Citaat:Omdat je partner misschien ook wel kinderen wil en er ook niks aan kan doen dat hij/zij verliefd is geworden op iemand die al kinderen heeft van een ander?
Die keuze maak je. OF je gaat voor de kids, OF voor die partner.
Ja, sorry, je zúlt ergens grenzen moeten trekken! Ik zeg niet dat dat zo leuk is, maar het zij zo. En waarom zijn je ''eigen'' kinderen zoveel beter dan de kinderen die je partner al heeft? Waarom moet dat nu per sé? Is EIGEN dan zoveel beter? Dat verbaasd me nl. oprecht...
Citaat:omdat mensen (gelukkig) hun eigen keuzes mogen maken?!
omdat jij als het zou kunnen vast wel tien paarden zou willen hebben en iemand anders 5 kinderen?
Dat mogen we ook. Daarom zijn we nu met veel te veel en zijn we de aarde aan het uitputten. En dan hebben mensen geen keuze meer... dan sterf je gewoon.
En nee, ik heb en hoef geen 10 paarden (heb zelfs geen paard!), net zo min als ik en hele roedel honden hoef, terwijl ik toch echt hondengek ben.
Waarom word het in aantallen gezocht? Zijn twee minder lief dan drie? Is ééntje niets waard in verhouding met vijf?!
Citaat:ik heb eerlijk gezegd twee soorten gevolens bij dit topic:
1) ik voel me beslist aangevallen. ik kom zelf uit een groot gezin, en heb dat altijd leuk gevonden en ook nooit problemen mee gehad.
waarom zouden mijn ouders niet zelf moegn beslissen hoeveel kinderen ze nemen. omdat er ook mensne zijn die niets met kinderen hebben? weleens bedacht dat mensen die geen kinderen hebben de aarde weer op een andere manier vervuilen doordat ze van het geld dat ze hebben ook geen stukje bos kopen in maleisie.... ik denk dat mensen die geen kindeen hebben uiteindelijk net zoveel druk op de aarde leggen dan mensen met meerdere kinderen....
Het gaat er puur en alleen om dat, als er nog meer mensen bijkomen, we allemaal sterven. Punt. Niet ingewikkelder dan dat.
Er is NIETS mis met grote gezinnen. Er is iets mis met de enorme groei van de wereldbevolking!
Moeten we allemaal dood omdat een gedeelte van de mensheid zo nodig méér dan twee kinderen moet?
DAT is egoistisch.
Citaat:ik vind de meeste opmerkingen ook eerlijk gezegd dom... zoals op de eerste pagina al werd beschreven, zitten we al met een vergrijzingsprobleem in europa en hebben we de gezinnen met meerdere kinderen hard nodig in het westen. anders gaan er inderdaad ouderen vroeg dood, maar dan niet om de reden die iemand hier noemde. maar omdat er geen geld meer is om onze pensioenen te betalen...
Beter lezen. De kinderen die NU geboren worden, helpen niet meer voor het vergrijzingsprobleem. Integendeel, je bent dan bezig een nieuwe vergrijzingsgolf voor de toekomst te maken!
Citaat:dat er in Afrika en dergelijke landen wat moet gebeuren is duidelijk, maar daar ligt de oorzaak in de armoe en de lage scholing. maar dat wil bokt volgens een ander topic ook niet want ze willen eerst in hun iegen land orde op zaken... en geld aan ontwikkelingslanden is nutteloos..
En dat is 't 'm nu juist; Ik vind WEL dat er geld naar ontwikkelingslanden moet. En AFRIKA, hoewel ze dáár veel kinderen krijgen, is NIET de oorzaak van de enorme bevolkingsgroei. Die moet in het rijke westen gezocht worden! Zoek het zelf op, als je me niet gelooft.
Daarnaast nemen ze in Afrika die kinderen als oudedagsvoorziening. Daar heb je geen AOW of verzorgingshuizen... En in Afrika is de kindersterfte ook vele malen hoger, waardoor de uiteindelijke groei minder radicaal is.
Citaat:sorry, maar ik vind het belachelijk dat mensen denken te kunnen bepalen wat een ander zou moeten doen in zijn leven.
Zeg je dat ook als we straks allemaal de hongerdood sterven, omdat we met teveel zijn? Wat ga je tegen je kleinkinderen, achterkleinkinderen zeggen?
''Goh, sorry dat je niet te vreten hebt schat, maar ik moest zo nodig méér dan twee kinderen, net als zoveel mensen, omdat IK dat wilde. Daarom verhongeren we nu, omdat de aarde de enorme hoeveelheid mensen niet langer kan voeden. Want IK wilde per sé doen wat IK wilde.''
Snap je het probleem? Je keuzes NU maken dat je nakomelingen straks geen keuze HEBBEN!
Citaat:Meestal zijn dat de zeer zwaargelovige gezinnen. Die mogen niet aan geboorte-beperking doen. Hoe los je dat dan op?
Dat zal vanuit de kerk moeten komen, want hoe het ook went of keert... we MOETEN stoppen met groeien.
Iedereen die mijn ideeen nu zo oneerlijk of voor-anderen-bepalend vind, moet gewoon eens opzoeken hoe het nu precies zit. Dan zul je zien dat het een stuk ernstiger is dan je denkt... want ik merk wel dat veel mensen nog geen idee hebben WAT er nu precies speelt.
We wijzen de vingertjes naar Afrika, terwijl dáár dus net het probleem niet zit. We doen net alsof wij westerlingen het al goed doen, terwijl WIJ juist grootverbruikers zijn van de grondstoffen die straks zo broodnodig zullen zijn.
Dit onderwerp is compliceert. Het is belangrijk je erin te verdiepen als je de discussie aan wilt gaan.
De wereld maken we samen. Alleen ikke-ikke-ikke want IKKE WIL werkt niet. We moeten allemaal willen werken aan dit probleem, en we moeten er ook allemaal iets voor willen opgeven.
Maar daarom ben ik ook niet voor algehele ''kinderstop''. Ik vind het belangrijk dat mensen met kinderwens toch kinderen kunnen hebben. Maar we moeten tegelijk wél de groei tegengaan.
Ik vind ze pas weer leuk als ze gaan puberen en er iets van volwassenheid in op begint te komen. Ik zou ook geen geweldige stiefmoeder zijn vrees ik. Terwijl ik mijn eigen kind wel het meest fantastische wezen op aarde vind.
)
), nog eens je verwonderen over die ontwikkeling, met nieuwe beeb/peuter de dingen doen die ik nagelaten heb bij de eerste en waarvan ik zoveel spijt heb, meer tijd investeren in de kinderen terwijl ik bij mijn dochter altijd maar bezig was met mijn werk studie en paarden. Dochter is 'pas' drie dus verder redeneren kan ik nog niet. Lig nu in het ziekenhuis na maandenlange medische ellende. Heb wel eens gedacht dat ik die ellende op mijn bord kreeg omdat ik de tweede niet had moeten willen, overigens met bijbehorend schuldgevoel dat ik het dacht. Denk ook al wel aan een derde, onder andere omdat ik boos ben dat me hiermee geen leuke zwangerschap, bevalling en kraamtijd is gegund maar ook om de redenen die ook gelden voor de keuze voor twee kinderen.

) , maar ik zie er geen probleem in als twee kinderen een slaapkamer delen, evt. in stapelbed om meer ruimte te creëren.