kinderbijslag: onzin of nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kinderbijslag : onzin of nodig.

-onzin je moet je kind zelf kunnen onderhouden en niet met hulp van belasting betalend nederland.
110 (29%)
-nodig: moeten we alles zelf betalen?
266 (70%)

Totaal aantal stemmen: 376

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:24

_sparta_ schreef:
Verzorgingsstaat is prima. We betalen dan ook aan vruchtbaarheidsonderzoeken en methodes. We betalen aan de bevalling, we betalen mee als er een kind ziek wordt. En dat is voor mij een verzorgingsstaat. Kinderbijslag staat daar voor mij buiten. Dan is er geen verzorging nodig als de normale die je hebt bij een kind.

Wel is het zo, dat als het minder zou zijn, mensen misschien beter na zouden denken over het krijgen van kinderen....

Met alle respect, maar ik heb vaak het gevoel dat er te pas en te onpas kinderen de wereld in worden geschopt en de ouders niet even redelijk op een rijtje hebben gezet wat er allemaal op hun afkomt...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:25

Vjestagirl schreef:
Adil18 schreef:
Oepsie...Ik heb de verkeerde optie genomen.... :+

Ik vind het in ieder geval zinnig. Kinderbijslag moet je zien als een investering in de toekomst....! Elk kind heeft recht op bepaalde rechten en mogelijkheden die vaak toch met financiële middelen samenhangen...Maar een goede start in het leven, goede scholing etc...Daar heb ik uiteindelijk ook baat bij...Het zijn de toekomstige artsen, juristen, agenten, fysiotherapeuten, politici etc. etc. waar je je geld in investeert. Je investeert dus om je land draaiende te houden... :j

Maar waarom moeten wij dat allemaal betalen? Als je als ouders aan een kind begint dan weet je toch dat er daar kosten aan vast zitten, en daar hoeft de rest van het land toch niet aan mee te betalen?

Het zijn namelijk ook de toekomstige moordenaars, vandalen, verkrachters, internet oplichters, brand stichters en terroristen waar je je geld in investeert.

Tja, we geven ook studiefinaciering aan toekomstige moordenaars, verkrachters en dergelijke, we geven ook ww aan pedofielen en noem het maar. Allemaal maar afschaffen dan?

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:26

Adil18 schreef:
Oepsie...Ik heb de verkeerde optie genomen.... :+

Ik vind het in ieder geval zinnig. Kinderbijslag moet je zien als een investering in de toekomst....! Elk kind heeft recht op bepaalde rechten en mogelijkheden die vaak toch met financiële middelen samenhangen...Maar een goede start in het leven, goede scholing etc...Daar heb ik uiteindelijk ook baat bij...Het zijn de toekomstige artsen, juristen, agenten, fysiotherapeuten, politici etc. etc. waar je je geld in investeert. Je investeert dus om je land draaiende te houden... :j

Niemand neemt een kind om te zorgen voor later de toekomst. Mensen nemen een kind omdat hun eigen leven mee verrijken. En dat is prima. Maar daar hoeft een ander niet voor te betalen. Net zo als dat ik mijn leven verrijk met dieren, daar hoeft ook geen bijdrage aan te hangen. De reden "de toekomst" is dus schermen met iets wat geen geldige reden is om kinderen te nemen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:27

Nederland profileert zich als een kennis economie. Dat houdt in dat je daarin moet investeren. Dat houdt in dat basis onderwijs (en middelbaar onderwijs tot je 16de) gratis is, en dat je daarna dmv stufi en gratis ov aangemoedigd wordt om te gaan studeren (omdat je minder hoeft te werken kun je meer tijd in je studie stoppen en ben je dus sneller klaar).

Fokpremie heeft niets met de kenniseconomie te maken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:28

Adil18 schreef:
Wel is het zo, dat als het minder zou zijn, mensen misschien beter na zouden denken over het krijgen van kinderen....

Met alle respect, maar ik heb vaak het gevoel dat er te pas en te onpas kinderen de wereld in worden geschopt en de ouders niet even redelijk op een rijtje hebben gezet wat er allemaal op hun afkomt...!

