De politie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LauraLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:40

Ik heb ook nog nooit nare of vervelende dingen meegemaakt met de politie, over het algemeen ben ik erg braaf :o
Ik zou er na mijn havo heel erg graag bij willen, moet dan helaas nog even anderhalf jaar wachten..
ook heb ik een 2 daagse stage gedaan bij de politie en dit vond ik erg intressant!

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 16:48

Melissa schreef:
Liedje, de legitimatiepassen hebben hologrammen, het waakvlammetje staat er diverse malen in hologram op (op mijn interne pas) Op de pas hierboven staat ie 1 keer!

Ok, bedankt

XoNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:22

slimmerik schreef:
Je zou maar in hun schoenen moeten staan als ze weer zo'n knaap van de voorruit af moeten schrapen die zat te bellen tijdens het rijden.

Zij zien dagelijks de gevolgen van zulk soort gedrag. En in mijn ogen kunnen ze dan ook niet voldoende hameren op dergelijk gedrag.
Kijk dit filmpje eens....

http://www.youtube.com/watch?v=BSNVAA61MmM

Als ze me gewoon hadden uitgelegd waarom ze het zo streng (en dan vind ik vooral de boete erg streng :+ ) straffen, prima. Weet ik ook wel, maar ik snap dat zij naast een controlerende, ook een enigszins opvoedende functie hebben, maar het gaat me vooral op de manier waarop. Ik reageer veel beter en begripvoller als iemand mij op een normale manier iets uitlegt dan wanneer ik gekleineerd word.

En ik ben niet één van die knapen die ze van een voorruit moeten schrapen. Dan nog vind ik het geen reden om mensen op een denigrerende toon toe te spreken als ze iets doen wat niet mag. Van de boete alleen heb ik al voldoende geleerd hoor :D

Bovendien begreep ik altijd dat er een specifiek team was die lichaamsresten opruimt (om het maar even heel plastisch op te schrijven). Ik kan het mis hebben natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:26

XoNo schreef:
Bovendien begreep ik altijd dat er een specifiek team was die lichaamsresten opruimt (om het maar even heel plastisch op te schrijven). Ik kan het mis hebben natuurlijk.

In de "grote stad" misschien wel maar op de Veluwe hebben we zo'n team niet :D

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:36

XoNo schreef:

De politie is meestal als 1e ter plaatse. Die ziet dus het beeld, moet vaak nog hulp verlenen en daarna nog naar de nabestaande toe om te vertellen dat hun zoon/dochter/vader of moeder omgekomen is bij een ongeval. Meestal doen de agenten dit die als 1e bij het ongeval zijn geweest. Ik snap wel dat je het vervelend vind dat ze jou op zo'n manier aanspreken, maar ik snap ook wel waarom het gedaan wordt.
Laatst bijgewerkt door Melissa op 18-01-10 20:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

Re: De politie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:38

Heb niks met de politie van hier.... Lopen een paar idioten tussen... Echt ik heb medelijden met iedereen die daarmee in contact moet komen, bah wat een rotmannen :\ Als het om niets gaat dan een grote mond, maar owee als je belt als er écht wat aan de hand is, dan duurt het een uur voor ze komen opdagen want stel je voor dat ze daadwerkelijk wat moeten uitvoeren :oo :\

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:39

Lia_ schreef:
XoNo schreef:

In de "grote stad" misschien wel maar op de Veluwe hebben we zo'n team niet :D

Vraag me serieus af of er ook maar een iemand bestaat die in dat team zou willen werken. Dan ben je toch binnen een week overspannen?

Ik bedoel normaal politie werk met ook de leuke (of misschien eerder normale) kanten is al zwaar. Als je dan ook nog eens alleen het bloedige en verschrikkelijke deel doet, zou er niet aan moeten denken := . Bovendien komt inderdaad iedere agent wel eens bij een ongeluk zonder dat ze het daadwerkelijke opruim werk hoeven te doen, lijkt me net zo erg om te zien.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:41

Ik heb ontzettend veel respect voor de politie :j Nog nooit problemen mee gehad ofzo. En zeker inderdaad, als zij de resten op mogen gaan ruimen. Dat lijkt mee heel erg inderdaad.

