Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 15:43

Fidele schreef:
Is het ook niet zo dat de media een beetje vertekend beeld geven? Dat is wat ik eigenlijk wel hoop. Gisteravond was er een uitzending van Dokument, waar ik echt met verbazing naar heb zitten kijken. Verbazing over beide partijen, enerzijds de ouders maar anderzijds ook zeker de hulpverleners, brrrrrr.

Er moest een gesprek gevoerd worden met de ouders over het kind dat uit huis geplaatst zou gaan worden, zo slecht........... de ouders kregen geen enkele kans een antwoord te geven, er werden suggestieve gesloten vragen gesteld echt bizar!!! Die mensen zijn kansloos, hebben een beperkt verstandelijk vermogen maar worden daarmee in mijn ogen niet geholpen, ja, van de wal in de sloot misschien.............Vandaar dat ik hoop dat de dokumentaire een vertekend beeld geeft. En dat het allemaal wel 'meevalt'.

Welk gedeelte bedoel je precies?

Ik vind het mooi hoe de hulpverleners proberen oplossingsgericht met de ouders te werken, inspelend op het vergroten van de competenties van ouders.
Aan de ene kant denk ik: 'Wat mooi, dat er hulpverlening op dit gebied bestaat. Een kind hoort bij de ouders en als het op deze manier kan, geweldi'g!'
Aan de andere kant denk ik ook: 'De succesfactor zal ontzettend laag zijn en wanneer ouders vertrekken, hoe dan verder? Kind groeit verder en wanneer het het op 6 jarige leeftijf uit huis wordt geplatst, zal er meer schade zijn dan dat het vlak na de geboorte bij een pleegvoorziening terecht zou zijn gekomen.'

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 16:41

Gamble82 schreef:
Spoekie, hoeveel meldingen van politie wil je hebben? hoeveel meldingen naar het AMk toe wil je hebben? Hoeveel rechtszaken heb ik aan moeten spannen in die 6 jaar? Hoeveel heeft maatschappelijk werk hier gelopen in die 6 jaar, om mij maar te ondersteunen zodat ik alles omtrent mijn ex nog zou gaan trekken.

Ik weet heel heel heel zeker dat ik in de afgelopen 6 jaar meer dan mijn best heb gedaan en niemand zal mij kunnen verwijten dat ik een lakse mama ben. Plus het feit dat het hier absoluut geen zooi is in mijn gezin. Ben ondertussen van 20.000 euro (in mijn schoenen geschoven door exlief) schuld af door zelf heel hard te werken. Woon na de zomer in een koophuis, heb een schat van een vent, inmiddels een dochter erbij, zoonlief gaat ook steeds beter, mede door het Bodeart (idee van mij voor BJZ en die is pas na wikken en wegen akkoord gegaan), psycholoog en mijzelf

Mijn excuses als ik je beledigd heb. Dat was niet mijn bedoeling. Alleen mijn 'ervaring' is dat heel veel mensen de schuld bij de ander leggen en niet kijken naar wat ze zelf (hadden) kunnen doen. Ik kan natuurlijk niets zeggen over hoe het bij jou is gegaan. Maar dit is wel een factor die meeteld in de beslissing van een medewerker. Je bent namelijk, helaas, niet de enige client en er zijn een hoop mensen die of in de rol van slachtoffer gaan zitten (mij wordt alles aangedaan, ik kan er niks aan doen) of in de rol van aanklager (het ligt allemaal jullie, jullie deugen niet etc.) gaan zitten. Daar doorheen prikken in weinig tijd (wat dat heeft een medewerker nou eenmaal. Het zou niet zo moeten zijn, maar is helaas wel de waarheid) is ontzettend moeilijk.

@Milo: Er wordt niet alleen vooral veel aan oplossingsgericht werken gedaan, ook aan empowerment. Dus kijken naar wat de client zelf kan en waar zijn/haar krachten liggen. Dit vanuit het oogpunt: wij kunnen het wel oplossen voor de client, maar dan maakt hij er daarna wederom een janboel van, want de client heeft alsnog niet geleerd hoe hij er nu mee om moet gaan. Hier schiet je dus op langere termijn niets mee op. Zeker binnen de opvoeding niet.

