Wilders oppert herinvoering gulden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:29

Springert schreef:
Yonker schreef:
Of de andere 50% stemt niet?? Dat kan ook nog he :')
Niet 100% zal gaan stemmen :D

En dat wij geregeerd worden door laageschoolde is onzin, want je moet wel een beetje iq hebben wil jij in het Europees parlement komen ;)

Ach....als ik die gasten van CDA en PVDA zie, dan ben ik er zelfs van overtuigd dat de laagstgeschoolden ons land regeren.

Wat een onzin, als mensen het niet met jou eens zijn zijn ze dus laaggeschoold??

Dan ben ik blijkbaar ook laaggeschoold :j

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:39

Yonker schreef:
Springert schreef:

Ach....als ik die gasten van CDA en PVDA zie, dan ben ik er zelfs van overtuigd dat de laagstgeschoolden ons land regeren.

Wat een onzin, als mensen het niet met jou eens zijn zijn ze dus laaggeschoold??

Dan ben ik blijkbaar ook laaggeschoold :j

Zit jij in het Europees Parlement of kabinet dan?
Want dan heb ik echt iets gemist.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 15:53

Springert schreef:
Zit jij in het Europees Parlement of kabinet dan?
Want dan heb ik echt iets gemist.

Gelukkig niet zeg :')
Het gaat mij er meer om dat het net overkomt alsof mensen die het niet met jou eens zijn, laaggeschool zijn.
Die mensen in Europees Parlement en kabinet hebben echt wel een goed stel hersens hoor ;)

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:01

Hmmmmm, daar zet ik dan op mijn beurt weer een vraagteken bij hoor Yonker ;).

Door de banken is destijds erkent dat de gulden op 1,95 gezet had moeten worden i.p.v. 2,20 maar het zijn de Ministeries van Financien Zalm en Bos die dat pertinent weigeren toe te geven omdat ze daarmee nu zouden zeggen dat een hoop mensen onterecht enorm veel pensioen, spaargeld en koopkracht hebben moeten inleveren...

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:08

San1978 schreef:

Door de banken is destijds erkent dat de gulden op 1,95 gezet had moeten worden i.p.v. 2,20 maar het zijn de Ministeries van Financien Zalm en Bos die dat pertinent weigeren toe te geven omdat ze daarmee nu zouden zeggen dat een hoop mensen onterecht enorm veel pensioen, spaargeld en koopkracht hebben moeten inleveren...

Hmmm tja dat weet ik dan niet, 10 jaar geleden was ik er immers nog niet zo mee bezig... Maar als jij dat zegt geloof ik dat best... Maar ik ben niet van mening dat je de mensen in het kabinet laaggeschoold kunt noemen. Er zal vast wel een reden achter zitten waaorm het zo gedaan is :)
En wat gebeurd is, is gebeurd helaas... Terugdraaien kan, net was wilders roept, maar dat heeft nog meer gevolgen dan het gewoon zo laten verwacht ik. :)

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:11

San1978 schreef:

Bos zat daar toen nog helemaal niet

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:14

sarabande schreef:
San1978 schreef:

Bos zat daar toen nog helemaal niet

Oh is het werkelijk? :o?

Het zijn wel de daaropvolgende Ministerien die dit blijven ontkennen. Zo'n vraagstuk houdt niet op te bestaan op het moment dat er een andere Minister van Financien wordt aangesteld.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 16:21

Zesiram schreef:
mathes schreef:
Ik kan niet over alles en iedereen spreken, maar waar ik in die tijd in de winkel werkte werden bijna alle gulden prijzen omgezet naar euro prijzen.
Iets wat 2 gulden kostte, moesten we omprijzen naar 2 euro. Soms waren ze ook minder drastisch, maar alle prijzen gingen omhoog. Iets van 25 gulden, werd geprijsd naar 15 of 20 euro.
Het klonk in die tijd goedkoper, omdat nog niemand aan de euro gewend was maar uiteindelijk gingen we allemaal in zeer korte tijd belachelijk veel meer betalen.

Hadden we de gulden gehouden, was dat nooit gebeurd.

Toch denk ik dat ik niet de gulden terug zou willen. Grote kans dat de prijzen dan weer omhoog gaan.

Dan vraag ik me toch sterk af hoe die winkel dat voor elkaar heeft gekregen, want dat was a. tegen de regels, en b. hoe stom denk je wel niet dat klanten zijn, als ze dat zouden pikken?

