat komt in het essay van de onderzoekers ook naar voren. Het essay is lang zo zwart wit niet als het artikel nu doet vermoeden. Ik heb de onderzoeker gesproken en hij is niet echt blij met dit artikel. Ze wilden enkel bijdragen aan een volledig debat. Nu weten veel burgers er idd nog te weinig over en ze oordelen vooral met emotie. Als de burger zich bewust is van de mindere kanten van biologische veehouderij dan is dat prima. De consument beslist uiteindelijk. Maar ze moeten dan wel op de hoogte zijn van eventuele risico's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:16

capopjekop schreef:
Miracle_ schreef:
In de stal worden deze opgevangen, wat er later mee gebeurd weet ik niet, maar het komt iig niet rechtstreeks het milieu in. Dat is buiten wel zo.

Klopt, de mest wordt opgevangen, maar wat gebeurt er daarna mee? 9 van de 10 keer beland het buiten op een mesthoop. En die gassen die vrij komen, die worden binnen echt niet vast gehouden, die vinden hun weg naar buiten toch wel. ;)

Nou eh koeienmest beland niet op de mesthoop hoor. Dat wordt keurig opgevangen en vanaf februarien wanneer het niet vriest, gaat het gewoon regelrecht het milieu in. Want dan wordt het gewoon de grond in geinjecteerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:25

annastasia schreef:
Amen!

Moet ook zeggen dat kippen nieuwschierig zijn en daarom het ook lijkt dat ze echt opgepropt zitten.
Valt behoorlijk mee als je er doorheen loopt.
De Rondeel stal vind ik ook een super systeem, al denk ik dat het niet de toekomst zal hebben in nl.
Vind kippen erg leuke dieren en zou best een stal met ''kipfiletjes'' of leghennen willen hebben.
Jammer dat de prijs erg fluctueert, het zou wel een super 2e tak zijn.

Met kalkoenen heb je het ook. Kunnen prima rondlopen, maar verkiezen het om op een hoop te gaan zitten. Ze worden in 18 weken opgekweekt van kuiken tot dat ze de vrachtwagen in gaan. Medicijnen worden door het water gegeven. Ik vind persoonlijk dat er vrij veel kalkoenen onderweg dood gaan.
Het ammoniak gehalte in de stal is niet te harden. Veel frisse lucht is er niet afgezien van de luchtkanalen. In de zomer gaan de deuren dan wat open, maar ook dan is de ammoniaklucht vreselijk.
Toch vind ik het een zeer trieste manier van dieren houden en ook stressvol, vooral in de hanenstal. Het is zielig om te zien.

Mensen denken bij biologisch dat de dieren standaard in de weide lopen. Bij varken zie je nog wel dat de fokzeugen en de beer buiten in de wei lopen. Maar de mestvarkens lopen niet in de wei hoor. Ze hebben wel een soort van 'paddock' buiten en kunnen dus kiezen voor binnen of buiten. Binnen ligt stro en er is voldoende bewegingsruimte. Het is in vergelijking met de 'normale' varkenshouderij een hele verbetering.

Meststieren staan op sommige melkveehouderijen ook belabberd hoor, niet normaal, soms nul beweging.

Kip eet ik niet, varken mondjesmaat van de biologische boer hier en mijn rundvlees komt uit een natuurgebied en eieren van scharrelkippen van familie.

Kip is weer omstreden, omdat wordt beweerd dat ze bij voorbaat al medicijnen toegediend krijgen. Wanneer je veel kip eet kan het zo zijn dat bepaalde ab niets meer voor je doet.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 19:35

Ik heb stage gelopen op een proefboerderij.
Hierbij dus ook een aantal rondes met mestkuikens meegemaakt.

Daarvoor nog nooit gezien, en ook geen verstand van kippen.
Maar het is mij heel erg meegevallen hoe de huisvesting en opfok was en ook qua ammoniak.Dus de 20.000 kuikens zaten in 32 groepen (voedingsproef).
Hiedoor hadden ze ook niet de kans om op 1 grote hoop te gaan zitten.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-11 22:29

Mindim schreef:
Nou eh koeienmest beland niet op de mesthoop hoor. Dat wordt keurig opgevangen en vanaf februarien wanneer het niet vriest, gaat het gewoon regelrecht het milieu in. Want dan wordt het gewoon de grond in geinjecteerd.

