Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Aria_zz

Re: Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:52

Is een beul dan een slecht mens...
Best moeilijk. Zou hij het met zijn hart doen, ja. Zo niet, dan is hij niet in wezen slecht, enkel op het verkeerde pad of gedwongen in die positie.
Maar zelf binnen zoveel culturen, ze zijn bijna allemaal gericht op menslievendheid, het zijn de mensen die belust zijn op geld en macht enz die er een vreemde draai aan geven en er voor zorgen dat het verkeerd wordt gebruikt.

Die dubbelrol, tja, sommigen weten echt niet beter, ze willen er gewoon bijhoren, net zoals je om bij een gothic groep wil horen je zo gaat kleden.

isverwijderd

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 22:56

Slechte mensen bestaan niet denk ik, wel kunnen ze tot een slecht mens gemaakt worden. Door gebeurtenissen in het verleden of contact met slechte mensen, kan een ''goed'' mens ook slecht worden gemaakt.

xyvonnex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 16:59

Ik denk dat ze zeker wel bestaan.Ik heb een 19jaar oud paardje gekocht bij mensen voor 1600,00 euro.
eindelijk werd mijn droom waar.Ik ging ook bij hun op de manege staan.
Maar de sfeer die daar hangt is om te snijden kwam meestal gestrest thuis in plaats van lekker tot rust te komen.Dus dat werkte niet voor mij.Heb mijn stalling opgezegd en toen begonnen de problemen ,opeens was daar een opzeg termijn en ik kon hun niet opeens met een manege paard minder laten draaien(ze hebben maar tien lessen per week).Dus ik moest blijven.
Na de zoveelste ruzie had ik het gehad, dat geintimideer bah spugzat.
Ik zei morgen kom ik mijn paardje ophalen , nou dat kon ik wel vergeten want ik moest nog mijn hoge achterstallige huur betalen(voor hele slimme lezers ,ja het is weer zover en bij de zelfde lui)
deze mensen moest ik nog 600,00 euro voor het paardje betalen maar ze hebben er gewoon 1500,00 euro van gemaakt.
Ze proberen me gewoon ff opte lichten voor 900,00euro.Deze mensen zijn zeker slecht.DOOR EN DOOR.
Het is toch zo als er mondeling en geen contract is , er geen spraken kan zijn van een opzegtermijn.
Heeft er iemand tips voor me. :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 17:07

hier even een pessimist....volgens mij zijn er veel mensen slecht.
Lichten anderen op,profiteren van anderen,zijn berekenend,egoistisch.
Ik heb lang geleden al bedacht dat ik met zo min mogelijk mensen te maken wil hebben.
Iedereen die ik beter leer kennen kom ik 1 van die trekjes tegen.

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 18:03

xyvonnex schreef:
Ik denk dat ze zeker wel bestaan.Ik heb een 19jaar oud paardje gekocht bij mensen voor 1600,00 euro.
Maar de sfeer die daar hangt is om te snijden kwam meestal gestrest thuis in plaats van lekker tot rust te komen.Dus dat werkte niet voor mij.Heb mijn stalling opgezegd en toen begonnen de problemen ,opeens was daar een opzeg termijn en ik kon hun niet opeens met een manege paard minder laten draaien(ze hebben maar tien lessen per week).Dus ik moest blijven.
Ik zei morgen kom ik mijn paardje ophalen , nou dat kon ik wel vergeten want ik moest nog mijn hoge achterstallige huur betalen(voor hele slimme lezers ,ja het is weer zover en bij de zelfde lui)
deze mensen moest ik nog 600,00 euro voor het paardje betalen maar ze hebben er gewoon 1500,00 euro van gemaakt.
Ze proberen me gewoon ff opte lichten voor 900,00euro.Deze mensen zijn zeker slecht.DOOR EN DOOR.
Het is toch zo als er mondeling en geen contract is , er geen spraken kan zijn van een opzegtermijn.

euh niet betalen en paard ophalen? Sjeus stelletje freaks

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:36

xyvonnex schreef:

Ik weet het fijne er niet van maar begrijp ik nou goed dat jij een manegepaard hebt overgekocht voor € 1600,- en dat deze niet verkast mag worden omdat de manege eigenaren anders een lespaard missen?

