2de studie onmogelijk, PROTESTEER MEE!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:38

Blue_Eyes schreef:
Ilja000 schreef:
Ligt dat dan aan de politiek of aan het feit dat onderwijs onbetaalbaar is? Zoek eerst eens naar de oorzaak. Waarom hebben we die subsidies nodig? Omdat we het anders niet betalen kunnen. We leven in een behoorlijk welvarend land. Conclusie: onderwijs is te duur. Laten ze dat eerst betaalbaar maken en dan verder kijken naar stufi :)

Valt paardenfysio niet onder de meer alternatieve opleidingen? Valt dat uberhaupt wel onder de stufi?

En jij denkt dat dat onbetaalbare onderwijs niks met de politiek te maken heeft? :x

Wel met politiek, niets met studiefinanciering.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:41

nixx schreef:
Ik vind dat zo'n onzin! Studenten zijn ook gewoon belastingbetalers, velen nu al maar sowieso iedereen later! Sommige mensen doen net of we maar profiteurs zijn.

Maar de grens moet toch ergens getrokken worden. En nee, ik ben echt niet iemand die zelf geprofiteert heeft en nu een ander wil laten boeten. Sterker nog, door gezondheidsproblemen heb ik na 6 weken mijn studie moeten onderbreken en pas dit jaar ben ik weer begonnen. Helaas ben ik nu 34 en krijg ik geen enkele vergoeding meer. Maarja, als je toch een diploma/studie achter de hand wil hebben zal ik wel moeten.

Ik zeg ook niet dat de studiefinanciering afgeschaft moet worden, maar waar ga je de grens leggen? Bij hoeveel studies? Een carriereswitch is een vrijwillige keuze. Is het niet vrijwillig, dan zijn er vaak heel wat potjes beschikbaar. Voor wie al een studie heeft gedaan, vind ik dat de belastingbetaler niet nog een keer hoeft op te draaien.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:43

Sedaru schreef:
Kan om zo'n reactie ook alleen maar lachen. Studenten zouden juist gestimuleerd moeten worden om verder te studeren. Het gaat immers om kennis die ons allemaal ten goede komt. Daarbij hebben personen die meer dan 1 studie hebben afgerond een bredere kennis op verschillende vakgebieden en zullen zij meer gaan verdienen en dus ook meer belasting betalen :+ .

Dus eigenlijk zeg je dat de eeuwige student weer welkom is. Daar kan ik dan weer om lachen :) Heel simpel, wie gaat dat betalen?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 21:48

Even voor de duidelijkheid: ik speel wel advocaat van de duivel nu hoor! Ik ben er 100% van overtuigd dat studeren betaalbaar moet zijn. Moet worden. Ik vind onderwijs te duur. Val zelf buiten de stufi, heb een part time inkomen en dan is studeren gewoon veel te duur. Ik baal er van dat ik alleen om mijn leeftijd nu geen stufi meer kan krijgen. Daar mag van mij wat aan gedaan worden. Door omstandigheden niet af kunnen studeren, nu onbetaalbaar. Edit: als ik nu op straat kom te staan heb ik alleen een typediploma en een instructeursdiploma. Daarmee ga ik het natuurlijk niet redden in de maatschappij, dus ben ik toch weer gaan studeren.

Maar ergens moet een grens getrokken worden en waar leg je die dan? Ik denk dat een minister ook liever niet bezuinigt. Kijk maar wat voor discussie en protest het op gang brengt. Feit blijft dat het niet goed gaat met de economie, dat ook ministers op allerlei dingen moeten bezuinigen. Deze actie doet me denken aan de korting van 60 gulden per maand die we toen kregen voor de OV kaart. Maar wie geen ov nodig had, kreeg er geen 60 euro bij. Dat bleek ook al zo'n ingepakte bezuinigingsmaatregel.

Wel vind ik dat de minister zich meer mag concentreren op de uitgaven van de onderwijsinstanties. Waarom redden LOI, NTI etc. het wel op een lager lesgeld? Okee, zij missen de gebouwkosten e.d. Maar scheelt dat zo veel? Waar blijven de potjes met geld liggen? Waar wordt onnodig geld uitgegeven?

Zodra dat op orde is, dan zou een maatregel op de stufi meer op zijn plaats zijn, zodat voor iedereen een basisopleiding toegankelijk is (zoals nu) en verbreding en verdieping betaalbaar is voor wie wil.

Hmm.. hoop zo mijn standpunt een beetje duidelijk gemaakt te hebben.

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-09 23:40

Ilja000 schreef:
Zodra dat op orde is, dan zou een maatregel op de stufi meer op zijn plaats zijn, zodat voor iedereen een basisopleiding toegankelijk is (zoals nu) en verbreding en verdieping betaalbaar is voor wie wil.

Dat is het hem net, het moet wel betaalbaar blijven. Ik ben voltijd student, ben 5 dagen druk bezig met mijn studie. In de weekenden werk ik 20 uur en daarnaast leen ik ook nog bij. Zonder ouderlijke bijdrage is het voor een student tegenwoordig al moeilijk genoeg om rond te komen, als ze nu nog meer in gaan houden op de stufi zou het voor mij betekenen dat ik gewoon niet meer kan studeren.

