Doodstraf, voor of tegen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor of tegen de doodstraf.

Voor
97 (47%)
Tegen.
107 (52%)

Totaal aantal stemmen: 204

MamboBeach

Re: Doodstraf, voor of tegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:28

Cissie, volgens mij heb je dan niet genoeg docu's gezien...
Er zijn zoveel gevangenen die het in een cel vele malen beter hebben dan erbuiten. Gevangenen die altijd 2 paar ogen moeten hebben in de buitenwereld of geen onderdak, geen werk. Lekker makkelijk in de gevangenis hoor. Zeggen ze zelf ook...

Mensen die zeggen dat die straf te min zou zijn om de dader te doden en dat ze een straf uit moeten zitten want dat is erger... Leg uit, dat snap ik niet. Daar verschuilen jullie je achter dat dat zogenaamd erger zou zijn, maar dat is het niet.

Ook ik heb net als Maikeltje niet gestemd, ik ben voor allebei zoals ik eerder heb aangegeven.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:34

In de cel (medegevangen) hebben over het algemeen een hekel aan (kinder) verkrachters.

Daarom zijn ze niet overal plaatsbaar.

Maar ik ben dus alleen maar voor als er echt keihard bewijs is.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:42

MamboBeach schreef:
verootjoo schreef:
Tegen. Ik vind niet dat wij mogen/ kunnen oordelen over leven en dood :n

Daarbij snap ik het verschil niet tussen een moord plegen en de doodstraf invoeren. Je blíjft een mens doodmaken, ik vind dat absoluut niet kunnen :\

Dat mogen andere mensen dus ook niet, moordenaars...

Inderdaad, maar daar worden ze toch voor gestraft. Ik vind de reactie niet kloppen, jij hebt iemand vermoord dus we vermoorden jou.
Doe dan maar levenslang. Heeft de dader ook nog een tijdje om na te denken over wat hij heeft gedaan.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:46

noekje schreef:
MamboBeach schreef:

Dat mogen andere mensen dus ook niet, moordenaars...

Inderdaad, maar daar worden ze toch voor gestraft. Ik vind de reactie niet kloppen, jij hebt iemand vermoord dus we vermoorden jou.
Doe dan maar levenslang. Heeft de dader ook nog een tijdje om na te denken over wat hij heeft gedaan.

Vrijheidsberoving is dus net zo goed een misdaad.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:52

[quote="MamboBeach"]Cissie, volgens mij heb je dan niet genoeg docu's gezien...
Er zijn zoveel gevangenen die het in een cel vele malen beter hebben dan erbuiten. Gevangenen die altijd 2 paar ogen moeten hebben in de buitenwereld of geen onderdak, geen werk. Lekker makkelijk in de gevangenis hoor. Zeggen ze zelf ook...[quote]

Mijn mening is niet gebaseerd op docu's maar op het dagelijks werken tussen de gedetineerde in een gevangenis en HvB.

Iemand haalde iets aan over 'als het dichtbij komt' ik kan me voorstellen dat als een familielid of ander dierbare vermoord/verkracht wordt dat een gevangenisstraf in Ned geen genoegdoening geeft, zowel mijn man als ik zijn werkzaam in een gevangenis en de vrijheidsbenemende straffen in Ned zijn regelmatig onderwerp van gesprek.....wij weten allebei niet of we genoegen zouden nemen met een opsluiting als ons zoiets vreselijks zou overkomen.
Laatst bijgewerkt door cissie op 07-02-10 13:58, in het totaal 1 keer bewerkt

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:55

noekje, dan heb je mijn eerdere posten niet gelezen aan jouw reactie te zien! Jij vindt levenslang dus erger dan doodstraf?

cissie, in alle landen?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 13:59

Hahaha ja vast...nee natuurlijk niet ik heb het alleen over Ned.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:03

Kun je wel zo lacherig reageren maar zo leuk vind ik het niet.
De gevangenen hier in NL hebben het echt niet zo slecht hoor... Kom op, dat weet je zelf ook wel...

In andere landen zoals Brazillie, wat gisteren op TV was, daar doen ze het nog 'netjes'! Daar ben je een gevangene!

