Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ben jij voor de kilometerheffing

Ja, laat maar komen.
24 (7%)
Nee, alsjeblieft niet.
298 (89%)
Neutraal
10 (3%)

Totaal aantal stemmen: 332

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:14

Ik ben absoluut tegen; het lost niks op, het is alleen bedoeld om meer geld binnen te krijgen. Het geld wat de gemeenten straks gaan missen gaan ze weer binnenhalen door andere belastingen te verhogen, dus niet alleen de auto wordt duurder, we gaan over het geheel, dus ook de mensen zonder auto, meer betalen.
Daarbij zullen de grote ( lease) bakken net zoveel kilometers blijven maken als eerder; de baas betaald!
Het is geen oplossing voor het fileprobleem, het kost bakken met geld wat wij weer mogen ophoesten, het hele idee is niet nieuw maar heeft in andere landen al gefaald, dus dat gaat het hier ook doen.
Op het moment dat je straks in je auto stapt kan men zien waar je heen gaat, hoe je rijdt, hoe hard je rijdt, etc. etc: Big Brother is watching you ( 1984, George Orwell krijgt nog gelijk!).
Ik vind het een inbreuk op onze privacy, het onnodig op kosten jagen van iedereen die wel/ geen autorijdt, zonder dat het een oplossing vormt.
Laat ze het voorbeeld volgen wat in vele landen wel werkt: lagere wegenbelasting en tolwegen. Als je dan een snelweg wil gebruiken betaal je daarvoor en aangezien Nederland grotendeels uit snelweg bestaat zal er dan genoeg geld binnenkomen met een minder grote investering dan het inbouwen van fraudegevoelige kastjes in 9 miljoen auto's.
Als je dan een keertje boodschappen gaat doen is dat niet belast, als je naar de andere kant van het land wil moet je extra betalen.

Eurlings was volgens mij niet alleen dronken maar gewoon compleet 'naar de kl*te" toen hij dit idee kreeg.
Nederland schijnt altijd de niet werkende ideeen van andere landen over te moeten nemen; de ziektekostenverzekering is daar een mooi voorbeeld van. In vele landen alweer afgeschaft, maar in Nederland gaan we het gewoon invoeren en houden we vol............
Waar een klein landje groot in kan zijn :( |( m slechte eigenschap hoor, iedere keer weer het ( vierkante) wiel willen uitvinden 8-)

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:18

Het makkelijkste is de accijns op benzine omhoog te gooien.
Dan heb je alle mensen die veel rijden te pakken en de vervuilers(onzuinige auto's)
Je hoeft geen dure infrastructuur te bedenken/ uit te rollen.
De privacy wordt niet geschonden, en de bestuurder heeft zelf controle over de kosten.

Daarnaast hoeft de gebruiker ook niet steeds in de gaten te houden of het kastje wel werkt.

Als ik zo bereken zal het voor mij voordeliger uitvallen.
Ik heb 2 auto's
1 voor het woonwerk verkeer en 1 meer als hobby
Voor het woonwerk verkeer zal ik waarschijnlijk meer kwijt zijn voor de hobby auto een stuk goedkoper uit.
Toch blijf ik tegen om de simpele reden dat overheid en (ICT) projecten niet samen gaat en het de verzameldrift van de heren alleen maar verder uitbreid.
Laatst bijgewerkt door PascalB op 26-01-10 20:25, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:20

He jaah....gaan we met zn allen even zeuren en pessimistisch doen, net of we daar ooit beter van zijn geworden.
Ik zie mensen met argumenten aankomen zetten waarvan ik denk......Hoe kom je dr op heb je je dr wel in verdiept? Blijkbaar niet of erg weinig.

Ik ben nog steeds een voorstander, en hoop dat het plan doorkomt.

deflin schreef:
En Chiqa kan zeker op de fiets naar het werk, denk maar niet dat jij er net zo voordellig uit komt.

Attent van je dat je iets invult voor me, maar je had dit ook aan mij kunnen vragen hoor ;)
Nee ik heb geen fiets.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:21

Chiqa schreef:
Liezel je kan die vraag ook stellen zonder persoonlijk te worden hoor ;) Erg vervelend dat je zo'n toon aanneemt, voel dr ook weinig voor hier verder op in te gaan.
Voor míj is het een uitkomst, wilde dit 4 jaar geleden al.
En ik meen dat er een multiple choice vraag in dit topic stond.
En dan zoveel onwaarheden die hier neergekalkt worden die mensen nodeloos in paniek brengen.
Mensen die failliet gaan enzo....Sorrie ik vind het nogal wat.

zou je wel antwoord willen geven ?
of ga je in dit topic net zoals in vele andere topics wel lekker de meeste tegen het haar in wrijven
en als er een vraag terug word gesteld geen antwoord geven ?

zonder te persoonlijk te worden ..
je blijft B roepen zonder A te zeggen
ook ik vind dat hoogst irritant :o

mijn vraag aan jou
WAAROM ben jij zo voor :D

kijk ik ben niet tegen betalen per km
maar ik ben wel tegen de manier waarop de brave minister het nu voor elkaar probeert te krijgen
ben TEGEN het kastje .. en ja hou er helemaaaal niet van als mjin privacy over mijn hoofd heen
voor mij word bepaald
Laatst bijgewerkt door nickyu op 26-01-10 20:23, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:22