Nederland heeft als land niet veel anders te bieden dan kennis, als je gaat bezuinigen op deze kennis draai je onze kennis economie de nek om. Dan gaat het van kwaad tot erger. En ik snap dat er bezuinigd moet worden, maar er zijn ook andere manieren om aan geld te komen. Van mij mogen ze bijvoorbeeld best de soft drugs legaliseren zodat ze daar belasting over kunnen vragen, of de zorgtoeslag aanpakken die sociaal niet echt eerlijk is.

Maar goed, deze maatregel zegt maar weer eens hoe incompetent het kabinet is.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 08:27

Studeren is straks alleen nog weg gelegd voor de elite, het klootjesvolk moet het altijd ontgelden.
Er zijn genoeg andere optie's waarin gesneden kan worden om te bezuinigen.

Gebouwkosten? Als we naar huizenprijzen kijken zullen die hoog zijn denk ik. Bovendien vind ik persoonlijk een LOI of NTI niet als volwaardige opleiding (iig niet in het werk wat ik doe die studenten missen gewoon te veel kennis)

martinev

Re: 2de studie onmogelijk, PROTESTEER MEE!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 18:05

Mijn mede (deeltijd) studenten en ik hebben het probleem voorgelegd aan de studieadviseur van de Universiteit van Utrecht. Zij gaf aan dat de jurist van de universiteit er al druk mee bezig is, en dat ze normaal gesproken in dit soort situaties coulant om gaan met de al studerende mensen. Ze kan alleen nu nog geen uitsluitsel geven over dit probleem.

Misschien voor andere studenten aan andere hogescholen of universiteiten een idee om hetzelfde te doen? Zo gauw ik definitief weet hoe de Universiteit van Utrecht er mee om gaat zal ik dat hier laten weten, alleen gaf ze aan dat dat waarschijnlijk pas eind december wordt.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 19:16

Ilja000 schreef:
nixx schreef:
Ik vind dat zo'n onzin! Studenten zijn ook gewoon belastingbetalers, velen nu al maar sowieso iedereen later! Sommige mensen doen net of we maar profiteurs zijn.

Maar de grens moet toch ergens getrokken worden. En nee, ik ben echt niet iemand die zelf geprofiteert heeft en nu een ander wil laten boeten. Sterker nog, door gezondheidsproblemen heb ik na 6 weken mijn studie moeten onderbreken en pas dit jaar ben ik weer begonnen. Helaas ben ik nu 34 en krijg ik geen enkele vergoeding meer. Maarja, als je toch een diploma/studie achter de hand wil hebben zal ik wel moeten.

Ik zeg ook niet dat de studiefinanciering afgeschaft moet worden, maar waar ga je de grens leggen? Bij hoeveel studies? Een carriereswitch is een vrijwillige keuze. Is het niet vrijwillig, dan zijn er vaak heel wat potjes beschikbaar. Voor wie al een studie heeft gedaan, vind ik dat de belastingbetaler niet nog een keer hoeft op te draaien.

Ja maar studenten betalen ook gewoon belasting, is het niet nu al dan is het zeker later! Het is niet dat het een soort uitkering is want je moet echt zelf ook investeren in je studie want met alleen stufi red je het echt niet! Je hebt geluk als je ouders meebetalen maar de meeste moeten er gewoon voor werken.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 19:22

@Ilja; wat denk je dat een hoogleraar kost?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:07

Waarschijnlijk veel.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 20:42

Ik vind het wel een beetje vreemd dat ze dit ook invoeren voor de studenten die al met hun 2e studie bezig zijn. Dit zijn dingen die je in moet voeren voor de nieuwe studenten, voorzover je ze al in moet voeren.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:14

Een nieuwe regeling zou in moeten gaan voor de komende lichting. Dus degenen die het nu al doen horen gewoon het oude systeem te volgen :)

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:47

Dat komt mij wel goed uit :o :D Ben ook bezig met mijn tweede studie, deze is overigens een verbreding/verdieping van mijn eerste studie. Dus imo geen 'weggegooid' geld.

Het lijkt mij wel eerlijke om alleen de extra jaren hoger te belasten. Dus als je na 2 jaar een nieuwe studie gaat doen, de laatste 2 jaar van je nieuwe studie extra betalen.

Vind het btw zo wie zo een onzinnige regel. Ben benieuwd of het door de kamer heen komt. Heb ik meer vertrouwen in dan al die leuke ideeën van de ministers.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:50

Jouw voorstel kan ik me in vinden Tayga!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 21:54

Als ik het goed begrijp komt het op het volgende neer;

Ik heb net mijn spw afgerond (2 van de 4 jaar heb ik stuffie gehad)
Nu doe ik paravetrinair, ook mbo, ik ben in de 3e ingestroomd, dus voor mij duurt de opleiding 2 jaar, ook voor deze krijg ik stuffie.

Dalijk krijg ik dus geen stuffie meer en moet ik 6000 betalen per jaar?!

