Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:18

jaantsje schreef:
dus kom niet aan met dat dementeerenden het allemaal maar poespas vinden.

Dat heb ik ook niet gezegt.
in mijn verhaal staat dat ze de poespas van tegenwoordig niet gewent zijn.
daar bedoel ik mee, dat wij gewent zijn om elke dag even onder de douche te stappen.
dit was er vroeger niet, toen was het een aantal keer per week of soms zelfs 1X per week.
denk je dat ze dan nu ineens elke dag of om de dag onder de douche willen?
de meeste houden hier helemaal niet van.
"bah dan word ik zo nat" of "nee hoor, ik ben toch niet zo vies even wassen kan ook wel" krijg je dan te horen.

wij mogen officieel 1 pakje gebruiken per bewoner (zijn 5 doekjes) maargoed met ontlasting heb je daar te kort aan natuurlijk.
wij hebben ook de droge doekjes, als een bewoner het met water en zeep lekkerder vind is dat altijd een mogelijkheid bij ons in huis.
Een bad hebben wij ook inderdaad, met tilfunctie.
die staat er bij ons alleen voor de sier, er is geen enkele bewoner die even lekker ontspannen in bad wil.

lesilla

Re: Verpleeghuis bewoners niet meer met water en zeep gewassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 17:20

Ik vraag me af hoe de adl technieken van jou medezorgkundige of verpleegkundige zijn, als ze op zondag zo vuil zijn....

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-11 19:19

Er is veel aan te merken op de zorg en dit onderwerp is er 1 van.
Persoonlijk kan ik hier zo langzamerhand wel een boek over schrijven.
Zou dat effect hebben of draaien de hoge heren en dames dan hun hoofd weg?
Moet eerst alles in het nieuws komen voor er iets gaat veranderen?

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 17:48

Verschrikkelijk voor die ouderen, niet eens even een lekkere douche, daar geniet iedereen toch van aan het einde van de dag...

Ik moet er niet een denken mijn frutsen 6 dagen in de week alleen te wassen met een opfris doekje en dan 1x per week te douche....

Juist die ouderen die constant met een luier lopen....

Alleen daarom zou ik vrijwillig ouderen gaan wassen als ik de tijd ervoor zou hebben...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:06

Pascal schreef:
Verschrikkelijk voor die ouderen, niet eens even een lekkere douche, daar geniet iedereen toch van aan het einde van de dag...

Ik moet er niet een denken mijn frutsen 6 dagen in de week alleen te wassen met een opfris doekje en dan 1x per week te douche....

Alleen daarom zou ik vrijwillig ouderen gaan wassen als ik de tijd ervoor zou hebben...

Ja, maar die ouderen vinden die douche vaak juist helemaal niet zo lekker.

En jij bent waarschijnlijk gewent iedere dag te douchen. Dan is een doekje idd niet zo fijn. Maar ouderen zijn niet gewent iedere dag te douchen, vanuit huis al niet. Die vinden dat vaak ook helemaal niet erg.

Daarnaast staan hier ook uitgebreide argumenten waarom het beter is voor hun huid ed...

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:09

Vjestagirl ik heb ook niet het hele topic doorgelezen, maar vind wassen met een sopje toch een stuk frisser..

Ik weet dat ouderen vaak een hekel hebben aan wassen, met douche heb ik het over mezelf, in mijn laaste zin staat ook dat ik vrijwillig ouderen zou gaan wassen.
Met washand en een sopje..

Ik vind alleen zo'n doekje echt niet voldoende....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:13

Pascal schreef:
Vjestagirl ik heb ook niet het hele topic doorgelezen, maar vind wassen met een sopje toch een stuk frisser..

Ik weet dat ouderen vaak een hekel hebben aan wassen, met douche heb ik het over mezelf, in mijn laaste zin staat ook dat ik vrijwillig ouderen zou gaan wassen.
Met washand en een sopje..

Ik vind alleen zo'n doekje echt niet voldoende....

Misschien moet je wel eventjes het hele topic lezen.

Daar staat namelijk ook in dat is aangetoont dat je van een doekje net zo schoon en fris wordt, dat water en zeep de pest zijn voor een oudere huid, dat wassen met water en zeep doordat mensen kletsnat worden heel veel energie kost...

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:26

Pascal schreef:

Jij heb respect voor ouderen?
Jij wil vrijwillig ouderen gaan wassen?

denk dat je dan toch eens dieper na moet denken dan deze zinnen zo kwakkeloos neer te zetten.
dit slaat echt alles!

Kipje39

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:40

Wat is er mis met mijn zinnen?
Vele ouderen zijn toch incontinent?

Als ik me even zou bedenken als mijn moeder in een tehuis zou zitten ( zij is overleden dus zal dat niet gebeuren)

En zij werd 1x pw echt gewassen, zou ikzelf elke dag bij haar langs gaan om haar op te frissen.

Wellicht voel je je aangesproken omdat je zelf in de zorg zit?

