Gouda koopt tuig af

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

double

Re: Gouda koopt tuig af

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:50

Heino, kom gezellig eens naar Gouda! :)
Daar is het namelijk écht andersom. Er zijn in sommige wijken echt fijne mensen te vinden. Maar het merendeel haalt je het bloed onder de nagels vandaan.

Laatst nog een ontploffing gehad tegen een groepje van basisschool leeftijd, die vuilnisbakken om kwamen trappen. Heb ze mooi in de kraag gegrepen. Gerotzooi elke keer, zitten verschillende basisscholen in de buurt (waaronder 1 islamitische) en 3 x raden van welke kinderen we het meeste last hebben. Mijn oppaskindjes kunnen niet eens van school naar huis LOPEN zonder geintimideerd en uitgescholden te worden (meisjes zijn 8 en 10 jaar)! Vind het te gek voor woorden.

Natuurlijk dikt de Telegraaf een verhaal aan, maar Gouda heeft wel meer van dit soort acties.
Kinderopvang en vervoerskosten betalen voor mensen die een inburgeringscursus volgen (sorry, als ik kinderen krijg en wil werken, dan moet ik de kinderopvang toch ook zelf betalen?), taxi-service naar de islamitische basisschool (die op nog geen 10 min fiets afstand is).

Maar ja, daarentegen ken ik iemand die in de beruchte Goudse wijk woont, en continue geholpen wordt met boodschappen sjouwen, spullen verhuizen etc.
Tip voor de gemeente Gouda, beloon dat soort mensen eens voor hun inzet!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:52

Double, lieve schat, daar heb ik 20 jaar gewoond zoals ik al zei ;) In betere en bepaald slechte buurten. En ik kom er nog minstens een keer per week..

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:54

Sorry dan lees ik verkeerd, dacht dat je nu bedoelde. (Aangezien ik Den haag zag staan).
Ik woon er al mijn hele leven. En het is de laatste tijd toch echt erger dan 'vroeger'.
Heb zelf op de basisschool ook met allochtoonse kinderen gezeten (ben zelf ook half buitenlands, haha), toen was het echt niet zo erg als nu.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 15:59

Ik sta er nu ook minstens een keer per week om half12/12 uur 's nachts op het station... Fiets gewoon door de Achterwillens en Oosterwei zonder problemen... Mijn basisschool was 1/2 allochtoon, en toen werd er ook al rottigheid uitgehaald. Maar toen sprong de media nog niet zo op figuren als Wilders in. Echt, het zal wel aan mij liggen dat ik vrijwel nooit problemen met allochtonen heb.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:04

Je hoort mij niet zeggen dat ik constant problemen met allochtonen heb. Zoals ik al zei, woont een vriendin van me in Oosterwei, in een super behulpzame flat.

Maar de verhalen van de stenen gooiende jongens niet meegkregen? Bekogelden meisjes met stenen als ze uit school kwamen. En een stel etterbakjes dat volle vuilnisbakken om gaat trappen. Sorry, daar raak ik geïrriteerd van ja, vooral als de buurman om de hoek van een jaartje of 80 het gaat staan opruimen!

Laatst nog een spa fles naar mijn fiets gegooit gekregen, nadat ik een scheldkanon kreeg van een groepje jongens. Nou ja dan zal ik het wel uitlokken als ik alleen maar voorbij fiets. :+

Overigens is het niet eens rascistisch, in andere plaatsen heb je Hooligans, en wat dan nog meer. In Gouda is dit gewoon een punt wat speelt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:06

Da's ook absoluut niet netjes dat dat soort dingen gebeuren. Maar dat los je niet op met alleen maar klagen, dat is mijn punt. Constructief aan een oplossing werken zie ik vrij weinig gebeuren. Echt, verbeter de wereld en begin bij jezelf.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:14

Ach, ik grijp gewoon in op het moment dat die kids de vuilnisbakken om trappen. Maar wat wil je er verder aan doen. Als ik een fles spa naar me toegegooit krijg (en ik fiets alleen) ga ik niet even melden dat ik 'dat niet zo leuk vind'.

Juist de 'goede' mensen, daar kun je een gesprek mee aangaan. Maar dat soort rotjochies (en dat hoeven echt niet alleen allochtonen te zijn) daar kan IK helaas niets aan veranderen.

Denk dat de Gemeente zich beter bezig kan houden met het steunen van goede initiatieven om de jeugd van de straat te houden (sport oid).

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:20

Oh ik spreek dat soort mensen dan vaak juist wel aan en krijg over het algemeen goede reacties :) Zolang je het niet aanvallend brengt valt het volgens mij best mee.

