Tweede trainster gedood door orka in SWF

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miska

Re: Tweede trainster gedood door orka in SWF

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:32

Gestorven in het harnas met de baan van haar leven! :)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:34

En verdrinkingsdood is heel fijn ja, mooie dood...

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:42

Volgens mij heb ik al eerder zo'n discussie gehad met de TS.

Mijn mening staat nog steeds. Zulke dieren horen niet in gevangschap. De oplossing voor de bestaande dieren: Niet meer vangen, niet meer mee fokken, de bestaande populatie laten 'uitdoven' via zo natuurlijk mogelijke projecten, als het niet mogelijk blijkt om ze vrij te laten.

Geldt imo niet alleen voor orka's, maar ook dolfijnen en dat soort dieren.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:48

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 22:49

BraveSpots schreef:
Volgens mij heb ik al eerder zo'n discussie gehad met de TS.

Mijn mening staat nog steeds. Zulke dieren horen niet in gevangschap. De oplossing voor de bestaande dieren: Niet meer vangen, niet meer mee fokken, de bestaande populatie laten 'uitdoven' via zo natuurlijk mogelijke projecten, als het niet mogelijk blijkt om ze vrij te laten.

Geldt imo niet alleen voor orka's, maar ook dolfijnen en dat soort dieren.

Begin er steeds meer en meer in te geloven, BS... dit HAD voorkomen kunnen worden door alles eerst goed te checken... trouwens, hij had daarvoor niet één iemand al vermoord maar daarna ook een ander... de lugubere stand staat nu dus op 3... (en 3 is mijns inziens al te veel!)
Laatst bijgewerkt door CoonArt op 25-02-10 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:51

lesilla schreef:

Ach, je kunt het 2 kanten op bekijken hoor. ;)
Risico van het vak denk ik dan.
Het is sneu voor de mensen die haar moeten missen, maar als je met dieren werkt kan zoiets gebeuren.
Het was voor haar waarschijnlijk de baan van haar leven, want wat is er nu mooier dan wilde dieren trainen en laten zien wat je er allemaal mee kan?
Nu was het dan eindelijk payback time voor de orka, jammer dat die er niks mee verdiend heeft dan waarschijnlijk ook alleen maar de dood, maar hij is al jarenlang depressief dus misschien was het wel een zelfmoordactie. :)*
Ben benieuwd wie wel de hemel in mag en wie niet... O:)

Ik heb meer medelijden met de orka, aangezien die zijn leven lang kunstjes voor mensen heeft moeten doen.
En wat krijgt die?
Stank voor dank, bedankt voor je vermaak maar we hebben je niet meer nodig, want wij superieure mensen vinden je nu te gevaarlijk, want je vermoord onze soort.
Hoezo hoogmoed?
Laat het dier dan vrij zwemmen waar het hoort... oh nee dat is nu ook niet meer verantwoord, want wij mensen hebben het verpest door het aan mensen te laten wennen. :roll:
Misschien toch maar het beste voor allebei dan. :j

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 22:56

Het klinkt misschien hard, maar soms is het wel goed dat dit gebeurt!
Dan kunnen ze ook eens zien dat het wilde dieren zijn en ook wilde dieren blijven en dat je ze niet kan temmen!

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:01

HorseyDude schreef:
Begin er steeds meer en meer in te geloven, BS... dit HAD voorkomen kunnen worden door alles eerst goed te checken... trouwens, hij had daarvoor niet één iemand al vermoord maar daarna ook een ander... de lugubere stand staat nu dus op 3... (en 3 is mijns inziens al te veel!)

Te checken? Bedoel je het gevarenrisico in te schatten?

Tja, zo werkt het helaas niet, de mens houd die dieren echt niet omdat ze zo leuk zwemmen hoor, het dier moet geld opbrengen, niets meer of niets minder.