Even voor de duidelijkheid hoor, ik val niemand aan die in de zorg werkt!! Juist helemaal niet...
Ik vind het jammer dat er op zo'n manier bezuinigd moet worden...

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:43

Pascal schreef:

Als ik me even zou bedenken als mijn moeder in een tehuis zou zitten ( zij is overleden dus zal dat niet gebeuren)

En zij werd 1x pw echt gewassen, zou ikzelf elke dag bij haar langs gaan om haar op te frissen.

Even voor de duidelijkheid hoor, ik val niemand aan die in de zorg werkt!! Juist helemaal niet...

Ouderen zijn idd incontinent, maar het inco-materiaal wat ze dragen is geen luier..

En het is geen bezuiniging, hoogstens in tijd, maar de doekjes zijn duurder dan water en zeep. Als je ze goed gebruikt kost het dus qua geld meer. Het is gewoon een andere manier van wassen, die voor de oudere huid (en vaak ook manier van leven) veel beter is.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:51

Onze vader kreeg een luier onder, ander woord heb ik er niet voor en zo nog veel andere bewoners.
Hij was van huis uit gewend om zich iedere dag te douchen, iedere dag en hij genoot ervan.
In het tehuis 1 keer in de week. Op een gegeven moment werd hij stijf en wankel, gewoon door te weinig beweging.Ik zal je wel vertellen dat er toch een grote groep was die echt niet fris was.
Er zijn hier een paar die voor de doekjes zijn en er zijn mensen die er tegen zijn, vooral als ze iedere dag worden gebruikt. In mijn ogen is het gewoon tijdsbesparing van bovenaf.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:54

Vjestagirl schreef:
Pascal schreef:

Ouderen zijn idd incontinent, maar het inco-materiaal wat ze dragen is geen luier..

En het is geen bezuiniging, hoogstens in tijd, maar de doekjes zijn duurder dan water en zeep. Als je ze goed gebruikt kost het dus qua geld meer. Het is gewoon een andere manier van wassen, die voor de oudere huid (en vaak ook manier van leven) veel beter is.

Jup, ze zijn er ook alleen ingegaan bij de goede universitaire ziekenhuizen na grondig onderzoek.
Dat zijn echt geen instanties die slechte zorg geven, alles moet van uiterste kwaliteit zijn en het beste voor de patiënt.

En inderdaad, pamper en luier is patiëntonwaardig en stel je ze in een vernederende positie, ééndelig en tweedelig incontinentiemateriaal

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 18:55

jaantsje schreef:
Onze vader kreeg een luier onder, ander woord heb ik er niet voor en zo nog veel andere bewoners.
Hij was van huis uit gewend om zich iedere dag te douchen, iedere dag en hij genoot ervan.
In het tehuis 1 keer in de week. Op een gegeven moment werd hij stijf en wankel, gewoon door te weinig beweging.Ik zal je wel vertellen dat er toch een grote groep was die echt niet fris was.
Er zijn hier een paar die voor de doekjes zijn en er zijn mensen die er tegen zijn, vooral als ze iedere dag worden gebruikt. In mijn ogen is het gewoon tijdsbesparing van bovenaf.

Wat voor ZZP had je vader?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:09

Vjestagirl schreef:
jaantsje schreef:

Wat voor ZZP had je vader?

Dat is pas 2 of 3(?) jaar geleden ingevoerd, wellicht werkten ze in de tijd van haar vader nog niet met ZZP's. Ik ben wel van mening dat het er met de invoering van ZZP's niet beter op is geworden :=

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:12

Hangt er vanaf. Ik denk dat het wel eerlijker is geworden met de ZZP's. Hulp voor wie hulp nodig heeft. Alleen het is zo moeilijk om te bepalen wat eerlijk is, wie welke hulp nodig heeft, en het aanpassen ervan is lastig.

Maar opzich vind ik het ZZP systeem helemaal niet zo gek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:17

Vjestagirl schreef:
Hangt er vanaf. Ik denk dat het wel eerlijker is geworden met de ZZP's. Hulp voor wie hulp nodig heeft. Alleen het is zo moeilijk om te bepalen wat eerlijk is, wie welke hulp nodig heeft, en het aanpassen ervan is lastig.

Maar opzich vind ik het ZZP systeem helemaal niet zo gek.

Je krijgt wel ways minder tijd := Maar goed, voorheen had je ook wel echt alle tijd, nu heel weinig. Weet niet precies of dat echt door de ZZP's komt. Zonder was er vast ook wel tijdsdruk gekomen.... Maar toch.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:32

Ik heb geen idee welke ZZP onze vader had, we hebben tig keren aangegeven dat er dingen niet klopten.
Er veranderde echter niets.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:34

ik weet dat ik de vraag al eerder heb gesteld, maar ik snap echt niet dat als een verpleeghuis zo verschrikkelijk niet deugd als jij aangeeft, je je vader niet onmiddelijk naar een andere brengt :=

Alles klopt er niet en niks is goed volgens jou. Geloof me, er zijn ook echt goede verpleeghuizen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:36

jaantsje schreef:
Ik heb geen idee welke ZZP onze vader had, we hebben tig keren aangegeven dat er dingen niet klopten.

