Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Sterre schreef:Ik spreek mensen graag met "u" aan... vooral als ik ze op afstand wil houden.
Je kan aan mijn toon goed horen of ik iemand met "u" uit beleefdheid aanspreek, of dat ik niet veel van ze moet hebben.
Het zou bij zo´n agente dus niet eens in me opkomen om "je" te zeggen; ze is mijn vriendinnetje niet.
mistery schreef:Ben ik niet met je eens liedje89. Ik zeg ook geen u tegen mijn vrienden (duhh), geen u tegen mijn moeder en ook geen u tegen mijn opa en oma.
Ik vind het dus wel erg respectloos als je geen u zegt tegen een vreemde en dan vooral ouderen. Ik weet ook zeker dat die mensen het zelf ook niet fijn vinden als er je tegen ze gezegd wordt.
Ik kan me dan ook kapotergeren aan Alib B, hij zegt tegen niemand u.. belachelijk. Ben toch blij dat ik anders ben opgevoedt.
liedje89 schreef:Ik blijf erbij dat respect niets met woordkeuze te maken heeft.
liedje89 schreef:Ik blijf erbij dat respect niets met woordkeuze te maken heeft.
liedje89 schreef:als jij graag u genoemt wil worden wil ik dat best doen. Maar waarom in hemelsnaam maak je je daar druk om.
Toekie schreef:liedje89 schreef:als jij graag u genoemt wil worden wil ik dat best doen. Maar waarom in hemelsnaam maak je je daar druk om.
Toch echt ff omdraaien: als een ander graag 'je' genoemd wil worden, dán moet je dat pas doen. Tot die tijd is het 'u'. Niet andersom.
in de buitenwereld dan he, niet hier op het forum![]()
Heeft verder niets te maken met je ergens druk over maken, maar met (vind ik) fatsoen.
Je zegt toch ook niet; als jij graag bij je voornaam genoemd wil worden wil ik dat best doen. Anders zeg ik gewoon 'eee!'
liedje89 schreef:Waarom zou je er in hemelsnaam aan ergeren als iemand die je verder beschaaft behandelt een ander woord gebruikt om je aan te spreken. Dat maakt toch helemaal niks uit. Ik vraag me gewoon een beetje af waar mensen zich zo druk om maken, het maakt mij helemaal niks uit als jij graag u genoemt wil worden wil ik dat best doen. Maar waarom in hemelsnaam maak je je daar druk om.
Ik blijf erbij dat respect niets met woordkeuze te maken heeft.
Toekie schreef:liedje89 schreef:als jij graag u genoemt wil worden wil ik dat best doen. Maar waarom in hemelsnaam maak je je daar druk om.
Toch echt ff omdraaien: als een ander graag 'je' genoemd wil worden, dán moet je dat pas doen. Tot die tijd is het 'u'. Niet andersom.
in de buitenwereld dan he, niet hier op het forum![]()
Heeft verder niets te maken met je ergens druk over maken, maar met (vind ik) fatsoen.
Je zegt toch ook niet; als jij graag bij je voornaam genoemd wil worden wil ik dat best doen. Anders zeg ik gewoon 'eee!'
mistery schreef:Een vreemde die mijn moeder of mijn oma aan zou spreken met je, zou ik toch op zijn minst even verbeteren![]()
Erg jammer dat dit soort dingen tegenwoordig blijkbaar niet meer belangrijk zijn. Normen en waarden jongens..
mistery schreef:Een vreemde die mijn moeder of mijn oma aan zou spreken met je, zou ik toch op zijn minst even verbeteren![]()
Erg jammer dat dit soort dingen tegenwoordig blijkbaar niet meer belangrijk zijn. Normen en waarden jongens..
unicorn_kiss schreef:Ik vind het persoonlijk leuk als mensen het wat familiairder houden en gewoon 'je' gebruiken.( En verder letten op fatsoenlijk en verstaanbaar Nederlands en geen boers gedrag tonen naar mij toe of omgekeerd).
Adil18 schreef:liedje89 schreef:Ik blijf erbij dat respect niets met woordkeuze te maken heeft.
Onzin. 'u' heeft wel zeer zeker met respect te maken. Dat Nederlanders het steeds minder doen heeft te maken met een algehele verslapping van waarden en normen die in de afgelopen jaren plaats heeft gevonden (vandaar dat het fenomeen van het informeel zijn veel meer onder de jeugd speelt).
Hier een onbekend persoon aanspreken (jeugdigen onder elkaar en kleine kinderen daargelaten) met 'je' kan door veel mensen als regelrechte belediging ervaren worden. Je spreekt elkaar aan met u tenzij je onderling iets anders afspreekt.
'u' zeggen gaat trouwens veel verder qua gedachten dan alleen respect opbrengen. Het kan ook zijn om bijv. iemand op een discrete afstand te houden. Overigens is 'je' zeggen geen voorwaarde voor een beter contact. Ik heb stagegelopen op een School in Dld en durf te beweren dat ik in al die tijd dat ik er geweest ben een goed contact heb opgebouwd met veel collega's en ook de schoolleider. Toch bleven we elkaar 'Sie' noemen i.p.v. 'du'. Alleen mijn begeleidster ben ik op gegeven moment, na afspraak, gaan tutoyeren. Ze was van origine Nederlandse. Maar met de rest had ik gevoelsmatig een even sterke band...!
Respect zeer zeker wel met woordkeuze te maken...!!!
Sandeman schreef:Het is niet gewoon een woordkeuze. Je spreekt niet zomaar iedereen aan met je of jij die je niet kent. Vind dat erg onbeschoft. Normen en waarden. Worden tegenwoordig weinig meer meegegeven. Zou het heel erg vinden als men mijn mijn moeder zomaar met je of jij aanspreekt, tenzij ze zelf anders aangeeft.
Merk in mijn winkel dat vooral jongeren klakkeloos je en jouw en hey tegen personeel roepen. Vind dat echt onbeschoft.