Het is niet zo bijster veel hoor Adil een 185 euri in het kwartaal. Das een goede 60 euro per maand. Dus ik denk niet dat men kinderen er voor laat.
Ik ben van mening dat wanneer je besluit aan kinderen te beginnen, daar nooit te licht over moet denken, graag een stabiele omgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:30

Vjestagirl schreef:
Nederland profileert zich als een kennis economie. Dat houdt in dat je daarin moet investeren. Dat houdt in dat basis onderwijs (en middelbaar onderwijs tot je 16de) gratis is, en dat je daarna dmv stufi en gratis ov aangemoedigd wordt om te gaan studeren (omdat je minder hoeft te werken kun je meer tijd in je studie stoppen en ben je dus sneller klaar).

En om te zorgen dat er genoeg mensen zijn om de kennis te vergaren is de kinderbijslag.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:31

Mindim schreef:
Adil18 schreef:

Het is niet zo bijster veel hoor Adil een 185 euri in het kwartaal. Das een goede 60 euro per maand. Dus ik denk niet dat men kinderen er voor laat.
Ik ben van mening dat wanneer je besluit aan kinderen te beginnen, daar nooit te licht over moet denken, graag een stabiele omgeving.

En over dat bedrag zijn we nu aan het discussiëren...? :+

Mijn oprechte excuses, ik dacht dat het meer was...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:32

Vjestagirl schreef:
Maar waarom moeten wij dat allemaal betalen? Als je als ouders aan een kind begint dan weet je toch dat er daar kosten aan vast zitten, en daar hoeft de rest van het land toch niet aan mee te betalen?

Het zijn namelijk ook de toekomstige moordenaars, vandalen, verkrachters, internet oplichters, brand stichters en terroristen waar je je geld in investeert.

Je moet het maar zo zien: Het inkomen van de ouders verandert ook omdat je nu eenmaal niet allebei voltijd kunt werken met een kind....Een extra ondersteuning is dan wel zo fijn....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:33

Mindim schreef:
Vjestagirl schreef:

En om te zorgen dat er genoeg mensen zijn om de kennis te vergaren is de kinderbijslag.

We hadden toch net besloten dat niemand kinderen krijgt om het geld, dat het alleen maar een extratje is voor schoenen of een extra trui?

Dan hebben we dus al genoeg kinderen, die hun schoenen en trui ook voor €1,50 bij de kringloop winkel kunnen kopen, en hoeven we daar geen kinderbijslag voor te betalen...

_sparta_

Als het maar 60 in de maand is, dan kan het ook wel ophouden. Het is toch maar 60. Eigenlijk praat iedereen er een soort van minderwaardig over, het is maar zo'n klein bedrag, daar hebben we niet veel aan. Maar stoppen, nee dat niet. :D
Misschien ben ik raar, maar ik vind 60 in de maand een heel bedrag!

Winddancer

_sparta_ schreef:
Niemand neemt een kind om te zorgen voor later de toekomst. Mensen nemen een kind omdat hun eigen leven mee verrijken. En dat is prima. Maar daar hoeft een ander niet voor te betalen. Net zo als dat ik mijn leven verrijk met dieren, daar hoeft ook geen bijdrage aan te hangen. De reden "de toekomst" is dus schermen met iets wat geen geldige reden is om kinderen te nemen.

Ik (en een hele hoop andere mensen) betalen ook mee voor jouw WW, ZW, Huurtoeslag, Zorgtoeslag e.d. Want dat is ook allemaal één pot nat. Want ik betaal er wel voor, maar kom niet in aanmerking er voor aangezien ik gewoon werk en nooit zo lang ziek ben dat ik in aanmerking kom voor ZW en bv. een eigen woning heb en net met mijn inkomen buiten de Zorgtoeslag val, maar er nooit een cent voor terug zie, maar jij wel.

