Moet je de politie met "u" aanspreken?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:26

Nederlanders zijn wat dat betreft echt te informeel....Alles is 'je' en 'jij'...Vreselijk! Mensen die je niet kent spreek je gewoon aan met 'u'. Uitzonderingen zijn inderdaad kleine kinderen of jeugdigen onder elkaar. Ik spreek hier bewust niet van leeftijdsgenoten, want iemand die 30 is en een persoon voor zich heeft staan van dezelfde leeftijd, die hem echter onbekend is, heeft in mijn ogen ook gewoon 'u' te zeggen...

Over het verhaal op zich....Ik haal in dit geval graag een spreuk aan die mijn vader (politieagent..) vaak gebruikt: "Een verhaal (gebeurtenis...) kent drie versies: De versie van de ene partij, de versie van de andere partij en de waarheid...."

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:27

Sterre schreef:
Ik spreek mensen graag met "u" aan... vooral als ik ze op afstand wil houden :D .
Je kan aan mijn toon goed horen of ik iemand met "u" uit beleefdheid aanspreek, of dat ik niet veel van ze moet hebben :+ .
Het zou bij zo´n agente dus niet eens in me opkomen om "je" te zeggen; ze is mijn vriendinnetje niet *D .

Haha, stukje Duitse mentaliteit :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:30

Ben ik niet met je eens liedje89. Ik zeg ook geen u tegen mijn vrienden (duhh), geen u tegen mijn moeder en ook geen u tegen mijn opa en oma.
Ik vind het dus wel erg respectloos als je geen u zegt tegen een vreemde en dan vooral ouderen. Ik weet ook zeker dat die mensen het zelf ook niet fijn vinden als er je tegen ze gezegd wordt.
Ik kan me dan ook kapotergeren aan Alib B, hij zegt tegen niemand u.. belachelijk. Ben toch blij dat ik anders ben opgevoedt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:35

mistery schreef:
Ben ik niet met je eens liedje89. Ik zeg ook geen u tegen mijn vrienden (duhh), geen u tegen mijn moeder en ook geen u tegen mijn opa en oma.
Ik vind het dus wel erg respectloos als je geen u zegt tegen een vreemde en dan vooral ouderen. Ik weet ook zeker dat die mensen het zelf ook niet fijn vinden als er je tegen ze gezegd wordt.
Ik kan me dan ook kapotergeren aan Alib B, hij zegt tegen niemand u.. belachelijk. Ben toch blij dat ik anders ben opgevoedt.

Waarom zou je er in hemelsnaam aan ergeren als iemand die je verder beschaaft behandelt een ander woord gebruikt om je aan te spreken. Dat maakt toch helemaal niks uit. Ik vraag me gewoon een beetje af waar mensen zich zo druk om maken, het maakt mij helemaal niks uit als jij graag u genoemt wil worden wil ik dat best doen. Maar waarom in hemelsnaam maak je je daar druk om :z .

Ik blijf erbij dat respect niets met woordkeuze te maken heeft :Y) .

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:45

liedje89 schreef:

hmmm dat klopt niet...
Woordkeuze is altijd van belang :j
"geef mij dat" of "wilt U mij dat geven" is een groot verschil en imo ook met respect te maken.
"Wil je mij dat geven" en "wilt U mij dat geven" vind ik ook een groot verschil. :j
Ik vind het woord U ook erg belangrijk als het gaat om respect tonen. (face to face wel te verstaan, maar ook bij solloicitatiebrieven en (reacties op) advertenties)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:46

liedje89 schreef:

Onzin. 'u' heeft wel zeer zeker met respect te maken. Dat Nederlanders het steeds minder doen heeft te maken met een algehele verslapping van waarden en normen die in de afgelopen jaren plaats heeft gevonden (vandaar dat het fenomeen van het informeel zijn veel meer onder de jeugd speelt).

Hier een onbekend persoon aanspreken (jeugdigen onder elkaar en kleine kinderen daargelaten) met 'je' kan door veel mensen als regelrechte belediging ervaren worden. Je spreekt elkaar aan met u tenzij je onderling iets anders afspreekt.