Als geen sprake is van achterstallige betalingen noch voor het paard noch voor de stallingskosten dan kun je volgens mij dit paard verhuizen naar een andere stalling.
Als er wel sprake is van een betalingsachterstand, die als ik jou verhaal zo lees nogal verwarrend is.....manege eigenaren verhogen die achterstand dan zul je eerst daaruit moeten komen, denk ik.
Tenzij je alles afbetaald hebt wat er destijds is afgesproken.............dat hun van €600,-...€1500,- maken is onredelijk en riekt naar oplichting en chantage.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-10 20:52

'slechte mensen' tja ik denk dat ieder mens iets slechts in zich heeft, maar dat het bij velen niet naar boven komt.
Dat heeft met ontzettend veel aspecten te maken, wat maak je mee, hoe zit je in elkaar, opvoeding, omgeving, geluk, psychische aandoeningen, ect ect.

Niemand is 100% een goed mens naar mijn mening, de meeste proberen dit wel na te streven en in de meeste gevallen lukt dat ook.

Ik vind dat ik mijn uiterste best doe om een goed mens te zijn, tot op heden ben ik dat ook.
Maar ook ik kan iets meemaken waardoor ik niet meer de persoon ben die ik dacht te zijn.
Jaren geleden zijn 2 veulens van mij sexueelmisbruikt op een hele nare manier, gelukkig hebben beide dieren het overleefd.
De haat en woede die ik toen voelde deed mij bang worden voor mezelf.......we zijn er nooit achter gekomen wie de dader was van deze laffe minachtige daad.
Maar ik zal nooit vergeten dat ik met de mestgiek bij de ingang van de weide op wacht stond in de hoop dat ik deze persoon zou treffen, dagen heb ik daar 24 u.pd in ploegendienst gestaan en bij iedereen die zich ook maar enigzins verdacht gedroeg gingen mijn haren al recht overeind staan.
Ik weet zeker dat als ik die persoon gevonden had of op heterdaad betrapt zou hebben dat er dingen waren gebeurd waardoor ik misschien nu nog de nadelen van zou ondervinden.
Ik ben na die hele toestand niet echt verandert maar soms vraag ik mezelf wel eens af....wat als 1 van onze kinderen iets aangedaan zou worden door een perverse gek en ik zou erachter komen dat ik niet zou weten hoe 'slecht' ik zou reageren.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:29

@Cissie, je kon wel eens gelijk hebben dat ieder mens "slechte" trekken kan hebben, maar deze onder maatschappelijke en sociale druk niet tot uiting laten komen...

En die perverseling, tja daar heeft zelfs het kabinet over gebogen, dat zijn imo mensen die geholpen moeten worden, als dat niet mogelijk is of zij willen dat niet, frustreren alle hulpverlening, daar zijn imo de long-stay afdelingen van een tbs kliniek voor....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-10 22:33

Ik ben er heilig van overtuigt dat er wel degelijk slechte mensen bestaan. Sommige mensen worden gewoon slecht geboren. Dat heeft de geschiedenis allang bewezen.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 00:11

Is dat zo? dat men slecht geboren wordt? Hoe zit het dan met de onschuld van een kind?
Als het kind op zijn weg naar volwassenheid, getraumatiseerd of geindoctrineerd wordt, kan ik me voorstellen dat zich een onprettige persoonlijkheid ontwikkeld.
Betekend niet dat ieder kind met trauma's de Nero van vandaag de dag worden, kan zich op diverse manieren uitten (of niet).