Kan ik ook zeggen, schaf die hele handel maar af ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:34

Citaat:
0-5 €194.99
6-11 €236.77
12-18 €278.55

Dit zijn de leeftijden en de kwartaalbedragen die je ontvangt.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:34

Adil18 schreef:
Vjestagirl schreef:

Je moet het maar zo zien: Het inkomen van de ouders verandert ook omdat je nu eenmaal niet allebei voltijd kunt werken met een kind....Een extra ondersteuning is dan wel zo fijn....

Dat weet je van te voren. Als ik geen tijd/geld heb om een paard te onderhouden neem ik geen paard. Als ik geen tijd/geld heb om een old timer auto te onderhouden neem ik geen old timer auto. Als ik geen tijd/geld heb om een hond te onderhouden neem ik geen hond. En als ik geen tijd/geld heb om een kind te onderhouden neem ik geen kind...

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:35

_sparta_ schreef:
Als het maar 60 in de maand is, dan kan het ook wel ophouden. Het is toch maar 60. Eigenlijk praat iedereen er een soort van minderwaardig over, het is maar zo'n klein bedrag, daar hebben we niet veel aan. Maar stoppen, nee dat niet. :D

Het maakt denk ik op maandbasis veel uit of je die 60 euro hebt of niet....Maar aan de andere kant vind ik het bedrag dusdanig klein dat ik deze discussie haast lachwekkend vind....

Wel ben ik van mening dat er dan ook andere dingen financiert mogen worden....

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:36

Winddancer schreef:
_sparta_ schreef:

Ik (en een hele hoop andere mensen) betalen ook mee voor jouw WW, ZW, Huurtoeslag, Zorgtoeslag e.d. Want dat is ook allemaal één pot nat. Want ik betaal er wel voor, maar kom niet in aanmerking er voor aangezien ik gewoon werk en nooit zo lang ziek ben dat ik in aanmerking kom voor ZW en bv. een eigen woning heb en net met mijn inkomen buiten de Zorgtoeslag val, maar er nooit een cent voor terug zie, maar jij wel.

Kan ik ook zeggen, schaf die hele handel maar af ;)

Daar betalen we allemaal aan en met wat pech kan ieder van ons er ook van nodig hebben. Ik krijg ook geen zorgtoeslag, zie daar ook niets van. Dus dat jij wel laat ook maar weg. :D
WW/ZW wie weet ooit, dat weet niemand, misschien heb jij morgen een ongeluk en zit je wel lang thuis ziek.
Dat zijn dingen die je overkomen en daar betaal ik graag aan mee. Kinder overkomen je niet, die wil iemand zelf. Een ongeluk krijgen of je baan verliezen niet neem ik aan. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:37

_sparta_ schreef:

Het is een leuk bedrag, maar je kan er echt geen kind van onderhouden, zo is het meer bedoeld. Ik denk dat de huursubsidie + zorgtoeslag die een nederlander gemiddeld ontvangt hoger is per maand.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:38

Vjestagirl schreef:
Dat weet je van te voren. Als ik geen tijd/geld heb om een paard te onderhouden neem ik geen paard. Als ik geen tijd/geld heb om een old timer auto te onderhouden neem ik geen old timer auto. Als ik geen tijd/geld heb om een hond te onderhouden neem ik geen hond. En als ik geen tijd/geld heb om een kind te onderhouden neem ik geen kind...

Maar ik heb niks an jouw paard, noch aan jouw hond noch aan jouw oldtimer...Ik heb wel wat aan een kind die op een of andere manier een mogelijke rol in mijn toekomst gaat spelen....

Ik wil zelf geen kinderen en ik heb een lange tijd het nut van kinderbijslag niet gezien...Maar inmiddels ben ik wel van dat standpunt afgekomen...Ik blijf van mening dat er dan ook andere financiert mogen worden of afgeschaft mogen worden...Maar goed, iedereen heeft wel bepaalde wensen.... :z

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:38

_sparta_ schreef:

ik vind 60 euro een leuk bedrag
kan ik mooi de zwemlessen van betalen van de kinderen

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:39

Adil18 schreef:
_sparta_ schreef:

Het maakt denk ik op maandbasis veel uit of je die 60 euro hebt of niet....Maar aan de andere kant vind ik het bedrag dusdanig klein dat ik deze discussie haast lachwekkend vind....

