Overpopulatie en Geboortebeperking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:16

Citaat:
Omdat je partner misschien ook wel kinderen wil en er ook niks aan kan doen dat hij/zij verliefd is geworden op iemand die al kinderen heeft van een ander?

Die keuze maak je. OF je gaat voor de kids, OF voor die partner.

Ja, sorry, je zúlt ergens grenzen moeten trekken! Ik zeg niet dat dat zo leuk is, maar het zij zo. En waarom zijn je ''eigen'' kinderen zoveel beter dan de kinderen die je partner al heeft? Waarom moet dat nu per sé? Is EIGEN dan zoveel beter? Dat verbaasd me nl. oprecht...

Citaat:
omdat mensen (gelukkig) hun eigen keuzes mogen maken?!
omdat jij als het zou kunnen vast wel tien paarden zou willen hebben en iemand anders 5 kinderen?

Dat mogen we ook. Daarom zijn we nu met veel te veel en zijn we de aarde aan het uitputten. En dan hebben mensen geen keuze meer... dan sterf je gewoon.
En nee, ik heb en hoef geen 10 paarden (heb zelfs geen paard!), net zo min als ik en hele roedel honden hoef, terwijl ik toch echt hondengek ben.

Waarom word het in aantallen gezocht? Zijn twee minder lief dan drie? Is ééntje niets waard in verhouding met vijf?!

Citaat:
ik heb eerlijk gezegd twee soorten gevolens bij dit topic:
1) ik voel me beslist aangevallen. ik kom zelf uit een groot gezin, en heb dat altijd leuk gevonden en ook nooit problemen mee gehad.
waarom zouden mijn ouders niet zelf moegn beslissen hoeveel kinderen ze nemen. omdat er ook mensne zijn die niets met kinderen hebben? weleens bedacht dat mensen die geen kinderen hebben de aarde weer op een andere manier vervuilen doordat ze van het geld dat ze hebben ook geen stukje bos kopen in maleisie.... ik denk dat mensen die geen kindeen hebben uiteindelijk net zoveel druk op de aarde leggen dan mensen met meerdere kinderen....

Het gaat er puur en alleen om dat, als er nog meer mensen bijkomen, we allemaal sterven. Punt. Niet ingewikkelder dan dat.
Er is NIETS mis met grote gezinnen. Er is iets mis met de enorme groei van de wereldbevolking!

Moeten we allemaal dood omdat een gedeelte van de mensheid zo nodig méér dan twee kinderen moet?
DAT is egoistisch.

Citaat:
ik vind de meeste opmerkingen ook eerlijk gezegd dom... zoals op de eerste pagina al werd beschreven, zitten we al met een vergrijzingsprobleem in europa en hebben we de gezinnen met meerdere kinderen hard nodig in het westen. anders gaan er inderdaad ouderen vroeg dood, maar dan niet om de reden die iemand hier noemde. maar omdat er geen geld meer is om onze pensioenen te betalen...

Beter lezen. De kinderen die NU geboren worden, helpen niet meer voor het vergrijzingsprobleem. Integendeel, je bent dan bezig een nieuwe vergrijzingsgolf voor de toekomst te maken!

Citaat:
dat er in Afrika en dergelijke landen wat moet gebeuren is duidelijk, maar daar ligt de oorzaak in de armoe en de lage scholing. maar dat wil bokt volgens een ander topic ook niet want ze willen eerst in hun iegen land orde op zaken... en geld aan ontwikkelingslanden is nutteloos..

En dat is 't 'm nu juist; Ik vind WEL dat er geld naar ontwikkelingslanden moet. En AFRIKA, hoewel ze dáár veel kinderen krijgen, is NIET de oorzaak van de enorme bevolkingsgroei. Die moet in het rijke westen gezocht worden! Zoek het zelf op, als je me niet gelooft.
Daarnaast nemen ze in Afrika die kinderen als oudedagsvoorziening. Daar heb je geen AOW of verzorgingshuizen... En in Afrika is de kindersterfte ook vele malen hoger, waardoor de uiteindelijke groei minder radicaal is.

Citaat:
sorry, maar ik vind het belachelijk dat mensen denken te kunnen bepalen wat een ander zou moeten doen in zijn leven.