Maar doordat het geinjecteerd/sleufkoutert, dus emissie-arm, op het land wordt gebrackt komen de gassen niet in de openlucht ;)
Mest is natuurlijk wel erg nuttig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 03:05

fransje23 schreef:
Mindim schreef:

Maar doordat het geinjecteerd/sleufkoutert, dus emissie-arm, op het land wordt gebrackt komen de gassen niet in de openlucht ;)
Mest is natuurlijk wel erg nuttig.

Ze rijden hier ook idd met de gigantische rollen voorop. Helaas ruik je het prima en zal er toch wel iets in de lucht belanden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:24

En dan wordt het nog vager.....in Nederland moet je injecteren, in Duitsland is dat verboden omdat het slecht is voor het milieu.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-11 12:34

Kinke schreef:
En dan wordt het nog vager.....in Nederland moet je injecteren, in Duitsland is dat verboden omdat het slecht is voor het milieu.

En in Nederland is het verboden om bovengronds uit te rijden, tenzij je het in één werkgang onderwerkt (en dat is haast onmogelijk).

Nl loopt voorop met de regeltjes, maar vele wordt wel weer op teruggekomen, omdat dit toch blijkt niet het beste te zijn.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 19:25

vond dit artikel wel bij het topic passen :D :

Citaat:
Onder het mom van biologisch dringen we het antibioticagebruik in de veeteelt terug. Maar wat als de dieren ziek worden? Dan worden ze alleen in uiterste nood behandeld, omdat ze na medicatie niet meer onder het labeltje ‘biologisch’ kunnen worden verkocht.

Bepaalde ziektes komen bij biologisch vee dan ook vaker voor dan bij intensief geteeld vee: biologische melkkoeien hebben vaker uierontsteking en biologische varkens blijken vaker long- en leverschade op te lopen.

Ook komt het bij biologische varkens vaker voor dat het vrouwtje een of meer van haar jongen plet, omdat ze vrijer kan rondlopen dan haar verre nicht in een klein hokje. En biologische kippen zijn weliswaar minder angstig dan legbatterijdames, ze brengen elkaar wel lelijke verwondingen toe met hun scherpe snavels. In de intensieve veehouderij komt dat verenpikken ook voor, maar daar wordt de schade beperkt door de snavels af te knippen. En dat mag in de biologische veeteelt niet.

Een van de redenen waarom de roep om biologische veeteelt luider wordt, is de bestrijding van epidemieën. Ook hiervan is allerminst aangetoond dat ze bij biologisch vee minder voorkomen. Juist omdat niet snel kan worden ingegrepen met geneesmiddelen, is het risico op verspreiding groot.

Dit is een fragment van de rubriek ‘De andere KIJK… 5x liever niet biologisch’, te vinden in KIJK 1/2011, in de winkel van 17 december 2010 tot en met 13 januari 2011. De tekst werd geschreven door Jop de Vrieze.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-11 20:55

Ook al ben ik niet voor biologisch... ik ben het niet helemaal eens met het artikel. Maar ik merk wel dat veel dierenartspraktijken EN boeren de ernst van het teveel aan antibiotica gebruik beginnen in te zien. En ze passen dat nu dan ook zo min mogelijk toe.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-11 10:24

Ik ben het ook niet eens met het artikel!

Dat varkens jongen pletten, dat is gewoon de natuur. Ik werk als vrijwilliger op een kinderboerderij, dat varken plet ook altijd 1 of 2 biggen als die worden geboren. Jammer maar helaas, het is de natuur.

En die verwondingen van kippen...
Ook gewoon natuur. In het wild zou het er ook niet altijd even zachtzinnig aantoe gaan. Beter dan afgeknipte snavels, dat is pas dierenmishandeling.

En waarom zouden ze bij koeien de dierenarts niet mogen laten komen?
Beter een beetje ziek en wat antibiotica als het nodig is, dan volgepropt met antibiotica bij een gezonde koe.

Wat jij?