PascalB schreef:
Het makkelijkste is de accijns op benzine omhoog te gooien.
Dan heb je alle mensen die veel rijden te pakken en de vervuilers(onzuinige auto's)
Je hoeft geen dure infrastructuur te bedenken/ uit te rollen.
De privacy wordt niet geschonden, en de bestuurder heeft zelf controle over de kosten.

lijkt mij ook :D

kwartje van kok terug en dan 20 ct de liter belasting op de toch al torenhoge belaste benzine erbij :D

hoeven we geen ingewikkelde kastjes aan te schaffen, hoeft er geen admi bij gehouden te worden.......

en bijkomend voordeel is dat buitenlandse auto's ook meebetalen als ze in Nederland tanken :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:24

De berekening heb ik laten maken, en die viel positief uit althans met mijn rijgedrag die ik nu heb :)
Houd zelfs geld over :)

deflin

Re: Kilometerheffing, het briljante idee van Eurlings

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:25

en wat als je verder weg gaat werken?? bijvoorbeeld een drie kwartier rijden?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:26

En waar heb je die berekening laten maken? En hoe hebben zij vastgesteld wat de kosten zijn per km?

devine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:27

Jij hebt je wel verdiept zo te horen maar legt hier niet uit wat de voordelen wel niet allemaal zijn voor heel Nederland???
Een berekening laten maken op hoeveel kilometer per jaar??

Je bent zo stellig en dat het allemaal meevalt nou kom maar op dan ben benieuwd wat de reden hiervan is wij geven hier ookonze redenen van waarom wij tegen zijn en komen allemaal met hetzelfde oordeel.

Misschien worden we dan wel zeer enthousiast zou fijn zijn hoor zo een grote financiele meevaller??

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:28

Chiqa, ik heb je link gelezen. Hier stond ok het artikel dat kosten per kilometer begint bij 3 cent. Ik lever straks 1 derde van mn salaris in alleen aan kilometerheffing. Werk dichter bij huis? In een branche waar chronisch bezuinigd wordt is dit erg lastig. Verhuizen? Voor een huurhuis moet ik een paar jaartjes inschrijven, hypotheek kan ik niet betalen in mn eetje. Mijn feestje is een beetje... -O-
*pompt fietsband maar eens op*

PascalB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:29

Juut schreef:
Chiqa, ik heb je link gelezen. Hier stond ok het artikel dat kosten per kilometer begint bij 3 cent. Ik lever straks 1 derde van mn salaris in alleen aan kilometerheffing. Werk dichter bij huis? In een branche waar chronisch bezuinigd wordt is dit erg lastig. Verhuizen? Voor een huurhuis moet ik een paar jaartjes inschrijven, hypotheek kan ik niet betalen in mn eetje. Mijn feestje is een beetje... -O-

Komt weer te tijd dat iedereen te paard gaat :D ;)
Hebben de mensen hier alvast een voordeel ;)

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:30

chica
dus jij hebt de mogelijkheid buiten de spits om en
de snelwegen mijdend je ding (zoals naar je werk gaan ) te doen

heel fijn voor je

helaas hebben veel mensen die keuze niet
wat als je nu jouw werk kwijt raakt en je kan een baan krijgen net ff verder weg
en uiteraard om 08.00 beginnen ..
ga je dan in een flatje in de stad wonen ?
en 450 euro pmnd voor je paard in pension betalen (en dus alsnog net zo duur uitbent )

vertel :D

okee volgende vraag
ben je dan ook zo voor dat kastje
of denk je dat als het via de benzine prijzen gaan de hufter proef manier
goedkoper in verbruik auto;s betalen dan minder
iedereen betaald in verhouding het zelfde
en mensen die geen auto rijden betalen niks ..

de vervuiler betaald ..per km

of het kastje
niet hufter proef is , minder rompslomp , geen hoge lasten voor het bijhouden , uitrekenen (joh zelfs de normale balstingen zijn al een hele opgave is gebleken)inbreuk op de privacy is
etc etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:30

Volgens de huidige gegevens ben ik wel duurder uit... maar ja, so be it.
Heb m'n auto toch nodig voor het werk, kan niet met het OV, fietsen is helemaal geen optie en carpoolen ook niet :D
Dus ja, dan houdt het al snel op :+

Ach, wie weet verzint mijn baas nog een leuke tegemoetkoming op de een of andere manier.

Ik heb eigenlijk niet eens zo'n zin om me er druk om te maken, wat gebeurd dat gebeurd...en tegenhouden kunnen we het toch niet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:32

deflin schreef:
@ sarbanda, ik heb dit al eerder geplaatst maar bij deze nog een keer:.

