Minstens 15 doden en 100 gewonden op Loveparade

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

doerakje

Re: Minstens 15 doden en 100 gewonden op Loveparade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:50

Speculeren is wel anders dan een nieuws berichtje toch? Als wij zelf speculaties de wereld in helpen is dat wel anders denk ik

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:50

doerakje schreef:
Speculeren is wel anders dan een nieuws berichtje toch? Als wij zelf speculaties de wereld in helpen is dat wel anders denk ik

Daar heb ik het ook over :P. Niet over het nieuwsbericht, maar meer op wat ik erachter typ ;)

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 22:53

Journalisten vertrouwe ik ook van geen meter dus bij elk bericht heb ik een gezonde achterdocht maar dit lijkt me echt verschrikkelijk. En dat krijgen ze nooit sluiten denk ik. Er zijn zoveel mensen die die berichten hebben ontvangen daar is altijd wel iemand die een back up had of aan de waarheid vast wil houden.
Het zou echt een hele domme zet zijn.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:43

Iemand vroeg deze week of ik nog naar de Love Parade zou gaan. Ik ben blij dat ik 'nee' heb kunnen antwoorden. Wat een verschrikkelijke hel moet dat geweest zijn in die tunnel. Als ratten in de val. Van alle kanten samengeperst, volledige paniek. Elkaar kwijtraken en je dan maar afvragen of ze er levend uit zijn gekomen! Ik heb veel filmpjes bekeken waarop de chaos duidelijk te zien is, maar waar ik echt niet goed van werd, kippenvel van kreeg, tranen en een verschrikkelijk angstig gevoel was bij deze foto: nr 7 http://www.bild.de/BILD/news/fotos/2010 ... rama.html# Dat meisje dat omhelst wordt door een jongen... Verschrikkelijk, het gaat door merg en been. Wat een geluk voor die mensen die besloten hebben niet te gaan, de mensen die er enigszins heel uit zijn gekomen, de mensen die het hebben overleefd. Maar vooral, heel veel sterkte gewenst aan de nabestaanden, en degenen die hier een verschrikkelijke traumatische ervaring aan over hebben gehouden. Dat laatste lijkt me voor elk persoon wel een feit.

Iedereen sterkte, heel veel sterkte!

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-10 23:59

Het begint me wel op te vallen hoe vaak zulk soort dingen (geen specifieke in- en uitgangen zodat iedereen door elkaar loopt, te weinig uitgangen open voor de hoeveelheid mensen, enz.) ontzettend slecht geregeld zijn. En dat de organisaties blijkbaar ook niet leren van elkaar of van eerdere problemen.
Gisteren bijvoorbeeld, was ik op Dominator, een hardcorefeest in Eersel, en daar heb ik gisteravond in de verdrukking gestaan: met mijn rug tegen de kluisjes aangedrukt waardoor ik geen kant op kon terwijl er honderden mensen alle kanten op duwen om maar zo snel mogelijk bij hun kluisje of daar juist vandaan te komen. Er was echter geen beweging in te krijgen omdat iedereen alleen maar tegen elkaar aan duwde en daardoor geen stap verder kwam. Ik val normaal gesproken niet snel flauw, maar er werd daar gisteravond zo tegen me aangeduwd en en er stonden zoveel mensen om me heen en tegen me aan, dat ik op een gegeven moment écht bijna van mijn graat ging, en er bij mij alarmbellen gingen rinkelen dat ik écht weg moest daar. Probeer dan maar eens zo snel mogelijk uit die mensenmassa vandaan te komen zonder lichtelijk in paniek te raken omdat het écht te lang duurt... Ik geloof dat ik me op een gegeven moment met een enigszins wanhopig gezicht in de strijd aan het gooien was om maar weg te komen, want er waren opeens (gelukkig!) een paar mensen die me even een zetje in de goede richting gaven of tóch probeerden een stapje opzij te gaan voor me... :D Gelukkig is alles daar goed gegaan en met mij ook, maar als ik me bedenk hoe beroerd ik me daar al voelde en wat een chaos het was, word ik bijna misselijk bij de gedachte aan de mensen die daar op de Loveparade tussen stonden, waar de chaos nog zó veel erger geweest moet zijn... Afschuwelijk!