Ik was in die tijd projectleider voor de omprijzing bij een groot winkelconcern, en alles moest tot op de cent precies worden omgeslagen. Heel lang zijn er ook duo-bordjes geweest: de prijs in guldens en in euro's er allebei op. Dan konden consumenten precies zien wat iets kostte, ook als ze moeilijk konden omrekenen.
In de loop van de tijd klopt het idd. dat prijzen zijn bijgesteld naar wat 'commerciëlere' prijzen ( winkels hanteren meestal prijzen die op ..,..9 lijken ;) ), maar dat ging echt niet op de manier waarop jij die beschrijft.

Vergeet ook niet dat een jaar voor de invoering van de euro de btw verhoogd is! Die combinatie heeft voor het imago van de euro ook weinig goeds gedaan.

Ik heb geen flauw idee hoe dat toen precies in elkaar zat. Ik weet alleen dat die prijzen via de leveranciers doorgegeven waren onder het mom van prijswijzigingen.

Appiehappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 17:35

Springert schreef:
Yonker schreef:
[...]
Met het bovenste ben ik het volmondig eens...
Behalve dat dikgedrukte... Hoe kun je nou weten dat als wij de gulden hadden gehouden en de rest van Europa ook geen euro dat dan de prijzen niet omhoog zouden zijn gegaan??
Als de prijzen niet omhoog zouden gaan dan zou NL stil staan... Het is maar goed dat alles duurder word...

Ik zeg niet dat ze niet omhoog zouden zijn gegaan. Maar dat het niet zou zijn gebeurd zoals nu.
Prijsverhogingen volgen normaal gesproken de inflatie. Dat kun je zien aan de cijfers van de afgelopen 30 jaar.
Maar de inflatie bedraagt gemiddeld 2 a 3 %, maar niet 50% of meer, zoals nu het geval is.

50 % Inflatie? W-w-w-waar dan? Toch niet in Nederland hoop ik want dan vertrek ik direct en laat al mijn geld NU nog in goud omzetten.....

Weet je wel wat je zegt? Dat je gehaktstaaf van de Febo vandaag €1,40 kost, en (hypothetisch, want op jaarbasis gemeten) de volgende dag €2,10 en de dag daarop €3,15 enz. enz. Ik zou er buikkramp van krijgen (en dat is niet alleen omdat ik die Febo-meuk niet trek). Ik mag hopen dat het een typo is....

En ik gok dat je bedoelt dat inflatie inherent is aan prijsverhogingen.... Ik ken namelijk geen nationale bank die doodleuk tijdens de vrijdagmiddagborrel besluit om de nationale munt eens wat minder waard te maken, gewoon voor de banketstaaf....

Een spreekwoord luidt: As is verbrande turf, en ook iets met koffiedik kijken.

De gulden is fysiek in 2002 afgeschaft, de gulden hield op als zelfstandige munteenheid (indexeringsonafhankelijk) te bestaan tijdens het EMU besluit op het verdrag van Maastricht in 1992: toen zijn alle Europese Munteenheiden (de DING-FLOF-BIPS) met elkaar verbonden teneinde de invoering in 2002 te vergemakkelijken. Sindsdien zijn alle (Schengen-) markten met elkaar verstrengeld voor zover ze dat door eerdere pacten als BeNeLux, EGKS, EEG etc. al niet waren.

That's a fact of life en ik durf te beweren dat ons dat als Europeanen (en dus ook hier in ons kikkerlandje) absoluut geen windeieren heeft gelegd.

Dat de prijzen niet gestegen zouden zijn als de gulden was gebleven is gelul met een kapitale G, net zoals de bewering dat ze wel gestegen zouden zijn: je kan dat immers nooit meer hard maken door keiharde data. Alleen als je twee paralelle Europa-tjes had gecreëerd waarin in EU-1 de guldens (en al die andere munten) bleven en in EU-2 de Euro was ingevoerd en in deze beide EU-tjes exact dezelfde ontwikkelingen op economisch, politiek enzovoorts plaatvonden (identiek dus), ja dán had je kunnen beweren dat prijzen gestegen/gedaald waren als gevolg van munt A of B.

En voor de mensen die beweren dat deflatie (je geld wordt meer waard) ideaal zou zijn: zou ik de situatie in Japan maar eens bekijken en waarom daar crisis ontstaat. Klinkt leuk: alles wordt steeds goedkoper, maar ik ben natuurlijk volstrekt idioot als ik iets bij (ik noem maar een willekeurig bedrijf) de Hema koop voor €5,- terwijl ik wéét dat de inflatie zoveel procent bedraagt: dan kan ik het morgen, volgende week, volgende maand of -beter nog- volgend jaar nog véél goedkoper kopen.

