Leerkracht met hoofddoekje voor de klas.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mag een leraar een hoofddoekje/keppeltje/etcetera voor de klas dragen?

Ja
274 (40%)
Nee
396 (59%)

Totaal aantal stemmen: 670

Ixie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-10 11:18

jameyskatje schreef:
vind ik niet. zoals iedereen wel weet zijn er bv veel marokkaanse jongeren die de criminaliteit opzoeken (met een islamitische achtergrond) wat magriet volgens mij bedoeld is dat ze liever een moslim heeft die wél serieus is in zijn/haar geloof. dus liever met een hoofddoek en net gedrag dan iemand die van het padje afdwaalt.

maar dat staat er alsnog totaal los van! je kan toch ook serieus zijn in je geloof en ook crimineel zijn en andersom?

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 11:42

ik zou me niet druk kunnen maken om een hoofddoekje in de klas, als de lerares daar gelukkig van wordt,
laat mensen toch lekker hun religie uitvoeren. Sta er eens bij stil, kan het je werkelijk interesseren of zij een
doekje om haar hoofd heeft? En gaat het dan om het doekje óf om de religie erachter?

als het om de religie erachter gaat, weet je dan wel precies wat die inhoudt?
als je precies weet wat de religie inhoudt, sta er dan nog eens bij stil of je het echt zo erg vind?!

Persoonlijk stoor ik me meer aan mensen die bv aan de deur komen om mij te overtuigen van hun geloof.
Prima als anderen geloven, maar laat mij in mijn waarde dat ik niet geloof ;)

edit: deze post is algemeen bedoelt, niet bv voor alleen de TS

Mir_U

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:01

IsabelvS schreef:
jameyskatje schreef:
vind ik niet. zoals iedereen wel weet zijn er bv veel marokkaanse jongeren die de criminaliteit opzoeken (met een islamitische achtergrond) wat magriet volgens mij bedoeld is dat ze liever een moslim heeft die wél serieus is in zijn/haar geloof. dus liever met een hoofddoek en net gedrag dan iemand die van het padje afdwaalt.

maar dat staat er alsnog totaal los van! je kan toch ook serieus zijn in je geloof en ook crimineel zijn en andersom?

Denk dat het niet zo bar vaak tegen komt, de Bijbel is namelijk tegen vormen van criminaliteit en de Koran waarschijnlijk ook! Maar je hebt natuurlijk altijd extremisten die hun geweld verklaren door hun geloof, maar daar doel je denk ik niet op..?

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:12

IsabelvS schreef:

Dat wordt lastig. Gij zult niet stelen, gij zult niet doden, gij zult geen vals getuigenis spreken... dan blijft er niet zo heel veel over. Deze dingen zijn vrij ruim te nemen ;)

wollie27

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 12:15

ik vind het absoluut geen probleem snap niet dat je hier z,n punt van maakt eingelijk.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:33

Blue_Eyes schreef:
Romyjuh, er is hier een moslim die al eens uitgelegd heeft hoe dat zit met hoofddoeken en de Koran. Misschien even teruglezen? :)*

Wij leren ook over moslims en moslima's en hebben ook veel moslima's op school.
Er staat nergens in HOOFDDOEK. Wel het bedekken van de lichaamsdelen.
Zoals ik al vermeld mag het ook op die scholen niet, waarom hier dan wel?

Ik vind in het dragen van een klas mag het niet. Op straat is natuurlijk eigen keuze en heb ik er ook niets op tegen.
Als zij zich goed voelen met een hoofddoek dan moet dat ook kunnen, maar niet in de klas.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 19:37

Romyjuh_Xx schreef:
Blue_Eyes schreef:
Romyjuh, er is hier een moslim die al eens uitgelegd heeft hoe dat zit met hoofddoeken en de Koran. Misschien even teruglezen? :)*

Ik vind in het dragen van een klas mag het niet. Op straat is natuurlijk eigen keuze en heb ik er ook niets op tegen.
Als zij zich goed voelen met een hoofddoek dan moet dat ook kunnen, maar niet in de klas.

meid kom op nou. wat is je punt? wie weet het nou beter? natuurlijk staat er niet letterlijk HOOFDDOEK, de koran is namelijk in hety klassieke arabisch geschreven. die beheers jij niet. wij noemen dat hijab ;) en dat is inderdaad meer dan enkel een lapje stof op je hoofd. maar dat lapje stof valt daar wel onder :Z

maargoed, ik ben eigenlijk ook gestoord dat ik het steeds weer uitleg.

