Dode bij stierenfestival Pamplona

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marloez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:11

Maakt dat het dan minder erg? :=

Hopelijk wordt dit snel vervangen door de 'recortadores' ? Wat ik terug las in dit topic.

[edit] Ik kijk er nu filmpjes van, maar dat is ook niet echt helemaal zuiver hoor. Een stier wordt sowieso uit ichzelf niet zomaar zo woedent, zéker niet in een voor hem vreemde omgeving. Ook zie ik dat hij iets in zijn nek heeft, wellicht zo'n 'steekpen' ? weet de naam er niet van. Anyways, die stier is flink kwaad gemaakt, en dat gaat er vast niet heel diervriendelijk aan toe...
Laatst bijgewerkt door Marloez op 13-07-09 20:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Leinearthur

Re: Dode bij stierenfestival Pamplona

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:13

neej dat zeker niet. !!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:17

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:20

als er een mens bij zoiets wordt gedood komt het groot in het nieuws en vind iedereen het erg,
maar al die stieren die daar lijden (en vaak afgeslacht worden), dat mag maar allemaal..

Net goed, van mij hadden er meer mensen mogen omkomen. :\

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:23

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:37

Marloez schreef:
Maakt dat het dan minder erg? :=

Hopelijk wordt dit snel vervangen door de 'recortadores' ? Wat ik terug las in dit topic.

[edit] Ik kijk er nu filmpjes van, maar dat is ook niet echt helemaal zuiver hoor. Een stier wordt sowieso uit ichzelf niet zomaar zo woedent, zéker niet in een voor hem vreemde omgeving. Ook zie ik dat hij iets in zijn nek heeft, wellicht zo'n 'steekpen' ? weet de naam er niet van. Anyways, die stier is flink kwaad gemaakt, en dat gaat er vast niet heel diervriendelijk aan toe...

Nee hoor het mag :D, overigens dit was een engelse toerist!

Leuk dat je op zoek bent gegaan naar een filmpje, deze stier heeft geen steekpen maar een vlaggetje soortgelijk aan een chip.
Het is absoluut diervriendelijk, de stier word niet geslagen of gespeert.
Zoals je ziet word de stier niet eens aangeraakt.
Tsja als je spelen met dieren ook mishandeling vind dan is het een ander verhaal.
Wederom in het geval van deze stieren zijn ze opgegroeid in het wild en hebben nooit mensen gezien.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:42

jaaaa echte helden hoor!!!! :(
Jammer dat er maar 1 dooie is gevallen mochten van mij allemaal op de hoorns genomen worden :(
zo zinloos allemaal,ik vraag me wel eens af hebben die mensen nu echt helemaal niks zinvollers te doen dan hun leven te riskeren en dieren voor plezier kapot te maken!
WAAROM!?!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:45

blensink schreef:
Nee hoor het mag :D, overigens dit was een engelse toerist!

Leuk dat je op zoek bent gegaan naar een filmpje, deze stier heeft geen steekpen maar een vlaggetje soortgelijk aan een chip.
Het is absoluut diervriendelijk, de stier word niet geslagen of gespeert.
Zoals je ziet word de stier niet eens aangeraakt.
Tsja als je spelen met dieren ook mishandeling vind dan is het een ander verhaal.
Wederom in het geval van deze stieren zijn ze opgegroeid in het wild en hebben nooit mensen gezien.

Is het dan niet des te meer verwerpelijk om op die manier met ze te 'spelen'? Als je zoiets spelen kan noemen iig.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 20:49

als ee klein kind een kat pest mag het niet...maar volwassenen mogen wel stieren pesten...raar eigelijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:03

Hoe meer gewonden mensen bij zoiets hoe beter ! :n

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 21:24

_San87_ schreef:
http://www.dailymotion.com/video/x80poq ... es_animals

Voorbeeldje van de recortadores... Wat spelen die mensen met hun leven zeg :\

Mooi filmpje. Veel beter dan stierenvechten. Wat ik me afvraag is wat er gebeurd met de stieren hierna..
Ze kunnen niet nog een x ingezet worden omdat ze snel leren en de volgende x iets SNELLER zullen reageren..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:00