Wat niet wil zeggen dat er in het vak geen mensen zijn met absolute passie wat ze doen, maar zonder geld houd je de boel niet draaiende. Risico's voor mensen komen dus maar op de tweede plaats, dat is één van de consequenties.
En eerlijk is eerlijk, ik kan me om dat laatste een stuk minder druk maken dan het feit dat er uberhaupt zoveel dieren in gevangschap leven.
Laatst bijgewerkt door BraveSpots op 25-02-10 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:03

tja... die beesten horen daar ook niet.. in die te ondiepe te warme te kleine badjes waar teveel chloor inzit waar ze niet tegen kunnen met soortgenoten die gevangen zijn aan de andere kant van de aardbol en je dialect dus niet spreken en dan ook nog eens al die muren die je eigen sonar constant maar terug kaatsen....... en dan ook nog eens stomme kunstjes doen omdat je anders je diner wel kan vergeten....

nee hoor ik vind dit een van de meest erge vormen van geaccepteerde en toegejuigde dierenmishandeling, en seaworld al helemaal.....
misschien moeten jullie een een kijkje nemen op http://www.miamiseaprison.com dan wordt er opeens een hoop duidelijk....

en het verhaal van keiko is dan misschien triest maar bedenk wel dat mensen heb zelf hebben gevangen in ijsland... (nederland deed dat veel, het geweldige dolfinarium weetje wel? die zijn er rijk mee geworden.... jammer dat hun eigen orka niet wilde fokken en dood ging in seaworld.. ze was nog wel helemaal naar seaworld gevlogen..... als een fok uitleen... t gaat alleen maar om geld...)

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:03

Miska schreef:
lesilla schreef:

Ach, je kunt het 2 kanten op bekijken hoor. ;)
Risico van het vak denk ik dan.
Het is sneu voor de mensen die haar moeten missen, maar als je met dieren werkt kan zoiets gebeuren.
Het was voor haar waarschijnlijk de baan van haar leven, want wat is er nu mooier dan wilde dieren trainen en laten zien wat je er allemaal mee kan?
Nu was het dan eindelijk payback time voor de orka, jammer dat die er niks mee verdiend heeft dan waarschijnlijk ook alleen maar de dood, maar hij is al jarenlang depressief dus misschien was het wel een zelfmoordactie. :)*
Ben benieuwd wie wel de hemel in mag en wie niet... O:)

Ik heb meer medelijden met de orka, aangezien die zijn leven lang kunstjes voor mensen heeft moeten doen.
En wat krijgt die?
Stank voor dank, bedankt voor je vermaak maar we hebben je niet meer nodig, want wij superieure mensen vinden je nu te gevaarlijk, want je vermoord onze soort.
Hoezo hoogmoed?
Laat het dier dan vrij zwemmen waar het hoort... oh nee dat is nu ook niet meer verantwoord, want wij mensen hebben het verpest door het aan mensen te laten wennen. :roll:
Misschien toch maar het beste voor allebei dan. :j

Oké als je het zo bedoelt dan kan ik me er wel in vinden maar dat kon ik nog niet meteen uit je eerdere post halen ;)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:04

SWF mag van mij ook een dikke schadeclaim aan de broek krijgen, dan houden we weer een paar advocaten aan het werk en betaalt de maatschappij de belasting er wel weer voor. :+

Ik vind er niks hards aan. :n
Als je je bezig houdt met zulke dingen, dan mag je niet klagen dat je op deze manier gedood bent. :P
Ik zou ook graag mijn nek willen breken met paardrijden, want dan sterf ik door hetgeen wat ik het mooiste vond om te doen.
Mijn allerliefste hobby, jammer dat mijn nabestaanden mijn paard ervoor straffen door het af te laten maken, maar dan zijn we in ieder geval weer samen kan ik te paard de hemelpoort door. :))
Alleen heeft ie dan nu alleen vleugels erbij gekregen. O:)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-10 23:08

Oja, en dan hebben we daar ook nog Lolita, een andere orka (deze zit in het zwaar verwaarloosde Miami Seaquarium!) Vele hebben al een petitie gemaakt om haar vrij te laten (ze zit helemaal ALLEEN in een aquarium..)

Da's pas erg!

http://www.slavetoentertainment.com/ (dan hebben de dieren in SW het nog goed vergeleken met haar!)

