KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

marleeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:23

Maar het gaat er hier niet om of de zwaarlijvige personen hier iets aan kunnen doen of niet, het punt is dat zij doordat ze niet correct in de stoel passen de mede passagiers onnodig hinderen. Dus het spijt mij maar het maakt me niet uit hoe iemand zo zwaar is geworden, ik wil er niet naast zitten. En daarmee vind ik de oplossing van de KLM terecht: pas je niet in 1 stoel, dan betaal je maar voor 2.

Overigens vind ik de term dikkertjes weer heel erg denigrerend overkomen....

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:25

Marjoow schreef:
Aan de ene kant zeg ik, dikke discriminatie. Sommige mensen kunnen er inderdaad níets aan doen dat ze te dik zijn. En dat is jammer.

Kan de overheid zich niet beter over dit probleem buigen, en er voor gaan zorgen dat obesitas een zeldzame ziekte word? Dat er nog maar weinig mensen zijn met overgewicht, in plaats van een obesitastax in te voeren?

Enne, wat moet de overheid eraan doen? Dat dik zijn slecht is voor je gezondheid is hoop ik toch ondertussen algemeen bekend. Wat moet de overheid daar dan aan doen? Komt nog eens bij (en die discussie is al gevoerd op bokt) dat de overheid geen invloed uit kan/mag oeffenen op persoonlijke keuzes. (te) veel eten is ook een persoonlijke keuze.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:26

Ik kon mijn armen niet eens op de leuning kwijt doordat meneer naast er zowat overheen hing. Vlucht duurde 4 uur, was echt vreselijk. Helemaal toen we ons dineetje kregen. Ik zat echt te eten met me schouders tegen me oren. En ik voelde hem steeds tegen me aan. Niet fijn.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:27

Volgens mij wordt er al veel gedaan aan overgewichtproblemen, oftewel obesitas.
Maar zolang een meerderheid in de ontkennende fase blijft valt er weinig te doen.
Men moet zelf ook willen.
Maar misschien juist door deze maatregelen gaat men eens bij zichzelf te rade.

Zolang men graag snackt en vette worsten eet, grote hoeveelheden tot zich blijft nemen kan de overheid erg weinig.
Mag trouwens hopen dat de mensheid ook daar zelf in mag blijven beslissen i.p.v. de overheid.Maar mMisschien juist door deze maatregelen gaat men eens bij zichzelf te rade.
Want je wordt als dik mens wel voor een dik feit gezet.
En degene die niet kunnen of mogen afvallen kunnen vooraf al de nodige maatregelen nemen.
Maar die mensen zijn dan ook vaak het probleem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:27

Marjoow schreef:
Aan de ene kant zeg ik, dikke discriminatie. Sommige mensen kunnen er inderdaad níets aan doen dat ze te dik zijn. En dat is jammer.

Kan de overheid zich niet beter over dit probleem buigen, en er voor gaan zorgen dat obesitas een zeldzame ziekte word? Dat er nog maar weinig mensen zijn met overgewicht, in plaats van een obesitastax in te voeren?

Qua ruimte maakt het toch niks uit waarom iemand te dik is, maakt alleen uit dát iemand te dik is.

En ja, als je 2 stoelen nodig hebt, moet je er ook maar voor 2 betalen, ik vind het volkomen redelijk.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:28

Sanderman, in die catogorie heb ik weleens naast een Amerikaans gezeten, die ook erg dik was, en daarbij nog eens de krant ging lezen. Met haar armen wijd dus, geen tabloit formaat maar een echte krant. Heb na 5 minuten gevraagd of ze wat meer respect voor mijn persoonlijke ruimte kon hebben. Kreeg ik nog een grote bek ook omdat ik haar veroordeelde om haar uiterlijk, terwijl ik alleen maar haar arm uit mijn gezicht wilde hebben

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:29

Vjestagirl schreef:
Marjoow schreef:

Enne, wat moet de overheid eraan doen? Dat dik zijn slecht is voor je gezondheid is hoop ik toch ondertussen algemeen bekend. Wat moet de overheid daar dan aan doen? Komt nog eens bij (en die discussie is al gevoerd op bokt) dat de overheid geen invloed uit kan/mag oeffenen op persoonlijke keuzes. (te) veel eten is ook een persoonlijke keuze.

Niet iedereen is dik omdat ie teveel eet. Maar dat maakt voor dit topic niets uit.

@ Vjesta. Je had er een steward(ess) bij moeten halen! Wat aso zeg!

Daihyo

Moggsy schreef:
Lees het topic en je ziet mij alleen maar hebben over dikke mensen, zware mensen etc.
Ik citeerde een stukje van een ander die het over dikkertjes had.
Zo staat het er ook.
Niets denigrerends.
Ik vind dikkertjes erg lief klinken, al verzon ik het niet zelf, want dikke mensen zijn vaak heel erg lief.
De schrijver van Dikkertje Dap is ook niet denigrerend geweest.

