Vergeten kind komt om in auto.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 14:34

Mijn oudste is nu 8 en die blijft nu weleens thuis als ik m'n dochtertje op moet halen/ brengen naar een vriendinnetje omdat ie dan geen zin heeft om mee te moeten. Maar dat is nooit langer dan 5 a 10 minuten en als er iets gebeurt kan ie altijd naar de buren lopen, dat weet ie. Wij hebben een poort tussen ons en de buren in, dus in de tuin zeg maar. De poort tussen ons en de buren is ook altijd open want dat geldt andersom ook voor haar kinderen. Echt ideaal.

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:21

sarabande schreef:
Ik vind het ook onvoorstelbaar dat mensen die op een creche werken aangeven dat ze de ouders vaak niet kunnen bereiken.
Stel dat je kind een ongeluk krijgt daar of zo, je bent toch altijd bereikbaar, of je secretaresse, of collega als je in een vergadering zit????

het gebeurd geregeld dat ouders niet opnemen of terug bellen na het inspreken van een boodschap op de voice mail!!
En geloof me het gebeurd vaker dan dat je denkt want ik werk namelijk op een kinderdagverblijf. Het is heel vervelend als het gebeurd maar HET GEBEURD

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:51

shay schreef:
het gebeurd geregeld dat ouders niet opnemen of terug bellen na het inspreken van een boodschap op de voice mail!!
En geloof me het gebeurd vaker dan dat je denkt want ik werk namelijk op een kinderdagverblijf. Het is heel vervelend als het gebeurd maar HET GEBEURD

Doen jullie daar niets aan?
Ik zou ze dreigen dat jullie niet meer verantwoordelijk kunnen zijn voor het kind als het weer gebeurt, dat is toch van de gekke.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 22:54

Dat vind ik ook. De school heeft van ons 5 telefoonnummers van onszelf en ook nog het nummer van mijn ouders voor het geval wij echt echt echt niet te bereiken zijn. Ze hebben de nummers van de gsm's van thuis en van werk.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 23:00

Alet74 schreef:
Als ik aan het werk ben, denk ik toch zeer regelmatig aan mijn dochter. Hebben de moeders/vaders onders ons dat ook?

Waar ik ook ben, denk ik zeer regelmatig aan mijn dochter. Zoals ik al eerder zei, ze zit helemaal in mij verweven. Dat wil niet zeggen dat ik alleen maar met haar bezig ben in mijn hoofd, maar al het andere doe ik er toch meer 'naast', zeg maar. Zij is prioriteit nummer 1.
En ook ik heb mijn stress en mijn dingen in het leven, maar dan nog, vergeten, nee, nog nooit. :n

Overigens denk ik dan toch dat er dan een ander publiek komt op de kinderopvang of de peuterspeelzaal ;) . Ik heb persoonlijk geen ervaring met de KO, hoor, aangezien ik destijds gestopt ben met werken. Nu ga ik weer parttime werken, maar mijn kind hoeft hooguit twee dagen tussen de middag over te blijven, maar om 15.00 uur sta ik weer op het schoolplein. :)
Op onze peuterspeelzaal destijds (daar ging mijn dochter wel heen 3x per week) waren ouders heel erg betrokken. En je belde ook gewoon als je kind niet of later kwam. Hoe ik dat weet? Nou, ik heb er zelf ook als hulpmoeder ochtendjes geholpen en ik heb nog steeds een goed contact met de leidsters en met andere ouders, dus je bespreekt wel eens wat. ;)

Ik vind het ook niet kunnen dat je als ouder onbereikbaar bent voor de KO, voor school of wat dan ook. Dat je niet altijd op kunt nemen, a la, maar je belt dan toch z.s.m. weer terug?

