Oprah: het geven van fooien in de horeca

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Is een fooi geven verplicht en minimaal 15% van 't aankoopbedrag?

Ja
6 (1%)
Nee
86 (16%)
Ik geef nooit fooi
32 (6%)
Vind dat de normaalste zaak van de wereld
24 (4%)
Als ik fooi geef bepaal IK zelf hoeveel
362 (70%)

Totaal aantal stemmen: 510

jameyskatje

Re: Oprah: het geven van fooien in de horeca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:40

dat voorbeeld duid een principe aan, maargoed, het hoeft jou ook niet aan te staan.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:48

KellyZ schreef:
Ik ben het ermee eens dat het beleefd is om fooi te geven als je een fijne avond hebt gehad en netjes bent behandeld, maar ik ben het er niet mee eens dat fooi bij je salaris hoort.

Waarom ga je uit van fooi? Als je bij een restaurant werkt en verdient €300,- euro per maand, je woont op een flat en die kost €400,- per maand, meestal met fooi erbij is je salaris boven de €400,- maar ze hebben een slechte maand gedraaid en veel problemen gehad, je krijgt dus deze maand geen fooi, dus heb je €300,- die maand. Ga jij dan naar je baas met de mededeling: mijn salaris is niet compleet? En wat zeg je tegen je huurbaas? Ik heb geen of weinig fooi gehad deze maand, dus ik kan de huur niet betalen?

Mijn conclusie: fooi is geen salaris en hoort hier ook niet bij.

Dan heb je een te duur huis, is natuurlijk niet alleen met horeca zo. Als ik bijvoorbeeld 800 euro in de maand verdien, dan ga ik niet in een huurhuis van 600 euro per maand zitten, domweg omdat je dan niet rond kunt komen. Doe je dat wel dan moet je op de blaren zitten, heeft niets met fooi ontvangen te maken. Als jij je huur moet betalen van je fooi heb je iets niet goed gedaan. Bovendien heb je met lage inkomens recht op verschillende toeslagen van de belastingdienst. Maar dat is allemaal offtopic. Als het salaris in de horeca tegen staat door te weinig fooi of wat de reden ook maar is. Moet je je om laten scholen naar een functie waarin je wel meer gaat verdienen. Om nou fooi te verwachten omdat je salaris te laag is vind ik not done.

Ik geef zelden fooi, of ik moet zo ontzettend te spreken zijn over de bediening het eten enzIk ben krenterig? Prima wat jullie willen :Y) Ik vind dat een bedankje, een prettige opmerking over de goede service veel belangrijker. En daar schort het tegenwoordig ook aan. Tegen een goede prestatie moet tegenwoordig geld staan. Zal het nogmaals aanhalen omdat er eerder voor het gemak overheen gelezen (?) is. Zal wat zijn als mensen die in verzorgingstehuizen werken, de bewoners om een fooi vragen omdat zehun kont zo goed afvegen!

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 09:56

er is een verschil tussen een zelfstandige onderneming en een grote restaurant keten (of een andere commercieel iets, of wat op subsidie draait).. het is niet makkelijk om als zelfstandige te concureren tegen grote ketens. verdien je veel fooi, dan doe je het blijkbaar goed. dat is toch een ongeschreven regel.
dat motiveerd de werknemer ook, na sluitingstijd de fooien delen enzo haha. baas ook weer blij

ook is er een groot verschil tussen amerikaanse en nederlandse gebruiken en financieen. een tip in amerika heeft een andere waarde dan hier in nl.. zoals al eerder is gezegd. maar ook hier in nederland vind ik het heel normaal en beleefd.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:03

Jij springt echt van de hak op de tak, maar goed een zelfstandig ondernemer verdient meer dan 800 euro in de maand. Ik ben niet per definitie tegen fooien absoluut niet. Maar dat personeel een fooi verwacht daar heb ik niets mee. Als ik fooi geef bepaal ik zelf aan wie en hoeveel ik geef.

