Geert Wilders

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:07

Consort schreef:
Pffftt... Da's wel heel heftig. Echt gebeurd joh? Bestaat er dan in Engeland geen afwijkende strafmaat voor jeugd?

Ik heb dit op school bij het vak Jeugdrecht gekregen, dus ik neem aan dat het idd op waarheid berust is.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:08

Ja, maar kazary, rechtvaardigheid is een ontzettend subjectief begrip. Ik ben het met je eens dat er op het gebied van slachtofferhulp nog veel te winnen is. Overigens is op dat gebied de laatste jaren ook iets veranderd, namelijk het spreekrecht voor slachtoffers in de rechtbank.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:08

Kazary die achterstandwijken waar de politie niet meer durft te komen hebben ze in de VS al meer dan veertig jaar. Juist vanwege hun filosofie dat je van krantenjongen miljonair kan worden, waarbij ze voor het gemak vergeten dat 99% van die krantenjongens tot hun pensioen krantenjongen blijven en dus tot de laagste klasse veroordeeld blijven. Daarmee geef je juist voedingsbodem aan een criminele loopbaan om financieel vooruit te komen. Met Wilders zijn simpele plannen voor een sterkere tweedeling in de maatschappij bevorder je juist die gettovorming in plaats van dat je het oplost.

Door met de term gastarbeiders te impliceren dat immigranten wel weer zouden terugkeren hebben we ooit voor een tweedeling gekozen. Ondertussen is iedereen het er wel over eens dat het gewoon immigranten waren en dat ze hier blijven. Maar dit betekent ook dat we moeten proberen die tweedeling die er ontstaan is te laten verkleinen en niet te vergroten. Anders hebben we dus met de VS vergelijkbare getto's. En alleen daarom al is Wilders niet de oplossing, al klinken zijn oplossingen wel lekker simpel.

Kazary, als jouw buurvrouw dertig jaar geestelijk, lichamelijk mishandeld is en noem maar op en zij vermoord haar man, dan krijgt ze dus levenslang? Het strafbeleid in Nederland is de afgelopen decennia behoorlijk zwaarder geworden. De gemiddelde gevangenisstraf in Nederland voor moord is geen zes jaar en als je dat wel krijgt, dan zijn er behoorlijk verzachtende omstandigheden, anders praat je eerder over achtien jaar.

Wat ik dan wel weer "grappig" vind, is dat een vrouw die bewust voor het risico om iemand dood te rijden kiest en dat daardoor ook doet vrijuit moet gaan, maar dat tegelijk de straffen verzwaard moeten worden.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:09

Heino schreef:
kazary schreef:
Ik heb eerder aangegeven de enige reden van ontoerekenings vatbaarheid de dingen zijn als bijvoorbeeld de vader die gerechtigdheid in eigen handen neemt, omdat jusitie het hier niet doet.

Dat is geen ontoerekeningsvatbaarheid, dat zijn verzachtende omstandigheden. Ontoerekingsvatbaar, het woord zegt het al, zijn mensen die door een psychische afwijking niet volledig aansprakelijk gesteld kunnen worden voor hun daden.

En die krijgen dan vaak weer TBS, naast of ipv hun gevangenisstraf. Ook iets wat de rechter op maat kan bepalen.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:10

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:11

Consort schreef:
En die krijgen dan vaak weer TBS, naast of ipv hun gevangenisstraf. Ook iets wat de rechter op maat kan bepalen.

En over het algemeen kan je beter een gevangenisstraf krijgen dan TBS, want gevangenisstraf heeft in elk geval een vaste einddatum, als je tot TBS veroordeeld bent zit je er met een beetje pech de rest van je leven aan vast...