Wij hebben hier in de buurt trouwens wel een hele aparte gozer. Die heeft een keer z'n halve familie op de bon geslingerd nadat ze een feestje hadden gehad en een paar met een biertje de weg op gingen. Okee, dan ben je fout. Maar om dan als agent buiten diensttijd eerder weg te gaan en iedereen op te wachten? Dan spoor je ook niet hoor. :')

Russel, als ik vragen mag, waarom ben jij gestopt? Als je dat niet wilt delen is het prima hoor, ik ben alleen even benieuwd..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 19:51

imd schreef:
Ik heb ontzettend veel respect voor de politie :j Nog nooit problemen mee gehad ofzo. En zeker inderdaad, als zij de resten op mogen gaan ruimen. Dat lijkt mee heel erg inderdaad.

Wij hebben hier in de buurt trouwens wel een hele aparte gozer. Die heeft een keer z'n halve familie op de bon geslingerd nadat ze een feestje hadden gehad en een paar met een biertje de weg op gingen. Okee, dan ben je fout. Maar om dan als agent buiten diensttijd eerder weg te gaan en iedereen op te wachten? Dan spoor je ook niet hoor. :')

Russel, als ik vragen mag, waarom ben jij gestopt? Als je dat niet wilt delen is het prima hoor, ik ben alleen even benieuwd..

Ik snap het opzich best, van die mensen die maar roepen dat het wel vertrouwd is en dat ze toch niet gepakt worden wil ik soms al zijn het vrienden toch ook graag eens op de bon slingeren. Dus snap best hoe zo'n agent daar op komt :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:12

Ik ben gestopt omdat ik verhuisd was en elke dag de A2 over moest voor 100km. Was bijna niet te doen en de treinen rijden ook niet altijd omdat je wisseldiensten hebt.

Ik had het zo druk die jaren en zulke lange dagen, al die jaren onderbezetting..., dat ik een burn-out heb gekregen. Ik wilde naar een ander korps, maar kreeg niet de medewerking van de korpschef, er was nl toendertijd een uitstroom naar andere korpsen. Ik moest dus een deel van het opleidingsgeld terug betalen of dat korps het laten betalen, die deden dat niet..... snap nog steeds niet waarom...dus toen ben ik gewoon gestopt.

Ik had het ook anders kunnen spelen, hoorde ik achteraf, maar dat weet je dan niet...vlucht in de ziektewet bv, maar ik heb voor de makkelijkste weg gekozen om te stoppen. De cultuur is ook niet zo dat je na een ziektewet met burn-out weer met open armen wordt ontvangen.....

Mijn gezondheid had een flinke knauw gekregen en ik heb er wel jaren over gedaan om weer zo goed te worden als nu.....

Maar 5 jaar lang 60 uur per week is niet vol te houden...

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:20

Als na een gewelddadige overval op een bejaarde vrouw de politie (die op nog geen 5 min afstand zit als je je aan de snelheid houd) pas na 3 kwartier komt opdagen verlies je vertrouwen. "de overvallers zouden gewapend kunnen zijn". Ja ik snap dat ze zich aan bepaalde regels moeten houden, maar 3 kwartier op een alleenstaande bejaarde vrouw, kom op zeg!
En als dan een paar maanden later daar tegenover word ingebroken (bewoners waren niet thuis), het loeiharde alarm afgaat en meerdere keren gebeld moet worden naar de politie omdat het niet stopt en ze ja afwimpelen met: we hebben al meerdere klachten gehad... *grrr* Het heeft enkele uren geduurd voor de politie ter plaatse was. Eindelijk zijn de huiseigenaren gebeld (die wonen over de grens in Duitsland, dit is hun vakantie villa :7 ) zodat die het alarm uit konden schakelen. Eerst werd er gebeld naar het 0800 nummer, maar er is pas actie ondernomen toen 112 werd gebeld :n

Nog een vraagje voor de politie experts hier: wat zijn de regels qua snelheden voor de politie? Wanneer mogen zij harder rijden dan de maximum snelheid en moeten zij daarbij zwaailicht en of sirene bij aan hebben staan? Het valt me namelijk op dat 9 van de 10 keer dat ik politie op de weg tegenkom ik ze voorbij zie razen. Meestal niet echt veel te hard (wat je zou verwachten in een noodtoestand), maar wel zo'n 10km/u. Wij eerlijke burgers krijgen daar een boete voor... Dus vroeg ik me af of het gemiddeld gezien geoorloofd te hard rijden is of niet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:21

Rijden ze bij jou 10km per uur te hard? Als ik er achter hang rijden ze standaard 35/40 waar ze 50 mogen :x

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:24

Je echt te hard ja. Ik Houd me 99% van de tijd exact aan de snelheid, dus als er zo'n gestreepte auto voorbij komt razen valt het wel op ja. Maar te langzaam rijden is al helemaal irritant :P

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:25

:j Zeker als die oen achter mij dan in mijn kont gaat drukken :+

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:27

Citaat:
Ik ben gestopt omdat ik verhuisd was en elke dag de A2 over moest voor 100km. Was bijna niet te doen en de treinen rijden ook niet altijd omdat je wisseldiensten hebt.

