Ik snap het geloof echt niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:06

Ik citeer niets. Maar ik weet wat ik lees, en ik lees in verschillende boeken (neem er ook bv de eerste brief aan de bewoners van Korinthe bij) dat het praktiseren van homoseksualiteit niet door God zal worden goedgekeurd en nergens lees ik dat dit tegengesproken wordt en al helemaal niet door iemand die het van God heeft. Dat afdoen als "hoe kan jij dat nu zeggen, enkel god kan dat" is hetzelfde zeggen als dat het gebod van "gij zult niet doden" misschien door god niet als gebod is gegeven en dat ik niet kan weten of doden echt niet mag van god. Nogmaals: het gaat niet om mijn interpretatie, maar wat er staat, staat er. Iedereen is vrij om dat te interpreteren, maar je mag niet aan de basis van het christendom en de gevolgen van erin geloven voorbij gaan.

Professor, ik ben niet zo thuis in de regels van de gereformeerde kerk, geef ik eerlijk toe. En ik merk daar ook wel een grote veralgemening op en een oordeel?
Maar hoe dan ook, ik hou er niet zo van als een kerk (of het nu de gereformeerde kerk is of een evangelische gemeente of ...) regeltjes bedenkt die in wezen niet door de eigen god gegeven zijn. De essentie moet God blijven en niet of je nu wel of geen alcohol drinkt of een tiende geeft of niet of ...
Ik denk trouwens dat de sabbat vooral bedoeld is om te rusten (maar dat is imo verschillend in te vullen van persoon tot persoon) en om extra tijd te maken voor God, maar misschien ben ik verkeerd daarin.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:18

beantsje schreef:
heb je je echt verdiept in de gewraakte passages uit leviticus en de romeinenbrief? Of citeer je gewoon de zinnen zonder te kijken naar historische context etc?

Hier een site van een homoseksuele christen, erg helder geschreven http://home.wanadoo.nl/inspiritus/chris ... 20homo.htm
We focussen ons op een paar mogelijk geinterpreteerde woorden maar vergeten voor het gemak dat 'vissen zonder vinnen en schubben' (inktvis bijv) niet gegeten mogen worden, evenals varkensvlees. En als je de bijbel van kaft tot kaft volgt omdat je anders 'geen christen' bent, dan staat er toch echt op een gegeven moment dat je een hoofddoek of hoofdbedekking op moet als je bidt.
Oh ja en niet scheiden uiteraard. Je man geen gemeenschap weigeren.

Beetje raar dat we dat andere allemaal afdoen als 'ouderwets' en 'uit de tijd' behalve dat stukje waar een halve tekst over mannenverkrachting staat.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 22:29

Nicolletje, hoofdbedekking is blijkbaar ook een term die verschillend geïnterpreteerd kan worden. Heb daar pas nog een heel artikel over gelezen, ik weet helaas niet meer waar.

Je mag wel scheiden, maar onder bepaalde voorwaarden. Je mag uiteraard wel gemeenschap weigeren, van een man die niet met jou getrouwd is, bv ;) Als je de bijbel erop naleest en er volledig naar tracht te leven, is er eigenlijk geen reden om gemeenschap te weigeren als je getrouwd bent, want je lichaam behoort de ander toe en dat van de ander behoort jou toe. Waarom zou je de ander iets kunnen weigeren wat niet van jezelf is? ;)

Nogmaals, niet dat ik naar alles 100% leef, want wie zonder zonde is, werpe de eerste steen. Maar het staat toch zo in de bijbel, meen ik gelezen te hebben.

EDIT: ik probeer er zelf voor behoed te zijn dat sommige dingen naar de tijd anders worden geïnterpreteerd en andere dingen dan weer niet, een beetje naar de voorkeur van mensen blijkbaar. Ik hoop dat er ooit een vertaling verschijnt die echt volledig weergeeft wat er bedoeld is, zonder mogelijkheid om anders te interpreteren. Maar ik vermoed dat die er nooit zal komen ;)

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:11

Hier kun je een eeuwen durende discussie over beginnen maar mensen zijn zo opgevoed of voelen het zo.
Er staat nergens geschreven hoe je moet bidden en hoe je glory aan de heer moet geven.. Geloof is iets van jezelf, je kiest er voor, je groeit er mee op. welke reden dan ook.

