Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:17

Ik vind het een goed initatief, alleen is het soms moeilijk te achterhalen wie wat sponsoren.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 16:27

Vanuit mijn (nieuwe) beroep als tuig- en zadelmaker weet ik nu dat het looien van leer ongewijzigd is gebleven. De recepten voor putgelooid leer zijn geheim, oud en nog altijd met voornamelijke natuurlijke prduktem als eikenschors, blad, mimosa en meerdere plantaardige spullen. De wijze van het hangen van huiden in grote putten gedurende één jaar is nog altijd hetzelfde als vroeger.

Behalve dat er nu chroomleer bestaan wat in trommels wekenlang draait. Daar zit wel een chemische toevoeging in. Denk aan die witte sterke halsters, die onderhoudsvrij zijn. Je ziet dergelijk leer ook wel als singelstoten. Het is sterk, maar mag niet gevet worden omdat de vezels niet meer een kant op hangen mar door elkaar gedraaid zijn. Dat is bij putgelooid leer niet zo, door het hangen zijn de vezels één kant op gegaan. Daarmee kan het, en moiet het gevet worden om de de soepelheid van het leer te behouden.

In de oudere tjd waren de verfstoffen anders en was zwart geverfd leer minder sterk, gewoon door de stoffen in de verf. Traditioneel reed men aangespannen met naturel teugels, de rest was dubbel gestikt en had voldoende strekte. Dat is nog eigenlijk ongewijzigd. Denk aan de Engels tiugen.

De klant bepaalt de produktie. Mensen willen nu heel dun (zwakker) leer op de zadels omdat men meent dat het zo lekker zit. Dat de zittingen daarmee zwakker zijn is minder van belang.

Ik importeer en verkoop de artikelen van Sayra Armenta, niet altijd even goedkoop maar vreselijk mooi leer en inderdaad super kwaliteit. De zadels zijn gewoon goed, en de hoofdstellen nog veel mooier. Alleen al voor het paard is een goed gelooid en in elkaar gezet hoofdstel een tweede huid. (Zoals het hoort?)
Toch verkopen de goedkopere hoofdstelletjes nog altijd meer. Voordeel is dat mensen twee hoofdstelletjes kopen, in plaats van een mensenleven doen met één.
Ik heb zelf ooit een ander merk hoofdstel gekocht, toen had ik zelf nog geen zaak, maar weiger nu mezelf een nieuwe te geven. Helaas kan ik ook als er iets stuk is nu het weer zelf maken. Waarom helaas? Omdat ook ik opgegroeid ben in deze wereld, de wereld met hebzucht en oogkleppen op. (Wil hier niemand persoonlijk mee aanvallen)

Het is net als met de zadels, diegenen die een zadel via mij hebben, ervaren dagelijks net als ik dat doe het plezier ervan. Maar mensen willen graag goedkoper, of gewoon méér hebben.
De klant bepalt de markt, niet de aanbieders.

We kunnen als klein idividuutje maar een heel klein beetje doen in de grote Westerse wereld waarin we als individuen leven.
Helemaal eens met HC je kunt niet alles weten, maar er proberen achter te komen is zonder meer de moeite waard.

Een klein kiezeltje in een rivier is en blijft een klein kiezeltje, waar het water ook omheen moet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 16:50

Paardentango schreef:
Behalve dat er nu chroomleer bestaan wat in trommels wekenlang draait.

Chroomleer is in weken versus maanden klaar. Chroom is een zwaar metaal en enórm milieubelastend.
Het chroomlooien is zelfs als het milieubewust wordt uitgevoerd belastender dan plantaardig looien.
Goedkoop chroomgelooid heeft een heel hoge prijs welke door het milieu betaald wordt.

Mbt tuigage Paardentange. Kijk uit perspectief voor- en uit beroepinteresse als je die kans hebt eens naar de Malibaud en Gaston Mercier zadels. Dat is in verschillende (in de betekenis van zowel meer als andere) opzichten nog een paar tredes hoger dan Sara Armenta.
SA zit niet ver weg voor ons en ik ben daar al verschillende malen in het atelier geweest. Sommige werknemers zijn al vierde generatie. Het heeft echt wat om daar je geld aan de maker letterlijk te overhandigen. Ik hóóp dat het bedrijfje de vloed van indiase rommel overleeft.
Herinnert iemand zich de giframp in Bhopal nog? Dat is een voorbeeld van de prijs van goedkope producten.
Bepaal zelf maar wat je sponsort.

hc

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-09 16:52

Paardentango schreef:
De klant bepalt de markt, niet de aanbieders.

