Politiek, hoe nu verder?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Welke coalitiemogelijkheid heeft jou voorkeur?

VVD + PVDA + CDA
19 (3%)
VVD + PVDA + D66 + GroenLinks
169 (31%)
VVD + CDA + SP + D66
14 (2%)
VVD + CDA + SP + GroenLinks
21 (3%)
VVD + PVV + CDA
293 (53%)
VVD + PVDA + SP
29 (5%)

Totaal aantal stemmen: 545

RoodZonnetje

Re: Politiek, hoe nu verder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 14:17

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:01

Heino schreef:
Tja gezien de zetelverdeling wil "het volk" nog altijd liever een paarse (plus) coalitie dan een coalitie met PVV/CDA/VVD.

Het allerliefst wil het volk een VVD,PVDA,PVV,CDA coalitie, als het over een regering met 4 partijen gaat, want die hebben 106 zetels!!

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-10 17:16

jantergouw schreef:
Heino schreef:
Tja gezien de zetelverdeling wil "het volk" nog altijd liever een paarse (plus) coalitie dan een coalitie met PVV/CDA/VVD.

Het allerliefst wil het volk een VVD,PVDA,PVV,CDA coalitie, als het over een regering met 4 partijen gaat, want die hebben 106 zetels!!

Het is maar goed dat het volk anderen kiest om voor hen te beslissen :D

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 21:59

sarabande schreef:
Het is maar goed dat het volk anderen kiest om voor hen te beslissen :D

Daar ben ik nu helemaal niet zo zeker meer van dat dat beter is.Ze maken er een rommeltje van momenteel.Jantje wil niet met Truusje die weer wel met Henkie wil maar niet met Joop en Joop vindt Truusje wel leuk maar wel alleen als Klaasje ook mee mag doen.Zo een rommel als zij er nu van maken dat zouden wij ook makkelijk kunnen en voor een stuk minder salaris ook nog eens.Misschien moet er een regel komen dat ze geen salaris krijgen tot ze een kabinet gevormd hebben dan zal het vast een stuk vlugger gaan.

Rebeccatjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:37

22 november 2006 9 juni 2010
1.1 CDA (41 zetels) CDA – 1.281.886 stemmen – 21 zetels
1.2 PvdA (33 zetels) PvdA – 1.848.805 stemmen – 30 zetels
1.3 SP (25 zetels) SP – 924.696 stemmen – 15 zetels
1.4 VVD (22 zetels) VVD – 1.929.575 stemmen – 31 zetels
1.5 PVV (9 zetels) PVV – 1.454.493 stemmen – 24 zetels

1.6 GroenLinks (7 zetels) GroenLinks – 628.096 stemmen – 10 zetels
1.7 ChristenUnie (6 zetels) ChristenUnie – 305.094 stemmen – 5 zetels
1.8 D66 (3 zetels) D66 – 654.167 stemmen – 10 zetels
1.9 Partij voor de Dieren (2 zetels) Partij voor de Dieren – 122.317 stemmen – 2 zetels
1.10 SGP (2 zetels) SGP – 163.581 stemmen – 2 zetels

Even een overzicht van het aantal zetels in 2006 en in 2010;
VVD,PVV,GL& D66 hebben gewonnen.
Uitgerekend in zetels:
Links (gl): 3 zetels winst
Midden (d66): 7 zetels winst
Rechts (vvd/pvv): 24 zetels winst

En nou zag ik iemand beweren dat het volk graag paars + wil??
Volgens mij zegt het zetelaantal duidelijk dat de meeste winst in midden/rechts zit?
Als we nou is naar het volk gingen luisteren zou het stemmen misschien nog een voldaan gevoel geven...

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:43

_Patriciaa schreef:
Ik vind eigenlijk dat het cda nu niet meer in een coalitie hoord..
Het is de grootste verliezer, waarom dan alsnog leider van nl worden?

het lijkt me duidelijk dat het land anders wilt..

Gezien de poll hier en meerdere andere polls, springt toch VVD, PVV en CDA er wel uit.

Het land heeft zo gekozen, dus wat hebben ze dan nog te willen? Als het de laatste optie is en ze komen goed tot elkaar, dan lijkt me dat het beste dan vier partijen die onderling verschillen en tzt weer zitten te ruzien.

jantergouw

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-10 22:50

Dat zie ik toch anders. Ook al heeft de PVDA stemmen verloren, nog steeds zijn ze op een haar na de grootste. In mijn opinie is er 1 graadmeter en dat is hoeveel zetels een partij heeft. Dan maakt het niets uit of ze verloren of gewonnen hebben, grootste is de grootste. Als we dat niet zouden rekenen dan is de echte winnaar van deze verkiezingen D66 want die zijn meer dan 3 maal zo groot geworden dan ze waren. Daar kan niet 1 andere partij tegen op.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:22