Dat de kinderen niet snel uit huis geplaatst worden heeft ook deels te maken met de loyaliteitstheorie: Kinderen blijven loyaal aan hun ouders. Zelfs als ze misbruikt of mishandeld worden. Als je een kind de keuze geeft, wil het zelf niet uit huis. Daarom is het ontzettend moeilijk om te zien of de situatie echt zodanig ernstig is dat het kind wél uit huis geplaatst wordt. Ook een uithuisplaatsing is traumatiserend voor een kind. Het wordt uit zijn/haar omgeving weggerukt, begrijpt het vaak allemaal niet (het waarom?), dus het kind gaat zichzelf de schuld geven (mama en papa vinden mij niet meer lief) en komt in een compleet nieuwe omgeving terecht wat ook heel erg beanstigend is.
Het is dus een moeilijke beslissing want allebei heeft voor- en nadelen. Traumatiserend is het sowieso, het is nu kijken welke optie voor zo min mogelijk trauma zorg..

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 17:43

De hulpverlening die bij ons pleegkind thuis kwam was echt blind. Deze 2 kinderen zijn zo erg beschadigd, erg gewoon.
Degene die bij ons is, heeft op zijn manier zoveel signalen gegeven en daar is nooit op gereageerd. |(

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 18:19

spoekie schreef:
Daar doorheen prikken in weinig tijd (wat dat heeft een medewerker nou eenmaal. Het zou niet zo moeten zijn, maar is helaas wel de waarheid) is ontzettend moeilijk.

Maar wat ik wel opmerkelijk vind is dat er daardoor een sfeer ontstaat waarin de Jeugdzorg erg makkelijk kritiek kan wegredeneren... in al die reacties op al die mensen hier in het topic die allemaal hun ervaringen weergeven worden steeds weer excuses gezocht. Excuses waarom Jeugdzorg het recht had om iets te doen, of excuses waarom Jeugdzorg te weinig middelen heeft om het goed te doen.
Maar dat blijven excuses.

En het is precies dat voortdurende wegredeneren van de ervaringen die veel mensen zo vervelend vinden. Echt waar - ontzettend veel mensen, inclusief de doelgroep, kan best omgaan met een welgemeend, oprecht en duidelijk sorry. Ik snap dat jullie niet altijd de toegankelijkste groep mensen treft, natuurlijk snap ik dat. En dat is ook lastig. Maar toch is het soms wel erg makkelijk om dat als excuus aan te voeren... en daardoor niet te kijken naar je eigen rol in het geheel.

Citaat:
@Milo: Er wordt niet alleen vooral veel aan oplossingsgericht werken gedaan, ook aan empowerment. Dus kijken naar wat de client zelf kan en waar zijn/haar krachten liggen. Dit vanuit het oogpunt: wij kunnen het wel oplossen voor de client, maar dan maakt hij er daarna wederom een janboel van, want de client heeft alsnog niet geleerd hoe hij er nu mee om moet gaan. Hier schiet je dus op langere termijn niets mee op.

Persoonlijk denk ik dat de cijfers op dit moment uitwijzen dat dat geen goede keuze is omdat het niet zorgvuldig genoeg kan worden uitgevoerd. Als je de keuze maakt om het te doen, dan moet je het volledig doen. Dus met voldoende aandacht, voldoende stabiliteit in de begeleiding, voldoende ondersteuning etc. Die is er nu niet, dit wordt door jeugdzorg en mensen in het topic steeds weer genoemd. In dat geval moet je volgens mij de keuze maken om dan op een andere manier met je middelen om te gaan. Misschien dat je er op lange termijn niets mee opschiet, maar dan heb je in elk geval de korte en middellange termijn gecoverd, en dat zou voor veel situaties al een hele verbetering zijn.