Ik denk dat je ook moet snappen dat niet alles kan veranderen. Iedereen neemt vanuit huis gewoontes mee, iedereen neemt vanuit huis normen en waarde mee. Je kunt niet alles aanpassen aan iedereen.

Zelf sta ik veel in de keuken. De maaltijden in de zaal scheppen we gewoon op uit de bain marie wagen, op dat moment. Je krijgt altijd van mensen te horen dat het niet lekker is, je krijgt altijd van mensen te horen dat het heerlijk is. Het is te zout en niet zout genoeg, het is te vast gekookt en te slap, het is te warm en het is te koud.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat het op zorg gebied hetzelfde werkt. Mensen willen altijd dingen op een bepaalde manier, en dat kan niet altijd.

Er zijn dingen die gewoon gaan zoals ze gaan.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:40

Vjestagirl schreef:
jaantsje schreef:

Ik denk dat je ook moet snappen dat niet alles kan veranderen. Iedereen neemt vanuit huis gewoontes mee, iedereen neemt vanuit huis normen en waarde mee. Je kunt niet alles aanpassen aan iedereen.

Zelf sta ik veel in de keuken. De maaltijden in de zaal scheppen we gewoon op uit de bain marie wagen, op dat moment. Je krijgt altijd van mensen te horen dat het niet lekker is, je krijgt altijd van mensen te horen dat het heerlijk is. Het is te zout en niet zout genoeg, het is te vast gekookt en te slap, het is te warm en het is te koud.

Ik ga er eigenlijk vanuit dat het op zorg gebied hetzelfde werkt. Mensen willen altijd dingen op een bepaalde manier, en dat kan niet altijd.

Er zijn dingen die gewoon gaan zoals ze gaan.

buiten dat weet ik zeker dat elke verzorgende zijn best doet om goed voor de mensen te zorgen. Een andere manier als hoe je het zelf gedaan zou hebben is niet per definitie een slechtere manier. Natuurlijk is het thuis altijd beter. Iedereen wil het liefste z'n hele leven thuis wonen, en dat is ook het beste voor de mensen. Helaas is dat niet altijd mogelijk, en moet je de zorg over laten aan daarin bekwaam personeel. Dat is heel vervelend voor familie, maar de mensen in de zorg zijn vaak de lieve sociale mensen die het echt willen. Want het verdient niet best.

En mocht een van je ouders alsnog per ongeluk in een slecht huis terecht zijn gekomen, haal ze dan weg, en zoek een ander huis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:46

aqua hands bedoelt ts.
Wij wassen wel gewoon met water en zeep en grondig ook. Daar is niets vies aan.
Aqua hands zijn handig en er is niets mis mee!!
Als we nou met zn allen nog een hoop van onze salaris af gaan dragen kunnen we misschien het personeel verdubbelen en dan kunnen ze elke dag onder de douche (niet dat ze dat willen dus dan zou dat onder dwang moeten en daar doen we niet aan)

personeel in de zorg werkt zich de ......... Rennen en vliegen voor hun bewoners en vooral:ze geven veel om hun bewoners. Het is niet zo maar werk.......

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:52

Zoals je in eerder berichten kon lezen had ik echt respect voor het personeel wat dag in dag uit voor de mensen zorgde. Zij moesten het doen met datgene wat van hogerhand werd bepaald.
Een ander huis, tja waar moet je heen als veel van deze tehuizen onder het zelfde management valt?
Mensen die hard hadden voor hun medemens de straat werden opgeschopt? Waar onze vader zat konden ze zeer slecht personeel krijgen, een teken aan de wand? Dit was ook voor mij de eerste keer om dit mee te maken. Het is een oerwoud van regels en daar kom je niet zo snel doorheen. Heb een keer een klacht doorgegeven ( instantie die daar voor was), of het iets verandert heeft?Onze dochter heeft zelfs een brandbrief naar het ministerie gestuurd. Nogmaals het licht niet aan de werkvloer.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:53

_Jordy_ schreef:
"bah dan word ik zo nat" of "nee hoor, ik ben toch niet zo vies even wassen kan ook wel" krijg je dan te horen

Dat is een kenmerk van dementerenden, al hebben ze een jaar niet gedoucht, ze denken dat ze de vorige dag nog gewassen en dus schoon zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:54

F_Orumster schreef:
_Jordy_ schreef:
"bah dan word ik zo nat" of "nee hoor, ik ben toch niet zo vies even wassen kan ook wel" krijg je dan te horen

Dat is een kenmerk van dementerenden, al hebben ze een jaar niet gedoucht, ze denken dat ze de vorige dag nog gewassen en dus schoon zijn.

Niet alle ouderen zijn dement ;)

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-11 19:55

Werk zelf op een IC en daar worden mensen ook zo gewassen, of ze nu wakker zijn of niet... Maar die gebruiken ook soort shampoo waarbij je geen water nodig hebt. Geen idee of het echt werkt alleen..