Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Wat stem jij? (schaduwverkiezing)

CDA
52 (6%)
PvdA
66 (7%)
VVD
73 (8%)
GroenLinks
99 (11%)
SP
116 (13%)
Christenunie/SGP (zijn samen)
20 (2%)
D66
56 (6%)
Newropians
6 (0%)
Europa voordelig & duurzaam
3 (0%)
Solidara
4 (0%)
Partij voor de Dieren
173 (20%)
De Groenen
9 (1%)
PVV
160 (19%)
Libdem
2 (0%)

Totaal aantal stemmen: 839

Ayasha
Blogger

Re: Schaduwverkiezingen bokt, wat stem jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:05

Ik heb een buurman die hier al langer woont dan dat ik hier woon. En hij kan nog steeds geen woord nederlands. Die bewuste man woont hier al 25 jaar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:05

Trouwens over taal leren:
Ik vind zeker dat 2e en 3e generatie "buitenlanders" Nederlands moeten kunnen spreken, maar voor 1e generatie is het niet altijd zo simpel als het lijkt.

Ik kende bijvoorbeeld een man die al 6 jaar in een AZC zat. Hij had nog geen verblijfsvergunning en mocht dus niet werken. Een cursus Nederlands werd op het AZC niet aangeboden en hij kon een andere cursus niet betalen (omdat hij dus niet mocht werken). Omdat hij persé de taal wilde leren had hij een maand-OV gekocht. Hij ging de hele dag hetzelfde stuk met de bus mee op en neer, puur en alleen om met Nederlanders te praten en zo de taal toch te leren. Een enorme doorzetter die man, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen zoveel doorzettingsvermogen heeft.
Daar komt bij dat veel mensen analfabeet zijn en een cursus Nederlands simpelweg niet kunnen betalen, dat geld zeker voor asielzoekers. Ik kan me in zo'n situatie makkelijk voorstellen dat het minstens 5 jaar duurt voor je een klein beetje Nederlands kan. 25 jaar is uiteraard een ander verhaal ;)

joopie7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:06

Er zijn natuurlijk ook een hoop penny's die stemmen op de PVDD ;) Maar goed mensen stemmen sowieso heel appart, de kieswijzer geeft vaak een hele andere uitkomst dan waar mensen uiteindelijk op gaan stemmen. Dus mensen stemmen op een partij dat niet aansluit bij hun werkelijke gedachtengoed maar slechts op het imago dat die partij heeft. Best bijzonder vind ik.

@pharagirlke: Ik ken iemand uit afganistan die binnen een half jaar de Nederlandse taal onder de knie had. Wel een klein beetje accent maar was standaard de beste in de klas met Nederlands. Zo heeft iedereen wel voorbeelden.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:07

pharagirlke schreef:
Als jij in een land gaat WONEN ga jij dan niet de taal proberen te spreken?

Ik snap niet dat jij het steeds over op vakantie gaan hebt... Die mensen zijn hier niet op vakantie, ze mogen potverdorie meestemmen... Dat noem ik niet meer vakantie. Als ik ergens ga wonen zorg ik dat ik de taal spreek.

als ik er ga wonen zeker wel hoor :)
Staat ook nergens dat ik dat niet zou doen. Maar ook dan weet ik wel zeker dat ik met mijn gezin nederlands praat en als ik over straat loopt met mijn gezin ik nederland praat.

Ik zeg alleen dat ik mij voor vakantie niet aanpas ;)

Waarom hoor ik trouwens wilders niet over de vele chinezen in nederland die geen of zeer zeer slecht nederlands spreken? Of de polen?

panache

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:08

PVV
VVD
CDA
SP
PVDD
Groenlinks
PVDA
christenunie

dit was mijn uitkomst, kan het er wel in vinden..had alleen PVDD wat hoger verwacht, en CDA wat lager..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:10

Ja en dan roept ie op me om iets te vragen... En nou lukt frans me nog wel enigszins en engels vloeiend... Maar Italiaans zit niet bij in mijn talenpakket := En dan zucht ie eens en gaat ie zijn vrouw roepen die dan wel vloeiend nederlands spreekt... Dus of het daar aan het geld ligt?

joopie7: Jep, vast, maar al die turkse vrouwen die ook in het turks achter je staan te schreeuwen om weet ik wat voor reden helemaal gesluierd natuurlijk zodat je niet eens aan hun lichaamstaal kan zien wat ze bedoelen hangen me stil aan de keel uit. Ik wil best met mensen communiceren, maar potverdorie ze maken het niet makkelijk. Ze spreken onze taal niet, ze sluieren zich dusdanig dat je niets meer van lichaamstaal kan aflezen. Je hoort alleen een hoop geschreeuw. Neen, dat schiet niet op en ik kan daar echt ontzettend pissig van worden. En dan maar klagen dat die verrekte Belgen hen niet willen accepteren he?