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:12

Ja klopt heb je gelijk in heeft officieel psychische overmacht.
Geen ontoerekenings vatbaar

Wijziging: wat gaan jullie snel. Kom zo erg laat :D

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:13

@ Kazary: Herinner me nog een maatregel waarvan ik denk dat jij die goed vindt. De automatische vervroegde invrijheidstelling is kortgeleden afgeschaft. Eerder was het zo dat een veroordeelde vrij kwam nadat hij twee derde van zijn straf had uitgezeten. Nu gelden er vanaf dat moment voorwaarden waaraan de veroordeelde zich moet houden. Voldoet de veroordeelde niet aan die voorwaarden, dan kan hij of zij weer vast worden gezet.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:14

kazary schreef:

Wijziging: wat gaan jullie snel. Kom zo erg laat :D

Nou, ik zit me ook suf te typen hoor, hahaha!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:15

kazary schreef:

Psychische overmacht is wanneer je onder groepsdruk een delict pleegt.
Ontoerekingsvatbaar ben je wanneer je een delict pleegt onder invloed van een psycische afwijking (bvb drugs, autisme, etc.)

Oh en ik ga slapen, dus ben niet zo snel meer :P

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:18

Dat is niet wat ik heb geleed:

Wanneer is sprake van psychische overmacht?

Rechtbank: 'Hoewel (gedeeltelijke) ontoerekenbaarheid en psychische overmacht in elkaar kunnen overvloeien, is het rechtens een andere vraag of er ten tijde van het strafbaar handelen door verdachte sprake is geweest van psychische overmacht. De rechtbank overweegt hieromtrent ambtshalve het navolgende.'

'Van psychische overmacht kan worden gesproken indien de verdachte in een zodanige toestand van psychische drang verkeerde dat zij niet anders kon of behoorde te handelen dan zij heeft gedaan. Daarbij dient in ogenschouw te worden genomen de mate van drang, de vraag of weerstand tegen die drang redelijkerwijs kon worden gevergd en of anders handelen redelijkerwijs tot de mogelijkheden behoorde.

RoodZonnetje

Re: Geert Wilders

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-09 23:20

Woon jij in Nederland of niet? Ik ken namelijk alleen deze begrippen op deze manier :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:26

Ja
mij is gekeerd dat je het kopje overmacht kunt verdelen.
In absolute overmacht , psychische en noodtoestand

De overmacht die jij denk ik bedoeld. Gedwongen worden een misdrijf te doen. De absolute overmacht.

Psychische overmacht is een vorm van tijdelijke ontoerekeningsvatbaarheid, maar niet door geestes ziekte ontstaan, maar door externe factoren.

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 09:34

W_W schreef:
Charica schreef:
Ach, ik hou wel van de underdogs ^^ He got my vote. Maar daar en tegen hou ik ook van mensen die altijd worden afgekamd door anderen.

En wat maakt voor jou dat hij jou stem heeft? Heb zijn partijprogramma gelezen en ik moet zeggen, veel open deuren. Net als bij alle andere partijen. Wat maakt jou geloven dat de PVV wel wat kan veranderen?

En alleen op iemand stemmen omdat deze afgekamd word, door anderen... Tsja ga ik toch twijfelen of iedereen wel stemrecht moet hebben :+

Dank je wel voor de lekkere persoonlijk opmerking tegen mij :P Als je daar aan gaat twijfelen, nou, daar heb ik geen woorden voor.
Iedereen heeft recht op zijn of haar eigen mening.

Daar in tegen heb ik zijn programma niet gelezen. (Zo eerlijk ben ik dan wel weer, om dat te zeggen) Ik ben niet zo into the politiek. Ik zie eigenlijk alleen dat deze man veel mensen tegen hem heeft, en dat ie zich druk maakt om bepaalde dingen. De politiek lijkt in mijn ogen een beetje dood, en deze man maakt tenminste wat ophef. Eindelijk leven in de brouwerij. Voor de rest vindt ik alles best. ^^

Trouwens, volgens mij is hier al eerder een topic over geweest?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 18:53

Consort schreef:
@Lyonesse: Waar dan?