En wat doe ik dus? Ik wacht met aankopen. In principe een oneindig proces omdat je theoretisch gezien kan wachten tot alles gratis is. Gevolg: geen aankopen door consumenten = geen marktprikkels = geen economische impuls = crisis enzovoorts.

De enige die misschien dan blijven verkopen zijn de Edet-fabrieken want als je moet dan moet je en met de handen is ook zo vervelend.

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:48

_/-\o_ iemand die het snapt en het nog helder kan verwoorden ook _/-\o_

KiWiKo

Re: Wilders oppert herinvoering gulden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 22:56

hmmmmzzzz zou de gulden ook zo gestegen zijn als Europa niet al die investeringen/subsidies zou moeten toekennen???

maargoed, kan iemand me uitleggen waarom het leven zoveel duurder geworden is na de invoering van de euro?? en dan graag op een manier dat ik dat ook begrijpen kan?

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:30

Ik denk dat je met het bericht van hierboven toch een aardig eind komt hoor KiWiKo :D.

Vergeet niet dat het in de periode van vlak vóór de euro bijzonder goed met Nederland ging. Zelfs een beetje té goed! Dat was de periode waarin internet en telefonie enorm in opmars kwam en dat heeft de economie geen windeieren gelegd, maar ze spraken achteraf niet voor niks over een "internetbubble". Zoals ik al eerder aangaf, was de gulden aan de Duitse mark gelinkd terwijl het juist in die periode door de reintergratie van Oost-Duitsland in Duitsland een stuk minder ging. Onze gulden is toen gewaardeerd op 2,20 gelijk aan die van de Duitse Mark. Je bent dus in principe toen in één klap ruim 12% van je vermogen kwijtgeraakt. Daarna volgde algauw mindere jaren met inflaties van niet meer 1,5% maar van 3,5%. Ook de hervorming van het belastingstelstel heeft uiteraard meegespeeld. Tel daar een 9/11 en een creditcrisis bij op en het kost je al gauw zo'n 250 euro netto in de maand.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:35

maar nogmaals............ wat is ons voordeel geweest van de invoering van europa en de euro :D :D

zijn we nou echt zoveel beter geworden van europa en de euro???

wat heeft het ons simpele burgers gebracht? en waarom moeten we blij zijn met de euro?

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:45

Citaat:
Zeer waarschijnlijk was het wel gebeurd.
Stel dat wij de gulden hadden behouden, en de rest gewoon de Euro had ingevoerd, dan zouden we toch alle import producten moeten betalen naar de tegenwaarde van de Euro.
Stel dat we in de gulden tijd wijn uit Frankrijk inkochten voor 10 gulden, dan verkochten we deze in Nederland voor 15 gulden.
Als Frankrijk dan de Euro ingevoerd had, en een fles wijn geen 10 gulden meer moest kosten, maar 8 euro, dan zou de tegenwaarde
in guldens dus rond de 20 gulden liggen. Automatisch zou dat dan inhouden dat die fles in Nederland 25 gulden zou kosten.
Je kunt wel stellen dat als de Euro helemaal niet ingevoerd was, dan zouden de prijzen nu aanzienlijk lager liggen dan nu het geval is. Maar als wij alleen deze niet ingevoerd hadden, zou het geen invloed hebben op de import. Wel zouden nationale producten lager liggen, mits ze ook vervaardigd zijn uit louter ingredieenten van Nederlandse bodem. Zouden we voor een brood vijvoorbeeld het meel moeten importeren, dan zou dus de prijs ook royaal omhoog gaan, ook al wordt dat brood hier gemaakt.

Maar dat nog even als achtergrondinformatie.

De voornaamste reden om de euro in te voeren is geweest om de wisselkoersen te stabiliseren.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-10 23:51

Voor de mensen die de gulden terug willen omdat hij goedkoper is, NO WAY. Dan betaal je nog precies evenveel voor een kopje koffie, maar dan omgerekend in guldens :))
De prijzen zijn inderdaad omgegaan dat is de inflatie, dat was ook met de gulden gebeurt. Ik denk dat 'psychisch' de prijzen het meest zijn gestegen.
Maar deze zet van Wilders was eigenlijk wel te voorspellen. Inspelen op de onderbuik gevoelens, de irritatie. Maar over een paar weken is dit ook wel weer overgewaaid.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:15

KiWiKo schreef:
hmmmmzzzz zou de gulden ook zo gestegen zijn als Europa niet al die investeringen/subsidies zou moeten toekennen???

maargoed, kan iemand me uitleggen waarom het leven zoveel duurder geworden is na de invoering van de euro?? en dan graag op een manier dat ik dat ook begrijpen kan?

