Pubers langer op bed, later naar school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Pubers langer op bed, later naar school

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 14:39

Waarom lezen mensen hier niet?

Het is niet 'een beetje wennen' of 'misbruik maken van een uur later' of whatever, het heeft te maken met het bioritme van pubers, daar is wetenschappelijk onderzoek naar gedaan!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:15

Ja maar het gevolg is dat de pubers dan denken..... ik ga mooi een uur later naar bed want hoef toch pas om 9 uur te beginnen ipv 8 uur :).

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-10 22:18

en dat geeft hun biologische klok ook aan. ze zullen dus met dezelfde hoeveelheid slaap minder moe zijn.

Loose

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:52

terecht, laat de scholen maar later beginnen. jongeren kunnen meestal toch niet vroeg in slaap komen. voor 12 uur kom ik sowieso niet in slaap, tenzij ik ziek ben. veel beter als de scholen later beginnen, dan zullen ook minder jongeren spijbelen want da's vaak ook zo, de eerste 1 of 2 uur spijbelen.

_Yasmine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:23

nee dan spijbel ik de laatste twee uur omdat ik anders geen middag overhoud..

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:26

Nou dan was ik zeker een aparte puber? Ik lag om 8 / 9 uur al in bed. :o

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:28

Ik zou het echt zonde van mijn tijd vinden. Dan wordt je middag nóg korter.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:32

In Nederland had ik helemaal geen problemen, 08.30 is prima. Maar hier in Duitsland is het 07.35 en dat is gewoon zwaar! (hoe bedoel je het is maar een uurtje). Elke dag om iets voor 6 moeten opstaan... (maar ben wel 3x om 13.05 en 2x om 15.00 uit).

09.30 als begintijd vind ik veel te laat omdat je voor schooltijd amper iets kunt doen en na schooltijd is het al avond.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:14

Somebitch schreef:

Nee hoor, ik lig er zeker weten voor 10 uur in!
Ik zou het persoonlijk fijner vinden als we een uur later zouden starten.
'Dan verplaats je het probleem alleen maar', nee dat is niet waar. Ik sta nu op om 6.15.
Op zaterdag en zondag word ik rond 7 uur wakker.
Als we een uur later naar school zouden kunnen gaan dan zou ik niet elke ochtend nog kapot zijn, maar gewoon voldoende geslapen kunnen hebben. En ja, ik lig op tijd in mijn bed, zeker op zondag. Dan lig ik er al om 9 uur in...

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:03

Somebitch schreef:

En anders ik, als ik later dan half 10 in bed lig heb ik er 3 dagen last van.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 17:07

Mijn rooster gaat binnekort veranderen. En dan nog maar 1 dag in de week het eerste uur naar school. Verder vaak rond 10 uur of kwart over 11.
Ik weet zeker dat er veel minder mensen klagen over dat ze moe zijn en er word minder gespijbeld de eerste uren!

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:19

Ronnie25 schreef:
Wat ongelovelijk onzinnig...

Volgens mij hebben middelbare scholen sowieso meerdere dagen per week 'eerste (zoveel) uur vrij'
En daarbij is 8 uur, half 9 beginnen echt niet vroeg... Als je redelijk op tijd je bed in gaat dan valt er niks te klagen.

Zou wat zijn in het bedrijfsleven dat je pas om 11 uur wil beginnen omdat je anders te moe ben...

Dat is op verschillende punten níet waar. Ten eerste heb ik bijvoorbeeld nóóit eerste uur vrij, ik ken maar weinig mensen die zo'n gatenkaasrooster hebben.

Daarnaast gaat het er hier dus om dat pubers een ander nachtritme hebben. Dat verandert/verbetert dus naarmate je ouder wordt; er is dus geen sprake van bedrijfsleven, omdat je tegen die tijd een heel ander slaapritme hebt en dit probleem dus opgelost is.

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 18:40

Slaapgebrek onder jongeren/adolescenten wordt momenteel als een 'epidemie' gezien. Op deze leeftijd hebben ze zo'n 9 á 10 uur slaap nodig. Het feit dat zij slecht in slaap komen, komt doordat het hormoon melatonine pas 's avonds later wordt afgegeven waardoor ze moeilijker in slaap komen.
Dus mensen, voordat je gaat roepen dat dit 'onzin' is. Lees je alsjeblieft eerst wat beter in..

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 11:23

In de zomer is het een stuk makkelijk om uit bed te komen mede door de warmte. Dat is wel fijn. :)
Ik moet ook om 9 uur naar boven, en dan kan ik nog lezen in bed tot ik echt moe ben. Voor mij hoeft een schooldag niet later te beginnen. Ik kan goed opstaan 's morgens gelukkig. :D

veerle123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:03

Er is hierover onlangs een reportage op tv over geweest. En dokter deed allerlei proeven met pubers. Wanneer de jongeren een uur later op school moesten zijn, stegen de punten en waar ze naar het schijnt ook aandachtiger.
Zo werd er ook in de reportage uitgelegd dat het idd aan ons bioritme ligt. Hij heeft ook uitgelegd over latere leeftijden, hoe het dan verandert, maar dat is me niet echt bij gebleven. Ik denk dat vanaf je 30ste weer vroeger naar bed begint te gaan. Natuurlijk is dit niet voor iedereen het geval, er zijn vele uitzonderingen!!!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 14:53

Ik heb laatst op discovery oid. een programma gezien over de mensen, hun ritme etc.
Zo sliepen oudere mensen die meer in de zon zaten snachts beter dan mensen die dat niet hadden.
Zo hadden pubers een heel ander ritme door bepaalde hormonen. Een paar uur later naar school zou al helpen en ook de hersen activiteit was dan beter. Ik heb dat zelf ook goed gemerkt toen ik puber was. tot ong. mijn 19e jaar dat ik echt veel en lang moest uitslapen. Nu heb ik voldoende aan 1 dag uitslapen en de rest van de week kom ik gewoon optijd in slaap en ben ik optijd wakker.