Dat geldt voor de bio-industrie, voor arbeidersuitbuiting, voor paardonvriendelijke praktijken.

hc

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-09 10:40

Rani007 schreef:
Fair trade produkten kopen is een nobel streven (ik doe het zelf ook), maar er blijven dan nog zat produkten over om niet te kopen

Ik wet het, meer dan je best doen en altijd even een seconde na te denken voor je wat koopt kan je eigenlijk niet doen. Van een hoop producten weet je dat het niet ok is, maar van een hoop ook niet, en het is niet altijd even makkelijk de origine te achterhalen.

Anoniem

Re: Boycot sponsoren van paardonvriendelijke praktijken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 14:27

En terug naar de oorspronkelijke vraag...
De Rabobank is boycotwaardig omdat er geen punt van maken dat hun wielrenners doping gebruiken en zo de prijzen winnen. Ja, ze worden ontslagen, maar de Rabo is nog niet gestopt met het steunen van een sport die drijft op drugs. Maar dat even terzijde.

HC, hoe zou jij het vinden als wij jouw bakker zouden vragen geen brood meer aan je te verkopen omdat je ervoor op dat paard moet gaan zitten en wij dat zielig vinden. En als dat niet werkt, het hele dorp niet meer naar die bakker gaat om die reden, maar alleen jij... Beetje raar idee, of niet?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-09 16:38

Lovely schreef:
HC, hoe zou jij het vinden als wij jouw bakker zouden vragen geen brood meer aan je te verkopen omdat je ervoor op dat paard moet gaan zitten en wij dat zielig vinden. En als dat niet werkt, het hele dorp niet meer naar die bakker gaat om die reden, maar alleen jij... Beetje raar idee, of niet?

Nee hoor, helemaal goed.
Het is jouw goed recht om geen brood bij die bakker te kopen als deze mij betaalt om 200 kilo op mijn paard te laden.

Verder raakt jouw punt mbt het wielrennen exáct de kern.
De wielrenners worden aangepakt door deze sponsor maar een paardensport fundamenteel bedreigend fimpje wordt door de Rabo gefaciliteerd.
Laat hen de zondaar maar ontslaan ja. Dat is het hele punt nu net :)*

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 16:53

En welk paardensport fundamenteel bedreigend filmpje bedoel je dan precies?

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:17

Lovely schreef:
En welk paardensport fundamenteel bedreigend filmpje bedoel je dan precies?

Onlangs is er een filmpje gemaakt waarin Anky van Grunsven dingen zegt over de behandeling van sportpaarden die binnen die sport misschien algemeen geaccepteerd zijn, maar in de rest van de maatschappij veel minder vanzelfsprekend gevonden worden en zomaar de publieke opinie tégen de paardensport zouden kunnen laten omslaan.

Probeer maar eens aan een paardenleek uit te leggen dat je voor je eigen lol (of voor sponsorgeld van bijvoorbeeld een niet nader te noemen grote bank) regelmatig (niet medisch noodzakelijke) dingen doet bij dieren die zodanig ingrijpend en stressvol zijn dat ze absoluut niet zonder verdoving kunnen gebeuren. Daarbij moet je dan ook nog zeggen dat dat volstrekt normaal gevonden wordt in de (top van die) sport.
Kijken hoe die paardenleek reageert }>

In de rest van de maatschappij zouden ze dat 'misstanden' noemen.
Als het hier niet over paarden in Nederland maar over (bijvoorbeeld) stieren in een buitenland zou gaan, dan klommen vele bezorgde dierenliefhebbers meteen in de pen (net zoals een stel hypocriete bokkers alleen van toepassing als je daartoe behoort).
In Nederland is er sinds kort een Partij Voor de Dieren en kunnen er vrij gemakkelijk kamervragen over dit soort praktijken gesteld worden.