@ Mjay: en tegen mij werd verteld dat ze te klein werd voor de koepel???

lila89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:16

Misschien moeten jullie eens naar de documantaire The Cove kijken???!!!! En dan nog eens nadenken hoe leuk een Orka of een Dolfijn is in een Dolfinarium?? Wij gaan er niet naar toe, ook al heb ik drie jonge dochters die Dolfijnen en Orka's ook gaaf vinden, maar juist omdat ze van deze dieren houden gaan we er niet heen om ze kunstjes te zien doen.

Monique

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:19

Ik ben er geloof ik in mijn leven 1x geweest met schoolreisje en verder nog nooit, moet ook zeggen dat het me totaal niet trekt.
Dan ga ik liever naar Pieterburen zeehondjes kijken.

KimH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:20

Mjay schreef:
te warme te kleine badjes

Nou warm is dat water niet. Daar kwam ik achter toen Tilikum met zijn beroemde staartzwieper het publiek natspatte.. Erg koud water, op dat ogenblik voor mij erg verfrissend in de hitte van Florida.

Om even ontopic weer te komen, ja ik ben het eens dat er geen orka's meer gevangen of gefokt moet worden en in gevangenschap gehouden moeten worden. Het is idd niet goed maar aan de andere kant... er zijn dieren die het veel slechter hebben..

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:21

Uiteraard zijn er dieren die het slechter hebben, maar het is dan nog steeds geen excuus. :n

mayOOo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:25

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-10 23:29

ik heb de petitie getekend tot in hoever het zal helpen.

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:19

Ik zit werkelijk met verbazing te lezen hoe velen in dit topic vinden dat het schandalig is dat deze dieren op deze wijze gehouden en geëxploiteerd worden, maar wel zelf al een aantal malen in een seaworld of dolfinarium geweest zijn.

Als je dit soort praktijken wil stoppen moet je er gewoon niet naartoe gaan. Het zijn de bezoekers die dit soort wandaden in stand houden! En kom nou niet met smoesjes dat een deel van de opbrengst gebruikt wordt voor het goede doel.....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 09:31

Laika schreef:
Ik zit werkelijk met verbazing te lezen hoe velen in dit topic vinden dat het schandalig is dat deze dieren op deze wijze gehouden en geëxploiteerd worden, maar wel zelf al een aantal malen in een seaworld of dolfinarium geweest zijn.

Als je dit soort praktijken wil stoppen moet je er gewoon niet naartoe gaan. Het zijn de bezoekers die dit soort wandaden in stand houden! En kom nou niet met smoesjes dat een deel van de opbrengst gebruikt wordt voor het goede doel.....

Waar slaat dat nu op. Vele spreken ook uit een verleden, Ik wil maar zeggen als klein kind van 12 jaar en de familie besliste om bvb naar florida te gaan en dan eventueel een uitstap naar seaworld. Tuurlijk ga je dan mee! Tuurllijk is dat dan machtig om te zien!

Paar jaar geleden op vakantie naar Zuid afrika geweest en daar in open zee een hele kudde zien langszwemmen, maar toch, het echt zien doe je dan niet. En laat ons eerlijk zijn het zijn fascinerende dieren.

Dus SW heeft zeker wel een functie omtrent educatie, vorming en sensibilisering omtrent die 'grote vissen' in de oceaan. Dus verdwijnen hoeven ze van mij niet.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:25

Het zijn zeker fascinerende dieren, ik heb gisteren wel even rond gesnuffeld op de site die hier werd gegeven.
Ik wist helemaal niet dat er ook Orkabassins in Europa zijn.

Ik zie SW zeker niet als een park met "wandaden". De Orka's hebben idd geen open zee tot hun beschikking, maar zitten zeker niet in een vissenkom.
Ik ben tegen de wildvang! maar als ze geboren worden in het park, dan durf ik ook de vergelijking te maken met onze paardenhouderij en dan hebben ze in verhouding meer ruimte dan onze paarden die teveel tijd in een stal doorbrengen. Of wil iemand beweren dat het omdraaien in een stal van de deur naar de waterbak voldoende beweging is? En zo kun je nog veel meer vergelijkingen maken met hoe wij onze (huis)dieren houden. Dat praat niks goed! maar ik vond de opmerking van het "schoonvegen van je eigen straat wel passend" als ik lees hoe sommige mensen hier reageren.