Kijk naar de kerk hier en vergelijk die met de kerk in America(bvb;)), in America zijn er ook streng gelovigen, maar doordat de kerk open staat voor vernieuwing is het geloof daar makkelijker, de kerk staat hier niet open voor nieuwe dingen en daardoor blijven we ook achter in de tijd.

het geloof hier is vooral voor oudere mensen, also het echte geloof, waar het bidden nog verplicht is en die nog naar de kerk gaan, als de kerk hier vooruit zou gaan in de tijd zou er meer jeugd op af komen & zouden de regels ook veel losser worden.

Zoals op het forward conference werd gezegd; 'You go to church, you worship, all that is too old-fashioned.. No, it's the cure for the at-ease disease. Is anybody interested in going forward in the God's destiny?!'
Als het hier zoals daar toe zou gaan, zou het hier ook niet meer zo old fashioned zijn, het is tijd dat ook Nederland forward gaat.

Neem bevoorbeeld de 'Free Chapel' in Atlanta, America.. naar deze kerk zou je echt met veel plezier gaan!
Afbeelding
Ziet dit uit als een ouderwetse kerk als we hier kennen? nee, hier zou de jeugd toch heel graag heen willen gaan?
(http://www.youtube.com/watch?v=FvPRlQ3q ... re=related)

Deze pastoor organiseerd ook een 'youth conference' elk jaar, hier een filmpje ervan; http://www.youtube.com/watch?v=qWpShvbEuW4

Als dit hier ook zou gebeuren zou de kerk zooo veel losser zijn & zouden de regels ook losser gaan komen doordat er meer jeugd bijkomt.

(http://www.jentezenfranklin.org/blog/ dit vind ik een interesante blog :), is overigens ook de pastoor van de Free Chapel.)
Laatst bijgewerkt door Denicee_x op 10-08-10 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:19

Citaat:
het geloof hier is vooral voor oudere mensen

Als je dat denkt moet je eens bij ons in de kerk komen kijken (650 leden, waarvan 250 onder de 30 en slechts een kleine 100 boven de 65) - en zo zijn er nog legio kerken in Nederland. Die vlieger gaat dus niet helemaal op.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:32

Citaat:
Professor, ik ben niet zo thuis in de regels van de gereformeerde kerk, geef ik eerlijk toe. En ik merk daar ook wel een grote veralgemening op en een oordeel?
Maar hoe dan ook, ik hou er niet zo van als een kerk (of het nu de gereformeerde kerk is of een evangelische gemeente of ...) regeltjes bedenkt die in wezen niet door de eigen god gegeven zijn. De essentie moet God blijven en niet of je nu wel of geen alcohol drinkt of een tiende geeft of niet of ...
Ik denk trouwens dat de sabbat vooral bedoeld is om te rusten (maar dat is imo verschillend in te vullen van persoon tot persoon) en om extra tijd te maken voor God, maar misschien ben ik verkeerd daarin.

Denk dat Kerk verkeerd begrepen word, wanneer men de Bijbel erbij neemt heet het, Kerk is een verzameling van 2 of meer God gelovigen.
De Gereformeerde kerk, daar zijn vele verbasteringen van, zoals Artikel 31 enz....
Deze en andere ken ik ook, zelfs in mijn familie, dus oom en tantes en opa en oma´s, die onderverdelingen die zijn nog roomser als de Paus.
Bedoel niet de andere Protestanse kerken.

Compliment

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 23:36

Janedieene schreef:
Ik snap het soms ook niet, ik heb wel is voor de gein gevraagd op school met de "christelijke"dagopening, als het over adam en eva ging, hoe dat dan kon, zij waren de eerste mensen op aarde. Maar Eva kreeg 2 Zoons, Leuke voortplanting, maar daar staat niks over in de bijbel, wantja, dan moet de schepping van hun vrouwen er toch ook in staan :+? en wat is je antwoord>>> Soms moet je het maar geloven.. << dat is toch niet te geloven of wel? Haha

haha deze vraag heb ik ook wel is gesteld. stond die me echt zo aan te kijken.. van uuhmm tjaa.. er waren nog meer mensen alleendat weten wij niet was toen het andwoord hhaha

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 00:56

Tieneke schreef:
Maar het staat toch zo in de bijbel, meen ik gelezen te hebben.

