Dankje
Iemand nog interesse in de parallel, ik heb hem even tussen mijn oude berichten opgezocht. Ik heb hem toen geschreven naar aanleiding van een college over het fascisme dat ik net gehad had (ik studeer geschiedenis) omdat de discussie toen ook hierover ging.
Citaat:
Maar niet alleen op het punt van het antisemitisme en de islam-haat kun je paralellen trekken als het gaat om de periode voordat Hitler aan de macht kwam. Ook het populisme en het inspelen op de onderbuik gevoelens van de mensen. Even een aantal punten van het fascisme wat erg overeenkomt.
- tegen internationalisering.
- standpunten worden niet rationeel maar emotioneel bepaald.
- bekritiseren van de tegenstander, anti-liberalisme, communisme, democratie, etc etc.
- inspelen op verlangens en angsten
- creeeren van een gevoel van eenheid onder het volk (nationalisme)
- die eenheid geldt alleen niet voor de zondebok
- Het creeeren van een duidelijk wereldbeeld
- duidelijke rolverdelingen
- duidelijk idee van goed en kwaad.
- Nationalisme gericht op cultuur.
- Een echt leider figuur staat centraal.
Natuurlijk zijn er ook punten die niet overeenkomen. Fascisme verheerlijkt geweld. Dat doet Wilders niet. Het fascisme wil de rechtstaat echt afbreken. Alles moet in dienst staan van de natie. Het voert ook een zeer agressieve buitenlandse politiek. Deze overeenkomsten hebben niets te maken met de jodenvervolging. Niet eens met Hitler persee. Maar wel met het fascisme, politiek gezien. En ik zie toch wel overeenkomsten. Dus ik denk dat het trekken van de paralel niet zomaar uit de lucht komt vallen.