Hoofdoekenverbod op middelbare school

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:27

babbii_lief schreef:
pharagirlke schreef:
Nergens staat dat een hoofddoek verplicht is... Maar ik zie nergens staan "een vrouw móet een hoofddoek dragen"
Verklaar me dan waarom sommige moslima's geen hoofddoek dragen?

een hoofddoek is ook niet verplicht volgens de koraan
ze kiezen daar zelf voor sommige dragen nu geen hoofdoek maar als ze getrouwd zijn gaan ze der wel een dragen is
heel verschillend ligt aan de persoon zelf

geloof me,
ik zweer bij deze op de naam van mijn God.. een hijaab is verplicht.

je hebt idd gelijk dat mensen hier in nederland er voor kiezen en vaak na hun trouwen een hoofddoek gaan dragen. dat is dus iets van de mensen. maar het staat degelijk in de Qoran. hoofdstuk 5 en 24 en 33.

(ben nu 3 jaar moslim. heb 2 opleidingen gevolgd, 1 over de wetten, en heb al ontelbare conferenties lezingen en dat soort dingen bijgewoond, natuurlijk ook veel geleerden gesproken. natuurlijk heb ik zelf ook veel onderzoek gedaan. en ik kan jullie voor 1000000%verzekeren dat een hoofddoek in de Islam verplicht is, ongeacht de interpretatie en de daden van mensen)

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:33

RavenIris schreef:
Ik vind niet dat je iemand mag verplichten haar hoofddoek af te nemen, als die persoon werkelijk gelooft dat het haar dichter bij haar geloof en dus een stukje geluk brengt. Ik heb nog nooit gedacht dat een korte rok of pet mij dichter bij God brengt hoor.

Dus iemand die geen godsdienstig geloof heeft moet zich aanpassen aan de bestaande gedragsregels, en mensen die zich verschuilen achter hun geloof hoeven zich niet aan te passen?

Wat een nonsen zeg! ben je dan een minder mens omdat je niet in een god gelooft?

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:33

jameyskatje schreef:
babbii_lief schreef:

een hoofddoek is ook niet verplicht volgens de koraan
ze kiezen daar zelf voor sommige dragen nu geen hoofdoek maar als ze getrouwd zijn gaan ze der wel een dragen is
heel verschillend ligt aan de persoon zelf

geloof me,
ik zweer bij deze op de naam van mijn God.. een hijaab is verplicht.

je hebt idd gelijk dat mensen hier in nederland er voor kiezen en vaak na hun trouwen een hoofddoek gaan dragen. dat is dus iets van de mensen. maar het staat degelijk in de Qoran. hoofdstuk 5 en 24 en 33.

(ben nu 3 jaar moslim. heb 2 opleidingen gevolgd, 1 over de wetten, en heb al ontelbare conferenties lezingen en dat soort dingen bijgewoond, natuurlijk ook veel geleerden gesproken. natuurlijk heb ik zelf ook veel onderzoek gedaan. en ik kan jullie voor 1000000%verzekeren dat een hoofddoek in de Islam verplicht is, ongeacht de interpretatie en de daden van mensen)

ok geen probleem ik meende dat
weet wel wat van het moslim af maar niet alles
en geloof je wel hoor
maar in marocco lopen ze tog ook niet met hoofddoek op in de steden niet
en in turkeije ook niet
als je richting het platteland gaat en de bergen wel weer
of zie ik dat nou verkeerd
in turkeije zelf gezien

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:35

MizzMontana schreef:
RavenIris schreef:
Ik vind niet dat je iemand mag verplichten haar hoofddoek af te nemen, als die persoon werkelijk gelooft dat het haar dichter bij haar geloof en dus een stukje geluk brengt. Ik heb nog nooit gedacht dat een korte rok of pet mij dichter bij God brengt hoor.

Dus iemand die geen godsdienstig geloof heeft moet zich aanpassen aan de bestaande gedragsregels, en mensen die zich verschuilen achter hun geloof hoeven zich niet aan te passen?

