13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:31

pharagirlke schreef:
Dan zit de maatschappij met mij opgescheept want ondanks dat ik geen wereldreis ga maken over zee met 13 durf ik gerust te zeggen dat ik uit een extreme omstandigheid kom

Even, híer trek jíj míjn woorden uit zijn verband. En dan ben ík degene die beter moet lezen. Kan ik het wat helpen dat jij om de post van mening lijkt te veranderen. Of je drukt je gewoon heel slecht uit, dat kan ook.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:32

nickyu schreef:
jij hebt heel erg duidelijk absoluut geen ervaring met solo zeilen
en waarschijnlijk ook niet met zeezeilen
en het stukje dat ze volgboot heeft en de oversteek met nog 80 andere maakt gemist ..

dames/heren als mijn toont verkeerd overjkomt
bij voorbaat dan mijn excuses
ja kan mij bij sommige opmerkingen erg klwaadmaken
maarrr heb zeer zware dislectie en vind het heel erg moeilijk om gevoelens op papier
te zetten (prik der maar een afwijkend naampje aan 8-) iets kort uitleggen kan ik ook al niet :o )

ik heb genoeg gezeilt hoor..
maar dat doet er toch niet toe of ik gezeilt heb of niet? ik vraag me gewoon echt af hoe ze dat wil doen.. dat is voor een volwassen vent die niet hoeft te leren al moeilijk.. laat staan voor een kind van 13

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:33

Kan ik er wat aan doen dat je moeite hebt met het verschil tussen "hoeft" "moet" en "zal".

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:35

pharagirlke schreef:
Kan ik er wat aan doen dat je moeite hebt met het verschil tussen "hoeft" "moet" en "zal".

arian: dat hangt er maar net vanaf wat er daar gebeurt. Een avondje uit heeft nl een hele hoop invloed op mijn leven gehad. Je zou maar net degene met pech zijn.

sorry.. maar ik heb ook moeite om jouw posts te begrijpen.. moet ze soms wel 4 keer doorlezen

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:37

Tja, over het algemeen zit het bij mij in de details := Als je die mist kan ik me idd voorstellen dat mijn posts moeilijk te begrijpen zijn.
Waarmee ik niets wil zeggen (voor dat men hier weer denkt dat ik jullie voor lomp uit maak). Maar het is gewoon een feit dat een detail bij mij een hoop uit maakt.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:37

pharagirlke schreef:
Een jong kind hoort niet lekker te tutten met vriendinnen, dat is wat de maatschappij ons opdringt. En dan durven wij te zeggen dat we individualistisch ingesteld zijn... :n

Dat vind jij maar toch vreemd dat waarschijnlijk behalve Laura (en jij) hier verder geen problemen mee heeft. Hoezo dringt de maatschappij dat op? Dan kan je ook zeggen dat die twee jaar zeilen haar wordt opgedrongen door der ouders. Een 13 jarig kind hoort lekker zorgeloos te leven en niet blootgesteld te worden aan dit soort zaken. Dat kan op latere leeftijd ook en dan zal ze het ook beter kunnen plaatsen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:38

Noem mij maar eens een 13 jarige die in deze maatschappij zorgeloos leeft. Want ik ken er geen ene en ik zit toch echt nog in de categorie "jeugd" en kom er dus een hoop tegen. Zorgeloos leven is geen optie meer zo snel je je gedachten kan onthouden. Maar dat is een verschil van mening over de huidige maatschappij vermoed ik en ik vrees dat we daar niet omheen kunnen tenzij we allebei weten hoe die mening tot stand gekomen is... En dat is dan weer off topic. :) Ik snap iig jouw standpunt wel. Maar ik vind onze huidige maatschappij sowieso geen "veilige haven". Dus daar zal een groot deel van ons meningsverschil zitten.
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 25-08-09 02:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:39

LimaMambo schreef:

Kheb het pikmeer eens rond gezeild! Bijna die mast tegen mijn knar!!

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:40

pharagirlke schreef:
Noem mij maar eens een 13 jarige die in deze maatschappij zorgeloos leeft. Want ik ken er geen ene en ik zit toch echt nog in de categorie "jeugd" en kom er dus een hoop tegen. Zorgeloos leven is geen optie meer zo snel je je gedachten kan onthouden. Maar dat is een verschil van mening over de huidige maatschappij vermoed ik en ik vrees dat we daar niet omheen kunnen tenzij we allebei weten hoe die mening tot stand gekomen is... En dat is dan weer off topic. :) Ik snap iig jouw standpunt wel.

geen enkele waarschijnlijk want ze komen/zitten allemaal in de puberteit..
en in de puberteit hoor je niet 2 jaar lang midden op zee te zitten

Ayasha
Blogger

Re: 13-jarig meisje wil alleen de wereld rondzeilen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:40

Volgens onze "normen" hoort dat niet... :)

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:41

Yinnar schreef:
LimaMambo schreef:

ik moest eens onwijs nodig piesen midden op het snekermeer.. en we kwamen niet vooruit omdat we de wind niet te pakken kregen.. daarna nooit meer gezeild haha :+

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:42

In principe heb ik geen ervaring met zeilen, en heb ik dan ook geen FLAUW idee hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Eigenlijk dacht ik hetzelfde als LimaMambo.. hoe wil ze EN de boot besturen, En leren voor school, EN slapen, EN voor eten zorgen..??