Overigens lopen hier niet zoveel chinezen en polen. Wel zwarte mensen. Geen idee of dat afrikaners zijn of amerikanen. Ik weet enkel dat, de keren dat ik door zo'n persoon aangesproken werd, die persoon vloeiend nederlands sprak. Hier is het gewoon echt problematisch met de islamitische cultuur die het vertikt van zich aan te passen. Ze verwachten haast dat wij hun taal gaan leren. Let wel, ik zeg duidelijk hier. Ik weet niet of dat overal zo is. Wij zitten hier vrij dicht bij de mijnen enz dus het zou best kunnen zijn dat het daar aan ligt. :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:17

omdat chinezen compleet geintegreerd zijn :)

hetzelfde met de turken.........

je hebt er ook geen overlast van........ terwijl de chinezen en de turken jaahaaaren lang overheerser zijn geweest in de opiumhandel....... dus echt maffia........ daarnaast hebben ze een behoorlijke vinger in de pap in de gok wereld........ maar omdat ze zich terughoudend en bescheiden opstellen vallen ze niet op

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:19

daarnaast lopen er geen chinezen in de steun, polen ook niet....... chinezen zorgen voor elkaar, polen gaan terug als er hier geen werk is :) :)

de folders bij de soos liggen ook niet in het chinees, of pools....... zelfs niet in het nederlands....... slechts in het arabisch :)

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 17:19

Machie schreef:
miek140 schreef:
Sinds wanneer vind Wilders stierenvechten prima? Volgens mij is hij ook tegen dierenmishandeling hoor...

En de koran verbieden... dat vind ik ook een beetje te ver gaan. Maar Nederland gewoon weer officieel christelijk maken, daar vind ik niets mis mee hoor.
Cultuur behouden, prima. Wilders zegt ook niet dat alle moskeen ineens dicht moeten. Hij zegt alleen dat er geen nieuwe gebouwd mogen worden. En daar ben ik het ook wel mee eens. Nederland is al zo klein...

lees of het partijprogramma maar, of doe de kieswijzer en kijk dan naar de verschillen die je hebt met wilders. Staat t gewoon in :)
Wilders is namelijk voor eigencultuurbehoud zoals bijvoorbeeld stierengevechten in spanje :)

Waarom moet nederland weer christelijk worden? Moeten we ineens allemaal in god gaan geloven? Doe ik namelijk niet aan mee.. We zijn al jaren een multiculurele samenleving. Is niet meer te veranderen want mensen met een nederlands paspoort (en bv een turkse) kan je niet terugsturen.

Kiwiko, ik heb genoeg mensen van turkse komaf op school zitten. Spreken onderling (behalve in gezelschap nadat is aangegeven dat storend te vinden) turks, spreken thuis turks, maar met ons nederlands. Ja, met accent! Maar wel eens een nederlander engels/duits/frans horen spreken :x

pharagirlke, dus als jij een spanje op vakantie bent (of zelfs de nederlanders die daar wonen) spreek je met je nederlandse broer/zus/vriendin spaans als je op straat loopt?
Geloof me, dat gebeurt niet! Kijk maar eens naar een programma zoals 'ik vertrek' oid :D

Dat is niet waar. Hij is tegen stierenvechten, maar vind dat het niet aan de EU is om dat aan te pakken maar aan de regering van dat land.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:38

joopie7 schreef:
Er zijn natuurlijk ook een hoop penny's die stemmen op de PVDD ;) Maar goed mensen stemmen sowieso heel appart, de kieswijzer geeft vaak een hele andere uitkomst dan waar mensen uiteindelijk op gaan stemmen. Dus mensen stemmen op een partij dat niet aansluit bij hun werkelijke gedachtengoed maar slechts op het imago dat die partij heeft. Best bijzonder vind ik.

Er kunnen ook andere redenen zijn om op een andere partij te stemmen dan de kieswijzer je aanraadt. Bij de Kieswijzer tellen alle bestuurgebieden (ongeveer) even zwaar mee, maar misschien vindt iemand (bijvoorbeeld) het vreemdelingenbeleid zo belangrijk vindt dat diegene PVV stemt (ondanks dat diegene het op het gebied van zorg en verkeer misschien meer eens is met de VVD). Of misschien sluit het programma van GroenLinks over all het meest aan bij de ideeën van de kiezer, maar besluit de kiezer vanwege principiële redenen op nummer 2 te stemmen, of stemt de kiezer bijvoorbeeld op de PvdD omdat hij als hij moet kiezen liever heeft dat zijn stem volledig ten goede komt van het dierenwelzijn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:55

en zo is het nouks......... er is geen enkele partij waar ik het 100% mee eens ben.......... Heck er is volgens mij niet eens een partij waar ik het 60% mee eens ben.......

en ik zoek uit de partijen waar ik het mee eens ben, de belangrijkste dingen waar ik het mee eens ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 18:58

Ik ga zelf SP stemmen omdat deze een heel duidelijk signaal afgeven hoe zij staan tegenover de Europese Unie. http://www.minderbrussel.nl/

Op het moment dat er weer een land moet worden bestuurd (ons eigen land dus), is de kans aannemelijk dat ik weer bij de SP uitkom, maar dat besluit ik tegen die tijd pas. Ik ben niet iemand die bij één partij blijft hangen "uit gewoonte", "omdat de kleur wel aanstaat".

