Mensen uit de zorg verplicht inenten?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

mensen die in de zorg werken zouden zich verplicht moeten inenten.

Ja.
54 (24%)
Nee.
170 (75%)

Totaal aantal stemmen: 224

sonjim

Re: Mensen uit de zorg verplicht inenten tegen varkensgriep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:53

Bij ons werken de meeste zolang mogelijk door met als gevolg dat bij ons de meeste de mexicaanse al gehad hebben of denken gehad te hebben want zeker weten doe je het niet, aangezien ze niet meer testen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:54

sonjim schreef:
Bij ons werken de meeste zolang mogelijk door met als gevolg dat bij ons de meeste de mexicaanse al gehad hebben of denken gehad te hebben want zeker weten doe je het niet, aangezien ze niet meer testen.

Wij kregen van de week een fax dat het in 95% van de gevallen om mexicaanse griep gaat. Dus die kans is vrij groot wanneer je nu griepklachten hebt.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:56

Welshcobfan schreef:
Wel het recht, maar helaas met de tekorten is het gewoon niet haalbaar als een hele club zusters ziek is. Ons ziekteverzuim op het werk ligt al om ruim 10 procent (veel te hoog!) zonder griep en het is al moeilijk om de gaten op te vullen. Dus als er nu ineens 20 zusters uitvallen door de mex.griep... kan de zorgcontinuiteit niet worden gewaarborgt helaas. Dus een stukje collegialiteit speelt op ons werk wel degelijk mee gelukkig :j

Dat snap ik zeer zeker (merk het dagelijks). Maar dan nog, weetje, dat is mijn probleem niet eerlijk gezegd. Dit is voor mij een job, geen roeping. Ik wil kunnen ziek zijn zonder mij zorgen te maken dat er tig mensen dan slechter verzorgd worden. Het werk van me af kunnen zetten.

Dit is voor mij zelfs een reden om later als ik afgestudeerd ben om niet op een dienst te gaan werken. Ik steek liever mijn kop in het zand dan te dweilen met de kraan open en live te moeten meemaken hoe de zorg kopje onder gaat door de hoge werkdruk (onderandere).

Florale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:57

MISTRAL94 schreef:
hittepit_12 schreef:
Ik werk voor de thuiszorg en vandaag heb ik een brief gekregen dat ik mij mag laten inenten.
Dat vind ik heel moeilijk, ik wel maar mijn kinderen niet?
En wat zijn de gevolgen van eventuele bijwerkingen?
Ik vind dat er veel onduidelijkheid is.

Ik weet niet hoe oud jou kids zijn, maar jonge kids (en dus de hele familie) krijgen die vaccinatie dus wel.

de 1 is 7,5 en de ander wordt over een paar weken 6

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:57

Maar hoe collegiaal is het om door te werken ook al ben je ziek? Is het collegiaal om toch door te werken wetend dat het je de kop gaat kosten die hoge werkdruk?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:58

hittepit_12 schreef:
de 1 is 7,5 en de ander wordt over een paar weken 6

Dan val je er idd buiten.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 22:58

ik laat me inenten, ik loop stage in het ziekenhuis en ik zit in de risico groep ( astma)

Dat er formaldehyde in een vaccin zit is natuurlijk logisch... een antibioticum ook....... heb je enig idee hoe zon vaccin wordt bereid?

juist, we wordt een verzwakt of een gedood viris ingespoten (een virus wordt meestal gekweekt op kippeneiwit), dit wordt dus zo goed als gefixeerd maar kan nog wel herkend worden door je lichaam gewoon een virus inspuiten betekend dat je ziek wordt (en wat fixeerd?? juist! formaldehyde...)
Antibiotica worden toegevoegd om de boel steriel te houden tijdens het groeien van het virus en zodat er niet ook nog eens andere bacterien mee in t prikje naar binnen komen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:01

MISTRAL94 schreef:
Maar hoe collegiaal is het om door te werken ook al ben je ziek? Is het collegiaal om toch door te werken wetend dat het je de kop gaat kosten die hoge werkdruk?