Ook ben ik in 2007 naar Thunderdome geweest in de RAI in Amsterdam, en daar ging het ook niet goed bij de deur. Omdat er maar één in-uitgang werd gebruikt (voor een bezoekersaantal van 20.000 man, ligt het nou aan mij of kan iedere gek nog bedenken dat dat niet gaat werken?) stond iedereen bij aankomst gemiddeld anderhalf uur BUITEN (midden in de winter, letterlijk in de vrieskou... Niet heel gezond als je bedenkt dat het overgrote deel van de mensen alleen een t-shirtje of een hempje aanhebben op zo'n feest aangezien het bloedheet is in de zalen...) te wachten. NIET FIJN.
En toen was het feest afgelopen... En jawel hoor, nu moesten al die 20.000 mensen weer door die ene uitgang naar buiten...
We hebben daar ook weer ontzettend lang in de verdrukking gestaan om buiten te komen. Een vriend van me (type 1.90 lang en 120 kilo zwaar, geen kleine jongen dus) ging bijna knock-out omdat er mensen zo ongeduldig en daardoor agressief werden dat ze over de kluisjes gingen proberen te klimmen en er tegenaan begonnen te rammen en te schoppen. Gevolg: een gedeelte van de kluisjes viel om, bovenop mijn vriend. En waar het 'probleemgebied' gister bij Dominator maar vrij klein was omdat die extreme drukte daar alleen maar bij de kluisjes was, stond er hier een hele hal afgeladen met een dringende, duwende, schreeuwende en behoorlijk agressief aan het rakende (aan het eind van een lange nacht feesten, veel drank en veel drugs is dat natuurlijk ook gewoon te verwachten) mensenmassa...
Als je je bedenkt dat die ene uitgang niet meer dan vier meter breed was en al die mensen daar dus doorheen moesten zien te komen, begrijp je dat we daar een hele lange tijd gestaan hebben, op elkaar gepropt als sardientjes in een blik. Nogmaals: NIET FIJN!

Maar goed, wat ik dus bedoel te zeggen hiermee is dat dit al zó vaak voorgevallen is, maar blijkbaar is het al die keren geen reden geweest om bij volgende feesten andere maatregelen te nemen en dingen beter te organiseren zodat het niet weer gebeurt.

Met als gevolg: 19 doden en 342 gewonden.

Ik vraag me dan af: had dat dan echt niet anders gekund? Hebben die mensen nog niet vaak genoeg bij andere feesten gezien hoe belangrijk het is om juist dit goed te regelen? Ik noem maar wat: dranghekken plaatsen zodat er voor iedere richting een 'baan' is? Extra uitgangen maken en/of gebruiken? Strengere eisen stellen aan het feestterrein zodat er in ieder geval zo min mogelijk kans bestaat op een escalatie? En zo zijn er vast nog wel meer dingen te verzinnen lijkt mij...
Waarom lijkt het dan alsof dat vaak niet gedaan wordt?!?!

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:11

Pniekepnak dat begrijp ik dus ook echt niet.
Heb een aantal jaar geleden bij Nightmare in Ahoy ook zo'n 2 uur in de vrieskou buiten gestaan in niet al te warme kleding. (omdat er maar 1 deur voor toegang was).
"Geluk" dat het op dat moment koud was waardoor er niemand flauw viel. Maar de paniek, de druk, het niet weg kunnen, opgesloten staan, dat vergeet je niet meer...

Kan dit ook gewoon echt niet bevatten :n vind het zo verschrikkelijk... Wat een vreselijke situatie om in te staan :(:) en mee te maken.

BounceBabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:14

pniekepnak schreef:
Het begint me wel op te vallen hoe vaak zulk soort dingen (geen specifieke in- en uitgangen zodat iedereen door elkaar loopt, te weinig uitgangen open voor de hoeveelheid mensen, enz.) ontzettend slecht geregeld zijn. En dat de organisaties blijkbaar ook niet leren van elkaar of van eerdere problemen.
Gisteren bijvoorbeeld, was ik op Dominator, een hardcorefeest in Eersel, en daar heb ik gisteravond in de verdrukking gestaan: met mijn rug tegen de kluisjes aangedrukt waardoor ik geen kant op kon terwijl er honderden mensen alle kanten op duwen om maar zo snel mogelijk bij hun kluisje of daar juist vandaan te komen. Er was echter geen beweging in te krijgen omdat iedereen alleen maar tegen elkaar aan duwde en daardoor geen stap verder kwam. Ik val normaal gesproken niet snel flauw, maar er werd daar gisteravond zo tegen me aangeduwd en en er stonden zoveel mensen om me heen en tegen me aan, dat ik op een gegeven moment écht bijna van mijn graat ging, en er bij mij alarmbellen gingen rinkelen dat ik écht weg moest daar. Probeer dan maar eens zo snel mogelijk uit die mensenmassa vandaan te komen zonder lichtelijk in paniek te raken omdat het écht te lang duurt... Ik geloof dat ik me op een gegeven moment met een enigszins wanhopig gezicht in de strijd aan het gooien was om maar weg te komen, want er waren opeens (gelukkig!) een paar mensen die me even een zetje in de goede richting gaven of tóch probeerden een stapje opzij te gaan voor me... :D Gelukkig is alles daar goed gegaan en met mij ook, maar als ik me bedenk hoe beroerd ik me daar al voelde en wat een chaos het was, word ik bijna misselijk bij de gedachte aan de mensen die daar op de Loveparade tussen stonden, waar de chaos nog zó veel erger geweest moet zijn... Afschuwelijk!

Ook ben ik in 2007 naar Thunderdome geweest in de RAI in Amsterdam, en daar ging het ook niet goed bij de deur. Omdat er maar één in-uitgang werd gebruikt (voor een bezoekersaantal van 20.000 man, ligt het nou aan mij of kan iedere gek nog bedenken dat dat niet gaat werken?) stond iedereen bij aankomst gemiddeld anderhalf uur BUITEN (midden in de winter, letterlijk in de vrieskou... Niet heel gezond als je bedenkt dat het overgrote deel van de mensen alleen een t-shirtje of een hempje aanhebben op zo'n feest aangezien het bloedheet is in de zalen...) te wachten. NIET FIJN.
En toen was het feest afgelopen... En jawel hoor, nu moesten al die 20.000 mensen weer door die ene uitgang naar buiten...
We hebben daar ook weer ontzettend lang in de verdrukking gestaan om buiten te komen. Een vriend van me (type 1.90 lang en 120 kilo zwaar, geen kleine jongen dus) ging bijna knock-out omdat er mensen zo ongeduldig en daardoor agressief werden dat ze over de kluisjes gingen proberen te klimmen en er tegenaan begonnen te rammen en te schoppen. Gevolg: een gedeelte van de kluisjes viel om, bovenop mijn vriend. En waar het 'probleemgebied' gister bij Dominator maar vrij klein was omdat die extreme drukte daar alleen maar bij de kluisjes was, stond er hier een hele hal afgeladen met een dringende, duwende, schreeuwende en behoorlijk agressief aan het rakende (aan het eind van een lange nacht feesten, veel drank en veel drugs is dat natuurlijk ook gewoon te verwachten) mensenmassa...
Als je je bedenkt dat die ene uitgang niet meer dan vier meter breed was en al die mensen daar dus doorheen moesten zien te komen, begrijp je dat we daar een hele lange tijd gestaan hebben, op elkaar gepropt als sardientjes in een blik. Nogmaals: NIET FIJN!

Maar goed, wat ik dus bedoel te zeggen hiermee is dat dit al zó vaak voorgevallen is, maar blijkbaar is het al die keren geen reden geweest om bij volgende feesten andere maatregelen te nemen en dingen beter te organiseren zodat het niet weer gebeurt.

Met als gevolg: 19 doden en 342 gewonden.

Ik vraag me dan af: had dat dan echt niet anders gekund? Hebben die mensen nog niet vaak genoeg bij andere feesten gezien hoe belangrijk het is om juist dit goed te regelen? Ik noem maar wat: dranghekken plaatsen zodat er voor iedere richting een 'baan' is? Extra uitgangen maken en/of gebruiken? Strengere eisen stellen aan het feestterrein zodat er in ieder geval zo min mogelijk kans bestaat op een escalatie? En zo zijn er vast nog wel meer dingen te verzinnen lijkt mij...
Waarom lijkt het dan alsof dat vaak niet gedaan wordt?!?!