Hoe nu verder? Toch maar weer van voor af aan beginnen? Morgen gaan Femke en Alexander praten met de formateur. Zal mij benieuwen wat er nu weer voor fraais uit zal komen. Zou die formateur echt de illusie hebben dat hij die twee om kan praten?
Ik hoop van wel, want zo'n 5 partijen kabinet lijkt me een geweldige ervaring. :-)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:24

Ik vind ondanks al die loftuigingen die formateur niet zo top.
Waarom iemand oproepen die al aangegeven heeft dat de optie niet aanvaardbaar is
Kost allemaal tijd en geld en er gebeurt niks

Politieke spelletjes dus

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:27

Ik heb ook het gevoel dat het alleen maar formaliteiten zijn. Aan de andere kant is het ook wel zorgvuldig want hij wil niet het verwijt krijgen achteraf dat hij er niet alles aan gedaan heeft. Wat hij doet is wel bij uitstek het werk dat een informateur moet doen.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 00:32

afwachten.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:09

Het spel is nu echt op de wagen. Cohen denkt nu sluw te zijn en stelt voor dat er weer gesproken wordt over een rechts kabinet met VVD-PVV-CDA. Maar hij moet zich niet wagen aan sluwe spelletjes want dat past hem niet. Hij heeft ook wel begrepen dat dat onder het volk maar steeds in de lucht blijft hangen en daar wil hij van af, want hij weet dat dat een hele kabinetsperiode van evt. paars+ boven een kabinet zal blijven hangen. Daar wil hij van af. Vette pech mijnheer Cohen, ik denk dat die kans verkeken is. Hij heeft de PVV zo gedemoniseerd en nu merkt hij dat dat averechts gewerkt heeft.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 10:59

Ben echt heel benieuwd wat eruit gaat komen.
Ach weet je,de meeste draaien als puntje bij paaltje komt toch wel iets bij.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:07

Op tv werd er gevraagd aan een expert op het gebied van onderhandelingen of het een slechte zaak was dat Wilders al zo snel zijn standpunt omtrent de AOW gewijzigd had, omdat men dat kon zien als draaikonterij. Integendeel, zei hij, het is makkelijker tot zaken te komen met een draaikont als Wilders dan met een star, onbuigzaam persoon als Cohen. En precies zo is het. Die Cohen is zo onbuigzaam en vastgeroest in zijn denken dat een compromis van hem niet te verwachten is. Zelfs Verhagen zei enkele minuten geleden dat hij toch om tafel wilde gaan zitten met VVD en PVV als de informateur daar om zou vragen.
Die expert zei ook dat het een groot schaakspel was dat er nu gespeeld werd in Den Haag, en dat het nog maanden zou gaan duren, en tegen die tijd zouden de meeste stemmers de beloftes van de partijen al vergeten zijn. Zullen we er hier eens voor zorgen dat we helemaal niet één belofte vergeten? Is makkelijk met het arsenaal aan quotes dat we ter beschikking hebben. ;-)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:18

Ach Cohen draait ook wel weer bij hoor.

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 11:41

ik hoop toch zo op een rechts kabinet,de hoop was even vervlogen maar begint nu terug te komen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:17

Halsema blijft bij Paars-plus
Update: donderdag 24 jun 2010, 10:42

Femke Halsema heeft na haar bezoek aan informateur Rosenthal gezegd dat ze vasthoudt aan Paars-plus. De leider van GroenLinks vindt dat het tijd is voor echte onderhandelingen over een kabinet van VVD, PvdA, D66 en GroenLinks.

Ook liet Halsema weten dat wat haar betreft de eerste informatieronde nu is afgerond en dat Rosenthal verslag moet uitbrengen aan de koningin.

Dinsdag zei VVD-leider Rutte dat hij geen perspectief ziet in overleg over Paars-plus. De variant die PvdA-leider Cohen opperde, VVD, PvdA, CDA, D66 en GL, betitelde Halsema als ontijdig. Nu zit D66-leider Pechtold bij Rosenthal.

Afbeelding Afbeelding
Laatst bijgewerkt door janesmith op 24-06-10 12:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:20

Zie je mijn idee was nieteens zo stom :+
Afbeelding

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:29

janesmith schreef:
Het spel is nu echt op de wagen. Cohen denkt nu sluw te zijn en stelt voor dat er weer gesproken wordt over een rechts kabinet met VVD-PVV-CDA. Maar hij moet zich niet wagen aan sluwe spelletjes want dat past hem niet. Hij heeft ook wel begrepen dat dat onder het volk maar steeds in de lucht blijft hangen en daar wil hij van af, want hij weet dat dat een hele kabinetsperiode van evt. paars+ boven een kabinet zal blijven hangen. Daar wil hij van af. Vette pech mijnheer Cohen, ik denk dat die kans verkeken is. Hij heeft de PVV zo gedemoniseerd en nu merkt hij dat dat averechts gewerkt heeft.

