RTL 4 Premiersdebat zondag 23 mei

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:19

sjonnie48 schreef:
Ik zie de vergelijking wel , hij geeft ws [ hopenlijk niet ] ook zijn leven en zowiezo al zijn vrijheid op om ons land leefbaar te maken

Daar zijn de meningen over verdeeld. Of ons land leefbaarder wordt van zijn plannen. Daarnaast vind ik leefbaarder een vreemd begrip. Wat is er niet leefbaar aan ons land?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:19

vergelijk je hem nu werkelijk met jezus?? sorry maar: :')

Overeenkomsten met Hitler zijn er: een groep in een slecht daglicht zetten, haat zaaien, angst zaaien, discrimineren, generaliseren...
Zo zien veel mensen dat..

Maar de vergelijking met Jezus, die is nieuw... klinkt bijna eng! correctie: nee niet bijna..

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:20

Sjonnie, in een discussie moet je je argumenten onderbouwen in plaats van in het wilde weg van alles te roepen. Je komt niet echt overtuigend over als je alles uit eigen ervaring haalt..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:34

CtjeLief schreef:
Overeenkomsten met Hitler zijn er: een groep in een slecht daglicht zetten, haat zaaien, angst zaaien, discrimineren, generaliseren...

Er zijn meer verschillen dan overeenkomsten hoor.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:35

sjonnie48 schreef:
CtjeLief schreef:
Hitler begon ook ooit met propagande voeren tegen oa de joden.. Gelukkig hebben we nu een zodanig systeem dat het nooit meer zover zal kunnen komen, maar Wilders heeft toch enkele enge overeenkomsten, wat mensen gewoon afschrikt (logisch!)

Nee jij wilt dat hij die overeenkomsten heeft , maar hij heeft ze niet , zo is het met heel links die hem zwart afschildert

Nee, links is het met hem oneens. En beargumenteerd waarom. En ik vind het echt heel bijzonder dat Wilders de slachtofferrol krijgt. Hij schilderd namelijk zelf alles en iedereen die het met hem eens is zwart af als linkse elite of weet ik niet wat allemaal. Om over de islamieten maar niet te spreken.

Zijn hier nog mensen met meningen over het economische beleid van deze vier partijen of gaat het alleen maar over uiterlijk vertoon en debattalent en integratie?

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:36

Suzanne F. schreef:
CtjeLief schreef:

Er zijn meer verschillen dan overeenkomsten hoor.

Natuurlijk is dat zo. Maar dat er überhaupt overeenkomsten zijn vind ik al behoorlijk shockerend.

CtjeLief

Re: RTL 4 Premiersdebat zondag 23 mei

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:42

Femke Halsema reageerde net heel goed in het nieuws: in plaats van dat Wilders erkent dat hij ook wel eens een fout maakt, geeft hij de Marokkaanse gemeenschap een rotschop, en dan faal je als leider....

Juist!!!

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:47

Was dat dat interviewtje van rtl? Want daarin vond ik haar echt onwijs sterk.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:47

Van de week is toch weer een groot debat? Ik ben benieuwd naar Pechtold en Halsema.
Ik vind het lastig om iets te zeggen over de economische toestanden, ik heb er geen verstand van en ga er vanuit dat de dingen die nu zijn doorberekend, kloppen.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:52

ja klopt Krips!

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:53

sjonnie48 schreef:
wat heb ik aan gelul over cijfers en onderbouwen , ik ondervind het zelf en met mij velen anderen
het zal mij een worst zijn of jij het geloofd

Dit is drogredenatie wat je nu doet. In een discussie moet je idd je argumenten kunnen onderbouwen op basis van feiten.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:53

Woensdag is er weer een debat. Maar dat gaat enkel over de economie hoorde ik.

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:55

Alet74 schreef:
Van de week is toch weer een groot debat? Ik ben benieuwd naar Pechtold en Halsema.
Ik vind het lastig om iets te zeggen over de economische toestanden, ik heb er geen verstand van en ga er vanuit dat de dingen die nu zijn doorberekend, kloppen.

Ik ben ook benieuwd naar dat debat :j Pechtold vind ik een goede debater, evenals Halsema :j

Wat vonden jullie er trouwens van dat Rutte van de hypotheekrente-aftrek geen breekpunt maakt? Er klonk veel boegeroep, hij zelf vond dat onzin.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:58

Ik vind een breekpunt maken ook wel vrij gevaarlijk. Je weet nooit welke rare wendingen er komen.. Daarom snap ik dat hij er voor kiest om het niet te doen.

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 18:59

Ik vond het iets vreemds. Hij zegt dat hij tegen het veranderen van de hypotheek-rente aftrek is. Dat hij absoluut daarvoor blijft staan en daarin niet veranderd maar hij wil er geen breekpunt van maken. Het lijkt me dat als hij toch zo stellig beweerd dat hij pal achter de hypotheekrente aftrek blijft staan dat hij het net zo goed een breekpunt kon maken.

