Anoniem solliciteren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem solliciteren: positief?

JA, mensen die vaak worden afgewezen (bv door geslacht, afkomst, leeftijd, handicap) hebben hierdoor meer kans om uitgenodigd te worden op een eerste gesprek waardoor de werkgever een eerlijk beeld krijgt over de sollicitant en zijn/haar kwaliteiten.
63 (33%)
NEE, de werkgever kiest uiteindelijk toch wel wie hij/zij zelf wil dus zal het toch niets uitmaken.
125 (66%)

Totaal aantal stemmen: 188

Maeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:31

Maar bij anonieme sollicitatie moet je toch eerst gewoon een brief sturen met je kwaliteiten etc, zonder informatie waardoor disciriminatie kan ontstaan, waarna je op gesprek komt waarbij je alsnog kunt worden afgewezen?
In dat geval zie ik niets negatiefs aan anonieme sollicitatie: je geeft iedereen een kans en kunt daarna alsnog beoordelen of het gaat werken of niet.
Ik vind anonieme sollicitatie in ieder geval wel een betere oplossing dan bijvoorbeeld subsidies op het aannemen van achtergestelde groepen in de samenleving.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:32

CtjeLief schreef:
Dat is dan een fout van de organisatie, want het is bij wet verboden. (uitzonderingen daar gelaten)

Ach je mag het misschien niet doen, maar het gebeurd toch wel, desnoods op een andere manier.
Hier werken erg veel vrouwen en mijn baas vraagt bij solliciatie gesprekken doodleuk of ze op korte termijn kinderen verwachten :D
Niet dat we een geschikte kandidaat om die reden niet aannemen, maar dan weten we wel waar we aan toe zijn ;)
Het hoeft dus niet altijd negatief uit te pakken voor de sollicitant, maar als werkgever wil je soms gewoon simpel duidelijkheid.

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:35

Dat is precies ook mijn gedachte Palouse.. Subsidies voor het aannemen van achtergestelde groepen leidt tot positieve discriminatie.. Dan kun je denken:positief toch? Maar het is voor een individu ook geen fijne wetenschap dat je wordt aangenomen OMDAT je ouder bent, of vrouw, of allochtoon.. Je wilt op gelijke voet worden aangenomen net als iedereen.. En inderdaad, bij anonieme sollicitatie kun je alsnog worden afgewezen, maar je hebt meer kans om face to face te komen met de werkgever dus een betere kans om toch aangenomen te worden.. ik begrijp sommige weerstanden goed hoor, maar nog steeds zie ik niet iets specifieks negatief aan het anoniem solliciteren..

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:38

Palouse schreef:
Maar bij anonieme sollicitatie moet je toch eerst gewoon een brief sturen met je kwaliteiten etc, zonder informatie waardoor disciriminatie kan ontstaan, waarna je op gesprek komt waarbij je alsnog kunt worden afgewezen?
In dat geval zie ik niets negatiefs aan anonieme sollicitatie: je geeft iedereen een kans en kunt daarna alsnog beoordelen of het gaat werken of niet.
Ik vind anonieme sollicitatie in ieder geval wel een betere oplossing dan bijvoorbeeld subsidies op het aannemen van achtergestelde groepen in de samenleving.

Maar ook hierin wordt weer gediscrimineerd.
Neem bijvoorbeeld bepaalde overheidsinstanties, die alleen maar herintreders aannemen of allochtonen..
Dan maak je als jonge vrouw met goede papieren nieteens kans.

En tijdens een sollicitatiegesprek, toen het profiel ten sprake kwam, werd ook weleens verteld, we zoeken voor deze functie alleen maar een vrouw, maar dit mogen we niet in de vacature zetten, dus nodigen we nu ook alleen maar vrouwen uit.

Dus ja, anoniem solliciteren zou denk ik best wel werken.
Alleen zou iedereen dan anoniem moeten solliciteren op dezelfde functie, anders is het nog meten met twee maten en wordt er zeker afgevraagd waarom iemand anoniem solliciteert.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 14:43

liesje23 schreef:
Dus ja, anoniem solliciteren zou denk ik best wel werken.
Alleen zou iedereen dan anoniem moeten solliciteren op dezelfde functie, anders is het nog meten met twee maten en wordt er zeker afgevraagd waarom iemand anoniem solliciteert.

Dan is het net alsof je wat te verbergen hebt ja als anderen gewoon solliciteren :(:)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 14:45

Citaat:

Dat is precies wat ik het hele topic al probeer duidelijk te maken, jij verwoord het alleen een stukje sterker ;)

holly

Re: Anoniem solliciteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:00

Je begrijpt de regeltjes niet goed hoor Ctje, er mag wel degelijk gekeken worden naar leeftijd, geslacht etc.
Niet zomaar omdat jij dat leuk vind, maar omdat het is belang kan zijn van de werkgroep.
Bv in een bedrijf waar een groep werkt met allen een leeftijd tussen de 45 en 55. Als 18 jarig iemand voel je je daar niet thuis. De gesprekstof is anders, je hebt kans op den duur buitengesloten te worden (tja mensen zijn af en toe erg bot) en daardoor dat een baas mag beslissen een wat beter passend persoon uit te kiezen. Dat is geen discriminatie.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:03

Dat vind ik ook hoor holly!
Ik had hiervoor ook al gezegt dat er bijv werd gekeken naar team-samenstelling! Ik vind dat ook geen discriminatie... Want je wilt toch de beste persoon aannemen die ook binnen het team past!