Wat er met de stieren gebeurt is regionaal verschillend.
In z.o. Frankrijk kunnen stieren beroemder worden dan de recortadores.
In z Spanje is het spel met recortadores vrij zeldzaam en is er dus geen carrièremogelijkheid voor stieren.
De rest zit er tussenin afhankelijk van wat het meest economisch is.
De stieren kunnen terug naar de fokker in principe.
Ze kunnen ook geslacht worden. Net als alle vee in NL. Het verschil daarmee is dan dat ze een véél mooier leven gehad hebben met ondanks het ring-optreden toch een korter slachttraject.
Ik heb geen idee van Midden- en ZuidAmerika, van wat daar de gewoonte is. Weet alleen dat de stieren in de rodeo-achtige activiteiten normaal gerust 10 jaar lang meedraaien en ware helden kunnen worden.
Er is een Bokster welke haar naam op de ZuidAmerikaanse stier-ster Bandido gebaseerd heeft.
Die stieren gaan met pensioen. Net als de Spaanse vechtstieren die het in de arena maken trouwens :)*

Nu we toch weer off topic zijn: paarden en stieren gaan in Spanje dermate onlosmakelijk samen dat niet vergelijken haast onmogelijk is :P
De 8-delige DVD-serie Tierra de Toros heeft danook een hele DVD over alléén paarden. Over de paarden in Spanje, Portugal en de Camargue. Dat kán hier niet anders.
De meeste paarden leven hier zeker zo goed als in NL.
Toch veel minder goed dan de stieren. Wel lánger maar of dat gegeven de kwaliteit een voordeel is??
Voor sommigen zoals ik en Daniel juist níet :)*

Wat betreft de kritikasters op de recortadores; ik kan me voorstellen dat, zoals Blensink opmerkt, je tegen elk gedoe met dieren bent. Vraag me dan wel af wat je op Bokt doet. Tenzij je daar alleen als anti-paardrijd-activist zou zitten :)*

hc

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:19

er is zelfs en verschil tussen paardrijden en paardrijden....maar volgens mij weet jij dat wel HC.....

mooney1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:20

vind ik ook!!!!
Imago01 schreef:
He jammer zeg, 1 dode maar....zouden er meteen 100 of meer moeten zijn...

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-09 22:30

Moderatoropmerking:
Omdat je misstanden nooit met andere misstanden kan vergoeilijken, heeft het geen zin om er andere misstanden met betrekking tot dieren bij te halen. Dus graag ontopic blijven over het stierenfestival in Pamplona, anders moet ik het topic helaas sluiten.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 00:17

Iets minder dan 8 uur en dan hebben we gelukkig de laatste Encierro van dit jaar.
Hopelijk verloopt deze net zo rustig als de encierro van gisteren!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:02

Huertecilla schreef:
Er is een Bokster welke haar naam op de ZuidAmerikaanse stier-ster Bandido gebaseerd heeft.
Die stieren gaan met pensioen. Net als de Spaanse vechtstieren die het in de arena maken trouwens :)*

Touro Bandido 8-) Sport, dierenmishandeling, mensenmishandeling? Een ding is zeker..het is niet wat het lijkt voor de westerse buitenstaander. Ik ben er een aantal dagen in meegezogen en ben tot verrassende conclusies gekomen.
De stier wint altijd in dit geval. Dat maakt ze namelijk beter en beter en beter.. tot ze geheel niet meer te 'rijden' zijn..zoals deze nr1.
http://tourobandido.globo.com/
Thuis loopt die gewoon op de wei bij zijn koeien. Voor de rodeo werd hij opgeborsteld door zijn groom, en stond te slapen, achteraf liep hij weer in de armen van die man en liet zich gewillig koelen in de trailer. De explosie in de arena is een geleerd kunstje. Gecultiveerde agressie..
http://tourobandido.globo.com/fotos/grd/03.jpg
Dit maar om te zeggen dat er gewoonlijk aspecten aan dit soort tradities zitten die wij niet kennen, en dus ook niet begrijpen. Ik dacht vooraf dat die rodeostieren zo tekeer gingen omdat ze op een of andere manier gemarteld werden met een leren riem om hun ballen, en dat dat halfwilde zéér agressieve beesten waren. Niet dus..
Laatst bijgewerkt door Ruga op 14-07-09 11:10, in het totaal 2 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:06

blensink schreef:
Iets minder dan 8 uur en dan hebben we gelukkig de laatste Encierro van dit jaar.