Vjestagirl, je bent me voor.

Gaat mij niet om dikke mensen of zware mensen, want daar gaat het topic nou eenmaal over en daar zitten ook veel waarheden in. :j
Maar er gelijk een term als 'dikkertje' aan koppelen vind ik denigrerend overkomen.
Net als de term magere lat, brilsmurf of spille poot.

Ik word persoonlijk link als iemand mij in mijn gezicht een gezellig en lief dikkertje zou noemen.
Want 1: ik hou niet van de term en 2: op zo'n moment ben ik alles behalve lief en gezellig ;)
En ja, ik ben ook zo genoemd. Zeer irritant als mensen bijnamen voor uiterlijkheden bedenken.

Maar goed, ik ga het hier verder niet over hebben, want het is offtopic ;)

Sandeman

Nou ja zeg. Belachelijk. Ondertussen zit jij opgepropt op je stoel waar je toch ook voor betaald hebt.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:30

Vjestagirl schreef:
Marjoow schreef:

Misschien gewoon het sporten meer stimuleren? Weet je hoe achterlijk duur een goede sportschool is? Of een teamsport? Daar ben je veel geld voor kwijt. Zelf gaan sporten, in je eentje, word vaker als "saai" bestempelt, en in de winter met gladheid en extreme kou gaat niemand naar buiten om te hardlopen hoor. Buiten dat, in de sportschool heb je mensen die er verstand van hebben, en die jou kunnen begeleiden in het sporten.

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:30

Persoonlijk vind ik het zelf niet fijn om naast een '''voller'' persoon te zitten ... Gelukkig heb ik nog nooit meer dan 2,5 uur in een vliegtuig gezeten, maar om meer dan een paar uur maar een halve stoel te hebben, ik moet er niet aan denken!

Ik begrijp dat het voor sommige mensen heel lastig is, aangezien zij er niet veel aan hun postuur kunnen doen. Maar kan je het dan wel voor de rest goed praten? Moeten we het maar gewoon zo laten? Voor beide kanten is het niet leuk (anderhalve stoel in beslag nemen is niet fijn, maar voor een hele stoel betalen en maar een halve krijgen ook niet).

Iemand begon over anorexia te praten, wat een flauwekul! Er gaan vaak zat maar halfvolle vliegtuigen weg, moeten de mensen die meevliegen voor de lege stoelen betalen?

Wat de oplossing is weet ik niet precies. Persoonlijk zou ik het netjes vinden als mensen een 2e stoel bijboeken, maar dan voor minder geld, of zij moeten op de 1 of andere manier geld terug kunnen vragen (mits zij aan kunnen duiden dat het vanwege een ziekte komt). Of er moeten een aantal bredere stoelen in het vliegtuig geplaatst worden tegen een iets hogere prijs.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:32

Vjestagirl schreef:
Sanderman, in die catogorie heb ik weleens naast een Amerikaans gezeten, die ook erg dik was, en daarbij nog eens de krant ging lezen. Met haar armen wijd dus, geen tabloit formaat maar een echte krant. Heb na 5 minuten gevraagd of ze wat meer respect voor mijn persoonlijke ruimte kon hebben. Kreeg ik nog een grote bek ook omdat ik haar veroordeelde om haar uiterlijk, terwijl ik alleen maar haar arm uit mijn gezicht wilde hebben

Dat is écht schandalig :(

Stormchaser

Nou, ik ben toch blij dat de beslissing niet van ons afhangt want als dat zo lees hier :D.

Ik stel een XL-klasse voor waar er 2 stoelen naast elkaar staan die samen 3 plaatsen in beslag nemen. Je betaald dan 1,5 stoel en bent verder niemand tot last !

Tien

Obesitas kan wel degelijk door een aandoening cq medicijnen komen.
Echter komt het ook heel vaak voor dat er "gewoon" teveel gegeten is.

Het afgelopen jaar frequent gevlogen en geloof me, niets is irritanter dan iemand naast die niet alleen zijn eigen, maar die ook je halve stoel nog eens meeneemt.

Wel moeilijk, aangezien de 1 er niks aan kan doen en de andere wel.
Misschien medische redenen opgeven? Maar dan heb je nog zoets als b.v. Binge-eating, wel zelf gedaan, maar ook een psychische aandoening.
En gaan ze dan eerst met je mee naar de stoel en dan meten?
Waar zet je dan de grens?

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:33

Denk dat dat erg persoonlijk is, Amanda. Ik word ook wel eens dom blondje of Kim Holland genoemd (vanwege mijn haarkleur ;))
Maargoed, dan laten we die termen achterwege en houden we t gewoon op 'dikkere mensen'.

