kindermishandeling , wat doe jij ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Re: kindermishandeling , wat doe jij ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:24

Ik denk ook dat je als ouder/opvoeder grotendeels verantwoordelijk bent voor hoe je kind wordt/is. Sommige dingen zijn aangeboren, maar veel valt toch wel te sturen.
Ik vrees Twiggy dat er toch een groot taboe rust op het toegeven dat je het als ouder niet aan kunt om je kind fatsoenlijk op te voeden. Daarom is het goed dat scholen, peuterspeelzalen en dergelijke een vinger aan de pols houden, die weten wel aan welke touwtjes er getrokken moet worden als het nodig is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 21:27

Alet74, ja, je hebt gelijk, hoor, er heerst zeker een taboe op en dat is erg jammer, want de kinderen zijn vooral de dupe. ;(

En verder ben ik helemaal met je eens dat je als ouder/opvoeder grotendeels verantwoordelijk bent voor hoe je kind wordt/is. Ik geloof zeker dat karakters aangeboren zijn, maar van jongsaf aan is alles nog redelijk te sturen inderdaad. :j

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 06:51

Brainless schreef:
Alsof je onopgevoede kinderen heb/krijgt als je ze niet af en toe een mep verkoopt. :n

tuurlijk niet.

maar je leert je kinderen ook heus niet direct geweld aan vanwege een tikje op de vingers(voorbeeld welshcob fan en de chocolaatjes :D )

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:20

Nee, dat misschien niet, maar je moet wel weten/voelen waar de grens ligt. En in feite moet je gewoon geen kinderen slaan, simpel! Ook niet een klein beetje.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:22

natuurlijk moet je weten waar de grens ligt,ik zeg ook zeker niet dat je echt een harde mep moet geven,ik bedoel meer in het uiterste geval een waarschuwend tikje,geen 'klap'

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:44

Alet74 schreef:
Ik denk ook dat je als ouder/opvoeder grotendeels verantwoordelijk bent voor hoe je kind wordt/is. Sommige dingen zijn aangeboren, maar veel valt toch wel te sturen.
Ik vrees Twiggy dat er toch een groot taboe rust op het toegeven dat je het als ouder niet aan kunt om je kind fatsoenlijk op te voeden. Daarom is het goed dat scholen, peuterspeelzalen en dergelijke een vinger aan de pols houden, die weten wel aan welke touwtjes er getrokken moet worden als het nodig is.

Dat laatste zal je vies tegenvallen... Bij mijn zoontje in de klas zitten er een paar mooie voorbeelden van, maar geloof maar niet dat die thuis de begeleiding krijgen vanuit school die ze nodig hebben. Er zijn manieren genoeg, maar als pa en of ma niet mee willen werken of ijskoud blijven volhouden dat het wel meevalt en ze echt geen hulp nodig hebben, kan je ze niet dwingen.

En helaas zijn sommige mensen dusdanig slecht ontwikkeld of gezegend met dusdanig weinig zelfinzicht dat ze het domweg niet doorhebben dat waar ze mee bezig zijn niet klopt. Als iemand weinig sociale contacten heeft of alleen sociale contacten waar dezelfde moraal heerst, dan wordt het al heel erg moeilijk die spiraal te doorbreken.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:45

dat lijkt me inderdaad heel erg lastig,wat moet je dan als onderwijzer(es)

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:55

Weinig. De kinderen goed in de gaten houden en erop blijven hameren dat het gedrag dat ze in de klas vertonen niet sociaal geaccepteerd gedrag is, en er dikke begeleiding in de klas zelf opzetten hoort daar eigenlijk ook bij, maar daar schiet het al tekort. Die kids maken elke dag ruzie, niet alleen verbaal maar dus ook lichamelijk met slaan en schoppen, fijn als je kind daar elke dag tegenaan moet kijken, gelukkig laten ze hem zelf met rust maar er zijn daar dus wel andere kinderen de dupe van.

Van beide ken ik de ouders, en van beide heb ik met aan zekerheid grenzende zekerheid het vermoeden dat de moeder zowel als het kind geslagen wordt. Maar zolang vader het niet doet waar een ander bij is en moeder ontkent, houd het echt wéér op...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 07:56

heftig hoor............je kan dan gewoon niks doen....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:02

Nee idd. Alleen je eigen kind op blijven voeden naar je eigen maatstaven (niet slaan) en met verbazing de verhalen aan horen waar ie af en toe mee thuis komt (kind dat onder de computertafel was gekropen om iets te pakken wordt in het gezicht geschopt door kind dat zat te computeren, kind dat riem uittrekt om een ander kind ermee te slaan, kind dat elke dag een ander kind uit loopt te lokken en te zieken om het maar te kunnen slaan) en de leraren zitten er bovenop, geven straf en praten met ouders en kind, maar tegen een blinde muur....

