Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:35

Dat van die schoolkantine vind ik idd ook een belangrijk punt.
Bij ons konden we een soepie kopen en wat koeken en wat te drinken. Dit vond ik erg netjes. Geen reden om je brood weg te gooien iig, zoals je nu toch wel vaker hoort :(:)

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:46

ik kreeg toen ik op school zat haast nooit geld mee om iets te kopen op school.
ja soms een gulden voor een zakje snoep maar dat was echt heel soms hoor.
dus de ouders kunnen besluiten om geen geld mee te geven voor op school
dan is dat probleem opgelost.

Brainless

Re: Overheid moet iets doen aan overgewicht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 13:55

@Caspar
Maar de meeste kinderen 12+ krijgen zakgeld en de meeste 14+ers hebben een eigen baantje.

fiesta98

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-09 14:03

ik kreeg wel zakgeld maar dat mocht ik niet daarvoor gebruiken.
en toen ik 14 was had ik nog geen bijbaantje dat had ik pas toen ik 16 was.
je kan als ouders ervoor kiezen om een bepaald bedrag per week te geven voor op school
en de rest weg te zetten voor andere dingen.
bv als je kind dure nieuwe schoenen wilt kopen.
je kan er natuurlijk wel iets aan doen zelf als ouders zijnde

Patriesja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 00:05

juval schreef:
iedereen is verantwoordelijk voor zijn eigen gedrag! dus ook voor zijn eetgewoontes.
Ik vind het aan de andere kant wel goed dat 'gezonde' producten gestimuleerd worden, en 'slechte' producten niet. Dus vooral op scholen, en in de reclame's op tv moet daar meer aandacht aan gegeven worden. Ik zou het bijvoorbeeld erg goed vinden als er een lesuur 'voedingsleer' op scholen (basis en middelbaar) gegeven zou kunnen worden zodat kinderen en jongeren zich meer bewust worden van de voeding die ze tot zich nemen, en de gevaren van te veel slechte voeding leren onderkennen... daar zou wel een taak van de overheid kunnen liggen.

Helemaal mee eens!
Een van de belangrijkste dingen die je nodig hebt om af te vallen is dat je er zelf achterstaat! (ik bedoel nu voor mensen die "dik zijn zonder dat dat door een ziekte oid komt dan he ")
Daar heeft de overheid dus al weinig mee te maken.

Wat Juval zegt over voorlichting op scholen e.d. vind ik idd een heel goed punt, daar heeft zij zeker gelijk in, maar mensen zijn zélf verantwoordelijk, de overheid kan iemand niet verplichten om af te vallen idd!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:20

De overheid kan veeeel, die kan ook mensen verplichten om buiten te roken. ;)

Er zijn allerlei wetten en regels voor het vervaardigen van voedsel, het verbieden van suiker in een heleboel voedingsmiddelen waar dat niets te zoeken heeft, lijkt me een leuk begin.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:25

@Randalinpony,
Dat verbod geldt alleen op openbare (overdekte) plaatsen.
Op straat en in je eigen huis/auto mag je nog steeds roken.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:32

De overheid moet eerlijke voorlichting geven over voeding.
De schijf van 5 die we hebben is grote flauwekul.
Mensen moeten leren welke voeding gezond is en dat is biologische voeding. Geen geraffineerde voeding als noten, pitten en zaden of zo min mogelijk bewerkt in het slechtste geval en zoveel mogelijk groente en fruit waarvan een groot deel rauwe groente als salades en sla en geen vlees en zuivel.

Maar tja, aangezien er dan een hele bedrijfstak in de problemen komt zullen ze dat niet doen.