Dáárom kan het filmpje fundamenteel bedreigend zijn voor de paardensport, maar 'gelukkig' wordt zo'n filmpje vrijwel alleen door paardrijdend Nederland bekeken, en uiteraard goedgepraat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:25

Dank je wel voor je uitleg, ik ken dat filmpje niet.

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:27

Alane schreef:
Maar terug ontopic...
Ik haalde het al meerdere keren aan.. het huidige dopingbeleid zorgt ervoor dat er goed en streng gecontrolleerd wordt, als je dan de sponsors gaat boycotten dan ben je dus eigenlijk dus tegen het huidige dopingbeleid, en hanteer je dus liever wat je niet ziet, is er niet....
Het boycotten van sponsoren die betaalkrachtig zijn kunnen er voorzorgen dat dan juist het paardenwelzijn in het gedrang komt...

Er hier sla je de spijker op de kop.
Tuurlijk, er zijn plussen en minnen bij het sponsoren van sporten door grote bedrijgen te zetten, maar over het alg ben ik heel blij dat de hier genoemde bank er is...leverde mij een mooie opmaat gemaakte hypotheek en en een heel leuk huis

Mooi om een filosofie en doel te hebben, maar het moet wel haalbaar zijn.....
De een legt graag zijn dingen breed op, de ander heeft het over klein oppakken

edit: en weer die insinuaties over hypocriet als iemand een andere mening heeft dan dat in het straatje past.....jammer, heel jammer.
En die Kamervragen werden al veel langer door andere partijen dan de PvdD (die ik persoonlijk vrij hypocriet vind maar dat terzijde) gesteld.

macke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 09:36

Wat denk je van een aantal incasso buro's die de sport sponseren. Zij pikken zoveel geld van mensen die het al heel moeilijk hebben en daarmee geven zij veel geld uit aan een heleboel sportclubs. Ratten zijn dat en dat is veel erger dan de bakker op de hoek! Maar waarom maakt iedereen zich druk ?? Maatschappelijk allemaal in een giga dip! Nieuwe thema 's worden gezocht om tegenaan te schoppen en te lopen zieken.
Mensen die uit frustratie overal tegen zijn eten elke dag een eitje lopen op schoenen van afgebeulde koeien ed. Nemen een plakje cake of een lekker bieflapje van Greenfields. Eten veel bespoten groente ook al is dit biologisch gekweekt, want onze atmosfeer zit vol rotzooi.
Oh aub maak eens wat minder ellende en denk eens meer positief dan alles en iedereen af te kraken. Verbeter de wereld en begin bij je zelf.............
enne denk niet dat ik eens mopper ben ook maar een mens

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 15:02

oomens schreef:
Onlangs is er een filmpje gemaakt waarin Anky van Grunsven dingen zegt over de behandeling van sportpaarden die binnen die sport misschien algemeen geaccepteerd zijn, maar in de rest van de maatschappij veel minder vanzelfsprekend gevonden worden en zomaar de publieke opinie tégen de paardensport zouden kunnen laten omslaan.
..
In de rest van de maatschappij zouden ze dat 'misstanden' noemen.
..

Daarom is het in het belang van de ruiterij dat ruiters de sponsor van deze praktijken en het filmpje duidelijk maken dat dit schadelijk is.
Dat werkt bij een bank sneller via de omzet dan via het postvak.

Citaat:
Dáárom kan het filmpje fundamenteel bedreigend zijn voor de paardensport, maar 'gelukkig' wordt zo'n filmpje vrijwel alleen door paardrijdend Nederland bekeken, en uiteraard goedgepraat

Wat alleen maar aantoont hoe breed het probleem is en hoe sterk het argument is van de maatschappij om dit niet te tolereren.

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:03

HC, waarom denk je dat de maatschappij een argument heeft? Is het niet meer zo dat j'ij er iets op tegen hebt. In dat geval staat het je vrij om enige banden met de Rabobank te verbreken, indien aanwezig.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:11

Nou dan zijn er straks dus geen paardensport evenementen meer...leuk :roll: Is dat wat je wil bereiken?
Of ga je zelf alle sponsoring overnemen van het geld dat je uitspaart door niets meer aan te schaffen?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:27

Prachtig mensen met zo'n missie...maar haalbaar: nee.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:36

Laulau1986 schreef:
Nou dan zijn er straks dus geen paardensport evenementen meer...leuk :roll: Is dat wat je wil bereiken?
Of ga je zelf alle sponsoring overnemen van het geld dat je uitspaart door niets meer aan te schaffen?