Zeg je dat ook als we straks allemaal de hongerdood sterven, omdat we met teveel zijn? Wat ga je tegen je kleinkinderen, achterkleinkinderen zeggen?
''Goh, sorry dat je niet te vreten hebt schat, maar ik moest zo nodig méér dan twee kinderen, net als zoveel mensen, omdat IK dat wilde. Daarom verhongeren we nu, omdat de aarde de enorme hoeveelheid mensen niet langer kan voeden. Want IK wilde per sé doen wat IK wilde.''

Snap je het probleem? Je keuzes NU maken dat je nakomelingen straks geen keuze HEBBEN!

Citaat:
Meestal zijn dat de zeer zwaargelovige gezinnen. Die mogen niet aan geboorte-beperking doen. Hoe los je dat dan op?

Dat zal vanuit de kerk moeten komen, want hoe het ook went of keert... we MOETEN stoppen met groeien.

Iedereen die mijn ideeen nu zo oneerlijk of voor-anderen-bepalend vind, moet gewoon eens opzoeken hoe het nu precies zit. Dan zul je zien dat het een stuk ernstiger is dan je denkt... want ik merk wel dat veel mensen nog geen idee hebben WAT er nu precies speelt.
We wijzen de vingertjes naar Afrika, terwijl dáár dus net het probleem niet zit. We doen net alsof wij westerlingen het al goed doen, terwijl WIJ juist grootverbruikers zijn van de grondstoffen die straks zo broodnodig zullen zijn.

Dit onderwerp is compliceert. Het is belangrijk je erin te verdiepen als je de discussie aan wilt gaan.

De wereld maken we samen. Alleen ikke-ikke-ikke want IKKE WIL werkt niet. We moeten allemaal willen werken aan dit probleem, en we moeten er ook allemaal iets voor willen opgeven.

Maar daarom ben ik ook niet voor algehele ''kinderstop''. Ik vind het belangrijk dat mensen met kinderwens toch kinderen kunnen hebben. Maar we moeten tegelijk wél de groei tegengaan.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 21:48

Nakisha schreef:
Citaat:
Omdat je partner misschien ook wel kinderen wil en er ook niks aan kan doen dat hij/zij verliefd is geworden op iemand die al kinderen heeft van een ander?

Die keuze maak je. OF je gaat voor de kids, OF voor die partner.

Ja, sorry, je zúlt ergens grenzen moeten trekken! Ik zeg niet dat dat zo leuk is, maar het zij zo. En waarom zijn je ''eigen'' kinderen zoveel beter dan de kinderen die je partner al heeft? Waarom moet dat nu per sé? Is EIGEN dan zoveel beter? Dat verbaasd me nl. oprecht...

Ja, ik heb persoonlijk niks met de kinderen van andere mensen. Een enkel klein kindje vind ik schattig, maar het overgrote deel vind ik zelfs heel irritant. Mij maak je ook niet blij met de verjaardagsfeestjes enzo :+ Ik vind ze pas weer leuk als ze gaan puberen en er iets van volwassenheid in op begint te komen. Ik zou ook geen geweldige stiefmoeder zijn vrees ik. Terwijl ik mijn eigen kind wel het meest fantastische wezen op aarde vind.

En ik vind het een beetje raar dat je als je kinderen hebt van je eerste man, gaat scheiden, en een nieuwe man ontmoet dat diegene dan dus geen kinderen meer zou mogen. Of moet je die eerste twee dan vermoorden zodat je nieuwe kunt maken? :+ (Getver, wat een eng idee, maar ik denk dat het nog zou gebeuren ook :oo )

Mag ik trouwens vragen of je zelf kinderen hebt of is dat te persoonlijk? Ken je persoonlijk het gevoel en kun je er heel rationeel onder blijven of ben je nu puur vanuit ratio aan het werken?

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 22:52

Urielle schreef:
Ja, ik heb persoonlijk niks met de kinderen van andere mensen. Een enkel klein kindje vind ik schattig, maar het overgrote deel vind ik zelfs heel irritant. Mij maak je ook niet blij met de verjaardagsfeestjes enzo :+ Ik vind ze pas weer leuk als ze gaan puberen en er iets van volwassenheid in op begint te komen. Ik zou ook geen geweldige stiefmoeder zijn vrees ik. Terwijl ik mijn eigen kind wel het meest fantastische wezen op aarde vind.

