Automobilisten letten niet op scooters?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:22

Lisann__ schreef:
Ik zorg altijd dat bestuurders mij zien, ik zoek oogcontact en dat gaat meestal prima.

Ik ben het met je eens verder hoor, maar vond deze zin zo grappig :P. Het valt niet mee om oogcontact te hebben
met iemand die een helm opheeft :P. Jij kan diegene in de auto wel zien, maar andersom niet en dat maakt het eigenlijk ook
zo lastig om met scooterrijders op een weg te vinden. Je ziet niet of ze jou zien, je kan heel moeilijk oogcontact maken :)

Ik heb er niet altijd last van, ligt er maar net aan wie erop zit. Maar het is vaak dat ze of netjes rijden of dramatisch en gevaarlijk.

ilse86

Re: Automobilisten letten niet op scooters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:24

Nee, maar als jij ziet waar de blik van de autobestuurder naartoe gaat, kun je wel een beetje inschatten of ie jou ziet of niet. En daar dus ook op reageren.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:28

ilse86 schreef:
Nee, maar als jij ziet waar de blik van de autobestuurder naartoe gaat, kun je wel een beetje inschatten of ie jou ziet of niet. En daar dus ook op reageren.

Ja, waar de autobestuurder heen gaat wel, dat is het probleem ook niet. Het probleem is de communicatie vanuit de auto met een scooterrijder. Een richting uitkijken betekent namelijk niet dat hij/zij op de scooter je ook daadwerkelijk ziet of dat hij/zij ook daadwerkelijk überhaupt wel naar je kijkt..volgende probleem is dat het heel moeilijk communiceren is met een helm op :j. Als ik autorijd dan communiceer ik heel veel dmv oogcontact en een knikje, dat is duidelijk, maar met een scooterrijder is dat gewoon onmogelijk.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:31

Ja, maar de scooterrijder kan het gezicht/de ogen van de automobilist wel zien en aan de hand daarvan een inschatting maken. (Ziet ie me wel of niet?) Dan houdt de scooterrijder voor zichzelf het risico binnen de perken.
Communicatie zoals automobilisten dat met elkaar horen te doen, is idd niet mogelijk.

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:32

Zo ben ik een keer aangereden. Ik zweer je dat ie me aan keek :+ Toen kwam hij wel erg dichtbij opeens en daar lag ik..
Ik had overigens ook voorrang daar.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:35

Voorrang zegt ook niks meer, helaas :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:37

ilse86 schreef:

Idd....oude regel, voorrang némen is het domste wat je kan doen, (Of je moet levensmoe zijn)
Voorrang verleen je.

ukkiepuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:40

ilse86 schreef:
sjah, maar als je alle brommers verbant, sta je dagelijks nog een kwartier langer in de file. kunnen we daar weer over zeuren met z'n allen ;)

Niet als die mensen motor gaan rijden :Y)

Dan zeuren we over motorrijders die tussen de file door rijden, maar das een andere discussie :+

noekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-10 23:40

Dat is waar.. maar die automobilist kwam zo langzaam aan dat ik dacht toch echt dacht dat hij me zag. Heb er daarom ook niets aan overgehouden, ik werd geraakt met zo'n 5km per uur..

Was laatst zelf trouwens ook erg in de war. Ik kwam aan op een kruispunt en zag een auto aankomen. ik dacht 'oh jij komt van rechts dus ik heb voorrang' :+
Blond? nee hoor

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:20

Chiqa schreef:
ilse86 schreef:

Idd....oude regel, voorrang némen is het domste wat je kan doen, (Of je moet levensmoe zijn)
Voorrang verleen je.