Wat een nonsen zeg! ben je dan een minder mens omdat je niet in een god gelooft?

ik vind dat ook

maar als niet gelovige ben je echt niet minder mens hoor
ik geloof ook niet en ik vind dat iedereen elkaar in zijn waarde moet laten

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:36

babbii_lief schreef:
Assiej sorry maar ik vind een pet wel heel iets anders dan een hoofddoek
en over dat ze hier onvangen worden en daar zich naar moeten gedragen
ja dat klopt maar betekent dat dan dat ze hun geloof moeten opgeven als jij gaat emigreren hou je je eigen geloof tog ook aan als je ergens in geloofd

als ik het verkeerd zie sorry

Nou, ik heb zelf kortgeleden ook op de middelbare school gezeten en ik moet zeggen dat ik vaak erg boos werd als ik mijn 'hoofddeksel' wel af moest doen omdat het onpersoonlijk zou zijn, maar iemand zijn hoofddoek niet (ookal is dit voor het geloof). Daar ben ik gewoon heel eerlijk in. Dan zou ik gewoon mijn pet ook op mogen houden, nader genoemd hoofddeksel.

Ik begrijp wat je bedoeld, en tuurlijk heb je je eigen geloof nog steeds. Maar dat betekend niet dat je je aan moet passen aan de normen en waarden van het land??? Ik bedoel, er staan genoeg Moskeen, deze mensen krijgen vrij met het Suikerfeest, als er Ramadan is dan ga ik écht niet mijn boterhammetje naast iemand op zitten eten die aan het vasten is hoor...ik hou op mijn manier ook rekening met hun. Ik zeg niet dat er door niemand rekening met ons word gehouden ofwel dat er niet word aangepast, maar ik kan me er ook wel redelijk in vinden.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:43

Assiej schreef:
babbii_lief schreef:
Assiej sorry maar ik vind een pet wel heel iets anders dan een hoofddoek
en over dat ze hier onvangen worden en daar zich naar moeten gedragen
ja dat klopt maar betekent dat dan dat ze hun geloof moeten opgeven als jij gaat emigreren hou je je eigen geloof tog ook aan als je ergens in geloofd

als ik het verkeerd zie sorry

Nou, ik heb zelf kortgeleden ook op de middelbare school gezeten en ik moet zeggen dat ik vaak erg boos werd als ik mijn 'hoofddeksel' wel af moest doen omdat het onpersoonlijk zou zijn, maar iemand zijn hoofddoek niet (ookal is dit voor het geloof). Daar ben ik gewoon heel eerlijk in. Dan zou ik gewoon mijn pet ook op mogen houden, nader genoemd hoofddeksel.

Ik begrijp wat je bedoeld, en tuurlijk heb je je eigen geloof nog steeds. Maar dat betekend niet dat je je aan moet passen aan de normen en waarden van het land??? Ik bedoel, er staan genoeg Moskeen, deze mensen krijgen vrij met het Suikerfeest, als er Ramadan is dan ga ik écht niet mijn boterhammetje naast iemand op zitten eten die aan het vasten is hoor...ik hou op mijn manier ook rekening met hun. Ik zeg niet dat er door niemand rekening met ons word gehouden ofwel dat er niet word aangepast, maar ik kan me er ook wel redelijk in vinden.

ja ik kan je wel begrijpen maar ik vind het verschillend ik respecteer je mening wel hoor
ik kan me er niet echt in vinden
want ik heb het idee de moslim word zo afgezeken maar ga eens naar hele erge katholieke dorpen en hoe leefden de christenen
60 jaar terug of langer terug
bijna hetzelfde
als ik het fout heb verbeter me
en weet je christenen hebben een beeld van god
maar wie weet nu hoe hij der uit ziet
niemand dus er word een beeld geschept voor je

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:44

Ergens las ik dat "hijaab" fout vertaald was... Dat dat niet perse betekent dat het hoofd bedekt moet zijn?

Assiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:49

babbii_lief schreef:
ja ik kan je wel begrijpen maar ik vind het verschillend ik respecteer je mening wel hoor
ik kan me er niet echt in vinden
want ik heb het idee de moslim word zo afgezeken maar ga eens naar hele erge katholieke dorpen en hoe leefden de christenen
60 jaar terug of langer terug
bijna hetzelfde
als ik het fout heb verbeter me
en weet je christenen hebben een beeld van god
maar wie weet nu hoe hij der uit ziet
niemand dus er word een beeld geschept voor je