En ik vind het een beetje raar dat je als je kinderen hebt van je eerste man, gaat scheiden, en een nieuwe man ontmoet dat diegene dan dus geen kinderen meer zou mogen. Of moet je die eerste twee dan vermoorden zodat je nieuwe kunt maken? :+ (Getver, wat een eng idee, maar ik denk dat het nog zou gebeuren ook :oo )

Mag ik trouwens vragen of je zelf kinderen hebt of is dat te persoonlijk? Ken je persoonlijk het gevoel en kun je er heel rationeel onder blijven of ben je nu puur vanuit ratio aan het werken?

Dat mag je uiteraard vragen, al weet ik nu al dat ik erop word afgerekend.
Ik ben bewust zonder kinderen. Ik wil ze niet.
ALS ik ze wel had gewild, had ik er ook twee genomen, denk ik... zeker niet meer.

Ik kan zowel rationeel als uit gevoel denken, ik heb zat vrienden met kinderen en begrijp dat oudergevoel echt prima. Maar ik snap NIET het ''alles moet méér'' gevoel. Waarom is één kind minder dan meer kinderen?
Waarom is een kind van je nieuwe partner dan zo belangrijk? Is je ''oude'' kind minder leuk? Dát snap ik dus niet zo goed. Waarom zouden mensen hun kids ervoor vermoorden, zodat ze met een nieuwe partner nieuwe kunnen maken? Houden ze dan niet van hun kinderen...?

Kan iemand niet van de kinderen van zijn partner houden...?

Ik ken de situatie uitstekend. Een vriend van me heeft een zoon en zijn relatie is verbroken. Nu heeft hij een nieuwe vriendin, én een nieuw kind.
Maar zou hij daarom minder van zijn zoon moeten houden? Dat is toch raar...?

Urielle

Re: Overpopulatie en Geboortebeperking

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:17

Uit eigen optiek (maar die hoeft niet voor iedereen te gelden, het is maar een gevoel, misschien vinden anderen dit belachelijk, maar gevoel is rationeel, wel heftig!):
Ben stapelgek op mijn dochter. Maar wilde wel nog eens zwanger zijn, nog een keer dat wonder van de geboorte, nog eens zo'n kleine baby (dochter is alweer te groot := ), nog eens je verwonderen over die ontwikkeling, met nieuwe beeb/peuter de dingen doen die ik nagelaten heb bij de eerste en waarvan ik zoveel spijt heb, meer tijd investeren in de kinderen terwijl ik bij mijn dochter altijd maar bezig was met mijn werk studie en paarden. Dochter is 'pas' drie dus verder redeneren kan ik nog niet. Lig nu in het ziekenhuis na maandenlange medische ellende. Heb wel eens gedacht dat ik die ellende op mijn bord kreeg omdat ik de tweede niet had moeten willen, overigens met bijbehorend schuldgevoel dat ik het dacht. Denk ook al wel aan een derde, onder andere omdat ik boos ben dat me hiermee geen leuke zwangerschap, bevalling en kraamtijd is gegund maar ook om de redenen die ook gelden voor de keuze voor twee kinderen.
Ik denk dat dit allemaal heel stom klinkt voor iemand anders. :o

Kind van nieuwe partner is voor mij ook fictief want Gioya's vader en ik zijn nog bij elkaar en dat ook nog wel even van plan om vol te houden.
Maar ik weet wel dat je binnen een relatie waarbij beide partners een kinderwens hebben graag iets van jullie samen hebt. Soms geeft dat een partner voor zijn/haar gevoel meer bestaansrecht. Het is moeilijk om te concurreren tegen een vorige partner als die ook de vader of moeder van de kinderen is. Het oude kind is voor degene die vader of moeder is niet minder leuk, voor de nieuwe partner voelt het wel vaak anders dan een eigen kind. Die heeft dat stukje zwangerschap/geboorte/babytijd/.. nog niet meegemaakt. Voor bestaande kinderen wordt een nieuwe partner ook niet snel papa of mama voor het gevoel, zeker wanneer de echte vader en moeder beiden nog een rol in hun leven spelen. Dat zorgt voor spanningen en maakt de familieband creëren moeilijker.