Cohen en sluw :?
De man kan het nooit goed doen :n .
Eerst is hij een knuffelende thee drinker, nu hij zegt wat HET VOLK wil, is hij sluw :? :? .

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:31

sarabande schreef:

Wat dat betreft lijkt hij Wilders wel. :P

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:32

sarabande schreef:
De man kan het nooit goed doen :n

Nee echt hè... En van Wilders lijkt ze alles te accepteren..
Ik ben fan van Halsema, maar kan heus nog wel realistisch naar de kwaliteiten en mindere kanten van haar en andere politici kijken.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:36

janesmith schreef:
sarabande schreef:

Als er iemand niet op Wilders lijkt is het deze beschaafde zeer bescheiden man wel, zomaar 2 kwalificaties die niet echt bij Wilders passen.

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 12:42

sarabande schreef:
janesmith schreef:

Als er iemand niet op Wilders lijkt is het deze beschaafde zeer bescheiden man wel, zomaar 2 kwalificaties die niet echt bij Wilders passen.

Star en ongeïnformeerd, dat zijn dan weer twee eigenschappen van Cohen die voor Wilders niet gelden. Zo heeft ieder zijn eigen kwaliteiten.
Buiten dat is Cohen een bemoeial en hypocriet. Hij roept het CDA op om te gaan praten met de PVV, terwijl hij dat zelf categorisch weigert. Heb je dan een plaat voor je hoofd, of wat? Vraag me trouwens af of Cohen ook een beetje doof is, want had het CDA niet heel duidelijk gezegd eerst een congres te willen houden alvorens ze evt. over een coalitie met de PVV zouden gaan praten?

Cohen: opnieuw kijken naar rechts
PvdA-leider Job Cohen wil dat informateur Uri Rosenthal opnieuw gaat bekijken of een coalitie van VVD, PVV en CDA mogelijk is.

printstuur artikel door

Nu paars-plus geen mogelijkheid bleek en ook een brede middencoalitie van VVD, CDA en PvdA op een blokkade kan rekenen, moet Rosenthal maar ‘eens echt kijken of een rechts kabinet mogelijk is’.

Een eerdere verkenning van een rechtse combinatie liep op niets uit omdat CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen niet aan de gesprekken wilde deelnemen.

Cohen zei voor de camera van de NOS dat het hem belangrijk lijkt dat Verhagen ditmaal wel mee gaat praten.

Ik hoop dat Verhagen hem zal retourneren dat hij zijn advies aan anderen zelf ook maar eens ter harte moet nemen. Is gewoon een doorzichtige poging van een doorzichtige man die denkt dat als hij het CDA maar zo ver krijgt dat ze alleen al gaan praten met de PVV, dat in die achterban niet goed ontvangen wordt en dat de PVDA stemmen oplevert.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:27

Ach Wilders kan die 2 dingen dan wel niet hebben,maar:
een brutaal mens heeft de halve wereld!Toch?

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 13:33

janesmith schreef:
Star en ongeïnformeerd, dat zijn dan weer twee eigenschappen van Cohen die voor Wilders niet gelden. Zo heeft ieder zijn eigen kwaliteiten.
Buiten dat is Cohen een bemoeial en hypocriet. Hij roept het CDA op om te gaan praten met de PVV, terwijl hij dat zelf categorisch weigert. Heb je dan een plaat voor je hoofd, of wat? Vraag me trouwens af of Cohen ook een beetje doof is, want had het CDA niet heel duidelijk gezegd eerst een congres te willen houden alvorens ze evt. over een coalitie met de PVV zouden gaan praten?

Cohen: opnieuw kijken naar rechts
PvdA-leider Job Cohen wil dat informateur Uri Rosenthal opnieuw gaat bekijken of een coalitie van VVD, PVV en CDA mogelijk is.

printstuur artikel door

Nu paars-plus geen mogelijkheid bleek en ook een brede middencoalitie van VVD, CDA en PvdA op een blokkade kan rekenen, moet Rosenthal maar ‘eens echt kijken of een rechts kabinet mogelijk is’.

Een eerdere verkenning van een rechtse combinatie liep op niets uit omdat CDA-fractievoorzitter Maxime Verhagen niet aan de gesprekken wilde deelnemen.

Cohen zei voor de camera van de NOS dat het hem belangrijk lijkt dat Verhagen ditmaal wel mee gaat praten.

Ik hoop dat Verhagen hem zal retourneren dat hij zijn advies aan anderen zelf ook maar eens ter harte moet nemen. Is gewoon een doorzichtige poging van een doorzichtige man die denkt dat als hij het CDA maar zo ver krijgt dat ze alleen al gaan praten met de PVV, dat in die achterban niet goed ontvangen wordt en dat de PVDA stemmen oplevert.

Je begint hem al aardig te knijpen he :D :D