Nog iets, ik hoor hier geluiden van, je zal de verkeerde hebben, dat is erg! Dat is namelijk ook mijn dilemma MAAR is het niet erg dan om opgesloten te zitten?
In NL stelt het natuurlijk geen ruk voor, je zit hier langer als je de belasting ontduikt dan dat je een moord pleegt...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:07

Ik reageerde lacherig omdat ik natuurlijk niet in alle landen van de wereld werkzaam ben, onmogelijk.

Gedetineerde in Ned hebben het in VERGELIJKING met andere landen niet slecht in materialistische zin van het woord.
Het gevoel van opsluiting is er wel degeliijk bij Ned gedetineerde, dat dit verzacht wordt door een TV/arbeid/bezoek/warme prak ect ben ik met je eens, maar 24 u.pd opgesloten zitten is ook met deze dingen geen pretje.

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:10

Tegen.
Wie pak je nou eigenlijk met de doodstraf?
De dader straf je er niet mee, dit is veel te gemakkelijk.
De enige die je hier mee straft zijn de nabestaanden, en zij zijn niet degene wiens schuld het is dat de dader een dubbele seriemoord oid pleegt.

toot

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:14

ik ben tegen:
waarom?
je bent er dan lekkker makkelijk vanaf,
levenslang in afzondering dat is in mijn ogen een veel ergere straf/

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:16

Ik schrik een beetje van het percentage wat voor is! Doodstraf vind ik echt niet bij deze tijd passen. Denk je ook eens in hoeveel mensen er onschuldig vast zitten?

Het leven van een gevangenen in Nederland vind ik prima zoals het is. Volgens sommige is het te luxe, maar het is gewoon een beroving van je vrijheid. Sure, je kan werken of leren en je hebt bepaalde materialistische artikelen, maar aan het eind van de dag gaat toch de deur gewoon op slot van je kamertje. En even naar buiten gaan, dat is even luchten op een groot plein met z'n allen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:20

Ik ben tegen de doodstraf. Het is mijns inziens een enorme stap achterwaarts om het ''oog om oog, tand om tand''-principe weer in te voeren. Doodstraf is onomkeerbaar, en zelfs als alle bewijs geleverd is dat degene die schuldig bevonden wordt ook daadwerkelijk schuldig is, ben ik er tegen: er kan te makkelijk misbruik van gemaakt worden. Waar trek je de grens? Bij moordenaars? Maar dan heb je nog kinderverkrachters; krijgen die ook de doodstraf, dan krijg je nog de terreurverdachten, waar de laatste jaren zoveel aandacht voor is. Moet diegene al een misdaad hebben gepleegd, of is het beramen van een misdaad ook al voldoende?

Mensen die zeggen dat het luxe is in een gevangenis, hebben niet in de gaten hoe wezenlijk belangrijk het gevoel voor vrijheid is voor een mens: ook al zou je in een 'hotel' zitten, je mag er niet uit, en dat is een van de meest fundamentele behoeftes van de mens: vrij zijn. Xbox of Playstation ten spijt; je zit ergens opgesloten, je mag er niet uit, en dat is écht een straf.

De angst voor de straf zal er heus niet voor zorgen dat er minder misdaden gepleegd worden, daar ben ik van overtuigd. De enigen voor wie de doodstraf beter is dan de huidige straf, zijn slachtoffers/nabestaanden: maar dat berust uitsluitend op wraakgevoelens, en daar moet het rechtssysteem ver van blijven in mijn ogen. Het doel van het rechtssysteem is niet in de eerste plaats het straffen van degene die een misdaad gepleegd heeft, wanneer het gaat om de écht zware misdaden, waar men van vindt dat de doodstraf een reële optie is: het beoogde doel is om degene die een moord pleegt, uit de maatschappij te verwijderen. Daartoe is levenslang uitgevonden: en inderdaad, ik ben ook van mening dat iemand die een moord gepleegd heeft, níet na 20 jaar vrijgelaten mag worden zoals toch schijnt te gebeuren. Maar doodstraf heeft op deze gevallen geen enkele toegevoegde waarde; het is hoogstens uit financieel oogpunt aantrekkelijker. Maar moeten wij dáár ons rechtssysteem op baseren?

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:22

cissie schreef:
Ik reageerde lacherig omdat ik natuurlijk niet in alle landen van de wereld werkzaam ben, onmogelijk.

