Q-koorts hoe denken jullie er over?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-09 19:13

Veulen84 schreef:
Bedrijven die nu geruimd zijn, worden nog steeds elke 2 maanden gecontroleerd

Ik denk dat dit iedere 2 weken is net zoals alle andere bedrijven :)

annastasia schreef:
Ook niet drachtige dieren kunnen het (meende ik) uitscheiden.

Dat klopt! Dus alle dieren die nu nog op een besmetbedrijf zitten kunnen nog meewerken aan q-koortsbesmettingen!

Wij kregen vandaag trouwens een brief van lnv... Dat er bij ons in de buurt een bedrijf zit die besmet was met q-koorts en dat ze zouden gaan ruimen (dat is maandag al gedaan en we wisten allang dat het besmet was maar goed :(:) ) En dat de kans dat we met q-koorts besmet raakten vrij klein was etc etc... Beetje stomme brief vond ik en het is nu echt een beetje mensen gerust stellen vind ik!!

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-12-09 22:46

Rianneke schreef:
Veulen84 schreef:
Bedrijven die nu geruimd zijn, worden nog steeds elke 2 maanden gecontroleerd

Ik denk dat dit iedere 2 weken is net zoals alle andere bedrijven :)

Dat bedoel ik inderdaad. Hoe ik nou weer bij 2 maanden kom :?

rebati

Re: Q-koorts hoe denken jullie er over?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 16:11

Het bedrijf waar ik in de lammerperiode werk wordt ook geruimd.
Ik zelf en het gezin daar hebben nog nooit q koorts gehad.
Ik weet ook niet wat de beste oplossing zou zijn,wel dat het emotioneel hard aankomt. Het bedrijf is hun leven,de geiten die ik mee opgefokt heb, waar de boer altijd zo goed voor gezorgt heeft worden afgemaakt,2 spuitjes en "hun beroep" is er niet meer..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 17:22

rebati schreef:
Ik weet ook niet wat de beste oplossing zou zijn,wel dat het emotioneel hard aankomt. Het bedrijf is hun leven,de geiten die ik mee opgefokt heb, waar de boer altijd zo goed voor gezorgt heeft worden afgemaakt,2 spuitjes en "hun beroep" is er niet meer..

Zo is het idd ook! Ze zien eerst ook gezonde geiten geruimt worden en hun inkomsten worden steeds minder aangezien de geiten die ze nu hebben steeds minder melk geven :(:)
En tsjah sorry dat ik het zeg, maar dit ruimen wat ze nu doen heeft 0,0 zin! Volgens mij is het puur mensen geruststellen. Volgend jaar mogen de dieren vast wel weer gedekt worden en de bedrijven die nu geruimt zijn, hebben de q-koorts ook bij de jonge aanfok zitten. Dat komt dan weer tot uiting en dan? Weer ruimen?

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:11

Ja zo iets zal het wel zijn, ik vind het allemaal erg vaag hoe er over geschreven wordt, en ik denk ook niet echt dat dit alle problemen oplost..
Trouwens..problemen, 6 mensen zijn er aan overleden, zouden die anders ook niet aan een griep of koorts zijn gestorven?Net als met de mexicaanse griep?
Een vriend van me heeft ook q koorts gehad,hij is er helemaal van hersteld. En ik denk dat de gevallen die een chronische ziekte er aanover hebben gehouden ook niet fit zijn geweest...
Zo klote..dat de geiten waarschijnlijk komende week geruimd worden..zo doodzonde..

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:47

rebati schreef:
Zo klote..dat de geiten waarschijnlijk komende week geruimd worden..zo doodzonde..

