Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 13:53

Snoevie schreef:
CCindy schreef:
Daar heb je helemaal gelijk in,
maar ik persoonlijk vind het al heel mooi als je geen vlees eet.
Geen enkele producten van dieren is natuurlijk nog mooier, maar hoe ver moet je dan gaan?
Er worden voor heel veel producten dieren gebruikt... Wat er al allemaal niet van leer is gemaakt! Dus het is nog best wel moeilijk om geen enkele producten meer te gebruiken waarvoor dieren gebruikt zijn denk ik ... jammer genoeg

ik ben het ook met jou eens,maar ik snap mensen dan niet zo goed die roepen dat vlees eten zielig is voor dieren,die dan geen problemen hebben met leer ed.

het gaat ook ver,maar waarom het ene wel en het andere niet?

Ik weet het niet... misschien omdat ze een bees opeten veel erger vinden klinken dan hun huid gebruiken ofzo?

Shiloh

Re: Vegetarisch/Veganistisch waarom?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:26

Ik ben geen vegetariër, vind vlees lekker en vind het in de kringloop van het leven horen. Hoewel de manier van houden en slachten van dieren niet meer is zoals het ooit was, het principe van vlees eten is wel heel natuurlijk.

Ik eet echter wel bijna nooit varkensvlees. Hooguit als ik bij mijn ouders eet, of heel soms half om half gehakt.

En soms spareribs, want dat is gewoon super lekker :P ...

Maar dat is niet echt een bewuste keuze, vind het meeste varkensvlees gewoon te vet en niet zo lekker.

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-09 15:39

ik eet weinig vlees, omdat ik het niet fijn vind verteren (buikpijn etc.), als ik het al eet is het wit vlees of vis.

Ben niet tegen het slachten, of het vlees eten, mensen zijn nu eenmaal vleeseters. Wel ben ik tegen een slechte manier van houden van 'vlees-vee'.

Persoonlijk houd ik me het liefst van vlees af, maar niet omdat ik het zielig vind oid.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-09 00:06

Ik eet geen vlees omdat ik het gezonder voor mezelf vond. Ik ben echt een foodie, en zo beperk ik mezelf en dat heb ik gewoon nodig. Ja tuurlijk is er 'gezond' vlees maar daar zou ik natuurlijk niet van mezelf voor kiezen :o . Dus dan maar ff helemaal geen :) Maar nu ik meer boeken over lees e.d wordt hetidee van vlees eten nog minder .. gewoon het hele bio-industire e.d.. Nee ik steun dat liever niet :) Tja en last but not least denk ik gewoon aan het feit dat ik een dooie dier eet... bah :')

(ik raad iedereen die er over na denkt om vegatarier te worden of al is het boek SKINNY BITCH aan... tis echt een heeeeel informatief boek)

Wat betreft de stelling 'het eten van vlees is natuurlijk'..is het ook :j en als ik mijn eigen koeien/kippen hadden en ging opvoeden en slachten, zou ik waarschijnlijk weer vlees eten. want DAT is natuurlijk. Een koe wat vol groeihormonen en steroids etc,etc,etc zit gepropt? nee niet natuurlijk :n een lopende band waar dieren geslacht worden (en vaak ook nog eens verschikkelijk mishandeled worden terwijl ze al doods en doods bang zijn)? nee niet natuurlijk. Koeien, kippen en varkens die hun 'hele' leven dan ook nog eens in een hokje zitten?... nee, ook niet natuurlijk.

Maar zo is het gewoon. Dus nee vlees wat je bij de supermarkt koopt zal ik nooit eten. Ondanks of er 'biologisch' opstaat of niet.. Ik denk dat je je nog zou verbazen over wat de USDA 'bio-logisch' vindt... :n

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:25

Zo te lezen ben jij nog nooit bij een slachthuis in Nederland geweest. Misschien gaat het in Amerika zo, maar in Nederland dus niet.

En vlees eten is niet natuurlijk, onze darmen zijn er niet op gemaakt vlees te verteren. Ook het drinken van melk is niet natuurlijk (borstvoeding uiteraard wel). Maar dat is een andere discussie :P

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:27

maar de vroegere holbewoners aten toch ook al vlees?