Ja bijvoorbeeld, jongeren in elk geval stimuleren iets met hun leven te doen :)

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:24

Denk dat ze dat inderdaad beter kunnen doen, jongeren stimuleren. En dan liever iets kleins (sport, bezig zijn) voor langere tijd, dan alleen een feestje met O&N.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:26

Mja en vooral de jongeren zelf de verantwoordelijkheid geven, zodat ze ook het gevoel krijgen betekenisvol te zijn, ipv alleen maar "k*tmarrokanen". Geldt overigens ook voor autochtone jongeren hoor, al hebben die vaak al trapveldjes, graffiti plekken enzo

Ukkie_Cathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:33

Double, zowel gemeente als burgers zijn bezig met initiatieven, die jij ook al noemt, echter is daar blijkbaar meer voor nodig.

Zelfs bij verscheidene gemeentelijke hulpinstanties hebben zij problemen met het oplossen ervan.

Als zij dat al niet kunnen betwijfel ik of wij betere tips hebben.

Ik woon in het centrum van gouda en ik moet zeggen dat het daar rustiger wordt, maar mssn wordt ik gewoon gehard..

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:37

double schreef:
Denk dat ze dat inderdaad beter kunnen doen, jongeren stimuleren. En dan liever iets kleins (sport, bezig zijn) voor langere tijd, dan alleen een feestje met O&N.

Dit gebeurd ook. Echter vind je dat niet in de media terug. En het jaar 2010 word er alleen al in Gouda 60.000 euro op bezuinigd, dat betekend dat er minder activiteiten mogelijk zijn, voor de komende twee jaren komen er nog meer bezuinigingen aan.

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:43

Issy schreef:
Dit gebeurd ook. Echter vind je dat niet in de media terug. En het jaar 2010 word er alleen al in Gouda 60.000 euro op bezuinigd, dat betekend dat er minder activiteiten mogelijk zijn, voor de komende twee jaren komen er nog meer bezuinigingen aan.

Ik hoef het niet zo nodig in de media terug te zien, maar voor de inwoners van Gouda vind ik dat ze ook weinig bekend maken over dat soort initiatieven. Hoor er vrijwel niks over.
Maar goed, misschien val ik niet onder de categorie die ze willen bereiken. :+

En ik snap zelf ook wel dat de beste stuurlui aan wal staan, kom bij mijn eigen werk ook veel onbegrip tegen. Maar als de Gemeente dan eens laat zien wát ze doen.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:46

Krijg jij je paardrijden dan ook betaald?
Ik bedoel daarmee dat je schrijft dat er word bezuinigd en er zo minder sport of andere dingen te doen zijn. Dan denk ik meteen: Hallo! Waarom moet dat betaald worden door de gemeente?
Het is niet raar om je eigen sport te betalen. Het is gewoon om je eigen hobby te betalen.
Alleen als je crimineel bent of op een andere manier asociaal, dan krijg je het ineens van de gemeente. En daarmee denk ik niet meteen aan Marokkanen, maar denk ook aan helemaal Nederlandse kinderen van gezinnen waar de ouders het vertikken om te werken maar liever in de bijstand lopen. Het is misschien juist wel eens een stimulans om ze niet alles in de schoot te schuiven, maar ze te leren dat het heel veel voldoening geeft als je het zelf kunt, door je eigen motivatie, door je eigen wilskracht. En als mensen dat missen, wilskracht, dan krijg je ze dat nooit aangeleerd. Niet door welk project ook.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:48

Voor heel veel allochtonen is een sport (en dan in clubverband niet het voetballen op straat) te duur...
En zoals al eerder vermeld, er blijft discriminatie bestaan rondom werk dus dat motiveert ook niet echt.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 16:51

_sparta_ schreef:
Krijg jij je paardrijden dan ook betaald?
Ik bedoel daarmee dat je schrijft dat er word bezuinigd en er zo minder sport of andere dingen te doen zijn. Dan denk ik meteen: Hallo! Waarom moet dat betaald worden door de gemeente?
Het is niet raar om je eigen sport te betalen. Het is gewoon om je eigen hobby te betalen.
Alleen als je crimineel bent of op een andere manier asociaal, dan krijg je het ineens van de gemeente. En daarmee denk ik niet meteen aan Marokkanen, maar denk ook aan helemaal Nederlandse kinderen van gezinnen waar de ouders het vertikken om te werken maar liever in de bijstand lopen. Het is misschien juist wel eens een stimulans om ze niet alles in de schoot te schuiven, maar ze te leren dat het heel veel voldoening geeft als je het zelf kunt, door je eigen motivatie, door je eigen wilskracht. En als mensen dat missen, wilskracht, dan krijg je ze dat nooit aangeleerd. Niet door welk project ook.