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:01

ik ook niet............ ik kijk naar wat me op dat moment het meeste aanspreekt :)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:03

Ik stem SP. Dat PvdD nu bovenaan staat verbaasd me eigenlijk niet zoveel, ik vind het persoonlijk een te ongefundeerde partij op andere zaken om er op te stemmen.

Leuk idee om dat hier ff te peilen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:05

Vind 't trouwens wel geinig dat de SP derde staat in deze peiling en dat CDA en PVDA de "middenmootjes" vormen... :D

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:18

Ik stem D66 :D
Heb al jaren SP gestemd, maar als mijn vaste partij voor afschaffing van de EU is, kan ik ze niet meer serieus nemen...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:22

hmm. ben toch blij dat dit niet echt is, pvv de meeste stemmen? :=

ik denk dat heel veel mensen die hier stemmen trouwens geen flauw idee hebben waar ze op klikken.. :))

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:54

Paardje_13 schreef:
het hoeft niet meteen foutloos maar doe tenminste je best...

Ik heb wekelijks een aantal klassen vol mensen die echt hun best doen... maar Nederlands is wel echt een moeilijke, vermoeiende taal.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 19:56

Nederlands is naast het chinees een van de moeilijkste talen om te leren............. en het pleit in het voordeel dat zo ontzettend veel allochtonen zich verstaanbaar kunnen maken in onze taal.

daarom vind ik het zo goed dat er heel veel allochtonen zijn die de taal heel redelijkerwijs spreken na een paar jaar...... en vooralsnog kan ik het niet begrijpen dat een 3de generatie het niet kan

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:11

Nou moet ik ook zeggen dat ik maar heel weinig derde-generatie allochtonen tegenkom die het niet kunnen hoor... accentloos of foutloos misschien niet - maar er zijn ook legio autochtonen die dat niet kunnen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:20

3de generatie zou accentloos en begrijpend nederlands moeten kunnen........ lijkt me :)

nou is het zo dat er vrij veel hoog opgeleide 2de en 3de generatie allochtonen zijn, dus dan blijkt dat het bij bepaalde groeperingen allochtonen het wel kan....... waarom bij de rest dan niet?

Ik heb een bosnische vrouw bij mij werken, praat met een behoorlijk accent, maar is wel mijn coordinator buitendienst..... want ze kan zich enorm goed verstaanbaar maken....... Haar dochter werkt bij mij op kantoor, praat vloeiend Nederlands........

het kan allemaal wel, als je maar wil.....

nou moet ik zeggen dat deze vrouw bij ons in de huishouding begonnen is (van oorsprong IR in bosnie) maar een stel hersens, en een aanpassingsvermogen (zonder haar eigen cultuur te vergeven) das niet normaal.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:28

Waarom dan accentloos? Ben je weleens bij mij in de buurt geweest, in de Brabantse Kempen? Geen mens die hier accentloos Nederlands spreekt.
Foutloos? Kijk hier op Bokt eens rond, je bent toch ook weleens in het taalbloopertopic geweest? Het zijn echt de 'happy few', die dat kunnen.
Begrijpend wel. Maar de meeste allochtonen van de tweede of derde generatie die ik ken verstaan goed Nederlands en kunnen zich ook goed verstaanbaar maken.
Onze oude huisarts houdt eerdaags op met werken, heeft de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Hij heeft een vervanger aangesteld: een Afghaanse man, eerste generatie allochtoon en pas een beperkt aantal jaar hier (weet niet precies hoe lang). Prima vent. Ben blij dat hij de nieuwe huisarts wordt. Alle huisartsen in het dorp hebben daar overigens over meebeslist.
Het kan allemaal best. Ik ben alleen heel benieuwd waar jij dan die latere generaties tegenkomt die zo slecht NL spreken/verstaan, want ik ken ze echt niet.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:36

ik heb over het al gemeen ook niks tegen buitenlanders...
ik vindt het wel belangrijk dat ze op les gaan en proberen de taal te spreken doen ze dit heb ik helemaal nergens problemen mee...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 20:40

Paardje_13 schreef:
ik heb over het al gemeen ook niks tegen buitenlanders...
ik vindt het wel belangrijk dat ze op les gaan en proberen de taal te spreken doen ze dit heb ik helemaal nergens problemen mee...

Ook wel een beetje raar gezegd. Dus als ze hun best doen de taal te kunnen spreken, mogen ze verder doen en laten wat ze willen? Om een heel voordehandliggend voorbeeld te nemen: er zijn moslims met radicale ideeën. In feite zeg je dus dat dat geen probleem is, zo lang ze maar Nederlands proberen te spreken?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-09 21:20

Ik heb er niks tegen zolang ze zich gedragen. :) En dat ze dan niet kunnen terugvallen op dat verrekte racisme/discriminatie. Want daar krullen mijn tenen van...