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-10 19:04

Er is een week of 2 geleden een uitzending geweest over Hoenderlo, weet iemand welke dag en welke zender?
Die wil ik erg graag nog kijken.( over ernstige probleemjongeren, zowel gedragsmatig als psychisch.)

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 11:53

Shadow0 schreef:
spoekie schreef:
Daar doorheen prikken in weinig tijd (wat dat heeft een medewerker nou eenmaal. Het zou niet zo moeten zijn, maar is helaas wel de waarheid) is ontzettend moeilijk.

Maar wat ik wel opmerkelijk vind is dat er daardoor een sfeer ontstaat waarin de Jeugdzorg erg makkelijk kritiek kan wegredeneren... in al die reacties op al die mensen hier in het topic die allemaal hun ervaringen weergeven worden steeds weer excuses gezocht. Excuses waarom Jeugdzorg het recht had om iets te doen, of excuses waarom Jeugdzorg te weinig middelen heeft om het goed te doen.
Maar dat blijven excuses.

En het is precies dat voortdurende wegredeneren van de ervaringen die veel mensen zo vervelend vinden. Echt waar - ontzettend veel mensen, inclusief de doelgroep, kan best omgaan met een welgemeend, oprecht en duidelijk sorry. Ik snap dat jullie niet altijd de toegankelijkste groep mensen treft, natuurlijk snap ik dat. En dat is ook lastig. Maar toch is het soms wel erg makkelijk om dat als excuus aan te voeren... en daardoor niet te kijken naar je eigen rol in het geheel.

Citaat:
@Milo: Er wordt niet alleen vooral veel aan oplossingsgericht werken gedaan, ook aan empowerment. Dus kijken naar wat de client zelf kan en waar zijn/haar krachten liggen. Dit vanuit het oogpunt: wij kunnen het wel oplossen voor de client, maar dan maakt hij er daarna wederom een janboel van, want de client heeft alsnog niet geleerd hoe hij er nu mee om moet gaan. Hier schiet je dus op langere termijn niets mee op.

Persoonlijk denk ik dat de cijfers op dit moment uitwijzen dat dat geen goede keuze is omdat het niet zorgvuldig genoeg kan worden uitgevoerd. Als je de keuze maakt om het te doen, dan moet je het volledig doen. Dus met voldoende aandacht, voldoende stabiliteit in de begeleiding, voldoende ondersteuning etc. Die is er nu niet, dit wordt door jeugdzorg en mensen in het topic steeds weer genoemd. In dat geval moet je volgens mij de keuze maken om dan op een andere manier met je middelen om te gaan. Misschien dat je er op lange termijn niets mee opschiet, maar dan heb je in elk geval de korte en middellange termijn gecoverd, en dat zou voor veel situaties al een hele verbetering zijn.

En waarom weet jij zo zeker dat er niet naar de eigen rol gekeken wordt? Hoe weet jij zeker dat er alleen maar weggeredeneert wordt? Want ondanks wat ik zeg: de wetten en regels, het weinige tijd etc. Zal dat niet wegnemen dat ook ik naar mijn eigen rol zal kijken, dat kun jij misschien niet direct zien en de mensen waar de fout bij is gemaakt ook niet. Dat wil echter niet zeggen dat de hulpverlener niet naar zichzelf zal kijken. En natuurlijk zitten er rotte appels tussen die dat niet doen, maar het grootste gedeelte stapt in deze business om dat zeker wel te doen. Ik krijg vrijwel niet anders naar mijn hoofd gesmeten als dat mijn lichaam mijn eigen instrument is en dat ik me dus bewust moet zijn van mijn eigen tekortkomingen en eigen krachten. Net zoals dat mijn gedrag, gedrag bij de client oproept en wanneer de communicatie fout loopt, dat ik daar dus iets aan moet doen. En ga zo maar door. Ik heb eerlijk gezegd het vermoeden dat jij alleen cijfertjes ziet, mensen hoort en verder heel weinig weet van de opleiding, methodes etc.