Met de wagen neem ik vaak genoeg mijn voorrang hoor :)
En ik ben niet levensmoe, anderen moeten voor mij stoppen indien ik voorrang heb

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 12:26

Zolang ze dat dan ook maar doen

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 13:08

ilse86 schreef:
Zolang ze dat dan ook maar doen

Ik heb nog nooit anders meegemaakt en anders kan ik nog een flinke duit verdienen met mijn wrakje :D

ReJo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 14:58

Het ergste van automobilisten vind ik nog...
Als ze je bijna aanrijden of je hinderen terwijl jij voorrang hebt en je toetert, dat ze JOU boos aan kijken?
Terwijl het gewoon hun fout is!
Ik heb 2 jaar lang brommer gereden, heb nu mijn autorijbewijs maar ik let toch wel meer op brommers als sommige automobilisten dat doen hoor. Bijna elke morgen op weg naar school zie ik wel weer dat een auto nog volop op de rem moet voor een brommer die voorrang heeft

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:00

ReJo schreef:
Het ergste van automobilisten vind ik nog...
Als ze je bijna aanrijden of je hinderen terwijl jij voorrang hebt en je toetert, dat ze JOU boos aan kijken?
Terwijl het gewoon hun fout is!
Ik heb 2 jaar lang brommer gereden, heb nu mijn autorijbewijs maar ik let toch wel meer op brommers als sommige automobilisten dat doen hoor. Bijna elke morgen op weg naar school zie ik wel weer dat een auto nog volop op de rem moet voor een brommer die voorrang heeft

Dat is gewoon het voordeel van jouw ervaring met het brommerrijden in het verkeer. Alleen maar goed dat je die meeneemt. Maar vergeet niet dat een automobilist niet perse die ervaring heeft (hetzelfde bijvoorbeeld met paarden in het verkeer)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 15:03

ik kijk ook wel eens boos als ik er bijna 1 onder krijg. da's dan schrik. eerste reactie, zegmaar.

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-10 17:49

ik erger me eerder aan andere autos op de weg dan scooters etc.

Undefined

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 12:37

Er stond hier in het begin ook iets over felle lampen van scooters, maar ik raakte gisteren toch echt in de berm doordat een auto zulke felle lichten had dat ik niks meer kon zien. Ik reed gelukkig maar iets van 10 km/h.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:03

Dan heeft ie denk ik per ongeluk groot licht aangehad. :)

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:04

Chiqa schreef:
Miracle_ schreef:
Ik doe het ook niet om ze te irriteren, maar puur om ze te waarschuwen. En stiekem ook een beetje uit de angst dat het de volgende keer wel raak kan zijn..

Als oom agent dit ziet zal hij je hiervoor bekeuren, en terecht. Levensgevaarlijk dit gedrag in het verkeer.
Stel dat ik als automobilist dit u op dezelfde manier af ga straffen door jou even de berm in te drukken? Zo gebeurd hoor.
Verbeter de wereld begin bij jezelf en wie goed doet wie goed ontmoet.
Het verkeer is geen spelletje, daarvoor heb je tegenwoordig hele mooie spelcomputers.

Ik vind dit toch wel een rare vergelijking, de berm in drukken? Ik knijp mijn remlicht in, omdat ik geen alarmlichten heb. Waar moet ik anders mee waarschuwen?
Zoals al 100 keer gezegd, ik knijp niet vol op de rem in, ik sein alleen. Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van die "beschuldigingen" dat ik een gevaar op de weg zou zijn. Dan mogen auto's dus ook niet meer hun grote licht gebruiken om een seintje te geven, want dat komt op hetzelfde neer.
En als 'oom agent' mij hier een bekeuring voor wil geven, prima! Maar ik heb iig voor mezelf iets gedaan om de auto achter mij te waarschuwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:24

Miracle_ schreef:
Zoals al 100 keer gezegd, ik knijp niet vol op de rem in, ik sein alleen. I

Wat je doet is gewoon fout, gevaarlijk en helemaal niet jou taak, wat jij behoort et doen is gewoon je plek te kennen, aan de kant te gaan als iets jou inhaalt wat over het algemeen sneller is dan jou ding.
Moet je je horen als een automobilist jou op deze onprofessionele manier afstraft, even de rem intrappen,
denk dat bokt te klein is.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:22

Chiqa schreef:
Miracle_ schreef:
Zoals al 100 keer gezegd, ik knijp niet vol op de rem in, ik sein alleen. I

Wat je doet is gewoon fout, gevaarlijk en helemaal niet jou taak, wat jij behoort et doen is gewoon je plek te kennen, aan de kant te gaan als iets jou inhaalt wat over het algemeen sneller is dan jou ding.
Moet je je horen als een automobilist jou op deze onprofessionele manier afstraft, even de rem intrappen,
denk dat bokt te klein is.