.........:\

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:43

pharagirlke schreef:
Noem mij maar eens een 13 jarige die in deze maatschappij zorgeloos leeft. Want ik ken er geen ene en ik zit toch echt nog in de categorie "jeugd" en kom er dus een hoop tegen. Zorgeloos leven is geen optie meer zo snel je je gedachten kan onthouden. Maar dat is een verschil van mening over de huidige maatschappij vermoed ik en ik vrees dat we daar niet omheen kunnen tenzij we allebei weten hoe die mening tot stand gekomen is... En dat is dan weer off topic. :) Ik snap iig jouw standpunt wel.

Ik ken er genoeg! Met 13 jaar ben je meestal nog naief en zorgeloos. Je ouders regelen nog alles voor je zodat je zorgeloos kan tutten met je vriendinnen. Ik was een zorgelose 13 jarige maar oké dat was in de middeleeuwen. Ik zie het aan mijn neefjes en nichtjes. Ik denk niet dat je zorgeloos de oceaan over vaart. Ik zou dat piraten gedoe niet onderschatten overigens. Ik denk dat ze juist een welkome prooi is. Voor een klein kind willen mensen wel dokken! En veel!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:45

En ik ken de andere wereld en geloof me, die leven ook nog genoeg 13jarige. Dat is echt geen uitzondering. En ondanks dat ik er rare ideeën op na houd en mijn visie duidelijk af wijkt van andere, ben ik nu ook weer geen ramp geworden :D Dus het kan twee kanten op met haar... :) Ik hoop dat als ze het doet, ze iig goede begeleiding en de nodige bescherming krijgt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:47

Ze weet wat zeezeilen inhoudt, ze kiest er bewust voor, dan is de kans om sociaal problematisch afwijkend te worden een heel stuk kleiner dan bij kinderen die dingen overkomen. Je kan dat gewoon niet vergelijken en ik denk dat je heel erg moet oppassen om een sjabloon van de gemiddelde dertienjarige op haar te plakken.

Henk Bezemer heeft gelijk, zeezeilen herbergt risico's in zich. Maar leven herbergt altijd risico's in zich. Het enige wat je kan is jezelf zo goed mogelijk voorbereiden. Maar ook hier geldt, zij kent de risico's, haar ouders kennen de risico's en hebben die geaccepteerd. Het kan toch niet zo zijn dat anderen je gaan vertellen wat voor risico's je in je leven mag lopen en welke niet. Paardensport heeft een hoog risicogehalte als het om ernstige ongelukken gaat. Dan gaan we ouders toch ook niet vertellen dat hun dertienjarige dochter echt nog niet op een pony mag klimmen omdat ze haar nek wel eens zou kunnen breken. Daarnaast zijn de risico's voor een goede zeilster met goede uitrusting nou ook weer niet exeptioneel groot, het is maar een heel klein percentage dat een zeereis niet overleeft. Wat dat betreft is paardensport risicovoller.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:49

LimaMambo schreef:
Yinnar schreef:

ik moest eens onwijs nodig piesen midden op het snekermeer.. en we kwamen niet vooruit omdat we de wind niet te pakken kregen.. daarna nooit meer gezeild haha :+

Je moet ook niet tegen de wind in piesen joh! :P

Maar ik had het ook wel gezien na dat pikmeer.... :r

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:53

Karl66 schreef:
Ze weet wat zeezeilen inhoudt, ze kiest er bewust voor, dan is de kans om sociaal problematisch afwijkend te worden een heel stuk kleiner dan bij kinderen die dingen overkomen. Je kan dat gewoon niet vergelijken en ik denk dat je heel erg moet oppassen om een sjabloon van de gemiddelde dertienjarige op haar te plakken.