Wat heeft dat met wel of niet vaccineren te maken?

Shadow0

MISTRAL94 schreef:
God Shadow 1 ding ben je nog niet verleerd en dat is door drammen :D

Ook al een voorbeeld van een goed inhoudelijk argument :j Zullen we de discussie inhoudelijk te voeren in plaats van persoonlijk?

Citaat:
Respect voor andermans mening heb jij overduidelijk niet. Anders bleef je niet zo doorzagen over de reden van in dit geval niet vaccineren. Als iemand de mening heeft van volgend jaar is de spaanse griep hier, of de franse. Dan is dat zo, geen mens is te vergelijken met elkaar, geen mens denkt hetzelfde.

Er is een verschil tussen feit en mening. En als ik de overheid iets kwalijk neem, is dat dit de afgelopen 20 jaar blijkbaar even over het hoofd gezien is in het onderwijs.

Citaat:
Onzorgvuldig? Waarom je laten behandelen tegen iets als diegene daar geen meerwaarde van ziet, is nogmaals een taak van de overheid om daar dan verandering in te brengen.

Dat is lekker makkelijk :) Ik dacht toch juist dat die vrijheid inhoudt dat je dat soort dingen zelf kunt en doet. Als je toch op de overheid wilt leunen om je mening te veranderen, is er ook niet zoveel reden meer voor die persoonlijke vrijheid. Ik vind het een zwakke uitweg, om de schuld en verantwoordelijkheid op anderen (zoals de overheid) te schuiven.

Even terzijde: ik heb beslist respect voor mensen die zich verdiept hebben in dit dilemma, begrijpen welke argumenten er voor en welke er tegen zijn en wat de feiten zijn. Dan kan ik zowel een beslissing voor inenting als tegen begrijpen.
Maar mensen die zich alleen maar mee laten slepen door paniek en wilde verhalen, nee, daarbij heb ik geen respect voor hun mening, die doen meer kwaad dan goed. Een mening moet wel iets zorgvuldiger zijn dan dat. Dat het in je hoofd verschijnt, en uit je mond of toetsenbord voortkomt maakt het nog niet tot een serieuze mening... (En al helemaal niet, als je denkt dat het 'respecteren' van andermans mening betekent 'zonder tegenargument gewoon goed vinden'.)

Nikka

MISTRAL94 schreef:
Wel degelijk dat iemand die niet gevaccineerd is een ander kan besmetten ;) Neem rode hond, zo besmettelijk als maar kan. Je kunt je vaccinaties gehad hebben, het blijft een risico voor bijvoorbeeld zwangere vrouwen.

We gaan wel off topic. Aangezien de seroprevalentie in Nederland >95% is en de beschermende werking van een vaccin tussen de 95 en de 97 procent is, is de kans erg klein. Er bestaan overal risico's voor die kan je niet uitbannen, wel zo veel mogelijk.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:02

Welshcobfan schreef:
MISTRAL94 schreef:

Wat heeft dat met wel of niet vaccineren te maken?

Ik reageer op dat stuk wat jij schrijft en bravespots ;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:05

Nikka schreef:
MISTRAL94 schreef:
Wel degelijk dat iemand die niet gevaccineerd is een ander kan besmetten ;) Neem rode hond, zo besmettelijk als maar kan. Je kunt je vaccinaties gehad hebben, het blijft een risico voor bijvoorbeeld zwangere vrouwen.

We gaan wel off topic. Aangezien de seroprevalentie in Nederland >95% is en de beschermende werking van een vaccin tussen de 95 en de 97 procent is, is de kans erg klein. Er bestaan overal risico's voor die kan je niet uitbannen, wel zo veel mogelijk.

Maar dat is met het H1N1 dus niet het geval, of liever gezegd ze weten het niet. Hoe gek is het dan, dat iemand ervoor kiest om niet te vaccineren, als ze op een simpele vraag als wat zijn de risico's van dit vaccin geen antwoord kunnen krijgen.