Ze zijn al aan het ruimen... Het geitenbedrijf achter ons is maandag al geruimt :(:) Super erg voor die mensen, want die zitten op een huurbedrijf en die waren nog aan het opbouwen... Die kunnen er eigenlijk op wachtten totdat ze aan de grond zitten naar mijn mening :(:)

En vwb q-koorts, ik ken ook iemand die het heeft en die zegt er nog wel last van te hebben kwa vermoeidheid en ze weten dus ook niet of dat over gaat. Hij woont trouwens ook binnen een straal van een paar 100 meter waar ze geruimt hebben... Alleen heeft hij q-koorts al 1,5 jaar geleden opgedaan en was dat bedrijf toendertijd nog niet besmet voor zover ze wisten...
En of de mensen die q-koorts hebben gekregen ook misschien de mexicaanse griep hadden gekregen is natuurlijk gissen...
Wat ik overigens wel gek vind is dat de mensen die een geitenbedrijf hebben en q-koorts besmet zijn zelf niet ziek zijn terwijl ze zelf aan het meeste virus worden blootgestelt :(:)

eppie38

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 19:58

Op het nieuws zag ik het al, werd er misselijk van, schande echt schande.
Overal sterven ze van de honger en hier vermoorden ze zomaar even meer als 40 duizend dieren, ondanks de belofte dit nooit mer.
Bah walgelijk dit, als ik nu moest stemmen zou ik het wel weten.
Pannekoekkabinet dit echt, sorry.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 20:20

eppie38 schreef:
Bah walgelijk dit, als ik nu moest stemmen zou ik het wel weten.
Pannekoekkabinet dit echt, sorry.

Misschien stomme vraag, maar waar zou je dan op stemmen?
Deze beslissing is niet "alleen" genomen door het kabinet, maar hun hebben ook instanties die hun informeren voor de "beste" aanpak...

kimberley12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-09 23:48

rebati schreef:
Ja zo iets zal het wel zijn, ik vind het allemaal erg vaag hoe er over geschreven wordt, en ik denk ook niet echt dat dit alle problemen oplost..
Trouwens..problemen, 6 mensen zijn er aan overleden, zouden die anders ook niet aan een griep of koorts zijn gestorven?Net als met de mexicaanse griep?
Een vriend van me heeft ook q koorts gehad,hij is er helemaal van hersteld. En ik denk dat de gevallen die een chronische ziekte er aanover hebben gehouden ook niet fit zijn geweest...

Ik vind het gewoon ziek en niet anders! Tuurlijk is het erg voor de mensen die Q koorts gekregen hebben, en voor de nabestaanden
die hiermee iemand verloren hebben. Maar hoeveel mensen sterven er dagelijks wel niet aan een andere ziekte? Kijk maar eens in Afrika en de rest van de wereld...Maar nee daar hoor je ze niet over....

Minister Klink wilde bij het ruimen zijn, omdat hij zich betrokken wilde voelen. Flink hoor |( Nederland moet altijd vooraan staan met de regeltjes...Inlevingsvermogen is heel ver te zoeken....

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 19:56

Ik heb gistere mijn "baas" (nu dus niet meer,als er geen meer lammert) aan de telefoon gehad.. Want een onzin hoe het allemaal loopt ermee zeg! stomme foute,langs elkaar heen werken enz enz! Nog veel dingen zijn in onderzoek en de duidelijkheid is ver te zoeken!!
Belde er 1 op om te vragen of er nog iemand uit de risicogroep in zijn stal is geweest de laatste tijd, nou dat was niet, en mn baas vroeg en in huis dan? Toen zei die domme ezel aan de telefoon,nee geld alleen voor in de stal!
Terwijl men zegt dat het virus zich 5km door de lucht kan verspreiden! halloooo waar is men mee bezig!!!!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-09 21:33

rebati schreef:
Belde er 1 op om te vragen of er nog iemand uit de risicogroep in zijn stal is geweest de laatste tijd, nou dat was niet, en mn baas vroeg en in huis dan? Toen zei die domme ezel aan de telefoon,nee geld alleen voor in de stal!
Terwijl men zegt dat het virus zich 5km door de lucht kan verspreiden! halloooo waar is men mee bezig!!!!