Henk Bezemer heeft gelijk, zeezeilen herbergt risico's in zich. Maar leven herbergt altijd risico's in zich. Het enige wat je kan is jezelf zo goed mogelijk voorbereiden. Maar ook hier geldt, zij kent de risico's, haar ouders kennen de risico's en hebben die geaccepteerd. Het kan toch niet zo zijn dat anderen je gaan vertellen wat voor risico's je in je leven mag lopen en welke niet. Paardensport heeft een hoog risicogehalte als het om ernstige ongelukken gaat. Dan gaan we ouders toch ook niet vertellen dat hun dertienjarige dochter echt nog niet op een pony mag klimmen omdat ze haar nek wel eens zou kunnen breken. Daarnaast zijn de risico's voor een goede zeilster met goede uitrusting nou ook weer niet exeptioneel groot, het is maar een heel klein percentage dat een zeereis niet overleeft. Wat dat betreft is paardensport risicovoller.

Dat is voor mij de vraag... Kiest ze er bewust voor?? Ze is en blijft 13 met een kinderlijk inzicht. Ookal komt ze op sommige vlakken nog zo volwassen en ervaren over. Het IS en BLIJFT een kind.

Limanade

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:55

Karl66 schreef:

het gaat er vooral om dat ze aleen is..
als er een ouder of begeleider OP de boot zou zitten, had ze van mij mijn zegen gehad
maar ik dit geval vind ik het echt onverantwoordelijk

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 02:56

LimaMambo schreef:
Karl66 schreef:

het gaat er vooral om dat ze aleen is..
als er een ouder of begeleider OP de boot zou zitten, had ze van mij mijn zegen gehad
maar ik dit geval vind ik het echt onverantwoordelijk

_/-\o_

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 03:13

limamabo ..
Citaat:
ik moest eens onwijs nodig piesen midden op het snekermeer.. en we kwamen niet vooruit omdat we de wind niet te pakken kregen.. daarna nooit meer gezeild haha

tja als dat echt het grootste probleem was wat je tegengekomen bent
dan kan ik me der iets bij voorstellen

lagen op de noordzee stil , geen wind geen diesel stroom tegen
en nee idd niet alleen (is dan ook nooit mijn droom geweest :Y) )
uiteindelijk werden we binnengesleept
(neh niet opgeroepen we accepteerde lift) bleek de gevaarlijkste actie van die tocht !

Citaat:
op zee.. hoe wil ze EN de boot besturen, En leren voor school, EN slapen, EN voor eten zorgen..??

ze gaat niet het haringvliet over , heeft automatisch stuur etc etc
(al kan ik me tochtje op hv herrinneren waar we k de stuur hulp aan had gezet en ff bakkie soep deed .. :9 )
uiteraard moet je dan wel kunnen navigeren , op zee dus
:+ moet je uberhaubt daar .. domme opmerking van me 8-)
maar op zee / oceaan hoef je niet iedermoment op te letten
heb je de tijd voor die dingen en is het zeker kwestie van plannen
de noordzee kruizen is dan iig spannender (qua tijd om te slapen zeker !) dan op de oceaan
instant koken gaat tussen de bedrijven door

kijk als het stormt is het 1 ding maar dat doet het gelukkig niet elke dag
ze maken de oversteek met 80 andere boten
en dus ook niet tijdens het storm zeisoen wat niet betekend dat ze helemaal
geen storm zullen krijgen
maar dan heb je tijd genoeg om te leren !

daarbij .. 2 jr heeft ze er voor uitgetrokken
betekend echt echt niet dat ze daarwerkelijk 2 jr op zee zit !

Citaat:
Een jong kind hoort gewoon lekker der school af te maken lekker te tutten met vriendinnen en erop uit te trekken als de tijd rijp is.

lekker tutten met vriendinnen en er op uit trekken als de tijd rijp is ???

nou sorrie hoor
heb nog nooit getut met vriendinnen
en heb het echt niet gemist :Y)

mijn zusje daar in tegen die leefde voor tutten

en wanneer is welke tijd rijp voor wat en wie denkt dat te bepalen ???

ieder kind is anders
mijn kleine bv die is met hele andere zaken bezig als ik op die leeftijd
emotioneel ook op een heel ander niveau
maar hij heeft ook hele andere begin jaren gehad als ik
van de 10 x 9 mnd = 90 mnd school er 40 mnd geweest ben is het echt enorm veel
.. ieder kind is anders

maar we verwachten wel dat een kind van 11 12 13 kan beslissen wat die later word
op de fiets of met openbaar vervoer naar de grote stad
op vervolgonderwijs kan
zelfs dat jonge kids na schooltijd of tussen de middag met de sleutel thuis komen
en zelf hun brood etc maken
16 jarige mogen stappen met alle gevaren en verzoekingen (drank / drugs etc ) van dien

blijf erbij dat een je in dit geval dit meisje niet als standaard gemiddeld 13 jarige mag beoordelenn
zoals karl66 veel beter verwoord dan ik
en idd het leven is risico vol

het simpel oversteken van de straat is risico voller
lees grotere kans dat je geschept word door niet opelttende auto dan
dat je aanvaring krijgt met walvis of container op zee

hoeveel kans was er dat er op het strand afgelopen weekend een jongen werd neergeschoten
(en dan misschien nog wel door de politie ?)
hoe groot is de kans dat ze aangereden word door een auto ?
hoe groot is de kans dat er iets anders gebeurt op weg van of naar de havo / stappen / tutten met vriendinnnen ? paardrijden ??