Nee maar dat auto's scooters de berm inrijden is niet fout/gevaarlijk en is hun taak? >;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:40

_Patriciaa schreef:
Nee maar dat auto's scooters de berm inrijden is niet fout/gevaarlijk en is hun taak? >;)

Zeg ik dit dan? Mss beter lezen
Verbeter de wereld en begin bij jouzelf.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 19:43

Miracle_ schreef:
Zoals al 100 keer gezegd, ik knijp niet vol op de rem in, ik sein alleen. Ik word eerlijk gezegd een beetje moe van die "beschuldigingen" dat ik een gevaar op de weg zou zijn. Dan mogen auto's dus ook niet meer hun grote licht gebruiken om een seintje te geven, want dat komt op hetzelfde neer.
En als 'oom agent' mij hier een bekeuring voor wil geven, prima! Maar ik heb iig voor mezelf iets gedaan om de auto achter mij te waarschuwen.

Ik vind seinen met groot licht totaal iets anders dan ''seinen'' met remlichten. :oo

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:26

Chiqa schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De rem intrappen om mensen 'eens goed te laten schrikken' is niet verstandig. Maar als je weet dat je op een weg zit waar makkelijk onverwachte dingen kunnen gebeuren of als je weet dat je moet remmen voor een kruising (en het stadsverkeer is in dat opzicht heel anders dan de snelweg) kun je beter eerder even de rem aantikken, dan pas later echt moeten remmen en een auto in je nek hebben.

Ook moet je anderen de gelegenheid geven om in te halen waar mogelijk. Maar als je naar alle eer en geweten vindt dat het echt niet mogelijk is (en als je de berm ingedrukt wordt omdat de ander er anders niet langskan heb je daarin een prima punt) dan mag je dat best duidelijk maken en zorgen dat de automobilisten achter je dat ook begrijpen.

Ik vind niet dat je andere weggebruikers moet gaat jennen of pesten. Maar je mag wel voor jezelf een veiligere situatie creeren, en als dat gebeurt door waarschuwen door middel van remlichten aantikken ipv vol te remmen, of door duidelijk in de baan te blijven om te voorkomen dat je van de weg geduwd wordt, dan heb je daartoe goede redenen.

_Patriciaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 20:58

Shadow0 schreef:
Chiqa schreef:

Daar ben ik het niet helemaal mee eens. De rem intrappen om mensen 'eens goed te laten schrikken' is niet verstandig. Maar als je weet dat je op een weg zit waar makkelijk onverwachte dingen kunnen gebeuren of als je weet dat je moet remmen voor een kruising (en het stadsverkeer is in dat opzicht heel anders dan de snelweg) kun je beter eerder even de rem aantikken, dan pas later echt moeten remmen en een auto in je nek hebben.

Ook moet je anderen de gelegenheid geven om in te halen waar mogelijk. Maar als je naar alle eer en geweten vindt dat het echt niet mogelijk is (en als je de berm ingedrukt wordt omdat de ander er anders niet langskan heb je daarin een prima punt) dan mag je dat best duidelijk maken en zorgen dat de automobilisten achter je dat ook begrijpen.

Ik vind niet dat je andere weggebruikers moet gaat jennen of pesten. Maar je mag wel voor jezelf een veiligere situatie creeren, en als dat gebeurt door waarschuwen door middel van remlichten aantikken ipv vol te remmen, of door duidelijk in de baan te blijven om te voorkomen dat je van de weg geduwd wordt, dan heb je daartoe goede redenen.

Daar ben ik het helemaal mee eens, en dat is ook wat ik probeer te doen!!