Daisies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:34

Het zou toch belachelijk zijn dat vliegtuigmaatschappijen geld moeten investeren in dikke mensen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:35

Tien schreef:

Het afgelopen jaar frequent gevlogen en geloof me, niets is irritanter dan iemand naast die niet alleen zijn eigen, maar die ook je halve stoel nog eens meeneemt.

Misschien medische redenen opgeven? Maar dan heb je nog zoets als b.v. Binge-eating, wel zelf gedaan, maar ook een psychische aandoening.

Wat maakt dat uit, waardoor het komt?

Voor die persoon zelf, misschien..... voor de rest van de wereld niet..... de kleding wordt er niet kleiner van, de stoeler niet op magische wijze breder, en 't scheelt geen gram aan gewicht.....

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:35

Bij sommige ervaringsverhalen gaat mijn fantasie op de loop.
Ik zie die dingen dan voor me.

Neem een hond en ga iedere dag een paar keer goed wandelen.
En er zijn genoeg groepen die regelmatig gaan wandelen.
Zwemmen is ook niet duur.
Ik zeg nu niet 'neem een paard'.

Maar dit is allemaal zelfdicipline en dat ontbreekt veelal.
Maar ik denk wel dat ik het niet zover liet komen dat de grondstewardes mij buiten de rij zou zetten, dan is het net iets te ver gegaan.
Kun je niet aan de zwaarlijvigheid doen, dan weet je dit alles al vooraf.

Die grens bepaald het personeel.
En er zijn al veel vertragingen, dus dat gaat meer vertragingen opleveren.
Degene die niet in de stoel past houd zijn mond niet.
En voor wie in een vliegtuig tekeer gaat wordt de bewaking geroepen.
De piloot stijgt niet op met een amokmaker en zo is er weer een uur wachttijd bij gekomen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 16:38

Marjoow schreef:
Vjestagirl schreef:

Misschien gewoon het sporten meer stimuleren? Weet je hoe achterlijk duur een goede sportschool is? Of een teamsport? Daar ben je veel geld voor kwijt. Zelf gaan sporten, in je eentje, word vaker als "saai" bestempelt, en in de winter met gladheid en extreme kou gaat niemand naar buiten om te hardlopen hoor. Buiten dat, in de sportschool heb je mensen die er verstand van hebben, en die jou kunnen begeleiden in het sporten.

Dat het saai is lijkt me niet bepaald een probleem van de overheid. Je kunt via je verzekering en de huisarts naar een dieetiste toe. En dan is het saai, het is wel goed voor je. Gezond eten is ook lang niet altijd zo lekker als het vette eten. Maar dat wil toch niet zeggen dat het lekkere maar goedkoper moet worden?

En de gladheid en extreme kou duren wat, 2 weken per jaar? 3 misschien? Dan kun je nog 49 weken per aar 3x per week wel hardlopen.

Ik blijf erbij: 2 stoelen nodig, 2 stoelen betalen.

Brainless

Re: KLM: dikke mensen moeten extra stoel boeken

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:09

Ik mag (officieel) niet teveel lopen/wandelen en al helemaal niet fietsen/hardlopen/paardrijden.
Ik val gelukkig nog net onder de 25BMI, maar ik ben wel 15kg zwaarder dan voor mijn ongeluk.

Moggsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:12

Maar....je past wel in een vliegtuigstoel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:15

En ik durf niet te vliegen hahahahaha

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:22

Brainless schreef:
En ik durf niet te vliegen hahahahaha

Daar moeten ze ook tegen in opstand komen! Je durft niet, maar je past wel, dus vliegen zal je!! ;)

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:40

Yamcha schreef:
Tien schreef:

Wat maakt dat uit, waardoor het komt?

Voor die persoon zelf, misschien..... voor de rest van de wereld niet..... de kleding wordt er niet kleiner van, de stoeler niet op magische wijze breder, en 't scheelt geen gram aan gewicht.....

Omdat diegene er niets aan kan doen.
Stel dat iemand anders een ongeluk veroorzaakt, wat de reden is dat jij obees wordt. (dmv. niet meer kunnen sporten, depressief, etc.) Moet je ook nog eens een dubbele stoel betalen, lekker dan.
Daarom zeg ik, ik vind het ook niet leuk dat ik platgedrukt wordt, maar het blijft moeilijk. Het is niet een recht toe, recht aan oplossing. Er komt wat meer bij kijken.

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:41

Tja als je niet in de stoel past en daarmee deels 'op' andermans stoel zit (over de leuning hangt) dan mag je daar imo best voor betalen. Dan hoeft een andere passagier tenminste niet bedolven te zitten onder jou.