Herhaling is de kracht van de reclame, maar maakt weinig indruk op mij. Het enige dat ik zeg is, laat er eerst eens wat meer duidelijkheid komen, want niemand zelfs Eurlings niet, weet nog hoe de invulling zal zijn.
Als de kleine gebruiker (en dat ben ik niet met mijn 4x4 op Diesel) er minder op gaat betalen vind ik dat een groot voordeel. Maar ook dat moet nog bewezen worden

Verder het is sarabande :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:33

jij woont in Belgie Saar :D of heb jij een auto met nederlands kenteken?

ik weet dat ik fors meer ga betalen, heb het laten uitrekenen.........
Laatst bijgewerkt door KiWiKo op 26-01-10 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:33

PascalB schreef:
Juut schreef:

Komt weer te tijd dat iedereen te paard gaat :D ;)
Hebben de mensen hier alvast een voordeel ;)

_O- Paardje ziet me aankomen, "kom jongen, gaan we fijn een ritje maken...van een kilometer of 100" :+

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:34

wat ik me ineens afvraag chica
werk je wel ? want dan is je probleem uiteraard al een stuk kleiner .. ... 8-)

je woont iig niet in de randstad met een job waarbij je Net dat kleine stukje snelweg niet mijden kan

8-) weet je .. wij hebben geen woon werk verkeer meer
heerlijk :Y) zou dus kunnen betekenen voor ons dat we goedkoper uitzijn
ware het niet dat de wegenbelasting die voor ons nu erg heel laag is
dadelijk als zijnde koppenbelasting stuk hoger uit zal gaan vallen ..

is mij meer om de privacy en de gehele logische beredenering te doen
terwijl via de benzine (gas diesel electra) zo'n simpele hufterproef
gelijke munt gelijke koppen systeem is ...

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:35

KiWiKo schreef:
jij woont in Belgie Saar :D

Maar onze auto's staan op de zaak en hebben een Nederlands kenteken en manlief rijdt in Nederland de spits en file. Dus wat wil je nu zeggen eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:36

Liezel1 schreef:
En waar heb je die berekening laten maken? En hoe hebben zij vastgesteld wat de kosten zijn per km?

Bij de instantie waar wij een paar maanden geleden werden geïnformeerd over dit plan, ook over de inbouw, functie, voorwaardes, consequenties en al die ongein.
Wij hebben ook het vuur aan de schenen gelegd hoor!
Ik kan dr om die reden ook niet huiverig voor zijn, geruchten doen mij daarom ook weinig, helemaal als ze op geen waarheid of bron berusten, maar op een 'horen van' of mensen die het nodig vinden om persoonlijk te worden. Wat schiet een mens daar nu mee op? We gaan met zn allen dan maar failliet? Kijk nu toch eens.....geloof je toch zelf niet :+
Allemaal gebrek aan kennis en know how.

nickyu schreef:
wat ik me ineens afvraag chica
werk je wel ?

Ja ik werk 5 dagen in de week. En jij?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:36

ik niet :+ maar mijn man wel ;)
6 dagen pwk

enig idee hoeveel mensen door de steeds hoger wordende kosten reeds faiet zijn gegaan de laatse
och laten we het op een jaar houden ?

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:38

Blijkbaar hebben wij allemaal gebrek aan kennis en know how.... Met dat eerste ben ik het totaal eens, we weten nl helemaal NIETS over die km-heffing, niet eens wat de kosten per km zijn.
Jij weet het blijkbaar allemaal prima, maar ik vind het erg jammer dat je nu nog steeds niet zegt hoe het dan allemaal wél zit...
Over wat voor instantie hebben we het bv?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:39

sarabande schreef:
KiWiKo schreef:
jij woont in Belgie Saar :D

Maar onze auto's staan op de zaak en hebben een Nederlands kenteken en manlief rijdt in Nederland de spits en file. Dus wat wil je nu zeggen eigenlijk.

ahaa :D ja hoe dat zit weet ik niet :) ik weet wel dat je als Nederlander niet in Nederland mag rijden in een auto met een buitenlands kenteken......

als belg mag je wel in een belgische auto in Nederland rijden :)

Maar had het niet goedkoper voor jullie geweest om de auto's in Belgie te kopen gezien de BPM en de wegenbelasting? Hier in Nederland krijg je gewoon de bijtelling ook nog eens als de auto's op de zaak staan, en is je belastingvoordeel op auto op de zaak als sneeuw voor de zon verdwenen.

Stephanie_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:39

Mjah wat iemand zegt tolpoortjes... tjuah dat word lekker handig? ze klagen al dat t zo druk is op de weg ga je t verkeer nog meer op zitten houden.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:40

Ook zoiets leuk; inwonersbelasting...betalen omdat je het lef hebt te leven...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-10 20:41

Weet je Chiqa......... ik denk dat de Nederlander vooral huiverig is omdat ze de laatste paar jaar behoorlijk voorgelogen zijn door de regering....... over van alles, kan zorg zijn, kan irak zijn, kan euro zijn........ noem maar op. Nederlanders zijn iets voorzichtig geworden in het vertrouwen op de goede bedoelingen van de BV NEderland, want we hebben nogal de deksel op de neus gehad de laatste jaren :)