maak ik hier uit op dat jij het eigelijk ook niet zo leuk vind?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:09

Bandida schreef:
Touro Bandido 8-) Sport, dierenmishandeling, mensenmishandeling? Een ding is zeker..het is niet wat het lijkt voor de westerse buitenstaander. Ik ben er een aantal dagen in meegezogen en ben tot verrassende conclusies gekomen.
De stier wint altijd in dit geval. Dat maakt ze namelijk beter en beter en beter.. tot ze geheel niet meer te 'rijden' zijn..zoals deze nr1.
http://tourobandido.globo.com/

:?

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:14

VivaLaVida schreef:
De stier wint altijd in dit geval.

:?

De hoe harder hij bokt, hoe sneller de rijder (+bokriem) er af, en hoe sneller het ererondje. Dat laatste is essentieel, ze laten de stier altijd nog even rennen en zijn overwinning tentoonstellen. Iedere keer als hij buiten gaat met het idee 'ik ben numero uno!' heeft hij wat meer geleerd dat hard tekeer gaan loont.

Ik wil dit overigens niet promoten. Maar in het binnenland van Z-Brazillië klopt dit als sport, het is begrijpbaar. En zo is dat ook met een hoop van de Z-Europese stierentradities het geval.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:27

duidelijk :)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:30

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar kan me een beeld maken van de meeste reacties......

Stierenvechten, Pamplona....verachtelijke tradities vind ik het. Dit is niet anno 2009....

Maar.......als ik kijk naar hoe de stieren eruit zien. Als ik me een klein beetje verdiep in de leefomstandigheden van de dieren vóór ze in deze hel terechtkomen....veel van onze Nederlandse koeien (stieren, whatever) dromen iedere dag van zo'n leven.

Ik vind het dan ook heel erg moeilijk oordelen over hun laaste uur "of fame". Al die dieren die hier op transporten gaan.....

Tuurlijk rechtvaardigt het ene slechte het andere niet. Maar er lopen zoveel mensen met oogkleppen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 11:47

PussInBoots schreef:
Tuurlijk rechtvaardigt het ene slechte het andere niet. Maar er lopen zoveel mensen met oogkleppen.

:)* +:)+

hc

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 14:21

Huertecilla schreef:
Snoevie schreef:
het stierenvechten mag inmiddels wel afgeschaft worden.........brrr

_/-\o_ en in dezelfde lijn daarmee alle andere activiteiten met dieren waarbij de welzijnsrechten van het individuele dier niet gewaarborgd bovenal staan :)*

Het tópic is echter niet stierenvechten :)* :)*

Het topic zijn de encierros en wel die in Pamplona :)* :)* :)*

De moderators vragen terecht of we on-topic blijven. Niet over de Grand National dus en OOK NIET OVER STIERENVECHTEN.

hc

och gut ja vergeten dat je niet per ongeluk een foutje in je reactie mag maken...........encierros dan.
en wie gaat er nou offtopic wbt 'alle andere activiteiten met dieren waarbij de welzijnsrechten van het individuele dier niet gewaarborgd zijn'

dus jij hebt net zo goed je aan de vraag van de moderators te houden om ontopic te blijven.

mijn nederige excuses voor het door elkaar halen van 2 dingen.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-09 16:00

geerke schreef:
blensink schreef:

maak ik hier uit op dat jij het eigelijk ook niet zo leuk vind?

Ik heb nooit gezegt dat ik het leuk vind, misschien bekijk ik het iets anders omdat ik heel dichtbij Pamplona zit.
Voel het hele gebeuren en ja het is traditie.
En een Encierro zoals gisteren waar de stieren gewoon netjes de meute is voor mij sensatie.
Wel blijf ik zeggen dat de encierro´s niet zo heel veel dierenleed hebben.
Dus voor mij misschien nog net acceptable.
Vanmorgen heb ik me verslapen en dus heb ik het niet gezien.
Kijk het overigens wel elk jaar en sta er zelfs op zondag vroeg voor op.
Stierenvechten daar aan tegen kan ik echt niet zien.