Er staan heel veel rare dingen in de bijbel. Ik zie het als een verhaal met ook verwijzingen naar wijsheden.
Zoals in jouw aangehaalde korintiers, daarin wordt echt afgeraden om te trouwen als je het niet nodig hebt, want het zadelt je met een hoop verantwoordelijkheid op.
Genesis, daar doen de 2 dochters het met de vader en de daaruit geboren zoons zijn de voorvaderen van een bepaald volk.

Ik lees daar ook nergens afkeuring?

Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat ik het altijd nogal raar heb gevonden dt het instituut huwelijk zo heilig was, terwijl de bijbel dus gewoon afraadt om te trouwen. Als je overblijft ('ouwe vrijster') ben je dus helemaal niet zo zielig, maar wijs.
En ook dat homo-gedeelte, in die tijd bestond dat woord nieteens!
Ik begrijp nooit dat men zo krampachtig doet over een vermeend stuk uit de bijbel, terwijl de rest achteloos weggegooid wordt als het niet helemaal in het dagelijkse leven past.
Ik kan niet geloven dat dat zo bedoeld is.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 01:08

Ik ben van oorsprong katholiek.
De eerste jaren van mijn leven ook zo opgevoed... (tot ong 3)Mijn ouders geloofden destijds nog wel, maar deden er niet zoveel meer aan.
Er werd steeds minder naar de kerk gegaan, minder gebeden.
En na de geboorte van mijn broertje is het eigenlijk in rook opgegaan.

Tegenwoordig kijken wij heel anders tegen het geloof aan.
En helemaal tegen de kerk.
Nou is er ook heeeeeel veel gebeurt in het RK geloof.

Wij geloven nog wel dat er meer is, maar niet een god..
Wij geloven dat als je om je medemens geeft en je een "goed" persoon bent (en dat zit niet in bijv seks voor het huwelijk)
Maar hoe je met andere mensen omgaat.
Dat er dan ook mensen zijn die om jou geven.
Homo, lesbie... ouwe vrijster... dat doet er helemaal niet toe...

Adriana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 01:11

daantjuhhh schreef:
Ik ben van oorsprong katholiek.
De eerste jaren van mijn leven ook zo opgevoed... (tot ong 3)Mijn ouders geloofden destijds nog wel, maar deden er niet zoveel meer aan.
Er werd steeds minder naar de kerk gegaan, minder gebeden.
En na de geboorte van mijn broertje is het eigenlijk in rook opgegaan.

Tegenwoordig kijken wij heel anders tegen het geloof aan.
En helemaal tegen de kerk.
Nou is er ook heeeeeel veel gebeurt in het RK geloof.

Wij geloven nog wel dat er meer is, maar niet een god..
Wij geloven dat als je om je medemens geeft en je een "goed" persoon bent (en dat zit niet in bijv seks voor het huwelijk)
Maar hoe je met andere mensen omgaat.
Dat er dan ook mensen zijn die om jou geven.
Homo, lesbie... ouwe vrijster... dat doet er helemaal niet toe...

Zo denken wij thuis er ook over! Mijn vader is RK. Mooi geschreven!

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 01:17

Mareeq schreef:
geloof is omkoperij die stamt uit de middeleeuwen...
niet dat iedereen nog z'n aflaatbrieven deze tijd haalt.. gelukkig

maar ik snap gewoon niet dat mensen in dit tijdperk nog steeds in een god kunnen geloven...

Helemaal mee eens :j
Daarbij wil ik niet eens in een 'god' geloven die mensen zo laat leiden (denk bijv. aan honger in Afrika, mishandelingen etc.). Als je discussie voert met bijvoorbeeld de jehova's aan de deur dan zeggen ze dat dat een reden heeft, maar ik vind geen reden goed genoeg om dat te laten gebeuren.
Fijn ook dat de goden die zeggen dat je lief moet hebben voor veel oorlog zorgen, aanhangers van geloven wetenschappers vermoorden (oke, da's láng, láng geleden) want dat kan allemaal maar niet, terwijl god ze die kennis dan toch gegeven heeft lijkt mij. Nee, al zou ik erin kunnen geloven, dan zou ik dat niet eens willen.

Overigens vinden mijn mams en ik het ook een sport om discussie te voeren met 'gelovigen' (denk aan bv. Jehova's) mééstal komt het erop neer dat ze de discussie afkappen omdat ze niet kunnen 'winnen', zegt ook genoeg denk ik zo.