Ja hoor, dat is heel simpel. Het leven is duurder geworden, omdat wij rijker zijn geworden. Zo simpel is het gewoon.

In de periode van 2000 - 2008 is de koopkracht jaarlijks gestegen, ik heb eerder in het topic de link met de cijfers van het CBS gegeven. Koopkracht is wat je meer te besteden hebt (of minder bij een dalende koopkracht) nadat de inflatie (=prijsstijging) verrekend is.

Dat we meer schulden hebben gekregen, ondanks dat onze lonen harder gestegen zijn dan de prijsstijgingen, heeft dus een hele andere reden en dat is dat we nog meer zijn gaan uitgeven dan dat ons loon gestegen is.

Om het even heel simpel te houden (de bedragen zijn natuurlijk fictief voor de grapjassen onder ons) Als het leven 5 per maand duurder wordt en je bent 10 euro per maand meer gaan verdienen, maar je gaat 25 euro per maand meer uitgeven, dan heb je aan het eind van de maand wel een gat van vijftien euro. Alleen heeft dat niks met die 5 euro inflatie te maken.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 00:19

Jaaaaaaahh de gulden moet weer terug komen!! Sinds de euro er is... dalende lijn..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 07:11

Karl66 schreef:
KiWiKo schreef:

Ja hoor, dat is heel simpel. Het leven is duurder geworden, omdat wij rijker zijn geworden. Zo simpel is het gewoon.

In de periode van 2000 - 2008 is de koopkracht jaarlijks gestegen, ik heb eerder in het topic de link met de cijfers van het CBS gegeven. Koopkracht is wat je meer te besteden hebt (of minder bij een dalende koopkracht) nadat de inflatie (=prijsstijging) verrekend is.

Dat we meer schulden hebben gekregen, ondanks dat onze lonen harder gestegen zijn dan de prijsstijgingen, heeft dus een hele andere reden en dat is dat we nog meer zijn gaan uitgeven dan dat ons loon gestegen is.

Om het even heel simpel te houden (de bedragen zijn natuurlijk fictief voor de grapjassen onder ons) Als het leven 5 per maand duurder wordt en je bent 10 euro per maand meer gaan verdienen, maar je gaat 25 euro per maand meer uitgeven, dan heb je aan het eind van de maand wel een gat van vijftien euro. Alleen heeft dat niks met die 5 euro inflatie te maken.

Ik snap heel goed wat je zegt :) maar dat is geen antwoord op de vraag wat we er nou eigenlijk beter van zijn geworden van die euro :) en ook niet waarom het leven zoveel duurder is geworden :)

hoog en laag springen, maar alles is gewoon stukken duurder geworden....... zeker de vaste lasten :)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 11:40

De gemiddelde loonsverhoging is elk jaar groter geweest dan de stijging van de kosten, we zijn met z'n allen gewoon rijker geworden en dat is gewoon een gegeven.

Als je naar de vaste lasten kijkt, dan is dat echt een ander verhaal, we zijn meer stroom gaan verbruiken, dan is het niet zo gek dat we meer zijn gaan betalen. Ipv een simpele telefoonaansluiting thuis, hebben we daar nu een internetabonnement bij, twee mobiele telefoonabonnementen en een mobiel internetabonnement. Vind je het gek dat de telecomkosten gestegen zijn? Waar we vroeger een analoog tv-abonnement hadden, hebben we daar nu een digitaal abonnement met pluspakket bovenop, vind je het gek dat de tv-kosten gestegen zijn? En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Ook al zijn we rijker geworden, we zijn nog meer gaan uitgeven en dat heeft gewoon niks met de euro te maken. De welvaart is in die periode behoorlijk gestegen en iedereen wilde daar volop aan meedoen, of dat nou kon of niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:02

Kim het is echt zo dat de prijsstijgingen van de laatste jaren minder snel gaan dan ik pakweg de jaren zeventig. Er zijn wel een paar uitschieters naar boven: zoals bijvoorbeeld stroomgebruik of autogebruik.We hebben meer stroomslurpers in huis dan vroeger. Dus het verbruik is zwaar gestegen. Mensen hebben ook meer auto's per gezin (gemiddeld) en het aantal gereden kilometers is gestegen.