Krips

Re: Hoofddoekje voor de klas.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-10 22:52

Maar ik snap eerlijk gezegd niet zo heel goed welk punt je wil maken. Want ik ben ervan overtuigd dat jij de meeste Koran kennis hebt. Maar er staat als ik jou berichten lees dat er nergens staat dat de hoofddoek verplicht is. Dat is toch interpretatie. En het kan dan toch zijn dat twee moslima's allebei net zo religieus zijn maar het toch anders opvatten?

Ik snap ook niet echt wat het uitmaakt voor de discussie. Of de Koran het nou letterlijk of figuurlijk verplicht. Dat is toch voor iedereen anders. Het kan dus zijn dat de ene moslima het wel als verplichting ziet en de andere niet.

Romyjuh_Xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:16

Dat bedoel ik ook Krips, ik ken moslima's die het ook anders interpreteren dan hierboven. Zij dragen wel een hoofddoek, maar ook op school, maar niet in de klas. (is trouwens ook verboden).
Ik heb best veel informatie over de Islam, ook omdat wij daar zowel bij geschiedenis als ncz over leren. Wij bezoeken ook moskee's. Dat was ook heel intressant en daar werd ook gezegd wat ik net vertelde.

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:24

Ze heeft als lerares een voorbeeldfunctie. En in het regelement van school staat dat kinderen zich normaal moeten kleden ( iig in die van ons wel ) en als zij dat dan niet doet, dan is het haar fout vind ik.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:37

Krips schreef:
Maar ik snap eerlijk gezegd niet zo heel goed welk punt je wil maken. Want ik ben ervan overtuigd dat jij de meeste Koran kennis hebt. Maar er staat als ik jou berichten lees dat er nergens staat dat de hoofddoek verplicht is. Dat is toch interpretatie. En het kan dan toch zijn dat twee moslima's allebei net zo religieus zijn maar het toch anders opvatten?

Ik snap ook niet echt wat het uitmaakt voor de discussie. Of de Koran het nou letterlijk of figuurlijk verplicht. Dat is toch voor iedereen anders. Het kan dus zijn dat de ene moslima het wel als verplichting ziet en de andere niet.

nee echt niet krips. ons geloof schrijft letterlijk voor dat vrouwen hun haren, boezem etc moeten bedekken. daar is geen interpretatie over mogelijk. net zoals wij geen varkensvlees eten en geen alcohol nutten,. net zoals wij niet mogen bedriegen etc. dat zijn duidelijke regels. interpretatie is in dit geval niet aan de orde. de koran schrijft het voor, de sunnah schrijft het voor en de geleerden zijn het unaniem eens. no doubt.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:38

intral schreef:
Ze heeft als lerares een voorbeeldfunctie. En in het regelement van school staat dat kinderen zich normaal moeten kleden ( iig in die van ons wel ) en als zij dat dan niet doet, dan is het haar fout vind ik.

normaal.. wat is normaal?
kan me niet voorstellen dat er zoiets onconcreets in een regelement staat, dat zal er wel specifieker mogen staan.
een hoofddoek is dus abnormaal?
een voorbeeld vind ik juist dat je voor jezelf opkomt en jezelf kleed zoals jij wilt.
mits dit aanstootgevend is, een hoofddoek vind ik niet aanstootgevend. naakte kleding wel.

normaal is slechts wat je gewend bent

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 09:50

Normaal zoals in de nederlandse cultuur.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:34

Normaal zoals in de Nederlandse cultuur. Kom jij weleens buiten? Hier waar ik woon is een hoofddoek heel normaal, hoor. Ik denk dat ik er meer met dan zonder zie lopen als ik een rondje maak door de wijk hier tegenover ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:39

het scheelt wel in welke wijk je woont. ik woon in een wijk waar ook veel culturen bij elkaar zijn,maar qua hoofddoeken valt het hier mee.
maar het is geen uiting westerse/nederlandse cultuur

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:43

Ik denk dat de basis van de Nederlandse cultuur voor een heel groot deel de mengelmoes van allerlei culturen is. Kijk alleen maar eens naar achternamen. Franse (De la Haye), Engelse (Edwards), Italiaanse (Romano), Spaanse (Lopez), Joodse (Meijer), Duitse (Ostendorf) - allerlei soorten achternamen worden gezien als heel erg Nederlands. Daar is onze cultuur ook op gebouwd. Hier wonen echt niet meer alleen Batavieren! Waarom zouden we dan moeilijk doen over een Turkse of Marokkaanse naam en het vaak bijbehorende hoofddoekje? Mijn oma heeft ook heel wat hoofddoeken gedragen, hoor... en die was toch echt zo katholiek als iets (stamboom tot 1280 terug te voeren op het dorp waar ik opgegroeid ben ;))!