nou ik snap ook best wat jij bedoeld hoor, en het geeft niet dat je er niet in kunt vinden, gelukkig maar dat iedereen anders is ;)
Ik ben het er ook mee eens dat iedereen een ander geloof mag hebben, dit recht heeft hij/zij. We zijn een vrij land en dat is niet voor niets. Maar er moet op een gegeven moment wel worden gezegt tot hier en niet verder, anders ga je in mijn ogen 2 heel verschillende samenlevingen creeren (maarschijnlijk wel meer hoor, maar ik neem deze discussie even als voorbeeld) en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Zoals eerder gezegt vind ik wel dat als Nederland zelf vond dat ze zich aan moesten passen aan onze normen en waarden, dat ze dat dan vanaf dat 1 hadden moeten doen, en dan bijv. niet eerst Moskeen hadden moeten bouwen en dat mensen vrij kunnen krijgen met bijv. het Suikerfeest. Maar ik vind het opzich wel een idee om er bepaalde grenzen in te trekken. Op de manier van; iedereen is vrij om te geloven wat hij/zij wil ongeacht wel achtergrond of afkomst je hebt, maar zolang je in Nederland woont en hier zelf voor gekozen hebt, voor velen is het namelijk niet de land van herkomst, dat ze zich dan aan moeten passen en tot op een bepaald niveau de eisen van hun geloof kunnen voldoen ofzo. Ik noem maar wat.
Dit is erg schematisch gedacht dus veroordeel me niet op bepaalde uitspraken, het is al laat ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:54

pharagirlke schreef:
Nergens staat dat een hoofddoek verplicht is... Maar ik zie nergens staan "een vrouw móet een hoofddoek dragen"

De tekst van JS legt al een hele boel uit gelukkig.
Heb zelf de Koran ook gelezen (wel een vertaalde versie natuurlijk) en heb er ook niet létterlijk uit kunnen halen dat een vrouw een hoofddoek moet dragen. (je kan lezen dat ze haar haar moet bedekken, maar je kan het ook interpreteren als dat ze haar boezem moet bedekken)
Het komt allemaal weer neer op interpretatie.

Net dat als ik nergens in de bijbel letterlijk kan vinden dat een vrouw geen broek mag dragen.
Toch zijn er nog grote groepen Christenen die een rok verplichten en hun hoofd ook bedekken in de kerk.
Waarom willen mensen dat niet 'verklaard' hebben?

Of waarom vallen mensen niet over orthodox Joodse vrouwen die ook een hoofddoek dragen, of Hindoeïstische dames die een salwar kameez of sari dragen?
(en niet te vergeten, de joodse vrouwen die een pruik dragen als hoofdbedekking!)

Nog een leuk stukje uit de bijbel trouwens (heb wel even de versie in normaal nederlands gepakt)
Citaat:
1 Korintiërs 11

1 Dus volg mij na, zoals ik Christus navolg.
De hoofdbedekking van de vrouw
2 Ik prijs het in u dat u mij bij alles als voorbeeld neemt en u aan de voorschriften houdt die ik u gegeven heb. 3 Ik moet u echter nog het volgende zeggen.
Christus is het hoofd van de man, de man het hoofd van de vrouw en God het hoofd van Christus. 4 Iedere man die met bedekt hoofd bidt of profeteert, maakt zijn hoofd te schande. 5 Maar een vrouw maakt haar hoofd te schande wanneer ze met onbedekt hoofd bidt of profeteert, want ze is in dat geval precies hetzelfde als een kaalgeschoren vrouw. 6 Een vrouw die haar hoofd niet bedekt, kan zich maar beter laten kaalknippen. Wanneer ze dat een schande vindt, moet ze haar hoofd bedekken.
7 Een man mag zijn hoofd niet bedekken omdat hij Gods beeld en luister is. De vrouw is echter de luister van de man. 8 (De man is immers niet uit de vrouw voortgekomen, maar de vrouw uit de man; 9 en de man is niet omwille van de vrouw geschapen, maar de vrouw omwille van de man.) 10 Daarom, en omwille van de engelen, moet een vrouw zeggenschap over haar hoofd hebben. 11 Echter, in hun verbondenheid met de Heer is de vrouw niets zonder de man, en ook de man niets zonder de vrouw. 12 Want zoals de vrouw uit de man is voortgekomen, zo bestaat de man door de vrouw – en alles is ontstaan uit God. 13 Oordeelt u daarom zelf. Is het gepast dat een vrouw met onbedekt hoofd tot God bidt? 14 Leert de natuur zelf u niet dat lang haar een man te schande maakt, 15 terwijl het een vrouw tot eer strekt? Het haar van de vrouw is haar gegeven om een hoofdbedekking te dragen.
16 Iemand die meent zo eigenzinnig te moeten zijn af te wijken van wat ik zeg, dient te bedenken dat wij noch de gemeenten van God een ander gebruik kennen