De cijfers hebben juist aangetoond dat een ontzettend hoog percentage (ik wil 80% zeggen, maar ik weet niet zeker of dat klopt. Het is iig een schrikbarend hoog percentage dat kan ik je wel verzekeren) weer terug komt bij de hulpverlening, dáár willen ze iets aan doen. Dus de cijfers tonen ook aan dat de eerdere methoden niet voldoende waren om de clienten écht te helpen. De hulpverlening is nog keihard bezig met ontwikkelen en de coordinatoren zijn keihard bezig met de studie zo aan te passen dat de hulpverleners steeds beter worden, maar ook dit heeft tijd nodig. Maar weet dat er zeker aan gewerkt wordt :)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:11

klopt, de oplossingsgerichte methodes hebben een hoge mate van effectiviteit en beïnvloeden de huidige hulpverlening, wat vaak samengaat met hulpverlening op het gebied van competentievergroting, empowement, contextuele hulp etc.

Moi boek gelezen laatst, 'Veilig opgroeien' van A. Turnell.
Een oplossingsgerichte aanpak Signs of Safety die gebruik wordt in de jeugdzorg en kinderbescherming.
Het gaat er vanuit dat we niet moeten kijken vanuit het 'medisch' en 'wetenschappelijk' model, dat uitgaat van een probleemdefinitie, maar vanuit de mogelijkheden van het gezin, hoe gering ook.

Deze aanpak brengt samenwerking met ouders teweeg en wordt inmiddels in 8 landen toeepast, is een voorbeeld van 'good practice'.

En toch blijf ik denken: Mooi dat mishandelde kids thuis kunnen blijven wonen, natuurlijk met een goede afweging van veiligheid en dergelijke, maar ouders die hun kind misbruiken moeten opgesloten worden en kind moet beschermd worden.
Het werkt altijd aan twee kanten: beschermen van het kind ( waar ik beroepshalve toh naar neig) en uitplaatsen, of in het gezin laten opgroeien en hopen dat het zich voldoende kan ontwikkelen. Want uitplaatsen is nooit wenselijk, maar soms op langere duur wel beter voor het kind.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:18

milo schreef:
klopt, de oplossingsgerichte methodes hebben een hoge mate van effectiviteit en beïnvloeden de huidige hulpverlening, wat vaak samengaat met hulpverlening op het gebied van competentievergroting, empowement, contextuele hulp etc.

Moi boek gelezen laatst, 'Veilig opgroeien' van A. Turnell.
Een oplossingsgerichte aanpak Signs of Safety die gebruik wordt in de jeugdzorg en kinderbescherming.
Het gaat er vanuit dat we niet moeten kijken vanuit het 'medisch' en 'wetenschappelijk' model, dat uitgaat van een probleemdefinitie, maar vanuit de mogelijkheden van het gezin, hoe gering ook.

Deze aanpak brengt samenwerking met ouders teweeg en wordt inmiddels in 8 landen toeepast, is een voorbeeld van 'good practice'.

En toch blijf ik denken: Mooi dat mishandelde kids thuis kunnen blijven wonen, natuurlijk met een goede afweging van veiligheid en dergelijke, maar ouders die hun kind misbruiken moeten opgesloten worden en kind moet beschermd worden.
Het werkt altijd aan twee kanten: beschermen van het kind ( waar ik beroepshalve toh naar neig) en uitplaatsen, of in het gezin laten opgroeien en hopen dat het zich voldoende kan ontwikkelen. Want uitplaatsen is nooit wenselijk, maar soms op langere duur wel beter voor het kind.