Overigens geloven mijn ouders niet, maar sommige familie gelooft wel (niet streng), ik ben niet opgevoed met 'er is geen god, dat is dom/onzin', maar heel neutraal, dus er is geen mening opgelegd, wat je bij veel anderen wel ziet.

beantsje

Re: Ik snap het geloof echt niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:10

Helemaal niet mee eens!

Gek is dat, juist de niet-gelovigen zeggen juist altijd dat God de mensen laat lijden (met lange ij overigens).
Terwijl één van de essenties van het christendom is, dat de mens keuzevrijheid en verantwoordelijkheden heeft.

Met andere woorden; als je de reden van honger in Afrika en mishandelingen wilt weten, moet je dat aan de veroorzakers vragen. Dat zijn doorgaans mensen.
Natuurlijk zijn er ook oorzaken van menselijk leed waarvan je niet zomaar een veroorzaker kan aanwijzen. Dan nog is het onzin om maar meteen naar God te wijzen.

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:20

Ik ga volledig mee in Beantsje's antwoord!
Wij hebben onze eigen verantwoordelijkheden, en god zou het ons in het hart moeten 'fluisteren' wat te doen, als je er niet voor open staat hoor je het niet, en dus kan hij er ook niks aan doen.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:34

Ja zeker, mee eens, maar ik heb al heel lang wel (en sommigen vinden dat een 'slappe' houding maar voor mezelf niet) het idee dat als mij (of iemand) iets overkomt, dat dat ook een lotsbestemming kan zijn.

Ook al is het heel rot, wat iemand kan overkomen, toch zou je er bepaalde lessen uit kunnen leren. In plaats van je terugtrekken in je verdriet en nergens meer voor openstaan bijvoorbeeld.

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:45

Dat vind ik ook hoor!
Ik heb het gevoel dat alles voor een reden gebeurt.
Om maar een voorbeeld te geven, ik vond een jongen ontzettend leuk, maar na een aantal maanden brak hij mijn hart, but, in die paar maanen heb ik wel door hem uitgevonden wat ik wil gaan doen in de toekomst. Dus ik moest hem leren kennen om dat te weten te komen, zonder hem zou ik het nog steeds afvragen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 21:57

Ik geloof niet zoveel in 'het lot'
Natuurlijk kun je aan veel dingen niks doen, maar heel veel heb je toch zelf in de hand.
En waarom heeft God voor alles gezorgd, alles geschapen maar is de ellende in de wereld de schuld van de mensen? En aan de andere kant vragen die mensen (althans het gelovige deel daarvan) Hem wel om hulp? Maar komt die hulp niet, dan is het ook weer niet zijn schuld?
Hmm... Ik geloof niet dat ik het begrijp...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:25

Ik denk dat als mensen de redenering volgen van "God is een god van liefde, dus die zou mensen niet laten lijden", dat ze eigenlijk niet echt een idee hebben waar het geloof over gaat of wat "God" eigenlijk inhoudt. Ik dacht er nl. vroeger ook zo over, tot ik de bijbel effectief eens gelezen heb en me er echt in begon te verdiepen... (In plaats van hetgeen ik dacht te weten over het geloof als feit te presenteren. Ik heb me daar ook in vergist hoor ;) ) Maar het loont echt de moeite om de bijbel gewoon eens te lezen, daarvoor hoef je er nog niet in te geloven. Maar het verrijkt sowieso, al is het maar om wat kennis over het geloof op zich op te doen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:25

beantsje schreef:
Helemaal niet mee eens!

Gek is dat, juist de niet-gelovigen zeggen juist altijd dat God de mensen laat lijden (met lange ij overigens).
Terwijl één van de essenties van het christendom is, dat de mens keuzevrijheid en verantwoordelijkheden heeft.

Met andere woorden; als je de reden van honger in Afrika en mishandelingen wilt weten, moet je dat aan de veroorzakers vragen. Dat zijn doorgaans mensen.
Natuurlijk zijn er ook oorzaken van menselijk leed waarvan je niet zomaar een veroorzaker kan aanwijzen. Dan nog is het onzin om maar meteen naar God te wijzen.

Maar eigenlijk zeg ik dat toch ook?
Je moet naar jezelf kijken..

Denicee_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:27

Yes! Ik heb de bijbel ook gelezen, niet omdat ik gelovig ben, maar omdat ik het interesant vond & het is echt zeer de moeite waard om het te lezen.