Dus, welk geloof verplicht het nou eigenlijk ;)

Ayasha
Blogger

Re: Hoofdoekenverbod op middelbare school

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 01:56

Kanelly: en hoeveel zie je die lopen? Die kwamen bij ons op school zo echt niet binnen. Hell ik kwam daar met moeite binnen met een zwarte wijde broek en mijn ogen donker opgemaakt, en als je spaghetti bandjes aan had mocht je per direct weer huiswaarts :') Gaan ze moeilijk doen om een doekje.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 02:03

ok ok ik zal nu wel een rasist weze nu ik dit zeg..
maar je woont in nl wij mogen ook geen petten of what so ever dragen nou dan ook gewoon geen hoofddoek...
mag hoofddoek dan vind ik dat petjes ook mogen...wel zo fair lijkt mij...

maja discriminatie in eigen land denk ik zo want integreren doen ze niet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 02:04

De Christenen in rok? Nu weinig meer, aangezien ik verhuisd ben.
Maar waar ik eerst woonde, plenty! Genoeg ex-paarden vriendinnen die in rok op concours verschenen, omkleden rijbroek aan en daarna weer in de rok hoor.
En verder, in het dagelijks leven, allemaal in de rok, lang haar met de standaard pony.
Of 'erger' nog, nog in klederdracht mét hoofdbedekking. (ja heb ze zelfs in de klas gehad)

Hindoe vrouwen zie ik hier dan meer, en in de salwar kameez hoor. (en wandel een door R'dam Hoogvliet bijv.)
En ga in Antwerpen eens rondlopen in de Joodse wijk....

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 02:12

katiavl schreef:
Merkkleding is ook al op bepaalde scholen verboden, evenals trainingsbroeken enz

Wat moet je dan aan??
Zeeman kleren?
Of nee, dat is ook een merk... :z _O-

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 02:21

Merkleding alsin de dure merken ;) Hier in België zijn er zeker scholen die bv Lonsdale, Diesel, Levis, Tommy Hilfiger, jack and jones... Dat soort dingen.

RavenIris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 08:27

buster4ever schreef:
ok ok ik zal nu wel een rasist weze nu ik dit zeg..
maar je woont in nl wij mogen ook geen petten of what so ever dragen nou dan ook gewoon geen hoofddoek...
mag hoofddoek dan vind ik dat petjes ook mogen...wel zo fair lijkt mij...

maja discriminatie in eigen land denk ik zo want integreren doen ze niet...

Ik vraag mij echt af hoeveel moslims jij werkelijk kent? Degenen die ik ken zijn in de mate van het mogelijke geïntegreerd hoor. Wat volgens mij al niet makkelijk is als je naar alle vooroordelen tov de islam kijkt.

Ik zeg ook niet dat je minder mens bent omdat je niet gelooft, helemaal niet! :)
Ik vind wél dat er een enorm verschil is tussen iets dragen omdat je het mooi vindt, of omdat het bij je geloof hoort.
Het verbieden van spaghettibandjes en minirokken dienen ook een heel ander doel dan het verbieden van de hoofddoek volgens mij. Met spaghettibandjes en minirokken kan de aandacht wel eens afgeleid worden van andere leerlingen :D Bij de hoofddoek.. Wie leidt dat nou af? En dan kan je nog wel zeggen dat het mss provocerend is om moslims een hoofddoek te laten dragen en christenen een kruisje omdat dit tot conflicten kan leiden, maar dat gebeurt nu éénmaal in een land met geloofsvrijheid. De enige manier om dat te voorkomen is gewoon het afschaffen van alle gosdiensten :+ Daarnaast zou een goede gelovige ook gewoon respect moeten hebben voor andere godsdiensten, het is iets persoonlijks, toch? Helaas gebeurt dat in praktijk gewoon niet altijd, maar het verbieden van een hoofddoek gaat echt niks uitmaken denk ik :n Ik zei het al eerder: voor volledige gelijkheid moeten we gewoon àltijd en overal in een uniform rondlopen, of naakt natuurlijk! :+