Soortgelijke situaties meegemaakt. Ik ben een keer naar I love Techno geweest in Gent en daar begon iedereen ook gigantisch te drukken voor maar 1 ingang. Uiteindelijk besloot security niet meer te controleren en op die manier is het niet tot dodelijke verdrukkingen gekomen. Tevens een paar jaar geleden bij Emporium begon het te regenen, toen werd je ook helemaal fijn geperst. Ik ben blij dat ik door de mensen massa automatisch naar buiten werd gedrukt. Maar ja, als je daar middenin die tent had gestaan, nou... dat was niet goed gegaan. Zoveel omstandigheden kunnen paniek veroorzaken en zo ook verdrukking oproepen. Bij de kluisjes bij Emporium sloeg bij mij de paniek ook volledig toe en ik wist niet met hoeveel ellebogen werk ik mezelf in een veilige situatie moest brengen. Maar goed.. dit zijn kleinschalige herkenbaarheden. Als ik in die menigte had gestaan van de love parade dan weet ik zeker dat ik daar niet levend uit was gekomen, ik kan me gewoon niet voorstellen dat mijn lichaam zo'n dusdanige verdrukking aangekund zou hebben.

Ik hoop een dergelijke situatie in zo'n omvang nooit te mogen meemaken. En degenen die het helaas hebben moeten meemaken, sterkte met de verwerking van dit verschrikkelijke trauma!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 00:34

En nu gaan ze alles in de doofpot stoppen politie gegevens zijn gewist ook uit emailaccounts van functionarissen. shade deutschland.
stond op www.ad.nl

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 07:20

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:13

ik hoor net dat een collega gister midden in het gedrang en paniek stond. Ze is heelhuids teruggekomen maar kon vanochtend niet uit bed komen omdat ze bont en blauw is, dus ze komt niet werken.

Als het écht waar is dat Duitsland dingen bewust in de doofpot stopt dan lijkt het mij dat er een onafhankelijke commissie moet komen die alles tot op het bot uitzoekt.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:18

Gelukkig heeft je collega het overleefd leatitia.
Hopelijk herstelt ze gauw weer en kan er mee leren leven.

Ik las net ergens dat ze het hadden over een vergunning voor 250.000 mensen.
Lijkt mij inderdaad zaak dat dit alles tot op het bot uitgezocht moet worden.

Vue

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:46

Klopt..

Citaat:
'Loveparade mocht 250.000 bezoekers toelaten'
Uitgegeven: 26 juli 2010 06:18
Laatst gewijzigd: 26 juli 2010 06:23

BERLIJN - De organisatie van de Loveparade had toestemming voor 250.000 bezoekers. Het festivalterrein in Duisburg was niet veilig genoeg voor meer bezoekers. Dat meldde het Duitse magazine Der Spiegel zondagavond.

© NU.nl/Ilya de MildeDer Spiegel heeft de hand weten te leggen op een document van de lokale autoriteiten waarin staat dat de brand- en veiligheidsmaatregelen toereikend waren voor een kwart miljoen bezoekers.

Volgens schattingen waren op het hoogtepunt van het festival echter 1,4 miljoen mensen op de been.

Het Duitse technofestival liep zaterdag uit op een drama, toen duizenden mensen klem kwamen te zitten in een voetgangerstunnel. Daardoor kwamen negentien mensen, waaronder een Nederlander, om het leven.

Meer dan 340 mensen raakten gewond.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 09:54

Dus er was een toestemming/vergunning voor 250.000 mensen, maar er kwamen er 1,4 miljoen?

Het is een gratis festival, hoe kan je als organisatie dan verwachten dat als er in het verleden altijd rond de miljoen mensen op af kwamen er nu 3/4 minder komt :? ?

Ik vind het eigenlijk een heel bizar verhaal (wat betreft de organisatie en de vergunningen)...

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:26

Als je een vergunning hebt voor 250.000 mensen, dan zorg je er toch voor dat er niet veel meer dat terrein op kunnen en dan regel je dat toch anders. Wat een idioten daar zeg....

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:26

Hm, in het AD staan ook niet echt lekkere verhalen over de bezoekers zelf. Mensen die applaudiseren als er wordt omgeroepen dat er mensen zijn overleden, lijkwagens waarvan de weg wordt versperd etc...

Ik geloof trouwens niet dat ze die gegevens per ongeluk hebben verwijderd. Je hebt ongetwijfeld vele back-up mogelijkheden. Als het dan toch echt weg is weet je dat er sowieso gesjoemeld is. Lijkt me niet dat ze zo dom zijn daar.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 10:30

Misser schreef:
Hm, in het AD staan ook niet echt lekkere verhalen over de bezoekers zelf. Mensen die applaudiseren als er wordt omgeroepen dat er mensen zijn overleden, lijkwagens waarvan de weg wordt versperd etc...