Een werknemer motiveren dmv fooi? Ook daar schort wat aan. Ik ben van mening dat je in deze huidige tijd al lang blij mag zijn met een baan niet handig om alleen een pas harder te werken wanneer er veel fooi tegenover staat.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:30

MISTRAL94 schreef:
Dan heb je een te duur huis, is natuurlijk niet alleen met horeca zo. Als ik bijvoorbeeld 800 euro in de maand verdien, dan ga ik niet in een huurhuis van 600 euro per maand zitten, domweg omdat je dan niet rond kunt komen. Doe je dat wel dan moet je op de blaren zitten, heeft niets met fooi ontvangen te maken. Als jij je huur moet betalen van je fooi heb je iets niet goed gedaan. Bovendien heb je met lage inkomens recht op verschillende toeslagen van de belastingdienst. Maar dat is allemaal offtopic. Als het salaris in de horeca tegen staat door te weinig fooi of wat de reden ook maar is. Moet je je om laten scholen naar een functie waarin je wel meer gaat verdienen. Om nou fooi te verwachten omdat je salaris te laag is vind ik not done.

Ik geef zelden fooi, of ik moet zo ontzettend te spreken zijn over de bediening het eten enzIk ben krenterig? Prima wat jullie willen :Y) Ik vind dat een bedankje, een prettige opmerking over de goede service veel belangrijker. En daar schort het tegenwoordig ook aan. Tegen een goede prestatie moet tegenwoordig geld staan. Zal het nogmaals aanhalen omdat er eerder voor het gemak overheen gelezen (?) is. Zal wat zijn als mensen die in verzorgingstehuizen werken, de bewoners om een fooi vragen omdat zehun kont zo goed afvegen!

Dan haal ik het nog maar eens aan dat die mensen per uur meer betaald krijgen, en verder bonusen, kerstpaketten, weekeinden en feestdagen dubbel uitbetaald, overuren uitbetaald, vastgestelde pauze's hebben etc. etc. etc.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:40

Bonus? Vertel die heb ik nog nooit gezien in de zorg? De hoge heren krijgen dat wel, maar een doorsnee medewerker in de zorg krijgt die bonus niet :+ Kerstpakket weet ik niet of alle mensen in de zorg die krijgen om eerlijk te zijn. Dat hangt ook weer van de werkgever af, kerstpakket is tenslotte niet verplicht.

Bovendien is het zowel geestelijk als lichamelijk even wat zwaarder dan de horeca. Dus terecht dat er een wat hoger salaris op staat. Wat overigens algemeen bekend is is dat de salarissen in de zorg helemaal niet zo hoog zijn misschien verdienen ze meer dan iemand in de horeca maar daar hebben ze ook voor geleerd. Maar als de zorg zoveel verdient (al denk ik dat je van een koude kermis thuis komt) misschien is het een idee om je om te laten scholen. Blijft altijd werk in te vinden ;)

Edit: Maar het is raar dat iemand in de zorg een fooi verwacht omdat ze hun werk zo goed gedaan hebben. Maar in de horeca hoort het erbij volgens sommigen...
Dat is meten met 2 maten!

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:42

Dit slaat toch nergens op, die verplichte fooi. Ze moeten gewoon de lonen van de werknemers hoger maken. Zorgen dat ze beleefd zijn tegen de klanten, dan krijgen ze vanzelf wel fooi. En dan de fooienpot verdelen.

Of: het eten iets duurder maken, zodat het niet nodig is om fooien te geven.

In Nederland vind ik het vaak al zo belachelijk duur dat ik weiger om fooi te geven. Sowieso niet meer dan 1 of 2 euro.
Als het personeel opvallend vriendelijk is en het eten bijzonder goed dan geef ik pas fooi, maar dan zeg ik er ook bij dat het daardoor komt, dat ze het echt verdient hebben. ik geef niet uit gewoonte fooi.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:58

MISTRAL94 schreef:
Bonus? Vertel die heb ik nog nooit gezien in de zorg? De hoge heren krijgen dat wel, maar een doorsnee medewerker in de zorg krijgt die bonus niet :+ Kerstpakket weet ik niet of alle mensen in de zorg die krijgen om eerlijk te zijn. Dat hangt ook weer van de werkgever af, kerstpakket is tenslotte niet verplicht.

Bovendien is het zowel geestelijk als lichamelijk even wat zwaarder dan de horeca. Dus terecht dat er een wat hoger salaris op staat. Wat overigens algemeen bekend is is dat de salarissen in de zorg helemaal niet zo hoog zijn misschien verdienen ze meer dan iemand in de horeca maar daar hebben ze ook voor geleerd. Maar als de zorg zoveel verdient (al denk ik dat je van een koude kermis thuis komt) misschien is het een idee om je om te laten scholen. Blijft altijd werk in te vinden ;)

Edit: Maar het is raar dat iemand in de zorg een fooi verwacht omdat ze hun werk zo goed gedaan hebben. Maar in de horeca hoort het erbij volgens sommigen...