BraveSpots

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:06

MISTRAL94 schreef:

Ik heb geen idee, en geen zin om dat uit te vissen ook ;) .

Ik denk trouwens dat je vanzelf hard moet zijn/worden in dit beroep, wetende dat je collegas heel hard zullen moeten werken om alles net net rond te krijgen als jij ziek valt.

Ik vraag me soms weleens af waar die hardheid vandaan komt bij veel oudere mensen die in de zorg werken, maar als je het zo bedenkt, dan is het niet zo heel raar eigenlijk.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:07

Ik werk meer dan 25 jaar in de zorg. Ik laat me niet inenten, ik vind dat iets dat ieder voor zichzelf moet beslissen.
Als ik ziek ben, werk ik niet door. Dat kan ook niet, daar is mijn werk te zwaar voor. Ziek betekent bij mij dan ook: ZIEK! Niet een beetje verkouden, niet een beetje hoesten.
Er zijn allerlei voorschriften en adviezen uitgegaan vanuit het ministerie van volksgezondheid om de Mexicaanse griep in te dammen, waarvan de meeste niet toepasbaar zijn in mijn werkgebied. Je weet als je in de zorg werkt, dat je altijd hygiënisch moet werken. Dat doen we dan ook zoveel mogelijk.
Over collegialiteit: Het niet collegiaal om door te werken als je ziek bent. Je kan anderen aansteken, zowel collega's als cliënten/patiënten. Daarbij werk je niet prettig, dus doe je minder. Een ander mag het dan extra doen. Het is niet collegiaal om van een collega te verwachten dat hij/zij werkt als hij/zij ziek is. Je teamleider moet maar een inval/uitzendkracht oproepen.
Je gezondheid is het belangrijkste dat je hebt, dus moet je er zorgvuldig mee om gaan.
Echte zorgers weten: als ik niet goed voor mezelf zorg, kan ik ook niet voor anderen zorgen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:09

Shadow0 schreef:
MISTRAL94 schreef:
God Shadow 1 ding ben je nog niet verleerd en dat is door drammen :D

Ook al een voorbeeld van een goed inhoudelijk argument :j Zullen we de discussie inhoudelijk te voeren in plaats van persoonlijk?

Citaat:
Respect voor andermans mening heb jij overduidelijk niet. Anders bleef je niet zo doorzagen over de reden van in dit geval niet vaccineren. Als iemand de mening heeft van volgend jaar is de spaanse griep hier, of de franse. Dan is dat zo, geen mens is te vergelijken met elkaar, geen mens denkt hetzelfde.

Er is een verschil tussen feit en mening. En als ik de overheid iets kwalijk neem, is dat dit de afgelopen 20 jaar blijkbaar even over het hoofd gezien is in het onderwijs.

Citaat:
Onzorgvuldig? Waarom je laten behandelen tegen iets als diegene daar geen meerwaarde van ziet, is nogmaals een taak van de overheid om daar dan verandering in te brengen.

Dat is lekker makkelijk :) Ik dacht toch juist dat die vrijheid inhoudt dat je dat soort dingen zelf kunt en doet. Als je toch op de overheid wilt leunen om je mening te veranderen, is er ook niet zoveel reden meer voor die persoonlijke vrijheid. Ik vind het een zwakke uitweg, om de schuld en verantwoordelijkheid op anderen (zoals de overheid) te schuiven.

Even terzijde: ik heb beslist respect voor mensen die zich verdiept hebben in dit dilemma, begrijpen welke argumenten er voor en welke er tegen zijn en wat de feiten zijn. Dan kan ik zowel een beslissing voor inenting als tegen begrijpen.
Maar mensen die zich alleen maar mee laten slepen door paniek en wilde verhalen, nee, daarbij heb ik geen respect voor hun mening, die doen meer kwaad dan goed. Een mening moet wel iets zorgvuldiger zijn dan dat. Dat het in je hoofd verschijnt, en uit je mond of toetsenbord voortkomt maakt het nog niet tot een serieuze mening... (En al helemaal niet, als je denkt dat het 'respecteren' van andermans mening betekent 'zonder tegenargument gewoon goed vinden'.)