Ik had het zo druk die jaren en zulke lange dagen, al die jaren onderbezetting..., dat ik een burn-out heb gekregen. Ik wilde naar een ander korps, maar kreeg niet de medewerking van de korpschef, er was nl toendertijd een uitstroom naar andere korpsen. Ik moest dus een deel van het opleidingsgeld terug betalen of dat korps het laten betalen, die deden dat niet..... snap nog steeds niet waarom...dus toen ben ik gewoon gestopt.

Ik had het ook anders kunnen spelen, hoorde ik achteraf, maar dat weet je dan niet...vlucht in de ziektewet bv, maar ik heb voor de makkelijkste weg gekozen om te stoppen. De cultuur is ook niet zo dat je na een ziektewet met burn-out weer met open armen wordt ontvangen.....

Mijn gezondheid had een flinke knauw gekregen en ik heb er wel jaren over gedaan om weer zo goed te worden als nu.....

Maar 5 jaar lang 60 uur per week is niet vol te houden...

Dus ook binnen het korsp is er sprake van machts misbruik..? En dat is zelfs nog tegen "eigen" mensen, kun je nagaan hoe iemand kan reageren op buitenstaanders of te wel andere burgers. Respect dat je het uberhaubt 5 jaar hebt volgehouden :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:31

Bij overtreding van de snelheid hoeven we geen zwaailicht en sirene aan omdat dat in sommige gevallen niet echt slim is, bijv. als je overweg bent naar een inbraak.
Ik ben zelf een paar maanden terug overgestapt van de surveillancehonden naar de speurhonden en heb nu heel noord en oost Nederland als werkgebied, dat is dus van het zuiden van Gelderland tot de Waddeneilanden...
Je kunt dus wel snappen dat ik als ik spoed heb ik niet dik 200km met sirene ga rijden, dan worden zowel ik als de honden knettergek :D
Ik kan je dus gerust op de snelweg passeren met 160 maar zonder sirene, geeft het verkeer aanleiding dan gaan de zwaalicht en de sirene gewoon even aan en daarna weer uit.

Als agent ben je heel erg afhankelijk van de de telefoniste (bij 0900-8844) of centralist (112), zij nemen de meldingen aan en besluiten vervolgens of en hoe ze die uitzetten....
Je beslist dus niet zelf waar je wel of niet heen gaat.
Mijn inzetten gaan via een coördinator of de pikettelefoon (afhankelijk van het tijdstip en de "spoed"die er achter zit), hebben ze dus ergens een hond nodig moet de betreffende meldkamer de coördinator of pikettelefoon bellen en dan wordt er gekeken of er een hond ingezet kan worden.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:32

Iets anders irritants wat je nog wel eens hoort: hebben ze net een 80 weg veranderd in een 60weg, gaan ze er meteen staan flitsen... Heel veel mensen rijden daar op de automatische piloot en dan zullen die bordjes niet meteen opvallen... Ok, te hard is te hard, maar dat is gewoon een naaistreek.
Maar ik vind het op sommige gebieden juist zo jammer dat de politie zo weinig mag. Er kan niet voldoende worden aangepakt in de criminaliteit. Laatst vertelde een collega die op vakantie was geweest in china dat daar de doodstraf staat op het in bezit zijn van een gram cannabis... Strengere straffen en strenger op mogen treden zou een groot deel van de criminaliteit toch behoorlijk indammen. Mensen zijn nu niet meer zo snel ergens van onder de indruk, vooral de jeugd niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:33

Machtsmisbruik?

Door mijn woorden zo te verdraaien ben je bezig met machtsmisbruik!

Kijk, het korps krijgt geld om mensen op te leiden. De opleiding kost anderhalve ton....ja is erg duur, maar het is ook niet zomaar even een cursusje...Als er dan een heleboel mensen binnen een paar jaar vertrekken, heeft zo een korps een schadepost, immers je kunt het geld maar 1 keer uitgeven...Het is jammer dat de andere korpsen dan niet een stuk betalen, maar die redeneren....ik heb een ervaren diender met diploma, waarom zou ik dan extra gaan betalen.

