Kliniek haalt schilderijen varkens weg vanwege moslims

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:12

Blue_Eyes schreef:
Bedreigd door wie? Want dat staat er niet bij. Dat kunnen dan weer net zo goed PVV'ers zijn die vinden dat die kunstwerken niet hadden mogen worden verwijderd, als de moslims die jou kennende, jij hier insinueert.

Ik vraag me af wie er nu iets hier insinueert? Ik zie het namelijk helemaal niet terug in het bericht.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:20

Waves schreef:
Adriana schreef:
Hmm eerder je eigen gedachten op een ander projecteren.

Die schilderijen mooi terug hangen, we krijgen hier steeds meer een angst cultuur.

Zijn ze weg gehaald uit angst of uit respect voor de klager?

En is het geen uiting van angst om die schilderijen nu weer terug te hangen omdat er een horde mensen nu ophef over maakt en er een integratiedebat van maakt en ze zelfs bedreigd worden?

Mag de kliniek niet gewoon zelf bepalen wat ze wel of niet ophangen, onafhankelijk van politiek? Dan zijn ze pas vrij van angst.

Natuurlijk mag de kliniek dat zelf bepalen, en tot voor kort deed ze dat ook. Helaas heeft deze kliniek nu de fout gemaakt zo acuut en zonder enige reden te reageren op één enkele, ook nog op foute gronden gebaseerde, klacht. Had de kliniek navraag gedaan wist ze dat moslims zich hieraan niet storen en kon de klacht als ongegrond afgelegd worden. Normaal gesproken corrigeer je een fout als je hem ontdekt, helaas wil de kliniek dit niet. Een nog grotere blunder naar mijn idee.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:25

Maar misschien vindt de kliniek 1 klacht (op welke gronden dan ook) wel genoeg :? Mogen ze toch zelf weten zonder dat iedereen hysterisch gaat doen...
Al verwisselen ze elke dag een schilderij omdat iemand zich er aan stoort.
Laatst bijgewerkt door Waves op 23-07-10 21:26, in het totaal 1 keer bewerkt

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:26

Waves schreef:
Blue_Eyes schreef:
Bedreigd door wie? Want dat staat er niet bij. Dat kunnen dan weer net zo goed PVV'ers zijn die vinden dat die kunstwerken niet hadden mogen worden verwijderd, als de moslims die jou kennende, jij hier insinueert.

Dat lijkt mij zelfs veel waarschijnlijker. De PVV aanhangers staan niet bekend om hun vredelievendheid.
http://www.almerevandaag.nl/nieuws/alme ... angers-PVV
http://www.nu.nl/politiek/2278665/pvver ... iging.html
http://www.depers.nl/binnenland/351785/ ... -Veen.html
http://www.hpdetijd.nl/archive/2010-01- ... onder-vuur
http://www.telegraaf.nl/binnenland/6919 ... buitenland
En dit slechts van de eerste 3 pagina's van Google. Is de vrijheid van meningsuiting veilig bij de PVV? Of wordt het staatsterreur als zo'n club ooit aan de macht komt...

Of misschien toch niet;

1)De Marokkaans-Nederlandse kunstenaar Rachid Ben Ali wordt bedreigd sinds de opening van een tentoonstelling van zijn werk in het Cobra Museum in Amstelveen.
Zijn werk bestaat uit cartooneske tekeningen, gemaakt na de moord op Theo van Gogh, waarmee hij een discussie los wil maken over haatzaaiende imams en extremisme binnen de islam. Zo zijn er schilderijen te zien van uit hun mond poepende imams en naakte vrouwen en mannen met koranteksten op hun lichaam.
Sinds het begin van de expositie op 15 januari heeft Ben Ali beveiliging en slaapt hij op een ander adres.

2)Ben Ali is niet de enige. Steeds vaker krijgen kunstenaars kritiek over zich heen en vaak komt die kritiek uit religieuze hoek. Het belangrijkste voorbeeld is filmmaker Theo van Gogh. Hij moest zijn kritiek op de islam met de dood bekopen.