'u' zeggen gaat trouwens veel verder qua gedachten dan alleen respect opbrengen. Het kan ook zijn om bijv. iemand op een discrete afstand te houden. Overigens is 'je' zeggen geen voorwaarde voor een beter contact. Ik heb stagegelopen op een School in Dld en durf te beweren dat ik in al die tijd dat ik er geweest ben een goed contact heb opgebouwd met veel collega's en ook de schoolleider. Toch bleven we elkaar 'Sie' noemen i.p.v. 'du'. Alleen mijn begeleidster ben ik op gegeven moment, na afspraak, gaan tutoyeren. Ze was van origine Nederlandse. Maar met de rest had ik gevoelsmatig een even sterke band...!

Respect zeer zeker wel met woordkeuze te maken...!!!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:47

liedje89 schreef:
als jij graag u genoemt wil worden wil ik dat best doen. Maar waarom in hemelsnaam maak je je daar druk om :z .

Toch echt ff omdraaien: als een ander graag 'je' genoemd wil worden, dán moet je dat pas doen. Tot die tijd is het 'u'. Niet andersom. ;)
in de buitenwereld dan he, niet hier op het forum :+

Heeft verder niets te maken met je ergens druk over maken, maar met (vind ik) fatsoen.

Je zegt toch ook niet; als jij graag bij je voornaam genoemd wil worden wil ik dat best doen. Anders zeg ik gewoon 'eee!' :=

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:48

Toekie schreef:
liedje89 schreef:
als jij graag u genoemt wil worden wil ik dat best doen. Maar waarom in hemelsnaam maak je je daar druk om :z .

Toch echt ff omdraaien: als een ander graag 'je' genoemd wil worden, dán moet je dat pas doen. Tot die tijd is het 'u'. Niet andersom. ;)

Heeft verder niets te maken met je ergens druk over maken, maar met (vind ik) fatsoen.

Je zegt toch ook niet; als jij graag bij je voornaam genoemd wil worden wil ik dat best doen. Anders zeg ik gewoon 'eee!' :=

"Hey, euh....dingetje!" _O- :')

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:49

Laatst bijgewerkt door Toekie op 13-01-10 17:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:49

@ Liedje89: hoe spreek jij jouw huisarts eigenlijk aan?

Sandeman

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:51

En winkelpersoneel??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:52

liedje89 schreef:
Waarom zou je er in hemelsnaam aan ergeren als iemand die je verder beschaaft behandelt een ander woord gebruikt om je aan te spreken. Dat maakt toch helemaal niks uit. Ik vraag me gewoon een beetje af waar mensen zich zo druk om maken, het maakt mij helemaal niks uit als jij graag u genoemt wil worden wil ik dat best doen. Maar waarom in hemelsnaam maak je je daar druk om :z .

Precies, ik ga echt niet op mijn tenen lopen omdat ik een ander het gevoel zou 'kunnen' geven dat ik ze beledig omdat ik het woordje U niet zou gebruiken _O- No way.
Zegt meer over de ander dan wie dan ook.
Voelen zij zich respectloos behandeld? Zijn therapieen voor.

Mijn zusje heeft een mooi onderschrift op een ander forum staan vind die hier wle van toepassing;

Bevrijd anderen ervan een bijdrage te moeten leveren aan jouw zelfbeeld

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:53

Toekie schreef:
liedje89 schreef:

Als jij mij verder gewoon respecteert mag je me best eee noemen. Ik snap nooit waar mensen zich zo druk over maken bij taal. Als het maar geen heks word :P .

@adil18: Ik heb dan ook echt niks met de duitse cultuur mij veel te stijf. Wat je verval van normen en waarden noemt moet je natuurlijk helemaal zelf weten maar ik vind het nog wel mee vallen. Ik vind het verdwijnen van u eerder de verandering van de taal dan de verandering van het respect.
Mijn huisarts is gewoon u, ik ga er wel gewoon vanuit hoor dat ik mensen met u aan moet spreken. Ik kan me er alleen niet druk om maken als iemand mij met je aanspreekt en snap dus ook niet echt waarom anderen mensen zich daar wel zo druk om maken. Betekend niet dat ik er geen rekening mee wil houden.

@Chiqa laatste zin +:)+ . waarom maken mensen zich zo druk om wat een ander zegt.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:55

Een vreemde die mijn moeder of mijn oma aan zou spreken met je, zou ik toch op zijn minst even verbeteren :Y)
Erg jammer dat dit soort dingen tegenwoordig blijkbaar niet meer belangrijk zijn. Normen en waarden jongens..