Gedetineerde in Ned hebben het in VERGELIJKING met andere landen niet slecht in materialistische zin van het woord.
Het gevoel van opsluiting is er wel degeliijk bij Ned gedetineerde, dat dit verzacht wordt door een TV/arbeid/bezoek/warme prak ect ben ik met je eens, maar 24 u.pd opgesloten zitten is ook met deze dingen geen pretje.

Ik zal niet zeggen dat het een pretje is maar er zijn ergere dingen...
Het mag wat mij betreft veel strakker worden aangetrokken! :j

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:28

@Mambobeach:

Daarin moet ik toegeven dat ik het met je eens ben, er zijn gedetineerde waarvan ook ik vind dat ze teveel 'vrijheden' hebben binnen de gevangenis.
Vaak weten wij niet waarvoor iemand bij ons zit en dat is maar goed ook, maar de speciale zorg afdeling daarvan weet je het altijd wel want daar zitten over het algemeen gedetineerde ivm zeden zaken deze worden gesepareert van de rest en dat is maar goed ook.... een enkeling daarvan gun ik wel eens een dagje tussen de overige gedetineerde, maar goed mag dan weer niet in Ned.

Sommige gedetineerde weten hun 'rechten' maar al tegoed en lopen s'morgens vroeg al op de celdeuren te bonken omdat ze vinden dat de deur 1 minuut telaat open gaat, "he dat gaat van mijn recreatietijd af, doe open die deur NU, stelletje dit en stelletje dat" dan denk ik ook wel eens bij mezelf....houd je grote mond en jij zou eens in brazillie een tijdje moeten zitten daar mag helemaal niks.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:42

cissie schreef:
@Mambobeach:

Daarin moet ik toegeven dat ik het met je eens ben, er zijn gedetineerde waarvan ook ik vind dat ze teveel 'vrijheden' hebben binnen de gevangenis.
Vaak weten wij niet waarvoor iemand bij ons zit en dat is maar goed ook, maar de speciale zorg afdeling daarvan weet je het altijd wel want daar zitten over het algemeen gedetineerde ivm zeden zaken deze worden gesepareert van de rest en dat is maar goed ook.... een enkeling daarvan gun ik wel eens een dagje tussen de overige gedetineerde, maar goed mag dan weer niet in Ned.

Sommige gedetineerde weten hun 'rechten' maar al tegoed en lopen s'morgens vroeg al op de celdeuren te bonken omdat ze vinden dat de deur 1 minuut telaat open gaat, "he dat gaat van mijn recreatietijd af, doe open die deur NU, stelletje dit en stelletje dat" dan denk ik ook wel eens bij mezelf....houd je grote mond en jij zou eens in brazillie een tijdje moeten zitten daar mag helemaal niks.

Dat kan ik me heel goed voorstellen! En in sommige gevallen denk ik dat ook wel eens. Maar we zijn een modern land met moderne normen en waardes, dus zo moeten we ons ook tegenover gedetineerde gedragen.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 14:49

@Jessix:
Dat is zo en alles is wettelijk vastgelegd dus je kunt 100 keer een andere mening hebben het MAG niet anders.
Iedere gedetineerde wordt bij ons gelijk behandeld..moordenaar of diefstal, (uitgezonderd de TBS-ers/zedendelicuenten/ongewenst vreemdeling of andere met een psychische aandoening).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:14

cissie schreef:
Het laatste stukje over het instortten van een gevangenis heb ik even gemist denk ik, wat bedoel je daarmee?

[Criminelen in Haïti verkrachten slachtoffers beving

Toch maar weer een voorbeeld dat opsluiten in een gevangenis geen enkele indruk nalaat, en deze gevangenissen zijn niet te vergelijken met die van Nederland.

Imo kunnen ze voor dat soort mensen toch echt beter de doodstraf weer invoeren, wat moet je nu met dit soort lui?

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:19

@ Chiqa:
Dat bedoelde je dus, had ik niet helemaal meegekregen.

Als je dit zo leest kan ik mee voorstellen dat iemand denkt, zijn die lui nou helemaal niks wijzer geworden?
En dan te bedenken dat de gevangenissen in Haiti niet te vergelijken zijn met die in Ned.
Daar kun je verschillende conclusies uit trekken natuurlijk, de mijne is dat de 'luxe' hier in Ned weinig kwaad lijkt te kunnen als je het betrekt op dit artikel.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:22

cissie schreef:
@Mambobeach:

Dat bedoel ik, 'gaat van mijn recreatietijd af', zouden ze eens bij na moeten denken als ze iemand vermoorden... Die heeft helemaal geen recreatietijd meer...