2)Veel moslims hadden kritiek op de film Submission die hij met het kamerlid Ayaan Hirsi Ali (VVD) maakte. De film is een aanklacht tegen de mishandeling van moslimvrouwen. Een aantal wilde het vervolg dat Ayaan Hirsi Ali heeft aangekondigd laten verbieden.

4)En in 2001 werd de opera Aïsja, een voorstelling van het Onafhankelijk Toneel, afgelast nadat verongelijkte moslims de Marokkaanse hoofdrolspelers hadden bedreigd.
De opera ging over Aïsja, de 12-jarige echtgenote van de profeet Mahammed. Volgens streng gelovige moslims mag een heilige uit de koran niet worden afgebeeld. Aïsja mag daarom niet op het toneel staan.

5)De Iraanse kunstenares Sooreh Hera kreeg gisteren twee ’agressieve’ telefoontjes uit islamitische kring, waarin ze te horen kreeg dat ze moet afzien van haar expositie in het Haags Gemeentemuseum.
Daar zijn binnenkort haar film en foto’s te zien over de houding van de moslimwereld ten aanzien van homoseksualiteit. Ze fotografeerde twee homo’s, die maskers dragen met daarop een afbeelding van Mohammed en diens schoonzoon Ali.

Dit is nog maar een heel klein gedeelte. Ik heb maar niet eens de schrijver Rushdi en de Deense cartoonist aangehaald.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:31

Waves schreef:
Mag de kliniek niet gewoon zelf bepalen wat ze wel of niet ophangen, onafhankelijk van politiek? Dan zijn ze pas vrij van angst.

Helemaal waar! Maar ze hingen er eerst en toen zijn ze uit misplaatste politieke correctheid weggehaald omdat er de angst bestond dat er misschien enkele tere moslimzieltjes door geraakt zouden kunnen worden. Daarmee is duidelijk dat het wel degelijk om een politiek getinte actie ging, niet vrij van angst.

kanniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:35

Waves schreef:
Maar misschien vindt de kliniek 1 klacht (op welke gronden dan ook) wel genoeg :? Mogen ze toch zelf weten zonder dat iedereen hysterisch gaat doen...
Al verwisselen ze elke dag een schilderij omdat iemand zich er aan stoort.

Dat vindt de kliniek duidelijk niet, aangezien ze nu op meer klachten niet meteen reageert.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 21:57

Nou hopelijk hebben ze er van geleerd voortaan hun eigen koers te varen en als ze nog eens een schilderijtje willen verwisselen moeten ze er gewoon bij zeggen dat ze dat doen omdat zij dat willen, punt.

Blijkbaar moeten we allemaal verharden om de kritiek van allerlei kanten de mond te snoeren. Of dat nou kritiek is van moslims, mensen die menen te moeten denken voor moslims of anti-moslimmensen. Je moet je blijkbaar aan iedereen verantwoorden.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:13

Wow, die kunstenares geniet er wel van.... Ineens haar werken in de aandacht. Galleries zullen er gek op zijn..... Onder de PVV aanhang zal ze tot ongekende hoogtes geëerd worden.

Zal haar geen windeieren leggen. Kan me voorstellen dat ze maar àl te graag de plaatjes verwisselde. Is er een gastenboek waar ze gefeliciteerd kan worden?

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:17

:D Twee honden vechten om een been en de derde loopt er mee heen...

slimmerik

Re: Kliniek haalt schilderijen varkens weg vanwege moslims

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:19

Denk dat Wakker Dier een goede zaak heeft de kliniek aan te klagen tegen discriminatie van scharrelvarkens :j :D

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:20

Bij het CGB natuurlijk! ;)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:21

slimmerik schreef:
Wow, die kunstenares geniet er wel van.... Ineens haar werken in de aandacht. Galleries zullen er gek op zijn..... Onder de PVV aanhang zal ze tot ongekende hoogtes geëerd worden.

Zal haar geen windeieren leggen. Kan me voorstellen dat ze maar àl te graag de plaatjes verwisselde. Is er een gastenboek waar ze gefeliciteerd kan worden?