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 10:18

Onschuld van een kind? Ik geloof er in dat niet alle kinderen onschuldig zijn. Genoeg kinderen die zonder enig (trauma)excuus er genoegen in scheppen om bijvoorbeeld dieren te martelen. Dan is de onschuld ver te zoeken.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 18:21

Ja maar misschien ligt dit aan ruzies tussen ouders, spanningen of een voogd die geen gezag heeft?

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 21:22

Aria_zz schreef:
Ja maar misschien ligt dit aan ruzies tussen ouders, spanningen of een voogd die geen gezag heeft?

Niet álles heeft met opvoeding te maken hoor... het gevoel van sadisme en weinig emoties kan een kind al van zichzelf hebben.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-10 23:59

Kan inderdaad zo zijn dat een kind geboren word met een tekort aan bepaalde gevoelens, of zich niks bij andermans leed, gevoelens kan verbeelden.....
Maar om dat slecht te noemen gaat mij te ver...met de juiste suring en remming is van zo een kind best een "goed" mens te creëren

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-10 00:09

Vjestagirl schreef:
Bestaat er zoiets als een slecht mens?

Dat hangt volledig af van je definitie van slecht. Veel mensen houden er verschillende definities op na.

Is egoisme slecht? Bestaan egoistische mensen? Bestaan er zuiver altruistische mensen?

Wie bepaalt of iemand goed, dan wel slecht is? Wat is de norm?

Alles staat of valt met het uitgangspunt.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 03:40

Kijk eens goed om je heen...niemand heeft een plaklaatje voor zijn/haar hoofd, dus wie (ver)oordeeld?
Hij die vrij is van zonden werpe de eerste steen....

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:40

Een 'zonde begaan' (wat klinkt dat vreselijk christelijk) of een in en in slecht mens zijn, daar zit nogal wat wezenlijk verschil tussen.

Een snoepje jatten uit de snoepkast of een kat martelen en doden.

Beiden zonden maar wat een verschil.

Craftly

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 11:53

Ik denk zelf dat mensen "blanco" worden geboren en door ervaringen meer naar goed of slecht zullen gaan

Maar wat geerke zegt, ik denk zelf dat die trekjes ontstaan waarneer mensen daarmee succes hebben.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:30

Ik ben hier een boek van Adam Smith aan het lezen, zijn Wealth of Nations maar dan in een herschreven versie. Vond hier wel een interesant citaat:
'Bij hen die zijn gewend aan bezit van of zelfs maar de hoop op publieke bewondering, verdorren en verrotten alle andere genoegens. Status, dat verhevene doel dat verdeeldheid zaait onder wethoudersvrouwen, is een oogmerk van de helft van alle inspanningen in een mensenleven, en is de oorzaak van alle drukte en lawaai, van alle roofzucht en onrecht'.

Ik vond dit wel erg passend, Smith was econoom en psycholoog in de 18e eeuw, maar wat hij schreef blijft erg actueel en hij geeft de menselijke natuur weer die wij tegenwoordig ook kunnen zien en voelen. Het gaat natuurlijk niet over alle mensen die slecht dingen doen, maar het is wel een grote drijfveer in de maatschapij denk ik.

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 13:34

Henkjan schreef:
Slechte mensen bestaan niet denk ik, wel kunnen ze tot een slecht mens gemaakt worden. Door gebeurtenissen in het verleden of contact met slechte mensen, kan een ''goed'' mens ook slecht worden gemaakt.

klopt, en de opvoeding van ouders hebben er ook heel erg mee te maken..

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:46

Aria_zz schreef:
Ik ben hier een boek van Adam Smith aan het lezen, zijn Wealth of Nations maar dan in een herschreven versie. Vond hier wel een interesant citaat:
'Bij hen die zijn gewend aan bezit van of zelfs maar de hoop op publieke bewondering, verdorren en verrotten alle andere genoegens. Status, dat verhevene doel dat verdeeldheid zaait onder wethoudersvrouwen, is een oogmerk van de helft van alle inspanningen in een mensenleven, en is de oorzaak van alle drukte en lawaai, van alle roofzucht en onrecht'.

