Yuri van Gelder wederom terug getrokken uit team

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:39

judithh schreef:
ook dat is een moeilijk punt voor "verslaafde" ondanks verslaafd te zijn aan welk genotsmiddel dan ook zal iemand het ten alle tijden proberen te verbergen..dit door schaamte, ze voelen zich klein en niets waard omdat ze "gefaald" hebben.
Een gebruiker denk altijd dat achter te houden en zal uitvluchten zoeken/smoesjes om maar niet toe te geven..

Het is voor ons niet verslaafde heel makkelijk om te oordelen of een mening te hebben, maar als je weet hoe het brein/gedrag van een verslaafde werkt wordt er denk ik anders over gedacht.

Er is een heleboel literatuur over dit onderwerp waaruit altijd weer blijkt dat een verslaafde bijna nooit zal toegeven dat hij/zij niet zonder kan, maar aan de andere kant wel heel goed kan vertellen dat hij/zij zonder kan.

Ga daar als sportorganisatie waar een pilletje voor de spieren al een doodzonde is maar eens mee om.

Anoniem

Re: Yuri van Gelder wederom terug getrokken uit team

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:51

Een cocaineverslaving wordt vaak apart behandeld in de literatuur omdat het anders werkt in de hersenen dan bijvoorbeeld heroine of alcohol. De verslaving is veel meer geestelijk dan lichamelijk en daarmee is het dus niet zo heel moeilijk om te kunnen concluderen dat hij het tussen zijn oren niet voor elkaar had en daar had hij ook op een andere manier mee kunnen omgaan.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:54

Vind het trouwens belachelijk dat zo'n arts z'n beroepsgeheim verbreekt..

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:55

Lovely schreef:
Een cocaineverslaving wordt vaak apart behandeld in de literatuur omdat het anders werkt in de hersenen dan bijvoorbeeld heroine of alcohol. De verslaving is veel meer geestelijk dan lichamelijk en daarmee is het dus niet zo heel moeilijk om te kunnen concluderen dat hij het tussen zijn oren niet voor elkaar had en daar had hij ook op een andere manier mee kunnen omgaan.

Klopt, maar klaarblijkelijk kon hij dat niet en was de druk en verwachting die men had te hoog, wie zal het zeggen.

Maar om nu te gaan roepen van die sukkel, dat vind ik dus even te kort voor de bocht.
Maar goed vanavond is er een documentaire over hoe hij zich terug vocht, wellicht dat die verhelderend werkt voor het beeld dat men van hem heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 18:58

Eerlijk gezegd vind ik het dom van hem dat hij zijn carriere in de sport en zijn maatschappelijke carriere zo overboord gooit omdat hij niet goed met zijn grenzen om kan gaan. Overigens vind ik dat van iedereen die in datzelfde schuitje zit, maar er niet mee op tv komt of in een medailletrein zit.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:11

Lovely schreef:
Eerlijk gezegd vind ik het dom van hem dat hij zijn carriere in de sport en zijn maatschappelijke carriere zo overboord gooit omdat hij niet goed met zijn grenzen om kan gaan. Overigens vind ik dat van iedereen die in datzelfde schuitje zit, maar er niet mee op tv komt of in een medailletrein zit.

mooi verwoord, ben het er helemaal mee eens.
Maar zo zie je ook wel weer hoe sterk zo'n verslaving is.. Zonde zeg, hij had zo'n mooie toekomst!

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:22

Mijn eerste reactie op het nieuws: wat 'n sufferd! Dan heb je zo'n talent en blijkbaar ook ergens gigantische discipline, want anders was hij nooit zo ver gekomen, en dan vergooi je het!
Later dacht ik er wat meer overna enne, ik denk dat iemand die jongen nu toch wel flink bij moet staan, iéts moet toch niet lekker zitten, dat hij zo 'tegendraads' doet en daar moet hij nu niet alleen mee blijven zitten, nu iedereen 'm als een blok laat vallen en zijn grote uitlaatklep 'm min of meer wordt afgenomen.

Ik ben ook benieuwd naar hetgeen uit de docu naar voren komt. Weet niet of ik 'm kan zien vanavond.

DendroFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:27

Ik vind het erg triest. Gunde hem echt een 2e kans maar die is nu definitief verkeken. Hoop dat hij er zelf mee om kan gaan want ik denk dat alles nu wel doelloos lijkt. Hij heeft altijd voor de sport geleefd en niet alleen die valt weg maar ook zijn inkomen, mensen om hem heen (denk ik). Hoop dat hij sterk genoeg is om een nieuwe uitdaging te vinden. Vind het heel triest, maar veroordeel hem niet. Denk dat dat het probleem van een verslaving is. Het heeft je in de macht.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:28

vergeet ook niet wat voor een enorme druk er op zo'n jongen wordt gelegd! Niet iedereen kan daar goed mee omgaan, en als je verslaafd bent (ziekte) maakt dat het alleen nog maar moeilijker.. Het is HEEL makkelijk iemand voor sukkel, eikel en idioot uit te maken, maar als je er geen ervaring mee hebt en het niet van dichtbij hebt meegemaakt moet je denk ik uitkijken met zulke harde uitspraken. Ik hoop voor hem dat ie eruit komt en uiteindelijk leert dat hij geen drugs nodig heeft en zonder kan, maar dat is een strijd die hij de rest van zijn leven zal moeten voeren.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:54

toch vind ik het raar dat je, wanneer je een tweede kans krijgt, er zo mee om gaat. en ik kan me best voorstellen dat het moeilijk is om van een verslaving af te komen. Ben zelf ook jaren verslingerd geweest aan sigaretjes. Ik weet dat dat wel iets anders ligt dan coke, maar toch...
begrijpt die jongen dan niet dat ie gewoon de moeite waard is? dat hij wordt beschouwd als een talent en dat ie het gewoon in zich heeft, ook zonder die troep? doodzonde.
toch vind ik t een sufferd.

Sjeempie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:04

mijn eerste gedachten was ook sukkel die je bent om zo je hele leven te vergooien. aan de andere kant is het bij veel stress/spanning heel makkelijk om terug te vallen in oude "gewoontes" . de kans dat dit zou gebeuren was natuurlijk wel aanwezig, het is erg jammer dat hij zichzelf er niet van heeft kunnen weerhouden. zijn carriere in de turnsport kan hij nu wel gedag zeggen en dat is erg jammer want hij was er zeker goed in. hetgeen wat hij nu gedaan heeft is zijn eigen leven naar de herrie geholpen. hij mag nu zien of hij ergens anders aan het werk komt, en hoe veel mensen er naast hem zullen blijven staan om hem daarin bij te staan.
zonde dit maarja je doet er niks aan.

NiNM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:05

Tja, ben denk ik een van de weinige die er geen probleem van in ziet dat hij (af-en-toe) cocaine gebruikt. Het was de eerste keer in prive omstandig heden, feestje oid. en dus niet tijdens een wedstrijd. Ik weet niet hoe dat nu zit. Maar dan lijkt me dat toch geen probleem, zolang iemand maar clean is tijdens een wedstrijd...
Stel hij gaat nu verder in het buitenland, paspoort van dat land, dan zou hij toch gewoon weer kunnen wedstrijd teurnen?

lovestobias_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:05

hij was net op de wereld draait door van dat lijntje :)

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:08

Wanneer hij de druk niet aankon voor het WK in eigen land, heb ik wel een soort van 'te doen' met hem. Zoiets is ook niet makkelijk en de consequenties die nu volgen zijn heel erg hard, maar van de andere kant... een echte topsporter kan ook die druk aan. Bovendien is het al zijn tweede kans, en dat is meer dan sommige mensen krijgen.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:11

ik vindt dat er soms wat makkelijk geoordeeld en/of veroordeeld wordt

Vanmiddag ik schrok me rot , dacht hoe kan dit nou had het echt niet verwacht echt niet
Want hij wilde dit zo graag weer terug zijn...

En ik denk dat juist de druk dan teveel is geworden en soms doe je dan en denk je daarna pas na Zonde heel zonde Zag staan weet niet meer door wie dan had ie het moeten zeggen; dat heeft hij gedaan en heeft nadien ook niet ontkent ik denk dat hij zich schuldig voelde dat ie het gedaan had en daarom het verteld heeft

Dat hij nu niem onder ogen wil komen dan begrijp ik maar al te goed voor hem voelt dit als groot falen want nogmaals hij wilde het echt zoo graag

ik hoop met heel mn hart dat er iemand is die m bij staat ik ben bang dat t anders erger word qua stemming.

