Ritueel slachten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:48

Het houden van de dieren op de biologische manier is gewoon duurder...
Meer ruimte... beter eten... betere leefomstandigheden... dit maakt dus de vleesprijs duurder.

Ik betaal voor een paardenbiefstukje zo 12/15 euro.. Omdat het bij de echte slachter vandaan komt. En ja dat is nou eenmaal duurder.
Vlees is heel duur, als je goed, eerlijk vlees hebt.

En ze zeggen altijd : maak het vlees goedkoper, dan eten meer mensen het.
Maar je kunt ook zeggen : Koop biologisch vlees, meer verkoop, meer inkomen = goedkoper vlees...

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:50

Eigenlijk is het natuurlijk vreselijk zonde dat het eigenlijk voor veel mensen gewoon niet haalbaar is om eerlijk vlees op tafel te zetten.

Ik geef heel eerlijk toe dat ook ik niet altijd in staat ben om dat te doen al zou ik nog zo graag willen en daar baal ik met grote regelmaat van.

Dat laatste ben ik ook met je eens maart het moet wel mogelijk zijn.

Jolliegirl

Re: Ritueel slachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:52

Ik kan ook geen biologisch vlees betalen, dan kom ik gewoon niet rond... En mijn ouders halen het ook niet.
Ik heb toevallig de eer dat ik contacten heb in het slachthuis, en via die weg dus goedkoper aan mijn vlees kan komen, en dat aanbod ook altijd aanneem.

Maar een stukje kip zou ik best wel weer eens lekker vinden hoor :=

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:55

Nou idd ;)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:56

Zal maar eens een kip kopen en de slachter lief aankijken haha :Y)

neuh ik hou het wel bij mijn paardenbieffie en rundbieffie en varkensvlees.

Al geef ik toe, dat ik thuis gewoon eet wat de pot schaft....(gelukkig meestal dus vlees wat ik zelf meeneem :Y) )

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:58

ik hoop later 't huis van mijn vader te kunnen overnemen(boerderij met redelijk wat grond) en daar m'n eigen kippie's op te houden, die wil ik dan uiteindelijk ook laten slachten. dan weet ik zeker dat ze een goed leven hebben gehad, en ze eerlijk geslacht zijn en geen vreselijke transporten hebben gehad.
ik heb 't altijd zo te doen met de kippen, hoe daar mee omgegaan wordt :n
varkens en koeienvlees hoop ik later biologisch te kunnen kopen.
Laatst bijgewerkt door Illusion op 17-12-10 23:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 23:59

Mooie gedachtengang, hou die erin! :j

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 00:04

Wij eten ook weleens een eogen kip. Ik wil ze absoluut niet zelf slachten maar krijg ze weer etjes terug aangeleverd schoon en bijna net als uit de supermarkt.
supermarkt kip eten we (bijna) nooit. misschien 2 keer per jaar ofzo...

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:08

ik wil ze ook niet zelf slachten hoor, dat kan ik niet en ik zou 't niet over m'n hart kunnen verkrijgen mocht 't misgaan.
ik zou dat laten doen door 'n kennis van ons, die is daar bekend mee en ik vertrouw hem erop dat 't snel en pijnloos gebeurt. hij gaat erg netjes met dieren om.
nu hebben we ook heel veel pluimvee, maar dat is sier en dus slachten we die niet.

mijn ouders hebben trouwens niet 't geld of willen het niet om alleen biologisch vlees te betalen, wat ik ook accepteer. maar later hoop ik dit wel te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:46

Jolliegirl schreef:
Lusitana schreef:
De dieren die hier het meeste te lijden hebben zijn kippen omdat men erg van gegrilde kip op zaterdag houd, maar zo dwalen we wel af van ritueel slachten...

Deze worden toch gewoon hoppakee dood gemaakt? of niet?

We dwalen idd beetje af. Je mag me pb-en, ben erg geinteresseerd.

Bij mijn weten worden kippen aan hun poten op de kop gehangen en gaan ze op hun kop een waterbak in waar stroom opstaat. Thuis worden ze met een soort vleestang bij de nek gegrepen en gelektrocuteert. Marrokanen willen ze graag de kee doorgesneden (laatste bij kalkoenen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:50

Illusion schreef:
ik hoop later 't huis van mijn vader te kunnen overnemen(boerderij met redelijk wat grond) en daar m'n eigen kippie's op te houden, die wil ik dan uiteindelijk ook laten slachten. dan weet ik zeker dat ze een goed leven hebben gehad, en ze eerlijk geslacht zijn en geen vreselijke transporten hebben gehad.
ik heb 't altijd zo te doen met de kippen, hoe daar mee omgegaan wordt :n
varkens en koeienvlees hoop ik later biologisch te kunnen kopen.