Het is inspirerend, ook voor niet gelovige mensen, en mijn favoriete quotes komen allemaal uit de bijbel. Je leert erdoor openstaan voor andere meningen, en je leert het zicht van andere te begrijpen :)

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:41

weet je wat ik nou raar vind,,
ik heb op een christelijke school gezeten.. ( wij zijn verder niet gelovig weet ook niet waarom me moeder op die school heb gezet ( heb niks tegen het geloof hoor maar ben zelf niet gelovig ) )

maar wij hebben nooit echt dingen geleerd over ''het geloof''
der worden daar alleen dingen besproken rond kerst en pasen enzo, en dan krijg je elk jaar zeg maar alleen het verhaal rondom jezus zijn kruisiging, en ja in de lagere groepen ( als ik me goed herinner van groep 1 t/m groep 5) (wat is het verleden tijd van bidden eigenlijk ? ) bidde wij elke morgen als we op school waren en als we ons luchje gingen eten, maar voor de rest leer je eigenlijk niks over het christendom zelf

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:51

Ik ben zelf leerkracht, ik geef ook godsdienst (Rooms-katholiek) in het basisonderwijs, maar heb pas bijna een volledig schooljaar godsdienst in het middelbaar onderwijs gegeven. Hiervoor had ik overigens niet gestudeerd, leerkrachtentekort voor dat vak ;)
Pas toen heb ik er echt interesse voor gekregen. Ik denk dat als ik vooral over die dingen als kind/jongere geleerd zou hebben, dat ik er toch niks van begrepen zou hebben. Zou er ook niet echt ontvankelijk voor geweest zijn.

Vroeger kreeg je veel strengere godsdienstlessen. Nu zijn de leerplannen zo in België dat de focus in het basisonderwijs op bijbelverhalen en de betekenissen ligt, en dat meestal een stukje aan de hand van het kerkelijk jaar. In het middelbaar onderwijs (technisch en beroeps) heb ik de indruk gekregen dat het meer gaat over ethiek, lijden in het leven, bijdragen aan de maatschappij... Van die meer praktische zaken. Dat maakt het voor het grote (vaak ongelovige) publiek wat interessanter (en voor de leerkracht haalbaar, want je moet nu eenmaal inspelen op het publiek dat je hebt en de realiteit is dat de overgrote meerderheid ongelovig is: dan moet je niet beginnen met de historiek van het christendom...). Ook ik heb op die manier les gekregen als kind en nu zoek ik mijn eigen weg.

EDIT: Ik moet zelfs eerlijk bekennen dat ik in mijn lessen in het middelbaar niet eens begon met samen bidden. Daarmee bereik je niks, want de meerderheid leerlingen meent het toch niet. Bidden moet vanuit je hart komen. Ik ben, in het beroepsonderwijs, misschien over 100 leerlingen er 10 tegengekomen die uitkwamen voor hun geloof. Dat waren moslims.

Kitty_luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 22:57

Tieneke schreef:
Ik ben zelf leerkracht, ik geef ook godsdienst (Rooms-katholiek) in het basisonderwijs, maar heb pas bijna een volledig schooljaar godsdienst in het middelbaar onderwijs gegeven. Hiervoor had ik overigens niet gestudeerd, leerkrachtentekort voor dat vak ;)
Pas toen heb ik er echt interesse voor gekregen. Ik denk dat als ik vooral over die dingen als kind/jongere geleerd zou hebben, dat ik er toch niks van begrepen zou hebben. Zou er ook niet echt ontvankelijk voor geweest zijn.

Vroeger kreeg je veel strengere godsdienstlessen. Nu zijn de leerplannen zo in België dat de focus in het basisonderwijs op bijbelverhalen en de betekenissen ligt, en dat meestal een stukje aan de hand van het kerkelijk jaar. In het middelbaar onderwijs (technisch en beroeps) heb ik de indruk gekregen dat het meer gaat over ethiek, lijden in het leven, bijdragen aan de maatschappij... Van die meer praktische zaken. Dat maakt het voor het grote (vaak ongelovige) publiek wat interessanter (en voor de leerkracht haalbaar, want je moet nu eenmaal inspelen op het publiek dat je hebt en de realiteit is dat de overgrote meerderheid ongelovig is: dan moet je niet beginnen met de historiek van het christendom...). Ook ik heb op die manier les gekregen als kind en nu zoek ik mijn eigen weg.