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 17:58

mistery schreef:
Een vreemde die mijn moeder of mijn oma aan zou spreken met je, zou ik toch op zijn minst even verbeteren :Y)
Erg jammer dat dit soort dingen tegenwoordig blijkbaar niet meer belangrijk zijn. Normen en waarden jongens..

Nogmaals ik snap echt niet wat een verschil van 3 letters met normen en waarden te maken hebben. Het is gewoon een woordkeuze. Het is alleen belangrijk omdat mensen er moeilijk over doen en het schijnbaar belangrijk vinden dat andere mensen dezelfde houding aannemen als zij.
Als ik jou oma of moeder je noem dan mag ze best zeggen dat ze liever u heeft hoor ik vind de toon waarop je op zo'n moment dan word verbeterd alleen meestal geen respect uitdragen. Dus waarom mij dan nep respect geven in de vorm van u.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 13-01-10 18:12, in het totaal 1 keer bewerkt

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:11

mistery schreef:

Overdrijf je niet een beetje? Heeft imo niks te maken met waarden en normen, die heb ik namelijk prima meegekregen van mijn ouders.
Ik vind het persoonlijk leuk als mensen het wat familiairder houden en gewoon 'je' gebruiken.( En verder letten op fatsoenlijk en verstaanbaar Nederlands en geen boers gedrag tonen naar mij toe of omgekeerd). Gesprek verloopt gelijk een stuk minder stroef en ontspannender. Let op dit vind ik niet overal toepasselijk.
Je hebt natuurlijk grenzen he, kwestie van dat zelf aan te voelen.
De huisarts en de prof spreek je uiteraard aan met u, en uit ervaring weet ik dat bejaarde mensen 'je' prefereren. Voelen zich een stuk meer verbonden en at ease.
Als ik een vraag wil stellen aan een winkelbediende of een buschauffeur bv, zeg ik gewoon 'Mag ik je wat vragen aub?'
IMO net zo beleefd als 'Mag ik u wat vragen'. Maar hier in België is 'u' ook dialect voor 'je' (als je nog kan volgen) dus maakt het feitelijk zelfs niks meer uit :)
Maargoed het zal een eindeloze discussie blijven :)

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:15

In België werkt het daarom misschien iets anders.
Net zoals je in het Engels helemaal geen verschil hebt.
Maar toch blijf ik erbij, dat ook de buschauffeur aangesproken wordt met 'u'. Gewoon net als alle vreemden of mensen in functie. Ik maak daar geen onderscheid in. Waarom tegen de huisarts/prof wel en tegen de buschauffeur niet?
Laatst bijgewerkt door Toekie op 13-01-10 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:15

unicorn_kiss schreef:
Ik vind het persoonlijk leuk als mensen het wat familiairder houden en gewoon 'je' gebruiken.( En verder letten op fatsoenlijk en verstaanbaar Nederlands en geen boers gedrag tonen naar mij toe of omgekeerd).

Verklaar je nader? Vind ik wel interessant wat je daarmee bedoelt... :P

Edit: Iemand met 'je' aanspreken zegt niks over de kwaliteit van de relatie/band die je hebt, dus zegt imo ook niks over je verbonden voelen.

Er zijn hier mensen die een innige vriendschap hebben, of al jaren zeer goede collega's van elkaar zijn en alsnog 'u' zeggen. 'Je' zeggen tegen iemand zegt imo niks over de band/verbondenheid die je met een persoon hebt.
Laatst bijgewerkt door Adil op 13-01-10 18:17, in het totaal 2 keer bewerkt

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:17

Het is niet gewoon een woordkeuze. Je spreekt niet zomaar iedereen aan met je of jij die je niet kent. Vind dat erg onbeschoft. Normen en waarden. Worden tegenwoordig weinig meer meegegeven. Zou het heel erg vinden als men mijn mijn moeder zomaar met je of jij aanspreekt, tenzij ze zelf anders aangeeft.
Merk in mijn winkel dat vooral jongeren klakkeloos je en jouw en hey tegen personeel roepen. Vind dat echt onbeschoft.

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:17

Adil18 schreef:
liedje89 schreef:

Onzin. 'u' heeft wel zeer zeker met respect te maken. Dat Nederlanders het steeds minder doen heeft te maken met een algehele verslapping van waarden en normen die in de afgelopen jaren plaats heeft gevonden (vandaar dat het fenomeen van het informeel zijn veel meer onder de jeugd speelt).