Je kunt haar een mailtje sturen. sylvia@bluebells.nl

Zou het kunnen dat de PVDD geprotesteerd heeft? _O-

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:24

Als ze dan niet meer in de kliniek kunnen hangen dan hang ik er maar eentje hier op...

Afbeelding

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:27

heb 1 ding te zeggen;
:roll:

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:36

kanniet schreef:
Natuurlijk mag de kliniek dat zelf bepalen, en tot voor kort deed ze dat ook. Helaas heeft deze kliniek nu de fout gemaakt zo acuut en zonder enige reden te reageren op één enkele, ook nog op foute gronden gebaseerde, klacht. Had de kliniek navraag gedaan wist ze dat moslims zich hieraan niet storen en kon de klacht als ongegrond afgelegd worden. Normaal gesproken corrigeer je een fout als je hem ontdekt, helaas wil de kliniek dit niet. Een nog grotere blunder naar mijn idee.

Reactie van de kliniek:

"Voor ons is het absoluut geen politiek standpunt. We hebben het ook gevraagd aan medewerkers van ons die moslim zijn, maar die hadden geen klachten. We betreuren de commotie, maar we zijn een zorgverlener, geen politieke organisatie.''
http://www.ad.nl/ad/nl/1012/Binnenland/ ... eien.dhtml

Ze hebben dus wel degelijk navraag gedaan en hebben de klacht toch gegrond geacht. Gewoon omdat zij vinden dat 1 klacht genoeg is , zoals ik al suggereerde dus. Maar blijkbaar is respect voor iemands klacht onmogelijk om te begrijpen en een stok om mee te slaan voor xenofoben.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:45

Nessah schreef:
Sneu,want nu gaan mensen ( niet jullie, mensen in het algemeen) weer "moddergooien" naar de moslims.. Van, die storen zich overal aan etc. Terwijl deze "klacht" helemaal niet van een moslim komt.

Sja, ik vind het ook onzin. Maar ik kan me er nou ook weer niet druk om maken.

precies, dat vind ik ook. daarom stoor ik me ook aan de titel: Kliniek haalt schilderijen varkens weg vanwege moslims. media... :Z

ik ken de rivas, heb er 2 maal gewerkt en ken verschillende mensen die er werken. zowel moslims als niet-moslims. Rivas is hier gelukkig heel tolerant en open over, dat zeker!

ergens waardeer ik het dat er mensen op zo'n manier nadenken en problemen willen voorkomen. maar in dit geval vind ik het niet nodig en ik kan me ook niet voorstellen dat er een moslim een klacht zou indienen of zich er uberhaupt aan zou storen. het werkt juist omgedraaid, negatief, ookal is het misschien allemaal goed bedoeld door de klager, daar kan ik niet over oordelen.

zoals we in een ander topic hebben besproken. moslims geloven dat; varkens zijn dieren en net als alle andere dieren geschapen door God. we mogen ze niet eten, want Allah heeft dat verboden en varkens hebben een ander levensnut. maar waarom zouden we niet naar ze mogen kijken? inderdaad, het is zo dat afbeeldingen niet toegestaan zijn in de islam, buiten de varkens om (verschillende meningen over, dus ik hou het algemeen). en de meeste moslims zouden inderdaad geen varkensschilderij aan hun muur hangen. maar we zijn in nederland, in een openbare ruimte, een ruimte van hulpverlening en schilderijen aan de muur zijn hier normaal. heb er nog nooit een moslim over klagen.
we zien toch wel gekkere dingen in de bushokjes tegenwoordig?

-------------------------------------------

heb het topic even beter doorgebladerd. sommigen grijpen inderdaad hun kans om weer heerlijk met modder te gooien, maar anders was niet te verwachten met dit gevoelige onderwerp uiteraard

leuk om te lezen dat er meerdere een e-mail hebben gestuurd. ook allemaal door niet-moslims, dat vind ik mooi! (grappig ook dat er eigenlijk nog geen moslim in het spel is geweest :p) eigenlijk vind ik dat ik daarin niet kan achterblijven, maar wat kan ik de rivas nog vertellen?