Ik snàp ergens wel dat jullie het hoofddoekenverbod steunen hoor, echt waar. Maar als je naar de langetermijngevolgen kijkt moet je toch inzien dat je gewoon op uitsluiting zal uitkomen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:11

Ik ben zeker voor dat verbod:

Als het ze opgelegd wordt door hun godsdienst en ze mogen echt niet anders, vind ik dat een gevaarlijke regel en ik ben van mening dat iets als een godsdienst niet iemands leven mag bepalen en zijn doen en laten, en zeker geen verschil tussen mensen mag ontwikkelen zoals hier tussen man en vrouw. En ik vind dat een godsdienst niets mag opleggen in het dagelijks leven. Helaas worden meisjes die kiezen geen hoofddoek te dragen, hierom gediscrimineerd.

Maar, blijkbaar denken veel moslima's 'baas over eigen hoofd' te zijn en hier zogezegd vrijwillig voor te kiezen. Dat wordt bevestigd door de moslimmeisjes die tijdens de ramadan vrolijk overdag met hoofddoek de mac donalds binnenstappen. Dan "degraderen" zij het dragen van een hoofddoek tot een persoonlijke keuze, net zoals die jonge gasten die altijd een petje dragen, of punk-fans, wier stijl ook hun leven is. En ook DAT is niet toegelaten op scholen, dus is het verbod in de lijn met het verbod dat al gold.

Dus: of het is een gevaarlijk dogma, of het is een persoonlijke gril en niet meer of minder dan het dragen van petjes en dreads. Ik hoop dat de tweede groep snel van zijn hoogmoed afstapt en gewoon meedoet met iedereen, en dat de eersten door onze moderne regels gaan inzien dat een godsdienst zoiets niet te bepalen heeft, want dat dat een inperking van de vrije wil betekent, ook al denken ze zelf dat ze het willen ;-) , dat is erg bekend in de psychologie.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 09:20

jameyskatje schreef:
sorry dat het zo bot klinkt, maar ik vraag me echt af in wat voor geslotencommunes sommige hier leven.. nooit in de grote stad geweest en moslims aangesproken? ze vallen je heus niet aan hoor 8-)
Nou :x Drie overvallen met gewonden bij mensen die ik ken... Meerdere wijken waar je niet door mag lopen :x want daar stikt het van de allochtonen en heeft iedereen problemen, en reageert de politie "had je maar niet door die straat moeten lopen"..... :x
Extremisme is nooit goed en op een of andere manier heb ik het vreemde gevoel dat men in belgië en nederland zelfs extreem placht te zijn, meer dan in het thuisland...

Edit: om alle verwarring te vermijden, ik ben ook tegen het extremisme in andere godsdiensten (eigenlijk ben ik gewoon tegen godsdiensten en bijhorende kleine en grote oorlogen) , maar dat profileert zich niet zo sterk in mijn ervaring... Maar bij het verderlezen van de discussie (teruglezen) merk ik dat ik weinig nieuws toevoeg dus blijf ik maar weg :D

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:01

Blijkbaar staat het in de bijbel ook dat je een hoofddoek moet dragen... Daarom doen wij dat nog niet. Ik vind het eigenaardig dat de islam wel eist dat een hoofddoek mag terwijl wij er totaal geen probleem van maken en al lang de tijd voorbij zijn waar we ons laten domineren door een godsdienst. Gelijke rechten voor mannen en vrouwen! Weg met al die bullshit die de vrouw discrimineert!

Bovendien, en dat is eigenlijk wel grappig, zegt onze grondwet dat het een fundamenteel recht is dat iedereen gelijk behandeld wordt en is discriminatie tussen man en vrouw verboden, maar anderzijds zegt de grondwet ook dat iedereen zijn eigen geloof mag beleven en uiten... Ben benieuwd hoe dit gerechterlijk opgelost zal worden.

btw: spreek hier over België... met de Nederlandse grondwet ben 'k niet zo bekend, maar vermoed dat het ongeveer hetzelfde is vermits ze alles aanpassen aan de europese grondwet.

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 10:39

Overigens zegt het ook wel iets dat veel allochtone mensen vóór dit verbod waren, bvb meisjes die al geen hoofddoek meer droegen en hierdoor gediscrimineerd werden door meisjes die er wel een droegen (cfr het interview op het nieuws)... Sommige hier zijn dus wel extremer dan veel moslims zelf :D
Sommigen onder hen zijn ook wel geëmancipeerd genoeg om in te zien dat ze best zonder die hoofddoek kunnen :-) Zij maken zich ook ongelooflijk kwaad op al die extremistische uitspraken in het nieuws en andere media...