Dus ik denk dat het helemaal niet zo een slecht idee is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 16:51

Tjah het maakt bij niet uit als ik 9 uur in bed ligt of 11 uur. Ik slaap zonder melatonine toch altijd pas tegen half 4. Dankzij de melatonine slaap ik nu tegen 1 uur. Maar ik merk dat ik de toetsen veel beter maak als ik de eerste uur vrij ben. Dan als ik gewoon om half 9 moet beginnen.

K.imberly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-10 17:04

Iedereen zegt hier wel dat je dan 'gewoon' een uur eerder je nest in moet, maar mij lukt dat echt niet hoor :+
Ik kan er wel in gaan liggen, maar dan val ik dus echt niet in slaap.. (maargoed ik ben een avondmens, & ochtendmens want ik sta rond 6 uur weer op) Gelukkig kan ik opzich wel tegen weinig slaap (behalve dan tegenwoordig, ben wat uit mn ritme door pheiffer)

Maargoed, ooit gedacht dat het pubers gewoon niet lukt om in slaap te vallen vroeg in de avond?

En ik kan wel om 8 uur naar bed gaan, maar dan ben ik net klaar met eten. Dus eignelijk best logisch dat je dan niet kán slapen. Ik val altijd rond 12en 's nachts pas echt in slaap.. En ga rond half 11 mn bed in. Dus lig altijd nog een tijdje wakker.

Toch ben ik het niet eens met dat uurtje later naar school, opzich lijkt het me heerlijk, maar dan ben je ook wer een uur later uit.. En dat is niet te doen wat huiswerk, paarden en eigen vrije tijd betreft.

annastasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:53

Ligt denk ik ook wel aan wat voor mens je bent.
Ik ben bv totaal geen ochtendmens.
's Avonds kan ik wel om 22.00 naar bed gaan, maar voordat ik slaap heb ik eerst 1,5 uur liggen woelen.

En dat gebeurt regelmatig omdat we vaak tegelijk naar bed gaan.

Vanntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 16:58

Na ik sta juist liever een uurtje eerder op en dan ook en uurtje eerder naar huis ;)

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:15

Nou, ik vind het echt de grootst mogelijke onzin... Moet ik er wel eerlijk bijzeggen dat ik als puber zijnde toch echt een ochtendmens ben en er totaal geen moeite mee heb om vroeg te slapen en vroeg op te staan, maar je kan je eigen ritme ook aanpassen. Toegegeven, later gaan slapen is makkelijker dan eerder slapen, maar als je maar lang genoeg volhoudt, kan iedereen op tijd slapen. Zoals mijn vader altijd zegt: "Uitslapen doe je 's avonds", maar het is wél waar. En alle tijd dat je niet slaapt, rust je toch uit. Oké, misschien ben je in je hoofd nog ontzettend aan het piekeren (heb er ervaring mee), maar je lichaam kan wel rusten. En dat is niet bepaald onbelangrijk, althans in mijn ogen dan ;)

Ook denk ik dat het voor een deel toch wel tussen je oren zit. Als je een periode niet vroeg kan slapen, wil dat niet meteen zeggen dat je nooit vroeg kan slapen en het daarom ook maar niet moet doen. Oké, voor mij misschien makkelijk praten, maar ik denk dat discipline hierbij wel echt belangrijk is.

Maar goed, om nog even terug te komen op het originele probleem: ik denk dat het allemaal niets uit zou maken als je scholen later laat beginnen, want dan gaan ze immers nóg later slapen omdat ze toch nog een uur langer kunnen blijven liggen. Tenminste, zo zou ik denken en ik denk met mij nog velen. Dus ik denk dat je de oorzaak toch echt bij jezelf zal moeten zoeken. Ik ken genoeg mensen die 's ochtends niet vooruit te branden zijn en 's avonds weer vol energie zijn. Maar als je écht vroeg en langer wil slapen, denk ik dat er genoeg aan je eigen ritme te veranderen is. Het is altijd zo geweest: waar een wil is, is een weg, en dat zal altijd zo blijven :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:16

Ik ga altijd om half 11 slapen maarl lig ook vrijwel altijd nog tot 12 uur/ half 1 wakker :) Dus nee, zo makkelijk is het niet om het aan te passen hoor ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:19

Ik heb nu proefwerkweek, elke dag om 09.10 beginnen en ik moet zeggen; Dat gaat zóveel beter. Gewoon om het feit dat ik zonder ochtend humeur m'n bed uit kom omdat ik aan m'n slaap kom..

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:35

ben ik dan een hele rare puber die om 02.30 in dr bed kan liggen op zaterdagavonden dan op zondag weer om 08.30 in de stal te staan zonder echt heel erg moe te zijn?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:36

intral schreef:
ben ik dan een hele rare puber die om 02.30 in dr bed kan liggen op zaterdagavonden dan op zondag weer om 08.30 in de stal te staan zonder echt heel erg moe te zijn?

Dat houdt ik ook wel vol 1 x in de week.
Maar als je dat elke dag doet. Dan houdt je het echt niet vol