Op de site van het CBS kun je de prijsontwikkelingen van een aantal artikelen volgen.En jouw gevoel zegt misschien dat het allemaal onevenredig duurder is geworden, maar het is niet zo.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:02

Sorry Karl66, daar ben ik het absoluut niet mee eens. We zijn in mijn ogen alleen maar armer geworden met de euro.
De vaste kosten vliegen omhoog en ook de kosten voor levensonderhoud, verzekeringen en ga zo maar door.
Als je in de winkel de gulden prijs en de euro prijs zou hebben dan durft bijna niemand meer iets te kopen.
Er zijn nu meer problemen dan in de tijd van de gulden, mensen krijgen het niet meer rond en er komen steeds meer voedselbanken.
Dat is in mijn ogen toch echt door de euro gekomen.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:05

Ik ben eigenlijk nu wel gewend aan de euro... Ik kan de voordelen en nadelen ook wel zien.
Eigenlijk denk ik ook dat het in het algemeen de kosten ook wat duurder zijn geworden.
Alles word ook naar boven af gerekend. Vraag me af wat er zou gebeuren als de gulden weer terug in word gevoerd.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:10

ik zou zeggen: check de site van het CBS, daar staat de prijsontwikkeling gewoon op.

En met betrekking tot die voedselbanken. Ik doe op dit moment een project in een achterstandswijk. Een wijk waar een groot percentage mensen gebruik moet maken van de stadsbank wegens stevige schuldenproblematiek. En alhoewel een beperkt deel van deze klanten buiten hun schuld om in de problemen zijn geraakt, kun je in het algemeen wel stellen dat een groot deel van de problematiek ligt in een levenspatroon dat niet past bij het inkomen. Als ieder lid van het huishouden een mobiel abonnement heeft en er met twee auto's wordt gereden, terwijl er sprake is van een minimum inkomen, dan levert dat op den duur problemen op. Mensen gaan gat met gat vullen, maar zeggen niet pakweg 4 van de 5 abonnementen van het mobieltje op. Doen niet één van de twee auto's de deur uit. Tot de deurwaarder komt. En als de eerste deurwaarder zich gemeld heeft volgen er meer. Dan volgt doorgaans loon- of uitkeringsbeslag tot het wettelijk maximum, maar de rekeningen blijven komen (je kunt niet een abonnement opzeggen omdat je nu eenmaal schulden hebt). Dus die rekeningen stapelen zich op,, tot de huur niet meer betaald kan worden en uitzetting dreigt. Dán kunnen mensen kiezen: huur betalen of voedselbank. Je ziet op dat punt mensen dus kiezen voor de voelselbank. En hoewel dat heel trieste situaties zijn, zeker wanneer er kinderen bij betrokken zijn, is de oorzaak van de problemen wél dat wij het tegenwoordig normaal vinden een plasmascherm en 4 mobieltjes te hebben.

Polaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:12

KiWiKo schreef:
maar nogmaals............ wat is ons voordeel geweest van de invoering van europa en de euro :D :D

zijn we nou echt zoveel beter geworden van europa en de euro???

wat heeft het ons simpele burgers gebracht? en waarom moeten we blij zijn met de euro?

Zonder de euro waren we een stuk minder makkelijk door de kredietcrisis gekomen.

Feit is gewoon dat de Europese Monetaire Unie te weinig bevoegdheden heeft om de regels rond de euro goed te kunnen handhaven.
Dat is gewoon een fout van de lidstaten, die durven niet meer van hun bevoegdheden af te geven aan de EU.
Ik begrijp dat wel, er is een angst dat dan alle grote machtige landen het dan voor het zeggen zullen hebben.
Consequentie van die angst is dat daardoor de euro simpelweg niet goed kan functioneren in landen die zich niet aan de regels houden, en trekken zij 'ons, rijke landen' in hun financiele problemen mee.

jaantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-10 12:19

Moet je eens in Friesland komen kijken.
Veel werkeloosheid, geen uitzicht op werk.
Hier vind je echt niet veel mensen met twee auto's en uitgebreide luxe. Het werk wat er is wordt gedaan door uitzendbureau's die mensen uit het buitenland halen zodat ze minder hoeven te betalen. Let wel 5 euro per uur en geen recht op vakantie of wat dan ook want willen ze vakantie dan krijgen ze direct ontslag. Zie wat voor personeel er in de asperges werken en hoe die mensen worden behandeld. In mijn ogen nog minder dan een hond wordt behandeld.
Het is te triest voor woorden, voedselbank een noodzaak in Nederland en echt niet uit luxe.