En dat is die oh zo moeilijk afweging die je regelmatig moet maken.. En dat blijft altijd gewoon ontzettend moeilijk :)

Britt20099

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:34

De goede verhalen over Jeugdzorg komen niet op tv. Maar toch ben ik van mening dat heel jeugdzorg op de schop moet. Momenteel (afgelopen jaren) is er een tendens om vooral jonge maatschappelijk werkers aan te trekken om zo de tekorten aan te vullen. Dit betekent dat er 3e en 4e jaars studenten als gezinsvoogd werken. Meiden van 19/20 jaar die de verantwoordelijkheid krijgen over een gezin, over kinderen, over de keuze wel of niet uit huis plaatsen....

Ik weet dat omdat er meerdere klasgenoten werken. Ik vind dat een hele slechte zaak!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:38

Britt20099 schreef:
De goede verhalen over Jeugdzorg komen niet op tv. Maar toch ben ik van mening dat heel jeugdzorg op de schop moet. Momenteel (afgelopen jaren) is er een tendens om vooral jonge maatschappelijk werkers aan te trekken om zo de tekorten aan te vullen. Dit betekent dat er 3e en 4e jaars studenten als gezinsvoogd werken. Meiden van 19/20 jaar die de verantwoordelijkheid krijgen over een gezin, over kinderen, over de keuze wel of niet uit huis plaatsen....

Ik weet dat omdat er meerdere klasgenoten werken. Ik vind dat een hele slechte zaak!

Dat vind ik onacceptabel en ik moet zeggen dat ik dit nog niet tegengekomen ben!!!

Is het niet onder de supervisie van een praktijkbegeleider?
Het is dan niet wettelijk verantwoord, ik vind het nogal opmerkelijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 12:55

spoekie schreef:
En waarom weet jij zo zeker dat er niet naar de eigen rol gekeken wordt? Hoe weet jij zeker dat er alleen maar weggeredeneert wordt?

Misschien dat dat intern wel gebeurt, ik stel dat in de discussies meestal deze houding wordt aangenomen. In de reacties in dit topic, en in de vele keren dat Jeugdzorg is gevraagd om iets bepaalds toe te lichten bijvoorbeeld. Als Jeugdzorg het doet, dan stralen ze dat in elk geval niet voldoende uit. En hoe je overkomt is ook belangrijk.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 13:06

Shadow0 schreef:
spoekie schreef:
En waarom weet jij zo zeker dat er niet naar de eigen rol gekeken wordt? Hoe weet jij zeker dat er alleen maar weggeredeneert wordt?

Misschien dat dat intern wel gebeurt, ik stel dat in de discussies meestal deze houding wordt aangenomen. In de reacties in dit topic, en in de vele keren dat Jeugdzorg is gevraagd om iets bepaalds toe te lichten bijvoorbeeld. Als Jeugdzorg het doet, dan stralen ze dat in elk geval niet voldoende uit. En hoe je overkomt is ook belangrijk.

Ben ik met je eens.. Het probleem is echter dat ook de verhalen van boze ouders een groot aandeel hebben in het gevormde beeld van Jeugdzorg. Dus of het altijd even eerlijk verloopt is mijn vraag dus. Want jij berust je mening ook op een beeld dat je erbij hebt. Of dat beeld daadwerkelijk klopt, dat weet je dus eigenlijk niet. Dus is je mening dan ook echt gegrond?

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 14:09

Ervaringen van één betrokken partij zijn altijd subjectief dus is er in dit topic nooit een objectief en gegrond oordeel te geven op ingebrachte casussen.

In dit topic is meerdere keren door mensen die werkzaam zijn binnen de jeugdzorg/jeugdbescherming en dergelijke aangegeven dat er inderdaad strubbelingen zijn wat betreft de communicatie, werkdruk, begroting etc. Ook is er aangegeven dat jeugdzorgland sowiezo al grote ontwikkelingen doormaakt die voortkomen uit het beleidsplan van het ministerie voor Jeugd en Gezin.

Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat er nog veel moet veranderen en dat er dingen mis gaan, maar óók dat de meeste bemoeienis van BJZ gegrond is en uithuisplaatsing niet zomaar plaatsvindt. Laat ik het zo zeggen: Tijdens mijn werk binnen de jeugdzorg ben ik nog geen ongegronde uithuisplaatsing tegengekomen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:02

milo schreef:
Daarnaast ben ik ervan overtuigd dat er nog veel moet veranderen en dat er dingen mis gaan, maar óók dat de meeste bemoeienis van BJZ gegrond is en uithuisplaatsing niet zomaar plaatsvindt. Laat ik het zo zeggen: Tijdens mijn werk binnen de jeugdzorg ben ik nog geen ongegronde uithuisplaatsing tegengekomen.

Zoals ik al gezegd heb, heb ik geen oordeel over de terechtheid van uithuisplaatsingen, omdat ik daar inderdaad geen zicht op heb. Maar ik heb wel zicht op bijvoorbeeld afspraken die op papier zijn gesteld en toch niet zijn nagekomen. En dat is ook gelijk het antwoord op de vraag van Spoekie: ja, mijn mening kan gebaseerd zijn op objectieve feiten die NIET afhangen van een eenzijdige beeldvorming door ontevreden ouders. Afspraken die gemaakt zijn en zijn opgeschreven zijn niet afhankelijk van gekleurde beeldvorming. Wachtlijsten zijn geen kwestie van vertekend beeld (en zeggen dat ouders te laat aangeven dat er hulp nodig is, is een zwak excuus. Dat is een gegeven waar je als BJZ je beleid op aan hoort te passen... het zijn niet de gezinnen die in de werkwijze van BJZ moeten passen, het is BJZ dat het moet doen met wat er is. Het zou trouwens ook niets veranderen... als iedereen eerder zou aankloppen zou de hoeveelheid werk niets verminderen en blijven de achterstanden hetzelfde - ze schuiven alleen op in tijd. Als je maar 50 gezinnen kunt helpen en er zijn er 60 die hulp nodig hebben, heb je een probleem. Hoe je ook past en meet en schuift, er blijven altijd 10 gezinnen waar geen hulp voor is.)
Zaken als te jeugdige en niet voldoende opgeleide medewerkers zijn eenvoudig te controleren. Idem voor de hoeveelheid wisselingen. DIE kritiek blijft staan, ongeacht of ouders nu wel of niet een geemotioneerd beeld scheppen.

Maar lees ook de vele voorbeelden in het topic en stel dat er daarvan nog geen kwart 'waar' is. Dan zou ik me nog steeds heeeeeel erg veel zorgen maken over wat er overblijft.

spoekie

Re: Bureau Jeugdzorg, een goede zaak?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:14

Shadow: als je de kranten heb gelezen afgelopen jaren: Er werd iets gedaan aan de wachtlijsten. Echter.. door o.a. onze crisis wordt er weer bezuinigd op de zorgsector, waar jeugdzorg ondervalt. Dat betekent minder geld, wat gelijk staat aan minder werknemers. Wat ook weer het aantal overspannen werknemers vergroot.

En nee ik ben het met je eens hoor. Er zijn ook echt wel dingen die anders moeten. En wachtlijsten horen er niet te zijn en zoveel wisselingen is ook niet wenselijk. Maar het is ook niet eerlijk om jeugdzorg overal de schuld van te geven. Die indruk krijg ik namelijk nogal van jou. Alle redenen die ik heb aangegeven, zijn volgens jou meteen excuses. Terwijl dat niet mijn bedoeling is. Maar het zijn nou eenmaal dingen die wel meespelen. Net zoals het aantal opvanggezinnen. Daar kan bureau jeugdzorg ook niet altijd iets aan doen.

Zeker moet Jeugdzorg kritisch naar zichzelf blijven, maar wees er ook bewust van dat er ook dingen buiten de macht van jeugdzorg om invloed hebben op hoe zij hun werk kunnen doen. Dat mis ik een beetje bij jou :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:22

spoekie schreef:
Shadow: als je de kranten heb gelezen afgelopen jaren: Er werd iets gedaan aan de wachtlijsten. Echter.. door o.a. onze crisis wordt er weer bezuinigd op de zorgsector, waar jeugdzorg ondervalt. Dat betekent minder geld, wat gelijk staat aan minder werknemers. Wat ook weer het aantal overspannen werknemers vergroot.