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 08:04

Overigens, dit zijn 3 kinderen in een klas van 28, dus het is niet zo dat het een standaardgegeven zou zijn, maar ze zetten wél de toon en verzieken vaak de sfeer in de klas. Dus het slaan dat doorlaat en/of gewoon wordt gevonden, heeft ook nog eens effect op anderen, niet alleen op het kind zijn eigen ontwikkeling....

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:00

Die kinderen zijn er natuurlijk helemaal niet mee geholpen, maar ik geloof dat ik echt zou willen dat zo'n kind uit die klas gehaald wordt, als die ouders niet zorgen dat dat gedrag veranderd (en ik snap dat dat heel moeilijk ligt, maar toch...). Ik bedoel, je eigen kind(eren) worden hier de dupe van, dat zou toch niet mogen???

Vreselijk verhaal, Breghje. ;(
Wat ben ik dan blij met normale kinderen op school. Ja, ik hoor ook wel eens verhalen dat een kind uithaalt of iets, maar dat is normaal, dat gebeurt en dat wordt in principe gecorrigeerd door de onderwijzers. Al hoewel kinderen er natuurlijk ook wel eens mee weg komen, omdat het niet gezien is of iets dergelijks. Maar de situatie zoals jij beschrijft, hmmmm, ik geloof dat ik daar als ouder heel veel moeite mee zou hebben. Want inderdaad, dit soort gedrag heeft zeker effect op de andere 'normale(re)' kinderen........

manutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:07

Ik heb zo'n situatie mee gemaakt in de winkel waar ik werk. Die vrouw gaf haar kind ook een paar meppen. Ik ben toen voor die vrouw gaan staan en heb gezecht 'als je iemand wil slaan, moet je mij nemen, maar ik sla terug, en dat doet je kind niet'

Ze vroeg toen waar ik mij mee bemoeide, en ik heb haar gezecht dat ik me met een kind bemoei die zelf niet kan zeggen dat het niet gewoon is om je kind zo te slaan. Ze kreeg een rooie kop, werd kwaad en is weg gegaan.

Ik was wel bang toen dat mijn baas boos zou worden, want je mag natuurlijk geen ruzie zoeken met klanten. Maar die vond het juist goed.

Ik laat dat echt niet gebeuren als ik erbij ben hoor. Was wel bang dat ze echt tegen mij tekeer zou gaan hoor, maar ik moest gewoon wat zeggen want ik vind zoiets echt niet normaal.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:08

Nou, dat vind ik heel dapper van je en super van je baas!!! +:)+

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:22

Snoevie schreef:
maar je leert je kinderen ook heus niet direct geweld aan vanwege een tikje op de vingers(voorbeeld welshcob fan en de chocolaatjes :D )

Nee, maar je verkleint de drempel wel. Ook met 1 tik. En vooral met de houding dat 1 tik best kan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 09:24

Shadow0 schreef:
Snoevie schreef:

Nee, maar je verkleint de drempel wel. Ook met 1 tik. En vooral met de houding dat 1 tik best kan.

Vind ik ook :j . Daarbij vind ik het zoiets tegenstrijdigs. In die zin; ik leer mijn kind dat slaan niet mag en dan ga ik zelf slaan??? Wat voor voorbeeld geef je dan??? Oh, en ik heb een heel assertief kind, hoor ;) , voor het geval dat sommige mensen denken dat ze niet voor zichzelf op kan komen. Assertief zijn is wat anders dan maar terugmeppen. ;)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:38

Soms kan terug slaan zekers wel helpen.Mijn zoon werd op school gepest,3 jaar lang.Totdat hij een keer uithaalde naar die persoon,en het pesten was afgelopen! Zo zie je maar dat het soms wel helpt,ook al is het eigenlijk niet goed om te slaan.Het gaat hier wel om een kind wat ouder is.Het klinkt stom maar soms is slaan/klap geven de enigste oplossing.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 10:47

Twiggy2008 schreef:
Die kinderen zijn er natuurlijk helemaal niet mee geholpen, maar ik geloof dat ik echt zou willen dat zo'n kind uit die klas gehaald wordt, als die ouders niet zorgen dat dat gedrag veranderd (en ik snap dat dat heel moeilijk ligt, maar toch...). Ik bedoel, je eigen kind(eren) worden hier de dupe van, dat zou toch niet mogen???