En het is o zo makkelijk van de mensen hem te laten vallen en elkaar achter na lopen met mening Maar is dat fair? is het niet handiger als hij naast boosheid en passende consequentie ook steun krijgt zodat hij een spiegel voor krijgt en ze uit kunnen gaan zoeken hoe en waarom dat ty***spul zo'n macht heeft over Youri want gezien zn opleiding in t leger is hij geen opgever dus moet dat spul wel macht hebben maar waarom? heeft hij bij t leger iets meegemaakt en niet verwerkt? heeft hij faal angst heeft hij een tekort aan iets? De aanleiding nu is niet relevant maar het waarom? wat is de oorsprong? en hoe kan hij dat aanpakken wat heeft hij nodig om wel zichzelf te zien zoals de turnbond dat deed zn mede sporters (ik bedoel hij kreeg niet voor niks een nieuwe kans) Waarom gelooft hij niet(meer) in zichzelf allemaal dingen die hij zelf met hulp en een achterban moet uit gaan zoeken..

Dat de turnbond nu zegt het is klaar zijn denk ik meer de teleurstelling de verbazing en boosheid als je goed kijkt zijn ze al wat genuanceerder, Ik denk wel dat het heeeeeeeeel zwaar word om weer terug te komen en dat Youri zich wel 200x moet bewijzen en ja er zal wellicht altyd een 'smetje' blijven maar ik denk dat wanneer Youri zich kan en mag bewijzen met de tijd de turnbond naast een strenger beleid hem toch wel een kans biedt

Niet nu nee maar met de tijd en na vele gesprekken als alles een beetje bekoeld is en ze zien hoe hij zich inspant. En wellicht moet de bond ook extra begeleiding aanstellen bij zo'n evenement waar Youri zn ei bij kwijt kan..

ik vindt het echt meer dan erg voor de turnbond voor zn team maar ook voor hem zelf hij heeft dit niet gewild en daarom heeft hij het gok ik ook gezegd, Ik werd zelfs emotioneel en nog denk ik er aan vindt het echt erg

Met de stelling eens een junk altijd een junk ben ik het trouwens niet eens.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:12

Een Yuri krijgt veel meer begrip en steun dan iemand die niet bekend is van een sportprestatie en/of tv en eigenlijk hoop ik altijd dat die laatste groep n.a.v. dit soort dingen ook wat meer begrip gaat krijgen.
Dan is het allemaal tenminste nog ergens goed voor.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:14

ThePast03 schreef:
Een Yuri krijgt veel meer begrip en steun dan iemand die niet bekend is van een sportprestatie en/of tv en eigenlijk hoop ik altijd dat die laatste groep n.a.v. dit soort dingen ook wat meer begrip gaat krijgen.
Dan is het allemaal tenminste nog ergens goed voor.

ben ik het mee eens elke sporter die zo in de knoei zit om wat voor rede dan ook verdiend hulp.. en dat gebeurt heus wel alleen is dat wel een stuk minder in het nieuws dan bij een 'bekend'i emand

edit

@nimm nou weetje oorspronkelijk is het denk ook geen probleem het is zelfs zwaarder te turnen met uitwerkende coke dan zonder maar als topsporter heb je ook een voorbeeldfunctie en een soort erecode en dan nog de sporterswet oid en ja daar hoort geen drugs ook bij

Daarbij als afentoe mag wat is dan de grens? af en toe kan verschiillend gezien worden dus denk dat het daarom in de topspor helemaal niet mag
Laatst bijgewerkt door MaraYvette op 13-10-10 20:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:15

Ik ga een hele harde uitspraak doen.....
Maar hij verdient op dit moment niets anders dan niet te mogen deelnemen, geen topsportstatus meer :n sorry maar hij is te diep gevallen hoe zeer ik hem zijn comback ook gegund had, hij is op zijn bek gegaan...... kan geen respect meer voor hem opbrengen en hoop dat hij ooit van dat witte spul af kan blijven :+

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:17

Crypto schreef:
ben ik het mee eens elke sporter die zo in de knoei zit om wat voor rede dan ook verdiend hulp.. en dat gebeurt heus wel alleen is dat wel een stuk minder in het nieuws dan bij een 'bekend'i emand

Ik bedoelde zeker niet alleen sporters, eigenlijk juist niet. Een willekeurig iemand krijgt niet de kansen die Yuri gekregen heeft om af te kicken en een nieuwe loopbaan op te bouwen en ook zeker niet hetzelfde begrip van de buitenwereld.
Ik hoop dus dat deze zaak zorgt voor meer begrip voor alle junks/verslaafden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:19

Eigen schuld dikke bult, sorry hoor... Ga helemaal met miep1979 mee... Eens kijken of Nl3 het ook nog gaat uitzenden vanavond... :P

Hulp voor verslaafden, ja zeker, begrip voor verslaafden jazeker...
Begrip voor Yuri? Nee!
Begrip voor de KNGU, JA!