De school heeft de nummers van mij, van haar vader, van haar grootouders en desnoods van diverse buren, waarvan de kinderen daar ook op school zitten. ;)

Alet74

Re: Vergeten kind komt om in auto.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 09:24

De ouderbetrokkenheid bij KO is misschien wel anders dan die bij de peuterspeelzaal. KO is toch een bedrijf waar je een dienst van afneemt (wat klinkt dat kil, terwijl ik het niet zo ervaar!), een psz is toch wat meer een instelling met een schoolse inslag (al is dat tegenwoordig op de gemiddelde KO ook wel zo - daar wordt ook steeds meer van verwacht, en terecht!). Maar of er ander publiek op afkomt, dat vraag ik me af, hier in het dorp niet in ieder geval.
Je hebt veel verschillende ouders (ik zit in de OR van de plaatselijke KO en BSO en hoor zo wel eens wat), ouders die het liefst met draaiende motor hun kind afhalen en dan direct weer weggaan, ouders die rustig nog een praatje maken en dan pas weggaan, ouders die willen dat hun kind schoon weer naar huis gaat etcetera. Treurige gevallen en gewone gevallen.
Ik denk dat ouderbetrokkenheid op scholen vaak ook een probleem is, en dan misschien niet eens zozeer in relatie tot de school, maar meer van wat ouders thuis met hun kind doen (bijvoorbeeld in relatie tot wat hun kind op school doet).

Het onbereikbaar zijn, vind ik ook onbegrijpelijk. Stel dat een kind niet komt opdagen op bijvoorbeeld de KO, dan vind ik dat een KO daarin geen verantwoordelijkheid heeft. Ja, je kunt best even bellen, maar lukt dat dan niet, tja, dan houdt het op lijkt mij. De ouders blijven verantwoordelijk.

Macusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 22:51

Blue_Eyes schreef:
Op dat moment, ja. Wil dat zeggen dat dat de andere momenten ook zo is? Als thuisblijfmoeder kun je ze ook weleens helemaal zat zijn (of opgeslokt worden door de zorgen om je doodzieke moeder, of die enorme belastingaanslag, of de geldzorgen die je weer moet gaan oplossen).

Dat is allemaal best begrijpelijk, maar zet wel te denken. Ik denk dat als het zover komt, dat er iets serieus mis is dat véél verder strekt dan het feit dat iemand per ongeluk zijn kind vergeet. Ik vind het wel tekenend voor de levensstijl van twee werkende ouders met een hoge hypotheek eerlijk gezegd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:04

Macusa schreef:
Dat is allemaal best begrijpelijk, maar zet wel te denken. Ik denk dat als het zover komt, dat er iets serieus mis is dat véél verder strekt dan het feit dat iemand per ongeluk zijn kind vergeet.

Klopt +:)+ Het is symptomatisch voor fundamenteel verkeerde prioriteiten wanneer je een kind hebt.

´Begrijpelijk´ in de zin van het onderkennen van het bestaan van de valkuil, maar fout en niet begrijpelijk in de zijn van alibi of excuus.
Ook niet begrijpelijk in de zin van het niet leren van dat ´jij´ of anderen in die valkuil stappen.

Wanneer je aan kinderen wil beginnen of ze al hebt, dan zijn die hoofdzaak.
Het is inherent aan ouderschap dat ze dit wel hebben.
Ouderschap = kind als hoofdzaak.
Is het kind geen hoofdzaak, dan is er sprake van ontaard ´ouderschap´.

Het is heel begrijpelijk in deze maatschappij dat kinderen geen hoofdzaak zijn in het leven van iemand. De consequentie is dat die moet er dan niet aan moet gebinnen.
Begint hij/zij er wel aan, dan is de consequentie..... dat het kind hoofdzaak is.

De rest is ´ja, maar...´ = nee, want. Niet begrijpelijk.

hc

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 10:39

sarabande schreef:
shay schreef:

Doen jullie daar niets aan?
Ik zou ze dreigen dat jullie niet meer verantwoordelijk kunnen zijn voor het kind als het weer gebeurt, dat is toch van de gekke.

Ouders blijven ten aller tijde verantwoordelijk voor hun kinderen. Als ze niet te bereiken zijn en er iets iets ernstigs aan de hand dan beslissen wij dat er actie ondernomen gaat worden. Bijvoorbeeld een dokters bezoek of ziekenhuis...wij kunnen ouders niet verplichten om de telefoon op te nemen. kort door de bocht gezegt zijn wij alleen maar de oppas...

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:17

Macusa schreef:
Blue_Eyes schreef:
Op dat moment, ja. Wil dat zeggen dat dat de andere momenten ook zo is? Als thuisblijfmoeder kun je ze ook weleens helemaal zat zijn (of opgeslokt worden door de zorgen om je doodzieke moeder, of die enorme belastingaanslag, of de geldzorgen die je weer moet gaan oplossen).