Hier een onbekend persoon aanspreken (jeugdigen onder elkaar en kleine kinderen daargelaten) met 'je' kan door veel mensen als regelrechte belediging ervaren worden. Je spreekt elkaar aan met u tenzij je onderling iets anders afspreekt.

'u' zeggen gaat trouwens veel verder qua gedachten dan alleen respect opbrengen. Het kan ook zijn om bijv. iemand op een discrete afstand te houden. Overigens is 'je' zeggen geen voorwaarde voor een beter contact. Ik heb stagegelopen op een School in Dld en durf te beweren dat ik in al die tijd dat ik er geweest ben een goed contact heb opgebouwd met veel collega's en ook de schoolleider. Toch bleven we elkaar 'Sie' noemen i.p.v. 'du'. Alleen mijn begeleidster ben ik op gegeven moment, na afspraak, gaan tutoyeren. Ze was van origine Nederlandse. Maar met de rest had ik gevoelsmatig een even sterke band...!

Respect zeer zeker wel met woordkeuze te maken...!!!

Nee hoor, ik ken iemand die hardstikke aso is, maar haar moeder wel met u aanspreekt.
Ik vind dat respect niet alleen met een woordkeuze te maken heeft, ook met de houding en de manier van spreken.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:25

Sandeman schreef:
Het is niet gewoon een woordkeuze. Je spreekt niet zomaar iedereen aan met je of jij die je niet kent. Vind dat erg onbeschoft. Normen en waarden. Worden tegenwoordig weinig meer meegegeven. Zou het heel erg vinden als men mijn mijn moeder zomaar met je of jij aanspreekt, tenzij ze zelf anders aangeeft.
Merk in mijn winkel dat vooral jongeren klakkeloos je en jouw en hey tegen personeel roepen. Vind dat echt onbeschoft.

Ik vind dat roepen dan eerder het onbeschofte dan het woord je of hey. Als iemand me aanspreekt met 'mag ik u iets vragen' of 'mag ik je iets vragen' heeft dat imo echt niets met normen en waarden te maken. Dat heeft er gewoon mee te maken wat je aangeleerd hebt gekregen, het is voor mij en ik denk voor heel veel mensen een gewoonte om vreemde met u aan te spreken ze denken daar niet bij na en doen het alleen omdat ze dat zo gewent zijn heeft niets met respect voor mij te maken. Is precies hetzelfde als iedereen met je aanspreken omdat je het gewent bent.

Dus imo is u=meer respect= onzin

KiWiKo

Re: Moet je de politie met "u" aanspreken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:26

ik spreek iedereen aan met u :D :D

tenzij, er gevraagd is dit niet te doen :)

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:27

Over de Duitse mentaliteit kan ik een aardig stukje meepraten :) Ik heb zelf lesgegeven op Duitse scholen en ook onder collega's was het altijd "Sie" en Frau/ Herr so und so. Had niks met stijf te maken, dat was nu eenmaal zo. Van bepaalde collega's wist ik niet eens hoe ze met de voornaam heetten!
In het begin moest ik wel wennen en heb ook met 1 klas een keer een cruciale fout gemaakt - die vroegen een keer (in mijn ogen heel onschuldig) hoe ik met de voornaam heette. Nadat ik dat gezegd had, werd mijn "afstand" (ik noem het maar even zo) een stuk minder en dachten de leerlingen dat ze een loopje met mij konden nemen. Ik heb daar dus echt een keer flink met de vuist op tafel moeten rammen om ze duidelijk te maken dat we zó niet met elkaar omgaan.

Verder vind ik wel dat de jeugd in DLD over het algemeen meer respect voor de leerkrachten hebben dan in NLD.
Of dat nu enkel en alleen door die afstand komt, weet ik niet, maar hier geldt nog - als de leerkracht praat, houden kinderen hun mond en luisteren. Maar goed, je punt op je rapport wordt ook mede bepaald door je gedrag in de klas en hoe actief je meedoet.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:29

KiWiKo schreef:
ik spreek iedereen aan met u :D :D

tenzij, er gevraagd is dit niet te doen :)

Ik spreek ook iedereen met u aan. Ik zou Geert Wilders nog met u aanspreken als er nu iemand is waar ik geen respect voor heb :+ . Dus bij mij hoef je echt niet vereert te voelen als je een u bent.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-10 18:30

even een aanvullimg........

ik kan ook nog wel eens zo vervelend zijn dat ik tegen een broekkie zeg....... "voor jou ben ik u!!"