EDIT: Ik moet zelfs eerlijk bekennen dat ik in mijn lessen in het middelbaar niet eens begon met samen bidden. Daarmee bereik je niks, want de meerderheid leerlingen meent het toch niet. Bidden moet vanuit je hart komen. Ik ben, in het beroepsonderwijs, misschien over 100 leerlingen er 10 tegengekomen die uitkwamen voor hun geloof. Dat waren moslims.

maar er is toch wel een manier om op de basis school het voor kinderen begrijpelijk te maken, zonder dat ze het saai gaan vinden of iets, iets in een verhaal lijn, ik hoorde elk jaar alleen met kerst jezus is gekruizigd jezus is opgestaan, jezus is veraden door zijn vriend,
maar voor de rest leer je eigenlijk niks op een christelijke basis school ( op de mijne niet toen de tijd iig) ik bedoel als cbs zijnde wil je toch dat de kinderen zich meer in het geloof verdiepen, en je wilt ze wat bij brengen over het geloof, hier is toch wel iets voor om het voor de kinderen begrijpend en intresant te houden ?

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:07

Hier een atheïst.
Je moet in jezelf geloven.

En als dat beter gaat met behulp van god, allah, boedha of voor mijn part sinterklaas of de paashaas, prima.
Alle geloven zijn een leidraad die je kan volgen; KAN, niet MOET.
Moeten geeft weerstand of een verkeerde mening tov atheïsten.
Respect onderling zou er ook moeten zijn en na al die eeuwen is dat er nog steeds niet en zal er ook nooit komen.
Heeft te maken met dat moeten geloven in bepaalde kringen.
Jammer...

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:16

Kitty_luna schreef:
maar er is toch wel een manier om op de basis school het voor kinderen begrijpelijk te maken, zonder dat ze het saai gaan vinden of iets, iets in een verhaal lijn, ik hoorde elk jaar alleen met kerst jezus is gekruizigd jezus is opgestaan, jezus is veraden door zijn vriend,
maar voor de rest leer je eigenlijk niks op een christelijke basis school ( op de mijne niet toen de tijd iig) ik bedoel als cbs zijnde wil je toch dat de kinderen zich meer in het geloof verdiepen, en je wilt ze wat bij brengen over het geloof, hier is toch wel iets voor om het voor de kinderen begrijpend en intresant te houden ?

Hier in België heeft elke godsdienst(stroming) zijn eigen leerplan waarin staat wat je precies in welk jaar of in elke leeftijdsdroep moet behandelen. Je hebt je daaraan ook te houden want er is altijd inspectie mogelijk. Door die leerplannen zijn er verschillende hand- en werkboekjes voor kinderen verschenen met handleidingen voor de leerkracht. Ook heb je natuurlijk je eigen opleiding als bron. Maar mijn ervaring is dat die boeken die voor kinderen bestaan, heel erg leuk en interessant voor kinderen zijn. Er zijn ook heel veel werkvormen om bijbelverhalen te begrijpen en uit te diepen. Dan ligt het een beetje aan de leerkracht of die die leukere werkvormen ook gebruikt of tradioneel blijft vasthouden aan vertellen (zeggen) en kinderen die alleen moeten luisteren.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 23:19

MarvanTom schreef:
Hier een atheïst.
Je moet in jezelf geloven.

En als dat beter gaat met behulp van god, allah, boedha of voor mijn part sinterklaas of de paashaas, prima.
Alle geloven zijn een leidraad die je kan volgen; KAN, niet MOET.
Moeten geeft weerstand of een verkeerde mening tov atheïsten.
Respect onderling zou er ook moeten zijn en na al die eeuwen is dat er nog steeds niet en zal er ook nooit komen.
Heeft te maken met dat moeten geloven in bepaalde kringen.
Jammer...

Ik ken geen enkele gelovige (en ik ken er veel) die anderen probeert te bekeren. Iedereen moet weten wat hij of zij doet. Geloof opdringen werkt toch niet, want zoiets moet vanuit jezelf komen, niet van anderen. Respect moet er zeker zijn. Maar ook omgekeerd. Ik vind het heel erg dat bijna niemand van die vele gelovigen die ik ken daarvoor uit durft komen, omdat ze genadeloos de grond in geboord kunnen worden, zeker tussen jongeren. Respect moet wederzijds zijn.