Het is al decennia lang zo in grote steden dat kinderen van ouders onder een bepaald inkomensniveau gratis of voor een enorm gereduceerd tarief op sport, toneel, koor of iets anders kunnen. Alleen maar goed lijkt me, om een cirkel van armoede te doorbreken. Zo krijgen de kinderen tenminste wel (voor een deel) dezelfde kansen als andere kinderen, in plaats van dat ze weer benadeeld worden dankzij hun ouders. En dat is echt niet alleen voor criminele en asocialen. :n Vind het jammer dat je dergelijke mensen zo afgeschildert. Daarbij, als je niks doet om hen te helpen zullen die kinderen er nooit uit komen!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:00

Heino schreef:
Voor heel veel allochtonen is een sport (en dan in clubverband niet het voetballen op straat) te duur...
En zoals al eerder vermeld, er blijft discriminatie bestaan rondom werk dus dat motiveert ook niet echt.

Voor Nederlandse mensen die werken in fabrieken of als ander laag betaalde banen is het ook duur.
Niet voor niets werken voortaan zo vaak man en vrouw, om toch hun kinderen en zelf mee te kunnen doen aan activiteiten. Maar dat lukt niet door niets te doen.

Bij mijn werk lopen 38 verschillende nationaliteiten rond. Ook berichten van andere hier geven aan dat nationaliteit niet uitmaakt bij hen op het werk, maar juist wel de instelling.
En ik vermoed dat het ongeveer 50/50 is aan Nederlanders en wat er oorspronkelijk uit andere landen werkt. (dit is mbo/hbo niveau, dus mensen die wel een beetje of wat meer hebben geleerd)
Als wij als Nederlander een sollicitatie hebben, hebben we ook kans afgewezen te worden. En dan zeggen we jammer volgende keer beter. Vele mensen met een andere achtergrond zeggen dan dat het discriminatie is.
Steeds verschuilen achter dat alles discriminatie is helpt niet. En dat is wel wat er nu veel gebeurd.
Maar dan mopperen dat er geen geld is, daar ben ik dan niet echt gevoelig voor. En ook niet bij oorsprong Nederlandse mensen die het al jaren vertikken om de handjes te laten wapperen.
En al helemaal niemand hoeft in Nederland scholing te missen. Dat is toch echt de achtergrond die dat verhinderd, een eigen keuze. Niets wat met discriminatie te maken heeft.
En laten wij Nederlanders het daar ook niet steeds op gooien. Maar laten wij ook eens zeggen, jongens kom op, niet zo zielig gaan lopen doen, maar schouders er onder zetten en je hebt in Nederland ook alle kansen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:02

En daarom krijgen die kinderen van ouders die in fabrieken werken dus ook subsidie! Alleen is niet iedereen op de hoogte van die mogelijkheid...

Ja allemaal heel leuk dat jij met tig verschillende nationaliteiten werkt, maar de onderzoeken wijzen toch echt uit dat je als M. Amroussi minder kans hebt om uitgenodigd te worden op gesprek dan K. Verlaan, met exact hetzelfde CV...

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:03

Mooi gezegd Fitch.
Denk dat het zwaar genoeg is om op bijstandsniveau te leven.

En met sporten hoeft het niet meteen een achterlijk dure sport te zijn. Een leuke streetdance les is ook leuk voor kinderen!

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:04

En dan heb je gemerkt dat het al decennia lang niet werkt.
Laat ze het zelf maar gaan doen, dat geeft voldoening, handje ophouden dat geeft geen voldoening. En ook geen voorbeeld.
Dat is geen mensen afschilderen, want ik ben juist voor gelijke behandeling. Maar juist die is er de laatste decennia ook niet meer.
De ene groep moet ontzettend hard werken voor rond te komen en een hobby of sport te kunnen doen. De andere loopt te rellen en mogen het ook. Dat is geen voorbeeld en geeft nooit de juiste stimulans.

Mensen uit fabrieken krijgen geen subsidie, want die vallen als ze fulltime werken net overal buiten. Ook dan loont het weer om minder te doen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:07

_sparta_ schreef:
Mensen uit fabrieken krijgen geen subsidie, want die vallen als ze fulltime werken net overal buiten. Ook dan loont het weer om minder te doen.

Dat is een andere discussie en dat is idd ook niet juist.

Maarre, decennia lang al niet werken? Enig idee hoe lang deze problematiek bestaat? En zelf doen kan ook alleen als je de kansen krijgt..

double

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:07

Dat is wel erg zwart-wit _sparta_, niet iedereen houdt zijn handje op.