Vreselijk verhaal, Breghje. ;(
Wat ben ik dan blij met normale kinderen op school. Ja, ik hoor ook wel eens verhalen dat een kind uithaalt of iets, maar dat is normaal, dat gebeurt en dat wordt in principe gecorrigeerd door de onderwijzers. Al hoewel kinderen er natuurlijk ook wel eens mee weg komen, omdat het niet gezien is of iets dergelijks. Maar de situatie zoals jij beschrijft, hmmmm, ik geloof dat ik daar als ouder heel veel moeite mee zou hebben. Want inderdaad, dit soort gedrag heeft zeker effect op de andere 'normale(re)' kinderen........

Daar hebben wij het ook al over gehad uiteraard, maar ook daar is toestemming voor nodig van de ouders, je kan niet zomaar een kind uit een klas halen, plus is het hier allemaal nogal kleinschalig er zijn 2 héle groepen van het jaar waar mijn kind inzit. Het effect op mijn kind is (zover merkbaar) relatief verwaarloosbaar. Uit zichzelf praat hij er niet over (en dit zijn natuurlijk ook de excessen maar helaas wel allemaal afgelopen schooljaar gebeurd, wel is er bijna elke dag iets met schelden naar andere kinderen) maar ik vraag ernaar en hoor het soms van de andere ouders. De onderwijzes zitten er hier ook bovenop, maar goed wat kunnen ze meer doen? Een categorie 4 erop zetten hoor ik her en der roepen door andere ouders, maar geen idee wat dat inhoud (extra stevige begeleiding ofzo??) Ik heb er ook moeite mee, zeker weten... maar aan de andere kant beseft hij door dit idiote gedrag eens te meer wat wel en niet door de beugel kan. Gelukkig. Of hij ervan afstompt oid dat weet ik niet, vooralsnog niet. Ze krijgen nu een vers jaar, verse leraar en hopelijk zal een gesprek met meerdere ouders die tegen dit soort praktijken zijn helpen, ik ga er in elk geval vóór volgende week!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:02

Ik wil wel even opmerken dat slaan tussen kinderen onderling wel anders is. Ouders zijn leidinggevend en echte voorbeelden voor hun kinderen. Als die slaan is dat toonaangevend: "kijk, je mag slaan in bepaalde situaties". Bij kinderen onderling heeft het die waarde veel minder. Dan mag het nog niet maar zoals in het verhaal van Breghje ziet haar zoontje zelf ook wel in dat het echt niet door de beugel kan, dat gedrag.
Dat is echt een heel andere situatie dan waarin ouders of leerkrachten of andere opvoeders slaan bewust gebruiken als middel.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:31

nja ik vind wel dat je slaan en slaan hebt. ik heb vroeger ook geregeld een klap gehad. maar wij waren met drie meiden thuis en we haalden het bloed onder de nagels vandaan. en tsjah als je na tig waarschuwingen nog niet wil luisteren.... en moet zeggen ik ben er ook niet slechter van geworden. tis niet dat ik iedereen die niet naar me luisterd meteen een knal verkoop.
en in zo'n geval vind ik dat een tik best kan. maar een kind echt de vellen van de billen slaan of tot blauwe plekken aan toe, nee dat vind ik echt niet kunnen.

had in de brugklas een vriendinnetje die thuis door dr moeder om het minste geringste werd geslagen. die bracht meer tijd bij ons door dan bij haar thuis omdat het gewoon niet uit te houden was. een jaar later is ze bij dr vader gaan wonen. en daarna verliep het contact met dr moeder wel goed. dat is toch ook raar...

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:53

Een humor voorbeeld: mijn zoon wilde bij de slager dat stukje worst en hij kreeg een ander stukje. Hij is op de grond gaan liggen gillen enz. Ik heb me geen seconde bedacht en heb hetzelfde gedaan. Toen was het over. Of hij moest bij me blijven, dit deed hij dus niet. Ik heb hem opgepakt en onder mijn arm gehouden en door gegaan. Het voordeel hiervan was wel dat ik van iedereen voor mocht bij de kassa. Als ze nu dwars zijn zet ik ze op hun kont midden in de winkel. Ga gewoon door met boodschappen doen en na een minuut of 5 ga ik kijken of ze er nog zitten. Dan is er te praten. Is dit geen van tweeën het geval, zet ik ze nogmaals stil. Net zolang tot ze normaal kunnen doen. Als dit allemaal niet werkt krijgen ze toch echt een tik tegen de kont. En dan hoeven omstanders zich er ook niet mee te bemoeien. Die weten namelijk niets van mij of mijn kinderen af. Dus oordelen ze alleen maar.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 11:55

Shadow0 schreef:
Ik wil wel even opmerken dat slaan tussen kinderen onderling wel anders is. Ouders zijn leidinggevend en echte voorbeelden voor hun kinderen. Als die slaan is dat toonaangevend: "kijk, je mag slaan in bepaalde situaties". Bij kinderen onderling heeft het die waarde veel minder. Dan mag het nog niet maar zoals in het verhaal van Breghje ziet haar zoontje zelf ook wel in dat het echt niet door de beugel kan, dat gedrag.
Dat is echt een heel andere situatie dan waarin ouders of leerkrachten of andere opvoeders slaan bewust gebruiken als middel.