Ik vind dat argument 'ik krijg ook geen fooi, dus waarom iemand anders wel' altijd zo sneu overkomen. Wat is er nou op tegen om iemand die de hele avond voor je in de weer is geweest, heen en weer heeft gerend met borden, enz. gewoon even iets extra's te geven. Omdat jij het in de zorg ook niet krijgt? Nou en, daar kan die serveerster toch niets aan doen.

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 16:28

Anoeska schreef:
MISTRAL94 schreef:

Ik vind dat argument 'ik krijg ook geen fooi, dus waarom iemand anders wel' altijd zo sneu overkomen. Wat is er nou op tegen om iemand die de hele avond voor je in de weer is geweest, heen en weer heeft gerend met borden, enz. gewoon even iets extra's te geven. Omdat jij het in de zorg ook niet krijgt? Nou en, daar kan die serveerster toch niets aan doen.

Waarom zou die serveerster het wel krijgen. Ik geef fooi uit gewoonte maar blijf het raar vinden, soms doe ik het dus niet. Maar het hele fenomeen is toch raar? Iemand doet ze werk en krijgt daarvoor betaald.. dan hoef je als klant toch niet nog wat extra's te geven :+

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:11

En zo heeft ieder beroep wel wat. Als je hoog in de boom bij een bank zit krijg je een bonus, ploegendiensten krijgen anders betaald, mensen die in het weekend of 's avonds werken krijgen daar een toeslag voor, en mensen die iets gevaarlijks doen krijgen gevarengeld.

Als ik heel eerlijk ben, en daar hoeft echt niemand zich door aangesproken te voelen, vind ik het heel onbeleeft om geen fooi achter te laten. Dat zijn toch een beetje de ongeschreven regels hoe het hier in de NL-se horeca gaat. Als je gewoon goede service hebt gehad, dan laat je een paar % fooi achter.

Mariss

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 21:57

Mensen, wat doen we moeilijk over een fooitje.

Heb je een leuke avond gehad en wil je wat extra's geven? Dan doe je dat. Is dat niet zo of wil je gewoon geen fooi geven, dan doe je het niet. 15% is gewoon een richting van wat netjes is, maar natuurlijk is dit niet verplicht.

Ik geef zelf wel fooi, maar ook alleen als dit verdient is. Als iemand onbeleefd is of wat dan ook hoeven ze niets te verwachten. Of het eten moet erg lekker zijn en het is het type tent waar het in de pot voor iedereen gaat. Maar gelukkig heb ik weinig slechte ervaringen.

En ga hier alsjeblieft niet vertellen dat werk in de horeca niet zwaar is, want dat is het wel. Je werkt van 's ochtendsvroeg tot in de nacht (fulltime) en je hebt weinig vrij. Ik kan het weten, ik ben opgegroeid in een horecagezin. Natuurlijk is werk in de zorg ook heel zwaar, maar het zou wel een beetje vreemd zijn als zieke mensen je geld gingen geven, denk je ook niet? Dat hongerloontje waarvoor jullie vaak moeten werken is onterecht, maar dat heb je nu eenmaal vaak in dat soort werk omdat het via de overheid geregeld is. Niet dat iemand in de bediening of in de keuken goud geld verdient bij een normaal restaurant. Ik snap dat het oneerlijk lijkt, maar het is gewoon een soort traditie en ik heb daar geen moeite mee. Mensen denken vaak dat de horeca een beetje feesten achter de bar is, maar onderschat het niet.

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:06

Als ze in Amerika niet kunnen rondkomen, waarom doen ze de prijzen niet omhoog? Als je toch al verplicht bent om een fooi van 15% uit te keren, mag het 'symbolische' prijskaartje wel omgezet worden in een tastbaar prijskaartje.

Fooi moet je verdienen vind ik. Daarnaast is het natuurlijk een beleefd gebaar.
Als ik ergens niet lekker gegeten heb of slecht behandeld ben ga ik geen extraatjes uitdelen :roll: .

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:07

Vijftien procent vind ik voor Nederland gewoon te veel, dat getal komt uit Amerika, waar ik al eerder een heel verhaal over heb gehouden. Gisteren hebben we met vier personen gegeten, voor ongeveer 150 euro (was goed en niet te duur!). Vijftien procent is 22,50, da's wel heel veel voor een bedankje. Service wordt hier al betaald, in Amerika dus niet (en daar begon dit topic mee). Maar 5 euro vind ik dan toch wel heel normaal.

Het grote verschil met horeca en zorg vind ik dat uit eten gaan een luxe is en dat je dan best dat extraatje aan fooi kan missen, terwijl mensen die zorg nodig hebben dat zeker niet uit luxe doen en het vaak ook niet kunnen missen.

En ja, bij onbeleefde bediening of slecht eten zonder dat het bij klachten nog wordt goedgemaakt, dan ook van mij geen fooi in Nederland.

In Amerika haal ik echt de manager erbij in dat soort gevallen en daar hoort dat ook zo. En waarom doen ze daar de prijzen niet gewoon omhoog? Eh .. omdat dat land zijn eigen gewoontes heeft? Zij vinden ons systeem vreemd ;-)

Stephanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 22:32

Monique ik snap wel dat het makkelijker gezegd is dan het in de praktijk werkt. Maar in mijn ogen is een symbolische prijskaartje helemaal niet praktische. En als dat symbolische prijskaartje daar problemen oplevert is het toch normaal om te proberen dat probleem op te lossen?

Ik denk dat met mij heel veel anderen niet wisten dat je daar 15% bovenop je bonnetje moet betalen. En uit de opmerking van de serveerster uit Oprah maak ik op dat het nog wel eens voorkomt dat die 15% niet betaald wordt. Uit het oogpunt van de toerist vraag ik me af waar het probleem dan ligt :) .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:03

Ze doen het prijskaartje niet omhoog, omdat ze daar het idee minimum loon niet kennen. Het is dood normaal dat jij als volwassenen voor 2,5 dollar per uur staat te werken. Dat land werkt gewoon anders dan dit land.

En ik denk dat als je daarheen gaat, dat je je dan inleest. Dat je kijkt wat de gebruiken zijn etc. Zo ga je daar ook niet links op de roltrap stilstaan, omdat mensen daar lopen. Je staat rechts stil en loopt links.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 00:10

Yep, net als je in Engeland links rijdt en in Frankrijk toiletten kan verwachten waar je boven moet hangen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:54

Dat ze in Amerika een andere servicesysteem hebben dan hier, dat lijkt me wel duidelijk. De prijzen in de horeca in NL zijn inclusief service en die in Amerika niet. Tip (fooi dus) geven in niet verplicht, het is een gift van de gast waar je nooit vanuit mag gaan.

Ik werk zelf ook in de horeca en de tip is mooi meegenomen, maar het is per bedrijf verschillend hoeveel je krijgt. Ik werk bij een cateraar en daar is het geen dikke mik. Hiervoor werkte ik in een hotel bij front office (receptie/reserveringen enz) en daar stelde het helemaal niks voor. Ik heb ook wel eens op een hele avond bedienen in een restaurant op een rekening van iets van 149,75 gulden 25 cent tip gehad, dat ben ik wel netjes terug gaan brengen. Vergeet uw wisselgeld niet! Dat is gewoon een belediging. Sinds de euro merk je dat vooral ouderen geen besef hebben van de waarde van de euro, dat ze wel erg ruim naar boven af ronden en ik zeg daar ook meestal wel wat van "is dat niet wat veel?!".

Ik rond qua tip geven ook meestal naar boven af, tussen de 5 en 10% is redelijk normaal. Ik stel hier wel een maximum aan, want ik vind meer dan 10 euro tip geven echt van de gekken. Voor ergens een kopje koffie drinken geef ik meestal geen tip. ieder moet het gewoon voor zich weten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 13:56

griebels schreef:
Ik ben van mening dat als je fooi verwacht, dat je dan beter een andere baan kan nemen.
Ik krijg ook geen fooi bij mijn baan, waarom in de horeca wel dan. Die mensen hebben ook gewoon een salaris, en zijn niet de enige die iets voor de mens doen :?

Helemaal mee eens. Ik geef dan ook nooit een fooi en ben ook niet van plan dat in de toekomst wel te doen.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:15

Citaat:
Monique ik snap wel dat het makkelijker gezegd is dan het in de praktijk werkt. Maar in mijn ogen is een symbolische prijskaartje helemaal niet praktische. En als dat symbolische prijskaartje daar problemen oplevert is het toch normaal om te proberen dat probleem op te lossen?

Ik denk dat met mij heel veel anderen niet wisten dat je daar 15% bovenop je bonnetje moet betalen. En uit de opmerking van de serveerster uit Oprah maak ik op dat het nog wel eens voorkomt dat die 15% niet betaald wordt. Uit het oogpunt van de toerist vraag ik me af waar het probleem dan ligt

Het probleem zit hem vooral bij de toerist en daarom zal het ook niet snel veranderd worden. Natuurlijk zijn er restaurants waar vooral toeristen komen, maar het grootste deel van de horeca zal te maken hebben met meer dan 90 procent Amerikanen die niet anders gewend zijn. Waarom zou je dan zo'n systeem helemaal op de kop gooien?

Ik ken restaurants waar voor groepen van 8 personen of meer de servicekosten wel op de rekening staan (meestal 15 of 18 procent). Ik ken ook restaurants waar heel veel toeristen komen waar ze dat dus bij iedereen op de rekening zetten. Je hoeft dan geen tip meer te geven. Amerikanen vinden dat heel vervelend, want dan kunnen ze het niet zelf beslissen. Je verandert niet zomaar een diep in de samenleving verankerd systeem, omdat buitenlandse toeristen die er een paar weken zijn het lastig vinden.

De Amerikaan vindt dat de toerist zich moet aanpassen en niet andersom en daar heeft hij volgens mij wel gelijk in.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 14:17

Mooi gezegd Monique.
Het grappige is dat mensen die ik in bepaalde topics nog wel eens gezien heb over het feit dat mensen die in NL komen zich maar moeten aanpassen nu juist roepen dat het systeem daar raar is en dat zij zich weer aan de toeristen moeten aanpassen.
Als je op reis gaat dan vind ik dat je gewoon moet leven naar de regels en gebruiken van dat land en als jij een duur ticket hebt gekocht waardoor je geen fatsoenlijke tip meer kunt betalen dan moet je gewoon ergens gaan eten waar het goedkoper is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 15:21

Overgens heb ik het wel af en toe, als ik een avond me compleet uit de naad heb gelopen voor mensen die allemaal een ander gerecht van de kaart bestellen, en die dan ook nog eens allemaal net iets anders willen ('maar dan met champignon saus ipv pindasaus' 'maar dan zonder de courgette' etc etc etc) allemaal een toetje ('maar dan zonder slagroom' 'maar wel zonder pinda's' etc etc etc), allemaal een aantal drankjes (liefst mixjes of dure wijnen) allemaal koffie ('met 2 zakjes suiker graag' 'cappuchino, maar dan zonder cacao' 'met zoetjes ipv suiker' etc etc etc) en die dan idd 50 cent fooi geven, dan voel ik me ook wel ietswat beledigd.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 12:01

hier nog één! Sowieso is het geen must, maar ik vind het een erg aangename manier voor de gast om te laten weten dat hij tevreden is..

joostvangestel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:02

In Nederland betaal je verplicht fooi, die zit gewoon bij de prijs inbegrepen en is denk ik nog hoger dan 15%. In veel landen is de bediening niet inbegrepen en behoor je dus een normaal bedrag aan fooi te geven mits je ook normaal bediend wordt. Voor heel goede service mag je natuurlijk altijd meer geven ;)

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 22:03

Nou, ik kreeg gisteren €20,- voor twee pizza's van totaal €16,-. Zulke mensen zijn dus mijn held. :D

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 15:36

In Amerika is het personeel veel vriendelijker omdat ze de fooi hard nodig hebben.
In Nederland vind ik het een bedankje voor goede service. En hier heb ik meerdere keren zo'n onbeschoft personeel meegemaakt dat ik echt geen fooi geef.

Laatst waren we met zijn 7e uit eten, uitgebreid gegeten en veel gedronken, het was een flinke rekening en dan geven we meestal ook fooi naar behoren. Maar ons laatste drankje moesten we persé beneden drinken en daar werden we echt door het personeel naar buiten gekeken (terwijl het was ruim een uur voor sluitingstijd en er zat nog een tafel vol) en toen een serveerder ook nog een lompe opmerking maakte werd alle fooi weer meegenomen.