Er is maar 1 "schuldige" aan te wijzen en dat is de overheid die de broodjes aap verhaal te lang toegestaan hebben zonder actie te ondernemen. Je kunt niet verwachten dat mensen zelf gaan uitzoeken wat wel of niet klopt van deze verhalen. Domweg omdat het niet te achterhalen valt wat nu de waarheid is en wat niet. Wil jij een zo groot mogelijke groep hebben voor vaccinatie dan zul je openheid van zaken moeten geven. Vanavond op het nieuws hoor ik voor het eerst dat ze een website de lucht in willen hebben met alle waarheden omtrent de vaccinatie. Rijkelijk laat als deze week de vaccinatie rondes beginnen.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:10

MISTRAL94 schreef:
Maar dat is met het H1N1 dus niet het geval, of liever gezegd ze weten het niet. Hoe gek is het dan, dat iemand ervoor kiest om niet te vaccineren, als ze op een simpele vraag als wat zijn de risico's van dit vaccin geen antwoord kunnen krijgen.

Natuurlijk weten ze niks over de seroprevalentie. Die is waarschijnlijk nog laag, vandaar de inentingen. Er is wel zeker wat bekend over de beschermingsgraad door het vaccin. Verder vallen de bijwerkingen voor zover ik weet mee.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:12

Bijwerkingen...daar is vaak geen zinnig woord over te zeggen. De één heeft nergens last van, de ander kan in extreme vorm last hebben.

manie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:13

Welshcobfan schreef:
Wel het recht, maar helaas met de tekorten is het gewoon niet haalbaar als een hele club zusters ziek is. Ons ziekteverzuim op het werk ligt al om ruim 10 procent (veel te hoog!) zonder griep en het is al moeilijk om de gaten op te vullen. Dus als er nu ineens 20 zusters uitvallen door de mex.griep... kan de zorgcontinuiteit niet worden gewaarborgt helaas. Dus een stukje collegialiteit speelt op ons werk wel degelijk mee gelukkig :j

Dit is dus een probleem dat de overheid zelf gecreeerd heeft.
Werken in de zorg wordt al jaren onaantrekkelijk gemaakt, laag salaris, hoge werkdruk, steeds minder handen aan het bed...
Maar moeten mensen in de zorg dan nu maar in eens zich laten vaccineren en daarbij hun eigen 'belang' overboord gooien?
Iedereen mag dat doen van mij, maar ik maak graag mijn eigen keuzes ;)

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:15

Jetta schreef:
Bijwerkingen...daar is vaak geen zinnig woord over te zeggen. De één heeft nergens last van, de ander kan in extreme vorm last hebben.

Precies en dat is uiteindelijk pas te zeggen als deze campagne al voorbij is of er bijwerkingen waren of niet.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:17

Op dit moment vindt er veel wetenschappelijk onderzoek plaats en komen er publicaties vrij omtrent de vaccinaties. Daar staat ook al veel over de ervaringen met het vaccin en de eventuele bijwerkingen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:19

MISTRAL94 schreef:
Er is maar 1 "schuldige" aan te wijzen en dat is de overheid die de broodjes aap verhaal te lang toegestaan hebben zonder actie te ondernemen.

Dat vind ik erg makkelijk. "Jamaar zij hadden moeten..." Kom zeg. Je kunt zelf toch ook lezen? Wat een zwaktebod.

Citaat:
Je kunt niet verwachten dat mensen zelf gaan uitzoeken wat wel of niet klopt van deze verhalen.

Niet? Waarom in vredesnaam niet? Als je zegt dat mensen dat niet kunnen, dan zeg je toch JUIST dat mensen die beslissing helemaal niet moeten mogen nemen?

Citaat:
Domweg omdat het niet te achterhalen valt wat nu de waarheid is en wat niet.