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-09 22:59

0ojannekeo0 schreef:
Als ik het goed begrijp komt het op het volgende neer;

Ik heb net mijn spw afgerond (2 van de 4 jaar heb ik stuffie gehad)
Nu doe ik paravetrinair, ook mbo, ik ben in de 3e ingestroomd, dus voor mij duurt de opleiding 2 jaar, ook voor deze krijg ik stuffie.

Dalijk krijg ik dus geen stuffie meer en moet ik 6000 betalen per jaar?!

Geen idee hoe het zit bij MBO. Na het MBO heb je sowieso nog recht op 4 jaar voor HBO maar ik weet niet hoe dit zit als je een 2e MBO opleiding gaat doen.

Ik vind een max van 4 jaar stufi een goede regel maar dan moet het wel betaalbaar blijven.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-09 23:44

Ik krijg ook geen stufi meer voor mijn 2e studie. Heb ik helemaal geen problemen mee. Maar als het collegegeld zo achterlijk hoog wordt, is het echt niet leuk meer. Bij ons geldt momenteel dubbel collegegeld als je 30 jaar of ouder bent.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:35

Ik heb net mijn bachelor kunstgeschiedenis afgerond aan de UU. Echter kans op werk is in deze economie nihil met een dergelijke studie. Vandaar dat ik het plan had opgevat om naast mijn master medieval Studies een studie rechten te gaan volgen.
Door deze regeling heb ik echter moeten besluiten om mijn master zo lang te verlengen totdat ik ook een master rechten heb gehaald.

Martine: Wees niet bang. Regelingen die met terugwerkende kracht van negatieve invloed zijn op mensen mogen niet. 'Wij' die dit jaar als laatste zijn begonnen ontspringen de dans op het gebied van de bachelor.

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:08

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:12

Maar het beeld dat hier van de "eeuwige student" heerst vind ik hier een beetje vreemd.
Met twee studies ben je nog acht jaar kwijt. Dat is toch niet eeuwig.
We hebben ook hoger opgeleide mensen nodig. Het lijkt wel of sommige in dit topic het anderen misgunnen
om door te studeren. Zelf de kans nooit gehad?

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 12:49

Het moet niet gekker worden, ik krijg nu 90 euro per maand, en dat willen ze dan ook nog eens afschaffen :O
Ik moet al uit eigen zak bij leggen om collegegeld te betalen. Lenen doe ik niet, als ze werkelijk de basisbeurs gaan afschaffen zie ik mij gedwongen om nog meer te gaan werken naast mijn studie.
Daarnaast wil ik na mijn HBO mijn eerstegraads halen en dat betekend nog twee jaar erbij op de universiteit. Maar als ze het zo moeilijk gaan maken moeten ze ook niet gaan klagen over het leraren te kort. Het word nu haast onmogelijk gemaakt om door te studeren.

Wat mij ook verbaasd is dat ze het lenen promoten, terwijl ik mij toch werkelijk herinner dat een deel van de crisis is veroorzaakt door leningen.

Yellowcab

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-09 13:14

Ja het word steeds gekker waarom moet er zoveel bezuinigd worden op het onderwijs? Er zijn genoeg andere dingen waar op bezuinigd kan worden. Salaris van ministers bijvoorbeeld ;)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:17

Ministers krijgen anders al belachelijk weinig salaris voor de uren die ze maken en de verantwoordelijkheid die ze hebben ;)

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:20

Nee op de ministers zou ik niet korten, maar ook zeker niet op onderwijs!
Maar ik kan mij soms zo ergeren aan uitgaven van gemeentes en de overheid. Zoals al die nieuwe gemeente huizen. Zolang de gebouwen veilig en aan de arbo voldoen kunnen ze daar toch gewoon blijven werken. Bezuinig dan daar op.
Daarnaast heb ik dit jaar mee gedaan aan een uitwisselingsproject, geheel gefinancierd door de overheid. Ik vond het leuk om te doen, maar van mij had dat niet gehoeven. Stop dat soort dingen en investeer in je toekomst!

RoosIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 13:27

Ik ben het er wel mee eens dat er drastisch dingen moeten veranderen.
Maar ik vind wel dat de mensen die graag een 2e studie willen doen daar de mogelijkheid voor moeten krijgen. Zeker in deze tijd. Mensen die een studie hebben gevolgt waar ze hedendaags niks aan hebben, moeten wel een kans krijgen om een 2e opleiding te doen.
Een vriendin van mijn zus heeft al een opleiding afgerond. En is nu met 2 studies tegelijk bezig. Wederom 2 studies waar ze geek ruk aan heeft, maar goed. Ze houdt van leren.

Maar er zijn ook vele studenten die misbruik maken van de regels die nu nog gelden. Zo is de vriend van mijn zus met een studie bezig waar hij inmiddels al 5 jaar mee bezig is. En hij zit nog maar in het 3e jaar :) luiezwijn is gewoon te beroerd om zijn bed uit te komen voor college.

Dus tja, er zal toch het 1 en ander moeten veranderen.