Het is eigenlijk de overheid, de regering die al jarenlang de politie uitknijpt. Ze moeten maar steeds meer voor weinig geld. Ook nu moet er weer bezuinigd worden en is er een personeelsstop!

Ik snap wel dat er dan een streep getrokken wordt. Ik had een verzoekschrift geschreven om over te stappen. Hij stelde dat ik zelf had besloten te verhuizen.

Het zijn de afspraken die er onderling wel of juist niet gemaakt zijn.

Randi@ Jouw reaktie getuigt van weinig nadenken en een zeer bekrompen geest. ;)

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:38

Lia_ schreef:
Bij overtreding van de snelheid hoeven we geen zwaailicht en sirene aan omdat dat in sommige gevallen niet echt slim is, bijv. als je overweg bent naar een inbraak.
Ik ben zelf een paar maanden terug overgestapt van de surveillancehonden naar de speurhonden en heb nu heel noord en oost Nederland als werkgebied, dat is dus van het zuiden van Gelderland tot de Waddeneilanden...
Je kunt dus wel snappen dat ik als ik spoed heb ik niet dik 200km met sirene ga rijden, dan worden zowel ik als de honden knettergek :D
Ik kan je dus gerust op de snelweg passeren met 160 maar zonder sirene, geeft het verkeer aanleiding dan gaan de zwaalicht en de sirene gewoon even aan en daarna weer uit.

Maar als je op een vrij lege snelweg rijd (waar bij mijn weten nog steeds de maximum snelheid van 120km/u gehandhaafd word), en er komen 3 matoragenten voorbij rijden met +/- 130-140 km/u zonder zwaailichten of sirene (sirene vind ik eigenlijk alleen belangrijk als er mensen opzij moeten, maar zwaailicht heeft niemand last van) ziet het er niet bepaald uit alsof ze haast hebben. Er reed ook niemand voor oid. De meeste mensen vinden het fijn om net wat harder te rijden dan de max. snelheid, maar als politie heb je naar mijn mening een voorbeeldfunctie.

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:44

Stybba schreef:
Lia_ schreef:

Maar als je op een vrij lege snelweg rijd (waar bij mijn weten nog steeds de maximum snelheid van 120km/u gehandhaafd word), en er komen 3 matoragenten voorbij rijden met +/- 130-140 km/u zonder zwaailichten of sirene (sirene vind ik eigenlijk alleen belangrijk als er mensen opzij moeten, maar zwaailicht heeft niemand last van) ziet het er niet bepaald uit alsof ze haast hebben. Er reed ook niemand voor oid. De meeste mensen vinden het fijn om net wat harder te rijden dan de max. snelheid, maar als politie heb je naar mijn mening een voorbeeldfunctie.

De politie heeft, voor de uitvoering van haar taak, vrijstelling van het RVV. Dit houdt dus in dat de snelheid overtreden mag worden. Er zijn hier echter wel brancherichtlijnen voor. De politie mag ook zonder zwaailichten en sirene te hard rijden.
Ook tijdens surveillance mag de politie dus te hard rijden, zo kan een agent meer zien en hangt hij niet telkens achter of naast een voertuig.

Stybba

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:48

Bedankt, dat wou ik weten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 20:51

Stybba, de politie heeft een voorbeeldfunctie, maar als ze in de auto zitten, zijn ze met hun werk bezig en niet op weg naar de supermarkt, kantoor of gewoon maar rijden...

Ze rijden surveillances, en dat is op een langzaam tempo om veel te kunnen zien, maar als er een melding is willen ze er snel zijn, dan rijden ze idd harder.. op trambanen mogen zij rijden, busbanen...zelfs fietspaden als het noodzakelijk is om ergens te komen...denk aan inbraak en zo een route af te snijden van bv inbrekertjes die op scootertjes rijden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:12

Stybba schreef:

Zoals ik al schreef ;)

Lia_ schreef:
U stoort zich eraan dat ik mij met hoge snelheid naar een plaats des onheil spoed, maar u beklaagt zich erover, als het meer dan 10 seconden duurt voordat ik bij uw probleem ben.

U zult er niet aan denken om uw tandarts te vertellen hoe hij een kies moet trekken of een dokter te laten zien hoe hij een blindedarm moet opereren, maar u vindt het wel heel normaal om mij te vertellen hoe ik mijn werk moet doen.

je hebt geen flauw idee waar ze mee bezig waren maar toch heb je een mening klaar zonder ook maar een seconde na te denken...

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:16

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-10 23:22

haha, die foto is zo ontzettend gaaf 8-)