Ik denk dat dat vermoorden vooral zou gebeuren in relaties waarin de moeder of vader (zal vaak de moeder zijn) in een afhankelijkheidspositie zit. Zoals in de natuur de jongen van een ander mannetjesdier verjaagd of gedood worden.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:25

Tja, ik ken ook mensen met 3 of meer (tot dubbele toe) kinderen die er niet eens de ruimte voor hebben... Dat vind ik persoonlijk niet kunnen. Je moet wel de kinderen een beetje privacy kunnen geven later...

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:26

Teddy321 schreef:
MamboBeach schreef:

Net of dat dagelijkse kost is, dat veel stellen 10 kinderen hebben.

Meestal zijn dat de zeer zwaargelovige gezinnen. Die mogen niet aan geboorte-beperking doen. Hoe los je dat dan op?

Ik denk niet. :)
Dat los je niet zomaar op. :n

De mensen in Afrika, wat hebben ze? Wil je dat ene ook nog van ze afpakken denk ik dan?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:30

AngelofLove schreef:
Tja, ik ken ook mensen met 3 of meer (tot dubbele toe) kinderen die er niet eens de ruimte voor hebben... Dat vind ik persoonlijk niet kunnen. Je moet wel de kinderen een beetje privacy kunnen geven later...

Dat is jouw norm ervoor :)
Ik vind dat persoonlijk onzin, heb jarenlang eerst met mijn zus een kamer gedeeld en later met mijn broer. Vroeger kende men niet anders. Hoort voor mij echt bij de consumptiemaatschappij van nu. Groot huis, kapitale auto, fortuin op de bank voor merkkleding en elke dag ieder kind een andere sportclub.. ik vind het overdone. Het mag allemaal best een beetje meer back to basic gaan van mij.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:32

Dat van grote gezinnen was heel normaal vroeger, maar nu we met erg veel mensen zijn op de aarde, tegenwoordig en nog groeien, moeten we helaas wel eraan samenwerken om wat te gaan minderen waar er te veel zijn.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:33

Euhm met 4/5 kids op 1 kamer van 3 bij 4 vind ik persoonlijk niet kunnen. Maar het is inderdaad mijn norm. Als ik kinderen neem wil ik dat ze de ruimte kunnen hebben als ze ouder worden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:39

Dat is wel heel veel (waar laat je alle bedden :? ) , maar ik zie er geen probleem in als twee kinderen een slaapkamer delen, evt. in stapelbed om meer ruimte te creëren.

AngelofLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:41

@Urielle, met 2 op 1 kamer vind ik ook niet zo heel erg, maar zoals ik al zei het gaat om 4-5 kids op 1 kamer, 2 x stapelbed en 1 x kinderbedje. Wat als dat kind uit het kinderbedje is gegroeid.... In zo'n geval vind ik het dus onveantwoord om zoveel kids te nemen. Maar ja, wie ben ik :-)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-10 23:44

Dat is idd wel heel veel, dat zou mijn keuze ook niet zijn.
Maar ik weet ook ouders die bijv. perse _per kind!_ een (ruime) slaapkamer en een speelkamer willen. Dat vind ik echt overdreven. Is fijn als je de ruimte hebt hoor, daar niet van, maar als basiseis :?

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:26

Er wordt gepraat over geboortebeperking enz.
Ik weet niet of dat de oplossing is.

Zelf heb ik altijd dubbele gevoelens bij berichtgevingen als:

"jaarlijks sterven er in Nederland..."

... zoveel mensen in het verkeer, zoveel mensen door medische missers, zoveel mensen op het werk, zoveel mensen door voedselvergiftiging, zoveel mensen aan een wespensteek, zoveel mensen aan griep, zoveel mensen op een keukentrapje....

En dan de (imo) overdreven acties die erop volgen, het lijkt wel alsof er in de toekomst helemaal niemand meer 'zomaar' dood mag gaan, alles moet maar gerekt worden en overal moeten maar campagnes voor zijn en elke dode is 'onnodig, want...'.

Natuurlijk, als het jezelf overkomt ben je blij dat de medische wereld zo ver is dat je met een relatief simpele ingreep jezelf kan behoeden om te sterven.

Als het je naaste overkomt is het verschrikkelijk.

Maar ik heb tegenwoordig een beetje het gevoel dat we doorslaan met iedereen maar behoeden om te sterven.

Waarschijnlijk krijg ik nu half Bokt over me heen, want het is een politiek lastige kwestie.