Dat is allemaal best begrijpelijk, maar zet wel te denken. Ik denk dat als het zover komt, dat er iets serieus mis is dat véél verder strekt dan het feit dat iemand per ongeluk zijn kind vergeet. Ik vind het wel tekenend voor de levensstijl van twee werkende ouders met een hoge hypotheek eerlijk gezegd.

Precies, daarmee kan ik het eens zijn. Aan de buitenkant kunnen dit 'soort' gezinnen (zou er een overeenkomst zijn, ben ik wel benieuwd naar eigenlijk, dat zouden ze moeten onderzoeken) er wel helemaal happy uitzien, maar we kunnen niet zien wat er achter de voordeur gebeurt als je er niet bij bent.
Ik denk niet dat je kunt stellen dat het tekenend is voor de levensstijl van twee werkende ouders met een hoge hypotheek, we weten niet of dat het geval is in deze situatie. (al zou ik het me wel kunnen voorstellen)

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:21

Hier heb je toch geen woorden voor?? Hoe achterlijk kan je zijn, je verneemt toch wel dat er nog iemand achterin zit??!
En anders denk je er toch ook wel aan als je op kantoor zit?
Dit is echt belachelijk, en wat mij betreft ook opzet.

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:27

shay schreef:
Ouders blijven ten aller tijde verantwoordelijk voor hun kinderen. Als ze niet te bereiken zijn en er iets iets ernstigs aan de hand dan beslissen wij dat er actie ondernomen gaat worden. Bijvoorbeeld een dokters bezoek of ziekenhuis...wij kunnen ouders niet verplichten om de telefoon op te nemen. kort door de bocht gezegt zijn wij alleen maar de oppas...

Ja ik begrijp dat jullie handelen als dat nodig is, maar dat was mijn vraag niet. Ik vroeg of jullie een sanctie leggen op het niet bereikbaar zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:35

Dat zou wel moeten eigenlijk, zo'n sanctie.
Eind augustus heb ik weer OR-overleg van de opvang hier, zal het eens vragen hoe dat hier gaat.

shay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 12:58

nee dat gebeurd niet. je kunt ouders niets verplichten... maar er kunnen wel aanpassingen gedaan worden in de protocollen maar dan nog kun je weinig als ouders zich hier niet aan houden. en ze hebben altijd wel een excuus....

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:02

shay schreef:
nee dat gebeurd niet. je kunt ouders niets verplichten... maar er kunnen wel aanpassingen gedaan worden in de protocollen maar dan nog kun je weinig als ouders zich hier niet aan houden. en ze hebben altijd wel een excuus....

Wellicht dat die excusjes wat minder makkelijk worden als jullie aangeven het niet te pikken dat niemand bereikbaar is.
Iemand van de ouders c.q. naaste familie moet ten alle tijden bereikbaar zijn, dat vind ik echt het minste wat een ouder moet doen.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:06

Die moeder is al erg genoeg gestraft, ze is haar kind kwijt en ze heeft een schuldgevoel voor de rest van haar leven, elke minuut zal ze eraan denken. "Hoe kon ik mijn eigen kind vergeten..?"

Haar hier afmaken met de woorden: "Dat moeten ze bij haar eens doen!!" Zijn echt niet op hun plaats :)

De mensen worden in onze prestatiemaatschappij zo onder druk gezet, alles moet goed, snel, perfect zijn. Dat vraagt heel veel hersenactiviteit en aandacht waardoor de meest dierbare dingen uit je leven zoals je kind plots uit je gedachten kunnen verdwijnen.. Iets dat bij deze moeder spijtig genoeg gebeurt is.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:18

Of je aan die prestatie mee wilt doen of niet ligt toch echt aan jezelf.
En ik blij bij de mening dat het daarom vaak mis gaat.
Omdat luxe belangrijker is dan het belangrijkste in het leven, je gezin en je gezondheid.
Daar wordt niet meer bij stil gestaan.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:25

Zoals al eerder genoemd: het leven is keuzes maken. Niemand zegt dat alles goed, snel en perfect MOET zijn, daar kan een mens voor kiezen of juist niet.
De moeder is heel erg gestraft, maar denk je echt Mallodie dat de oorzaak ligt in de maatschappij zoals die is? Ik weet het niet hoor.Hoe heftig is je werk als je zelfs je kind vergeet? Ligt dat dan aan het werk of aan hoe je zelf in het leven staat? Je kunt toch niet de maatschappij de schuld geven van je eigen fouten? Of zie ik dat verkeerd? We blijven toch verantwoordelijk voor onze eigen daden?