Vergeet niet dat op zo'n dancefeesten mensen van allerhande middelen gebruiken, welke hun gedrag veranderd (GHB, XTC, speed, coke etc.)

Rechtvaardigd het gedrag natuurlijk niet :\ :n maar heeft wel invloed....

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:03

En er staan minstens zoveel verhalen op internet die zeggen dat de sfeer op het terrein fantastisch was.

Ik geloof ook niet dat de Duitse autoriteiten bewust informatie gewist heeft, m.i. is dat speculatie.

Maar 1,4 miljoen mensen op een terrein voor 250.000... Er komt altijd meer dan een miljoen mensen op de LP af. Hoe heeft de organisatie zo'n fout kunnen maken.

En toch, 1,4 miljoen mensen op een gratis festival. Je vraagt je af of dat nog van deze tijd is. Zo'n hoeveelheid mensen is bijna niet te beheersen in een afgesloten ruimte.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:38

listiglistje schreef:
Vergeet niet dat op zo'n dancefeesten mensen van allerhande middelen gebruiken, welke hun gedrag veranderd (GHB, XTC, speed, coke etc.)

Ik denk zelfs dat het verdrukkingsgevaar ermee te maken heeft.. Als ik zie hoe mensen op een gewoon te druk housefeest mij al in de verdrukking kunnen plaatsen, gewoon omdat ze het totaal niet doorhebben.

Kaka schreef:
En toch, 1,4 miljoen mensen op een gratis festival. Je vraagt je af of dat nog van deze tijd is. Zo'n hoeveelheid mensen is bijna niet te beheersen in een afgesloten ruimte.

In Zwitserland gaat het al jaren goed, maar dat is nog steeds gewoon op straat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:43

Wat is er in Zwitserland dan?

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 11:47

Nicolletje schreef:
listiglistje schreef:

Ik denk zelfs dat het verdrukkingsgevaar ermee te maken heeft.. Als ik zie hoe mensen op een gewoon te druk housefeest mij al in de verdrukking kunnen plaatsen, gewoon omdat ze het totaal niet doorhebben.

In Zwitserland gaat het al jaren goed, maar dat is nog steeds gewoon op straat.

Zou me ook niet verbazen. Maar niet alleen vanwege de drugs, ook vanwege de alcohol.

Zwitserland heeft de Streetparade in Zürich.

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 12:03

Inderdaad Nicolletje, in 2000 stond ik op het podium bij Dancevalley en in 2002 tussen het publiek. Dat vond ik al niet zo prettig. Ik was beide keren nuchter en vond het wel grappig al die mensen op de grond liggen die out waren van de xtc etc. Nu besef ik mij dat dat ook de groep is die ongelukken kan veroorzaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:44

maar ook mensen die ontzettende dorst hebben doordat ze al tijden in een hele dichte groep staan en het enorm warm hebben gaan rare dingen doen!

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:46

Absoluut Vonneke!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 13:53

Ik heb mezelf er ook op betrapt. Vorige week naar Extrema Outdoor geweest wat (volgens mij) dit jaar ook veel te druk was, na het einde richting de kluisjes liep het ook helemaal vast. Ik kan ook erg slecht tegen vaststaan tussen een grote menigte en betrapte mezelf er op dat ik ellebogen begon uit te delen, omdat ik lichtelijk in paniek raakte en bijna ging hyperventileren. Dus ja, mensen doen rare dingen als ze in het nauw zitten! Ook heb ik vorig jaar Hoek van Holland meegemaakt, dus ik heb blijkbaar ook een abonnement op enge menigtes.. Ik zou bijna bang worden om festiviteiten te bezoeken. Wat moet het een hel geweest zijn op de Love parade, krijg er nog steeds kippevel van als ik erover nadenk.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-10 14:16

Ik meen dit verdrukkingsgevaar vaker mee te maken bij house dan bij rock, ik hou van beide.

Ik gebruik geen drugs maar het aantal drugsgebruikers op housefeesten is volgens mij veel hoger dan op rockfeesten.
Drugs kan de sfeer gemoedelijker maken en drank de sfeer agressiever, maar er is ook een verschuiving in het soort drugs op housefeesten volgens mij.

CtjeLief schreef:
Ik zou bijna bang worden om festiviteiten te bezoeken.

Ik hou er al niet van, van grote menigten, maar als ik dit zie, denk ik wel 2x na of ik naar zoiets zou gaan ja!