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:32

Absoluut geen geboortebeperking! We hebben in Nederland een groot vergrijzingsprobleem en als wij de leeftijd van de AOW hebben bereikt dan zijn er te weinig jongeren die dat financieel kunnen dragen.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 12:42

Nakisha schreef:
Citaat:
ik vind de meeste opmerkingen ook eerlijk gezegd dom... zoals op de eerste pagina al werd beschreven, zitten we al met een vergrijzingsprobleem in europa en hebben we de gezinnen met meerdere kinderen hard nodig in het westen. anders gaan er inderdaad ouderen vroeg dood, maar dan niet om de reden die iemand hier noemde. maar omdat er geen geld meer is om onze pensioenen te betalen...

Beter lezen. De kinderen die NU geboren worden, helpen niet meer voor het vergrijzingsprobleem. Integendeel, je bent dan bezig een nieuwe vergrijzingsgolf voor de toekomst te maken!

Citaat:
dat er in Afrika en dergelijke landen wat moet gebeuren is duidelijk, maar daar ligt de oorzaak in de armoe en de lage scholing. maar dat wil bokt volgens een ander topic ook niet want ze willen eerst in hun iegen land orde op zaken... en geld aan ontwikkelingslanden is nutteloos..

En dat is 't 'm nu juist; Ik vind WEL dat er geld naar ontwikkelingslanden moet. En AFRIKA, hoewel ze dáár veel kinderen krijgen, is NIET de oorzaak van de enorme bevolkingsgroei. Die moet in het rijke westen gezocht worden! Zoek het zelf op, als je me niet gelooft.
Daarnaast nemen ze in Afrika die kinderen als oudedagsvoorziening. Daar heb je geen AOW of verzorgingshuizen... En in Afrika is de kindersterfte ook vele malen hoger, waardoor de uiteindelijke groei minder radicaal is.

Iedereen die mijn ideeen nu zo oneerlijk of voor-anderen-bepalend vind, moet gewoon eens opzoeken hoe het nu precies zit. Dan zul je zien dat het een stuk ernstiger is dan je denkt... want ik merk wel dat veel mensen nog geen idee hebben WAT er nu precies speelt.
We wijzen de vingertjes naar Afrika, terwijl dáár dus net het probleem niet zit. We doen net alsof wij westerlingen het al goed doen, terwijl WIJ juist grootverbruikers zijn van de grondstoffen die straks zo broodnodig zullen zijn.

Dit onderwerp is compliceert. Het is belangrijk je erin te verdiepen als je de discussie aan wilt gaan.

.

Het is inderdaad belangrijk om je erin te verdiepen, want wat jij hier allemaal stelt, slaat echt nergens op :+. Westerse (rijke) landen zijn al jarenlang aan het krimpen, terwijl de grootste bevolkingsgroei nog steeds te wijten is aan Afrikaanse landen. Je moet er eens cijfers bijnemen van bevolkingsgroei van de laatste 50jaren, de bevolking van Afrika stijgt veel sneller dan die van Europa. Verlaging van de sterftecijfers (voor de gigantische aids-uitbraak) is daar zelfs belangrijke oorzaak van geweest.... En een gigantisch grote bevolking kan nu eenmaal lang veel kinderen voortbrengen.

Verder: kinderen die nu geboren worden zijn super belangrijk voor de vergrijzingsproblematiek. Als er minder kinderen worden geboren dan het vooropgestelde vervangingsniveau, dan blijft je bevolking krimpen. Dan krijg je een omgekeerde bevolkingspiramide, waarvan de top groter blijft dan de basis en het midden. Vermits het midden die top wel moet dragen, blijf je met miserie zitten als er niet meer kinderen geboren worden.

Misschien eerst eens een cursusje bevolkingsdemografie vastnemen voordat je gaat roepen dat mensen zich eerst moeten gaan verdiepen in de materie :Y)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:03

Nicolletje schreef:
Waarschijnlijk krijg ik nu half Bokt over me heen, want het is een politiek lastige kwestie.