Wel ben ik van mening dat er dan ook andere dingen financiert mogen worden....

Lachwekkend x hoeveel kinderen? Stop dat bedrag maar in het zorgstelsel. Dat hebben we allemaal nodig. Ook de kinderen, de ouderen en wij die er tussenin zitten. De een wat meer dan de ander, maar heb je geen geld nodig van de zorg dan ben je gezegend met een gezond lijf. Dat is me meer waard dan het geld. En dan zou ik blij zijn. Heel blij. Want dat kun je zelf niet bepalen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:40

Mindim schreef:
_sparta_ schreef:

Het is een leuk bedrag, maar je kan er echt geen kind van onderhouden, zo is het meer bedoeld. Ik denk dat de huursubsidie + zorgtoeslag die een nederlander gemiddeld ontvangt hoger is per maand.

Geen idee, ik ontvang het geen van beide. Maar mensen die dat wel ontvangen hebben ook kinderen, daar komt het dan ook al bij terecht. Dubbel is niet nodig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:40

Vjestagirl schreef:
We hadden toch net besloten dat niemand kinderen krijgt om het geld, dat het alleen maar een extratje is voor schoenen of een extra trui?

Dan hebben we dus al genoeg kinderen, die hun schoenen en trui ook voor €1,50 bij de kringloop winkel kunnen kopen, en hoeven we daar geen kinderbijslag voor te betalen...

Het aantal geboortes in Nederland holt achteruit en het aantal kinderen per gezin ook. Dus genoeg kinderen, nee, het kan voor sommige mensen een stimulans zijn om kinderen te nemen, dat hoopt de overheid.

Met de aanstaande vergrijzing in het verschiet, hebben we al veel te weinig werkenden, er is straks een kleine groep mensen die moet betalen voor een hele grote groep mensen. Kinderen zijn je toekomst en daarom imo een investering waard.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:41

dipstaartje schreef:
_sparta_ schreef:

ik vind 60 euro een leuk bedrag
kan ik mooi de zwemlessen van betalen van de kinderen

Sport is luxe. Daar betalen wij dan voor. :)

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:44

vind zwemles geen luxe heb genoeg water hier in de buurt waar ze kunnen verdrinken.

Winddancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:45

_sparta_ schreef:
WW/ZW wie weet ooit, dat weet niemand, misschien heb jij morgen een ongeluk en zit je wel lang thuis ziek.
Dat zijn dingen die je overkomen en daar betaal ik graag aan mee. Kinder overkomen je niet, die wil iemand zelf. Een ongeluk krijgen of je baan verliezen niet neem ik aan. :)

Hoe vaak gebeurt het niet dat er ongewenste (tiener)zwangerschappen zijn? Die mensen hebben er ook niet voor gekozen en een abortus is ook niet niks en daarbij komen ze er vaak te laat achter.

Daarbij als je je baan verliest (mocht het niet je eigen schuld zijn) je in principe zo (tijdelijk) een andere baan hebt gevonden tot je je "droombaan" gevonden hebt. Maar er zijn genoeg mensen die zich laten afkeuren en dergelijke om maar niet te hoeven werken, en ja, daar betalen wij allemaal een volledige uitkering voor en dan ook nog zelf zwart werken er bij als de pest.

Niet iedereen is zo, ZEKER NIET!! Maar er zijn er wel veel te veel die wel zo zijn. Daar mogen ze wat aan gaan doen en niet die luttele KB. Want ik kom die situaties in mijn werk meer dan zat tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-10 17:45

_sparta_ schreef:
Geen idee, ik ontvang het geen van beide. Maar mensen die dat wel ontvangen hebben ook kinderen, daar komt het dan ook al bij terecht. Dubbel is niet nodig.

Goed dat jij in een ander zijn portemonnee kan kijken. Kinderen zijn heeeeeel wat duurder dan 60 euro in de maand omgerekend en als je het zo bekijkt, is het idd maar een doekje voor het bloeden.