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:08

Kanelly schreef:
pharagirlke schreef:

Heb zelf de Koran ook gelezen (wel een vertaalde versie natuurlijk) en heb er ook niet létterlijk uit kunnen halen dat een vrouw een hoofddoek moet dragen. (je kan lezen dat ze haar haar moet bedekken, maar je kan het ook interpreteren als dat ze haar boezem moet bedekken)

wat mooi dat je de Koran hebt gelezen. heb je dit uit interesse gedaan of was het bv een schoolopdracht? ik moet zeggen, mensen die de Koran echt lezen met een open hart (dus niet zoekend naar allerlei gruwelteksten, maar gewoon met respect) dat de meeste er een positieve mening aan over houden. het is natuurlijk een verschil hoe de teksten mij aangrijpen en voor een ander niets kunnen betekenen.

wel moet ik erbij zeggen.. de Qoran is neergezonden middels de engel gabriel naar de profeet Mohammed (vzmh).. hij ontving dus in/na/voor bepaalde situaties een vers en vertelde dit. in zijn biografie en de boeken van bv imam bukhari en muslim (zijn de 2 belangrijkste en meest betrouwbare boeken wanneer het gaat om overleveringen van de profeet, zijn metgezellen en zijn vrouwen) zie je dus vaak uitleg van een bepaald vers, of de reden van openbaring.. die informatie is essentieel voor de 'interpertatie'. bv moslims moeten bidden dat staat in de Qoran. maar HOE moslims moeten bidden, dat staat in de Sunnah van de profeet. deze 2 zaken (Qoran en Sunnah) kunnen niet zonder elkaar. als je bv ziet dat na bepaalde openbaringen, bv hoofdstuk 24, vrouwen zich gingen haasten om zich te bedekken en de vrouwen van de profeet zich daarna altijd sluierde, behalve thuis etc. dan is dat al genoeg voor ons als moslims (de profeet was een man, hij kan niet in alles een voorbeeld voor ons zijn, daarom hebben zijn vrouwen zo'n grote en belangrijke rol gespeeld)
De Qoran kan niet opzich worden genomen. wil je verder studeren moet je boeken als de indjiel, thorah en de hadithverzamelingen erbij hebben. je moet alles op volgorde kunnen plaatsen en jezelf zelfs verdiepen in de tijd voor de Islam. dan zal je merken dat het allemaal wel klopt.

geleerden die de Qoran en Sunnah van binnen en buiten kennen hebben dit al lang geleden bevestigd. en tot de dag van vandaag doen ze dit nog steeds (Islam kan niet veranderen en aanpassen, moslims misschien wel, maar de Islam zelf niet). de usulalfiqh (wat ik heb uitgelegd, de 4 bronnen die een oordeel bepalen. 1koran, 2 sunnah, 3 vergelijkende situatie, 4 consensus onder geleerden) stemmen allemaal overeen, namelijk verplicht. met geleerden bedoel ik niet 'zomaar een imam in de buurtmoskee' maar gewoon de internationale geleerden die betrouwbaar en goed bekend staan, die de betere imams zelfs onderwijzen etc.. zij zijn over deze zaak uit. dus wie zijn wij om er een religieuze discussie over te voeren?
meningen over de Islam, prima, kom er vooral voor uit en ga ik gesprek met moslims (niet enkel via de pc, gewoon in het echt, het is ramadan, ga ergens eten ofzo).. ik vind het goed dat er dialoog is, daar moet niemand voor weglopen. maar we kunnen hier niet gaan gissen of een hoofddoek wel of niet verplicht is voor de islam. want dat is het dus wel. dat heb ik jullie verzekerd. IEDERE religie kent een vorm van hoofdbedekking, alleen Islam is de enige die er nog redelijk standvastig in is gebleven.

babbii_lief

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 11:36

Assiej ik veroordeeel je niet hoor
ik heb een mening en zo jij ook en die respecteer ik heel erg goed hoor
ik heb gewoon een totaal andere mening :D