Mijn zus heeft scharrelkippen, die hebben 2 ha om te lopen. Het overschot aan hanen wordt voor eigen gebruik geslacht. Rundvlees haal ik van iemand die koeien houdt in een natuurgebied het jaar rond. Varkensvlees haal ik bij de biologische varkensboerderij een dorpje verderop. Snacks eet ik alleen biologisch.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:51

mindim: dat vind ik ideaal!
met kippen wil ik dat later idd ook, maar varkens en koeien ga ik niet houden. die hoop ik dus als biologisch vlees te kunnen kopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:56

Lusitana schreef:
Mijn oma was van 1870 ofzo, mijn moeder van 1924, dus een andere vroeger.... ;) En ik noemde het niet in verband met de immigranten maar in verband met vooruitgang die ook heus in een geloof wel toegestaan is.

Mijn grootvader is/ was van 1902, mijn vader van 1936, dus een heel andere vroeger is het nu ook weer niet hoor ;)

Je noemt de koran, toen dat geloof hier kwam (met de immigranten) waren de slachtpraktijken hier al anders. Ik bedoelde daar mee te zeggen dat de slachtpraktijken van sommige geloofsovertuigingen wel heel erg achterhaald zijn. Men hier al bijna 100 jaar een schietmasker gebruikt en dat bij halal slachten de praktijken nog uit het jaar 0 stammen, dus erg achterhaald.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:57

Als je goed kan slachten op de oude manier, dan lijdt een dier minimaal. Normaal gesproken is het dier in 6-10 seconden leeggebloed, al eerder krijgen de hersenen geen bloed.
Het schieten met een masker gaat ook vaak fout, door snelheid, of omdat de anatomie van het dier het schieten lastiger maakt. Eigenlijk is de snelheid van productie/slachten de oorzaak dat het wel eens fout gaat.
Een manier van prettig doodgaan, moet denk ik nog worden uitgevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 00:57

Illusion schreef:
mindim: dat vind ik ideaal!
met kippen wil ik dat later idd ook, maar varkens en koeien ga ik niet houden. die hoop ik dus als biologisch vlees te kunnen kopen.

Mijn oom houdt in ruinen ook 3 koeien op zijn land en laat die uiteindelijk slachten, die beesten hebben ook nog nooit een stal gezien. Maar ik heb mijn vlees niet van hem, de rest van de familie wel.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:03

maXcomX schreef:
Als je goed kan slachten op de oude manier, dan lijdt een dier minimaal. Normaal gesproken is het dier in 6-10 seconden leeggebloed, al eerder krijgen de hersenen geen bloed.
Het schieten met een masker gaat ook vaak fout, door snelheid, of omdat de anatomie van het dier het schieten lastiger maakt. Eigenlijk is de snelheid van productie/slachten de oorzaak dat het wel eens fout gaat.
Een manier van prettig doodgaan, moet denk ik nog worden uitgevonden.

`

Vaak fout?
Ik heb al honderden paarden geschoten zien worden, en heb het nog nooit fout zien gaan.
Bij correct gebruik, en ervaring, is dit dus minimaal.
Maar waar mensen werken,worden fouten gemaakt...

Maar ik vind schieten toch echt 1 van de snelste, pijnloze manieren van doodmaken...

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:22

Nou, daar verschillen we in van mening. Er zijn genoeg voorbeelden op U-tube ("Extended version of inside the horse slaughter house") te vinden, over wat er allemaal fout kan gaan. En inderdaad: Mensen maken fouten en dat risico is groter als ze sneller en daardoor onzorgvuldiger moeten werken. Daar helpt de beste techniek niet aan.
Laatst bijgewerkt door maXcomX op 18-12-10 01:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:26

maXcomX schreef:
Nou, daar verschillen we in van mening. Er zijn genoeg voorbeelden op U-tube te vinden, over wat er allemaal fout kan gaan. En inderdaad: Mensen maken fouten en dat risico is groter als ze sneller en daardoor onzorgvuldiger moeten werken. Daar helpt de beste techniek niet aan.