Paardenmensen moeten nu eenmaal hard werken omdat ze een dure hobby hebben.
Maar dan heb je de luxe dat je een dure hobby hebt.
Sommige mensen kunnen niet eens elke maand rondkomen, en dat is echt niet omdat ze het vertikken te werken.

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:11

Sparta, je trekt echt conclusies die gebasseerd zijn op vooroordelen en niet op daadwerkelijke feiten. Mischien moet je eerst verder doorvragen hoe dingen in elkaar zitten voordat je meteen je conclusie trekt.

De gemeentelijke subsidies op het gebied van bijvoorbeeld sport is voor iedereen met een bepaalde inkomensgrens maakt niet uit waar je vandaan komt of waar je geboren bent, dus ook bijstandsmoeder van autotochtone afkomst. Het betreft echter geen finanaciering van deelname aan een sportclub, want deze staan er niet voor open, dus komt er een sportbuurtwerker naar de buurt toe om laagdrempelig sportactiviteiten aan te bieden. Dat kan dus heel simpel voetballen zijn op een stukje grasveld.

Daarnaast is welzijnswerk ook een kinderboerderij in een dorp of stad, niet om diertjes in een wei of hok te zien staan maar om te leren samen spelen, natuur en milieu educatie en dat is een voorziening voor alle kinderen.

Daarnaast krijgen ouders opvoedingsondersteuning als ze een moeilijk kind hebben, dat kan ook een autochtoon kind met adhd zijn, waarvan ouders niet goed weten hoe ze structuur moeten bieden.

Het betreft ook nederlandse conversatie lessen voor de eerste generatie allochtonen.
Zodat ze en betere aansluiting kunnen krijgen in de samenleving.

ook gaat er subsidie naar mantelzorg en vrijwilligerswerk, en laten er nou meer allochtonen vrijwilligers zich aanbieden voor allerlei vrijwilligerwerk om de taal te oefenen om ervaring op te doen, En dat is een goede ontwikkeling daar is iedereen bij gebaat, zodat ze makkelijker kunnen doorstromen naar betaald werk.

Bovenstaande is nog maar een kleine opsomming.

Fitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:11

_sparta_ schreef:
En dan heb je gemerkt dat het al decennia lang niet werkt.
Laat ze het zelf maar gaan doen, dat geeft voldoening, handje ophouden dat geeft geen voldoening. En ook geen voorbeeld.
Dat is geen mensen afschilderen, want ik ben juist voor gelijke behandeling. Maar juist die is er de laatste decennia ook niet meer.
De ene groep moet ontzettend hard werken voor rond te komen en een hobby of sport te kunnen doen. De andere loopt te rellen en mogen het ook. Dat is geen voorbeeld en geeft nooit de juiste stimulans.

Waarom zou het al decennia niet werken? Heb jij al die kinderen persoonlijk gevolgd in hun levenspad? En waarom denk je zo sterk in twee groepen? Het zijn echt niet alleen criminelen die dat krijgen! Vroeger had ik een vriendinnetje op de basisschool, haar vader was klusjesman en haar moeder werkte in een wasserette. Zij hadden echt niet veel geld thuis! Dankzij die subsidie kon ze op turnen, waar ze echt ontzettend goed in was. Daarna heeft ze Havo en ALO gedaan, nu is ze gymjuf. :)

Trouwens, mensen in fabrieken verdienen best veel, vooral als ze in ploegendienst werken heb ik gemerkt. En tsja, er moet toch ergens een grens getrokken worden ook al zal dat soms omstreden zijn.

double schreef:
Mooi gezegd Fitch.
Denk dat het zwaar genoeg is om op bijstandsniveau te leven.

En met sporten hoeft het niet meteen een achterlijk dure sport te zijn. Een leuke streetdance les is ook leuk voor kinderen!

Dank je Double, en inderdaad, ze hoeven heus niet meteen op golfen of paardrijden. :+

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 17:12

Ik zeg ook niet dat de mensen een dure hobby moeten gaan beoefenen.
Ik zeg wel dat het laten betalen door de gemeente geen goed voorbeeld is en al helemaal geen stimulans om zelf de schouders er onder te zetten.
En inderdaad, veel mensen die zo amper de touwtjes aan elkaar geknoopt krijgen maar wel heel hard werken. Geen feest kunnen geven met oud op nieuw, hun kind misschien wel nee moeten verkopen als die wil gaan zwemmen. En dan is het wat zuur als je leest dat andere groepen niets doen, hand op houden en uiteindelijk hun kind en zelf meer overhouden dan de hard werkende mens.
Dat is dus precies wat ik bedoel. Dat geeft het onjuiste voorbeeld.