Dat weet ik en dat vind ik een hele slechte zaak. En het helpt ook niets om kosten uit te sparen want die problemen blijven net zo lang rondzingen tot ze zijn opgelost. (Ik weet niet of je de documentaire 'een klasse apart' kent, maar daarin werd gezegd: 'die creeren hun eigen traject' - een deel van de probleemjongeren komt vanzelf in een gesloten setting terecht, alleen dan pas na criminele activiteiten. Heel treffend.)

En het is ook niet mijn bedoeling om Jeugdzorg overal de schuld van te geven, maar ik vind dat ze in veel opzichten zo weinig realistisch zijn. Als er zoveel gesneden wordt in de begroting (wat ik dus heel kwalijk vind) moet de hulpverlening ook anders. Hoe jammer het ook is, maar dan zit iets als empowerment er op dit moment niet in. Ook dat vind ik jammer, maar het is wel iets dat alleen maar zinvol is als je het goed kan doen. M.i. is dat op dit moment met de beperkte middelen niet haalbaar - dat is jammer maar dan moet je dat dus ook niet half gaan doen omdat dat gewoon in alle opzichten veel frustratie en weinig resultaat geeft.

Citaat:
Zeker moet Jeugdzorg kritisch naar zichzelf blijven, maar wees er ook bewust van dat er ook dingen buiten de macht van jeugdzorg om invloed hebben op hoe zij hun werk kunnen doen. Dat mis ik een beetje bij jou :)

Wat ik dus vooral vind is dat Jeugdzorg die dingen slecht incalculeert.

kevje06Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:36

Ik schrik hier erg van de nare berichten.
Heb sinds afgelopen maandag contact met Jeugdzorg.
Dochter van vrienden blijkt verkracht te zijn en verslaafd.
Maar jeugdzorg is niet echt vlot met regelen, conclusie dat ze vandaag spoorloos was en weer gebruikt had... ze loopt gevaar maar jeugdzorg verteld ons gewoon dat ze volgende week contact opnemen... ik vind dit echt belachelijk, hoe zo iets kan.

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:43

Shadow0 schreef:
spoekie schreef:

Dat weet ik en dat vind ik een hele slechte zaak. En het helpt ook niets om kosten uit te sparen want die problemen blijven net zo lang rondzingen tot ze zijn opgelost. (Ik weet niet of je de documentaire 'een klasse apart' kent, maar daarin werd gezegd: 'die creeren hun eigen traject' - een deel van de probleemjongeren komt vanzelf in een gesloten setting terecht, alleen dan pas na criminele activiteiten. Heel treffend.)

En het is ook niet mijn bedoeling om Jeugdzorg overal de schuld van te geven, maar ik vind dat ze in veel opzichten zo weinig realistisch zijn. Als er zoveel gesneden wordt in de begroting (wat ik dus heel kwalijk vind) moet de hulpverlening ook anders. Hoe jammer het ook is, maar dan zit iets als empowerment er op dit moment niet in. Ook dat vind ik jammer, maar het is wel iets dat alleen maar zinvol is als je het goed kan doen. M.i. is dat op dit moment met de beperkte middelen niet haalbaar - dat is jammer maar dan moet je dat dus ook niet half gaan doen omdat dat gewoon in alle opzichten veel frustratie en weinig resultaat geeft.

Citaat:

Wat ik dus vooral vind is dat Jeugdzorg die dingen slecht incalculeert.