Het is aan de mensen zelf om gezonde voeding te kopen maar het is zeker de taak van de overheid eerlijke en goede voorlichting te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:34

Ranna, ik geloof niet dat wat jij schetst daadwerkelijk gezond is. Geen noten, pitten, zaden, vlees en zuivel? Waar haal jij dan je eiwitten vandaan? Eiwitten heb je nodig om spieren op te bouwen en je cellen aan de gang te houden. In alleen groenten en fruit zitten veel vezels en vooral veel water, maar weinig echte bouwstoffen voor je lichaam.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:37

ehhh biologisch is niet standaard gezonder hoor!
Weet je hoeveel meer bacteriën en schimmels er op zitten omdat het helemaal niet bespoten mag worden.
Ook vallen meer producten af omdat het is aangetast door verschillende ziekten.
35 jaar terug gebruikten ze veel meer gif, tegenwoordig is dat nog maar een fractie van toen.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:37

Beter zou de overheid het meer stimuleren om van sport niet iets bijzonders te maken, maar een gewoonte! Het is voor veel mensen met overgewicht niet zozeer het probleem van wat ze naar binnen schuiven, het is de levensstijl die er voor zorgt dat alles blijft plakken. Zo kan ik bijvoorbeeld prima een hele doos koekjes wegwerken zonder dat mijn weegschaal daarvan op hol slaat, maar ik beweeg er veel bij. Geef eens een gratis abonnement op een sportschool of sportclub bij een zorgverzekering of weet ik het wat.

Maar dan nog moet iemand ZELF de keuze maken om te willen gaan afvallen, of het nou is door een dieet of door sport, of een combinatie er van. Een overheid mag daarin adviseren, maar nooit dwingen!

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:42

@Snadrem: ook voor iemand met een normaal gewicht en bewegingspatroon is het wegwerken van een doos koekjes NIET gezond, vanwege de ingredienten die een hoge aanslag op je lichaam plegen. o.a. het omhoogjagen van je bloedsuiker is erg, erg slecht voor je. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat steeds meer onderzoek wijst in de richting dat suiker je aderen aantast en dus wel eens een oorzaak van hart en vaatziekten kan zijn.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 10:59

randalinpony schreef:
@Snadrem: ook voor iemand met een normaal gewicht en bewegingspatroon is het wegwerken van een doos koekjes NIET gezond, vanwege de ingredienten die een hoge aanslag op je lichaam plegen. o.a. het omhoogjagen van je bloedsuiker is erg, erg slecht voor je. En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat steeds meer onderzoek wijst in de richting dat suiker je aderen aantast en dus wel eens een oorzaak van hart en vaatziekten kan zijn.

Weet ik natuurlijk ook ;) Het was ook meer beeldspraak dan realiteit. Maar eten laten staan alleen is niet de oplossing voor een gezond gewicht. Alles moet gewoon in balans zijn: wat je eet, hoeveel je beweegt.. dat is wat ik er mee bedoel te zeggen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:32

Of zoals mijn broer (niet echt dik) altijd zegt: alles wat je niet verbruikt, is teveel gegeten.

Snap nou eigenlijk niet dat ze hem niet minister van volksgezondheid maken. :+

Nou ja, is natuurlijk een oude variant op 'elk pondje gaat door het mondje'. Dat mag je tegenwoordig niet meer zeggen, want tegenwoordig hebben we besloten dat obesitas een ziekte is waar je niks aan kunt doen, maar ik durf wel te stellen dat dat in driekwart van de gevallen onzin is.

Feit blijft dat als je weinig beweegt, je ook minder energie nodig hebt.

Het scheelt natuurlijk wel als je een voedingspatroon adopteert waar weinig dikmakers inzitten. ;)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:36

Rock schreef:
Ranna, ik geloof niet dat wat jij schetst daadwerkelijk gezond is. Geen noten, pitten, zaden, vlees en zuivel? Waar haal jij dan je eiwitten vandaan? Eiwitten heb je nodig om spieren op te bouwen en je cellen aan de gang te houden. In alleen groenten en fruit zitten veel vezels en vooral veel water, maar weinig echte bouwstoffen voor je lichaam.

Oeps, zie dat ik een fout heb gemaakt in mijn vorige post, maar kan het niet meer wijzigen. :+
Ik bedoel 'geen geraffineerde voeding maar juist noten, zaden en pitten', plantaardige voeding, veel rauwe maar ook gekookte groenten en ladingen fruit.

Als je je in voeding verdiept zul je erachter komen dat bonen een veel betere bron van eiwitten zijn die niet de gevaren meebrengen die het nuttigen van vlees en zuivel wel met zich meebrengen.
Planten bevatten zoveel meer dan jij noemt aan vezels en vocht.