Nee, ik denk dat dat wel mee zal vallen. Het probleem is dat we vrij gemakkelijk dingen kunnen stellen zolang het over andere mensen gaat, liefst ergens in een ander werelddeel, maar dat onze uitspraken emotioneel grote consequenties hebben wanneer het gaat over je echtgenoot, je moeder, je kind of ome Jan.
Zo is het relatief eenvoudig om te spreken over geboortebeperking zolang je zelf geen kinderwens hebt, en aanzienlijk pijnlijker wanneer je zelf het intense maandelijkse verlangen naar een positieve test kent.
En wanneer iemand van onze geliefden in het ziekenhuis belandt, ongeacht of je zoontje van 5 leukemie heeft of je grootvader van 71 een beroerte, willen we toch allemaal graag dat de doktoren hun best doen om diegene te redden zolang die in goede gezondheid verder zou kunnen, en hebben we er op dat moment weinig boodschap aan dat de wereld overbevolkt is en Nederland vergrijst.
Dat maakt het zo moeilijk om voor dit soort problemen oplossingen te vinden en dat maakt tegelijk de discussie zo boeiend want iedereen is aan het spreken vanuit zijn eigen perspectief.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:07

Urielle schreef:
maar dat onze uitspraken emotioneel grote consequenties hebben wanneer het gaat over je echtgenoot, je moeder, je kind of ome Jan.

Dat is inderdaad de discussie die ik inmijn eigen hoofd al voer en nieteens uitkom :n

Hoewel mijn oom pasgeleden heel naar na een heftig, uitmergelend ziektebed is gestorven en mijn pa zei meteen: dit, dit onwaardige bestaan wil ik nooit :n

Maar je kan helaas echt nergens tekenen dat je dat NIET wil.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:12

Nakisha schreef:
En AFRIKA, hoewel ze dáár veel kinderen krijgen, is NIET de oorzaak van de enorme bevolkingsgroei. Die moet in het rijke westen gezocht worden! Zoek het zelf op, als je me niet gelooft.

Volgens mij is Azië (China bijv.) nog steeds het grootste probleem...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 13:25

Nakisha schreef:
Citaat:

Citaat:

.

Het is inderdaad belangrijk om je erin te verdiepen, want wat jij hier allemaal stelt, slaat echt nergens op :+. Westerse (rijke) landen zijn al jarenlang aan het krimpen, terwijl de grootste bevolkingsgroei nog steeds te wijten is aan Afrikaanse landen. Je moet er eens cijfers bijnemen van bevolkingsgroei van de laatste 50jaren, de bevolking van Afrika stijgt veel sneller dan die van Europa. Verlaging van de sterftecijfers (voor de gigantische aids-uitbraak) is daar zelfs belangrijke oorzaak van geweest.... En een gigantisch grote bevolking kan nu eenmaal lang veel kinderen voortbrengen.

Verder: kinderen die nu geboren worden zijn super belangrijk voor de vergrijzingsproblematiek. Als er minder kinderen worden geboren dan het vooropgestelde vervangingsniveau, dan blijft je bevolking krimpen. Dan krijg je een omgekeerde bevolkingspiramide, waarvan de top groter blijft dan de basis en het midden. Vermits het midden die top wel moet dragen, blijf je met miserie zitten als er niet meer kinderen geboren worden.

Misschien eerst eens een cursusje bevolkingsdemografie vastnemen voordat je gaat roepen dat mensen zich eerst moeten gaan verdiepen in de materie :Y)[/quote]

@Nakisha
nou, ik moet zeggen dat mijn kennis misschien niet ove the top is, maar je hebt er zelf al helemaal geen verstand van..
slim om dan te zeggen dat een ander zich in de materie moet verdiepen.

weet je wat mij altijd opvalt.. dat mensen die dit zeggen zelf geen kinderen hebben...
moet ik maar zeggen dat mensen maar 1 paard mogen omdat dat ook je ecologische voetafdruk vergroot. mogen we nog maar een keer per jaar vliegen? waar trek je de grens?
de kinderen in het westen maken geen verschil en zijn juist hard nodig om de grijze druk te verlagen.
in Afrika is het wel en probleem, maar daar hebben de mensen uit armoe geen keus. en dan kunnen wij ze hier met al ons geld we regels opleggen, terwijl we geen idee hebben wat een hel die mensen leven.

wij vliegen nooit omdat dat te duur is met zoveel. jij zal omdat je toch alleen ben misschien veel meer in je leven vliegen. en dus zo de aarde bevuilen.... wees zelf eens realitisch.. jij bevuilt de aarde op een andere manier, omdat je ander behoeftes hebt. maar ze zullen niet minder erg zijn. en gil nu niet: ik vlieg nooit, want je staat niet alleen voor de hele groep mensen zonder kinden.
volgesn jou heb ik geen recht want ik ben de derde. ik noem dat belachelijk... het is egoistisch omdat jij toevallig geen behoefte hebt aan kinderen een ander maar te gaan vertellen hoe het wel moet... buiten dat er in nederland eerder te weinig als te veel kinderen zijn, kijk voor de grap naar China en hun politiek: dat is nu ook niet echt een succes geworden..