Bovenstaande ben ik met je eens. Het is alleen als hulpverlener ook een gevecht. Wat wil je? Je client helpen zodat hij niet meer terug hoeft te komen of je client enkel nu eventjes helpen en hem over 2,3 maanden weer terugzien? Op dit moment word je van beide keuzes dus niet blij.
Over je incalculeren: Je werkt met mensen, niets is dus zeker. De ene heeft één gesprek nodig en ziet alles weer helder. De ander zal het nooit inzien en is eenvoudigweg niet te helpen. Dat maakt het zo moeilijk. Het is niet steeds hetzelfde proces dat je doormaakt. Het is geen brood bakken, wat gewoon elke keer rond de 15minuten zit (tenminste die broden die ze bij de ah bakken :P)... Maar ik ben het wel met je eens hoor. Ik kan alleen maar hopen dat ik er veel van leer en het beter ga doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 21:46

kevje06 schreef:
Ik schrik hier erg van de nare berichten.
Heb sinds afgelopen maandag contact met Jeugdzorg.
Dochter van vrienden blijkt verkracht te zijn en verslaafd.
Maar jeugdzorg is niet echt vlot met regelen, conclusie dat ze vandaag spoorloos was en weer gebruikt had... ze loopt gevaar maar jeugdzorg verteld ons gewoon dat ze volgende week contact opnemen... ik vind dit echt belachelijk, hoe zo iets kan.

Dit is heel normaal! En als je zelf belt, mag je een week lang elke dag bellen om de week er op een keer terug gebeld te worden

Jeannette

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-10 22:13

Pfff, ik kan een boek schrijven over de hulpverlening. Psychiaters die tegen jeugdzorg zeggen dat een kind absoluut NIET bij zijn vader geplaatst mag worden. En waar wordt hij neergezet? Juist, bij zijn vader. En zo zijn er nog veel meer schrijnende gevallen. |(

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:15

Weet iemand ook hoe je weer UIT de klauwen van bjz komt?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-10 16:27

emigreren?

nee, behalve je net zo dreigend opstellen en heel, heel zelfverzekerd zijn.........

Kellytjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-10 13:34

heb niet heel het topic gelezen maar reageer hier vanuit wat ik zelf heb
meegemaakt.. Jeugdzorg is voor mij niets geweest.

Toen ik kleiner was had ik hun hulp hard nodig.. ik werd in de steek gelaten
en er werden raporten gemaakt met vanalles en nog wat derin wat bij ons
nog niet eens van toepassing was.

nu, nu ik 17 ben komen ze ineens aanzetten met vanalles en nog wat ..
nou bij mij dus niet.. toen, toen ik er geen zin meer in had alles echter me wilde
late de een na de ander in me leven kwijtraakte waren ze er niet.

nu mogen ze wegblijven ook. verziekers zijn het in mijn ogen!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-10 16:03

Fidele schreef:
Is het ook niet zo dat de media een beetje vertekend beeld geven? Dat is wat ik eigenlijk wel hoop. Gisteravond was er een uitzending van Dokument, waar ik echt met verbazing naar heb zitten kijken. Verbazing over beide partijen, enerzijds de ouders maar anderzijds ook zeker de hulpverleners, brrrrrr.

Er moest een gesprek gevoerd worden met de ouders over het kind dat uit huis geplaatst zou gaan worden, zo slecht........... de ouders kregen geen enkele kans een antwoord te geven, er werden suggestieve gesloten vragen gesteld echt bizar!!! Die mensen zijn kansloos, hebben een beperkt verstandelijk vermogen maar worden daarmee in mijn ogen niet geholpen, ja, van de wal in de sloot misschien.............Vandaar dat ik hoop dat de dokumentaire een vertekend beeld geeft. En dat het allemaal wel 'meevalt'.

Veel mensen hier hebben niet alleen hun mening gevormd door de media, maar vaak ook persoonlijke ervaring met Jeugdzorg.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-10 16:12

KellyZ schreef:
Fidele schreef:

Veel mensen hier hebben niet alleen hun mening gevormd door de media, maar vaak ook persoonlijke ervaring met Jeugdzorg.

Dat klopt ............maar ik had het over die specefieke uitzending............ik begrijp je qoute niet zo goed :+