Tsjah alles word op kantoor uitgedacht en vervolgens werkt het niet in de praktijk! Dat is bij zoveel dingen zo...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-12-09 22:59

5 km door de lucht? 50 km bedoel je.

birken187

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-09 14:21

Ik ben absoluut tegen het ruimen van de geiten! Hier in Duitsland sloeg de dierenbescherming steil achterover toen ik vertelde dat alle drachtige geiten op een besmet bedrijf gedood werden. Gezond of niet. Dit zijn dingen die in Duitsland NOOIT zouden gebeuren.

Inmiddels is er ook een petitie gestart tegen het ruimen van geitenbedrijven.
Via onderstaande link kan je ook tekenen

http://www.petities.nl/petitie/stop-het ... en-schapen

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 13:50

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 20:06

Ik vind het één grote verdrietige ellende. Hoe het precies allemaal zit, zal niemand ooit weten denk ik. Misschien is ruimen nu idd nog de enige oplossing. Maar ik denk wel dat het niet zover had hoeven komen. In de buurt van onze pensionstal, zit ook een geitenhouderij. Is afgelopen dinsdag geruimd. Ik ga deze mensen (ken ze verder niet, weet alleen waar het zit) een kaartje sturen. Stelt misschien niet veel voor, maar gewoon... om medeleven te tonen. Ik heb echt met ze te doen!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:02

Toekie schreef:
Ik ga deze mensen (ken ze verder niet, weet alleen waar het zit) een kaartje sturen. Stelt misschien niet veel voor, maar gewoon... om medeleven te tonen. Ik heb echt met ze te doen!

Ik denk dat ze dat echt waarderen! Ze zien zoiets denk echt als een steuntje in de rug :) Vind het echt een top idee!!!

En geen 1 ander eu land ruimt geiten behalve nederland...

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 21:07

het is een vervelend beleid inderdaad..

Maar weten jullie nog de mexicaance 'varkens' griep. heel Egypte heeft alle varkens gedood. maar dan met bruut geweld. dierenliefde kennen ze daar niet. daar staat een beest onder aan de rang (en ja daar is het een beest)

Ik weet afentoe ook niet wat ik er van moet denken..

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:15

Rianneke schreef:
Toekie schreef:
Ik ga deze mensen (ken ze verder niet, weet alleen waar het zit) een kaartje sturen. Stelt misschien niet veel voor, maar gewoon... om medeleven te tonen. Ik heb echt met ze te doen!

Ik denk dat ze dat echt waarderen! Ze zien zoiets denk echt als een steuntje in de rug :) Vind het echt een top idee!!!

En geen 1 ander eu land ruimt geiten behalve nederland...

Vind dat ook een top idee!
mare hoe vind je die adresssen?

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-09 22:29

superwoman schreef:
Vind dat ook een top idee!
mare hoe vind je die adresssen?

Nou als ze bij je in de buurt zitten is het niet heel moeilijk...
Ze moeten vooraan de weg een bordje hebben staan dat die boerderij met q-koorts is besmet en de besmette bedrijven zijn per woonplaats bekend... Dus dan is het gewoon een kwestie van een rondje rijden :+

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-09 23:34

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:01

Het bedrijf waar ik het over heb, stond in het Eindhovens Dagblad. In het artikel stond de naam van de familie en de straat vermeld. Ik heb in het telefoonboek de rest van het adres gevonden.
En idd, stalgenootje van me wist al waar het bedrijf precies zit. Zelf in de brievenbus gooien kan dus evt. ook. :-)

Teddy321

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:11

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 14:44

12 van de 61 bedrijven zitten hier in de directe buurt ;(
Veel sterkte voor alle betrokkenen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 15:36

thanks, zijn er wel veel ;(

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-09 19:21

Er staat een blauw bordje voor het bedrijf met het woordje Qkoorts erop, wat er nog meer op staat heb ik niet kunnen zien.
Zag net op het nieuws dat de koningin vandaag bij een bedrijf in Brabant is geweest waar vorige week iets van de helft van de geiten is geruimd.
Wat een vreselijke toestand allemaal ;(