Van het gros van de spookverhalen is zonder al te veel moeite te weerleggen: het zijn drogredeneringen, er wordt niet eens verwezen naar goede feitelijke info. Dat is echt wel te herkennen hoor.

vuurneon

manie schreef:
Welshcobfan schreef:

Dit is dus een probleem dat de overheid zelf gecreeerd heeft.
Werken in de zorg wordt al jaren onaantrekkelijk gemaakt, laag salaris, hoge werkdruk, steeds minder handen aan het bed...
Maar moeten mensen in de zorg dan nu maar in eens zich laten vaccineren en daarbij hun eigen 'belang' overboord gooien?
Iedereen mag dat doen van mij, maar ik maak graag mijn eigen keuzes ;)

Klopt, maar daar hebben de clienten en patienten niets aan. Zij hebben de zorgcontiniuteit nodig. Je hoeft echt niet je eigen belang over boord te zetten om je te vaccineren, zijn gelukkig zat zusters die het geen probleem vinden om zich te laten inenten.
En wil je niet? je goed recht.

raket

Ik laat iedereen die zich niet laat enten verder in zijn of haar waarde, maar waar ik nu wel wat kriebelig van wordt is dat er blijkbaar toch heel wat mensen in de zorg werken die er het helemaal niet naar hun zin hebben.
Dat vind ik nu kwalijker dan het wel/niet enten verhaal en dat had ik van deze discussie niet verwacht.

Ik ben blij dat ik in de zorg werk, met een fijn team met betrokken collega's. Aan hun zou ik mijn liefsten blindelings tovertrouwen. Omdat ze het een prachtvak vinden en van mensen houden.

Ik heb een poos ergens anders gewerkt en daar zag ik die mentaliteit vaker terug.
Dat was overigens een andere zorgsetting. Met niet alleen verpleegkundigen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:23

Shadow0 schreef:
MISTRAL94 schreef:
Er is maar 1 "schuldige" aan te wijzen en dat is de overheid die de broodjes aap verhaal te lang toegestaan hebben zonder actie te ondernemen.

Dat vind ik erg makkelijk. "Jamaar zij hadden moeten..." Kom zeg. Je kunt zelf toch ook lezen? Wat een zwaktebod.

Citaat:
Je kunt niet verwachten dat mensen zelf gaan uitzoeken wat wel of niet klopt van deze verhalen.

Niet? Waarom in vredesnaam niet? Als je zegt dat mensen dat niet kunnen, dan zeg je toch JUIST dat mensen die beslissing helemaal niet moeten mogen nemen?

Citaat:
Domweg omdat het niet te achterhalen valt wat nu de waarheid is en wat niet.

Van het gros van de spookverhalen is zonder al te veel moeite te weerleggen: het zijn drogredeneringen, er wordt niet eens verwezen naar goede feitelijke info. Dat is echt wel te herkennen hoor.

Jij kunt dat misschien een ander kan dat niet. Je vergelijkt een ander met je eigen kunnen. Dat vind ik pas kortzichtig. De mensen zonder internet, een analfabeet, mensen van buitenlandse afkomst, oudere mensen dit is maar een klein voorbeeldje.

Hoeveel moeite was het nou werkelijk om tijdig een goede overzichtelijk site met voor en nadelen van die vaccinatie klaar te hebben. Schijnbaar te veel moeite...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 23:25

MISTRAL94 schreef:
Jij kunt dat misschien een ander kan dat niet. Je vergelijkt een ander met je eigen kunnen. Dat vind ik pas kortzichtig. De mensen zonder internet, een analfabeet, mensen van buitenlandse afkomst, oudere mensen dit is maar een klein voorbeeldje.

Hoeveel moeite was het nou werkelijk om tijdig een goede overzichtelijk site met voor en nadelen van die vaccinatie klaar te hebben. Schijnbaar te veel moeite...

Nou dat zijn dus net de groepen, waarvan de meesten niks aan een site hebben of er weinig toegang tot hebben ;)

Overigens is er wel een site hoor via het RIVM http://www.grieppandemie.nl/