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:17

Kanelly schreef:
pharagirlke schreef:

wat mooi dat je de Koran hebt gelezen. heb je dit uit interesse gedaan of was het bv een schoolopdracht? ik moet zeggen, mensen die de Koran echt lezen met een open hart (dus niet zoekend naar allerlei gruwelteksten, maar gewoon met respect) dat de meeste er een positieve mening aan over houden. het is natuurlijk een verschil hoe de teksten mij aangrijpen en voor een ander niets kunnen betekenen.

wel moet ik erbij zeggen.. de Qoran is neergezonden middels de engel gabriel naar de profeet Mohammed (vzmh).. hij ontving dus in/na/voor bepaalde situaties een vers en vertelde dit. in zijn biografie en de boeken van bv imam bukhari en muslim (zijn de 2 belangrijkste en meest betrouwbare boeken wanneer het gaat om overleveringen van de profeet, zijn metgezellen en zijn vrouwen) zie je dus vaak uitleg van een bepaald vers, of de reden van openbaring.. die informatie is essentieel voor de 'interpertatie'. bv moslims moeten bidden dat staat in de Qoran. maar HOE moslims moeten bidden, dat staat in de Sunnah van de profeet. deze 2 zaken (Qoran en Sunnah) kunnen niet zonder elkaar. als je bv ziet dat na bepaalde openbaringen, bv hoofdstuk 24, vrouwen zich gingen haasten om zich te bedekken en de vrouwen van de profeet zich daarna altijd sluierde, behalve thuis etc. dan is dat al genoeg voor ons als moslims (de profeet was een man, hij kan niet in alles een voorbeeld voor ons zijn, daarom hebben zijn vrouwen zo'n grote en belangrijke rol gespeeld)
De Qoran kan niet opzich worden genomen. wil je verder studeren moet je boeken als de indjiel, thorah en de hadithverzamelingen erbij hebben. je moet alles op volgorde kunnen plaatsen en jezelf zelfs verdiepen in de tijd voor de Islam. dan zal je merken dat het allemaal wel klopt.

geleerden die de Qoran en Sunnah van binnen en buiten kennen hebben dit al lang geleden bevestigd. en tot de dag van vandaag doen ze dit nog steeds (Islam kan niet veranderen en aanpassen, moslims misschien wel, maar de Islam zelf niet). de usulalfiqh (wat ik heb uitgelegd, de 4 bronnen die een oordeel bepalen. 1koran, 2 sunnah, 3 vergelijkende situatie, 4 consensus onder geleerden) stemmen allemaal overeen, namelijk verplicht. met geleerden bedoel ik niet 'zomaar een imam in de buurtmoskee' maar gewoon de internationale geleerden die betrouwbaar en goed bekend staan, die de betere imams zelfs onderwijzen etc.. zij zijn over deze zaak uit. dus wie zijn wij om er een religieuze discussie over te voeren?
meningen over de Islam, prima, kom er vooral voor uit en ga ik gesprek met moslims (niet enkel via de pc, gewoon in het echt, het is ramadan, ga ergens eten ofzo).. ik vind het goed dat er dialoog is, daar moet niemand voor weglopen. maar we kunnen hier niet gaan gissen of een hoofddoek wel of niet verplicht is voor de islam. want dat is het dus wel. dat heb ik jullie verzekerd. IEDERE religie kent een vorm van hoofdbedekking, alleen Islam is de enige die er nog redelijk standvastig in is gebleven.[/quote]

de koraan en de bijbel en alle andere heilige boeken kan je op 1001 manieren opvatten .
we mogen nu eenmaal in nederland een hoofdoek dragen of kruisje of keppel,,als dit verander moet worden dan moet de grondwet verandert worden.
Ik ben niet tegen het dragen van hoofdoeken maar wel als het dragen van sportschoenen lonsdale bla bla ook gewoon weer kan.

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:19

Moniek schreef:
Ik ben niet tegen het dragen van hoofdoeken maar wel als het dragen van sportschoenen lonsdale bla bla ook gewoon weer kan.

en dat kan gelukkig allemaal :D

Moniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:21

jameyskatje schreef:
Moniek schreef:

en dat kan gelukkig allemaal :D

uuh helaas niet.
er zijn genoeg scholen waar dit verboden is

jameyskatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-09 12:23

zoals waar dan? als dat echt zo is. kom ik met mijn hoofddoek en sportschoenen in bokskleding naar die school. wat een onzin. hier zie ik anders genoeg van die jongeren lopen, ook in en rond de scholen