Btw... Yuri is mijn tweede naam...
<<<<<<<<<<<<<<

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:22

@ ThePast03 okee dan las ik het verkeerd, Maar ook daar geef ik je gelijk in. te vaak worden verslaafde als last/negatief gezien terwijl lang niet alle verslaafde overlast bezorgen en ja er mag idd meer zorg aan besteed worden maar of dat gebeurt met de huidige bezuinigingen?

@miep, Nee dit wk niet nee maar ik ben van mening dat hem alles afpakken ook te ver gaat, hij hoeft het niet kado te krijgen hij zal zich moeten bewijzen meer dan dat maar hem nooit meer laten turnen? nee dat gaat mij te ver..

edit typotje

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:23

jantergouw schreef:
ilse86 schreef:
pff wat een sukkel. voor t leven schorsen, zo'n eikel. sorry hoor, heb er echt geen goed woord voor over. als je een tweede kans krijgt, een halfjaar door de NOS wordt gevolgd over hoe je je leven weer wilt oppakken en vervolgens weer in dat ritme vervalt, ben je gewoon zielig.

Het is toch wat genuanceerder allemaal. Voor ons niet verslaafden is het makkelijk om te zeggen dat hij er maar af moet blijven, maar zo makkelijk is dat niet. De rokers en drinkers onder ons zullen zich al misschien weer wat beter voor kunnen stellen dat het niet zo makkelijk gedaan als gezegd is.
Daarbij denk ik dat een schorsing er niet in zal zitten zolang er geen dopingtest gedaan is. Als Yuri straks zijn woorden terugtrekt en zegt dat hij helemaal geen coke gebruikt heeft maar een andere substantie waarvan hij niet wil zeggen wat het is, dan heeft de atletiekbond geen poot om op te staan. Ik voorzie nog een rechtszaak in het verschiet liggen die Yuri glansrijk gaat winnen.
Mocht hij dan desondanks niet meer voor Nederland uit kunnen komen dan verwacht ik dat er heel wat landen zijn die hem met open armen zullen ontvangen. Van Yuri hebben we het laatste nog niet gezien of gehoord. Gelukkig maar.

Dat was vlug!
Bovenstaande voorspelde ik vanmiddag al, en nu wordt deze voorspelling waar. Ik moet trendwatcher worden _O-

http://www.nusport.nl/overig/2355527/va ... caine.html

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:23

@Crypto menig werknemer mag blij zijn met 1 herkansing bij zijn werkgever, als je die dan ook verprutst is daar het gat van de deur, waarom moet er voor hem een uitzondering gemaakt worden :? Want dat is in feite heel simpel waar het op neer komt :j

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:31

@ miep nou ja niet speciaal voor hem hoor, maar imo zijn er situaties waar wat genuanceerder gehandeld kan worden (ook in t algemeen want niet alles is zo zwart wit als dat het soms lijkt maar maby ben ik te soft daarin)

kijk t houdt een keer op, maar om bij Youri te blijven eer er een keiharde deur wordt dicht gegooid moeten de betrokken partijen eerst alles natrekken uitzoeken en van daaruit de balans opmaken was dit een slipper is t vaker gebeurt? schoten wij(turnbond) door drukte wat te kort heeft youri signale afgegeven? die we niet oppikte daar moeten ze samen uitkomen en is dan de conclusie dat t niet gaat is er iig naar gekeken ipv hup gelijk deur dicht. dat zou ik unfair vinden

hmmz leest de link van jantergouw en weet het nu even niet meer dacht dat de bond zei dat hij dat had gezegt tegen de arts heeft de arts het dan verkeerd verstaan en heeft ie wat anders gezegt/bedoeld

hoe dan ook tis een bout situatie ! voor alle betrokkenen

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 20:51

@Crypto Youri heeft al zo'n giga kans gekregen dat ik de turnbond en zijn sponsor maar al te goed begrijp :j
Misschien moet Youri op eigen kracht maar bewijzen dat hij een plek in het team waard is ;)

De wereld is op dit moment heel hard, voor jou 10 anderen die wel tot het bot willen/kunnen gaan :j

Edit: zijn er mensen die nu NL3 kijken :?