Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
pniekepnak schreef:Het begint me wel op te vallen hoe vaak zulk soort dingen (geen specifieke in- en uitgangen zodat iedereen door elkaar loopt, te weinig uitgangen open voor de hoeveelheid mensen, enz.) ontzettend slecht geregeld zijn. En dat de organisaties blijkbaar ook niet leren van elkaar of van eerdere problemen.
Gisteren bijvoorbeeld, was ik op Dominator, een hardcorefeest in Eersel, en daar heb ik gisteravond in de verdrukking gestaan: met mijn rug tegen de kluisjes aangedrukt waardoor ik geen kant op kon terwijl er honderden mensen alle kanten op duwen om maar zo snel mogelijk bij hun kluisje of daar juist vandaan te komen. Er was echter geen beweging in te krijgen omdat iedereen alleen maar tegen elkaar aan duwde en daardoor geen stap verder kwam. Ik val normaal gesproken niet snel flauw, maar er werd daar gisteravond zo tegen me aangeduwd en en er stonden zoveel mensen om me heen en tegen me aan, dat ik op een gegeven moment écht bijna van mijn graat ging, en er bij mij alarmbellen gingen rinkelen dat ik écht weg moest daar. Probeer dan maar eens zo snel mogelijk uit die mensenmassa vandaan te komen zonder lichtelijk in paniek te raken omdat het écht te lang duurt... Ik geloof dat ik me op een gegeven moment met een enigszins wanhopig gezicht in de strijd aan het gooien was om maar weg te komen, want er waren opeens (gelukkig!) een paar mensen die me even een zetje in de goede richting gaven of tóch probeerden een stapje opzij te gaan voor me...Gelukkig is alles daar goed gegaan en met mij ook, maar als ik me bedenk hoe beroerd ik me daar al voelde en wat een chaos het was, word ik bijna misselijk bij de gedachte aan de mensen die daar op de Loveparade tussen stonden, waar de chaos nog zó veel erger geweest moet zijn... Afschuwelijk!
Ook ben ik in 2007 naar Thunderdome geweest in de RAI in Amsterdam, en daar ging het ook niet goed bij de deur. Omdat er maar één in-uitgang werd gebruikt (voor een bezoekersaantal van 20.000 man, ligt het nou aan mij of kan iedere gek nog bedenken dat dat niet gaat werken?) stond iedereen bij aankomst gemiddeld anderhalf uur BUITEN (midden in de winter, letterlijk in de vrieskou... Niet heel gezond als je bedenkt dat het overgrote deel van de mensen alleen een t-shirtje of een hempje aanhebben op zo'n feest aangezien het bloedheet is in de zalen...) te wachten. NIET FIJN.
En toen was het feest afgelopen... En jawel hoor, nu moesten al die 20.000 mensen weer door die ene uitgang naar buiten...
We hebben daar ook weer ontzettend lang in de verdrukking gestaan om buiten te komen. Een vriend van me (type 1.90 lang en 120 kilo zwaar, geen kleine jongen dus) ging bijna knock-out omdat er mensen zo ongeduldig en daardoor agressief werden dat ze over de kluisjes gingen proberen te klimmen en er tegenaan begonnen te rammen en te schoppen. Gevolg: een gedeelte van de kluisjes viel om, bovenop mijn vriend. En waar het 'probleemgebied' gister bij Dominator maar vrij klein was omdat die extreme drukte daar alleen maar bij de kluisjes was, stond er hier een hele hal afgeladen met een dringende, duwende, schreeuwende en behoorlijk agressief aan het rakende (aan het eind van een lange nacht feesten, veel drank en veel drugs is dat natuurlijk ook gewoon te verwachten) mensenmassa...
Als je je bedenkt dat die ene uitgang niet meer dan vier meter breed was en al die mensen daar dus doorheen moesten zien te komen, begrijp je dat we daar een hele lange tijd gestaan hebben, op elkaar gepropt als sardientjes in een blik. Nogmaals: NIET FIJN!
Maar goed, wat ik dus bedoel te zeggen hiermee is dat dit al zó vaak voorgevallen is, maar blijkbaar is het al die keren geen reden geweest om bij volgende feesten andere maatregelen te nemen en dingen beter te organiseren zodat het niet weer gebeurt.
Met als gevolg: 19 doden en 342 gewonden.
Ik vraag me dan af: had dat dan echt niet anders gekund? Hebben die mensen nog niet vaak genoeg bij andere feesten gezien hoe belangrijk het is om juist dit goed te regelen? Ik noem maar wat: dranghekken plaatsen zodat er voor iedere richting een 'baan' is? Extra uitgangen maken en/of gebruiken? Strengere eisen stellen aan het feestterrein zodat er in ieder geval zo min mogelijk kans bestaat op een escalatie? En zo zijn er vast nog wel meer dingen te verzinnen lijkt mij...
Waarom lijkt het dan alsof dat vaak niet gedaan wordt?!?!
Citaat:'Loveparade mocht 250.000 bezoekers toelaten'
Uitgegeven: 26 juli 2010 06:18
Laatst gewijzigd: 26 juli 2010 06:23
BERLIJN - De organisatie van de Loveparade had toestemming voor 250.000 bezoekers. Het festivalterrein in Duisburg was niet veilig genoeg voor meer bezoekers. Dat meldde het Duitse magazine Der Spiegel zondagavond.
© NU.nl/Ilya de MildeDer Spiegel heeft de hand weten te leggen op een document van de lokale autoriteiten waarin staat dat de brand- en veiligheidsmaatregelen toereikend waren voor een kwart miljoen bezoekers.
Volgens schattingen waren op het hoogtepunt van het festival echter 1,4 miljoen mensen op de been.
Het Duitse technofestival liep zaterdag uit op een drama, toen duizenden mensen klem kwamen te zitten in een voetgangerstunnel. Daardoor kwamen negentien mensen, waaronder een Nederlander, om het leven.
Meer dan 340 mensen raakten gewond.
Misser schreef:Hm, in het AD staan ook niet echt lekkere verhalen over de bezoekers zelf. Mensen die applaudiseren als er wordt omgeroepen dat er mensen zijn overleden, lijkwagens waarvan de weg wordt versperd etc...
listiglistje schreef:Vergeet niet dat op zo'n dancefeesten mensen van allerhande middelen gebruiken, welke hun gedrag veranderd (GHB, XTC, speed, coke etc.)
Rechtvaardigd het gedrag natuurlijk niet![]()
maar heeft wel invloed....
Kaka schreef:En toch, 1,4 miljoen mensen op een gratis festival. Je vraagt je af of dat nog van deze tijd is. Zo'n hoeveelheid mensen is bijna niet te beheersen in een afgesloten ruimte.
Nicolletje schreef:listiglistje schreef:Vergeet niet dat op zo'n dancefeesten mensen van allerhande middelen gebruiken, welke hun gedrag veranderd (GHB, XTC, speed, coke etc.)
Rechtvaardigd het gedrag natuurlijk niet![]()
maar heeft wel invloed....
Ik denk zelfs dat het verdrukkingsgevaar ermee te maken heeft.. Als ik zie hoe mensen op een gewoon te druk housefeest mij al in de verdrukking kunnen plaatsen, gewoon omdat ze het totaal niet doorhebben.
In Zwitserland gaat het al jaren goed, maar dat is nog steeds gewoon op straat.
CtjeLief schreef:Ik zou bijna bang worden om festiviteiten te bezoeken.