Wanneer ze het een breekpunt maken zorgt de VVD wel dat een samenwerking met Wilders weer verder weg is. Maar ik vraag me af of een coalitie met Wilders goed is voor de VVD. Ik denk dat ze daarmee bij verdere verkiezingen veel kiezers verliezen.
Laatst bijgewerkt door Krips op 24-05-10 19:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:02

Ik snap dat ook wel, soms kan het nodig zijn om water bij de wijn te doen, vervelend als je jezelf dan al in een of andere hoek hebt neergezet. Voor mijn gevoel deed hij nu alsof hij wel pal blijft staan, maar je er tegelijkertijd nog alle kanten mee uit kunt (en dus niet pal staat voor dat wat hij zegt)
Het boe-geroep is logisch omdat de VVD hier altijd heel hard haar mening over verkondigde.

Wat ik lastig vind qua economie is dat ik op de radio hoor dat het allemaal wel een beetje meevalt (we moeten wel bezuinigen, dat wel) en je dan met dit soort evenementen hoort dat het een groot drama is. Hoort dit bij het populisme? Mensen bang maken (de mensen die niet de moeite nemen om zich in de materie te verdiepen).

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:06

Dat werd toch eerder al ergens genoemd het is of mensen bang maken of hoop schenken. Blijken goede tactieken te zijn :j

Krips

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:08

Die bezuinigen zijn niet niks. Partijen gaan niet voor niks met de bezig met de AOW en de hypotheekrente-aftrek. De werkeloosheid is op dit moment hoog. En er komt een moeilijke tijd aan mbt vergrijzing. Ik denk niet dat het de bedoeling is om mensen bang te maken. De partijen maken zich niet populairder met hun ideeen over de bezuinigingen. De economie is op dit moment echt wel een heel belangrijk punt, vind ik. Er moeten grote keuzes gemaakt worden hoe je om gaat met deze crisis.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 19:13

@Eefske: dat bang-maken is niet alleen het geval tijdens de campagne, maar gebeurde daarvoor ook al.
Hoor je bijvoorbeeld op radio 1 een econoom vertellen dat het helemaal niet erg is dat de Euro nu zo laag staat, en hoor je even later een politicus vertellen dat het een groot drama is en er maatregelen moeten worden genomen. (bijvoorbeeld in het licht van de Griekse toestanden) Tja.
Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat mensen zich veel aantrekken van de plannen voor de bezuinigingen, in de praktijk valt het voor het individu meestal wel mee met de effecten ervan.
Al zijn nu de maatregelen allemaal van dien aard dat je er toch wel even goed naar moet kijken: wat vind ik ervan en wat betekent dit voor mij?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:44

sjonnie48 schreef:
vibabu schreef:
_/-\o_ En dat hij zegt dat hij door blijft gaat dat er vrijheid moet komen. Maar daarvoor wel zijn eigen vrijheid heeft moeten opgeven.

We hebben een vergelijking met hitler gehad , maar dit lijkt meer op een vergelijking met jesus ,
dat past hem beter , amen

Ik ben niet gauw beledigd in mijn geloof maar dit kan ik niet waarderen, sorry :n

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:46

Ik ben trouwens ook wel eens benieuwd onder de "linkse" onder ons, of zij kunnen bewijzen met cijfers dat de allochtonen helemaal niet vaker in het criminele circuit belanden. Laten we het eens omdraaien :D PVV komt met cijfers maar PvdA zegt alleen maar dat het niet zo is. dus ik ben benieuwd ;)

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:47

sjonnie48 schreef:
vibabu schreef:
_/-\o_ En dat hij zegt dat hij door blijft gaat dat er vrijheid moet komen. Maar daarvoor wel zijn eigen vrijheid heeft moeten opgeven.

We hebben een vergelijking met hitler gehad , maar dit lijkt meer op een vergelijking met jesus ,
dat past hem beter , amen

Ik ben niet gauw beledigd in mijn geloof maar dit kan ik niet waarderen, sorry :n[/quote]

Ik vind het ook een beetje vreemde beredenering :7

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:50

vibabu schreef:
Ik ben trouwens ook wel eens benieuwd onder de "linkse" onder ons, of zij kunnen bewijzen met cijfers dat de allochtonen helemaal niet vaker in het criminele circuit belanden. Laten we het eens omdraaien :D PVV komt met cijfers maar PvdA zegt alleen maar dat het niet zo is. dus ik ben benieuwd ;)

Ik heb (volgens mij, correct me if i'm wrong) nooit onkend dat dit zo is. Maar ik vind niet dat je dit moet oplossen door een héle groep daar de dupe van te maken of door mensen het land uit te zetten.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:56

Het zou mij niets verbazen als dit wel het geval is. Maar wat mij dan belangrijker lijkt is: Hoe komt het dat zij eerder in het criminele circuit terecht komen? En belangrijker nog: Wat gaan we hier aan doen?

edit: Hypothese: Veel jongeren zien geen andere mogelijkheid, voelen zich buitengesloten in deze samenleving door discriminatie op de arbeidsmarkt etc.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-10 21:59

Je moet kijken hoe het komt. Want Wilders schopt tegen de islam, alsof dat de oorzaak is dat die Marokkaanse jongens op het verkeerde pad terechtkomen. Volgens mij is het echter veel meer een combinatie van factoren en een dikke vette vicieuze cirkel; neem onder andere een lage sociale status, laag inkomen van de ouders, lage opleiding (zie vorige twee onder andere als oorzaak voor dit feit!!), verkeerde vrienden uit allerlei bevolkingsgroepen, temperament, noem maar op. De islam op zich heeft er volgens mij bar weinig mee te maken. Wat heb je dan bijvoorbeeld aan een 'kopvoddentax' en het sluiten van moskeeen?