Dan heb je het waarschijnlijk over landen, niet als nederland ;)
Jij maakt je mening vanuit YT, ik vanuit mijn eigen ervaring :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:33

In Nederland zijn er nog maar 2 geloof ik, en gezien de huidige malaise hebben die het erg druk. Daarbij laat geen enkel slachthuis liever geen camera's toe.
Je zou wel gek zijn als je als slachter zou zeggen dat het wel eens fout gaat. In principe kan elk paard naar een willekeurige slachter binnen de EU gaan en zelfs daarbuiten. Er moet wel geld verdient worden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:38

nou ik heb het gezien en ik vind het een stel barbaren ik snap niet dat nederlandse mensen zich hier mee bezig houden.
schieten gaat veel sneller en ze zijn meteen weg, daar bestaat geen twijfel over, hoe durft zon man te zeggen dat hij het niet voelt terwijl ik het zelf zie walgelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:38

Jolliegirl schreef:
Het houden van de dieren op de biologische manier is gewoon duurder...
Meer ruimte... beter eten... betere leefomstandigheden... dit maakt dus de vleesprijs duurder.

Ik betaal voor een paardenbiefstukje zo 12/15 euro.. Omdat het bij de echte slachter vandaan komt. En ja dat is nou eenmaal duurder.
Vlees is heel duur, als je goed, eerlijk vlees hebt.

En ze zeggen altijd : maak het vlees goedkoper, dan eten meer mensen het.
Maar je kunt ook zeggen : Koop biologisch vlees, meer verkoop, meer inkomen = goedkoper vlees...

Ik betaal voor een vleespakket van 10 kg rundvlees 90 euro en dan heb ik (ik haal het bij een particulier met een kleine kudde op een natuurgebied die af en toe een dier laat slachten. Dieren zijn minimaal 4 jaar oud):
1 rollade
7 schaaltjes gehakt
1 schaaltje soepvlees
1 schaaltje hamburgers
2 schaaltjes ribeye
2 schaaltjes bieflappen
1 schaaltje entrecote
1 schaaltje runderlappen
1 schaaltje haasbiefstuk
1 schaaltje tartaar
1 schaaltje hollandse biefstuk
1 schaaltje dikke lende

Ik vind dit voor biologisch vlees niet duur. Er zit bijna geen tussenpersoon tussen. Het dier wordt aan huis bij de slager geslacht. Slager houd zelf ook wat en verder wordt het vlees binnen een paar gezinnen verkocht.

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:53

Eigenlijk best veel nog. Hier koop je een hele koe voor 200 euro en een kalf voor 120. Als je die dan laat slachten, ben je voor 200-380 euro klaar. Kun je zeker een jaar mee vooruit.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:11

maXcomX schreef:
In Nederland zijn er nog maar 2 geloof ik, en gezien de huidige malaise hebben die het erg druk. Daarbij laat geen enkel slachthuis liever geen camera's toe.
Je zou wel gek zijn als je als slachter zou zeggen dat het wel eens fout gaat. In principe kan elk paard naar een willekeurige slachter binnen de EU gaan en zelfs daarbuiten. Er moet wel geld verdient worden.

Nog maar 2 wat? Paardenslachters?

Tuurlijk wordt er wel eens misgeschoten, en ja in Nijkerk zijn ze daar eerlijk over...!Waar mensen werken, worden wel eens fouten gemaakt. En laten ze camera's toe. Het is een open boek. :) Dus jouw 2e zin snap ik ook niet, komt nogal krom over. Want in de meeste slachthuizen(grotere) kom je met je camera niet binnen... of heb je het nu over de halal-slachthuizen?

Ik snap niet helemaal waar je op doelt. Leg uit :)

maXcomX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:22

Er is nog niet zolang geleden een documentaire uitgezonden over de drukte bij Nederlandse paardenslachters (slachthuizen). Welke dat was is me niet duidelijk, maar daar mocht niet gefilmd worden.
Kan zijn uit piëteit met jeugdige kijkers die net hun ponyrijlessen aan het volgen zijn, maar toch. Als je paard verkocht wordt aan de handel, dan weet je niet waar het geslacht gaat worden, dat hoeft niet perse in Nederland te zijn.

En overigens: Al was dat zo, dan nog. Onze paarden worden hier gezellig oud en als het niet meer kan, dan laten we ze inslapen. Gezien de medische/medicijn historie etc. zou ik het vlees niet eens willen, laat staan aan anderen aanbieden. Maar dat is onze keuze.

Ik heb niets met halal, een dier dat gewerkt heeft verdient een goed leven en eervol einde. Dus niet in een frikandel.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 02:27

alleen als mensen wat te verbergen hebben mogen er geen camera's bij. bij hala slachten mag een dier geen adrenaline aanmaken, nou bij zn nek doorsnijden en op zn rug leggen heeft hij daar al zat van aangemaakt. nogmaals slachten is al niet leuk maar doe het dan humaan. :brr: