Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
KellyZ schreef:Ik ben het ermee eens dat het beleefd is om fooi te geven als je een fijne avond hebt gehad en netjes bent behandeld, maar ik ben het er niet mee eens dat fooi bij je salaris hoort.
Waarom ga je uit van fooi? Als je bij een restaurant werkt en verdient €300,- euro per maand, je woont op een flat en die kost €400,- per maand, meestal met fooi erbij is je salaris boven de €400,- maar ze hebben een slechte maand gedraaid en veel problemen gehad, je krijgt dus deze maand geen fooi, dus heb je €300,- die maand. Ga jij dan naar je baas met de mededeling: mijn salaris is niet compleet? En wat zeg je tegen je huurbaas? Ik heb geen of weinig fooi gehad deze maand, dus ik kan de huur niet betalen?
Mijn conclusie: fooi is geen salaris en hoort hier ook niet bij.
MISTRAL94 schreef:Dan heb je een te duur huis, is natuurlijk niet alleen met horeca zo. Als ik bijvoorbeeld 800 euro in de maand verdien, dan ga ik niet in een huurhuis van 600 euro per maand zitten, domweg omdat je dan niet rond kunt komen. Doe je dat wel dan moet je op de blaren zitten, heeft niets met fooi ontvangen te maken. Als jij je huur moet betalen van je fooi heb je iets niet goed gedaan. Bovendien heb je met lage inkomens recht op verschillende toeslagen van de belastingdienst. Maar dat is allemaal offtopic. Als het salaris in de horeca tegen staat door te weinig fooi of wat de reden ook maar is. Moet je je om laten scholen naar een functie waarin je wel meer gaat verdienen. Om nou fooi te verwachten omdat je salaris te laag is vind ik not done.
Ik geef zelden fooi, of ik moet zo ontzettend te spreken zijn over de bediening het eten enzIk ben krenterig? Prima wat jullie willenIk vind dat een bedankje, een prettige opmerking over de goede service veel belangrijker. En daar schort het tegenwoordig ook aan. Tegen een goede prestatie moet tegenwoordig geld staan. Zal het nogmaals aanhalen omdat er eerder voor het gemak overheen gelezen (?) is. Zal wat zijn als mensen die in verzorgingstehuizen werken, de bewoners om een fooi vragen omdat zehun kont zo goed afvegen!
MISTRAL94 schreef:Bonus? Vertel die heb ik nog nooit gezien in de zorg? De hoge heren krijgen dat wel, maar een doorsnee medewerker in de zorg krijgt die bonus nietKerstpakket weet ik niet of alle mensen in de zorg die krijgen om eerlijk te zijn. Dat hangt ook weer van de werkgever af, kerstpakket is tenslotte niet verplicht.
Bovendien is het zowel geestelijk als lichamelijk even wat zwaarder dan de horeca. Dus terecht dat er een wat hoger salaris op staat. Wat overigens algemeen bekend is is dat de salarissen in de zorg helemaal niet zo hoog zijn misschien verdienen ze meer dan iemand in de horeca maar daar hebben ze ook voor geleerd. Maar als de zorg zoveel verdient (al denk ik dat je van een koude kermis thuis komt) misschien is het een idee om je om te laten scholen. Blijft altijd werk in te vinden
Edit: Maar het is raar dat iemand in de zorg een fooi verwacht omdat ze hun werk zo goed gedaan hebben. Maar in de horeca hoort het erbij volgens sommigen...
Dat is meten met 2 maten!
Anoeska schreef:MISTRAL94 schreef:Bonus? Vertel die heb ik nog nooit gezien in de zorg? De hoge heren krijgen dat wel, maar een doorsnee medewerker in de zorg krijgt die bonus nietKerstpakket weet ik niet of alle mensen in de zorg die krijgen om eerlijk te zijn. Dat hangt ook weer van de werkgever af, kerstpakket is tenslotte niet verplicht.
Bovendien is het zowel geestelijk als lichamelijk even wat zwaarder dan de horeca. Dus terecht dat er een wat hoger salaris op staat. Wat overigens algemeen bekend is is dat de salarissen in de zorg helemaal niet zo hoog zijn misschien verdienen ze meer dan iemand in de horeca maar daar hebben ze ook voor geleerd. Maar als de zorg zoveel verdient (al denk ik dat je van een koude kermis thuis komt) misschien is het een idee om je om te laten scholen. Blijft altijd werk in te vinden
Edit: Maar het is raar dat iemand in de zorg een fooi verwacht omdat ze hun werk zo goed gedaan hebben. Maar in de horeca hoort het erbij volgens sommigen...
Dat is meten met 2 maten!
Ik vind dat argument 'ik krijg ook geen fooi, dus waarom iemand anders wel' altijd zo sneu overkomen. Wat is er nou op tegen om iemand die de hele avond voor je in de weer is geweest, heen en weer heeft gerend met borden, enz. gewoon even iets extra's te geven. Omdat jij het in de zorg ook niet krijgt? Nou en, daar kan die serveerster toch niets aan doen.
griebels schreef:Ik ben van mening dat als je fooi verwacht, dat je dan beter een andere baan kan nemen.
Ik krijg ook geen fooi bij mijn baan, waarom in de horeca wel dan. Die mensen hebben ook gewoon een salaris, en zijn niet de enige die iets voor de mens doen
Citaat:Monique ik snap wel dat het makkelijker gezegd is dan het in de praktijk werkt. Maar in mijn ogen is een symbolische prijskaartje helemaal niet praktische. En als dat symbolische prijskaartje daar problemen oplevert is het toch normaal om te proberen dat probleem op te lossen?
Ik denk dat met mij heel veel anderen niet wisten dat je daar 15% bovenop je bonnetje moet betalen. En uit de opmerking van de serveerster uit Oprah maak ik op dat het nog wel eens voorkomt dat die 15% niet betaald wordt. Uit het oogpunt van de toerist vraag ik me af waar het probleem dan ligt