Klopt ook hoor, alleen deze kinderen worden thuis ook geslagen met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid. Deze voorbeelden gebruikte ik ook om aan te geven dat kids die thuis geslagen worden, ook makkelijker losse handjes hebben in andere situaties, omdat ze domweg geen ander voorbeeld hebben meegekregen zoals dingen uitpraten, relativeren ed. Laatste geldt uiteraard voor oudere kinderen en volwassenen, ik zie een 2.5 jarige echt niet relativeren. :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 13:12

@Rainbow8
Dat heb ik bij mijn jongste ook geprobeerd (laten staan/zitten/liggen) als ze een bui kreeg. Heeft mij meer dan 5E aan snoep gekost hahaha, ze liep gelijk richting het snoep en begon met eten.....
Daarna zette ik haar gewoon maar weer voor straf in de winkelwagen als ze weer eens een bui kreeg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 14:12

Twiggy2008 schreef:
MarcoBorsato schreef:
Ja weet je, het punt is, als ik gewoon aan het werk ben, valt het schreeuwen wel mee. Heel erg mee. En ze zegt heel vaak dat ze van de jongens houdt enz enz. Maar ze kan de zorg voor de mannetjes niet aan denk ik, en ik weet niet wat ik er mee moet. Moet ik nou morgen maar gewoon gaan werken ook al ben ik niet fit, of moet ik eerst uitzieken en die mannetjes in de steek laten?

Ik heb er echt hoofdpijn van.

Kan me voorstellen dat je hier behoorlijk last van hebt, naast je ziekte nu. Je hebt natuurlijk ook een band met die kindjes, dus ik kan me wel een beetje voorstellen hoe heftig dit is. Maar als je ziek bent, ben je ziek......

Ik denk ook dat ze de zorg niet aan kan en was er maar een manier om haar te doen inzien dat ze professionele hulp moet gaan zoeken ofzo. Ik snap dat je niet staat te springen om haar te confronteren, hoor, en dat is ook niet jouw verantwoording, maar wat een moeilijke situatie. Arme kindjes...... Arme jij..... Zit je in het buitenland?

Overigens word ik ook heel verdrietig van die andere verhalen over moeders, die het blijkbaar niet trekken met hun kinderen..... Mijn hemel, ik kan mijn dochter ook wel eens achter het behang plakken en ik schreeuw ook wel eens, maar ik weet dondersgoed dat ik met een meisje van 4 te maken heb en dat alles wat je in je kind stopt (ook negatieve zaken) je keihard weer terug krijgt op een dag. En terecht. Kinderen zijn overgeleverd aan ouders. Niet een ouder is perfect en dat hoeft ook niet, maar je zou toch als ouder moeten aanvoelen wanneer iets uit de hand loopt en dan toch ergens aan de bel trekken...... Beter dat, hoe erg ook voor iemand, dan zo met je kinderen om blijven gaan.......

Ja ik zit in London.

Arme ik... Nou ja, dat valt wel mee, normaal is dit een redelijk gezellig huis, maar nu mijn hulp wegvalt zit moeders ontzettend in de stress. Ik kom net van de dokter en ik heb longontsteking, ik moet echt dus even bed houden. Maar als ik met een paar dagen ben opgeknapt hoop ik dat de dingen hier weer normaal gaan.

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:22

Oh ja, dat was ik vergeten. Een paar jaar geleden heb ik ons toenmalig buurjongetje zo'n ontzettende rotschop gegeven, terwijl zijn moeder ernaast stond. Hij schopte namelijk mijn kat die even hoi kwam zeggen. Zijn moeder zei er dus niets van. Ik heb me dus geen seconde bedacht en hem zo'n harde schop gegeven dat hij zeker 5cm van de grond afkwam. Toen was zijn moeder boos op mij en zou me aanklagen wegens kindermishandeling. Toen heb ik tegen haar gezegd dat ze dan d'r kinderen maar zo op moet voeden dat ze geen dieren pijn moeten doen. Daarna was het elke keer zo, als hij Baileys zag...... dat hij zich maar omdraaide en wegliep. Dus in zo'n geval was het wel effectief. Ik zou het overigens zo weer doen.