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 15:05

Het mag zeer zeker niet 'zomaar' omdat de werkgever dat wenst. daarom geef ik ook aan dat het toegestaan is in uitzonderingssituaties. Ik betwijfel of het is toegestaan in jouw voorbeeld van het oudere team..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:07

CtjeLief schreef:
Het mag zeer zeker niet 'zomaar' omdat de werkgever dat wenst

Het is toch eigenlijk erg dat je als werkgever niet aan mag geven wat voor personeel je zoekt :(:)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 15:11

voorkeursbehandeling gerelateerd aan 'teamsamenstelling' is verboden.. Dat geldt dus ook op grond van geslacht en leeftijd.. Dat mag dus niet.. (in de praktijk kan een werkgever daar makkelijk onderuit komen natuurlijk)

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 15:13

Citaat:
Het is toch eigenlijk erg dat je als werkgever niet aan mag geven wat voor personeel je zoekt

Ik begrijp heel goed jouw gevoel hierin, maar deze regels zijn er juist om mensen te beschermen. Als er totaal geen regels zouden zijn hierin, zouden er bepaalde groepen nooit/nauwelijks aan werk komen, dus het is niet geheel onbegrijpelijk dat er zulke wetten bestaan! Uiteindelijk heeft de werkgever nog altijd het grootste aandeel in de keuze voor een werknemer, dus zo slecht is het nog niet geregeld denk ik ;) Alleen zijn er bepaalde richtlijnen waar rekening mee gehouden moet worden.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:20

ik zit nu al bijna 3 maanden zonder werk.
heb een buitenlandse voornaam en volgens sommige ook uiterlijk.
en ik krijg ook een beetje nare smaak in me mond van het hele solliciteer gebeuren.
ik schrijf keurige brieven dat is al vaak genoeg gezegd maar verder dan dat kom ik niet.
denk dat ik voortaan ook me voornaam maar weg laat.

ik vind het anoniem solliciteren dus wel een goed idee

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 15:24

probeer inderdaad je voornaam eens weg te laten, door bijv. alleen voorletter te gebruiken. Niet geschoten is altijd mis.. :)

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:27

Alleen een voorletter en maak dan ook gelijk goed duidelijk dat je een mevrouw of meneer bent :-) Dan weet de andere kant hoe ze je moeten aanspreken :-)

(wat ik overigens altijd een afknapper vind is als ik een keurige brief krijg verzonden van een e-mail adres als Luffffyahhh88@hotmail.com :roll: maak dan even een ander mail adres aan ofzo :D )

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 15:33

ja hahaha dat begrijp ik ook nog steeds niet helemaal..

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 15:38

CtjeLief schreef:
ja hahaha dat begrijp ik ook nog steeds niet helemaal..

haha ja mijn email is ook niet helemaal geweldig eigenlijk
maar goed om daarom iemand niet uit te nodigen?

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 15:46

Nee dat misschien niet direct (ligt eraan hoe erg ie is haha), maar je komt er wel minder serieus door over, dus of dat in je voordeel werkt?

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:08

CtjeLief schreef:
Dus omdat iemand een andere levensvisie moet de laan maar uit gestuurd worden? Vind je dat niet een beetje te makkelijk? Doordat iemand een hoofddoek gaat dragen, wil niet zeggen dat iemand ineens anders gaat functioneren en anders qua persoonlijkheid gaat zijn., dus persoonlijk vind ik dat een nonsens argument (van die werkgever he!)

klopt, ze werkte er al lang, lag goed in de rest van het team, was onderling allemaal heel gezellig over het algemeen.. dus is het inderdaad gewoon een b*llsh*tt argument. daarbij komend dat die hoofddoek haar ook helemaal niet belemmerde, bij alle gevallen eigenlijk niet. werk en prive moesten toch gescheiden volgens vele? dus persoonlijkelevensvisie en personeel en arbeid dan ook niet door elkaar halen.

maargoed, ikkeweer heeft me al eerder zwaar te kakken gezet in het burkatopic en is daar vervolgens nooit meer op terug gekomen naar mij toe, dus eigenlijk verbaast haar reactie mij weinig. so be it
Laatst bijgewerkt door jameyskatje op 10-05-10 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:09

Hangt er helemaal vanaf op wat voor functie je solliciteert. Iemand die solliciteert op een representatieve MBO of HBO functie, daarvan hoop je toch wel dat daar een zinnige e-mail aan vast zit.

(dus behalve je voornaam weglaten ook je e-mail adres maar even aanpassen RandyOrton :)) )

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:10

mee eens Jameyskatje..

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:15

ben het overigens ook met jullie eens. mijn (marokkaanse) collega heeft speciaal een adrs aangemaakt voor zijn werk. omdat zijn privé emailadres ook neer kwam op zoiets als 'marocprins' of dergelijks.. dus om een goede 1e indruk te maken heeft hij maar een volwassenemailadres aangemaakt haha.

een goede werkgever kijkt vast wel verder dan enkel het adres. maar toch kan het wel iets zeggen over iemand. (moet ineens denken aan die reclame van ziggo, over terrorted haha)

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:16

Apple schreef:
Hangt er helemaal vanaf op wat voor functie je solliciteert. Iemand die solliciteert op een representatieve MBO of HBO functie, daarvan hoop je toch wel dat daar een zinnige e-mail aan vast zit.

(dus behalve je voornaam weglaten ook je e-mail adres maar even aanpassen RandyOrton :)) )

heb hem net gestuurd naar Ctjelief valt nog mee volgens haar niet schokkend O:) :))

CtjeLief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-10 16:18

ik heb ze erger gezien ;)
Maar gewoon een netjes met je voorletter en achternaam is denk ik zelf de beste optie..

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:19

CtjeLief schreef:
ik heb ze erger gezien ;)
Maar gewoon een netjes met je voorletter en achternaam is denk ik zelf de beste optie..

zou wel willen maar die is al in gebruik hahaha