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:34

Ik ben partime vegetarier/vleeseter. ik combineer het beste van beiden.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:35

Klopt. Toch is uit onderzoeken gebleken dat vlees niet goed is voor een mens, en dan met name rood vlees.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:37

Ik heb minder moeite met leer... Het is een afvalproduct, eigenlijk. De dieren worden er niet speciaal voor geslacht. Wel voor het vlees! Heb dus ook een leren jas en weinig leren tuig!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 21:38

Juangi schreef:
Ik heb minder moeite met leer... Het is een afvalproduct, eigenlijk. De dieren worden er niet speciaal voor geslacht. Wel voor het vlees! Heb dus ook een leren jas en weinig leren tuig!

Leer is geen afvalproduct.

DMHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:49

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 22:51

Juangi schreef:

Sommige koeien worden wel degelijk gefokt voor hun huid hoor! ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 06:37

inderdaad,je hebt koeien die speciaal voor de huid worden gefokt.
vandaar altijd mijn dubbele gevoel bij mensen die wel een afkeer tegen vlees hebben maar niet tegen leer(ieder zn goed recht,ik snap t alleen niet zo.)

en al zou leer een afvalproduct zijn geweest,wat maakt het dan uit?het komt evengoed van een dood dier af.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 11:11

Snoevie schreef:
maar de vroegere holbewoners aten toch ook al vlees?

Maar die fokte niet massaal dieren om ze vervolgens massaal op transport te zetten en massaal te slachten zodat de consument enkel nog een pakje met een rood/bruin achtig iets hoeft te kopen zonder dat ze hoeven te weten dat het ooit een dier is geweest.

Daar heb ik moeite mee. Niet met het eten van dieren opzich. Want ik kan wel genieten van een heerlijk stukje wild dat zelf (legaal) geschoten is.

En ik heb een kunststof zadel en hoofdstel ;)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 18:41

nee dat bedoel ik ook niet,maar iemand zei dat vlees eten onnatuurlijk was.
daarom zei ik dat de vroegere holenmens toch ook vlees had,dus zo onnatuurlijk is het niet.

verder vind ik jou wel stoer en consequent Lenneke_,gewoon ook dan een kunststof zadel en hoofdstel,en dat je wel lekker zou kunnen genieten van een legaal stukje wild.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 17:25

_San87_ schreef:
Zo te lezen ben jij nog nooit bij een slachthuis in Nederland geweest. Misschien gaat het in Amerika zo, maar in Nederland dus niet.

En vlees eten is niet natuurlijk, onze darmen zijn er niet op gemaakt vlees te verteren. Ook het drinken van melk is niet natuurlijk (borstvoeding uiteraard wel). Maar dat is een andere discussie :P

Ow ja, dat bedoelde ik erbij te zeggen inderdaad... Ik woon in Amerika en hier is het helaas dus wel zo.
Wat betreft het vlees eten over het algmeen, mensen zijn omnivores, alles eeters dus. Een beetje kunnen we wel hebben en hebben er baat bij (nogmaals baseer ik dit op 'vroeger) maar ik geloof dus niet dat iemand vlees 'nodig' heeft. Vooral nu, het is echt niet gezond. En vooral niet in zo'n groot hoeveelheid. Maar wij horen dus een uitgebalanceerde dieet te hebben wat betsaat uit gelijke porties groente, fruit en vlees.

quote="Snoevie"]inderdaad,je hebt koeien die speciaal voor de huid worden gefokt.
vandaar altijd mijn dubbele gevoel bij mensen die wel een afkeer tegen vlees hebben maar niet tegen leer(ieder zn goed recht,ik snap t alleen niet zo.)

en al zou leer een afvalproduct zijn geweest,wat maakt het dan uit?het komt evengoed van een dood dier af.[/quote]
nou inderdaad...

wat denk je van mensen je trots vertellen dat ze kalfsleren laarzen hebben... Nou. Fijn voor je :n

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 12:34

En weer moeten de vegetariers/veganisten zich ergens gaan verantwoorden over al dan niet vlees eten. Zijn er dan 'goeie' redenen waarom je geen vlees kan eten? Naar mijn mening maakt het gewoon niet uit waarom je geen vlees eet, je eet het gewoon niet punt.

CCindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 17:16

Inderdaad, jij hebt ook weer een goed punt... je eet geen vlees, super toch! maar dan ben je nog slecht omdat je wat leren spullen hebt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:05

Eten de vegetarische dames hier wel kaas?