Waar het inde wet staat bedoel je? Geen idee, ik ken alle wetboeken niet uit mijn hoofd. Vorige week hadden ze het in het 2e kamer debat hierover, en daar werd gezegd dat deze optie bestond, ze waren bezig met evalueren of de optie ten volste benut werd.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 19:06

Karl66 schreef:
Geert Wilders wil de belastingen verlagen en met het veel mindere geld dat de staat dan binnenkrijgt het onderwijs verbeteren, meer leraren voor de klas te zetten en de wachtlijsten in de jeugdzorg verkleinen. Met het geld dat hij daarna tekort komt gaat hij de politie uitbreiden en fiks investeren in het gevangeniswezen, omdat verzwaren van de straffen meer cellen betekent. Je hoeft echt geen rekenwonder te zijn om te verzinnen dat zijn plannen nergens op gebaseerd zijn, behalve op het roepen wat de mensen graag willen horen.

Grappig, dit is precies wat Obama ook doet. Het is zelfs 1 van de reden dat hij op bokt zo toegejuicht wordt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:08

Ik vind het nogal nutteloos dat je dat in dit topic erbij haalt Lyonesse, dit gaat over Wilders en niet over Obama.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:26

Lyonesse schreef:
Consort schreef:
@Lyonesse: Waar dan?

Waar het inde wet staat bedoel je? Geen idee, ik ken alle wetboeken niet uit mijn hoofd. Vorige week hadden ze het in het 2e kamer debat hierover, en daar werd gezegd dat deze optie bestond, ze waren bezig met evalueren of de optie ten volste benut werd.

Ok, in welk debat dan? En in welke context? Ik werk zelf bij de Tweede Kamer, dus kan zo even nazoeken wat er precies is gezegd. Weet je nog wanneer dat was? En door wie het werd gezegd?

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:29

Door Albayrak. In het debat over de 2 veelplegers die de laatste tijd zo veel in het nieuws zijn. Dat was geloof ik dinsdag?

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:34

Dat betreft die twee Marokkanen in Amsterdam?
Die hebben niet de Nederlandse nationaliteit. Zij hadden een verblijfsvergunning die ze zijn vergeten te verlengen. Daarom kunnen ze worden uitgezet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:41

Klopt. Maar er werd gezegd dat er ook werd onderzocht of het mogelijk was om van een dubbel paspoort, de nederlandse in te trekken of om een verblijfsvergunning in te trekken en daarna uit te zetten.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:47

Maar onderzoeken is toch iets anders dan dat het al kan, wat jij beweerde. En een bewindspersoon die zegt dat 'ie iets gaat onderzoeken gebeurt zoooooooo vaaaaak...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 21:57

Consort schreef:
Maar onderzoeken is toch iets anders dan dat het al kan, wat jij beweerde. En een bewindspersoon die zegt dat 'ie iets gaat onderzoeken gebeurt zoooooooo vaaaaak...

Ow nee, daar heb je zeker gelijk in hoor :D Ik had alleen gemist dat de verblijfsvergunningen van deze jongens verlopen waren :') Maar ik had de link ook niet gelegd, omdat ze dus illegaal zijn, en dan dus sowieso uitgezet horen te worden? :? Vanwaar dan nog een debat daarover? :+

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:09

Ja, daar heb je zeker een punt! Blijkbaar zitten er wat mensen te slapen wanneer verblijfsvergunningen aflopen, dus dat is iets wat moet veranderen. Punt twee is dat je dit waarschijnlijk bij het vragenuur hebt gezien (elke dinsdag van 2 tot 3) en dat vragenuurtje wordt voornamelijk gebruikt om dingen die in de media verschijnen (zoals ook dit geval) even extra aandacht te geven. Dus een echt debat waarbij moties ingediend kunnen worden (waarmee de Kamer echt dingen kan veranderen) was dit niet.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-09 22:14

Dat zou kunnen. Ik kijk eigenlijk alleen als ik het voorbij zie komen, dus wat een debat of wat een vragenuurtje is dat weet ik echt niet :D