Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jolliegirl schreef:Lusitana schreef:De dieren die hier het meeste te lijden hebben zijn kippen omdat men erg van gegrilde kip op zaterdag houd, maar zo dwalen we wel af van ritueel slachten...
Deze worden toch gewoon hoppakee dood gemaakt? of niet?
We dwalen idd beetje af. Je mag me pb-en, ben erg geinteresseerd.
Illusion schreef:ik hoop later 't huis van mijn vader te kunnen overnemen(boerderij met redelijk wat grond) en daar m'n eigen kippie's op te houden, die wil ik dan uiteindelijk ook laten slachten. dan weet ik zeker dat ze een goed leven hebben gehad, en ze eerlijk geslacht zijn en geen vreselijke transporten hebben gehad.
ik heb 't altijd zo te doen met de kippen, hoe daar mee omgegaan wordt
varkens en koeienvlees hoop ik later biologisch te kunnen kopen.
Lusitana schreef:Mijn oma was van 1870 ofzo, mijn moeder van 1924, dus een andere vroeger....En ik noemde het niet in verband met de immigranten maar in verband met vooruitgang die ook heus in een geloof wel toegestaan is.
Illusion schreef:mindim: dat vind ik ideaal!
met kippen wil ik dat later idd ook, maar varkens en koeien ga ik niet houden. die hoop ik dus als biologisch vlees te kunnen kopen.
maXcomX schreef:Als je goed kan slachten op de oude manier, dan lijdt een dier minimaal. Normaal gesproken is het dier in 6-10 seconden leeggebloed, al eerder krijgen de hersenen geen bloed.
Het schieten met een masker gaat ook vaak fout, door snelheid, of omdat de anatomie van het dier het schieten lastiger maakt. Eigenlijk is de snelheid van productie/slachten de oorzaak dat het wel eens fout gaat.
Een manier van prettig doodgaan, moet denk ik nog worden uitgevonden.
maXcomX schreef:Nou, daar verschillen we in van mening. Er zijn genoeg voorbeelden op U-tube te vinden, over wat er allemaal fout kan gaan. En inderdaad: Mensen maken fouten en dat risico is groter als ze sneller en daardoor onzorgvuldiger moeten werken. Daar helpt de beste techniek niet aan.
Jolliegirl schreef:Het houden van de dieren op de biologische manier is gewoon duurder...
Meer ruimte... beter eten... betere leefomstandigheden... dit maakt dus de vleesprijs duurder.
Ik betaal voor een paardenbiefstukje zo 12/15 euro.. Omdat het bij de echte slachter vandaan komt. En ja dat is nou eenmaal duurder.
Vlees is heel duur, als je goed, eerlijk vlees hebt.
En ze zeggen altijd : maak het vlees goedkoper, dan eten meer mensen het.
Maar je kunt ook zeggen : Koop biologisch vlees, meer verkoop, meer inkomen = goedkoper vlees...
maXcomX schreef:In Nederland zijn er nog maar 2 geloof ik, en gezien de huidige malaise hebben die het erg druk. Daarbij laat geen enkel slachthuis liever geen camera's toe.
Je zou wel gek zijn als je als slachter zou zeggen dat het wel eens fout gaat. In principe kan elk paard naar een willekeurige slachter binnen de EU gaan en zelfs daarbuiten. Er moet wel geld verdient worden.