Want dat word gemaakt met behulp van stremsel dat uit de lebmagen van kalveren word gehaald. Wanneer dit toegevoegd word aan melk, klontert het samen en vormt het wrongel, wat weer de voorloper van kaas is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:14

friendly schreef:
En weer moeten de vegetariers/veganisten zich ergens gaan verantwoorden over al dan niet vlees eten. Zijn er dan 'goeie' redenen waarom je geen vlees kan eten? Naar mijn mening maakt het gewoon niet uit waarom je geen vlees eet, je eet het gewoon niet punt.

pardon?volgens een hoop vegetariers moet ik me verantwoorden waarom ik vlees eet!
lees je eigen reactie eens,je vertelt dat je geen vlees eet,prima,maar je zegt alleen maar: je eet het gewoon niet,punt.
nee dat komt normaal over.

en ik mag toch zeker vragen waarom iemand pertinent tegen vlees eten is,maar dan wel leren producten gebruikt?

Charrie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:19

Ik heb niet alle 9 blz. gelezen, dus sorry als ik hier dubbele dingen ga zeggen.
Ik ben slageres en zelf hou ik ook van een lekker stukje vlees.
Mijn voordeel is dat ik weet waar "ons" vlees vandaan komt en ik zie zelf wat ik ermee doe...

Ook weet ik dat het houden van kistkalveren (kalf in een een hokje van 1 bij 1) verboden is in nederland. (die man met de witte jas die altijd zegt: "daar wordt ik niet vrlolijk van" maakt er ook reclame mee)
Gevolg hiervan is dat je ook veel mooier vlees van een kalf hebt. Het is nu mooi roze ipv wit vlees.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:20

Snoevie schreef:
friendly schreef:

pardon?volgens een hoop vegetariers moet ik me verantwoorden waarom ik vlees eet!
lees je eigen reactie eens,je vertelt dat je geen vlees eet,prima,maar je zegt alleen maar: je eet het gewoon niet,punt.
nee dat komt normaal over.

en ik mag toch zeker vragen waarom iemand pertinent tegen vlees eten is,maar dan wel leren producten gebruikt?

Zondermeer een hele terechte vraag :)

Ik heb wel leren tuig. Dit omdat ik dit tuig al had voor ik vegetarisch werd. En omdat het er financieel niet in zit kunststof te kopen en ik kunststof ook helemaal niet mooi vind, blijf ik bij mijn leren tuig, want zonder probleem nog 20 jaar meekan (het is nu 13 jaar oud ongeveer). Daarintegen heb ik geen leren schoenen, leren jassen of enigzinds ander spul van leer.

Overigens ben ik vegetarisch geworden omdat ik vlees gewoon nauwelijks lust en het bij mij heel slecht op de maag valt. Niet dat ik het niet ontzettend vervelend vind dat we in een gruwelijke consumptiemaatschappij leven. De mens eet meer vlees dan goed voor hem/haar is, en ja, daar worden de dieren toch wel de dupe van, maar de boer net zo goed.

@ Charrie: Kistkalveren zijn inderdaad verboden, maar de eerste paar dagen worden de kalfjes toch echt vaak in een kist gezet zodat ze kunnen aansterken voordat ze in de grote hokken gaan. Misschien dat dit bedoelt word.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:23

het was ook absoluut niet naar jou en de andere vegetariers die normaal reageren bedoeld hoor!maar meer tegen degene tegen wie ik reageerde.

want ik heb best wel respect voor mensen die geen vlees eten

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 18:28

Oh, ik reageerde omdat ik het met je eens ben dat jij die vraag mag en imo zelfs moet stellen als vleeseter. Net als ik aan mensen vraag waarom ze dan wel vlees eten, vind ik dat het andersom net zo moet zijn :)

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 20:09

Ik eet geen vlees, maar gebruik wel wat leer..
Ik weet ook wel dat het in de praktijk wat anders is, maar ik heb niks tegen het gebruik van dode dieren en daar zou je best het leer van kunnen gebruiken.
Zelf vind ik het ook geen probleem als ze een overleden paard van mij ophalen als daar nog wat mee gedaan kan worden.

Ik eet alleen biologische kaas, dus zonder die stremsel die uit de maagjes wordt gehaald.
Sowieso eet ik van dierlijke producten alleen biologische.