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:29

Alet74 schreef:
Zoals al eerder genoemd: het leven is keuzes maken. Niemand zegt dat alles goed, snel en perfect MOET zijn, daar kan een mens voor kiezen of juist niet.
De moeder is heel erg gestraft, maar denk je echt Mallodie dat de oorzaak ligt in de maatschappij zoals die is? Ik weet het niet hoor.Hoe heftig is je werk als je zelfs je kind vergeet? Ligt dat dan aan het werk of aan hoe je zelf in het leven staat? Je kunt toch niet de maatschappij de schuld geven van je eigen fouten? Of zie ik dat verkeerd? We blijven toch verantwoordelijk voor onze eigen daden?

Daarom zou het voor sommige hectische mensen wel eens verstandig kunnen zijn om te bedenken of kinderen wel bij hun past.
Dat klinkt misschien wel erg bot.
Maar nu je dit zo vaak leest is het wel iets om serieuzer over na te denken.
Ik denk persoonlijk dat er vaak meer nagedacht wordt om geen kinderen te willen dan over het wel kinderen willen.
Dat hoort gewoon zo.
Terwijl ik dat tegenwoordig echt niet meer gewoon vind horen.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:32

Dan neig je naar het stellen van voorwaarden voor het 'mogen' krijgen van kinderen? Zoiets al minimaal te besteden tijd per dag aan je kind die je moet hebben, is je huis geschikt, hoe is je relatie, dat soort dingen? Vind ik niet zo heel gek.
Het is best gek dat mensen die willen adopteren een hele molen door moeten, terwijl je, als je ze kunt krijgen, zonder bemoeienis van buitenaf een nieuw mensenleven op de wereld mag zetten.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:36

Ja eigenlijk wel.
Maar niet bemoeid door de overheid. Dat gaat me te ver.
Maar een postbus 54 spotje zou zo gek niet zijn.
Dat mensen zelf eens beter na gaan denken erover.
Is hun situatie wel geschikt.
Er wordt wel al sneller gezegd, die heeft geen geld dus niet geschikt, laat staan voor meer kinderen.
maar met geld en geen tijd ben je naar mijn idee ook niet geschikt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:47

vorame schreef:
Maar een postbus 54 spotje zou zo gek niet zijn.
Dat mensen zelf eens beter na gaan denken erover.
Is hun situatie wel geschikt.

Daar ligt een tegenstrijdig belang.
Aan de ene kant ligt daar het belang van het individuele kind wat ouders behoort te hebben die het als hoofdzaak zien.
Aan de andere kant is daar de samenleving die er belang bij heeft dat er genoeg kinderen geboren worden om de boel draaiende te houden.

Het is en blijft daardoor een probleem wat bij de oúders ligt (en hoort te liggen).

hc

sarabande

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:48

Ach de rechter heeft net besloten dat 2 zwaar geestelijk gehandicapten hun kind zelf mogen opvoeden, (afgezien wat dit aan mankracht c.q. geld kost) Dus zie ik niet in hoe aan iemand dan ook het krijgen en grootbrengen van kinderen verboden kan worden.

Zelfs mensen die beide een zware baan hebben kunnen kinderen willen en krijgen, alleen moeten ze er dan voor zorgen dat de zorg voor die kinderen gewaarborgd is en het niet zelf tussen hun jachtige leven in persen, maar uit handen geven.

Ik denk dat men daar wat meer bij stil zou moeten staan. De maatschappij heeft die jonge mensen nodig, maar voor de toekomst ook hun kinderen.

Peuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:58

Ongelofelijk. Zo iemand verdient toch geen kind!

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 13:59

Vorame en Alet74, ik ben helemaal met jullie eens dat het toch echt je eigen keuze is als je per se met de luxe, de prestatie en het 'alles moeten hebben en doen' principe mee doet in deze maatschappij. Ik vind het in elk geval niet bepaald een excuus om je kind te vergeten..... Er is gewoon geen enkel excuus voor. :n
En ik neem aan dat deze vrouw dat ook beseft. Daar mag zij mee leven. Ik heb daar verder geen medelijden mee, maar ze is wel genoeg gestraft. Helaas is zo'n kindje wel keihard de dupe. ;(