Ik vond dit wel erg passend, Smith was econoom en psycholoog in de 18e eeuw, maar wat hij schreef blijft erg actueel en hij geeft de menselijke natuur weer die wij tegenwoordig ook kunnen zien en voelen. Het gaat natuurlijk niet over alle mensen die slecht dingen doen, maar het is wel een grote drijfveer in de maatschapij denk ik.

Is waar dat imo alles gemeten wordt aan status en ander goed, terwijl aan de essentie (lees: gevoelens van jezelf en de ander) volledig voorbij wordt gegaan.
Maakt mensen in het beginsel niet slecht, maar zie het als een uitvloeisel van de gehele mensheid gedurende de ontwikkeling.
Er zijn oorlogen gevoerd, alleen om status en macht, zowel op macro als op micro gebied.
Degene die opkomt voor onrecht is vaak ook degene die het onderspit delft, tenminste dat is mijn ervaring.
Wordt ook te vaak uitgegaan van horen, zien en zwijgen, die wel (durfden) (tegen) te spreken wordt de mond gesnoerd.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:51

Ik denk dat elk mens een goede en slechte kant in zich heeft.
Een soort van Jeckyll & Hyde...
Het is alleen de mensen zelf, zijn karakter, en wellicht ook invloeden van buitenaf die bepalen hoe vaak Jeckyll naar buiten komt...
Helaas 'ken' ik ook mensen die die Jeckyll de overhand hebben gegeven in hun leven. En dit zelfs nog denken weten te verbloemen door Hyde.

Samurai

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:53

Weet van mezelf dat ik heel verkeerd (noem het vals) kan reageren en daarnaast heel genuanceerd kan zijn, alsof er twee gedachten gangen zijn...
Een goede en een slechte zal ik maar zeggen, meer mensen die dit herkennen...
Want dan zit er in meer mensen iets goeds en kwaads...

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 19:33

Samurai schreef:
Weet van mezelf dat ik heel verkeerd (noem het vals) kan reageren en daarnaast heel genuanceerd kan zijn, alsof er twee gedachten gangen zijn...
Een goede en een slechte zal ik maar zeggen, meer mensen die dit herkennen...
Want dan zit er in meer mensen iets goeds en kwaads...

Herken dit bij mezelf soms ook wel......dan denk ik, ik kan nu iets heel gemeens doen waardoor de ander gruwelijk benadeeld wordt of ik doe niks of probeer het om te buigen naar iets positiefs, meestal kies ik 1 van de laatste 2.
Er zijn situaties waarbij ik toch voor het eerste kies en neem dan ook de verantwoordelijkheid daarvoor, meestal heb ik mezelf dan wel ingedekt zodat ik er goed vanaf kom.
Het wil in die gevallen voorkomen dat ik me daar achteraf schuldig door voel, maar soms ook niet dan komt de sarcastische 'ik' naar boven.

Het zijn geen situaties waarbij iemand letsel oploopt of vreselijk in de problemen, zover laat ik het niet komen, maar als ik geen degelijke, eerlijke, positieve opvoeding zou hebben gehad al dan niet in combinatie met een psychische aandoening (waar vele niks aan kunnen doen) kan een mens wel doorslaan of de realiteit verliezen denk ik en krijgt dan de stempel 'slecht mens'.
Niet onterrecht overgens...........

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 16:52

Ik heb dat ook, dat ik discussier met mezelf, om te dingen op te lossen, mezelf verwijten te maken enz. Daar is onlangs nog een topic over geopend maar ik kan het niet vinden.
Ik denk dat uiteindelijk de keuzes die je maakt het belangrijkste zijn. Mensen met trauma's enz kunnen wel goed overwogen keuzes maken, maar dan moeten ze er voor open staan en de wil hebben.