Edit... voorbeelden toegevoegd.
Laatst bijgewerkt door Blue_Eyes op 24-04-10 10:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:45

ik doe er ook niet moeilijk over hoor,en ik denk dat het gaat om de reden waarom een hoofddoek gedragen wordt,die was voor je oma vast anders als voor een moslima vandaag de dag.

maargoed imo moet iemand dat lekker voor zichzelf weten

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:47

Vooral uit praktische en hygienische overwegingen, mijn grootouders hadden een levensmiddelenwinkel. Maar op zich hoeft dat niet uit te maken ;)

Edit: typo

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:49

daarom zeg ik ook,ieder moet dat lekker voor zichzelf weten...........

voor mensen die moeite met een hoofddoek hebben zal de reden van dragen er ook mee te maken hebben,vandaar dat ik het zei

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:50

Snoevie schreef:
het scheelt wel in welke wijk je woont. ik woon in een wijk waar ook veel culturen bij elkaar zijn,maar qua hoofddoeken valt het hier mee.
maar het is geen uiting westerse/nederlandse cultuur

Ik woon in vlissingen, dus je hebt 2 wijken waar alleen maar buitenlanders wonen, maar ik woon in de nederlandste wijk die je je voor kunt stellen :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 10:59

Zou ik een klas instappen en iemand staat met een hoofddoekje voor de klas zou ik uit de les stappen. Daar heb ik gewoon geen behoefte aan en het is natuurlijk helemaal schrijnend dat deze persoon iemand anders de klas uitzet omdat iemand anders een pet draagt en nog veel schrijnender is, is dat ze de nederlandse taal niet beheerst en dat als docente. Het is toch niet te geloven, wat een flutonderwijs hebben wij zeg.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:03

Blue_Eyes schreef:
IsabelvS schreef:

Dat wordt lastig. Gij zult niet stelen, gij zult niet doden, gij zult geen vals getuigenis spreken... dan blijft er niet zo heel veel over. Deze dingen zijn vrij ruim te nemen ;)

Zijn jullie nou echt zo naïef of wat? En al die oorlogen door de verschillen in religie dan? Dat zijn juist mensen die heel erg fanatiek hun geloof volgen en daar zelfs andersdenkenden voor willen verjagen, vermoorden etc.
Nou niet gaan beweren dat mensen die streng gelovig zijn en de bijbel, koran etc volgen, niet dat soort dingen doen.

RobbyK

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:05

Ik vindt dat buitenlanders zich best mogen mengen in de nederlandse samenleving.
maar ze moeten zich wel aan passen, dus hoofddoekje vindt ik niet kunnen.
en gebrekkig nederlands lijkt me niet bepaald handig voor een klas.
het kan pest zijn dat leerlingen dit onbewust overnemen.
vindt het dus niet kunnen :n

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:07

jameyskatje schreef:
Romyjuh_Xx schreef:

meid kom op nou. wat is je punt? wie weet het nou beter? natuurlijk staat er niet letterlijk HOOFDDOEK, de koran is namelijk in hety klassieke arabisch geschreven. die beheers jij niet. wij noemen dat hijab ;) en dat is inderdaad meer dan enkel een lapje stof op je hoofd. maar dat lapje stof valt daar wel onder :Z

maargoed, ik ben eigenlijk ook gestoord dat ik het steeds weer uitleg.

Even iets tussendoor hoor; ik dacht ergens te lezen dat jij ook nog niet zo lang dit geloof aanhangt. En aan de foto's in je profiel te zien (en ik las dat je moeder niet moslim is?) maak ik op dat jij niet in die cultuur bent opgegroeid. Dus wie zegt dat jij het allemaal precies en goed weet?

DreamUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-10 11:12

Ik heb ook een leeraares met een hoofdoekje, vind het geen probleem. Ik heb er geen last van dus waarom zou ik er een probleem van maken?
Ook heb ik leeraren die niet goed nederlands kunnen, is soms storend. Maar ze doen der best en zijn wel goed in het vak wat ze geven, ik heb er geen probleem mee. Zolang ze maar wel de best doen om goed nederlands te spreken en ook geen problemen maken van nederlandse cultuur enz.
Dus ik vind het wel kunnen.
En wat mensen zeggen over voorbeeld functie dat ze zich ook normaal moeten kleden enzo.
Ik vind niet echt dat er mede leerlingen zijn ofzo die zeggen:'' ooh zei heeft een hoofdoekje dat wil ik ook. ''
Net als ze niet zeggen over leeraren met ouderwetse kleding:'' ooh zei heeft ouderwetse kleding nu wil ik dat ook. ''
Ze hebben zeker wel een voorbeeld functie. Maar ik vind dat dat niet ligt op het gebied van kleding.