Ik denk wel eens, zet een kinderverkrachter bij andere gedetineerden... :j En dat gewoon hele leven lang in de cel!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:24

Chiqa schreef:
cissie schreef:
Het laatste stukje over het instortten van een gevangenis heb ik even gemist denk ik, wat bedoel je daarmee?

[Criminelen in Haïti verkrachten slachtoffers beving

Toch maar weer een voorbeeld dat opsluiten in een gevangenis geen enkele indruk nalaat, en deze gevangenissen zijn niet te vergelijken met die van Nederland.

Imo kunnen ze voor dat soort mensen toch echt beter de doodstraf weer invoeren, wat moet je nu met dit soort lui?

Echt, zo verschrikkelijk dat dit is gebeurd... Het zal je kind/vrouw/zusje/nichtje zijn...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:29

@ Mambobeach:
Dat ben ik met je eens, sommige gedetineerde zijn behoorlijk egoistisch en denken daar niet overna....het is ikke ikke ikke en ik moet zorgen dat ik het hier zo goed mogelijk heb.

Als je een kinderverkrachter bij een reguliere gedetineerde op cel zou zetten zit binnen de kortste keren het bloed tegen de celwanden aan....gevoelsmatig misschien wel rechtvaardig maar de Nederlandse wetgeving (die ervan uit gaat dat iemand ziek is) is van mening dat iedereen in detentie beschermt moet worden en dus ook dit soort mensen....hoe bizar misschien ook, dit is iets wat niet uitleggen valt naar bijvoorbeeld de ouders (die een monster zien) van een kindje die slachtoffer is en ben blij dat ik dat niet hoef te doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:36

cissie schreef:
@ Chiqa:
Dat bedoelde je dus, had ik niet helemaal meegekregen.

Hoorde dit toevallig ook tussen neus en lippen door, en omdat mijn mij dit zó verbaasde is het blijven hangen toch vreemd dat dit geen groot nieuws is geworden.
Ik vind het dus ook onbegrijpelijk en het ergste wat ik voelde was boosheid en walging, het nieuws was op de radio en het eerste wat ik om mij heen hoorde waren opmerkingen als 'ongelooflijk hebben die gasten dan écht helemaal niets geleerd?'

Eens een dief altijd een dief, ik vrees dat dit een waarheid is als een koe als je kijkt naar de ex gedetineerden die terugvallen. En waarom vraag je je af.....Ik denk dat ik het antwoord wel weet,
de straffen zijn véél te laag, te goed en stellen geen ruk voor.

MamboBeach schreef:
Dat bedoel ik, 'gaat van mijn recreatietijd af', zouden ze eens bij na moeten denken als ze iemand vermoorden... Die heeft helemaal geen recreatietijd meer...

Idd...dat ze dr überhaupt een punt van durven te maken.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:39

cissie schreef:
@ Mambobeach:
Dat ben ik met je eens, sommige gedetineerde zijn behoorlijk egoistisch en denken daar niet overna....het is ikke ikke ikke en ik moet zorgen dat ik het hier zo goed mogelijk heb.

Als je een kinderverkrachter bij een reguliere gedetineerde op cel zou zetten zit binnen de kortste keren het bloed tegen de celwanden aan....gevoelsmatig misschien wel rechtvaardig maar de Nederlandse wetgeving (die ervan uit gaat dat iemand ziek is) is van mening dat iedereen in detentie beschermt moet worden en dus ook dit soort mensen....hoe bizar misschien ook, dit is iets wat niet uitleggen valt naar bijvoorbeeld de ouders (die een monster zien) van een kindje die slachtoffer is en ben blij dat ik dat niet hoef te doen.

Van mij zou je ze er bij mogen zetten! :j

Iemand ziek, tja, ontoerekenings vatbaar... Het zijn ook geen mensen, het zijn monsters!!!

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 15:41

Ik ben het bijna nooit met Chiqa eens maar nu wel, ik vind de straffen ook veel te laag en stellen idd geen f*ck voor...

Hier moet toch iets aan worden gedaan... Verschrikkelijk gewoon!