Het strekt nog iets verder, het vage idee van HC zou ook veel mensen zonder werk en inkomen stellen. Laten we het erop houden dat het nogal makkelijk praten is vanaf een berg in Spanje en je eigen nanowereldje het enige is waar je om hoeft te denken.

Laulau1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 15:55

Lovely schreef:
Laulau1986 schreef:

Het strekt nog iets verder, het vage idee van HC zou ook veel mensen zonder werk en inkomen stellen. Laten we het erop houden dat het nogal makkelijk praten is vanaf een berg in Spanje en je eigen nanowereldje het enige is waar je om hoeft te denken.

Precies! Er is nu al kredietcrisis, met dit soort vage ideeen wordt dat nog erger. Als je heel ver gaat word NL dan een soort van derde wereld land...
Denk niet dat iemand daar op zit te wachten...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 17:15

Laulau1986, een derdewereldland misschien niet direct, maar de paardenwereld heeft toch een omzet van enige miljarden per jaar en het is niet erg logisch om dat aan de economie te onttrekken.

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 18:04

macke schreef:
Wat denk je van een aantal incasso buro's die de sport sponseren. Zij pikken zoveel geld van mensen die het al heel moeilijk hebben en daarmee geven zij veel geld uit aan een heleboel sportclubs. Ratten zijn dat en dat is veel erger dan de bakker op de hoek!

Ik ben anders heel blij met het werk dat door incasso-buro's gedaan wordt. Als je geen geld hebt moet je je bestedingspatroon aanpassen. En daarbij, mensen maken hun eigen keuze's, dieren (lees hier in dit geval paarden) NIET.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-08-09 19:39

Lovely schreef:

Bij gebrek aan inhoud weer persoonlijk worden *\o/*

Je hebt blijkbaar óók gemist dat ik helder uitgelegd heb dat de opzet is dat sponsorgelden voorwaardelijk gegeven worden. Dat die voorwaarde paardonvriendelijk praktijken uitsluiten.

De parallel met wielrennen is ook in deze helder. Bij dopinggebruik ga je er uit en sponsoring helpt dan om de sport schóón te maken.

Zoals ik al schreef: Laat de Rabo hun sponsorgelden aanwenden om paardgerichte ruiters te steunen.
Daarmee komt niets in gevaar, wel de paardensport in minder troebel water.

Informeren sorteert geen effect. Dat gebeurt al 30 jaar en zie wat de stand van zaken is.
Creëer de vraag: ´maar waaróm dan???´ en dan heb je een luisterend oor :)*

hc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 19:55

HC, je hebt geen idee waar het verhaal over doping van Anky van Grunsven nu werkelijk over gaat. Wat is nu exact jouw bezwaar? Dat ze haar paarden scheert? En HOE vind jij dat die uitspraken van de sport bedreigen? Er is namelijk een levensgroot verschil tussen de dopingproblematiek in de paardensport en die in de wielersport. Dus HOE ligt de bedreiging volgens jou dan precies? En waarom vind je eigenlijk dat JIJ daar als individu daar per se iets over moet vinden?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:28

Nee HC, geen gebrek aan inhoud, als je goed alles tot je neemt. Je hebt je een missie gesteld, die alle realiteit ontduikt en ook nog eens aan iedereen wilt opleggen. Ook al ben ik het niet overal met paardentango eens, ze heeft het over klein te werk gaan, binnen de grenzen van haar leefruimte. Dat is een reeelere benadering dan die jij hier eigenhandig op wil dringen. Ik raad je ook aan eens naar het recent gestarte topic over onderbouwd discussieren te kijlken.

tessyke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:32

ik vraag me af of het een verschil maakt als ineens alle paardenliefhebbers tegen de sport niet meer bij die bank gaan enzo?
er zijn nog tig andere mensen die helemaal niets met paarden hebben die er ook heengaan

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-09 20:34

HC heeft het over een van de grootste banken van NL, die ook nog eens de grootste hypotheekverstrekker is. Gaat het uitmaken als wij deze bank boycotten. Nee, natuurlijk niet.