(de schilderijen vind ik eigenlijk ook wel leuk om te zien )

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 22:57

Je kunt klagen dat er geen schilderijen van varkens hangen. Want 1 klacht is al voldoende voor ze om het mensen naar de zin te maken, schrijven ze. ;-)

Misschien moet ik volgende week, als ik in Nederland ben, maar eens klagen over wat ze nu aan de muur hebben hangen. Kijken of ze daar ook zo resoluut mee omgaan.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:07

Zou het doen! Gelukkig mogen ze helemaal zelf bepalen met naar wie ze luisteren en naar wie niet :) Dat is nou vrijheid..

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:17

Lijkt me trouwens niet kies voor iemand die zo begaan is met de gezondheidszorg in NL om mensen daar in het revalidatiecentrum van hun werk te gaan houden voor misplaatste statements.

Als je je onrechtvaardig behandelt voelt omdat je perse wil dat ze voor jou ook een schilderijtje weg halen kan je je ook nog melden bij de CGB :)

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:19

grijp je kans zou ik zeggen.

vind het wel ontzettend l*llig voor de organisatie dat dit op deze manier in het nieuws komt. fora's staan erover vol geschreven. volgens mij was het allemaal goed bedoeld.

1 probleem: voor anderen doe je het nooit goed.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 23:39

Waves schreef:
Zou het doen! Gelukkig mogen ze helemaal zelf bepalen met naar wie ze luisteren en naar wie niet :) Dat is nou vrijheid..

Ik denk dat ik een hoofddoekje ga dragen voor de gelegenheid, dan is de kans dat ze luisteren een stuk groter. ;-)

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 14:33

Persoonlijk denk ik als ik in Teheran ga roepen dat ik aanstoot neem aan de beeltenissen van Ayatollah Khomeini, dan word ik denk ik gewoon op transport gezet.

Vrijheid van Godsdienst begtekent dat wij hun niet kunnen dwingen om varkensvlees te eten, maar ja, als ze hier komen zullen ze wel met varkens moeten leven. Daar houden we nou eenmaal van. In Finland wordt rond kerst ook veelvuldig met varkens geadverteerd, aangezien Finnen met kerstmis ham eten. Varkensvlees eten is een teken van Christelijk zijn in die gedachte.

Dus heel simpel: als ze geen varkens willen zien, moeten ze hier niet komen wonen. En daar is helemaal niks discriminerends mee bedoeld. Hoofddoekjes ophouden heeft daar niks mee te maken. Dit is meer in de categorie dat een Moslim aanstoot zou nemen aan een Nederlandse vrouw zonder hoofddoek.

Dat is overigens (voorlopig nog wel) de werkelijkheid in Iran, maar we wonen hier niet in Iran.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:19

joostvangestel schreef:
Dus heel simpel: als ze geen varkens willen zien, moeten ze hier niet komen wonen.

Joost het bezwaar kwam helemaal niet van een moslim, maar van een in zijn/haar principe doorgeschoten Nederlander

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:24

sarabande schreef:
joostvangestel schreef:
Dus heel simpel: als ze geen varkens willen zien, moeten ze hier niet komen wonen.

Joost het bezwaar kwam helemaal niet van een moslim, maar van een in zijn/haar principe doorgeschoten Nederlander

Maar misschien wel uit naam van? Alleen dat we al zo ver gaan van stel dat ... is zorgwekkend. Aan de andere kant blijft nog steeds de optie open dat het een relschopper was.
Beide blijft zorgwekkend!

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-10 16:35

Sarabande: in Venray was er een paar weken geleden al een halfgare imam die een beeld van een varken uit het dorpsbeeld wegwou. Dus dit geval staat niet op zichzelf.

Ik verdenk de kliniek er enigszins van om een relletje te willen starten juist om wat meer koren op de antimoslim molen te gooien.

De imam in Venray verkeert denk ik in een identiteitscrisis.