Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
beantsje schreef:heb je je echt verdiept in de gewraakte passages uit leviticus en de romeinenbrief? Of citeer je gewoon de zinnen zonder te kijken naar historische context etc?
Citaat:Professor, ik ben niet zo thuis in de regels van de gereformeerde kerk, geef ik eerlijk toe. En ik merk daar ook wel een grote veralgemening op en een oordeel?
Maar hoe dan ook, ik hou er niet zo van als een kerk (of het nu de gereformeerde kerk is of een evangelische gemeente of ...) regeltjes bedenkt die in wezen niet door de eigen god gegeven zijn. De essentie moet God blijven en niet of je nu wel of geen alcohol drinkt of een tiende geeft of niet of ...
Ik denk trouwens dat de sabbat vooral bedoeld is om te rusten (maar dat is imo verschillend in te vullen van persoon tot persoon) en om extra tijd te maken voor God, maar misschien ben ik verkeerd daarin.
Janedieene schreef:Ik snap het soms ook niet, ik heb wel is voor de gein gevraagd op school met de "christelijke"dagopening, als het over adam en eva ging, hoe dat dan kon, zij waren de eerste mensen op aarde. Maar Eva kreeg 2 Zoons, Leuke voortplanting, maar daar staat niks over in de bijbel, wantja, dan moet de schepping van hun vrouwen er toch ook in staan? en wat is je antwoord>>> Soms moet je het maar geloven.. << dat is toch niet te geloven of wel? Haha
Tieneke schreef:Maar het staat toch zo in de bijbel, meen ik gelezen te hebben.
daantjuhhh schreef:Ik ben van oorsprong katholiek.
De eerste jaren van mijn leven ook zo opgevoed... (tot ong 3)Mijn ouders geloofden destijds nog wel, maar deden er niet zoveel meer aan.
Er werd steeds minder naar de kerk gegaan, minder gebeden.
En na de geboorte van mijn broertje is het eigenlijk in rook opgegaan.
Tegenwoordig kijken wij heel anders tegen het geloof aan.
En helemaal tegen de kerk.
Nou is er ook heeeeeel veel gebeurt in het RK geloof.
Wij geloven nog wel dat er meer is, maar niet een god..
Wij geloven dat als je om je medemens geeft en je een "goed" persoon bent (en dat zit niet in bijv seks voor het huwelijk)
Maar hoe je met andere mensen omgaat.
Dat er dan ook mensen zijn die om jou geven.
Homo, lesbie... ouwe vrijster... dat doet er helemaal niet toe...
Mareeq schreef:geloof is omkoperij die stamt uit de middeleeuwen...
niet dat iedereen nog z'n aflaatbrieven deze tijd haalt.. gelukkig
maar ik snap gewoon niet dat mensen in dit tijdperk nog steeds in een god kunnen geloven...
beantsje schreef:Helemaal niet mee eens!
Gek is dat, juist de niet-gelovigen zeggen juist altijd dat God de mensen laat lijden (met lange ij overigens).
Terwijl één van de essenties van het christendom is, dat de mens keuzevrijheid en verantwoordelijkheden heeft.
Met andere woorden; als je de reden van honger in Afrika en mishandelingen wilt weten, moet je dat aan de veroorzakers vragen. Dat zijn doorgaans mensen.
Natuurlijk zijn er ook oorzaken van menselijk leed waarvan je niet zomaar een veroorzaker kan aanwijzen. Dan nog is het onzin om maar meteen naar God te wijzen.
Tieneke schreef:Ik ben zelf leerkracht, ik geef ook godsdienst (Rooms-katholiek) in het basisonderwijs, maar heb pas bijna een volledig schooljaar godsdienst in het middelbaar onderwijs gegeven. Hiervoor had ik overigens niet gestudeerd, leerkrachtentekort voor dat vak![]()
Pas toen heb ik er echt interesse voor gekregen. Ik denk dat als ik vooral over die dingen als kind/jongere geleerd zou hebben, dat ik er toch niks van begrepen zou hebben. Zou er ook niet echt ontvankelijk voor geweest zijn.
Vroeger kreeg je veel strengere godsdienstlessen. Nu zijn de leerplannen zo in België dat de focus in het basisonderwijs op bijbelverhalen en de betekenissen ligt, en dat meestal een stukje aan de hand van het kerkelijk jaar. In het middelbaar onderwijs (technisch en beroeps) heb ik de indruk gekregen dat het meer gaat over ethiek, lijden in het leven, bijdragen aan de maatschappij... Van die meer praktische zaken. Dat maakt het voor het grote (vaak ongelovige) publiek wat interessanter (en voor de leerkracht haalbaar, want je moet nu eenmaal inspelen op het publiek dat je hebt en de realiteit is dat de overgrote meerderheid ongelovig is: dan moet je niet beginnen met de historiek van het christendom...). Ook ik heb op die manier les gekregen als kind en nu zoek ik mijn eigen weg.
EDIT: Ik moet zelfs eerlijk bekennen dat ik in mijn lessen in het middelbaar niet eens begon met samen bidden. Daarmee bereik je niks, want de meerderheid leerlingen meent het toch niet. Bidden moet vanuit je hart komen. Ik ben, in het beroepsonderwijs, misschien over 100 leerlingen er 10 tegengekomen die uitkwamen voor hun geloof. Dat waren moslims.
Kitty_luna schreef:maar er is toch wel een manier om op de basis school het voor kinderen begrijpelijk te maken, zonder dat ze het saai gaan vinden of iets, iets in een verhaal lijn, ik hoorde elk jaar alleen met kerst jezus is gekruizigd jezus is opgestaan, jezus is veraden door zijn vriend,
maar voor de rest leer je eigenlijk niks op een christelijke basis school ( op de mijne niet toen de tijd iig) ik bedoel als cbs zijnde wil je toch dat de kinderen zich meer in het geloof verdiepen, en je wilt ze wat bij brengen over het geloof, hier is toch wel iets voor om het voor de kinderen begrijpend en intresant te houden ?
MarvanTom schreef:Hier een atheïst.
Je moet in jezelf geloven.
En als dat beter gaat met behulp van god, allah, boedha of voor mijn part sinterklaas of de paashaas, prima.
Alle geloven zijn een leidraad die je kan volgen; KAN, niet MOET.
Moeten geeft weerstand of een verkeerde mening tov atheïsten.
Respect onderling zou er ook moeten zijn en na al die eeuwen is dat er nog steeds niet en zal er ook nooit komen.
Heeft te maken met dat moeten geloven in bepaalde kringen.
Jammer...