iig heeel veel meer dan het risico wat zij gaat lopen op zee !
met haar geschiedenis en goede uitrusting , dagelijks contact
met haar ouders maar ook met school (of iig volgens afgesproken tijden)
denk ook echt niet dat ze in een wereld vreemd land alleen in een haven terecht komt ;)

ze heeft heel bewust gekozen voor deze reis
er goed over nagedacht ,ook over andere zaken zoals school
(men.. als voorbeeld .. meer dan de helft van de bokkers wist vh bestaan vd wereld school niet af
dat is in een ander eerder topic ook al gebleken)
en ook "veilige" route gekozen

denk dat er heel goed en bewust over de mogelijke gevaren is nagedacht
ook over emotioneel ,

en mensen die roepen over "later"
het leven is zo verschrikkelijk relatief !

heel heel veel mensen hebben dromen tijdelijk laten varen
en er is geen later gekomen
of geen mogelijkheden meer

ze heeft nu de kans , ze heeft nu de mogelijkheden

hoop voor haar dat ze het voorelkaar krijgt
dat ze haar droom kan waarmaken !

maar ja staatje nl kan uiteraard beter vioor een kind en diens ouders beslissen
wat wijsheid is dan kind en ouders kunnen

als ze dat nu eens bij ieder kind zouden toetsen
zouden de tehuizen overlopen

zeker met oa ruiters daar dat vele vele malen gevaarlijker is ....

_Question

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 06:43

windhond schreef:
_Question schreef:

Hier ben ik het totaaal niet mee eens, dat meisje dat op zo'n leeftijd zo'n verstand van zaken heeft en zo graag iets wil ga je toch niet tegenhouden?!

Ja zoiets zou ik wel tegenhouden. Ik heb zelf een dochter en no way dat ik dat goed zou vinden.

Maar ik denk dat jij dan ook in een andere situatie zit, je ziet het mooie van het zeilen niet en bent niet een fanatiek zeiler

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:02

Dat een jonge vrouw alleen een wereldreis wil maken, dat snap ik wel.

Alleen dat heilige moeten van "nu" want nu zou ze de jongste zijn..... en dat staat me tegen!

Het gaat zo dus helemaal niet om de reis maar om het tijdstip! Vader en dochter( is er ook een dwingende moeder?) willen nu om in de boeken te komen.....

En dat is de slechtste reden die een mens kan verzinnen, hoogmoed, arrogant, prestatiedwang.... dat komt bij "nu"kijken!

Avontuur, vorming, ervaring, dat komt kijken als dit kind gewoon kan wachten dat ze de HAVO klaar heeft, wat meer lichaamssterkte heeft opgebouwd( alleen al de gedachte dat ze in de mast moet om een losgeschoten schoot uit de top te bevrijden..) en gewoon dus gaat wanneer haar lichaam en geest eraan toe zijn.

Mijn conclusie: leuk idee, maar wacht een paar jaar.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:15

Ondanks dat ik zeker geloof dat dit meisje goed kan zeilen, vind ik het onverantwoord haar in haar eentje de wereld te laten rondzeilen.
Simpelweg omdat ze in landen zal moeten aanmeren om proviand te moeten inslaan waar het niet veilig is voor een vrouw alleen, laat staan een meisje van 13.
Ik vind het goed dat de leerplichtambtenaar en de Kinderbescherming haar in bescherming nemen.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:31

Yinnar schreef:
femke27 schreef:
ja, AQ woont bij het meisje in de buurt en heeft gehoord van kennissen dat......... Roddels gaan sneller dan de waarheid!

En ik ga snel slapen.... :D

Ze is er in ieder geval dichterbij dan jij dus zal er wel iets van waar zijn. Hoe zich profileren in de media zegt genoeg!

Heb je er wel eens over nagedacht dat de media zich ook enorm kan opdringen? Dusdanig dat het lijkt alsof je er veelvuldig in te vinden bent en het opzoekt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 07:31

als het mijn dochter was geweest had ik haar op alle mogelijke manieren gesteund om dit voor haar waar te maken. Geweldige ervaring waar ze heel, heel wijs van terugkomen.