Er zitten eiwitten, vetten, olieën, vitamines, mineralen, sporenelementen en nog veel meer in.
Er zit zelfs zoveel in dat het door de wetenschap nog niet eens in kaart is gebracht.
Maar het belangrijkste is dat in plantaardig voedsel alles zit wat wij nodig hebben daarbij opmerkend dat je wel B12 moet nemen omdat die door een bacterie in de aarde wordt gemaakt en aangezien wij alles keurig schoonspoelen die niet of onvoldoende binnenkrijgen.

Mijn eiwitten haal ik uit noten, zaden, pitten en verschillende soorten bonen.
Heb je je wel eens afgevraagd hoe grazers als bv onze geliefde paarden aan zulke giga spieren komen zonder dat ze vlees eten? ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:40

Ah okee zo :)

Maareuh, paarden hebben natuurlijk wel een heel ander spijsverteringssysteem dan wij. We hebben niet voor niets omnivorengebitten. Een koe heeft niet voor niets vier magen om al het gras te kunnen verwerken.

Overigens zie ik wilde paarden vaak niet zo netjes in de spieren zitten. Onze paarden uiteraard wel omdat ze erop getraind worden, maar in mijn ogen halen ze ook veel overtollige energie aan de restingrediënten van biks. Net zoiets als dat hondenbrokken voor een groot deel uit granen bestaan :?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:40

de spijsvertering van een grote grazer is natuurlijk niet helemaal met die van een mens te vergelijken...

*neemt nog een koekje en gaat dan met de auto zoon van school halen.* :D :+

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:44

Ben bang dat je spieren voor vet verwisselt.
Wilde paarden hebben amper vet, afhankelijk van het jaargetijde. Aan het eind van de winter zullen ze in elk geval erg weinig hebben. Die hebben normaal gesproken enkel spieren! Het type paard is enkel heel anders waardoor het beeld voor ons vertekend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 12:45

Nou als ik ingevallen heupen en ribben zie, dan is dat toch wel een plek waar ik spieren mag verwachten lijkt mij?

Ik zie ook wel dat ze inderdaad vet missen doordat ze schraal moeten leven.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 13:41

we dwalen ietwat af geloof ik.

Ik denk wel dat de overheid iets zou kunnen betekenen bij bijvoorbeeld de ingrediënten van de 'zogenaamde' gezonde voeding. Iedereen weet wel dat snoep en snacks niet gezond zijn, maar iets simpels als ontbijtgranen (voor kinderen vooral) zitten ook boordevol suikers, die totaal niet nodig zijn.
Kinderen worden zo van heel jongs af aan gewend aan zoet, dat is best jammer.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 14:07

Het probleem zit er ook in dat suikers opduiken waar je ze niet verwacht.

Wie verwacht er nou suikertoevoeging in zijn hamburger? 8)7

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 16:48

Ranna: Toch denk ik, dat als je overgewicht hebt, dat je niet zomaar overstapt op biologisch eten.

Of zoals de meeste het noemen, konijnenvoer ;)

Het is hartstikke moeilijk om af te vallen, vind de overheid de economie serieus belangrijker dan de gezondheid?

Zodra de gezondheid van NL omhoog gaat, beter word (daarmee heb ik het niet over obesitas, maar ook over anorexia) zullen er minder ziekenhuisopnames zijn, door mensen die te vet zijn en daardoor een te hoog cholesterolgehalte hebben, mensen die hart en vaatziektes hebben. Patienten die uitgedroogd zijn, noem maar op!

Mensen die eerder dood gaan, en zo niet tot hun 67e door kunnen werken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 16:59

Ik heb overgewicht, maar liefst eet ik toch echt biologisch hoor ;) Ik denk dat je daarin mensen niet over een kam moet scheren :)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-09 17:01

Niet in die mijn hamburgers hoor!
Suiker gaat wel in heel veel sauzen ook in soya/ketjap zit suiker.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-09 17:01

nee, maar als je gewent ben in gewoon eten, veel vlees enzo, kun je moeilijk overschakelen, dat bedoel ik.

Meeste mensen met overgewicht, eten te veel en te vet ;)