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:41

Nakisha schreef:
De wereld maken we samen. Alleen ikke-ikke-ikke want IKKE WIL werkt niet. We moeten allemaal willen werken aan dit probleem, en we moeten er ook allemaal iets voor willen opgeven.

Maar daarom ben ik ook niet voor algehele ''kinderstop''. Ik vind het belangrijk dat mensen met kinderwens toch kinderen kunnen hebben. Maar we moeten tegelijk wél de groei tegengaan.

Nou zo'n groot probleem is het ook weer niet hoor..........

Waarschijnlijk heb jij zelf geen grote kinderwens, want je kunt mij niet wijs maken dat jij éigenlijk wel kinderen wil maar die niet wil krijgen omdat de bevolking dan te snel groeit. Kom op zeg, dat maak je niemand wijs.

Charlie_P

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 17:45

Nakisha schreef:
Ik ben 25, voor geboortebeperking en ontzettend bewust in mijn keuze om geen kinderen te willen hoor. ;)
Maar ik blijf erbij; als je per koppel twee kinderen mag hebben, is dat toch amper ''beperking'' te noemen? Iedereen mag gewoon kinderen krijgen, alleen het aantal zal wat moeten worden beperkt om te zorgen dat we niet met z'n allen eraan gaan.
Is dat zo raar? Ik vind het wel heel egoistisch om de hele wereld naar de verdommenis te laten gaan, alleen omdat mensen zo nodig tien kinderen willen....

Had het zelf kunnen zeggen ;)
Ben alleen 30.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 14:02

tantjeuh & gekvanfleur; ik vraag me oprecht af waar jullie je informatie vandaan hebben gehaald... Want tantejuh zegt deels correcte dingen en deels verouderde dingen, en gekvanfleur, je voegt weinig toe qua cijfers en neemt dingen nu te persoonlijk. (Ik ben niks tegen jou omdat je een derde kind bent, hoe kom je erbij?? En nee, ik vlieg inderdaad niet. Want ik kan er niet goed tegen.)

En daar laat ik het maar bij... want dit word oprecht vermoeiend. Hier valt niet tegen te praten.

Tatiane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 23:00

Nakisha schreef:
tantjeuh & gekvanfleur; ik vraag me oprecht af waar jullie je informatie vandaan hebben gehaald... Want tantejuh zegt deels correcte dingen en deels verouderde dingen, en gekvanfleur, je voegt weinig toe qua cijfers en neemt dingen nu te persoonlijk. (Ik ben niks tegen jou omdat je een derde kind bent, hoe kom je erbij?? En nee, ik vlieg inderdaad niet. Want ik kan er niet goed tegen.)

En daar laat ik het maar bij... want dit word oprecht vermoeiend. Hier valt niet tegen te praten.

Studente [***]... vorige semester nog bevolkingssociologie- en demografie gehad...

Monchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-10 12:21

Ik zeg: 2 kinderen per stel, die 2 vervangen het stel dan weer als zij overlijden :D

Girlgamer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-10 09:22

Diana, waarom ben je er zo van overtuigd dat we in NL straks dood gaan door verhongering? NL is niet te vergelijken met Afrika.
En ik denk dat het zichzelf allemaal wel oplost. Ik ben van mening dat de aarde niet kapot te krijgen is. Het is een grote cirkel waarin alles telkens weer herhaald wordt.
En ik vindt het jammer dat sommigen hier het egoistisch vinden als je nu kinderen op deze aarde zet. Vinden jullie je ouders ook egoistisch dan?
Ik denk dat we wel zullen "moeten", de economie draait zoals hij draait, met ups en downs. Maar als er straks de helft minder mensen op aarde zouden rondlopen dan nu, dan zal het echt een zooitje worden. En al die onbewoonde huizen, moeten die worden afgebroken?