Het zijn roofdieren, maar daar zijn de trainers zich wel degelijk van bewust. Er worden ook geen verwijten gemaakt, maar het is nu wel de vraag wat ze met deze orka moeten/kunnen gaan doen.
In afzondering in een bassin lijkt mij vreselijk voor het dier. En aangezien ik geloof dat de dieren plezier beleven aan het contact met de trainers, wordt het voor Tillikum wel een heel saai bestaan :\

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:27

@Horseydude: ache wel nee, de afspraak was dat Gudrun werd overgevlogen naar seaworld in ruil voor twee False killerwhales, die hebben ook een tijdje int park gezeten, Gudrun moest fokken en daar zouden ze dan een jong van terug krijgen en Gudrun zou in Seaworld blijven terwijl Harderwijk de jongen zou verkopen. Het eerste jong is er gekomen maar ook weer gestorven (onder verdachte omstandigheden) waarna Gudrun niet lang daarna zelf ook het loodje legde..... Gudrun komt uit ijsland daar heeft Harderwijk haar zelf gevangen....
een link heb ik zo snel niet maar er is ooit eens een orca opzettelijk tegen een muur aangezwommen totdat ie dood was..... daarna is seaworld aan de gang gegaan met anti depressiva......
het lot van Tillikum is erg somber nu, hij zal wel net als andere orca's waar eerder wat "mis" mee was ergers achter gehouden worden in een klein aquarium...... en daar blijven totdat ie dood is..... met andere woorden hij is ten dode opgeschreven het is alleen nog de vraag hoe lang het duurt....

Het klopt gewoon niet hoe het er in aquaria aan toe gaat, de orcas zijn agressief naar elkaar iets wat in het wild niet voorkomt, het komt geregeld voor dat ze zichzelf en andere verwonden, hoe kan een dier met echolocatie nou ergens tegen aan zwemmen??? en ze zijn enorm vatbaar voor ziektes, longontstekingen en huidziektes..... hun ogen zijn doorgaans altijd geirriteerd door het chloor en de kunstmatige samenstelling van het zoute water....... de dieren hebben teveel stress kunnen amper duiken in hun omgeving en hebben geen enkele stimulans... het zijn immers gewoon maar muren... verder niets......

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:29

Ja mss sneu voor die Tillikum, maar ik denk dat ze dat beest beter een spuitje (wss een groten spuit) kunnen geven. Het mag duidelijk zijn dat 3 slachtoffers door eenzelfde orka, telken malen met dodelijke afloop, een teken aan de wand zijn dat dit dier niet in gevangenschap gehouden kan worden (ook al wordt die bvb niet meer gebruikt voor shows, behandeld en verzorgd zal die toch moeten blijven worden). Maar vrijlaten is evenzeer geen oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:35

Tja, heel eerlijk? Dit is een risico van het vak, evengoed dat het trainen en verzorgen van bijvoorbeeld olifanten risico's met zich mee brengt.

Ik snap goed dat dierentuinen goede dingen kunnen doen, maar het houden van de dieren in hun park, tja daar ben ik geen fan van. Orcas die normaliter oceanen over zwemmen doen nu kunstjes in een zwembad. Olifanten, leeuwen en noem het kunnen in de meeste parken geen sprint trekken. De grote zeearend in een kooi waar hij van boompje naar bommpje kan hippen, niet zweven door de lucht. Je maakt een dier een attractie welke niets meer met het dier te maken heeft.

De orca's kun je niet terugzetten in vrijheid, velen zijn er in gevangenschap geboren, ik vind echter dat het orca bestand moet uitdoven, geen nieuwe dieren en dat deze vorm van houden van dieren moet stoppen. Evenzo als met de dolfijnen.
Dat ze Tillikum in zijn eentje in een klein bassin zetten waar hij kan drijven, met zijn lijf naar beneden en drijvend op zijn vinnen, tja, dat vind ik dan weer niet fair naar zo'n dier en is in mijn ogen de kat op het spek binden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-10 10:38

Idd Mjay, tillikum komt bij wijze van spreken achteraf in de dodencel. Misschien is het afmaken van zo'n dier een stuk humaner.

Maar goed het aantal mensen dat gedood wordt door orca's in gevangenschap valt in verhouding nog best mee.